lot
Komentáře Názory

Komentář: Konec přepychu, veřejná doprava zažila šok a zotavení bude bolet

Cestující na Masarykově nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Veřejná doprava v Česku prochází obrovskou zkouškou, stejně jako celá společnost a desetitisíce malých podnikatelů a živnostníků. To, co se stalo ve veřejné dopravě s příchodem nového typu koronaviru do Česka, nemá v posledních desetiletích obdoby. Dlouho budovaný systém ztratil v podstatě ze dne na den drtivou většinu zákazníků. Je čas začít ptát se: Rozdýchá to? Deník Zdopravy.cz přináší komentář Ondřeje Kubaly. „Představa, že by se vše vrátilo za půl roku do původních kolejí, je iluzorní,“ píše Kubala. 

Ondřej Kubala
Ondřej Kubala

Práce, kterou odvedli v Česku dopravci i objednavatelé v posledních deseti letech, šla ze dne na den, jak se říká, cugrunt. Poslední dekáda byla bez nadsázky dekádou dopravního přepychu. Objednavatelé přidávali spoje v autobusové i železniční dopravě a vznikaly nové přestupní vazby. Když to přeženu, skoro pro každou babičku byl systém připraven přijet veřejným dopravním prostředkem. Konkurence vedla na řadě relací k velmi výraznému nárůstu kvality cestování, ceny pro zákazníky klesaly a cestujících přibývalo.

K tomu navíc ještě přišly státní slevy v meziměstské dopravě. Bez ohledu na to, zda s nimi souhlasíme, nebo ne, přispěly k dalšímu nárůstu počtu cestujících. Přeplněné silnice na příjezdech do velkých měst vedly k rozvoji nového fenoménu – dojedu autem k vlaku a do města jedu po kolejích. Živelné parkování (tzv. živelná P+R) kolem vlakových zastávek a stanic tam, kde je dobré spojení do města, o tom dobře vypovídá. To, po čem všichni tolik volali, se začalo stávat v posledních letech skutečností a například systém Pražské integrované dopravy poznal, že se dostává v některých časech s kapacitou železniční sítě na samotnou hranici současných možností infrastruktury. V systému veřejné dopravy v Česku nebylo v posledních 20 letech nikdy tolik peněz ani optimismu.

Ztráta cestujících ze dne na den

I tady ale platí stejné pravidlo jako v mezilidských vztazích. Co budujete léta, můžete nenávratně ztratit během jediné vteřiny. Přesně to prožila veřejná doprava v posledních třech týdnech. Fenomenální ztrátu cestujících během několika dní. Zatímco na začátku února můžeme číst články o tom, že vlaky v systému PID lámou v Praze rekordy, protože přepraví skoro 160 tisíc lidí denně, o měsíc později už víme, že počet cestujících v Praze drasticky padá. Podle dat ze sčítačů v metru se ztráta cestujících jen v pražské dopravě pohybuje aktuálně mezi 80 a 85 procenty. Zrušené dálkové vlaky soukromých dopravců vypovídají o tom samém. Přerušeno je mezinárodní spojení, dopravci na železnici i v autobusové dopravě omezují radikálně své komerční spoje a objednavatelé reagují nejdříve prázdninovými jízdními řády na uzavření škol, později logickým omezením dalších prázdných spojů. Škrtání je velmi opatrné, ale už to, že k němu dochází i v situaci, kdy je v krajích volební rok, ukazuje, jak je situace vážná. Cestující jsou opravdu pryč. Peníze, které teď provoz závazkových spojů stojí, jdou teď v řadě případů na převážení vzduchu.

V hlavní roli strach

Jako první zmizeli z veřejné dopravy cestující, kteří měli možnost volby. Už první informace z Asie jasně potvrzovaly, že veřejná doprava je jedním z míst, kde se můžete nakazit novým typem koronaviru velmi rychle. Ten, kdo uměl tyto informace vnímat a měl na výběr, rychle veřejnou dopravu opustil. Nikdy nevíte, kdo sedí vedle vás, kdo vám dýchá za krk a kdo se před chvílí držel tyče, které se držíte teď vy. Ruku v ruce s tím šlo uzavření škol, které vyřadilo z dopravy nejen děti a studenty, ale také jejich rodiče, kteří náhle museli zůstat doma. Rodiče se bojí o své děti, ale také o své rodiče. Pokud mohou, přestávají cestovat také veřejnou dopravou a o tom samém rychle přesvědčují své blízké seniory, kterým může jít o život jako prvním. Firmy nechávají své zaměstnance doma, kdo může, pracuje na dálku a pokud musí do firmy, jede raději autem. Řada firem svým zaměstnancům cestování autobusem či vlakem výslovně zakazuje. Nakonec zůstávají ve vlacích, autobusech, tramvajích a trolejbusech jen ti, kteří opravdu nemohou jinak. A tak to zůstane i v dalších týdnech.

Zotavení bude bolet

Dopravní systém zažil šok. Řada jeho cestujících se naučila, poučena z krizového vývoje, cestovat jinak. Peníze jdou stranou, jde o zdraví. A to je zároveň největší problém, se kterým se bude muset veřejná doprava poprat v dalších měsících a možná i letech. Zotavení bude trvat velmi dlouho. Stejně jako nezmizí tento nový typ koronaviru, nezmizí ani strach z něj, ani strach o lidi, které máme rádi. To je pro veřejnou dopravu velmi špatná zpráva. Představa, že by se vše vrátilo za půl roku do původních kolejí, je iluzorní.

Ano, školy se otevřou, ano, firmy začnou fungovat a rodiče už se nebudou učit doma s dětmi. Začneme zase postupně víc cestovat. Ale se strachem, abychom něco někde nechytili. V permanentním strachu se nedá žít, lidé se budou snažit vracet svůj život do normálních kolejí. Ale přesto budeme podvědomě přijímat taková rozhodnutí, abychom se nevystavovali zbytečnému riziku. A veřejná doprava bude bohužel jedním z takových rizikových míst. Ale to není vše. Ekonomika zpomalí, řada podniků současnou situaci neustojí a bude muset propouštět. Vzroste nezaměstnanost, podniky budou bojovat o zakázky a často i o přežití. Zotavování bude bolet. Strach cestujících doplněný o skutečnost, že se museli v rychlosti přizpůsobit a naučit se cestovat jinak a zjistili, že to jde, není dobrá kombinace. A když k tomu přidáme problémy ekonomiky a zaměstnance bez práce, přicházíme v systému o další cestující. Minimální doba rekonvalescence systému veřejné dopravy bude dva roky a moc bych si přál, abych se teď mýlil.

Bez pomoci to nepůjde

Zdaleka nebude potřeba tolik spojů, jako jezdilo ještě před měsícem. Nedostatek řidičů v dopravě se může rychle změnit v jejich nadbytek. Návrat cestujících do veřejné dopravy bude jen postupný a bude trvat dlouho. Je ale možné hrát o to, jak rychlý nebo pomalý bude. A to už je na dopravcích, na objednatelích i na státu, jde o jejich společné úsilí. Jakmile začneme žít zase alespoň trochu normálně, bude potřeba lidem co nejlépe vysvětlit a ukázat, že je tu veřejná doprava zase pro ně, že se v jejich spojích dělá vše proto, aby byli všichni v bezpečí. A aby také ochránili zaměstnance v dopravě, kteří budou i nadále v první linii při setkávání s cestujícími. Lidé budou mít tendenci se veřejné dopravě pro jistotu vyhýbat. Jak dlouho to bude trvat, bude záviset nejen na vývoji pandemie, ale i na komunikačním umu těch, kteří veřejnou dopravu provozují. Teď se opravdu ukáže, co umí veřejná doprava nabídnout a jestli se lidé vrátí. Rozhodně ale nebude stačit jen znovu rozjet spoje.

