Komentář: První týden byl antireklamou na liberalizaci železnice
Česká železnice má za sebou první týden po velkém třesku, kterým byl nebývalý nástup alternativních dopravců na dálkové i regionální
Česká železnice má za sebou první týden po velkém třesku, kterým byl nebývalý nástup alternativních dopravců na dálkové i regionální linky. Situace se jistě bude postupně zlepšovat, o prvním týdnu lze ale s klidným svědomím prohlásit, že to byl velký průšvih.
Liberalizace železnice (tedy soutěže o dotované linky) je proces neodvratný, nařízený Evropskou unií. Přístup českých objednatelů ale poskytl nesčetné množství argumentů těm, kteří tvrdí, že je to také proces nesmyslný, rozkladný a hloupý. Přitom to tak být nemusí.
Ano, selhali především objednatelé: kraje a ministerstvo dopravy. Od roku 2009 všichni věděli, že letos skončí desetileté smlouvy s Českými drahami. Soutěže přesto nikdo včas nevypsal, alespoň pokus učinilo jen málo krajů. Ministerstvo za sebou mělo dva pokusy. V jednom případě rozhodnutí a vítězství RegioJetu zrušil ministr Bc. Žák, podruhé u rychlíkové linky Plzeň – Most antimonopolní úřad .
Jako náhražka byly – většinou na poslední chvíli – zvoleny takzvané rozstřely. Dopravcům se přitom nelze příliš divit, že po letech čekání a utrácení peněz za marketingové jízdy, po prvních příležitostech skočili. Smutné je, že někteří přecenili své síly (překvapivě nejvíce zřejmě Arriva) a udělali tím medvědí službu všem ostatním.
Výsledkem byl týden chaosu mezi cestujícími i drážním personálem, jezdící retrovlaky i šroty z Německa, rozpad tarifů a zavřené pokladny. Zkrátka smutný pohled, žádný pokrok se nekonal. Střední cesta se neukázala jako zlatá. Nakonec by zřejmě bylo bývalo lepší ještě na pár let prodloužit smlouvy s Českými drahami, dodělat jednotný tarif a získat čas.
Úplně nejhorší však byla rezignace objednatelů na jakoukoliv kontrolu a především osvětu. Takto velká změna se měla cestujícím servírovat měsíce dopředu, a vysvětlovat, vysvětlovat, vysvětlovat. Nedělo se nic. A za to by se měly odebírat funkce zodpovědných politiků i úředníků. Nečinnost jen podtrhl ministr dopravy Vladimír Kremlík, který dal na facebook video, jak jel vlakem do Čáslavi. To bylo vše, co k jedné z největších změn na železnici za poslední týden řekl.
Cestujícím nezbývá než doufat, že příště se bude „liberalizovat“ včas a lépe. Jde to, stačí se podívat tam, kde se už dříve soutěžilo. Nemusí se ani za hranice, stačí se podívat na těch pár provozních souborů, kde se soutěž uskutečnila v minulosti, například v Libereckém či Jihočeském kraji.
Jan Sůra, Jan Šindelář