Letecké společnosti Letectví

Krachy aerolinek uvolnily desítky letadel, majitele čeká těžké hledání provozovatelů

Airbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfielding
Airbus A330-200 společnosti Thomas Cook. Foto: Ken Fielding/https://www.flickr.com/photos/kenfielding

Celkem 77 letadel se během několika týdnů uvolnilo díky krachu evropských leteckých společností nebo jejich finančním problémů. Na rozdíl od minulých měsíců ale mohou mít leasingové společnosti potíže pro ně najít brzy další uplatnění.

Server Leeham News spočítal, že krach Thomas Cook, XL Airways a Aigle Azur uvolnil na trhu v součtu 77 letadel. Další budou s velkou pravděpodobností volné po po Adria Airways, u kterých si leasingové firmy již stáhly tři airbusy A319. Firma poslední týden uzemnila většinu letů, přišla o velkou část flotily a stále není jasné, zda bude dál existovat. Slovinský úřad civilního letectví ji dal čas do 3. října, aby prokázala zajištění financování provozu.

Do problémů se dostaly aerolinky, které už neměly téměř žádná vlastní letadla, všechna byla už v majetku leasingových společností. Například Thomas Cook má pouze pět vlastních letadel, ostatní z celkového počtu 47 odstavených strojů patří leasingovým společnostem. V minulosti byla letadla přímo aerolinek, kvůli hospodářským problémům ale firma postupně přešla na prodej letadel a jejich zpětný pronájem.

Na trhu pronájmů letadel začaly růst výrazně ceny letos na jaře po uzemnění boeingů 737 MAX. Současná situace ale leasingovým firmám příliš nepomůže: jednak se očekává relativně brzký návrat MAXů do provozu, jednak začíná slabší část roku na provoz. Navíc k dispozici jsou po padlých dopravcích hlavně airbusy A320family. Letadla chybí dopravcům, kteří létají s boeingy a i když by se jim kapacita hodila, na airbusy nemají piloty.

Leaham News současně připomíná, že od začátku roku zkrachovalo už 18 leteckých společností. Krach Thomas Cook je zatím letos bezkonkurenčně největší.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Tom
Host
Tom

Nějak mně tady chybí zmínka o letecké společnosti Thomas Cook Balearic, která také patřila, resp. patří do skupiny leteckých společností Thomas Cook.

J.K.
Host
J.K.

Já si nemyslím že MAXy půjdou do provozu rychle, když stihnou příští letní sezónu tak bude mít Boeing štěstí, imho…

Ulafme
Host
Ulafme

Hafo letadel k dispozici, hafo pilotů k dispozici…. asi čas na založení nové let. společnosti 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

No .. ale většina z nich obstarožní 767 a 757 … ideální do začátku.

Míla
Host
Míla

Leasingovky zaměstnají piloty z těch vrácených letadel a pod svojí značkou je budou pronajímat…nebo?

Nekdo
Host
Nekdo

tak na lety z Ostravy, Brna a Ceskych Budejovic idealni, ne? 😀

Stan
Host
Stan

Celé léto se psalo o katastrofálním nedostatku letadel a ten už pominul?

Butrusik
Host
Butrusik

Cetl jste ten článek? Nebo jenom nadpis

nicky
Host
nicky

Sešrotovat je mohou vždy pokud o ně nebude zájem.

MildaIV
Host
MildaIV

Pokud je problémy myšleno to, že nového provozovatel nenajdou během pár dnú a ještě si múžou diktovat cenu tak to jo. O A319 není už moc velký zájem. A321 naopak udají velmi rychle. Ale celkově bych strach o ty Airbusy neměl. Jediný problém múžou mít ty, kterým nechybí moc do velké kontroly, potřebují renovovat interiér a mají už hodně nalítáno.

Jen tak
Host
Jen tak

no, ono to tak jednoduche neni… a na diktovani ceny to nebude uz tuplem.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce