Infrastruktura Železnice

Konzultace k projektu tunelu pod Krušnými horami přilákala 70 firem

Vysokorychlostní jednotka ICE s novým zeleným polepem. Foto: DB
Vysokorychlostní jednotka ICE s novým zeleným polepem. Foto: DBVorstellung "Deutschlands schnellster Klimaschuetzer" im Ostbahnhof am 10.09.2019

Správa železnic ve středu 15. ledna uskutečnila v Praze předběžnou tržní konzultaci, která se týkala chystaných zakázek na projektování tunelu pod Krušnými horami na vysokorychlostní trati Praha – Drážďany. Zakázky budou zadávat společně Správa železnic (SŽ) a DB Netz.

„Zájem ze strany potenciálních dodavatelů o účast na konzultaci předčil i optimistická očekávání a je potvrzením, že příprava tohoto projektu je prestižní záležitostí v celoevropském měřítku,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Konzultace se účastnilo 70 dodavatelů z České republiky, Německa a dalších zemí střední a západní Evropy. „Cílem bylo veřejnou a transparentní formou osvětlit specifický způsob společného zadávání veřejných zakázek, které se budou pro přeshraniční úsek společně realizovat v následujících letech,“ doplnila SŽ. Konzultace byla rovněž přenášena formou videokonference, které využila více než čtyřicítka zástupců potenciálních dodavatelů.

Příprava zadávacích dokumentací prvních veřejných zakázek je podle SŽ v plném proudu, jejich zveřejnění je předpokládáno na první čtvrtletí tohoto roku. Zakázky se budou týkat projektování a projektového řízení, půjde zřejmě o největší projekt svého druhu v tuzemsku.

Správa železnic (původně SŽDC), DB Netz a DB Energie uzavřely na konci loňského roku smlouvu o spolupráci v oblasti projektové přípravy stavby Nového železničního spojení Drážďany – Praha. Spolupráce bude soustředěna na přeshraniční úsek Drážďany – Ústí nad Labem, jehož klíčovou částí je úpatní Krušnohorský tunel.

„Na základě uzavřené smlouvy budou v následujících letech zadávány a plněny veřejné zakázky pro předprojektovou přípravu pro společný plánovací prostor, který zahrnuje vlastní tunel i přilehlé předportálové úseky, a současně bude vzájemně koordinován postup přípravy úseku mezi Drážďany a Ústím nad Labem,“ uvedla SŽ.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Řešil už někdo, že když prokopou tunel, ztratí voda, která zásobuje např. nádrž s pitnou vodou Gotleuba? Kde se vezmou peníze na zavedení vody z nových zdrojů do těch vesnic, kterých se to dotkne.

Lemmy

Asi řešil, ale tunel neslouží jako trvalá drenáž masivu, po dokončení je vše při starém.

Jaaa

Ne. 😀

Hen ten oný

To bych se divil Voda bude muset z tunelu ven nejkratší cestou.

Alibaba

Když se tunel utěsní, tak voda tunelem nepoteče.

HonzaX

Možná poteče až do Tetčic.

Zbyněk

Jde mi o zdroje pitné vody protože jak to tak bývá voda se z vodáren v kopcích najednou ztratí při takto rozsáhlé důlní činnosti.

Zbyněk

Nový přívod pro obce bude platit kdo?

Alibaba

Oproti klasickým dolům, které se neutěsňují a voda se čerpá, tady bude snaha o co největší ucpání díry, aby ani v tunelu nic neteklo. Nebo si myslíte, že stavaři a provozovatelé jsou tak blbí, a budou si v tunelu dělat dobrovolně potok a dobrovolně si budou vytvářet korozivní prostředí?
Nejvíce ale tady hrozí, že tunelem můžou přepažit nějakou vodonosnou vrstvu, tunel může vytvořit „podzemní hráz“.

Martin

Ano, ale to se nestane, vzhledem ke kruhovemu prurezu a rel. malemu prurezu… a geologicky je masiv s vice pricnymi vrstvami… tedy, spise by prosakujici voda tunel obtekala…

Martin

Muzete byt naprosto klidny, tunel budou razit TBM, k zadnemu velkemu naruseni vodnich zdroju nedojde…

Zbyněk

Doufejme, že ne.

