LOT 3a leaderboard

Komentář: Vykolejení u Mariánských Lázní není o vinících, jen o drážním myšlení

Vyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského krajeVyprošťování nákladního vlaku po nehodě u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje

Je to jako číst detektivku: „Strojvedoucí projel trojnásobnou rychlostí.“ „Drážní zaměstnanci upozorňovali na rizika.“ „Správce kolejí důrazně odmítá nedostatky na

Zpět na článek
154 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rišan

Nebudu se unavovat čtením tak dlouhého článku ale – ač laik můžu k nehodě snad něco napsat. Shodou okolností jsem ten úsek za poslední tři měsíce projížděl čtyřikrát a zarazila mne taková „šikana“ na hlavní trati, tam je i třicítka tak akorát tím spíš s těžkým nákladním vlakem – to tam snad i po dokončení silnice pod ní zůstane?? Kromě takového řešení křížení silnice a trati se mi jeví jako pochybná sama předimenzovaná stavba pod tratí (je to snad obchvat Chodové Plané?!), jejíž význam je nesrovnatelně menší než trati Plzeň-Cheb. Neuniklo mi ani zmnožení nehod na železnici zaviněných buď neukázněnými… Číst vice »

Karel

Kdybyste se „unavil čtením tak dlouhého článku“, tak byste nemusel unavovat ostatní svými spekulacemi, které svědčí jen a jen o tom, že vůbec netušíte, o co tam šlo, a nemáte sebemenší vůli si to zjistit.

Fanda železnice

Je třeba změnit myšlení lidí a ne upravovat předpisy a technologické postupy. Když jsem si přečetl článek a diskusní fórum, nedalo mi to, abych nereagoval. V článku i v diskusích je mnoho pravdy, ale také mnoho „falešného“ pozitivního i negativního vidění. Měli bychom si především uvědomit, kdo na železnici pracuje – a to jak u SŽDC, tak u dopravců. Nejsou to AMATÉŘI – jsou to PROFESIONÁLOVÉ, tak by se také podle toho měli k svým profesím stavět. Jestli někde jedu po 5 měsících a jsem amatérem, pak se může stát chyba, ale profesionál by si měl, dřív než sedne do… Číst vice »

exttmis

Zapomněl jste na jedno maličkost, o které ta nehoda a následné sáhodlouhé pojednání je: I nejlepší profesionálové občas mohou udělat chybu. Nemohou se sice na tento fakt vymlouvat, to je neoddiskutovatelné, ale článek je právě o tom, jak co nejvíce eliminovat onen nešťastný „lidský faktor“, který tu pořád bude. Proto s obsahem článku víceméně souhlasím. Pokud by jsme přijali Vaše extrémně přísné závěry, měli bychom nedostatek nejen strojvedoucích, ale i lékařů, pilotů, atd atd.

Fanda železnice

Ano, zcela jistě i profesionál může udělat chybu, protože „chybovat je lidské“, jak kdosi kdysi dávno řekl… Ale rozdíl je v tom, že chyba je ojedinělé selhání, které lze identifikovat při analýze procesu, kde k chybě došlo. Profesionál ale musí sám a především u sebe pracovat na tom, aby chyby nedělal sám a aby našel chyby, které udělal někdo druhý a dalo se následkům těch chyb předejít. Nedostatku lidí v jednotlivých profesích bych se vůbec neobával – já jsem nikde nemluvil o nějakých postizíéch nebo jiných omezeních, jen o mnohem vyšší míře sebekontroly a odpovědnosti v každé profesi, pokud ji… Číst vice »

exttmis

To máte jistě plnou pravdu. Ale obávám se, že i ta nejlepší sebekontrola, odpovědná příprava na směnu, seznámení se s rozkazy atd úplně nezabrání možnému momentálnímu selhání jednotlivce. A já jsem přesvědčený, že právě tato konkrétní nehoda je toho příkladem. Mám z toho pocit, že považujete snahu autora článku apelovat na SŽDC , aby zapracoval na lepší legislativě se záměrem lepší prevence před možným pochybením (nejen) strojvedoucho za zbytečnou a s tím já nesouhlasím. Strojvedoucí má, samozřejmě, obrovskou zodpovědnost a povinností legislativy je vytvářet mu takové podmínky, aby mu službu když už ne přímo ulehčovala, tak aspoň nekladla zbytečné „nástrahy“,… Číst vice »

Y.K.

Snažíte se popřít známá fakta fyziologů a neurologů, že člověk je neustále chybující. Každý, i sebevíce soustředěný. Kognitivní iluze nám většinu chyb zamaskují (nic se nestalo, o chybě ani nevíme), někdy nezamaskují a je to jen klika že to dopadlo dbře. Profesionalita na to nemá žádný vliv. Koneckonců i na psychotestech se testuje výkon a % chybovosti, ne bezchybnost.

Váš omyl je v tom, že není cílem zaměstnance degradovat, cílem je do systému a pracovního prostředí zanést takové pojistky, které přímo strojvedoucímu umožní odhalit, že něco dělá špatně, nebo že je něco jinak než by mělo být.

Karel

Ano, je třeba rozlišovat mezi chybou jako „ojedinělým selháním“ a chybami systémovými, spočívajícími v nekompetentnosti a hrubé nedbalosti. A fatálními systémovými chybami bylo právě to označení dočasné změny jako trvalého stavu, dále předpisy, které takové zneužití umožňovaly, a pak samozřejmě také to, že strojvůdci nejsou s takto závažnými trvalými změnami vhodným a dostatečným způsobem seznamováni. Tvůrce předpisů nebo provozovatel dráhy, který není schopen rozpoznat rizika a předcházet jim, to je časovaná bomba.

Rišan

To nejsou na dráze žádné extrémně přísné závěry! A ten nedostatek strojvedoucích už tu přeci je! To však neznamená, že proto snížíme požadavky na jejich profesionalitu a kázeň!

Karel

Ano, nesmíme snižovat požadavky na profesionalitu strojvedoucích. Ale musíme zvyšovat požadavky na profesionalitu a zodpovědnost předpisářů a manažerů, kteří v tomto případě svým hazardérským jednáním nehodu způsobili – a to můžeme mluvit o velkém štěstí, že to ještě dopadlo moc dobře.

Sandy

Odpovím Vám z vlastní zkušenosti. Poznání trati jsem měl v oblasti od Kadaně po Liberec přes Českou Lípu nebo Varnsdorf a z Děčína přes Prahu nebo Nymburk do Kutné Hory. Mnohokrát se mi stalo, že jsem nastoupil na turnusovou směnu a strojmistr mi řekl, že můj turnusový vlak je zpožděný a ať zatím čekám na fírcimře. Odseděl jsem takto mnohdy i polovinu a více ze směny, než přišel strojmistr a oznámil mi, že pojedu někam jinam. Myslíte si, že jsem měl dost čas studovat důkladně TTP pro danou trať a ještě si všechno zapamatovat? A co teprve, když mne provozní… Číst vice »

exttmis

Naprosto s Vámi souhlasím. Na mysli mi vytanula letitá vzpomínka na jednoho kolegu, který se vrátil do práce po měsíci dovolené, nebo nemoci (to už nevím), přečetl si rozkaz, v němž bylo uvedeno, že v ŽST Pardubice proběhla částečná rekonstrukce rosického zhlaví , ale návěstidla zůstala v nezměněných polohách. Při objíždění soupravy vyhlížel trpasličí návěstidlo pro posun, ale žádné neviděl. Až na poslední chvíli, kdy už bylo pozdě a projel ho jen kvůli tomu, že ho nešťastně do poslední chvíle zakrývalo výhybkové závaží. A už tehdy to bylo jako dnes: Viníkem byl jednoznačně určen on.