Ondřej Kubala

Autor se věnuje přes 12 let mediální komunikaci projektů ve veřejné dopravě. Začínal jako reportér Radiožurnálu, tři roky působil jako mluvčí Českých drah, kde získal v roce 2008 ocenění mluvčí roku a speciální cenu za komunikaci železničního neštěstí ve Studénce. Skoro deset let učil mediální komunikaci studenty pražské VŠE a v posledních letech se podílel na mediální komunikaci některých objednatelů i dopravců jako zástupce PR agentury Ewing, kde je dnes spolumajitelem.

163 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Spravedlnost

Konecne konec ruznych Kralovic, Rozmitalek, Sedlcanek, Blanek a jineho vozeni vzduchu za neskutecne penize. Mnozi sotousi to asi nerozdychaji ale prispevej z memoranda se snizi a toto bude logicka reakce kraju. A je to jediné správné.

Leinad

Budou 75% slevy, co na tom že nic nepojede 🙂

Vyhlídka na věčnost

Pokud bude veřejná doprava živit takové darmožrouty jako Kubala tak se nesrovná nikdy.

Tomas

Konečně jsou aspon vydezinfikované tramvaje už se toho tolik neštítim páč to byl hnus před tim.

Jirka

Nebojte, zrovna tohle se brzo vrátí do normálu. A nadbytek řidičů? Kéž by, ale spíš budeme rádi za dorovnání chybějících míst.

Petr

Jezdím veřejnou dopravou pořád, i teď, protože jinou možnost nemám. Hlavně nerušte spoje!

PETR KRZÁK

JÁ VĚŘÍM ŽE TO SKONČÍ V ČERVNU.

jan

Jenže se vrátí zase na zimu..

Aslanex

Hodně záleží na tom, jak dlouho ještě bude současná krize trvat. V tuto chvíli se velké množství lidí těší na moment, kdy zase vyrazí z domu a budou volní. Ale pokud to bude ještě měsíc(e), dost možná si na to zvyknou a vycházet budou pomalu. Bohužel se taky obávám druhého scénáře.

Elb

Tahounem růstů železnice jsou dálková a pražská příměstská doprava, zbytek taky spíš ubývá nebo stagnuje, třeba už od dob růstu cestujících měl Jihomorovaský kraj pořád stejně cestujících, v krajích je to ještě horší, vlaky byly hodně využívaný lidmi, co neměli auta a nebo řidíčáky, generace nemotorizovaných důchodců už je pryč, stejně jako doba, kdy prakticky kdokoliv neměl peníze na felcku za 5 000..

Pravdepodobnost

Dezinfekce trvale na madlech. Hepafiltry trvale v kazde klimosce. A VRATTE ZPATKY KOZENKY! Vazne strcte stary kozenkovy kupecko za ty moderni velkoprostory a sami uvidite kde bude vic „narvano“. Samozrejme uz nikdo nebude chcit jezdit narvanym vlakem ale pokud bude mit kazdy svoje kupe tak se lidi vrati jakmile to pujde. P.S. sam nejezdim kdyz nemusim. Ne ze bych si rad nevyjel na bezky nebo ted v lete s kolem, ale nejsem hovado abych zbytecne ohrozoval lidi co tim vlakem jet musi. Az budou nastaveny procesy tak ze nikoho nenakazim a nikdo nenakazi me budu zase pouzivat mhd i na… Číst vice »

Josef

Do prirody predpokladam chodite v nejakym ochrannym obleku, co kdybyste se nakazil boreliozou (na kterou zadny ockovani neni), nebo encefalitidou (na kterou sice ockovani je, ale lidi na nej serou)

Adam

každý kupé sám pro sebe? Takže vagon pro 10-11 lidí? To bude tedy výhra 😃 Velkoprostor dává docela dost soukromí. pokod sedíte sám ve “čtyřce” či realizovatelněji skovaný na dvojsedadle, nic vás neruší.

Leinad

Proč ne, jestli na to má, ať si vyblokuje kupé (za cenu cca 6 místenek)

jan

Tak to zažilo hodně profesí.. Hold se v tom lidi budou muset naučit žít. A taky zcela změnit své návyky a způsob práce.. Teda pokud nechtějí přejít na tu tupou cestu GB typu nesmyslů promoření populace a hromady mrtvých. Je zpousta způsobů jak se tomu vyhnout. Nešířit jak kovioidiot vir, když cítím, že jsem nemocný. Upozornit na to jendnající protistranu. Dodržovat ve volném prostranství a při hovoru alespoň 1,6 metru, líp 2. Velký pozor na kontaminaci povrchů.. Jestli že to je hlavní cesta u chřipky.. U kovid, který vydží 3 dny!! Zajistit dohledatelnost kontaktů v oblastech podnikání.. Typu seznam klientů..… Číst vice »

jan

Dále je tady aplikace mapy cz.. Kolik lidí si ji zaplo? 700 000? Z 10 mil?

Jen tak tak

Nečtěte ty média celý dny, akorát zbytečně pak panikaříte. Kovid nevydrží tak dlouho, jak se v česku píše, v praxi to bývá v bytech a v teplejším prostředí pár hodin. Potřebuje to chlad, aby to vydrželo tak dlouho jak říkáte. Testovali to v Německu.

jan

Já věřím, že do května vydrží stejně jako španělská chřipka.. A na podzim je tu zas..

jan

A proč se dokáže šířit teda v Iránu, u rovníku.. A Austrálii?

Ondra

Tak tohle je fakt blbost.. 😀 MHD nejezdí plná proč? No protože lidi musí zůstat doma… Vlaky se ruší proč? No lidi musí být doma, sakra! Hádat, jak to bude po ukončení opatření, je věštění z koule, ale nenapadá mě jedinej rozumnej důvod, proč by zrovna veřejná doprava měla zásadně utrpět..

Jakub

Tak blbost to právě není a v tom článku je to popsané. Lidé mohou mít strach z cestování verejnou dopravou, budou hledat jiné způsoby, např. autem. Podle mě se také více rozšíří práce z domova. Firmy mohou propouštět, což povede k tomu, že bude jezdit méně lidí. Podle mě se velké množství lidí vrátí k veřejné dopravě ale počty budou nižší než byly před krizí.

Petr

Jak kdo… já jezdím veřejnou dopravou denně i teď, auto nemám a neplánuju. Z domova taky nehodlám pracovat, a i kdyby, tak život není jenom práce a člověk pořád někam jezdí, nesedí doma na prdeli. A kdo má strach, ať čeká doma na smrt.

Tomáš

Podle mě se také více rozšíří práce z domova. Firmy mohou propouštět, což povede k tomu, že bude jezdit méně lidí.

Tak třeba moje žena je prodavačka, moje sestra servírka, můj bratr kuchař.
A všichni jezdí mhd, vlakem a busem.
Kdyby měli navrhnout zaměstnavatelům že chtějí pracovat z domova, asi by se nesetkali s pochopením.

Tady na Moravě

A povedzte Kefalin, co vy si predstavujete pod takym „ukonceni opatreni“?
Dokud ta vysoce infekcni nemoc sama nezmutuje a nezmizi, pripadne dokud nebude vyvinuta vakcina a proockovana spolecnost, tak se opatreni jen tak neukonci, a o tom je presne tento clanek.
I kdyby se sireni dokazalo dostat pod kontrolu, o cemz v cechistanu docela pochybuju a zaroven doufam, ze me vlada pozitivne prekvapi, tak lide budou pri pohybu na verejnosti velmi opatrni.

Josef

Vysoce infekcni jsou spalnicky, ktery dostane 9 lidi z 10 ktery potkate a nemaji imunitu, tohle je infekcni dost, ale ne rozhodne vysoce. Pokud budeme cekat az bude vakcina, tak budeme zrat korinky a v nemocnici budeme umirat na naprosto banalni nemoci, protoze nebudou penize na jakoukoliv jinou lecbu. Lidi by se meli vzpamatovat, jako kdyz ctu, ze obcani nejakeho mesta chteji hazet kameny na nakazeny seniory presunuty odjinud. Zbyva navrat nekam do stredoveku a budeme vsechny co jsou podezrely upalovat.

