Mimořádné události Železnice

Komentář: Vykolejení u Mariánských Lázní není o vinících, jen o drážním myšlení

Vyprošťování nehody nákladního vlaku u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje
Vyprošťování nehody nákladního vlaku u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje

Je to jako číst detektivku: „Strojvedoucí projel trojnásobnou rychlostí.“ „Drážní zaměstnanci upozorňovali na rizika.“ „Správce kolejí důrazně odmítá nedostatky na své straně.“ Výsledek je pořád stejný: mnohamilionová škoda a přerušený provoz hlavní tratě na dlouhé týdny.

Na začátek jasně řekněme dvě věci: Mezi Chodovou Planou a Mariánskými Lázněmi jednoznačně pochybil strojvedoucí, který výrazně překročil povolenou rychlost; SŽDC zde skutečně postupovala podle svých pravidel a nedopustila se přešlapu proti předpisům. Přes to všechno zanechává nedělní nehoda pachuť něčeho, co by se na moderní železnici zkrátka nemělo stávat, a otevřela důležitou otázku drážní mentality, nad kterou bychom neměli mávnou rukou.

Vykolejení nákladního vlaku odhaluje jednu nešťastnou vlastnost železničního oboru v našich končinách: naprostý odpor k reflexi a přiznání jakýchkoli nedostatků. Podle toho vypadají instinktivní reakce všech stran prakticky po každé vlakové nehodě: rychle skočit do zákopu a ukázat, že to nebyla naše chyba. Myšlení českého člověka je historicky nastaveno tak pevně do režimu zločin a trest, že přirozeným reflexem je automaticky: „Hlavně ať to není na mě!“ Tento styl myšlení nepřipouští, že by se něco dalo dělat lépe, protože to by znamenalo, že to někdo kdysi nastavil nedokonale.

Přitom historie nedokonalých řešení je historií veškerého lidského snažení – lidský faktor je úplně stejně omylný při řízení lokomotivy, jako při řízení provozu nebo zavádění rychlostních provizorií na trati. Sám od sebe se nezlepší, můžeme mu jen pomáhat různými nástroji.

Zábradlí, zábrany a závory

Představte si, že se ze dne na den zbourá dálniční nadjezd. Silničáři cestu k němu nezahradí; pouze na začátek umístí standardní značku zákaz vjezdu. Je přeci povinností řidiče respektovat značení, takže žádné nebezpečí nehrozí. Právě jsme vytvořili řešení, které je současně legální a naprosto k ničemu.

Spoléháme totiž na lidskou schopnost stoprocentního vnímání situace, která neexistuje – natož tehdy, když po onom nadjezdu jezdíte pravidelně dvacet let a podlehnete rutině, selektivní slepotě. Na tu je lidská mysl extrémně náchylná. Chybu zjistíte až ve chvíli, kdy se s autem řítíte do díry, která tam ještě minulý týden nebyla. Oficiálně bude samozřejmě vaše vina, protože zákaz vjezdu tam byl a o bourání se psalo v novinách.

Tento příklad může působit absurdně, ale v podstatě odpovídá tomu, co očekáváme od strojvedoucího u Mariánek. Ten z neděle tudy jel poprvé po pěti měsících, jiní tudy mohou jet po jedenáctitýdenní pauze. Navíc donedávna se tu jezdilo na rozkaz o pomalé jízdě; teď je však rychlostní propad vyznačen už jen jako jedno číslo v třináctistránkovém dokumentu a od stovek ostatních čísel se na pohled neodlišuje.

Jistě, strojvedoucí měl povinnost se se změnami tabulek seznámit. V praxi je to jako hrát hru Najděte deset rozdílů – jen místo lehce odlišných obrázků tu máme dvě obří tabulky plné čísel. Tvrdit, že tento postup je bezpečný a neprůstřelný, znamená nechápat fungování našeho primátího mozku. Toto je přesně místo, kde potřebuje pomoc.

SŽDC to v podstatě chápe

Bylo by nefér tvrdit, že je správce kolejí v tomto ohledu úplně rigidní. Dokazují to nehody na přejezdech a způsob, jakým se k nim SŽDC staví. V uplynulých letech, a hlavně po nehodě pendolina ve Studénce, vidíme obrovský posun k lepšímu zabezpečení – více závor, nové detektory i úplné rušení přejezdů. SŽDC si zjevně uvědomuje, že jediným spolehlivým řešením problému je odstraňovat příčiny a nevytvářet příležitosti k jeho vzniku.
Přitom by šlo říct, že červená světla znamenají „stůj!“ a řidiči to dobře vědí. Nikdo neohrozí svůj život dobrovolně, tudíž přejezd je bezpečný i bez závor… a přesto rok co rok vidíme na dvě stovky důkazů o opaku. Nepomůže hrozba trestu ani sebelepší osvěta; pomůže závora, která fyzicky zahradí cestu; pomůže senzor, který upozorní dispečera a nejvíc pomůže nadjezd, který střet auta a vlaku vůbec neumožní. Toto vše už dnes víme, tak co si z toho můžeme vzít pro aktuální situaci?

Dá se udělat víc, než jen doufat v zlepšení

Nehodě u Chodové Plané by jistě dokázal zabránit lepší zabezpečovač – takový, který opravdu hlídá reálné povolené rychlosti na trati a zcela eliminuje lidský faktor. Takový zabezpečovač existuje, a i v Česku se chystá. Drážní orgány v rámci své defenzivy po nehodách zdůrazňují, že ETCS jednou bude, a tak není co dál řešit. Potíž je v tom, že na ETCS si ještě řádku let počkáme, zatímco problémové úseky existují dnes. Teď to byl „jen“ vysypaný vápenec. Spokojíme se s nadějí, že to příště nebude pendolino? Protože při letošní bilanci na dráze nějaké „příště“ určitě bude.

