RegioJet získal svoji největší zakázku na české železnici, kraj ušetří tři miliardy korun

Nová jednotka 654 PESA Elf.eu. Foto: RegioJetNová jednotka 654 PESA Elf.eu. Foto: RegioJet

Kilometr vyjde o 58 korun levněji, než dosud v kraji jezdí České dráhy.

Ústecký kraj podepsal se společností RegioJet smlouvu na zajištění dopravy na páteřních tratích od prosince 2026. Rozsahem jde o dosud největší zakázku na české železnici, nejen pro RegioJet. Soukromý dopravce v soutěži porazil České dráhy a Arrivu.

Zakázku na popud Českých drah a odborářů prověřoval ještě Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ten ale pochyby kraje nenašel. Kraj dnes poprvé zveřejnil i ceny, ze kterých vyplývají velké úspory pro objednatele. „Vítám závěry ÚOHS, který neshledal na zakázce pochybení. Jsem spokojený i s nabídkovou cenou vítězného dopravce, která je proti dnešním cenám na srovnatelných linkách řádově o 60 Kč/km nižší,“ komentoval uzavření smlouvy hejtman Schiller. Teoretická nabídková cena RegioJet, a.s. pro rok 2023 by byla 180,35 Kč/km, současný dopravce (České dráhy a.s.) jezdil na srovnatelných linkách v roce 2023 až za 238,80 Kč/km, uvedl kraj v materiálu.

Vítězství Regiojetu v Ústeckém kraji platí, úřad odmítl stížnosti odborářů a Českých drah

Kontrakt počítá s 3,345 miliony kilometrů ročně po dobu 15 let, potrvá do roku 2041. Průměrná modelově valorizovaná cena jednotky dopravního výkonu činí 220,59 Kč. V celkovém součtu tak smlouva představuje objem finančních prostředků ve výši 11,07 miliardy korun. To je zhruba o tři miliardy korun méně, než kraj očekával při plánování zakázky.

Každou hodinu Děčín – Kadaň

Těžištěm kontraktu je nejdůležitější a nejdelší páteřní linka v Ústeckém kraji s číslem U1 vedená v intervalu 60 minut po celý týden napříč aglomeracemi kraje z Děčína až do Kadaně. Nová smlouva přinese na linkách U3 a U51 rozšíření objednaných dopravních výkonů. Ke stávajícím vlakům Litvínov – Ústí nad Labem provozovaných v pracovních dnech v intervalu 60 minut přibudou nové vlaky v relaci Litvínov – Teplice, které budou v Teplicích vzájemně navazovat na linku R15/U51.

O víkendech na této lince dojde k objednání vlaků Litvínov – Ústí nad Labem v intervalu 120 minut. Návrh jízdního řádu U51 uvažuje se zajištěním spojů v intervalu 120 minut v pracovní dny. Pokračování vlaků a zlepšení obslužnosti dále na území Karlovarského kraje smlouva umožňuje v případě dohody mezi objednateli v rámci přípravy příslušných jízdních řádů, zřejmě však až po roce 2029, kdy Karlovarskému kraji skončí stávající smlouva. Kompletní jízdní řády jsou zde.

Mapa sítě linek Elektrické páteře v Ústeckém kraji. Foto: Ústecký kraj

Nové jednotky z Polska

RegioJet má v kraji jezdit s 23 elektrickými dvousystémovými jednotkami. Sedm jednotek bude třívozových a 13 jednotek bude dvouvozových. Zbývající tři jednotky budou využívané jako záložní a budou dvouvozové. Dodá je polský výrobce PESA Bydgoszcz, půjde o typově stejné jednotky PESA Elf.eu, jaké již RegioJet v kraji nasazuje.

Jednotky budou nízkopodlažní, klimatizované a s wi-fi. „Díky jejich nasazení zmizí z páteřních linek v naší objednávce poslední staré vlaky, které nesplňují současné požadavky cestujících,“ řekl radní pro dopravu Ústeckého kraje Marek Hrabáč. Kromě toho bude ve vlacích i více míst se stolky, více míst pro jízdní kola, moderní informační systém a budou v barevném provedení Dopravy Ústeckého kraje. K podpisu smlouvy došlo necelý rok po vypsání soutěže. Tato zakázka je součástí našeho cíle stát se lídrem na trhu železniční dopravy v České republice. Zároveň potvrzuje náš závazek k modernizaci našeho vozového parku prostřednictvím pořizování nových, moderních a ekologicky šetrných vlaků,“ řekl majitel RegioJetu Radim Jančura.

Elektrická páteř zahrnuje páteřní linky dopravního systému Doprava Ústeckého kraje:

U1 Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Kadaň

U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov

U32 Ústí nad Labem – Litoměřice – Mělník – Lysá nad Labem

U51 Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Klášterec n. O. (– Karlovy Vary)

U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice) (posilové spoje k lince U4)

Tagy Doprava Ústeckého kraje Elektrická páteř RegioJet Ústecký kraj
262 komentářů