Miloš

Už se stalo že jedna paní byla odmítnuta ,,jen,, s teplotou a pak se zjistilo že měla zánět ledvin

ondra

No to je přesně ono,zánět ledvin ale nemá tak bezvadné mediální pokrytí,chcete li PR jako corona.

Alexandr Mikulka

Protože důsledkem koronakrize bude významný propad hospodářství a tím pádem i méně peněz v systému, připravených na nalití do veřejné dopravy.

Pavel

Mám jezdit autem nebo veřejnou dopravou? V březnu 2020 bylo na českých silnicích zabito 33 lidí – paradoxně se zvýšil počet mrtvých chodců (možná při přecházení silnice špatně viděli právě přes roušku). Od začátku roku tu už máme 100 mrtvých. V březnu 2020 bylo při 6.143 nehodách těžce zraněno 68 a lehce 952 lidí. Mimochodem před rokem bylo skoro o tisícovku nehod více a těžce zraněných bylo v březnu 135, lehce pak 1.515. S trochou nadsázky se dá říci, že postele v nemocnicích na JIPce uvolnili zranění ze silnic těm co maj chřipku a ještě zbyly volná lůžka. Vyhodnotím-li tedy… Číst vice »

ABC

Nehledě na to, že bych určitě nechtěl v malém uzavřeném prostoru auta sedět s jinými lidmi (kolegové, známí) mimo svoji rodinu.

A sedět s desítkami cizích lidí v malém uzavřeném prostoru vagónu či autobusu chtít budete?

Josef

Az dojde k tomu, ze budete bud jezdit do prace ve vasem aute, ale nebudete mit co zrat a nebo budete sdilet ten autobus s dalsima lidma, ale aspon se najite, tak si jiste vyberete ten autobus. Neblaznete zase, umrit muzete na milion dalsich veci, pred kteryma vas individualni jezdeni autem neochrani.

Eduard

Tak černě bych to neviděl. Nyní je úbytek cestujících, ruší se spoje, ale to je přirozené. Protože v této situaci čím více lidí zůstane doma, tím je větší šance, že se nenakazí a nebudou tak zatěžovat zdravotnický systém. Jakmile zkrotíme korona virus, tak se pomalu lidé začnou nejen do veřejné dopravy vracet. Myslím, že teď je ideální doba na to ji co nejvíce pro lidi zatraktivnit. Myšleno budování infrastruktury, modernizace vozového parku atd.

Původní Pražák

„tak se pomalu lidé začnou nejen do veřejné dopravy vracet“ Pak nechápu, v čem s autorem nesouhlasíte, když i on píše „minimálně 2 roky“, tj pomalu. Osobně věřím, že kolem velkých měst pro základní dojíždění do práce a do školy se to vrátí celkem rychle, protože auta to prostě nepoberou, ale tam, kde šlo o zábavu a turistiku, bude pokles trvat minimálně pár let – možná ani ne skrz to, že lidi sednou do aut, ale spíš si 3x rozmyslí, než někam dál pojedou, a to hlavně důchodci. A třeba takové koncerty, velké sportovní akce, moc nevěřím, že se obnoví… Číst vice »

Pravdepodobnost

Nejsem eduard ale souhlasim se vsim co napsal a nechapu kde ctete ze souhlasi s tim ze to bude trvat roky. Do vzdalenosti 5-10 km chodim pesky a verejnou dopravu bych ted pouzil jenom dost hodne nad 100km protoze tam to nema konkurenci. Ted netrajdat je slusnost. Staci ale zavest opatreni aby bylo riziko infekce minimalni (treba vsichni aby meli respiratory 3) a vratim se do verejne dopravy na 100% rozsahu jako pred tim. Jestli vam to udela radost tak pak jednou za mesic o vikendu objedu celou republiku dokola ale musi byt dostupny respiratory. Ted nejsou. Tak vsichni sedi… Číst vice »

Původní Pražák

Jestli vám udělá radost prosedět celý víkend ve vlaku s nasazeným respirátotem, tak prosím, já vám to srdečně přeju, ale tak nějak mám pocit, že normální člověk se do něčeho takového moc nadšeně nepohrne.

jirka

nejhoší je jak se říka smrt z leknutí
následná ekonimocká krize připraví o život přímo i nepřímo mnohem více lidí než koronavirus, to si pište!

Deer

Ale na tom už se nedají vysekat politické body, tak proč by se o to někdo zajímal, že.

Josef

No jo, diky tehle hysterii budou pojistovny setrit, takze spousta pacientu misto kvalitni drahy lecby dostane levnej smejd, takze jejich zivot bude horsi. Ale to nevadi, ti totiz nemaji zadnou medialni pozornost, skoro to vypada jako kdyby se na svete umiralo jenom na covid19, zadny jiny priciny umrti neexistujou

ondra

Přesně v tomhle stylu včera hovořil bankéř Tůma,jsou i další mediálně známé osobnosti/třeba dentista Šmucler/,které si zachovali zdravý rozum,jenž bych si uměl představit jako příští vůdce národa namísto vlády chaotů,které náramně vyhovuje mít část společnosti vyděšenou.

Tady na Moravě

Covid ma umrtnost 3% pri dobrem stavu zdravotni pece. Pri spatnem stavu zdravotni pece to muze byt az 10 %. Kolik lidi se dokaze nakazit a kolik jich je nejakym zazrakem „imunnich“ zatim nevime, ale odhady jsou spis, ze vetsina se dokaze nakazit. Navic neni vubec dokazano, ze na tuto nemoc existuje ziskana imunita. Spis to vypada, ze i vyleceny clovek se muze znovu nakazit a znovu hazarduje, ze se dostane do kritickeho stavu. Opravdu si myslite, ze ta vase apokalipticka ekonomicka krize, kterou strasite, by dokazala zabit az pul milionu obyvatel Ceska, coz by se pri nekontrolovane pandemii covidu… Číst vice »

Josef

Tak u nas mame zatim dobry stav zdravotni pece a smrtnost je u nas tedko kolem 1%, coz asi na konci dne bude tak nejak odpovidat. A to jsou jenom prokazany pripady, ani nevime, jestli jich neni radove vic. Takze suma sumarum, za brezen nam zatim zemrelo 40 lidi na covid, a dalsich cca 9000 lidi na neco uplne jinyho, ale ti nejsou medialne vubec zajimavy. Ono jde i o to, ze v ramci recese a pak dale krize dojde k omezeni financi do zdravotnictvi a lidi treba nezemrou, ale budou mit daleko horsi zivot, diky tomu, ze se na… Číst vice »

ene bene

Nic moc nevíme, ale toužíme o tom napsat středně rozsáhlý článek. Najdeme tedy profesora přes „mediální komunikaci“ z VŠE a on nám ten rozsah už nažvaní. Doporučuji ještě kontaktovat nějakého faráře, ti to taky umí báječně – a používají trochu jiný jazyk, tedy to bude na pohled hodně odlišný text. Tohle číst je marnění časem.

Ondřej

Já si nemyslím, že by důvěra v hromadnou dopravu nějak opadla. Zatím se nijak neprojevilo, že by se lidi nějak houfně nakazili v MHD nebo v hromadné dopravě, takže já jsem optimista. A osobně dál počítám se životem bez automobilu, a fungovat s hromadnou dopravou.

Pravdepodobnost

Presne tak. Az bude dostupny kvalitni respirator vratim se zpatky k pouzivani verejne dopravy.

Navrh pro vsechny handrailovers: co takhle misto modryho zabradli stavet desinfekcni sprchy? Zda by to pomohlo netusim ale urcite by me to ne*ralo jako kdyz musim skoro do kolejiste abych se dostal na peron jenom proto ze nekdo usoudil ze od lesa nikdo chodit nebude.