Jedinou garancí bezpečné jízdy by neměl být nespolehlivý lidský mozek – mozek, který snadno upadá do stereotypu, je náchylný na rozptýlení nebo únavu, a který vůbec není dobrý ve vnímání tabulek plných čísel. Slabé místo systému známe, tak co s ním?
Tuto otázku si mnohokrát v minulosti kladly úřady civilního letectví. Výsledek může leckomu připadat drakonický: vše je zde svázáno danými postupy, krokovými seznamy (checklisty) a bezpečnostními systémy. Je to ale právě safety culture – nejlépe přeloženo jako myšlenkové nastavení k bezpečnosti – které z letectví udělalo nejbezpečnější způsob dopravy na osobokilometr.

Prvním krokem pro dráhu je začít chápat, že žádný předpis není tak svatý, aby se nemohl změnit k lepšímu. První zákon železničního desatera („vždy se to tak dělalo“) je v měnící se dopravě mylný a nebezpečný. Změna myšlení není projevem profesního selhání, ale důkazem odpovědného přístupu. Otázka není: „Jak dokázat, že to nebyla naše chyba?“, ale „Co můžeme změnit, aby se toto už nestalo?“
Hned teď můžeme změnit třeba to, že zjevně dočasná omezení – a výstavba nadjezdu je výsostně dočasná věc – nebudeme prezentovat jako trvalý stav. Pokud hrozí lidské pochybení z rutiny, musí se anomálie o to víc zvýrazňovat. Stejně jako nestačí červené světlo na přejezdu, nestačí ani vydat nové tabulky a říct: oni si to nějak přeberou.

A propos, papírové sešitové jízdní řády a tabulky traťových poměrů jsou reliktem minulého století, jenž se teď přesunul na displej tabletu. Jsou jako autonavigace, která pouze zobrazuje naskenovaný autoatlas, ale nevyhledává trasu ani neukazuje polohu. V autech dnes máme Waze, na železnici bychom potřebovali aplikaci, která kombinuje vše relevantní (SJŘ, TTP, rozkazy) a aktivně upozorňuje na blížící se rizika. Tedy přesně to, co člověku často chybí: komplexní přehled o aktuální situaci.

Co tomu brání? Chybí klíčová ingredience: traťová data ve strojově čitelném formátu. Mnoho drážních systémů s něčím takovým prostě nepočítá, a to je jasná příležitost pro změnu. Jistě, tato změna bude drahá – ale upřímně, nebude dražší než oprava zničené trati a tři týdny zastaveného provozu.

Juraj Kováč

Autor je železničním publicistou (byť v poslední době není tolik času) a projektovým specialistou v oblasti dopravního IT, věnuje se primárně technologickým projektům v sektoru veřejné dopravy.

 

154
Diskuze

avatar
41 Komentáře
113 Reakce na komentáře
82 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
81 Autoři komentářů
Jiří 2KarelRišanFrantaDiskuter Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rišan
Host
Rišan

Nebudu se unavovat čtením tak dlouhého článku ale – ač laik můžu k nehodě snad něco napsat. Shodou okolností jsem ten úsek za poslední tři měsíce projížděl čtyřikrát a zarazila mne taková „šikana“ na hlavní trati, tam je i třicítka tak akorát tím spíš s těžkým nákladním vlakem – to tam snad i po dokončení silnice pod ní zůstane?? Kromě takového řešení křížení silnice a trati se mi jeví jako pochybná sama předimenzovaná stavba pod tratí (je to snad obchvat Chodové Plané?!), jejíž význam je nesrovnatelně menší než trati Plzeň-Cheb. Neuniklo mi ani zmnožení nehod na železnici zaviněných buď neukázněnými… Číst vice »

Karel
Host
Karel

Kdybyste se „unavil čtením tak dlouhého článku“, tak byste nemusel unavovat ostatní svými spekulacemi, které svědčí jen a jen o tom, že vůbec netušíte, o co tam šlo, a nemáte sebemenší vůli si to zjistit.

Fanda železnice
Host
Fanda železnice

Je třeba změnit myšlení lidí a ne upravovat předpisy a technologické postupy. Když jsem si přečetl článek a diskusní fórum, nedalo mi to, abych nereagoval. V článku i v diskusích je mnoho pravdy, ale také mnoho „falešného“ pozitivního i negativního vidění. Měli bychom si především uvědomit, kdo na železnici pracuje – a to jak u SŽDC, tak u dopravců. Nejsou to AMATÉŘI – jsou to PROFESIONÁLOVÉ, tak by se také podle toho měli k svým profesím stavět. Jestli někde jedu po 5 měsících a jsem amatérem, pak se může stát chyba, ale profesionál by si měl, dřív než sedne do… Číst vice »

exttmis
Host
exttmis

Zapomněl jste na jedno maličkost, o které ta nehoda a následné sáhodlouhé pojednání je: I nejlepší profesionálové občas mohou udělat chybu. Nemohou se sice na tento fakt vymlouvat, to je neoddiskutovatelné, ale článek je právě o tom, jak co nejvíce eliminovat onen nešťastný „lidský faktor“, který tu pořád bude. Proto s obsahem článku víceméně souhlasím. Pokud by jsme přijali Vaše extrémně přísné závěry, měli bychom nedostatek nejen strojvedoucích, ale i lékařů, pilotů, atd atd.

