Komentáře Názory

Komentář: Konec přepychu, veřejná doprava zažila šok a zotavení bude bolet

Cestující na Masarykově nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Veřejná doprava v Česku prochází obrovskou zkouškou, stejně jako celá společnost a desetitisíce malých podnikatelů a živnostníků. To, co se stalo ve veřejné dopravě s příchodem nového typu koronaviru do Česka, nemá v posledních desetiletích obdoby. Dlouho budovaný systém ztratil v podstatě ze dne na den drtivou většinu zákazníků. Je čas začít ptát se: Rozdýchá to? Deník Zdopravy.cz přináší komentář Ondřeje Kubaly. „Představa, že by se vše vrátilo za půl roku do původních kolejí, je iluzorní,“ píše Kubala. 

Ondřej Kubala
Ondřej Kubala

Práce, kterou odvedli v Česku dopravci i objednavatelé v posledních deseti letech, šla ze dne na den, jak se říká, cugrunt. Poslední dekáda byla bez nadsázky dekádou dopravního přepychu. Objednavatelé přidávali spoje v autobusové i železniční dopravě a vznikaly nové přestupní vazby. Když to přeženu, skoro pro každou babičku byl systém připraven přijet veřejným dopravním prostředkem. Konkurence vedla na řadě relací k velmi výraznému nárůstu kvality cestování, ceny pro zákazníky klesaly a cestujících přibývalo.

K tomu navíc ještě přišly státní slevy v meziměstské dopravě. Bez ohledu na to, zda s nimi souhlasíme, nebo ne, přispěly k dalšímu nárůstu počtu cestujících. Přeplněné silnice na příjezdech do velkých měst vedly k rozvoji nového fenoménu – dojedu autem k vlaku a do města jedu po kolejích. Živelné parkování (tzv. živelná P+R) kolem vlakových zastávek a stanic tam, kde je dobré spojení do města, o tom dobře vypovídá. To, po čem všichni tolik volali, se začalo stávat v posledních letech skutečností a například systém Pražské integrované dopravy poznal, že se dostává v některých časech s kapacitou železniční sítě na samotnou hranici současných možností infrastruktury. V systému veřejné dopravy v Česku nebylo v posledních 20 letech nikdy tolik peněz ani optimismu.

Ztráta cestujících ze dne na den

I tady ale platí stejné pravidlo jako v mezilidských vztazích. Co budujete léta, můžete nenávratně ztratit během jediné vteřiny. Přesně to prožila veřejná doprava v posledních třech týdnech. Fenomenální ztrátu cestujících během několika dní. Zatímco na začátku února můžeme číst články o tom, že vlaky v systému PID lámou v Praze rekordy, protože přepraví skoro 160 tisíc lidí denně, o měsíc později už víme, že počet cestujících v Praze drasticky padá. Podle dat ze sčítačů v metru se ztráta cestujících jen v pražské dopravě pohybuje aktuálně mezi 80 a 85 procenty. Zrušené dálkové vlaky soukromých dopravců vypovídají o tom samém. Přerušeno je mezinárodní spojení, dopravci na železnici i v autobusové dopravě omezují radikálně své komerční spoje a objednavatelé reagují nejdříve prázdninovými jízdními řády na uzavření škol, později logickým omezením dalších prázdných spojů. Škrtání je velmi opatrné, ale už to, že k němu dochází i v situaci, kdy je v krajích volební rok, ukazuje, jak je situace vážná. Cestující jsou opravdu pryč. Peníze, které teď provoz závazkových spojů stojí, jdou teď v řadě případů na převážení vzduchu.

V hlavní roli strach

Jako první zmizeli z veřejné dopravy cestující, kteří měli možnost volby. Už první informace z Asie jasně potvrzovaly, že veřejná doprava je jedním z míst, kde se můžete nakazit novým typem koronaviru velmi rychle. Ten, kdo uměl tyto informace vnímat a měl na výběr, rychle veřejnou dopravu opustil. Nikdy nevíte, kdo sedí vedle vás, kdo vám dýchá za krk a kdo se před chvílí držel tyče, které se držíte teď vy. Ruku v ruce s tím šlo uzavření škol, které vyřadilo z dopravy nejen děti a studenty, ale také jejich rodiče, kteří náhle museli zůstat doma. Rodiče se bojí o své děti, ale také o své rodiče. Pokud mohou, přestávají cestovat také veřejnou dopravou a o tom samém rychle přesvědčují své blízké seniory, kterým může jít o život jako prvním. Firmy nechávají své zaměstnance doma, kdo může, pracuje na dálku a pokud musí do firmy, jede raději autem. Řada firem svým zaměstnancům cestování autobusem či vlakem výslovně zakazuje. Nakonec zůstávají ve vlacích, autobusech, tramvajích a trolejbusech jen ti, kteří opravdu nemohou jinak. A tak to zůstane i v dalších týdnech.