Diskuter

Rad bych videl vas pracovni vykon. Pokud uplatnujete vse, co jste vyjmenoval u sebe, musite byt mistr sveho oboru s platem nekolik set tisic mesicne. Ovsem brzy hrozi maximalni burn out, ktery skonci minimalne cvok housem. Proste to, co jste vyjmenoval, neni mozne dodrzet.

Franta

Kladete na lidi naprosto nereálné požadavky a dobře víte, že to tak v praxi 100% nikdy nefunguje. Viz. zmínka v článku o tom jak funguje lidský (primátí) mozek.
Z Vašeho příspěvku usuzuji, že jste asi státní úředník, jehož pracovní náplní je vymýšlet absurdní pravidla. omezovat, buzerovat a trestat každé malicherné pochybení.

Karel

Základním požadavkem na provozního pracovníka je soustředit se na práci a dodržovat předpisy. Základním požadavkem na tvůrce předpisů je rozpoznat rizika a účinně jim předcházet. Pokud tvůrce předpisů ve své roli zcela fatálně selhal a ještě si na tom trvá, má jít na dlažbu nebo do vězení, nemá smysl to omlouvat alibistickým okecáváním. Totéž se samozřejmě týká i toho, kdo předpisy aplikoval sice možná formálně „správně“, ale nesmyslně, nebezpečně a tak, že tím způsobil obecné ohrožení. Pokud strojvůdce prohrál ve hře „najdi deset rozdílů“, pak samozřejmě je třeba zvážit i to, jestli hlavním viníkem není ten, kdo bezpečnost drážního provozu… Číst vice »

Medvěd

Tak by bylo načase ….kdyby se dráha už dala dopořádku a přestalo se v ní vrtat. Problém je jasný – fíra jel rychleji (dnes toho má víc na starosti) – nikdo to nepředpokládal. Ale stavbu povolili úředníci podle nějakých pravidel (zákonů). Pokud chceme být lepší, je třeba se podívat, jestli by se pravidla nedaly upravit, aby se příště něco podobného nestalo! Takže až se bude stavět zas koridor, včetně podjezdů a nadjezdů (definitivní stav na 50 let) ! Šetříte, tak se nedivte ……..A ne, že za rok se bude v tom zas vrtat……. ETCS je dobrý (sebevrahovi nezabrání) , ale… Číst vice »

Ušatá

Spoléhat se hlavně na techniku – elektronické zabezpečení apod. je také dost naivní. Možná, že to může selhat či být nespolehlivé víc, než více lidských očí a hlav. Prostě jištění musí být několikanásobné a kontrolovatelné. A čím jednodušší, blbuvzdorné apod., tím lepší.

Jan

A presne preto sa najťažšie železničné nehody na českej železnici odohrali pred jeho vynájdením. Ak je to ozajstné železničné zabezpečovacie zariadenie, postavené podľa všetkých príslušných noriem, tak sa naň dá spoľahnúť výrazne viac, ako na človeka. Skúste vymenovať všetky železničné nehody za posledných 30 rokov, v ktorých bolo zabezpečovacie zariadenie zainteresované nejak inak, než že bolo vypnuté.

jura

Heh, tak prave to letectvi nebo napr. jaderna energetika na cloveka v zadnem pripade nespolehaji.

Dalibor

Ano, napriklad Boeningy 737 vubec nepocitali s tim, ze by pilot chtel letet horizontalnim letem a udelaly z dopravniho letadla stremhlavy bombarder…

liberal shark

To byste se divil :-(. Naštěstí se o našich průs*erech zas tak moc nepíše.

Antonín

Cituji: „Vykolejení nákladního vlaku odhaluje jednu nešťastnou vlastnost železničního oboru v našich končinách: naprostý odpor k reflexi a přiznání jakýchkoli nedostatků.“
Jen železničního oboru? Já mám pocit, že u Čechů to platí ve všech oborech – železnicí a dopravou počínaje, přes vědu, kulturu a školstvím konče. To je to, co nás od západních Evropanů odlišuje (ne, že by to neznali, ale ve výrazně menší míře a ne jako pravidlo č. 1), bohužel.

jura

Abyste si tu zapadni Evropu neidealizoval. Tam sice maji mene problemu s pokrokem, ale ohromne problemy s pokrokarstvim.

liberal shark

Hihihihi, zkuste říct Skopčákům, Žabožroutům nebo dokonce Řekům, že dělají něco špatně :-))

Dalibor

No tak nedávno třeba bylo skopčákům vysvětleno, že prohráli válku…. Řekům ještě nedávněji bylo vysvětleno, že EU už víc jen tak bez úspor víc na „palmární účet“ nedá… Ono to jde…

Zlámalík

Dovolím si taky názor: furt se tu omílá, že TTP jsou nepřehledná věc. Ale TTP jsou prvotně informace pro dopravce. Takže bych čekal, že každý dopravce bude mít někde fundovaného člověka, co z té haldy čísel udělá přehledný „tahák“ pro fíry ve stylu Ebuly – tady stahovačka, bacha tady past, tady tohle a tohle. Co dělají strojvůdcovské odbory? Proč si neumí vyřvat, aby dostali podklad yk jízdě, ve kterých se dá za jízdy vyznat? A druhá věc – snížení z 90 na 30 je prasárna, i když to bylo v TTP. Kdyby tam bylo 90/60/30 s patřičnými odstupy a blbým… Číst vice »

Petr Šimral

No, my si to mysleli taky. dokonce jsme to pracovně nazývali „Navigace pro strojvedoucí“.

Nejenom, že to mělo umět komplet TTP, po napojení na čelní kameru to umělo i rozeznávat návěsti na návěstidlech a varovat před pohybem před vlakem, navádět k návěstidlům i k omezením rychlosti, odpočítávat délku vlaku atd. Jenže zkuste ty hromady dat trvale z pdf. přepisovat ručně. A SŽDC je v tomto již mnoho let neoblomná. Dokonce jsem slyšel argument, že jejich programy jako výstupy opravdu nic jiného než .pdf neumí 🙁

Jan

Čo viem, tak ono sa to aj skladá ručne. Teda jediný rozdiel, ktorý by sa dal urobiť je, že dostanete rovnakú tabuľku v XLS. Strojové spracovanie TTP je na zadanie komplet nového IS o zložitosti nejak zhruba zodpovedajúcej CENTRO alebo DOMIN.

Pepa z depa

Nechápu, proč by měl dopravce zaměsnávat ještě jakéhosi „překladatele pomůcek pro strojvedoucí“. Stále Žalostnější Dopravní Cesta by měla vydávat pomůcky adekvátní tomuto století. Ale v tom není zásadní problém, problém je v tom, že tyto „dočasné“ (dočasné je i několik měsíců) záležitosti (omezení rychlosti a nebo i tzv „stahovačky“) SŽDC v rámci „boje proti pomalým jízdám“ začala zapracovávat i na tu dobu do těch TTP. To tam prostě němá co dělat a tyto věci mají být jako mimřádnosti zpravovány rozkazem, protože poznání trati platí rok a ten strojvedoucí tam prostě ten měsíc, co se to zpravuje rozkazem, než se to… Číst vice »

Petr

Dobrý článek.

Martin

Jsem dost starý na to, abych pamatoval i jiné doby, jak v tomto státě, tak i na železnici. Když byla v r.89 plyšáková revoluce, měl jsem já a se mnou i dost mých vrstevníků radost, že spousta šlendriánů co se tehdy děly, se už dít nebudou.
Bohužel po 30 letech mohu s čistým svědomím konstatovat, že šlendriánů neubylo, spíše naopak a nehoda u Mariánek se svými primárními a sekundárními příčinami, tak jak je popisuje tento článek je toho jen důkazem.