Fanda železnice
Host
Fanda železnice

Ano, zcela jistě i profesionál může udělat chybu, protože „chybovat je lidské“, jak kdosi kdysi dávno řekl… Ale rozdíl je v tom, že chyba je ojedinělé selhání, které lze identifikovat při analýze procesu, kde k chybě došlo. Profesionál ale musí sám a především u sebe pracovat na tom, aby chyby nedělal sám a aby našel chyby, které udělal někdo druhý a dalo se následkům těch chyb předejít. Nedostatku lidí v jednotlivých profesích bych se vůbec neobával – já jsem nikde nemluvil o nějakých postizíéch nebo jiných omezeních, jen o mnohem vyšší míře sebekontroly a odpovědnosti v každé profesi, pokud ji… Číst vice »

exttmis
Host
exttmis

To máte jistě plnou pravdu. Ale obávám se, že i ta nejlepší sebekontrola, odpovědná příprava na směnu, seznámení se s rozkazy atd úplně nezabrání možnému momentálnímu selhání jednotlivce. A já jsem přesvědčený, že právě tato konkrétní nehoda je toho příkladem. Mám z toho pocit, že považujete snahu autora článku apelovat na SŽDC , aby zapracoval na lepší legislativě se záměrem lepší prevence před možným pochybením (nejen) strojvedoucho za zbytečnou a s tím já nesouhlasím. Strojvedoucí má, samozřejmě, obrovskou zodpovědnost a povinností legislativy je vytvářet mu takové podmínky, aby mu službu když už ne přímo ulehčovala, tak aspoň nekladla zbytečné „nástrahy“,… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Snažíte se popřít známá fakta fyziologů a neurologů, že člověk je neustále chybující. Každý, i sebevíce soustředěný. Kognitivní iluze nám většinu chyb zamaskují (nic se nestalo, o chybě ani nevíme), někdy nezamaskují a je to jen klika že to dopadlo dbře. Profesionalita na to nemá žádný vliv. Koneckonců i na psychotestech se testuje výkon a % chybovosti, ne bezchybnost.

Váš omyl je v tom, že není cílem zaměstnance degradovat, cílem je do systému a pracovního prostředí zanést takové pojistky, které přímo strojvedoucímu umožní odhalit, že něco dělá špatně, nebo že je něco jinak než by mělo být.

Karel
Host
Karel

Ano, je třeba rozlišovat mezi chybou jako „ojedinělým selháním“ a chybami systémovými, spočívajícími v nekompetentnosti a hrubé nedbalosti. A fatálními systémovými chybami bylo právě to označení dočasné změny jako trvalého stavu, dále předpisy, které takové zneužití umožňovaly, a pak samozřejmě také to, že strojvůdci nejsou s takto závažnými trvalými změnami vhodným a dostatečným způsobem seznamováni. Tvůrce předpisů nebo provozovatel dráhy, který není schopen rozpoznat rizika a předcházet jim, to je časovaná bomba.

Rišan
Host
Rišan

To nejsou na dráze žádné extrémně přísné závěry! A ten nedostatek strojvedoucích už tu přeci je! To však neznamená, že proto snížíme požadavky na jejich profesionalitu a kázeň!

Karel
Host
Karel

Ano, nesmíme snižovat požadavky na profesionalitu strojvedoucích. Ale musíme zvyšovat požadavky na profesionalitu a zodpovědnost předpisářů a manažerů, kteří v tomto případě svým hazardérským jednáním nehodu způsobili – a to můžeme mluvit o velkém štěstí, že to ještě dopadlo moc dobře.

Sandy
Host
Sandy

Odpovím Vám z vlastní zkušenosti. Poznání trati jsem měl v oblasti od Kadaně po Liberec přes Českou Lípu nebo Varnsdorf a z Děčína přes Prahu nebo Nymburk do Kutné Hory. Mnohokrát se mi stalo, že jsem nastoupil na turnusovou směnu a strojmistr mi řekl, že můj turnusový vlak je zpožděný a ať zatím čekám na fírcimře. Odseděl jsem takto mnohdy i polovinu a více ze směny, než přišel strojmistr a oznámil mi, že pojedu někam jinam. Myslíte si, že jsem měl dost čas studovat důkladně TTP pro danou trať a ještě si všechno zapamatovat? A co teprve, když mne provozní… Číst vice »

exttmis
Host
exttmis

Naprosto s Vámi souhlasím. Na mysli mi vytanula letitá vzpomínka na jednoho kolegu, který se vrátil do práce po měsíci dovolené, nebo nemoci (to už nevím), přečetl si rozkaz, v němž bylo uvedeno, že v ŽST Pardubice proběhla částečná rekonstrukce rosického zhlaví , ale návěstidla zůstala v nezměněných polohách. Při objíždění soupravy vyhlížel trpasličí návěstidlo pro posun, ale žádné neviděl. Až na poslední chvíli, kdy už bylo pozdě a projel ho jen kvůli tomu, že ho nešťastně do poslední chvíle zakrývalo výhybkové závaží. A už tehdy to bylo jako dnes: Viníkem byl jednoznačně určen on.

Diskuter
Host
Diskuter

Rad bych videl vas pracovni vykon. Pokud uplatnujete vse, co jste vyjmenoval u sebe, musite byt mistr sveho oboru s platem nekolik set tisic mesicne. Ovsem brzy hrozi maximalni burn out, ktery skonci minimalne cvok housem. Proste to, co jste vyjmenoval, neni mozne dodrzet.