Michellini

a v roce 2150 se schází vybrané firmy z tendru studie z roku 2020 . Celkem mělo zájem jen 54 firem z původních 70. Honzík ani Vláda Merta už se nemohli ovšem zůčastnit

Honza

Mrzí Vás, že jste to ve vzdělání nedotáhl tak daleko, abyste se mohl plánování osobně účastnit, viďte?

Michellini

no po ničem více netoužím než se sejít s čočkem a dalšíma elemetama. Např . Čoček je an RSD 17 let. A 17 let je česká výstavba tristní

Hen ten oný

To je náramnej propletenec. 🤓

*h8*

A jaká zkratka bude pro Správu železnic uvedena ve VKM (Registr vlastníků drážních vozidel)? V něm ten kód musí být unikátní a SŽ opravdu „patří“ Slovincům. Aktuální (118. edice) z 8. ledna uvádí název a zkratku ještě po staru – SŽDC!
https://www.era.europa.eu/sites/default/files/registers/docs/iu_vkm_publiclist_118_en.pdf

Vbb

Oni už v Dlážděné něco vymyslí. Třeba SZCR nebo SZCZ. Anebo si ponechají původní zkratku.
České aerolinie si taky ponechaly zkratku ČSA 🙂 .

Generální mandatář

Protestuji proti užívání zkratky SŽ. I v emailových adresách budou to mít plnými slovy. Až dojde ke změně.

Vbb

Tak protestujte. Je to vaše právo 🙂

Zlámalík

Klid. Nám dnes došel na firmu do datové schránky dopis – ofiko oznámení o změně názvu, kde se píše, že od 1.1. už jen po novém a nikdy jinak – a světe div se, dopis, ačkoliv v PDF, je na starém hlavičkovém papíře, kde je dole uvedeno Správa železniční dopravní cesty… Dopis má datum 15.1.2020. No comment.

Martin

My jsme take stare papiry nevyhazovaly, ale spotrebovali je… To fakt byste zahodil tuny nepouziteho papiru… lidi co tu resite?
Stejne tak i sw nemusi byt ihned zmeneny…

Hlas z Gottwaldova

Je to hezké. A co naše nedostavěná trať z Vizovic?

Hen ten oný

Co co?

Bazo

Tak ohledně dostavby Baťovky jsem před pár měsíci psal na kraj i MD. Úsek Vizovice – Valašská Polanka se jim dostavovat nechce, protože to dle studie (staré již skoro 20 let) nevychází. Vůbec se nebere v úvahu, jaký přelom v dopravě by to ve Zlínském kraji byl. Spěšné vlaky Otrokovice – Zlín – Vizovice – Vsetín – Val. Meziříčí (a po modernizaci do Rožnova) by se staly páteří regionální dopravy v ZK. Údajně se může udělat nová studie, ale až po ukončení modernizaci Otrokovice – Vizovice. Možná to prý potom vyjde jinak. Nyní by se ale na stavbu daly čerpat… Číst vice »

Jirka Z

A jak byste si to představoval? Prodloužit tu lokálku od Zlína na východ v původně plánované trase jako elektrifikovanou jednokolejku? Nebo postavit co nejpřímější rychlou dvoukolejku s maximálním využitím původní trasy? Jak ji protáhnout přes zástavbu ve Vizovicích, jak zdvoukolejnit úsek v husté zástavbě přes Zlín a Želechovice? Nebo tam ponechat jednokolejku a zbytek zdvoukolejnit? Zádveřice by se asi daly obejít novou trasou kolem motorestu. Podle mě nic jiného než rychlou dvoukolejku tam nemá smysl stavět, byla by chyba zakonzervovat to dostavbou lokálky s tunelem v původní trase. Jednalo by se o nejkratší trasu na severní Slovensko, navíc přes krajské… Číst vice »

K.S.

Tak jenom aby to vyšlo.

Stejně by to ale chtělo ještě víc posílit kapacity do zahraničí a zejména získat nějakou další mezi Čechami a Moravou.

Generální mandatář

Další nebezpečný tunel na obzoru.

