Konec jedné éry. Austrian po 40 letech vyřadily turbovrtulová letadla
Poslední let letadla Dash8-Q400 pro Austrian. Foto: Austrian
Austrian byly prvním dopravcem, který letouny kanadského výrobce v Evropě začaly používat.
Chápu že plno lidem na nich vadilo že jsou hlučné (ikdyž na těch 30 minut to bylo vpoho) ale mně osobně budou všechny „vrtuláky“ strašně chybět
Myslíte na tu hodinu ?
Nebo na 3 hodiny v ATR na pravidelné lince ČSA z Bukurešti do Prahy 🙂 Taky se mi v určitém smyslu bude po nich stýskat, Dashem jsem letěl mezi Vídní a Prahou nebo Záhřebem několikrát, jednou i s LOT do Gdaňsku. Nelétaly s tím do Prahy i Air Berlin? A na zmíněný Fokker Austrian jsem měl štěstí na lince do Varny.
Ano Air Berlin litaly dashem 6krát denně ale ATRka se na lince do Bukerešti objevila je vyjíměčně tam se spíš používaly a319
Opravdu 6x denně? Na přelomu 2016/2017 jsem letěl dvakrát s Air Berlin, jednou Dash a jednou něco většího, tehdy snad inzerovaly že navyšují počet letů do Prahy ze 2 na 4 a krátce potom zkrachovaly.
Do Bukurešti jsem letěl ATR v roce 2017 i 2019 (obojí v zimě) a bylo to myslím zcela pravidelné nasazení.
v jednu dobu litali až 6krat a že jste do OTP chytil atrku je spíš štěstí protože na 90% letu do OTP bylo s a319
Škoda. Před pár lety jsem si ty lety do a z Vídně užil 😉
Super zpráva! Létání miluju, ale vrtulák mi vždycky dokáže spolehlivě zkazit náladu. Připadám si v tom jako v autobuse, hluk, vibrace, málo místa. Zato E195, to je úplně jiná paráda.
Příští rok je bude vyřazovat i polský LOT.
Tak konečně je vyradily. Extrémně hlučné, neprijemne otřesy celé kabiny, stačilo mi s nimi párkrát VIE a 1x z Grazu a dost….
Já jsem neskutečně rád, že játra jsou pryč u ČSA. Zlatá dasena
To je zajímavé, výrobce se chlubil nízkou hlučností. Ten systém aktivního odhlučnění zřejmě měl nějaký důvod, pokud tedy byl u Austrian namontován.
Uz jste videl nejakeho vyrobce aby se chlubil hlucnosti? 🙂
Nízkou úrovní hluku, zní vám to líp? Bohužel na stránkách výrobce už nejsou tyto letouny dostupné. Byl zde popsán systém aktivního snižování hluku a vibrací, šlo o soustavu mikrofonů s piezoelektrickými aktuátory rozmístěnými po konstrukci letounu. Podle mých informací jimi byly vybavené také rakouské stroje, proto mně překvapila informace o vysoké úrovni hluku v kabině.
https://www.airframer.com/news_story.html?release=4402
Dovedl by někdo porovnat ATR vs Dash?
Q-400 je o něco rychlejší, ATR má menší spotřebu a tedy i nižší provozní náklady. Q-400 má větší dostup(27 000ft vs 25 000ft). Q-400 dnes prakticky nikdo nekupuje – kdo chce rychlost koupí si proudové letadlo. ATR je velmi úspěšné, zejména v Asii.
Pokud srovnáme ATR72 a Dash8-400, tak na první dobrou byli Dášenky o něco málo rychlejší (Wikipedia udává maximální cestovní rychlost 511 km/h u Atrka a 667 km/h u Dášenek).
Přesně tak, mohl jsem si to na vlastní kůži mnohokrát ověřit na letech do Varšavy a zpět. LOT s Dash rychlejší, ale i hlučnější oproti ČSA s ATR.
Pokud mohu z vlastní zkušenosti porovnat, tak co se týče pozemního odbavení je Dash milionkrát lepší než átro. Koncepce nákladových prostorů je u ATR s prominutím úplně „z pr*ele“ (jeden vepředu za kokpitem rozdělený uličkou a druhý vzadu za kuchyní kam se nedá pořádně dostat), zato DASH má prostě jednu velkou díru vzadu (plus malý kumbálek proti nástupním dveřím). Navíc u ATR pokud je něco naloženo vzadu, musí se čekat až vystoupí cestující, což hrozně zdržuje (na otočku ATR se počítalo cca 30-35 minut včetně úklidu) Jediným bonusem je, že když se na ATR otevřou zadní servisní dveře, tak koukáte… Číst vice »
S novou generací regionálních jetů již v Evropě není pro turbovrtulová letadla prostor. Pro dopravce jsou flexibilnejší v nasazení i na delší tratě a pro zákazníky jsou o dost pohodlnější.
Kdy by to před lety řekl, že moderní vysokoobtokové turbofany dokáží ekonomikou atakovat či překonat turbovrtulové motory, resp celý koncept pomalejších, níže létajících, ale (tehdy) nákladově zajímavých typů. Fascinující kam se technologie posunula.
ČSA to stihly dřív!
#sarcasm
CSA je bohuzel predbehnou i u zero emissions …