Franta
Host
Franta

Kladete na lidi naprosto nereálné požadavky a dobře víte, že to tak v praxi 100% nikdy nefunguje. Viz. zmínka v článku o tom jak funguje lidský (primátí) mozek.
Z Vašeho příspěvku usuzuji, že jste asi státní úředník, jehož pracovní náplní je vymýšlet absurdní pravidla. omezovat, buzerovat a trestat každé malicherné pochybení.

Karel
Host
Karel

Základním požadavkem na provozního pracovníka je soustředit se na práci a dodržovat předpisy. Základním požadavkem na tvůrce předpisů je rozpoznat rizika a účinně jim předcházet. Pokud tvůrce předpisů ve své roli zcela fatálně selhal a ještě si na tom trvá, má jít na dlažbu nebo do vězení, nemá smysl to omlouvat alibistickým okecáváním. Totéž se samozřejmě týká i toho, kdo předpisy aplikoval sice možná formálně „správně“, ale nesmyslně, nebezpečně a tak, že tím způsobil obecné ohrožení. Pokud strojvůdce prohrál ve hře „najdi deset rozdílů“, pak samozřejmě je třeba zvážit i to, jestli hlavním viníkem není ten, kdo bezpečnost drážního provozu… Číst vice »

Medvěd
Host
Medvěd

Tak by bylo načase ….kdyby se dráha už dala dopořádku a přestalo se v ní vrtat. Problém je jasný – fíra jel rychleji (dnes toho má víc na starosti) – nikdo to nepředpokládal. Ale stavbu povolili úředníci podle nějakých pravidel (zákonů). Pokud chceme být lepší, je třeba se podívat, jestli by se pravidla nedaly upravit, aby se příště něco podobného nestalo! Takže až se bude stavět zas koridor, včetně podjezdů a nadjezdů (definitivní stav na 50 let) ! Šetříte, tak se nedivte ……..A ne, že za rok se bude v tom zas vrtat……. ETCS je dobrý (sebevrahovi nezabrání) , ale… Číst vice »

Ušatá
Host
Ušatá

Spoléhat se hlavně na techniku – elektronické zabezpečení apod. je také dost naivní. Možná, že to může selhat či být nespolehlivé víc, než více lidských očí a hlav. Prostě jištění musí být několikanásobné a kontrolovatelné. A čím jednodušší, blbuvzdorné apod., tím lepší.

Jan
Host
Jan

A presne preto sa najťažšie železničné nehody na českej železnici odohrali pred jeho vynájdením. Ak je to ozajstné železničné zabezpečovacie zariadenie, postavené podľa všetkých príslušných noriem, tak sa naň dá spoľahnúť výrazne viac, ako na človeka. Skúste vymenovať všetky železničné nehody za posledných 30 rokov, v ktorých bolo zabezpečovacie zariadenie zainteresované nejak inak, než že bolo vypnuté.

jura
Host
jura

Heh, tak prave to letectvi nebo napr. jaderna energetika na cloveka v zadnem pripade nespolehaji.

Dalibor
Host
Dalibor

Ano, napriklad Boeningy 737 vubec nepocitali s tim, ze by pilot chtel letet horizontalnim letem a udelaly z dopravniho letadla stremhlavy bombarder…

liberal shark
Host
liberal shark

To byste se divil :-(. Naštěstí se o našich průs*erech zas tak moc nepíše.

Antonín
Host
Antonín

Cituji: „Vykolejení nákladního vlaku odhaluje jednu nešťastnou vlastnost železničního oboru v našich končinách: naprostý odpor k reflexi a přiznání jakýchkoli nedostatků.“
Jen železničního oboru? Já mám pocit, že u Čechů to platí ve všech oborech – železnicí a dopravou počínaje, přes vědu, kulturu a školstvím konče. To je to, co nás od západních Evropanů odlišuje (ne, že by to neznali, ale ve výrazně menší míře a ne jako pravidlo č. 1), bohužel.

jura
Host
jura

Abyste si tu zapadni Evropu neidealizoval. Tam sice maji mene problemu s pokrokem, ale ohromne problemy s pokrokarstvim.

liberal shark
Host
liberal shark

Hihihihi, zkuste říct Skopčákům, Žabožroutům nebo dokonce Řekům, že dělají něco špatně :-))

Dalibor
Host
Dalibor

No tak nedávno třeba bylo skopčákům vysvětleno, že prohráli válku…. Řekům ještě nedávněji bylo vysvětleno, že EU už víc jen tak bez úspor víc na „palmární účet“ nedá… Ono to jde…

Zlámalík
Host
Zlámalík

Dovolím si taky názor: furt se tu omílá, že TTP jsou nepřehledná věc. Ale TTP jsou prvotně informace pro dopravce. Takže bych čekal, že každý dopravce bude mít někde fundovaného člověka, co z té haldy čísel udělá přehledný „tahák“ pro fíry ve stylu Ebuly – tady stahovačka, bacha tady past, tady tohle a tohle. Co dělají strojvůdcovské odbory? Proč si neumí vyřvat, aby dostali podklad yk jízdě, ve kterých se dá za jízdy vyznat? A druhá věc – snížení z 90 na 30 je prasárna, i když to bylo v TTP. Kdyby tam bylo 90/60/30 s patřičnými odstupy a blbým… Číst vice »

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

No, my si to mysleli taky. dokonce jsme to pracovně nazývali „Navigace pro strojvedoucí“.