Dalibor

mnoho slendrianu z dob socialistickych opravdu zaniklo… nicmene na uvolnene misto se operativne vymyslely jine. modernejsi… slendriany. a jak jde cas tab budovani kapitalismu Klausovsko Zemanovskeho typu, slendrianu a podobne je vice a vice…

železničář v důchodu

To je daň za „pokrok“ a za drsný průnik „nových“ informačních a komunikačních technologií do života lidí, a tedy i na železnici – a udivuje mě, že se Kováč dopouští ve svém myšleni podobného přístupu, jaký kritizuje na „myšlení železnice“. A docela mě zaráží ještě jedna věc: kde-kdo tady ve svých výlevech používá „§1“ a podobná zaklínadla typu „vždycky se to tak dělalo“ nebo „nikdy se to tak nedělalo“, a tak nikdo zatím nepoukázal právě na to, že skutečnou příčinu je nutno hledat právě v tom nezvládnutém vývoji informačních technologií, ale přitom (přesto) si mnozí myslí, že právě ty (fakticky… Číst vice »

V.N.

Mne ještě napadl jeden příklad. Bylo to někde na Ostravsku před x lety , kdy jeden mladý řidič tramvaje se na jednokolejce srazil s protijedoucí tramvají. Nehoda měla za následek několik mrtvých. Jako 100% viník byl vyšetřovateli stanoven inkriminovaný mladý , do té doby bezúhonný solidně vypadající kluk a kvalitní zaměstnanec , který se už večer po celodenní šichtě viděl někde na koupáku a který ten den udělal největší hloupost svého života. To , že se v dnešní technicky vyspělé době byla úroveň zabezpečení jako před x desítkami let , nikdo neřešil.. Já v tom trochu vidím i selhání státu.… Číst vice »

AAA

Protože na železnici musí bejt všechno stráááášně složitý a pokud to negarantuje všechno tak tam raději nesmí být nic.
I když pak se nakonec dozvíme že blikající bílé světlo na přejezdu je pro řidiče jen vlastně taková nezávazná a nic negarantující informace….

Jaroslav Tichý

bílé světlo je naopak jediné co garantuje volnost. jenže řidiči jezdí na nečerveném přejezdu bez rozlédnutí, a to je pak těch 200 nehod ročně – zákon mluví jasně. bliká červená – stůj. bliká bílá – můžeš jet, poslední stav – nic nesvítí a nebliká – přesvědč se, a můžeš jet..

Franta Jouda

Pane Tichý, žijete v bludu – ani bílé světlo Vás nezbavuje povinnosti dle § 28 odst.1 zákona 361/2000 Sb.

Jan

Zbavuje ho par. 29 odst. 1 d), riešiaci konkrétny prípad. Obecný par. 28 sa tu uplatní napr. na to, že stav priecestia, pomery za priecestím, stav auta apod. umožňujú prejdenie priecestia bez rizika, že tam niekde ostane.

Na Slovensku je situácia iná, tam je to tak, ako píšete Vy.

Dalibor

NEZBAVYJE. POUZE MU UMOZNI VJEZD BEZ SPACHANI PRESTUPKU POKUD NA DOHLED ANEBO DOSLECH JE VLAK.

Franta Jouda

Je zřejmé, že tomu nerozumíte také.
Prvořadé a základní je u přejezdu zjistit, zdali se neblíží vlak! To u přejezdu se špatnými rozhledovými poměry znamená třeba i zastavit na výhledu, přestože bliká bílé světlo! Teprve až pak vstupují další povinnosti a případné úlevy v podobě toho bílého světla.
Je vidět že osvěta v médiích a práce autoškol je na velice bídné úrovni.

Karel

Zkuste si ty § 28 a 29 přečíst větu po větě, slovo po slově. § 28 odst. 1 říká, že si řidič „musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.“ § 29 odst. 1 písm. d) ovšem de facto říká, že pokud bliká bílé světlo, smíte na přejezd vjet, i kdybyste na vlastní oči viděl, jak se na vás řítí vlak, a slyšel byste, že ještě k domu duní a houká. Tedy ty paragrafy jsou poněkud v rozporu a je už věcí dost náročného výkladu, jak ten rozpor vyřešíte. Buď to můžete vyložit tak,… Číst vice »

Dalibor

vracime se opet zpet. NEGARANTUJE a nevyvinuje ridice. Tj pokud dojde k situaci, ze na blikajicim bile prejezdu dojde ke kolizi se silnicnim vozidlem, neni ridic apriori vyvinen.

Karel

Apriori vyviněn samozřejmě není nikdo. Ani řidič silničního vozidla, ani provozovatel dráhy, ani „osoba řídící drážní vozidlo“. Bílé světlo samozřejmě něco garantovat má (k čemu jinému by tam bylo?) a pravidla provozu s tím počítají, tedy klíčová odpovědnost bude na provozovateli té signalizace. Řidiči silničního i drážního vozidla v některých případech mohou svou předvídavostí a pozorností zabránit škodě nebo ji zmírnit, ale primární příčinou nehody by samozřejmě bylo ono selhání signalizačního zařízení. Když to vezmete kolem a kolem, pokud máte na obyčejné křižovatce zelenou, tak vám taky pravidla provozu negarantují, že současně nebude mít zelenou i kolmý směr. Pokud máte… Číst vice »

Jan

Ono si stačí zodpovedať, koho bude konečná zodpovednosť za to, že sa to zariadenie pokazí. Ak fírova, tak prosím (ale historická skúsenosť hovorí, že si to radšej každý vypne), ak to má byť zodpovednosť toho zariadenia, tak to musí byť zložité a garantovať všetko.

Jouda

Naprostý souhlas. Jenže se tady do toho nikomu nechce. Zájem je, jen aby to stálo co nejvíc, proto tady budeme prosazovat jen ETCS. Přitom dnešní technologie umí udělat i jiné užitečné věci za poměrně menší peníze. Nemusíme chodit daleko, byť na jiné téma. Posprejovaný Karlův most lze umýt za 2 hodiny a 10 tisíc, nebo taky oficiálně z tři týdny a statisíce. Výsledek je stejný, ale stát radši druhou variantu, aby na každého „zbylo“. A to je to o co mi jde u ETCS, do kterého se tak rád opiram a za co mě tady každý minusuje jak o život

liberal shark

Jednou jsem si dovolil SŽDC navrhnout, aby na nechráněné přejezdy namontovali dopravní zrcadla za pár korun, aby řidiči viděli „za roh“, jestli nejede vlak. Těch stupidních kydů, co jsem si musel vyslechnout ! A tak jsem se na to vykašlal :-(.

Znalý

Já nevím, ale nestačila by i v inkriminovaných přibližovacích úsecích (pokud vím, je tam obousměrný autoblok) taková maličkost jako je vypnutí přenosu návěstí či vyloženě jízda na výstrahu? Už tak by ty naše vlakové (ne) zabezpečovače vyžadovaly pozornost strojvedoucího… Němci mají své magnety a v tomto případě by to kryl, ale u nás… Myslím, že pro AŽD by to problém nebyl a stálo by to pár korun ve srovnání s jinými náklady. I když by se pak stala třeba rutina i z té jízdy bez kódu, ale zároveň by se stala rutinou ta třicítka…

Jan

Toto už sa diskutovalo x-krát, a vždy sa to nakoniec zavrhlo s tým, že to je cesta do pekiel, ktorá skôr či neskôr skončí inou a možno ešte závažnejšou nehodou.

Jiří 2

Strojvedoucí bude zkoumat, proč mu to nekóduje, bude hledat chybu a projede to stejně.

kolkol

Až na ten otomistický nadpis je to dobrý text. Ale čeština na tomto serveru trpí stále.

Jan Sůra

Co je prosím otomistický nadpis?

Hajnej

Že obsahuje vazbu „je to o tom“ – ta do češtiny moc nepatří…

liberal shark

JJ, velmi odporný amerikanismus. Navíc už v dnešní američtině neužívaný.

Petr Šimral

Tak já také vstoupím. Za základní kámen úrazu musíme považovat to, že podobná nehoda s násobným překročením rychlosti tu dlouhá léta nebyla (přímo kvůli stavebnímu stavu železnice). A tak s tím železnice přestala umět pracovat. Uděláme vše dle předpisu: Na trati je nějaká rozumná rychlost (90 – 100 km/h). Je tam přenos kódu a v tomto místě je zelený. Je to tedy místo pro snížený přehled strojvedoucím (i strojvedoucí má svá odpočinková místa, musím mít, Na 100% dlouhodobě nedokáže jet nikdo), A do toho dáme úplně normální Předvěstník 30 a pak TOR 30. A pak se divíme, že na průšvih… Číst vice »

Panda

Souhlas a u toho ÚnO nebylo daleko od nehody vlaku, se kterým jel shodou okolností Dušek…

Přemek

Rozumný názor. Jenže stále chybí otázka, bylo-li nezbytné řešit přeložku dvěma na sebe navazujícími opačnými oblouky s tak malým poloměrem. Dále, nějak jsem nezaznamenal včasné návěští na následující zpomalující rychlostník, je to moje nepozornost nebo fatální chyba SŽDC? Server pohledzvlaku.cz je vskutku učebnicí toho, co má fýra vnímat a současně co má správce infrastruktury správně instalovat. Na různých tratích se užití označníků výrazně liší, že by kategorizace tratí vedla k tak propastným rozdílům? Přitom od 160 km/h na koridoru ke 140 km/h na běžné trati není vůbec daleko…

Dalibor

(o je o cene udelat prelozku s obloukem R300 a 40m rovnym usekem bude o nejakou kacku drazsi nez teto „losi test“

jan

Na silnicích, pokud změní přednost v jízdě, taky na to důrazně opozorňují dvěma cedulemi, nebo výraznější cedulí s reflexním podkladem.
A toto byla dost brutální past. A problém je asi u liberalizace a nákladních traťí, že ti strojvedoucí jezdí různé tratě..

Panda

Liberalizace s tím nemá nic společného, jedině rozdělení unitární železnice, ale spíš ani to ne. Zdá se mi totiž, že i přestože jsou to 2 subjekty vlastněné státem (SŽDC, ČDC), tak se to zahraje do autu hůř než v době unitární železnice bez konkurence, kdy stačilo vymyslet interní potěmkinovské opatření (alá navrhovaný souhlas při vypravení vlaku) a další rok byly zpravidla další mrtví.

liberal shark

Tento způsob myšlení nazývám právním pozitivismem. Napíšeme předpis, postavíme ceduli a problem solved :-(. Je to obecně projevem levicového extremismu , který chce na všechno napsat zákon – zakázat bídu, zakázat násilí, zakázat klimatické změny a vůbec nejraději zakázat ostatní lidi :-)).

Herold

S levicí nebo pravicí to nemá moc společného…ta idiotská představa, že změnou zákona vždycky vyřeším problém je, minimálně v českých představách, vlastní celému politickému spektru.

liberal shark

Naše (parlamentní) politické spektrum je charakterizováno absencí pravicových stran, takže argument stále platí.

Panda

Souhlas, bohužel pravicový liberalismus (v US libertariánství) je mrtvý skoro všude na světě… Nejen státní subjekty, ale i voliče bohužel většinou uklidní další zbytečný předpis/zákaz (devalvující hodnotu všech zákonů) – na přínos jakéhokoli zjednodušení většina neslyší, resp. nevěří na něj:(

Frantisek

A není to tady trochu naopak? Přece pravice praví, že každý si řeší své problémy, nikdo se o nikoho nestará. Také v politice většina takto patrně smýšlí, leč aby vykázali činnost (a měli být za co hodnoceni), vymýšlejí neustále nové předpisy. Ale ne k ochraně lidí, to je jen líbivá zástěrka. Leckdy je to právě naopak, spíše takový alibismus, aby se za více peněz nemuselo tolik dělat. A ty si, občane, poraď. Nemáme přece komunismus, abychom se o tebe starali.

Panda

S individualismem máte samozřejmě pravdu, nicméně nesmyslné předpisy jsou obecně spíš kolektivistické řešení, které stát zvětšují… V pravicovém řešení má ochranu lidí řešit primárně justice, což je v tomto případě vlastně drážní inspekce, která by z toho měla vyvodit natolik přísné závěry vyžadující vymahatelná efektivní opatření, aby zamezila opakování v budoucnosti… Ale chápu, že pravomoce a schopnosti DI jsou asi trochu omezené (předpokládám nevymahatelné doporučení pro SŽDC/ČDC a možná podklady pro policii?), což je asi škoda…

Nezavisly

Dobre sepsane!

Je nutne si uvedomit, ze system prevzala SZDC po CD, tak pokud firove nadavaji na SZDC, tak nadava na vlastni firmu, ktera je vinikem toho bordelu. Za CD bylo plno veci zle, napr byl stop stav na zamestnance, i kdyz se dal predpokladam nedostatek, ted ta personalni krize je mj vina CD.

Az diky SZDC se plno veci zlepsilo, ale stale je co. Verim, ze diky teto nehode nejaka zmena prijde. 🙂

Týtý

Chtěl jsem po SŽDC data v xls nebo doc formátu přesně z těchto důvodů (v něčem ty tabulky před převodem do PDF vytvářet musí), ale bylo mi řečeno, že je to jejich know-how, takže mi nic nedají. Přitom pracuji pro jednoho z dopravců, nechtěl jsem to z nějakého rozmaru, ale ze služebních důvodů.

Martin Chovanec

Myslím, že SŽDC má největší strah z toho, že by něco z jejich dat mohlo být použito k něčemu veřejně prospěšnému

liberal shark

Například ke kontrole efektivity nakládání s veřejným majetkem :-).

IGCT

Ono už je problém i předávání elektronických podkladů mezi některými správami v ràmci SŽDC. Inu „dobrá“ správa.

hank

Podle autorského zákona je jejich know-how struktura databází, nikoli data samotná.

Twix

Také víceméně souhlasím, s tím že daná charakteristika se asi nutně nevztahuje jen na drážní prostředí. Velké firmy jsou vedeny k tomu, aby nikdy nepřiznaly chybu (ani interně), takže místo aby se zavedlo nějaké jasné opatření či změna postupů, spíš se některé věci nechají tak nějak vyšumět a časem se najednou dělají jinak. Ten „drážní Waze“, který už tady několikrát padl, jsem si původně představoval jako zcela neoficiální aplikaci, bez jakýcholiv drážních certifikací a právní vazby na správce infrastruktury nebo dopravce. Prostě pokud strojvedoucí jsou v dnešní době nuceni jezdit se zabezpečovačem, který vlastně nic nezabezpečuje, a k tomu ještě… Číst vice »

naokraj

Vy trpíte s souvislosti s Waze nějakou obsesí? Máte představu, kolik nehod na silnici se stalo při hrátkách s Waze? Pro začátek by stačilo, aby se na tabletu zobrazoval výcuc ze SJŘ doplněný o aktuální údaje z TTP. A když u Žlebů pojede něco proti, bude se to řešit jiným způsobem, žádným Waze.

Dalibor

myslím si, že Waze je přesně to, co dráha NEPOTŔEBUJE. když dojde k „něčemu“ neobvyklému na trati, bude fíra mít další „úkol“ a to klovat prstama do Waze. Fíra potřebuje jednoduchý nástroj, který mu bude pomáhat, který upozorní na změnu, který upozorní na případnou jeho chybu, který zvýší bezpečnost, ne aby musel se o tento nástroj „starat“

Radek

To hledání viníka je daň za náš soudní systém, který umí jen odsoudit jednotlivce, ale nedokáže říct, že vinen je systém. A nikdo nechce být tím obětním beránkem, který to odskáče za všechny.

Georg

ano, proto odvolaci soud osvobodil vlakovou cetu ze stepanova a proto existuje i trestnepravni odpovednost pravnickych osob…

liberal shark

Soukromých právnických osob, zapomínáte, že se nám vrací socialistická zákonnost :-).

Dominik

Zde je ale vinen jednotlivec, ne systém, my maximálně můžeme teda říci, pojďme vymyslet něco, co nějak eliminuje chybu jednotlivce.

Dalibor

Omyl. Zde právě je vidět, jak systém umožnil chybu jednotlivce. MOžná bych drze řekl že i systém, umožňující rutinérství přímo vyvolal tuto chybu. Je zapotřebí modifikovat systém, aby jakákoliv mimořádnost nemohla vést k podobným následkům. Fíra v tomto případě byl poslední kolo hodně špatně poskládané „převodovky“

Jiří Prokop

ANO! Přesně článek popsal dnešní myšlení vrcholového a středního manažmentu SŽDC (ale jistě i jiných podobných institucí). Poslední dobou se předpisy a normy nevyvíjí na základě zkušeností z praxe ale přesně naopak. Praxe se ohýbá předpisy, výnosy a dalšímy nařízeními tak, aby se dala vina hodit na někoho jiného než na samotné SŽDC viz např. „Foukací rozkazy“ v případě vyhlášené výstrahy ČHMÚ a podobně. SŽDC není schopna zajistit bezpečnost dopravy dle zákona č. 266 vlastními prostředky, nebo by to stálo peníze navíc, tak se raději vydá opatření a hodí se to na dopravce. A podobných příkladů by se našlo spousta.… Číst vice »

Lektor

Tak tohle je sice hezký všechno co píšete, ale když říkáte a) tak musíte napsat i b). Je nutné si uvědomit, že ten kdo by se přiznal, se reálně vystavuje nebezpečí dlouholetého pobytu ve vězení (obecné ohrožené z nedbalosti: 2-8 let), a protože ve státním podniku se vždycky musí nalézt konrétní viník, tak o to je to složitější. Veřejnost je prostě nastavena na to hlavně najít a potrestat (co nejpřísněji) viníka a ostatní je moc nezajímá. Krásně je to vidět i u zmiňovaného mostu ve Studénce všichni vědí že se furt soudí a hledají viníci (podle už zcela zbytečně, protože… Číst vice »

Petr Herbrik

Ve Studénce jde úplně o něco jiného. Tam se ví, kdo je viníkem, ale jde o to, jak ho z toho vysekat (myslím ten spadlý most). Jedni se snaží viníka vysekat (stát, protože hlavním viníkem byla korupce) a druzí se ho snaží potrestat a táhne se to donekonečna, protože žádná strana nechce ustoupit (vy byste ustoupil, kdyby vám někdo zabil blízkého?). A je logické a správné, že je tlak na trest. Být anarchie, dělá si každý co chce a nehody podobné Studénce by byly na denním pořádku. Problém je v přístupu k nehodám jako takovým. Dnes se nehledá skutečný viník,… Číst vice »

Rudolf L

Typický alibisticky přístup zaměstnance správce dráhy…. Ono brát za něco výplatu a myslet si, že nebudu za nic zodpovědný je pro mě z pohledu strojvedoucího, který nese kůži na trh vždy, neskutečně UBOHÉ.
Ono totiž je velka frajeřina si obhájit své, byť né zrovna populární rozhodnutí….

Jan

Je otázka, či k tomu ale neprispievajú aj médiá, v tomto prípade aj napr. zdopravy.cz alebo ČT, ktoré sa obe napr. snažili prezentovať ten mail adresovaný z ČD na SŽDC ako dôkaz nejakej viny SŽDC a nie ako priznanie ČD, že nie sú schopné dostáť svojim povinnostiam pri informovaní rušňovodičov. Je logické, že v takto nastavenom prostredí sa potom bude na akúkoľvek zmenu na strane SŽDC pohliadať ako na priznanie viny, ktorá pritom ani v najmenšom nebola na ich strane. Apel na „dočasnosť“ v tomto komentári je z rovnakého súdka. Ak to bola naozaj prvá jazda toho rušňovodiča po zmene… Číst vice »

Matus

Clovece, na Vas aby si jeden na silnici daval pozor. Nevim, zda jste opravdu cetl ten clanek pozorne. Presne ty vase kecy o tom, ze CD neco dokazuji SZDC o neschopnosti a pod., to je stav na ktery zacatek clanku narazi – takovy stav nikam nevede, maximalne k zakopove valce. Pochopeni slozitejsiho textu Vam zrejme take dela obtize, takze pro vase pochopeni: prave proto, ze ten clovek se vratil po 5 mesicich na tuto trat, tak spravne oznacena pomala jizda (ktera je navic vyrazne pomala oproti dlouhodobemu normalu a ma sakramentsky vyznam) by mu pomohla mnohem vice nez alibisticke oznaceni… Číst vice »

Jan

Ja som napísal to, že spôsob, akým o takýchto udalostiach informujú médiá, prispieva k tomu, že k zákopovej vojne dochádza. Uvedený príklad nebol argument, ale ukážka miest, ktoré k takejto argumentácii vedú, pretože neinformujú zdržanlivo, ale aktivisticky sa snažia prisudzovať vinu skôr, než ju pripíše vyšetrovateľ. Dokonca si trúfam povedať, že tým zlepšenie súčasného stavu skomplikovali. Nepopisujem stav, ale to ako vznik toho stavu, s ktorým chcú bojovať, namiesto toho podporujú. Chápete to, alebo v tom stále vidíte len niečo, čo sa nezhoduje s Vašou predstavou o „vine“ SŽDC? Na železnici sa rôzne pomôcky používajú dlhodobo. Ja proti pomôckam nič… Číst vice »

Jan

Oprava, posledná veta prvého odstavca mala znieť „Chápete to, alebo v tom stále vidíte len niečo, čo sa nezhoduje s Vašou predstavou o „vine“ SŽDC, keďže sa sám akurát točíte na tom, či tu konkrétne mala byť použitá PJ alebo TOR?“

Jan Sůra

Nepřipisujeme nikomu vinu. Jen poukazujeme na to, že by železnice mohla být bezpečnější.

Jan

Už len titulok „Vraťte pomalou jízdu, žádaly České dráhy SŽDC dva dny před nehodou. Marně“ JE pripisovaním viny. Ak to nevidíte, veľmi Vás prosím, prestaňte písať. Skôr než niekomu zbytočne zničíte život a posuniete tak alibizmus na dráhe na novú, ešte vyššiu úroveň. Vďaka.

Jan Sůra

A komu jsme tímto titulkem zničili život?

Jan

Ja dúfam, že v tomto prípade zatiaľ nikomu. Dúfam.

Jan Sůra

Takže nepsat, jednou za týden vydat pochvalnou zprávu o tom, co Bc MBA otevřel a plánuje či jak skvěle fungují monopolní dodavatelé SŽDC?

Jan

Prečo sa to snažíte točiť úplne mimo téma? Ešte raz. Aj vďaka podobným článkom teraz povstáva (aj v odborných kruhoch) skupina ľudí, ktorí sa budú točiť na tom, či to malo byť v TTP alebo v rozkaze, či to malo byť PJ alebo TOR, a to, že dopravca nezvládol informovanie svojho zamestnanca, a nezvládol to preto, že podklady od SŽDC sú na tieto účely dlohodobo vo viacmenej neupotrebiteľnom stave, sa zasa konať nebude. Naopak sa podporí snaha prijať alibistické riešenie nie nepodobné fúkacím rozkazom. A za nejakú dobu sa tu zasa stretneme pri nehode, keď fíra v naopak dlhom rozkaze… Číst vice »

Jan

A nedajbože aby prišiel niekto, kto začne riešiť toho IŽD, a ten sa tak dostane do prúseru v podstate nie vlastnou vinou.

Jan Sůra

Proč myslíte? Myslím, že Juraj to popsal velmi pregnantně, že první krok, velmi levný, může být udělat TTP ve strojově čitelném formátu. Mimochodem, když na Slovensku mohou být TTP být veřejné a změny vyznačeny červeně, proč to nemůže jít v ČR? Nikdy nebyla lepší chvíle se zamyslet nad tím, jak v této oblasti zvýšit bezpečnost. Proto fakt nechápu ta slova o tom, že texty o nehodě vyhrocují situaci. Máme čekat, až nastane podobná situace s cestujícími?

Jan

Áno, tá chvíľa nastala. Akurát v čím väčšom počte textov sa bude riešiť problém PJ vs. TOR, najlepšie rovno tak, že pomocou titulkov ako „Vraťte pomalou jízdu, žádaly České dráhy SŽDC dva dny před nehodou. Marně“, z toho urobíte príčinu nehody, tým viac zvyšujete šancu, že niekto buchne do stola s riešením v podobe písania všetkého 13 mesiacov do rozkazu (takže cesta do pekla), alebo že sa niekto na SŽDC fakt zabejčí na tom, že to je povinnosť dopravcu a on u seba nič meniť nebude (a SŽDC fakt nie je v pozícii, aby odborných pracovníkov mohla len tak nechávať… Číst vice »

Jan Sůra

V takovém případě doufám, že někdo bouchne do stolu ve správní radě SŽDC. Ostatně, přišlo již vyjádření jejího šéfa, že KPI nastavené podle počtu pomalých jízd nejsou vhodné.

Jan

A je to tu, už sa to honí smerom, ktorým vôbec netreba. Táto PJ nemala s KPI nič spoločné, pretože vznikla kvôli stavebnej činnosti.

Jan Sůra

Vy máte přesné parametry KPI? Jsou někde zveřejněné?

Jan

Nie a neviem o tom, že by boli zverejnené. Ale zrovna toto spomínal zástupca SŽDC na jednej konferencii.

Jan Sůra

Až to uvidím černé na bílém, tak uvěřím. (o materiál už zažádáno podle 106).

liberal shark

Je to pravda, nebo není ? To jediné je totiž skutečně důležité.

Hajnej

Pokud ten fíra přišel na danou trať po 5 měsících, tak jak to, že ho při nástupu na šichtu nečekal seznam změn za těch 5 měsíců?
Možná by místo kádrování jiných ohledně (ne)schopnosti chápat text by stálo za to popřemýšlet o tomhle. To, že zrovna možná v tomto případě se tam měla nechat pomalá, není řešení – za nějakou dobu zase začne řev, že jsou rozkazy moc dlouhé a kdo to má pořád číst a situce se vrátí do tohoto bodu.

liberal shark

Chcete říci, že se systém zajištění bezpečnosti na dráze nedokáže normálně vyrovnat s tím, že tam přijde fýra z jiné trati ? Jak by to pak muselo (ne)fungovat v letectví nebo automobilové dopravě !

Hajnej

Ne z jiné trati (to by neměl poznání vůbec), ale z téže trati po delší době. No a v té automobilové dopravě to taky moc nefunguje – od 25.7. je v Praze zavřena „myší díra“ u Mišelinky. Pro hladší průjezd NAD za tramvaj a odkloněných bus linek je ve špičce pracovního dne zjednosměrněn podjezd pod benešovskou tratí (u bývalé Jawy). Cedulí je tam jak naděláno, ty nejvzdálenější se dokonce tváří, jako že je to jednosměrné furt (protože by to nikdo nestihl přečíst). No a co byste řekli? „Koryta“ jsou furt plná bambulů, kteří se jedou podívat, že je to opravdu… Číst vice »

liberal shark

Tak tenhle efekt malinko chápu. Už se mi několikrát vyplatilo (v autě) ignorovat cedule o objížďkách a omezeních, protože tam prostě žádné nebyly!

Miloš

Souhlasím,ale stejně si myslím,že by si strojvůdce spíše uvědomil tu „pomalou v rozkazu“než změnu v TPP v tabletu.A jedna řádka ve „V“rozkazu jej zas tak nenafuoukne.A že by rozkaz fíra nečetl je nesmysl.

Jan

To je ale len začiatok. Potom do toho rozkazu pridáme všetky sťahovačky (to býva tiež prúserové), potom zmenené polohy návestidiel, potom zbytok návestí pre elektrickú prevádzku, potom čokoľvek čo viedlo k akémukoľvek prúseru a budeme tam, kde skončil Baťa s drevákmi. Ak sa prestanú písať nadpisy typu „Vraťte pomalou jízdu, žádaly České dráhy SŽDC dva dny před nehodou. Marně“ a začnú sa konečne písať nadpisy typu „Dopravci: Podklady pro informování strojvedoucích jsou žalostné, hrozí další nehody“, tak sa možno prestanú všetci točiť na tom, či to malo byť v TTP, alebo v rozkaze a doberieme sa nejakého riešenia. Takéto obmedzenie… Číst vice »

Y.K.

Pékné shrnutí, pěkně vystihuje i můj názor.

Hajnej

Též se připojuji.

Martin

Ja mam jednu pripominku, ktera tak uplne nezaznela a to, ze on casto nekdo mluvi o zmenach a ma dobre napady, ale odpovedni lide to neberou na vedomi… Je to typicke pro cesky narod, protoze casto slysime, „on tomu nerozumi“ nebo „on nema vzdelani“, pripadne „vzdyt neni z oboru, co si dovoluje neco rikat“…
A po zkusenostech, je nekdy ego tak velke, ze az po x problemech, kdy daneho cloveka „zaslapeme“ i s jeho napady, padne na stul podobny ne-li stejny navrh od patricnych osob…

Y.K.

To není ani tak český národ, jako spíše typický korporátní či karieristický zásluhový systém. Zrovna dráha tím dost trpí, o státních podnicích a úřadech netřeba polemizovat (hlavně do ničeho moc nevrtat, to by znamenalo práci a roztrištění stereotypů)

kakov

velmi trefný komentář!

Dalibor

Pane Kováči, děkuji za váš komentář. Je velice trefný a velmi dobře popisuje situaci. Téměř dokonale jste vystihl postoj čechům velmi vlastní „já nic soudruzi“ – známá věta z Slunce seno… Je to zde velmi zabetonovaný postoj, ne jen na železnici ale úplně všude. V minulých článcích jsem v diskuzi něco podobného také říkal. Nicméně onen alibistický systém je tak zakořeněný, že si nejsem jist JAK udělat změnu. Jsem velice rád, že se publikují takové názory a byl bych velmi rád, aby tyto názory byly „slyšeny“ i nahoře. Jediné co bych přidal, je celková situace u dopravců i správce, věčné… Číst vice »

zyx

Jen doplnim dle vlastnich zkusenosti:

Takove schovavani pred odpovednosti neni zdaleka jen ceska vlastnost, v nekterych zemich (pry rozvinutejsich) to je jeste mnohem horsi.

