dkv-spojujeme

Končící Ťok: Síla brutálního lobbingu majitelů STK překračuje možnosti ministerstva

Dan Ťok se označuje za sběratele kladívek. Po něm má přijít střihač pásek. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDan Ťok se označuje za sběratele kladívek. Po něm má přijít střihač pásek. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministr dopravy Dan Ťok v příští vládě nebude, potvrdil Hospodářským novinám. Spolu s ním skončí i jeho náměstek Jakub Kopřiva.

Ministr dopravy Dan Ťok v příští vládě nebude, potvrdil Hospodářským novinám. Spolu s ním skončí i jeho náměstek Jakub Kopřiva. Oba odejdou znechuceni vývojem kolem tendru na nového provozovatele mýtného systému, který byl nedávno zrušen Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. „Nechci svítit při obnovování kontraktu pro Kapsch,“ říká Ťok v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz. Přesto považuje dotažení tendru k vyhlášení vítěze za úspěch. Naopak za neúspěch má situaci na trhu STK.

Nemáte pocit, že jste v poslední době neměl stranickou podporu? Premiér vás nijak výrazně nepodpořil například s mýtem.

Pan premiér mě podpořil, problém je, že ten tendr je zkrátka nechtěné dítě. Na rozšíření (zpoplatněné sítě, pozn. red.) trvala v minulé vládě sociální demokracie. Hnutí ANO to nepodporovalo a těch 900 kilometrů byl nějaký kompromis, který jsem měl realizovat. Dostali jsme se poměrně daleko, máme vítěze a hlavně, vůbec poprvé známe tržní cenu za výběr mýta. Mimochodem, je mnohem nižší, než ta, kterou jsme deset let platili. Jenže pak přišly volby, změnila se vláda, změnilo se vedení sociální demokracie a už to nechce. Nechtějí to ani komunisté a za případným zrušením tendru všichni vidí příležitost udělat to jinak. Jediné, co tomu brání, je moje osoba. A protože nechci být překážkou při sestavení příští vlády, ani nechci svítit při obnovování kontraktu pro Kapsch, je ta správná chvíle odejít.

Dotáhl jste to na druhého nejdéle sloužícího porevolučního ministra dopravy. Co považujete za svůj největší úspěch?

Podařilo se toho hodně, zahájili jsme výstavbu 155 kilometrů dálnic a otevřeli 97 kilometrů dálnic. Příprava staveb se v předcházejícím období skoro zastavila a my jsme jí znovu rozběhli. Hlavně jsem ale sbíral kladívka, co se s nimi poklepává základní kámen. Můj nástupce se může těšit na stříhání pásek a to vždycky vypadá lépe. Kromě výstavby jen tak namátkou můžu jmenovat konec předražených registračních značek (dneska je kupujeme o polovinu levněji, než když jsem sem přišel), po mnoha neúspěšných pokusech vysoutěžená zimní údržba silnic I. třídy. A dalo by se pokračovat.

Co se naopak nepovedlo, co bude muset řešit akutně váš nástupce?

Já sám považuji za neúspěch fakt, že se nám nepodařilo ani trochu liberalizovat trh stanic technické kontroly, a že motoristé musí podléhat diktátu majitelů STK, kteří si dokázali zlobbovat nejen Poslaneckou sněmovnu, ale i Legislativní radu vlády v tom, že se prakticky nedá založit ani jedna nová stanice. To, že motoristé musí v některých měsících stát na STK hodinové fronty a třeba si i brát dovolenou aby prošli kontrolou je podle mě skandální. Ale musím pokorně uznat, že síla brutálního lobbingu majitelů STK vysoce překračuje možnosti ministerstva dopravy.

A co mýto? Je to tedy úspěch nebo spíš krach?

Já považuji mýto za úspěch. Vzpomeňte si na titulky o tom, že MD nedokáže zajistit výběr mýta po roce 2016 a že nejsme schopni žádnou soutěž na mýto vypsat. Nejmenovaný novinář, který měl svůj dehonestující článek nadepsán titulkem „Mýto: Prostě ho nebudeme vybírat!“ se mi dodnes nedokázal omluvit. My jsme zajistili výběr mýta po roce 2016 a to o půl miliardy levněji, vypsali jsme soutěž a výsledek soutěže transparentním způsobem prokázal, že mýto jde vybírat o miliardu ročně levněji, než tomu bylo v minulém období. Ministerstvo a já jsme svoji práci udělali – co chybí je zásadní politická podpora, aby byla vůle tento výsledek akceptovat. Od stávajícího provozovatele jsme útoky na soutěž a její výsledek čekali, ale že se ke Kapschi přidá velká část české politické scény, profesních organizací, odborů a státních orgánů mě hodně zaskočilo.

Stihl by se nový tendr?

Tvrzení, že do roku 2020 by mýto ještě šlo celé znovu vysoutěžit, je podle mě naprostá fata morgána. Naproti tomu stávající tendr se dá pořád ještě dotáhnout do konce, jen by se k tomu musela najít politická vůle. Svému nástupci v každém případě řeknu, jak bych to udělal, a bude na něm, jak se rozhodne. Pořád také platí, že pokud budeme soutěžit stávající rozsah zpoplatnění nebo rovnou obsluhu stávajícího systému, dáváme to znovu Kapschi. Ale možná je to právě to, oč některým jde, a tak to půjde jako po másle.

Co budete dělat dál vy sám?

Zvažuji, jestli v politice zůstanu, nebo skončím úplně. Nicméně je to stále otevřené, čemu se dál budu věnovat. Chtěl bych si hlavně nejdřív odpočinout, za čtyři roky jsem neměl žádnou pořádnou dovolenou. Pak uvidím.

Tagy Dan Ťok Ministerstvo dopravy mýtné STK
15 komentářů