Nejenom, že to mělo umět komplet TTP, po napojení na čelní kameru to umělo i rozeznávat návěsti na návěstidlech a varovat před pohybem před vlakem, navádět k návěstidlům i k omezením rychlosti, odpočítávat délku vlaku atd. Jenže zkuste ty hromady dat trvale z pdf. přepisovat ručně. A SŽDC je v tomto již mnoho let neoblomná. Dokonce jsem slyšel argument, že jejich programy jako výstupy opravdu nic jiného než .pdf neumí 🙁

Jan
Host
Jan

Čo viem, tak ono sa to aj skladá ručne. Teda jediný rozdiel, ktorý by sa dal urobiť je, že dostanete rovnakú tabuľku v XLS. Strojové spracovanie TTP je na zadanie komplet nového IS o zložitosti nejak zhruba zodpovedajúcej CENTRO alebo DOMIN.

Pepa z depa
Host
Pepa z depa

Nechápu, proč by měl dopravce zaměsnávat ještě jakéhosi „překladatele pomůcek pro strojvedoucí“. Stále Žalostnější Dopravní Cesta by měla vydávat pomůcky adekvátní tomuto století. Ale v tom není zásadní problém, problém je v tom, že tyto „dočasné“ (dočasné je i několik měsíců) záležitosti (omezení rychlosti a nebo i tzv „stahovačky“) SŽDC v rámci „boje proti pomalým jízdám“ začala zapracovávat i na tu dobu do těch TTP. To tam prostě němá co dělat a tyto věci mají být jako mimřádnosti zpravovány rozkazem, protože poznání trati platí rok a ten strojvedoucí tam prostě ten měsíc, co se to zpravuje rozkazem, než se to… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Dobrý článek.

Martin
Host
Martin

Jsem dost starý na to, abych pamatoval i jiné doby, jak v tomto státě, tak i na železnici. Když byla v r.89 plyšáková revoluce, měl jsem já a se mnou i dost mých vrstevníků radost, že spousta šlendriánů co se tehdy děly, se už dít nebudou.
Bohužel po 30 letech mohu s čistým svědomím konstatovat, že šlendriánů neubylo, spíše naopak a nehoda u Mariánek se svými primárními a sekundárními příčinami, tak jak je popisuje tento článek je toho jen důkazem.

Dalibor
Host
Dalibor

mnoho slendrianu z dob socialistickych opravdu zaniklo… nicmene na uvolnene misto se operativne vymyslely jine. modernejsi… slendriany. a jak jde cas tab budovani kapitalismu Klausovsko Zemanovskeho typu, slendrianu a podobne je vice a vice…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je daň za „pokrok“ a za drsný průnik „nových“ informačních a komunikačních technologií do života lidí, a tedy i na železnici – a udivuje mě, že se Kováč dopouští ve svém myšleni podobného přístupu, jaký kritizuje na „myšlení železnice“. A docela mě zaráží ještě jedna věc: kde-kdo tady ve svých výlevech používá „§1“ a podobná zaklínadla typu „vždycky se to tak dělalo“ nebo „nikdy se to tak nedělalo“, a tak nikdo zatím nepoukázal právě na to, že skutečnou příčinu je nutno hledat právě v tom nezvládnutém vývoji informačních technologií, ale přitom (přesto) si mnozí myslí, že právě ty (fakticky… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Mne ještě napadl jeden příklad. Bylo to někde na Ostravsku před x lety , kdy jeden mladý řidič tramvaje se na jednokolejce srazil s protijedoucí tramvají. Nehoda měla za následek několik mrtvých. Jako 100% viník byl vyšetřovateli stanoven inkriminovaný mladý , do té doby bezúhonný solidně vypadající kluk a kvalitní zaměstnanec , který se už večer po celodenní šichtě viděl někde na koupáku a který ten den udělal největší hloupost svého života. To , že se v dnešní technicky vyspělé době byla úroveň zabezpečení jako před x desítkami let , nikdo neřešil.. Já v tom trochu vidím i selhání státu.… Číst vice »

AAA
Host
AAA

Protože na železnici musí bejt všechno stráááášně složitý a pokud to negarantuje všechno tak tam raději nesmí být nic.
I když pak se nakonec dozvíme že blikající bílé světlo na přejezdu je pro řidiče jen vlastně taková nezávazná a nic negarantující informace….

Jaroslav Tichý
Host
Jaroslav Tichý

bílé světlo je naopak jediné co garantuje volnost. jenže řidiči jezdí na nečerveném přejezdu bez rozlédnutí, a to je pak těch 200 nehod ročně – zákon mluví jasně. bliká červená – stůj. bliká bílá – můžeš jet, poslední stav – nic nesvítí a nebliká – přesvědč se, a můžeš jet..

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Pane Tichý, žijete v bludu – ani bílé světlo Vás nezbavuje povinnosti dle § 28 odst.1 zákona 361/2000 Sb.

Jan
Host
Jan

Zbavuje ho par. 29 odst. 1 d), riešiaci konkrétny prípad. Obecný par. 28 sa tu uplatní napr. na to, že stav priecestia, pomery za priecestím, stav auta apod. umožňujú prejdenie priecestia bez rizika, že tam niekde ostane.

Na Slovensku je situácia iná, tam je to tak, ako píšete Vy.

Dalibor
Host
Dalibor

NEZBAVYJE. POUZE MU UMOZNI VJEZD BEZ SPACHANI PRESTUPKU POKUD NA DOHLED ANEBO DOSLECH JE VLAK.

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Je zřejmé, že tomu nerozumíte také.
Prvořadé a základní je u přejezdu zjistit, zdali se neblíží vlak! To u přejezdu se špatnými rozhledovými poměry znamená třeba i zastavit na výhledu, přestože bliká bílé světlo! Teprve až pak vstupují další povinnosti a případné úlevy v podobě toho bílého světla.
Je vidět že osvěta v médiích a práce autoškol je na velice bídné úrovni.

