egoe-plus
Letecké společnosti Letectví

Konec jedné éry. Austrian po 40 letech vyřadily turbovrtulová letadla

Poslední let letadla Dash8-Q400 pro Austrian. Foto: Austrian
Poslední let letadla Dash8-Q400 pro Austrian. Foto: Austrian
Austrian byly prvním dopravcem, který letouny kanadského výrobce v Evropě začaly používat.

Letecká společnost Austrian Airlines včera naposledy přepravila cestující s turbovrtulovým letadlem. Na lince z Vídně do Innsbrucku a zpět nasadila poslední letoun Dash8-Q400. Jde o letadlo, které v barvách tohoto dopravce znají dobře i cestující z Prahy na letech do Vídně.

Austrian konec tohoto typu oznámily už před dvěma lety, většinou je na kratší lety nahradily proudové Embraery E195. Poslední let vyšel na letoun registrace OE-LGI z roku 2005. Historie tohoto typu letadel ale sahá u Austrian až do roku 1980, kdy se stal prvním provozovatelem letadla DHC-7, předchůdce Dash. Model Dash 8-100 se objevil ve flotile v roce 1985. Stroje kanadského výrobce se ukázaly jako ideální na krátké lety z Vídně.

Austrian létaly až donedávna s celkem 18 letadly Dash 8-Q400, k rozhodnutí o vyřazení došlo ještě před pandemií koronaviru. Deset z osmnácti strojů již zmizelo, některé byly sešrotovány, část našla uplatnění u jiných dopravců. Podle Austrian tato letadla přepravila za svoji éru přes 20 milionů cestujících.

Rakouský dopravce patřící do skupiny Lufthansa se rozhodl svoji flotilu omezit u evropských linek na dva typy letadel A320family a Embraer E195. Už dříve z flotily zmizela letadla Fokker. Austrian letos na počátku roku oznámily, že vyřadí postupně i všech sedm Boeingů 767-300ER a také sedm airbusů A319. Cílovým stavem je aktuálně 60 letadel na konci roku 2022. Důvodem je slabší poptávka po létání.

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Csabo

Chápu že plno lidem na nich vadilo že jsou hlučné (ikdyž na těch 30 minut to bylo vpoho) ale mně osobně budou všechny „vrtuláky“ strašně chybět

G700

Myslíte na tu hodinu ?

Twix

Nebo na 3 hodiny v ATR na pravidelné lince ČSA z Bukurešti do Prahy 🙂 Taky se mi v určitém smyslu bude po nich stýskat, Dashem jsem letěl mezi Vídní a Prahou nebo Záhřebem několikrát, jednou i s LOT do Gdaňsku. Nelétaly s tím do Prahy i Air Berlin? A na zmíněný Fokker Austrian jsem měl štěstí na lince do Varny.

Martin Csabo

Ano Air Berlin litaly dashem 6krát denně ale ATRka se na lince do Bukerešti objevila je vyjíměčně tam se spíš používaly a319

Twix

Opravdu 6x denně? Na přelomu 2016/2017 jsem letěl dvakrát s Air Berlin, jednou Dash a jednou něco většího, tehdy snad inzerovaly že navyšují počet letů do Prahy ze 2 na 4 a krátce potom zkrachovaly.
Do Bukurešti jsem letěl ATR v roce 2017 i 2019 (obojí v zimě) a bylo to myslím zcela pravidelné nasazení.

Martin Csabo

v jednu dobu litali až 6krat a že jste do OTP chytil atrku je spíš štěstí protože na 90% letu do OTP bylo s a319

Raddie

Škoda. Před pár lety jsem si ty lety do a z Vídně užil 😉

Jenda

Super zpráva! Létání miluju, ale vrtulák mi vždycky dokáže spolehlivě zkazit náladu. Připadám si v tom jako v autobuse, hluk, vibrace, málo místa. Zato E195, to je úplně jiná paráda.

Martin

Příští rok je bude vyřazovat i polský LOT.

Zdenek

Tak konečně je vyradily. Extrémně hlučné, neprijemne otřesy celé kabiny, stačilo mi s nimi párkrát VIE a 1x z Grazu a dost….

Ales

Já jsem neskutečně rád, že játra jsou pryč u ČSA. Zlatá dasena

Hans

To je zajímavé, výrobce se chlubil nízkou hlučností. Ten systém aktivního odhlučnění zřejmě měl nějaký důvod, pokud tedy byl u Austrian namontován.

Stony

Uz jste videl nejakeho vyrobce aby se chlubil hlucnosti? 🙂

Hans

Nízkou úrovní hluku, zní vám to líp? Bohužel na stránkách výrobce už nejsou tyto letouny dostupné. Byl zde popsán systém aktivního snižování hluku a vibrací, šlo o soustavu mikrofonů s piezoelektrickými aktuátory rozmístěnými po konstrukci letounu. Podle mých informací jimi byly vybavené také rakouské stroje, proto mně překvapila informace o vysoké úrovni hluku v kabině.

Beny

Dovedl by někdo porovnat ATR vs Dash?

MildaIV

Q-400 je o něco rychlejší, ATR má menší spotřebu a tedy i nižší provozní náklady. Q-400 má větší dostup(27 000ft vs 25 000ft). Q-400 dnes prakticky nikdo nekupuje – kdo chce rychlost koupí si proudové letadlo. ATR je velmi úspěšné, zejména v Asii.

Lkprak

Pokud srovnáme ATR72 a Dash8-400, tak na první dobrou byli Dášenky o něco málo rychlejší (Wikipedia udává maximální cestovní rychlost 511 km/h u Atrka a 667 km/h u Dášenek).

Pražák

Přesně tak, mohl jsem si to na vlastní kůži mnohokrát ověřit na letech do Varšavy a zpět. LOT s Dash rychlejší, ale i hlučnější oproti ČSA s ATR.

Krtek

Pokud mohu z vlastní zkušenosti porovnat, tak co se týče pozemního odbavení je Dash milionkrát lepší než átro. Koncepce nákladových prostorů je u ATR s prominutím úplně „z pr*ele“ (jeden vepředu za kokpitem rozdělený uličkou a druhý vzadu za kuchyní kam se nedá pořádně dostat), zato DASH má prostě jednu velkou díru vzadu (plus malý kumbálek proti nástupním dveřím). Navíc u ATR pokud je něco naloženo vzadu, musí se čekat až vystoupí cestující, což hrozně zdržuje (na otočku ATR se počítalo cca 30-35 minut včetně úklidu) Jediným bonusem je, že když se na ATR otevřou zadní servisní dveře, tak koukáte… Číst vice »

Sch

S novou generací regionálních jetů již v Evropě není pro turbovrtulová letadla prostor. Pro dopravce jsou flexibilnejší v nasazení i na delší tratě a pro zákazníky jsou o dost pohodlnější.

Y.K.

Kdy by to před lety řekl, že moderní vysokoobtokové turbofany dokáží ekonomikou atakovat či překonat turbovrtulové motory, resp celý koncept pomalejších, níže létajících, ale (tehdy) nákladově zajímavých typů. Fascinující kam se technologie posunula.

Jan Novak

ČSA to stihly dřív!
#sarcasm

Michal

CSA je bohuzel predbehnou i u zero emissions …