Lux

až budou bezpečné silnice, policie znát předpisy, stk fungovat podle daných podmínek zákona a ne podle stáří vozu, pak se vrátím od vlaků na silnici – co je asi bezpečnější auto – stará volha nebo dnešní papírová škoda, samá elektrika a nic víc. zůstanu stát, tak do toho kopnout a jít domů pěšky – a bezpečnost v tom papíráku žádná – volha si to kdysi mohla rozdat čelnou srážkou s Tatrou 111 a oba v klidu odjeli

Josef

O tom jak bezpecny jsou stary a novy auta se muzete presvedcit sam pohledem na videa z testu narazu, myslim, ze tam je ten posun videt dost jasne. K tomu si u stareho auta muzeme pricist jeste nejaky dalsi vlivy, ktery oslabujou tu jeho tehdejsi bezpecnost (jako treba koroze, nebo proste unava materialu) a z toho vam vyjde, ze to s tou bezpecnosti staryho velkyho auta zase tak slavny asi nebude.

Alexandr Mikulka

Meleš naprostý nesmysly. Asi máš vyluxovanej mozek.

Tuzemák

Zajimavé, že na dráze vám stáří provozovaných vozů nevadí. Korozí zkoušené vozové skříně po dobu 40-50 let, nebudou o moc pevnější. Zde mají auta/autobusy výhodu proti vlakům v plánované délce života. Já měl jednou „čest“ jet vagonem, co měl již skoro tvar banánu. Bylo to velice poznat na zvlněné podlaze. Tady jsem se bál teda hodně. Na silnici se moc nestane, že by přijel autobus věkově starší než vy. Tady je věkový průměr tak 8 let. Věkově se v poslední době velice omladily i soukromá auta. Teda ty co reálně potkávám na silnici, né ve stodole. Táhnout dolů to budou… Číst vice »

Tady na Moravě

Teda Ondreji, vy mate nejaky zazracny pristup k tajnym statistikam, ze vite, ze se lidi nenakazili v MHD? A kde se teda nakazili?
Najdete si pripad jednoho z prvnich zaznamenanych siritelu v Cine, pripad chlapka v plnem autobuse. Sedel vzadu, mista k sezeni byla plne obsazena. Nakazil pri jizde asi 10 dalsich pasazeru pred sebou.

Lemmy

Když to přeženu, skoro pro každou babičku byl systém připraven přijet veřejným dopravním prostředkem.
Pán by měl občas vyjet z Prahy na vejlet. Může třeba nějakou babičku zkusit navštívit, třeba na Vysočině.

jal

Když kouknu na silnice, lze napsat podobné i na toto téma. Nikdo nepoužije taxi, v autě bude jezdit jen s rodinou nebo sám. Je zbytečné investovat do dálnic, když po nich jezdí pár aut. Je zbytečné mít letiště, když ani do Prahy nikdo nelétá. Do letadla budou mít lidé strach nastoupit. Podobně se ubytovat v hotelích, jít do hospody, supermarketu, kina atd. Na fotbal, festival , prostě všude do míst, kde byly davy lidí. V tom případě nastává otázka, proč by podle článku lidé měli strach jezdit a tvořit davy jen ve veřejné dopravě a jen tu omezit a rušit.… Číst vice »

Frantisek

Některým jevům, jako například přemíře dopravy, nadměrné touze po stěhování do tím současně předražených velkoměst či plýtvání surovinami, by přehození výhybky neškodilo. Jen ne vše stejně špatně jako předtím.

zesp

No právě ty silnice jako jediné zažijí ten opravdový nápor… Jakmile pomine ta největší hrozba, a zase se začně trochu jezdit bude to především to auto… Mám obavy, že s veřejnou dopravou v podobě, jak ji známe, je opravdu konec…

czhunter

To sice vůbec nemyslím. Největší hrozba nepomine – ta tu vůbec nikdy nebyla. Ve veřejné dopravě jezdí 10 % běžného stavu cestujících (v Praze), ale pro auta platí to samé. Důvod neježdění není strach, ale pozbytí důvodu. Třetina zaměstnanců nepracuje vůbec, další třetina na homeoffice, nejezdí se do školy, nejezd se za kulturou, nejezdí se so obchoďáků … prostě ubylo 85 % důvodů cest, tak ubylo 85 % cestujících v MHD i 85 % aut na silnicích i 85 % peších. Jak se budou postupně nahazovat „důvody“ pro cesty, tak budou postupně přibývat cestující. Bude to trvat dlouho – mnohem… Číst vice »

ušatá

Je potřeba trochu objektivnosti a reálného posouzení současné situace. Ve své podstatě je omezen volný pohyb osob, takže nikdo nemůže libovolně někam cestovat, může ve své podstatě jen do práce a z práce na nákup, k lékaři a ve svém nejbližším okolí na procházku, aby vůbec mohl existovat, nezbláznil se , udržel si zdraví nebo neměl problémy s páteří atd. atd. Takže z toho důvodu samozřejmě nemůže být využívána veřejná doprava, ale stejně tak by neměla být využívána individuální silniční doprava. To za prvé. Za druhé: vývoj nikdo zatím neumí předpovědět. Vše závisí na tom, zda bude očkování, lék, nebudou… Číst vice »

ABC

Bude nutné dát větší důraz na ochranu civilizace, společnosti, takže to, že by si každý mohl dělat co chce, už asi nebude

Fašounci a greténi se už třesou na svou představu nových pořádků….

Josef

Najednou se bude cekat na ockovani. Zvlastni u narodu, kde proockovanost na chripku je v radu nizkych jednotek, maximalne desitek procent. Nebo ockovani proti encefalitide, ktery taky neni nejslavnejsi.

Tadeáš

» Nedostatek řidičů v dopravě se může rychle změnit v jejich nadbytek «
Jestli bude nadbytek či nikoliv to těžko spekulovat, ale nedostatek se bezpečně vyřeší tím, že na pozice řidičů začnou hlásit různí soukromníci jezdící zájezdy, lidi z fabrik mající „Déčko“ apod., protože o svojí práci přišli a tak pozice řidiče busu MHD či příměsta už nebude tak podřadná jako byla ještě v únoru…

Miloš

Co se týče omezování na železnici – někde koloval názor že bude v dohledné době ukončen provoz řady 810, je reálné že se tomu díky krizi stane? Tím že se vyškrtlají spoje, kde 810 jezdí? Nebo může naopak díky úspornosti krize 810tky zachránit ?

Jirka

U nás je na 810 založen kompletní provoz celkem vytížených vlaků. I kdyby poptávka po krizi byla polovinová tak stále bude natolik velká, aby každou hodinu jezdila 810 a vlečňák. Dokud se k nám nedostanou odpovídající vozidla vhodná pro naši trať tak se od nás 810 nehnou.

Miloš

Tak lze to vyřešit i tak, že místo 810 po hodině pojede 814 po dvou hodinách

ondra

jak často se s tím vlečnákem v reálném provozu setkáváte?810 by spíš mohlo vyhnat z tratí chybějící etcs,pokud zůstane povinnost jím vybavit vozidla zajíždějící z regionálních na koridorové trati,ale to je asi zatím v jednání,jak se nastaví legislativa.

Oldřich Sládek

No a pak je tady ještě @zesnad_cz, že ano… 🙂

Josef Petrák

Dlouhodobě se řešil růst nákladů (palivo, mzdy, mýto) proti nízké ceně jízdenek.
Klesaly marže pod udržitelnou hranici.
Do toho IDS „znárodňovaly“ trasy, které dříve žily na komerční bázi.
Tak jsem zvědavý, jestli se spíš jízdenky zdraží a lidi nové ceny akceptují, nebo se kvůli nedostatku lidí rozběhnou ještě šílenější slevy, komerci to ještě víc potopí, zatímco IDS se budou taky utlumovat kvůli deficitu veřejných rozpočtů.