Karel
Host
Karel

Zkuste si ty § 28 a 29 přečíst větu po větě, slovo po slově. § 28 odst. 1 říká, že si řidič „musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.“ § 29 odst. 1 písm. d) ovšem de facto říká, že pokud bliká bílé světlo, smíte na přejezd vjet, i kdybyste na vlastní oči viděl, jak se na vás řítí vlak, a slyšel byste, že ještě k domu duní a houká. Tedy ty paragrafy jsou poněkud v rozporu a je už věcí dost náročného výkladu, jak ten rozpor vyřešíte. Buď to můžete vyložit tak,… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

vracime se opet zpet. NEGARANTUJE a nevyvinuje ridice. Tj pokud dojde k situaci, ze na blikajicim bile prejezdu dojde ke kolizi se silnicnim vozidlem, neni ridic apriori vyvinen.

Karel
Host
Karel

Apriori vyviněn samozřejmě není nikdo. Ani řidič silničního vozidla, ani provozovatel dráhy, ani „osoba řídící drážní vozidlo“. Bílé světlo samozřejmě něco garantovat má (k čemu jinému by tam bylo?) a pravidla provozu s tím počítají, tedy klíčová odpovědnost bude na provozovateli té signalizace. Řidiči silničního i drážního vozidla v některých případech mohou svou předvídavostí a pozorností zabránit škodě nebo ji zmírnit, ale primární příčinou nehody by samozřejmě bylo ono selhání signalizačního zařízení. Když to vezmete kolem a kolem, pokud máte na obyčejné křižovatce zelenou, tak vám taky pravidla provozu negarantují, že současně nebude mít zelenou i kolmý směr. Pokud máte… Číst vice »

Jan
Host
Jan

Ono si stačí zodpovedať, koho bude konečná zodpovednosť za to, že sa to zariadenie pokazí. Ak fírova, tak prosím (ale historická skúsenosť hovorí, že si to radšej každý vypne), ak to má byť zodpovednosť toho zariadenia, tak to musí byť zložité a garantovať všetko.

Jouda
Host
Jouda

Naprostý souhlas. Jenže se tady do toho nikomu nechce. Zájem je, jen aby to stálo co nejvíc, proto tady budeme prosazovat jen ETCS. Přitom dnešní technologie umí udělat i jiné užitečné věci za poměrně menší peníze. Nemusíme chodit daleko, byť na jiné téma. Posprejovaný Karlův most lze umýt za 2 hodiny a 10 tisíc, nebo taky oficiálně z tři týdny a statisíce. Výsledek je stejný, ale stát radši druhou variantu, aby na každého „zbylo“. A to je to o co mi jde u ETCS, do kterého se tak rád opiram a za co mě tady každý minusuje jak o život

liberal shark
Host
liberal shark

Jednou jsem si dovolil SŽDC navrhnout, aby na nechráněné přejezdy namontovali dopravní zrcadla za pár korun, aby řidiči viděli „za roh“, jestli nejede vlak. Těch stupidních kydů, co jsem si musel vyslechnout ! A tak jsem se na to vykašlal :-(.

Znalý
Host
Znalý

Já nevím, ale nestačila by i v inkriminovaných přibližovacích úsecích (pokud vím, je tam obousměrný autoblok) taková maličkost jako je vypnutí přenosu návěstí či vyloženě jízda na výstrahu? Už tak by ty naše vlakové (ne) zabezpečovače vyžadovaly pozornost strojvedoucího… Němci mají své magnety a v tomto případě by to kryl, ale u nás… Myslím, že pro AŽD by to problém nebyl a stálo by to pár korun ve srovnání s jinými náklady. I když by se pak stala třeba rutina i z té jízdy bez kódu, ale zároveň by se stala rutinou ta třicítka…

Jan
Host
Jan

Toto už sa diskutovalo x-krát, a vždy sa to nakoniec zavrhlo s tým, že to je cesta do pekiel, ktorá skôr či neskôr skončí inou a možno ešte závažnejšou nehodou.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Strojvedoucí bude zkoumat, proč mu to nekóduje, bude hledat chybu a projede to stejně.

kolkol
Host
kolkol

Až na ten otomistický nadpis je to dobrý text. Ale čeština na tomto serveru trpí stále.

Jan Sůra
Admin

Co je prosím otomistický nadpis?

Hajnej
Host
Hajnej

Že obsahuje vazbu „je to o tom“ – ta do češtiny moc nepatří…

liberal shark
Host
liberal shark

JJ, velmi odporný amerikanismus. Navíc už v dnešní američtině neužívaný.