Hanzi

Tunel to teprve bude, jen co se vypíše výběrové řízení.

BND30

Přál bych si, aby německá účast byla jakous-takous zárukou slušnosti….

Hen ten oný

Tuneláři obou zemí spojte se!

Původní Pražák

Což je sice zajímavé, zvlášť s ohledem na to, že bylo předem jasné, že se ta zkratka ujme, ale mimo samotnou SŽ nesměroplatné.

Původní Pražák

To měla byt reakce na Adama H

Vašek

Nesměroplatné to může být pro obyčejný lid, ale určitě ne pro web zaměřený na dopravu.

Původní Pražák

Až mám pocit, že autorem toho nesmyslu jste vy osobně… Můžete se stavět na hlavu, ale nemáte šanci, nikdo nebude pořád dokola vypisovat plný název. Na to jste měli pomyslet, když jste nový název (nevím vlastne proc) vymýšleli.

Adam H

Zkratka “SŽ” je dle manuálu k označování Správy železnic nepřipustná.

David

Přesně tak. Nepoužívejte to.

Hen ten oný

Jo, ale v úředním styku.

BND30

Třeba měl na mysli styk jiný….

Vašek

Souhlas, doplňuji odkaz:
https://www.szdc.cz/-/ze-spravy-zeleznicni-dopravni-cesty-je-od-1-ledna-2020-sprava-zeleznic

a citaci z něj:
„Současně upozorňujeme, že při označení názvu naší organizace lze použít pouze dvě varianty, a to: Správa železnic, státní organizace, a Správa železnic. Žádné jiné názvy, především však používání jakýchkoli zkratek, není dovoleno.“

Haha

A když SŽ napíšu, tak co? Bude se na mě zlobit pan Zababa?

Vašek

Vy si klidně piště, co chcete, ale novináři na webu zaměřeném na dopravu by měli používat oficiální názvy.

Martin

Vubec to neni podstatne, mozna spise pro pravniky… ale nechapu, proc vlastne byla ta zmena iniciovana. Me samotnemu se dlouhy nazev nelibil a hlavne se pletl, kdy mezi zeleznicni a dopravni casto lide vkladali „a“…
Nechapu proc je nepripustna zkratka,… To je jako by se nesmelo pro Ceskou republiku pouzivat CR…

Laborec425

Snad teď v „moderní“ době jen Č, ne? 😀 (téměř všichni používaj jako ovečky nové slovo Česko)

mgr.pavel

Pro koho ti novináři píší články? Pro ouředníky ze SŽ, nebo pro čtenáře? A rozumí čtenáři této zkratce?

Proč je nutné používat dlouhé oficiální názvy? Proč se novináři a i jejich čtenáři musí přizpůsobit nesmyslnému nařízení SŽ? Komu, čemu nebo proč vadí tato zkratka? V Česku (a nejen zde) je zvykem používat místo ustálených názvů institucí a osob jejich zkratky. Proč to SŽ vadí?

V Česku bují strašný uřednický formalismus. Např. tituly. Nebo lecjaké nesmyslné alibistické nařízení z moci úřední, v rozporu se zdravým rozumem. Zákaz zkratky SŽ k tomu patří. Nevidím důvod, proč toto podporovat a podřizovat se tomu.

Mirvald

No jo. SŽ jsou, pokud se nemýlim, Slovinské železnice. Nebo také Slovenské železnice za války.

Původní Pražák

Můžete se 100x přejmenovat, ale modrogum zůstane modrogumem. A jelikož doteď nikomu zkratky nevadily, tak se obávám, že nákaza se přenáší i na mladší generaci. Už jen ta představa, že tisková zpráva je pomalu zákon…

BND30

Potěšíš minimálně Grétu, ono se to nezdá, ale zamořování životního prostředí zbytečnými písmenky, a ono se to při stovkách a tisících dokumentů denně možná nezdá, možná jí zkazili i stáří….a já koukám dělám vlastně totéž, za trest si nedám viržínko!