MlB

Ekonomika půjde dolů, to jediné víme jistě. Lidi budou mít hlouběji do kapsy. Zdražování by srazilo poptávku dolů a veřejná doprava je založená na tom, že je potřeba mít poptávku vysokou – jinak musí docházet k rušení spojů, pro cestující do bude méně flexibilní a to povede jen k dalšímu poklesu využívání. Spirála, ze které by pak bylo hodně složité se dostat ven.

Kulman

A jak to bude s investicemi do železniční sítě ? Jasně, bude záležet kolik bude v kase, ale bude se dále investovat, nebo se utlumi co může počkat a pojedou se pouze pro udržení provozuschopnosti? Bude se šetřit v dopravních stavbách, dnešní nafouklé ceny půjdou dolů? Uspisi se VRT nebo se šlápne na brzdu?

Chronosphere

Sekera ještě letí vzduchem, a vy už se ptáte,jak hluboko je zaťatá.

Pravdepodobnost

Jestli by se mela podporovat ekonomika vrtulnikovyma penezma tak infrastruktura je nejlepsi mediator. Ale ti co chtej ty vrtulnikovy penize asi nebudou ochotni delat s lopatou.

left-libertarian

V životě mi nebylo něco tak ukradený jako „a desetitisíce malých podnikatelů a živnostníků“. Když je dobře, do veřejných peněz by nejradši vůbec nepřispívali, a o pomoci někomu nechtějí slyšet. Teď je špatně, a hned somrují na státu/společnosti peníze – ty které budou chybět na důchody, dávky, apod. Nic nedávat, holt podnikatelské riziko 😉

Jan Šindelář

Živnostník a malý podnikatel je člověk svobodný a svobodomyslný, který neotročí v korporátu, většinou se o sebe postará a nenatahuje nikde ruku. Pokud mu tedy stát násilím nezavře krám. To není podnikatelské riziko, ale znárodnění.

Odpadlik

„Většinou se o sebe postará“ – dosti odvážné tvrzení.

Xaver

Já na něm nic odvážného nevidím. Všichni lidi kolem mě, co jsou živnostníci, se o sebe postarat dokáží. A většinou docela dobře.

666

Takto by to jistě mělo vypadat. Bohužel zde v ČR jich velké množství žije v mentalitě 90. let.

Pokud je podnikání daného OSVČ po finanční stránce zdravé, tak musí měsíc přežít naprosto bez problémů.

Samozřejmě je zde nemalé množství těch, kteří přežívali z měsíce na měsíc i v době ekonomického růstu. Bohužel neměli sílu si přiznat, že to nedává smysl. Ti budou nyní ve velkých problémech. Na tuto skupinu poukazuje left-libertarian.

GPGP

Dosti OSVČ dělá pro korporáty typu největších firem v ČR.
Jedná se o vývojáře, architekty, analytiky, testery, většinou lidi v IT…. Ty ty korporáty posouvají hodně dopředu, páč jejich lidi co tam jsou na HPP nejsou odborně na takové úrovni.
Tito lidé nejsou určitě otroky, většinou jsou tam na určitý projekt, a patří mezi nejchytřejší lidi co tam mají 🙂

Jan Neruda

Pane Šindeláři, já si dovolím s vámi zas až tak úplně nesouhlasit. Nevím jaké povědomí máte o všeobecném dění a situaci mimo dopravu, ale musíme si uvědomit, že mnoho desítek tisíc „ičařů“ je kromě jiných profesí ve stavebnictví a světe div se – v dopravě, ať už nákladní, tak hromadné. Firmy nechtějí mít zaměstnance, proto ty své dělníky přinutily a dále nutí si udělat ŽL. A právě tito lidé, kteří jsou ve skutečnosti nádeníky a pracují pro různě velké firmičky, firmy i velké korporace, jsou právě teď v té situaci, že jejich příjem se rovná nule. Tito lidé jsou otroky… Číst vice »

Jan Šindelář

Psal jsem o živnostnících v pravém slova smyslu, tedy podnikatelích. Nikoliv o zaměstnancích na švarcsystém, který je nelegální. To je skutečně nádeničina, která je dle mého názoru daná především vysokým zdaněním práce a vysokými odvody. Když má dát firma někomu 40 tisíc čistého, musí na to mít skoro 80 tisíc korun. Tím ale švarcsystém neomlouvám, jen si ho tak vysvětluji.

666

Tohle dost laciný a oblíbený argument OSVČ. Relativní zdanění práce je u nás řádově podobné jako v Německu. Absolutní odvody jsou nižší díky nižším mzdám. Položme si otázku, co dělají Němci lépe?

Tomáš

,,No tak řekněme paní Zagorová, je to milá holka, všechno, no ale ona už tři roky po sobě bere šest set tisíc každý rok. A další. Ne šestset, milion, dva miliony berou, Jandové a jiní, každý rok,“
Člověk by tenkrát, před těmi více jak 30 lety vůbec neřekl, jakou výdrž bude mít tahle komunistická rétorika a styl jejího uvažování. Hodně smutné.

Petr766

Jsi hloupý

Daniel

Ehm, zřejmě jste člověk, který je place ze státního, nicméně ono se Vám to také vrátí jako bumerang a to už brzy. Podnikání je přirozeně riziko, tvoří hodnoty, ze kterých jsme pak schopni platit i lidi vykonávající potřebnou práci pro veřejné blaho. Současnou krizi však do velké části způsobil stát, který svým úředním rozhodnutím ze dne na den utnul ekonomickou činnost a tím jakékoliv příjmy velké části společnosti a tak je z logiky věci odpovědný za následky. Opatření lze chápat, protože nikdo z nás asi nechtěl vidět záběry na kolabující nemocnice a lidi umírající na chodbách, nicméně před 100 lety… Číst vice »

ušatá

Stát utnout musel, protože riziko šíření viru je nebezpečnější než ztráty v ekonomice. Prostě rozšíření chorob může být podstatně horší. Stačí si uvědomit, co by nastalo, kdyby třeba třetina populace byla nemocná – jde o vysoké horečky, problémy s dýcháním a další, kdyby stoupla úmrtnost. Jak by asi pak fungovaly služby, zásobování, energetika, prostě schopnost fungování celého státu ……..? Nezbývá než se přizpůsobit a hledat řešení. A může dojít jen k tomu, že některá zaměstnání prostě nebudou potřebná a bude přesun tam, kde lidé nejsou. Např. i do toho zdravotnictví nebo řemesel, do odborných oborů atd. to by nakonec bylo… Číst vice »

Miloš

Tak vyhlášení karantény je logické a správné, ale musí být nějaký plán, se kterým především seznámím občany. Ne že něco vyhlásím ze dne na den.

Daniel

Já ta opatření nezpochybňuji, ale byla přijata proto, že jsme se jako společnost posunuli a nejsme připraveni nechat zkolabovat zdravotnický systém a koukat na obrázky lidí umírajících na chodbách nemocnic. Cenou za to je úřední zákaz ze dne na den pro velkou část ekonomické aktivity a tak je stát zodpovědný.

Jaaa

Zase ten přežitej marxismus se svojí teorii ekonomické základny a nadstavby.

Opravdu tomu tak není!

Alexandr Mikulka

Odlet na Kubu!

Miloš

Ono spíš takhle:
OSVČ nechce moc odvádět daně a platby proto, že tuší že se na ně stát v nouzi spíše vykašle, takže by to mělo být správně tak, že by mohly být odvody dobrovolné a podle toho:
A) neplatím odvody –> nemám nárok na žádné dávky a příspěvky, ani korunu, tudíž ale mám šanci si vytvořit rezervy a platit zaměstnance který je doma
B) platím odvody –> stát je povinen mi odpustit platby a pomoci v nouzové situaci, kterou sám vyhlásil, čímž mi znemožnil podnikat.

czhunter

Nehádejte se o toto prosím.