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Tak já také vstoupím. Za základní kámen úrazu musíme považovat to, že podobná nehoda s násobným překročením rychlosti tu dlouhá léta nebyla (přímo kvůli stavebnímu stavu železnice). A tak s tím železnice přestala umět pracovat. Uděláme vše dle předpisu: Na trati je nějaká rozumná rychlost (90 – 100 km/h). Je tam přenos kódu a v tomto místě je zelený. Je to tedy místo pro snížený přehled strojvedoucím (i strojvedoucí má svá odpočinková místa, musím mít, Na 100% dlouhodobě nedokáže jet nikdo), A do toho dáme úplně normální Předvěstník 30 a pak TOR 30. A pak se divíme, že na průšvih… Číst vice »

Panda
Host
Panda

Souhlas a u toho ÚnO nebylo daleko od nehody vlaku, se kterým jel shodou okolností Dušek…

Přemek
Host
Přemek

Rozumný názor. Jenže stále chybí otázka, bylo-li nezbytné řešit přeložku dvěma na sebe navazujícími opačnými oblouky s tak malým poloměrem. Dále, nějak jsem nezaznamenal včasné návěští na následující zpomalující rychlostník, je to moje nepozornost nebo fatální chyba SŽDC? Server pohledzvlaku.cz je vskutku učebnicí toho, co má fýra vnímat a současně co má správce infrastruktury správně instalovat. Na různých tratích se užití označníků výrazně liší, že by kategorizace tratí vedla k tak propastným rozdílům? Přitom od 160 km/h na koridoru ke 140 km/h na běžné trati není vůbec daleko…

Dalibor
Host
Dalibor

(o je o cene udelat prelozku s obloukem R300 a 40m rovnym usekem bude o nejakou kacku drazsi nez teto „losi test“

jan
Host
jan

Na silnicích, pokud změní přednost v jízdě, taky na to důrazně opozorňují dvěma cedulemi, nebo výraznější cedulí s reflexním podkladem.
A toto byla dost brutální past. A problém je asi u liberalizace a nákladních traťí, že ti strojvedoucí jezdí různé tratě..

Panda
Host
Panda

Liberalizace s tím nemá nic společného, jedině rozdělení unitární železnice, ale spíš ani to ne. Zdá se mi totiž, že i přestože jsou to 2 subjekty vlastněné státem (SŽDC, ČDC), tak se to zahraje do autu hůř než v době unitární železnice bez konkurence, kdy stačilo vymyslet interní potěmkinovské opatření (alá navrhovaný souhlas při vypravení vlaku) a další rok byly zpravidla další mrtví.

liberal shark
Host
liberal shark

Tento způsob myšlení nazývám právním pozitivismem. Napíšeme předpis, postavíme ceduli a problem solved :-(. Je to obecně projevem levicového extremismu , který chce na všechno napsat zákon – zakázat bídu, zakázat násilí, zakázat klimatické změny a vůbec nejraději zakázat ostatní lidi :-)).

Herold
Host
Herold

S levicí nebo pravicí to nemá moc společného…ta idiotská představa, že změnou zákona vždycky vyřeším problém je, minimálně v českých představách, vlastní celému politickému spektru.

liberal shark
Host
liberal shark

Naše (parlamentní) politické spektrum je charakterizováno absencí pravicových stran, takže argument stále platí.

Panda
Host
Panda

Souhlas, bohužel pravicový liberalismus (v US libertariánství) je mrtvý skoro všude na světě… Nejen státní subjekty, ale i voliče bohužel většinou uklidní další zbytečný předpis/zákaz (devalvující hodnotu všech zákonů) – na přínos jakéhokoli zjednodušení většina neslyší, resp. nevěří na něj:(

Frantisek
Host
Frantisek

A není to tady trochu naopak? Přece pravice praví, že každý si řeší své problémy, nikdo se o nikoho nestará. Také v politice většina takto patrně smýšlí, leč aby vykázali činnost (a měli být za co hodnoceni), vymýšlejí neustále nové předpisy. Ale ne k ochraně lidí, to je jen líbivá zástěrka. Leckdy je to právě naopak, spíše takový alibismus, aby se za více peněz nemuselo tolik dělat. A ty si, občane, poraď. Nemáme přece komunismus, abychom se o tebe starali.

Panda
Host
Panda

S individualismem máte samozřejmě pravdu, nicméně nesmyslné předpisy jsou obecně spíš kolektivistické řešení, které stát zvětšují… V pravicovém řešení má ochranu lidí řešit primárně justice, což je v tomto případě vlastně drážní inspekce, která by z toho měla vyvodit natolik přísné závěry vyžadující vymahatelná efektivní opatření, aby zamezila opakování v budoucnosti… Ale chápu, že pravomoce a schopnosti DI jsou asi trochu omezené (předpokládám nevymahatelné doporučení pro SŽDC/ČDC a možná podklady pro policii?), což je asi škoda…

Nezavisly
Host
Nezavisly

Dobre sepsane!

Je nutne si uvedomit, ze system prevzala SZDC po CD, tak pokud firove nadavaji na SZDC, tak nadava na vlastni firmu, ktera je vinikem toho bordelu. Za CD bylo plno veci zle, napr byl stop stav na zamestnance, i kdyz se dal predpokladam nedostatek, ted ta personalni krize je mj vina CD.

Az diky SZDC se plno veci zlepsilo, ale stale je co. Verim, ze diky teto nehode nejaka zmena prijde. 🙂

Týtý
Host
Týtý

Chtěl jsem po SŽDC data v xls nebo doc formátu přesně z těchto důvodů (v něčem ty tabulky před převodem do PDF vytvářet musí), ale bylo mi řečeno, že je to jejich know-how, takže mi nic nedají. Přitom pracuji pro jednoho z dopravců, nechtěl jsem to z nějakého rozmaru, ale ze služebních důvodů.

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

Myslím, že SŽDC má největší strah z toho, že by něco z jejich dat mohlo být použito k něčemu veřejně prospěšnému

liberal shark
Host
liberal shark

Například ke kontrole efektivity nakládání s veřejným majetkem :-).

IGCT
Host
IGCT

Ono už je problém i předávání elektronických podkladů mezi některými správami v ràmci SŽDC. Inu „dobrá“ správa.

hank
Host
hank

Podle autorského zákona je jejich know-how struktura databází, nikoli data samotná.