Nekdo

SŽ praskne zilka? 😀

Hen ten oný

No dóbře, ale na našich stránkách se přidržíme nově zavedeného výrazu Správa železnic. Sedněte si, Kroupo. 😀

ngthrn

… což je ale naprostá pitomost. Pokud se tohle slovní spojení vyskytne v textu 15x, psát ho pokaždé v plném tvaru text hrozně znepřehlední. Navíc, nemyslím si, že někdo má pravomoc zakázat lidem zkracovat slova.

Bespi

Garantuji Vam, ze se zkratka SZ bude pouzivat i v internich draznich systemech, protoze neni mozne vsude uvadet cely nazev.

Hen ten oný

Dáte-li se polní cestou k SZ, nemůžete to minout. 😃

Arimatejsky

SŽ SŽ SŽ SŽ SŽ

R.L.m.

… jesti se neměli pojmenovat spíše jako „Železniční správa“ – „ŽS“ … 😉 … nevím sice, zda je žádoucí mít důraz na „Správě“ a nebo „Železnici“ (?) 😀 … a ano je ta zkratka blízko ZŠ či z.s. … 😐

K.S.

z.s. – zákeřný spolek?

Hen ten oný

Spíš zářný. 😐 Tím ovšem není.

Vbb

To by si teda moc nepomohli…
Železnice Srbije taky existují 🙂

Paja

To je hezké, ČEZ nebo ČEPS razí přesně opačný přístup.

Hen ten oný

Pokud by šlo o mne, já bych navrhl jednoduchý název SKD – Správa kolejových drah. Mimochodem, třípísměnné zkratky u nás mají tradici.

Martin

stacilo dat pryc to „dopravni“…

Arimatejsky

Manuál SŽ platí pro zaměstnance SŽ a jejich kontraktory, pro nikoho jiného závazný není a nemůže být. Btw na Negrelliho viaduktu stále visí mega transparent SŽDC, kdyby si nezakazali zkratku, mohli prelepit DC a byli by in, takhle jim tam bude viset neplatná cedule ještě půl roku.

Jiří Kocurek

Pročpak asi? Že by tolik vysmívaná záměna se Slovinci?

Haha

Když bych potřeboval toto odlišit, tak volím třeba SŽ-CZ a SŽ-SL. Jakože sorryjako, ale hledáte důvody, ne řešení…

Jiří Kocurek

A proč bych já měl hledat řešení toho, že SŽDC přejmenovala?

Hen ten oný

Víc hlav, víc rozumu.

Hen ten oný

V SŽ je jméno slovinského státu přece obsaženo.

Martin

Ano, urcite to z kontextu nepozname a bydem si myslet, ze nase trate spravuje slovinsky dopravce…

Zlámalík

No třeba to bude příjemná změna 😀

a8n

SŽ není dopravce, ale holding, jehož součástí je kromě nákladky a osobky i SŽ-Infrastruktura, d.o.o., tedy správce infrastruktury.

SuJeP

Tak to bude holt SŽDS, když to je ta „Dobrá správa“ 🙂

Vbb

Zase blbě.
http://www.szds.sk., dokonce je to licencovaný dopravce! A na českých kolejích se vyskytuje mnohem častěji než Slovinci.
I když se firma přejmenovala na IG-rail (ještě štěstí, že jezdí po železnici a nemíchají barvy 🙂 ), na svých stránkách má pořád fotky lokomotiv s logem SŽDS.
A vůbec, kdo ví, jestli si přenesli změnu jména firmy i do registru žel. vozidel.

ptr75

spržel?

K.S.

V zákoně 367/2019 Sb. tam zákaz používat zkratku není. Pokud je to v nějaké vyhlášce, prosím, dohledejte ji, jinak si můžou na SŽ vpálit svoje nařízení do špic, to mohou aplikovat uvnitř, možná ve smlouvách a možná nebudou dokumenty se zkratkou akceptovat, ale nemají jak to vymáhat. Maximálně soudní cestou v občanskoprávním sporu, ale s tím je asi pošlou někam. Reálně ta poslední věta tedy pro běžného občana je: „Při označování naší organizace prosím používejte jen celý název.“

Zlámalík

A co tak „Spržel“? Tam by se dalo i posílat.

Hen ten oný

Jednodužší bylo SPRD – Správa drah. 😐

Michal

Ale sami to používají, například na oznámení o výluce …