Konec symbolických pokut. Sankce RegioJetu v Ústí mohou být výrazně vyšší, než dovolily ČD

Nová jednotka 654 PESA Elf.eu. Foto: RegioJetNová jednotka 654 PESA Elf.eu. Foto: RegioJet

Strop možných pokut stoupne v porovnání se stávající smlouvou s ČD padesátinásobně.

Ústecký kraj bude mít od prosince 2026 výrazně větší možnosti, jak pokutovat dopravce na páteřních železničních linkách za nedodržení požadovaného standardu. Celkový objem pokut může oproti stávající smlouvě stoupnout až padesátinásobně.

Vyplývá to ze smlouvy, kterou včera kraj podepsal s RegioJetem. Zatímco dosud mají České dráhy strop pokut za provoz RegioPanterů v kraji maximálně 1,4 milionu korun za rok, nově bude až 10 % celkové roční platby dopravci. Může tak jít o více než 70 milionů korun ročně.

Jde o jednu z výhod otevřených soutěží, kdy si kraj na úvod v zadávací dokumentaci stanoví jasné podmínky a je pouze na dopravci, zda na ně přistoupí a podá nabídku, nebo ne. „Celková výše smluvních pokut uplatnitelných oprávněnou smluvní stranou za příslušný kalendářní rok je limitována maximální částkou ve výši 10 % objednávkové ceny,“ uvádí se v dokumentu.

RegioJet získal svoji největší zakázku na české železnici, kraj ušetří tři miliardy korun

Ústecký kraj tak následuje Plzeňský kraj, který si podobné podmínky sankcí stanovil v nabídkových řízeních a jsou nyní již standardem. O zvýšení sankcí dlouhodobě usiluje Středočeský kraj. Současná výše pokut bývá tak symbolická, že se dopravcům často vůbec nevyplatí závady řešit.

V Česku jsou na první pohled výrazně vyšší sankce zatím spíše výjimkou. Bez soutěže nemají kraje dostatečnou sílu na to, aby u dopravců takové pokuty vyjednaly.

Desítky bodů standardů kvality

Sílu soutěže ukazuje porovnání standardů kvality a nastavených sankcí za jejich neplnění u stávající smlouvy s ČD v Ústeckém kraji a v novém kontraktu s RegioJetem. (Materiál je ze zadávací dokumentace a shodný s tím, co je ve smlouvě.)

Nová smlouva je řeší na celkem 15 stránkách. K desítkám požadavků přiřazuje i pokutu za jejich nedodržení. Sankce začínají na 500 Kč, což je sazba například za nefunkční wi-fi připojení nebo elektrickou zásuvku, až po 5 000 Kč za nepřítomnost vlakového personálu. Deset tisíc za den je za nasazení vlaku, který není v barvách Dopravy Ústeckého kraje.

Ústecký kraj rozdal další pokuty třem dopravcům za neplnění smluv

Tagy Doprava Ústeckého kraje elektrický páteř RegioJet smluvní sankce standardy kvality Ústecký kraj
44 komentářů