Poštvávání zaměstnanců na OSVČ (kteří se mají dohromady přibližně stejně) kdo koho dotuje a nedotuje a kdo je a není „černý pasažér“ je jen agenda elitní třídy (to jsou lidé, kteří mají příjem z kapitálu, nikoliv z práce), které takto odvádějí pozornost od toho, že největší „černí pasažéři“ jsou oni – mají gigantické zisky ze sociální zabzepečení, přitom jejich příspěvek k němu je NULA.

Je ZCELA podstatné, aby na tento laciný trik pracující třída (a je jedno, jestli pozici zaměstnanců, OSVČ, DPP … nebo cokoliv) neskočila.

Hanzi

Konečně komentář co nazval věci pravými jmény ač k nelibosti místního osazenstva. Každý trochu racionálně uvažující člověk ví že změna nastane a je to nevyhnutelné.

GPGP

Článek dobrý, i když poněkud dlouhý.
Dále ho považuji za málo progresivní, vůbec neuvažuje o možnosti posunu společnosti a poučení pro budoucnost 🙂

Karel Jezbera

(upozornění – příspěvek v rámci psychiatrické léčby) Ano, až krize odezní, vše bude jinak. Robotizace nahradí člověka v práci, lokalizace vynuluje pohyb člověka, redistribuce uvězní člověka a umělá inteligence jej zbaví rozhodování. To jsou základní pilíře Nového světového řádu. Veřejná doprava bude existovat, ale bude nutné dodržovat přísné hygienické postupy. Nedělejte si iluze, že vám bude dovoleno používat svá auta. Na elektrické auto skoro nikdo mít nebude a auta se spalovacími motory budou do roku 2035 zakázána. Navíc pokud někam pojedete, budete to muset mít předem schváleno přes určitou aplikaci Ministerstva vnitra, jinak se vystavíte nebezpečí pokuty. A díky kamerovým… Číst vice »

-TR-

To se nedá ani diagnostikovat…

Alexandr Mikulka

Ty si to už hoď – bude líp tobě i nám.

Eduard

Tak tragicky bych to neviděl. Lidé teď sedí doma, nikam necestují, tak proto nevyužívají MHD. Do karet jim hraje i rekordně nízké ceny paliv. Jak se začne zotavovat ekonomika, tak lidí začnou jezdit jak za prací, tak i za zábavou a všechno se bude pomalu dávat do normálu.

Marťas

Ale to se bavíte o MHD a příměstě. Na dálkových trasách bude zotavení nejspíš pomalejší. Ochota strávit několik hodin s neznámými lidmi v uzavřeném prostoru bude nějakou dobu patrně dost blízká nule.

Radek Janata

Pokud tady pár týdnů nebudeme mít žádný nový případ covid, tak se lidi bát přestanou.

ondra

tak znovu-korona je ohrožením především pro seniory a to ještě pro ty,jenž už jsou omlouvám se za to slovo-načatí jinými závažnými chorobami. Tenhle černý scénář pana Kubaly moc nesdílím. Kdyby se naplnil,pak se mu dopředu omlouvám.

ondra

ještě upřesnění-k omezování dopravy ve veřejném závazku dojít může,ale to z toho důvodu,že těch natažených rukou k eráru/mnohdy oprávněných,ale různých „podnikavců“ taky nebude zrovna málo/ bude přibývat/přidají se třeba i květináři,jak jsem dnes zaslechl v rozhlase,byt dostali od AB pardon z nouzového stavu/ a peněz jaksi nebude nazbyt,tak může někoho napadnout škrtat ve veřejné dopravě.

ušatá

Není to tak docela pravda.Jde o to, jak se dotyčný vyléčí, zda budou nějaké následky apod. Je kolem toho zatím dost otazníků a problém může nastat v komplikacích např. u dýchacích cest a to může postihnout kohokoliv. Ta regenerace není zase úplnou samozřejmostí. Čili je co nejrozumnější se onemocnění vyhnout, zabránit mu. Nejméně do doby až se bude vědět víc a budou léky či vakciny.

Poutnik99

Jezdím stále stejně, takže mohu porovnávat. Po prvotním šoku z šíření viru byly spoje skutečně prázdné. Ale lidé si na nový stav pomalu navykají a postupně se vracejí. Nevidím to tak černě.

ušatá

A kde se těm lidem vyhnete? kam přijedte, třeba i svým autem, tak tam budete ve skafandru? Ono to není tak jednoduché. Dokud nebude nebezpečí zažehnáno, bude to vždy riziko a chování bude tomu odpovídat.

GPGP

Lidi nebudou jezdit, páč bude min. 7-10 % nezaměstnanost, ty tuny lidí co vystupovali denně poslední měsíce v Praze – Vršovicích už nebudou tak masívní , buď budou doma na Home Office – ty chytřejší, nebo chodit na úřady práce v místě bydliště.
Už tu nebudou jen montovny ale i chytrá města.
Vítáni tu budou opravdu chytří lidé z celého světa , kteří celou ČR posunou na úroveň Singapuru nebo Jižní Koree 🙂

ušatá

To snad raději ne.

ČD4ever

Větrání ve vlacích se asi bude muset změnit. Přijde návrat k otevíracím oknům a ústup od klimatizace? Nebo nějaké jiné řešení? Všichni cestující po celou dobu cesty s povinným respirátorem?

K.S.

Otevírací okna nejdou asi požít nad nějakou rychlost stát vedlo toho ve 160 je opravdu zážitek. Uměl bych si ale představit nějakou desinfekční jednotku pro klimatizaci. To by mohlo pomoci i proti běžným bacilům z ní.

Juraj

Klimatizácia vo vlakoch už dnes má HEPA filter, takže je často bezpečnejšia, než otvorené okno, cez ktoré prúdi zvírený prach a kdejaké svinstvo.

Tadeáš

Otevírací okna až 200 km/h viz třeba Bimz DB nebo ABvmz ALEX https://bit.ly/3dJWTY1

ušatá

Ta klimatizace je skutečný problém a zajištění její bezpečnosti je dost problematické, i když teoreticky to jde. Prakticky už to tak nefunguje a může být právě zdrojem šíření nemocí. Aby to bylo v pohodě, tak to znamená nasát vzduch a pak vypustit. Čili necirkulovat. A to je hlavně moc drahé.

Jan Neruda

Otevírací okna jsou daleko horší než klimatizace. Alespoň ve vlaku bez uzavřených kupé to tak je. Já třeba nesmím do průvanu. A když si někdo na začátku vozu otevře okno a druhý to udělá kus dál, je z toho takový průvan, že i sebemenší zakašlání vám bacily roznese za pár vteřin komplet do celého vagonu. Ne, to opravdu není řešení. Řešením jsou antibakteriální filtry, ještě daleko lépe ionizační jednotky povinně ve všech klimatizacích. A ne je jen namontovat, ale i pravidelně servisovat a kontrolovat správnou funkci. Třeba i hygienickou službou. Samozřejmě že by to znamenalo zvýšené náklady na provoz a… Číst vice »

Pako

Strach z nákazy věřím ze bude pro mnohé velký problém, ale většina Čechů je v tomhle na rozdíl od lidí jiných národů, co tady jezděj v rouškách i v normálních časech v pohodě. Jak řekla jedna epidemiolozka, jsou daleko horší nemoci, jen tahle má dobré PR. Mě je úplně jedno jestli to chytnu nebo ne…

On.