SZDC vytvari u zamestnancu „urednicky syndrom“ – „hlavne to v praci doklepat nejlepe do duchodu“ a pritom se o ty svoje „zaslouzene vyhody“ pomerne dost boji, ale na druhou stranu ty lidi nechteji/nemohou se nejak rozvijet a nemaji temer zadny rozhled/nadhled. Takze strasny strach z kazde zmeny a odpovednosti, ktera by je mohla stat misto.

Původní Pražák

Nejsem od dráhy, ale myslím, že by pro začátek hodně pomohla opakovaná předvěst, v základní variantě kus plechu za pár korun, ve variantě luxus s blikajícím oranžovým světlem, tedy něco, co na silnicích normálně funguje už minimálně 40 let, co vnímám svět kolem sebe. A na rozdíl od jiných sofistikovaných řešení lze zavést prakticky ihned.

Georg

jo, na silnici meli blikaci upozornovadla uz za totace.

Jmfjv

S tézí: „Vykolejení nákladního vlaku odhaluje jednu nešťastnou vlastnost železničního oboru v našich končinách: naprostý odpor k reflexi a přiznání jakýchkoli nedostatků. Podle toho vypadají instinktivní reakce všech stran prakticky po každé vlakové nehodě: rychle skočit do zákopu a ukázat, že to nebyla naše chyba.“ lze v zásadě souhlasit, má však jednu zásadní vadu. Postoj „Já nic, to ti druzí“ není projevem železniční mentality, ale obecně lidské mentality. Připisovat to jako vlastnost železničářům, je nesmysl. Nejsem strojvedoucí, ale nedělá mi problém, si představit, že existují lepší možnost jak strojvedoucího navigovat, než jsou papírové pomůcky (TJŘ, rozkazy, TTP). Rád bych ovšem… Číst vice »

zyx

Ohledne „mentality lidi od IT“ sice dle meho spravne charakterizujete problemy (hlavne statnich) informacnich systemu, ale to neni problem tech „lidi od IT“, ale je to problem spatneho rizeni zakazny na strane zadavatele – navrh, testovani, kontrola… Oboji lze vyresit s jednoduchym a intuitivnim ovladanim a aktualizacemi, ktere pomalu nepoznate. Spis me zarazi, ze kdyz toto vse principialne nekaj bude vstupovat do pripravy/provozu ETCS kde to bude muset byt „bezchybne“, proc to nepripravovat takto jiz dnes a pouze se to do ETCS preklopi az nastane vhodna doba a pred tim se z toho budou delat jine vystupy. Nebo zase jsme… Číst vice »

liberal shark

IT chlapci dělají jen to, co jim zákazník zadá. Hlavní problém je v tom, že to zákazník často neví, neumí to definovat, eventuálně to během projektu předělává. To by se pak jeden pominul a výsledkem je nutně paskvil.

-MS-

Nebylo by vhodné při aktualizaci TTP a dalších materiálů od věci vždy změny zvýraznit? Pokud by bylo v TTP toto číslo aspoň žlutě podbarvené, při letmém pohledu si toho všimnete, bude-li jedna informace na stránce zdůrazněna

Honza

Presne tak, zvyraznit a nebo popsat kde a co se zmenilo. To by bylo pro mas urcite prinosem!

Petr

Ano většina píše že se dalo udělat víc. Určitě dalo jenže teď už je pozdě. A jen připomenu nastává čas a situace kdy začínají chybět odborníci a to ve všech oblastech Drážní dopravy a infrastruktury. Projektanti projektují stavby nesmyslně a stavební firmy staví dle projektu a nesrovnalosti se řeší až když je pozdě a nebo se neřeší vůbec. SŽDC vyšlo vstříc a udělalo přeložku. Jde to přirovnat k vstřícnosti u fungování Brněnského hlavního nádraží, jen z toho důvodu že město přerušilo tramvajové spojení brněnských Židenic s centrem kdy opravují most u vojenské nemocnice. Tak asi tak.

kakov

„Určitě dalo jenže teď už je pozdě.“
ono pozdě je i není, pro budousnost je velmi důležité, aby se podobným nehodám předešlo, proto je potřeba analyzovat co udělat lépe a poučit se z toho,

Juraj

Šlo, nicméně pak si musíme říct, po jakou dobu budou změny zvýrazněné, aby pak třeba po třech aktualizacích nebyl zvýrazněný celý sešit a opatření ztratí význam.
Jedno řešení by bylo změny verzovat, takže když se strojvedoucí přihlásí, zvýrazní mu to změny od jeho poslední jízdy po trati (+ nějaká rezerva). To by docela jednoduše šlo, KDYBY byla dostupná strojově-čitelná data o trati. A jsme na začátku.

zyx

Rad bych se zeptal, proc znovu objevujete kolo? Je rada SW systemu, ktere neco podobneho resi (napriklad zneni zakonu, verzovani skupinove prace, atd) a delaji do k vetsi ci mensi spokojenosti uzivatelu. Inspiraci jak to resit je tedy dost….

Juraj

Nikdo kolo neobjevuje. Verzovat XML v Gitu a pak jen zvýrazňovat diff mezi dvěma revizemi by dosáhlo přesně tento efekt.
Jenže nejsou ta XML, takže se nehneme z místa. Verzovat PDF na binární úrovni je úplně k ničemu.

Jan Sova

takto se to děje i u aktualizace software…. Napíše se newsletter, kde se v horní části heslovitě vypíšou změny v nové verzi oproti předchozím, případně někde dole se rozepisuje do podrobna….

Hajnej

Změny zvýrazněny jsou, bohužel jen ta poslední. V poslední době (cca letos) se navíc začalo objevovat shrnutí (a stručný popis) změn v rámečku na konci dokumentu. Ironií osudu se to na trati Beroun – Cheb objevilo v TTP pro úsek Beroun – Plzeň, kdežto pro druhý úsek Plzeň – Cheb nikoliv (nepátral jsem, jestli je to dáno datem změny nebo osobou zpracovatele). Spolu s Jurajem mám za to, že tyhle rámečky by tam mohly přetrvávat až na rok nazpět, do kdy platí poznání. A dokázal bych si představit i přehled „trať krát tabulka“, kde by bylo vidět, kdy byla zveřejněna… Číst vice »

Jan1203

Určitě souhlasím, že lépe si položit otázku, co šlo udělat lépe (u všech zúčastněných), než se jen opevňovat v postoji „žádný předpis jsem neporušil“. Nicméně to přirovnání s tím zbouraným dálničním mostem mi nepřijde nejvhodnější. Řidič musí nejen sledovat značky, ale také jet tak, aby byl schopen zastavit na vzdálenost na kterou má rozhled. On tam taky může být spadlý strom, odstavené vozidlo či jiná překážka (bez jakékoli značky!). Ten strojvedoucí na tom byl hůře – k nehodě stačilo přehlédnout jednu značku (myšleno předvěst). Jinak u těch aplikací v autech mám někdy obavy, že řidiči začínají jezdit více podle nich… Číst vice »

liberal shark

Tohle pravidlo asi na dráze, plavbě a letectví aplikovat nelze.

Hodně štěstí

Já myslím, že to řekla jasně Radka Pistoriusová tisková mluvčí SŽDC s.o. – Česká televize Události 2.8.2019 Dotaz ČT: Jsou české železniční předpisy dostatečně „blbuvzdorné“? SŽDC: K uvedenému lze konstatovat, že systém železniční dopravy je nastaven správně a funguje.

Tudíž z toho plyne, že i když byly ohroženy životy pracujících dělníků a vnikla milionová škoda, tak i tak vše funguje. Je vám to všem jasné a my jsme neomylní! 🙂

Mirek

Prostě SŽDC managoři jsou neomylní. Vše je v pořádku i kdyby trakaře padaly. Řeklo vedení SŽDC. Amen.