Twix
Host
Twix

Také víceméně souhlasím, s tím že daná charakteristika se asi nutně nevztahuje jen na drážní prostředí. Velké firmy jsou vedeny k tomu, aby nikdy nepřiznaly chybu (ani interně), takže místo aby se zavedlo nějaké jasné opatření či změna postupů, spíš se některé věci nechají tak nějak vyšumět a časem se najednou dělají jinak. Ten „drážní Waze“, který už tady několikrát padl, jsem si původně představoval jako zcela neoficiální aplikaci, bez jakýcholiv drážních certifikací a právní vazby na správce infrastruktury nebo dopravce. Prostě pokud strojvedoucí jsou v dnešní době nuceni jezdit se zabezpečovačem, který vlastně nic nezabezpečuje, a k tomu ještě… Číst vice »

naokraj
Host
naokraj

Vy trpíte s souvislosti s Waze nějakou obsesí? Máte představu, kolik nehod na silnici se stalo při hrátkách s Waze? Pro začátek by stačilo, aby se na tabletu zobrazoval výcuc ze SJŘ doplněný o aktuální údaje z TTP. A když u Žlebů pojede něco proti, bude se to řešit jiným způsobem, žádným Waze.

Dalibor
Host
Dalibor

myslím si, že Waze je přesně to, co dráha NEPOTŔEBUJE. když dojde k „něčemu“ neobvyklému na trati, bude fíra mít další „úkol“ a to klovat prstama do Waze. Fíra potřebuje jednoduchý nástroj, který mu bude pomáhat, který upozorní na změnu, který upozorní na případnou jeho chybu, který zvýší bezpečnost, ne aby musel se o tento nástroj „starat“

Radek
Host
Radek

To hledání viníka je daň za náš soudní systém, který umí jen odsoudit jednotlivce, ale nedokáže říct, že vinen je systém. A nikdo nechce být tím obětním beránkem, který to odskáče za všechny.

Georg
Host
Georg

ano, proto odvolaci soud osvobodil vlakovou cetu ze stepanova a proto existuje i trestnepravni odpovednost pravnickych osob…

liberal shark
Host
liberal shark

Soukromých právnických osob, zapomínáte, že se nám vrací socialistická zákonnost :-).

Dominik
Host
Dominik

Zde je ale vinen jednotlivec, ne systém, my maximálně můžeme teda říci, pojďme vymyslet něco, co nějak eliminuje chybu jednotlivce.

Dalibor
Host
Dalibor

Omyl. Zde právě je vidět, jak systém umožnil chybu jednotlivce. MOžná bych drze řekl že i systém, umožňující rutinérství přímo vyvolal tuto chybu. Je zapotřebí modifikovat systém, aby jakákoliv mimořádnost nemohla vést k podobným následkům. Fíra v tomto případě byl poslední kolo hodně špatně poskládané „převodovky“

Jiří Prokop
Host
Jiří Prokop

ANO! Přesně článek popsal dnešní myšlení vrcholového a středního manažmentu SŽDC (ale jistě i jiných podobných institucí). Poslední dobou se předpisy a normy nevyvíjí na základě zkušeností z praxe ale přesně naopak. Praxe se ohýbá předpisy, výnosy a dalšímy nařízeními tak, aby se dala vina hodit na někoho jiného než na samotné SŽDC viz např. „Foukací rozkazy“ v případě vyhlášené výstrahy ČHMÚ a podobně. SŽDC není schopna zajistit bezpečnost dopravy dle zákona č. 266 vlastními prostředky, nebo by to stálo peníze navíc, tak se raději vydá opatření a hodí se to na dopravce. A podobných příkladů by se našlo spousta.… Číst vice »

Lektor
Host
Lektor

Tak tohle je sice hezký všechno co píšete, ale když říkáte a) tak musíte napsat i b). Je nutné si uvědomit, že ten kdo by se přiznal, se reálně vystavuje nebezpečí dlouholetého pobytu ve vězení (obecné ohrožené z nedbalosti: 2-8 let), a protože ve státním podniku se vždycky musí nalézt konrétní viník, tak o to je to složitější. Veřejnost je prostě nastavena na to hlavně najít a potrestat (co nejpřísněji) viníka a ostatní je moc nezajímá. Krásně je to vidět i u zmiňovaného mostu ve Studénce všichni vědí že se furt soudí a hledají viníci (podle už zcela zbytečně, protože… Číst vice »

Petr Herbrik
Host
Petr Herbrik

Ve Studénce jde úplně o něco jiného. Tam se ví, kdo je viníkem, ale jde o to, jak ho z toho vysekat (myslím ten spadlý most). Jedni se snaží viníka vysekat (stát, protože hlavním viníkem byla korupce) a druzí se ho snaží potrestat a táhne se to donekonečna, protože žádná strana nechce ustoupit (vy byste ustoupil, kdyby vám někdo zabil blízkého?). A je logické a správné, že je tlak na trest. Být anarchie, dělá si každý co chce a nehody podobné Studénce by byly na denním pořádku. Problém je v přístupu k nehodám jako takovým. Dnes se nehledá skutečný viník,… Číst vice »

Rudolf L
Host
Rudolf L

Typický alibisticky přístup zaměstnance správce dráhy…. Ono brát za něco výplatu a myslet si, že nebudu za nic zodpovědný je pro mě z pohledu strojvedoucího, který nese kůži na trh vždy, neskutečně UBOHÉ.
Ono totiž je velka frajeřina si obhájit své, byť né zrovna populární rozhodnutí….

Partneři



CSCARGO
RSD