Nejpozději na podzim budou čísla v okolí Prahy na podobných hodnotách jako loni na podzim. Praha více aut nedokáže pojmout a pracujících výrazně neubude, jen dojde k určitému přeskupení. Některé firmy padnou, jiné v této době vyrostou. Hypotéky a nájmy se sami nezaplatí a vracet se zpět na vesnice se lidé vracet nebudou.

robert

To má logiku. 🙂

robert

Až tahle čínská biologická zbraň pomine, zase začnu jezdit. 🙂 Nikdy jsem neměl pauzu delší než 3 týdny, teď jedu po tak dlouhé době vlakem a dost si to užívám. 🙂

Lukáš David

Nemyslim si ze by tato situace vedla k radikalnimu odlivu cestujicich, autor clanku pozoruje pouze jeden rybnik, z pohledu odbornika na dopravu, avsak musime si uvedomit dalsi aspekty vedoucich k navratu cestujicich do vlaku: 1. Pokles realnych prijmu (nekde jsem cetl v prumyslu mozna az o 20%), tim padem provoz draheho auta u casti populace nebude pripadat v uvahu (krome pohonnych hmot povinne ruceni, servis aj.) ,2. Casem vyhraje obycejna lidska lenost (vlakem se mohu soustredit na jine cinnosti , ci se dospat a vyhodi me primo u metra, 3. Casova narocnost, krome toho ze vlaky jsou napr. okolo Prahy… Číst vice »

ušatá

Já si myslím, že ta nezaměstnanost moc nehrozí. Dnes schází desetitisíce lidí v odborných profesích, službách. prostě musí dojít k tomu, že se lidé budou muset přeškolit na něco jiného, dovzdělat se, vyučit se. A pak také přestat s tím nesmyslným dovozem pracovníků ze zahraničí. To je zdrojem jen problémů.

os.ka.rek

Na druhou stranu, nedostatek financí by lidi mohl nalákat z aut do veřejné dopravy.

PatriK

To by ovšem cesta veřejnou dopravou musela být výhodnější, nežli cesta autem, což v mnohých případech neplatí. Zejména v případě, že cestuje více než jeden.

robert

Z toho vyplývá, že je auto socka. 🙂

petříček

Benzín už je pod 23 Kč, to lidi určitě zpátky do hromadné dopravy nedostane.

svojsin

Ta cena odejde chvíli po Covidu…..

Standa

Jojo. Je čas investovat do komoditních fondů hlavně do těch s ropou a zemním plynem… Budete si mnout do roka ručičky a klidně si na ně před tím dejde z dávkovače dezinfekci jak jste s Tím vším díky koroně vyj…. i

PatriK

Hlavním faktorem snížení ceny je zvyšování těžby OPEC+Rusko, COVID k tomu jen dále přispívá.

standa

však právě ale důvod navýšení těžby je zpomalující global. ekonomika skrz COVID. je to jedno z druhým. až zkrachují nerentabilní těžaři hlavně v USA a také až zase číňané nasednou do aut tak se zásoby budou ztenčovat .. a po pár měsících i u nás a následně v USA. neříkám že ceny vyletí hned hore ale je dobrý vědět že sedíte ve vlaku co se rozjede a nikdo vám to místo nesebere.

Maršál

Marginální rozdíl v celkové ceně za dopravu autem. Pokud běžně stojí kilometr při ceně kolem 30 korun za litr 2 koruny, tak teď stojí 1,5 – ale pořád se nesmí zapomínat na amortizace auta, pneu, oleje, pojištění, rozpočítat cenu auta při nákupu. Tzn. optimisticky je cena za kilometr běžně 6 korun, teď je to 5,5. Zanedbatelné. A cesta vlakem stojí dvě koruny z kilometr beze slev, často i míň.

Josef

Presne tak, ani kdyz nezapocitam ztratu hodnoty kupni ceny, tak pri prumernym mojem najezdu do 15t km mam fixni naklad tak 3Kc na kilometr, tam uz ten zlevneny benzin moc nevylepsi, notabene poskakovanim po meste ta spotreba poroste nahoru

náhodný kolemjdoucí

Ani bych se tolik nebál, že snad lidi odvyknou. Horší bude sehnat zpátky řidiče. Sehnat zpátky totiž znamená přeplatit.

PatriK

Sehnat zpátky řidiče? Žádný problém, jen tak zřejmě nezmizí, naopak.

Jiří Kocurek

Jakože ty řidiče „někdo“ autálně skupuje do zásoby a tak pro ostatní dopravce řidiči nebudou?

Eduard

To určitě ne. Pán to myslel tak, že pokud někdo zjistí, že si více peněz vydělá jinak než točením volantu, tak se mu nebude chtít zpátky vracet na sedadlo řidiče. Osobně si myslím, že teď řidičů bude více než dost. Kamionová doprava bude první, kdo pociťuje hospodářské zpomalení.

PatriK

Nemyslím si, že pro řidiče bude mnoho jiných příležitostí k lepšímu pracovnímu uplatnění.

Jiří Kocurek

Takových nebude mnoho. Nezapomínejte na to, že pokud to neustojí ani další firmy, tak bude na trhu práce přebytek zaměstannců. A smlouva na dobu neurčitou za jisté peníze je kolikrát lepší než na 1 rok za 2x tolik a pak nic.

náhodný kolemjdoucí

Myslel jsem to tak, že pokud bude tento stav trvat delší dobu, nevyhnutelně nastane propouštění. Ti řidiči se chytí někde jinde, odkud už možná nebude snadné je přetáhnout zpátky.

Bpee

I já si myslím, že návrat, ač skutečně nebude okamžitý, nebude na druhou stranu trvat dlouho. Lidé si zvykli, důvody dojíždění nepominuly a celá doprava je stále budována na tom, že je vlak páteří. Je možné, že se budou po obnovení života čísla vyvíjet opatrně a pomalu, ale už jen proto, že důvody k využívání veřejné dopravy nepominuly, ty následky nebude natolik katastrofické. Příměstské dopravě v okolí Prahy by to možná i pomohlo (ta byla přetížená ažaž) a zvyk na volné tratě může kdekoho přimět více bojovat za rozvoj infrastruktury, aby ten stav, kdy se doprava nesype kvůli přetížení, vládl… Číst vice »

Beta2

Co se asi srovná brzy, bude dálková doprava do Prahy. Pracuji pro korporát, měli jsme tři týdny home office povinně, tento týden podle vlastního uvážení a od příštího týdne jen na písemné povolení firmy (kolik z nás ho asi dostane, hahaha). Pro dojiždějící náplavy to platí taky, hotely a ubytovny jsou už otevřené. Kdo nesouhlasí, může samozřejmě odejít. Konkurence udělá to samé, pokud už to neudělala. Prachy jsou prachy a kdo zaváhá, ten prohraje.

Kulový blesk

Není možné mít dlouhodobě lidi na home office. Jednak to část z nich jednoduše nezvládne, domácí práce vyžaduje tvrdou sebekázeň, a tu leckdo prostě nemá (proto si třeba někteří freelanceři pronajímají kanceláře, aby měli pocit, že jsou v práci a neorzptylovaly je další okolnosti doma). No a hlavně v mnoha oborech na dálku nevyřídíte všechno, některé informace se do telekonferencí sdělovat nedají a mailem neposílají. Dá se předpokládat, že tohle bude čistka dojíždějících – kdo nebude ochoten se včas vrátit k dojíždění (ať dennímu, nebo týdennímu), ten bude první na řadě, pokud dojde na snižování počtu zaměstnanců. Holt si to… Číst vice »

Dušan

Čemu říkáte dlouhodobě ? U nás se před COVIDEM povoloval HOME OFFICE normativně max 2 dny v měsíci s tím, že lidi jsou Češi speciálně podrazáci, bonzáci, notoričtí stěžovači, nedělají, prodali by formu obratem konkurenci a podobné kecy a najednou COVID a už jsme 14 dní na HOME OFFICU doma, dneska přišel mail, že se to všem prodlužuje do 14.4.2020 s předpokládaným dalším prodloužením možná až do května nebo skončení nouzového stavu a jak to teda je ? Nikdo nikoho nepodráží, všichni makají ještě víc než v hokně, kde se to toho 1/2 doby prodebatilo, firemní patenty konkurenci taky zatím… Číst vice »

ušatá

K tomu jen perličku za svoji osobu. Já jsem prosazoval práci z domova a s minimální docházkou do zaměstnání – dle potřeby již v 80. letech a se zlou jsem se potázal. Ne proto, že by to nešlo, ale řada lidí prostě záviděla, že by někdo byl doma, že by nebyl kontrolovaný a řada lidí byla prostě neschopná sama něco dělat. O úrovni vedoucích a jejich strachu z toho, že nebudou mít nikoho na povel bylo víc než směšné. Protože oni by pak měli pocit méněcenosti, že nikoho nehlídají a nekontrolují. A ono to dnes často není o moc lepší.