Mišin

A znáte ten o zajíčkovi a veverce? … Zajíček přijde k řece a potřebuje se dostat na druhou stranu. Kousek vedle nahoře sedí veverka a všimne si zajíce: zajíci, ty potřebuješ na druhou stranu, ale neumíš plavat viď? Poradím Ti: Jdi kousek výš po proudu, tam je mělko a dá se to přejít. Zajíček jde kousek výš a vrhne se do vody. Strhne ho proud a utopí se. Veverka se jen ušklíbne a pronese: Já to nechápu, my nahoře to máme vždycky tak perfektně vymyšlené, jen ti dole to vždycky poserou.

Michal_SVK

Skvelý komentár – Safety culture je základ pre každý priemysel, a tobôž hlavne pre dopravu 😉

liberal shark

Měla by být, měla :-(.

VRT

Kde se to dá podepsat?

pako

Napadlo mě úplně to samé co Vás!

VRT

Blbý je, že se (opět) nestane vůbec nic.

liberal shark

Ale stane. SŽDC zakáže svým lidem komunikovat s médii a za porušení zákazu budou drastické tresty :-).

Tomáš Záruba

Souhlas s výjimkou posledních dvou odstavců. Aby to bylo reálně k něčemu, musel by stav „navigace mi to neukázala“ být jednak prokazatelný a jednak znamenat vyvinění strojvedoucího v případě, že tam někdo jiný zapomněl něco dát. A v tu chvíli jsme u otázky, kdo přebere bezpečnostní garanci jednak nad správou dat a jednak nad systémem samotným, jak se prokáže SIL atd. V podstatě tentýž problém, proč není „bezpečné“ AVV a za jeho případnou chybu je pořád „vinen“ fíra. Takže v tom kroku „něčím to ještě hlídat“ souhlasím se SŽDC (a MD), že je jedinou cestou skutečně až ETCS. Jiná otázka… Číst vice »

X 1

V DE je za La Heft tedy Sešit pomalých jízd a změn v dopravě, ať už v klasické papírové verzi či v digitální podobě, zodpovědný správce infrastruktury. Tedy DB Netz. DB Netze jsou majitelem, správcem i aktualizátorem informací v systému. A jak jsem již psal. Dopravce tuto appku může zabalit do své vlastní multiaplikace, která obsahuje například předpisy, oprávnění, sešitovy jízdní řády, telefonní čísla, kódy a mnoho dalšího. Dopravce může appku pomalých jízd a změn doplnit funkcí potvrzování. Příprava na jízdu, tedy aktualizace a přečtení vybraných tratí například v trase Leipzig ( Wahren) x Děčín ( východ), nezabere více jak… Číst vice »

Paja

Ale notak … jako že pokud nejde vyvinit fíru, tak radši nebudeme dělat nic? §1?
Nebude pak to „konečné řešení“ spíš autonomní vlak než fíra nad kterým bude bdít ETCS?
ETCS bude mít stejný problém jako autorem navrhovaný systém, který by ukazoval omezení po trase, bude úplně stejně závislý na kvalitě vstupů. Když dostane špatný vstup, nemůže ten systém nikdy fungovat dobře.

Hajnej

AVV neni striktně fail-safe prostě proto, že jeho hlavním úkolem je něco úplně jiného, než suplovat neexistující zabezečovač.

Brumla

No letmo jsem pročetl článek, reagovat na něj nebudu, neb každý má nějaký názor. 1. Nikdo nepochopí jaká je v současné době situace na železnici, pokud neseděl na lokomotivě a nevidí co se děje jak na straně dopravců , tak na straně SŽDC. Pokud by chvíli pracoval v uvedeném prostředí asi by pochopil na které straně je chyba ( myslím , že všichni se mohou vzít za ruce.) 2. 1.7.2019 došlo k reorganizaci na ČD. Zanikly menší depa „menší“ přednostové a vzniklý obrovské celky jako STŘED, ZÁPAD, VÝCHOD. Chvíli to fungovalo setrvačnosti a po novém roce co bylo ? Buch… Číst vice »

ČD4ever

Nespletl jste si datum? 1.7.2019 bylo před měsícem.

Pepa z depa

Važený pane Kováči, s Vaším pojednáním jakožto strojvedoucí s více než 20ti letou praxí beze zbytku souhlasím a naprosto přesně vystihuje stav naší železnice a vlastně i celé společnosti (některé zde diskutující přispěvatele nevyjímaje).

Pepa z depa

Miras

Souhlasím, jen mi dovolte dvě otázky: 1) Určitě nemáte rádi zábradlománii na železnici. Nicméně tento komentář ji v podstatě obhajuje (…nespolehlivý lidský mozek – mozek, který snadno upadá do stereotypu, je náchylný na rozptýlení nebo únavu…). Můžeme tedy prohlásit, že současný stav je v pořádku? 2) GPS mapová aplikace: I u Waze se stane, že není zaznamenána uzavírka nebo změna rychlosti (především proto, že uživatelé i admini jsou dobrovolníci). Při další hromadě se bude hledat viník mezi programátorem nebo správcem systému kvůli chybějící aktualizaci, nebo u strojvedoucího, který si zapomněl zaktualizovat, nebo u dopravce, který měl zrovna na fircimre vyplou… Číst vice »

Juraj

1. Zábradlománie má u svého zrodu dobrý úmysl: udělat nádražní prostředí bezpečnější pro osoby se sníženou schopností orientace. Stejně tak máme zábradlí na chodnících u křižovatek nebo před školami – mají ztížit člověku, aby se dostal na silnici/na koleje. Problém jen je, když se návrh zábradlí přivede do extrému, třeba až tak, že „chrání“ trávník, nebo dokonce představuje nové riziko úrazu. To neobhajuje nikdo. Život je prostě o rovnováze, takže nevidím rozpor v tvrzeních, že zábradlí jsou obecně dobrá věc, ale na některých místech jsou některá zábradlí neefektivní. 2. Waze je primárně crowdsourcovaný. To železniční systémy nikdy nejsou. Ta garance… Číst vice »

Miras

Ono z těch reakcí proti zábradlí vyplývá, že jsou snad zbytečná úplně všude (vlastně by stačilo nástupiště 250mm nad TK jako za císařpána)… Ale jak říkáte, rovnováha by měla být. Otázkou je, kdo to bude soudit. Každý má tu hranici zdravého selského rozumu posunutou někde jidne. To samé se týká i značení. Já jsem pro opakování předvěstí, světla, klidně i reflexní prvky, ale určitě se pak najdou ti, kterým z toho půjde hlava kolem a řeknou, že přehlédli „Pískejte“ kvůli třem opakovaným blikajícím předvěstníkům.

Vendelín

Moc hezky řečeno. Článek přesně řekl to, jak to na dráze funguje, fungovat by nemělo a co z Dráhy dělá vabank.

Valteri

Hezky popsaný. Spousta lidí zmiňuje, že strojvedoucí pochybil, což se samozřejmě stalo. Jenže už potom neřeší, proč se tak stalo, či se tomu dalo zabránit. Doufám, že bude dostatečný tlak na to, aby se teď něco změnilo alespoň ohledně PJ a TOR. Jinak hodně ostatních problémů na síti SŽDC by se dalo eliminovat opravdovým zabezpečovačem. Ale předpokládám, že to se řešit nebude, jelikož „výhledově“ bude ETCS. A kde nebude ETCS, budeme mačkat živák a všichni budou spokojený….

Dan

No a v té zmiňované Studénce nějaký ten nadjezd/podjezd bude, nebo už z toho sešlo úplně?