Jiří Kocurek

Zajímavé. Jedna z největších IT firem v Brně naopak nařídila homeoffice. No a vyhazov? V téhle situaci? To je na právní poradu.

Kulový blesk

Ajťáci jsou kategorie sama pro sebe, tam je práce z domova běžný benefit. A navíc zrovna v IT asi závažnější problémy firmám nehrozí, budou mít klientů pořád dost a pokud poptávka trochu poklesne, aspoň jim odpadne zoufalé shánění lidí, kteří v posledních letech na pracovním trhu prostě nebyli.
Na druhou stranu to v řadě oborů bude kdo s koho. A kdo se po pauze vrátí dřív, komu začnou lidé makat na plný výkon, komu začnou obchodníci bombardovat klienty s novými nabídkami, ten bude v lepší pozici. I když s rizikem, že jeden nakažený zaměstnanec může poslat půlku firmy do karantény.

Kulový blesk

Ještě k té výpovědi – bohužel podle právníků strach z nákazy není důvod k odmítnutí cesty do práce. Tady je to uvedené zcela jednoznačně: https://www.idnes.cz/finance/prace-a-podnikani/zakonik-prace-nouzovy-stav-karantena-home-office-narizena-dovolena-vypoved-z-pracovniho-pomeru.A200326_540729_podnikani_sov

ušatá

Jenže někdo pak musí tomu pracovníkovi zajistit bezpečnost. Jinak by se to mohlo dát žalovat, kdyby z toho měl nějaké škody, následky a prokázal to.

Vojta

Možná naopak korporáty zjistí, že na co draze pronajímat kancly v centrech měst, když z domu to taky funguje. Třeba pak bude fyzicky 1 místo na několik lidí a budou se na něm střídat, když zrovna budou potřebovat jít do hokny fyzicky.

Josef

To uz ale takhle v mnoha firmach je, mist bylo mene nez zamestnancu, vzdycky byl nekdo bud doma, na dovolene nebo na sluzebni ceste.

Kamui

Jen ještě dopním, že si myslím, že se lidé do vlaků vrátí. Teď je většina lidí doma, ale pokud by za standartního stavu všichni ti co jedou vlakem jeli místo toho autem (ideálně každý sám), tak nedojede nikdo nikam, myšleno ve velkých městech. Tudíž se to pak samovolně srovná do rovnovážného stavu.

Koro

StandarDního

P.U.

Přesně tak. Nic proti panu Kubalovi, ale zbytečně maluje čerta na zeď.

Kamui

Kolem koronaviru je strašná hysterie. Ano, pro staré a nemocné to může být problém, ale já osobně se toho vůbec nebojím, kdybych to chytnul.

Kulový blesk

Já se toho trochu bojím, i když riziková skupina nejsem. Jsem nicméně smířen s tím, že to jednoho dne chytnu, protože COVID-19 většina z nás neuteče. Takže to řeším kompromisem: na jednu stranu nebudu zbytečně riskovat a hledat, kdo ze sousedů má v garáži načerno otevřenou hospodu, abych si konečně zas mohl dát pár točených. Na druhou stranu se nehodlám schovat ve sklepě mezi konzervy a vyjít ven na Vánoce 2021.

Josef

I pro mladsi to muze byt problem, na druhou stranu tech veci co vas muze zabit je spousta, takze ano, zatim je to silena hysterie, ten strach se v lidech buduje tou neustalou masirkou medii. Kdyz vam media neustale predhazuji, ze tamhle zemrel ja nevim 25 lety zdravy clovek, tak u toho pulka ctenaru strachy blazni, pritom kdyby ten samej clovek zemrel pred rokem na cokoliv, tak po nem nestekne ani pes. Nakonec je z toho potreba si vzit ponauceni, ze je treba si ten zivot uzit, dokud muzeme.

Jiří Kocurek

Zemřel dokonce 21letý. COVID a k tomu rakovina v pokročilém stádiu.

ABC

Jestli myslíte toho hned druhýho tak tomu bylo 45

https://www.denik.cz/z_domova/cesko-nakaza-koronavirus-nakazeni-20200324.html

Jiří Kocurek
Josef

To je celkem fuk, troufnu si tvrdit ze na svete dneska zemrely stovky 21 letych, nicmene nikdo z nich nemel zadnou medialni pozornost. A o tom to cely je, ja nerikam, ze neni problem v jistych zemich, ale denne na svete umiraji desitky tisic lidi bez jakykoliv pozornosti.

ondra

to pořadí nemocí by mělo být opačně-r v pokročilé fázi a korona ten nevyhnutelný konec jenom uspíšila

ušatá

Berte to z hlediska logiky. Nesmí nastat stav, kdy bude nemocných tolik, že to nezvládne zdravotnictví, nebudou lidé, kteří zajistí nezbytné funkce chodu státu. Proto je nutné co nejvíce škrtit tu nemocnost, aby se to dalo zvládnout.

Standa

Taky nemám strach. Jezdím do Prahy bez nějakýho pocitu omezení (když nepočítám náhubek) a strachu vlakem dál.. A je tu pěkny klid. A dovolenou? Tu plánuji na květen až ta hysterie pomine.

Y.K.

Momentálně nejde vůbec o to, jestli se bojíte nebo nebojíte, ale jde o to, aby počet těžkých případů nepřerostl možnosti nemocnic, kdy pak umírají i to co by nemuseli (což se zatím „povedlo“ Wuchanu, Itálli a Španělsko, UK, některé státy USA tím směrem míří též).

Jiří Kocurek

Hysterie to je, když si vyfotíte strom v lese a už by vás udávali, že nedodržujete karanténu. „Karanténa platí pro všechy!“, plete si udavač karanténu se zákazem vycházení na veřejnost.

svojsin

Jiří Kocurek: Přesně tak, některá nařízení mají jistě smysl, ale tady ten „estébácký hon“ na lidi, co si vyjdou do lesa(pokud jich nejde ve skupině 20 ožralých) mě pěkně …e

Lukáš David

Hmm tak se nebojte, ale diky tem starym a nemocnym mame uhrazene vzdelani, vite kdyz jsme meli nudli u nosu a chodili jsme do ruznych skol, tak ty skoly a nase zdravotni slo z jejich dani, od tech starych o kterych pisete, takze laskave zahodte tu samolibou sebestrednost a zacnete mysket!

Odpadlik

Já se trochu utěšuju tím, že jsem to už možná prodělal. Synator na začátku února cosi přitáhnul ze školky a mi bylo blbě jak už dlouho ne. Teď už ok, ale kašlal jsem dlouho.
Jinak souhlasím s tím, že návrat do starých kolejí rozhodně 2-roky trvat nebude, protože lidi potřebují dojíždět a to se leckde autem nevyplatí i kdyby byl benzín za 10kč

Juraj

Existencia rizikovej skupiny neznamená, že ostatní sú v pohode.
Miera hospitalizácie aj v mladých vekových skupinách niekde dosahuje až štvrtinu nakazených, a smrtnosť môže byť stále okolo 1 človeka z 300, čo zase nie je úplne málo. Hlavne keď to je takto vysoko infekčné.