Zotavení bude bolet

Dopravní systém zažil šok. Řada jeho cestujících se naučila, poučena z krizového vývoje, cestovat jinak. Peníze jdou stranou, jde o zdraví. A to je zároveň největší problém, se kterým se bude muset veřejná doprava poprat v dalších měsících a možná i letech. Zotavení bude trvat velmi dlouho. Stejně jako nezmizí tento nový typ koronaviru, nezmizí ani strach z něj, ani strach o lidi, které máme rádi. To je pro veřejnou dopravu velmi špatná zpráva. Představa, že by se vše vrátilo za půl roku do původních kolejí, je iluzorní.

Ano, školy se otevřou, ano, firmy začnou fungovat a rodiče už se nebudou učit doma s dětmi. Začneme zase postupně víc cestovat. Ale se strachem, abychom něco někde nechytili. V permanentním strachu se nedá žít, lidé se budou snažit vracet svůj život do normálních kolejí. Ale přesto budeme podvědomě přijímat taková rozhodnutí, abychom se nevystavovali zbytečnému riziku. A veřejná doprava bude bohužel jedním z takových rizikových míst. Ale to není vše. Ekonomika zpomalí, řada podniků současnou situaci neustojí a bude muset propouštět. Vzroste nezaměstnanost, podniky budou bojovat o zakázky a často i o přežití. Zotavování bude bolet. Strach cestujících doplněný o skutečnost, že se museli v rychlosti přizpůsobit a naučit se cestovat jinak a zjistili, že to jde, není dobrá kombinace. A když k tomu přidáme problémy ekonomiky a zaměstnance bez práce, přicházíme v systému o další cestující. Minimální doba rekonvalescence systému veřejné dopravy bude dva roky a moc bych si přál, abych se teď mýlil.

Bez pomoci to nepůjde

Zdaleka nebude potřeba tolik spojů, jako jezdilo ještě před měsícem. Nedostatek řidičů v dopravě se může rychle změnit v jejich nadbytek. Návrat cestujících do veřejné dopravy bude jen postupný a bude trvat dlouho. Je ale možné hrát o to, jak rychlý nebo pomalý bude. A to už je na dopravcích, na objednatelích i na státu, jde o jejich společné úsilí. Jakmile začneme žít zase alespoň trochu normálně, bude potřeba lidem co nejlépe vysvětlit a ukázat, že je tu veřejná doprava zase pro ně, že se v jejich spojích dělá vše proto, aby byli všichni v bezpečí. A aby také ochránili zaměstnance v dopravě, kteří budou i nadále v první linii při setkávání s cestujícími. Lidé budou mít tendenci se veřejné dopravě pro jistotu vyhýbat. Jak dlouho to bude trvat, bude záviset nejen na vývoji pandemie, ale i na komunikačním umu těch, kteří veřejnou dopravu provozují. Teď se opravdu ukáže, co umí veřejná doprava nabídnout a jestli se lidé vrátí. Rozhodně ale nebude stačit jen znovu rozjet spoje.

Ondřej Kubala

Autor se věnuje přes 12 let mediální komunikaci projektů ve veřejné dopravě. Začínal jako reportér Radiožurnálu, tři roky působil jako mluvčí Českých drah, kde získal v roce 2008 ocenění mluvčí roku a speciální cenu za komunikaci železničního neštěstí ve Studénce. Skoro deset let učil mediální komunikaci studenty pražské VŠE a v posledních letech se podílel na mediální komunikaci některých objednatelů i dopravců jako zástupce PR agentury Ewing, kde je dnes spolumajitelem.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Spravedlnost
Host
Spravedlnost

Konecne konec ruznych Kralovic, Rozmitalek, Sedlcanek, Blanek a jineho vozeni vzduchu za neskutecne penize. Mnozi sotousi to asi nerozdychaji ale prispevej z memoranda se snizi a toto bude logicka reakce kraju. A je to jediné správné.

Leinad
Host
Leinad

Budou 75% slevy, co na tom že nic nepojede 🙂

Vyhlídka na věčnost
Host
Vyhlídka na věčnost

Pokud bude veřejná doprava živit takové darmožrouty jako Kubala tak se nesrovná nikdy.

Tomas
Host
Tomas

Konečně jsou aspon vydezinfikované tramvaje už se toho tolik neštítim páč to byl hnus před tim.

Jirka
Host
Jirka

Nebojte, zrovna tohle se brzo vrátí do normálu. A nadbytek řidičů? Kéž by, ale spíš budeme rádi za dorovnání chybějících míst.

Petr
Host
Petr

Jezdím veřejnou dopravou pořád, i teď, protože jinou možnost nemám. Hlavně nerušte spoje!

PETR KRZÁK
Host
PETR KRZÁK

JÁ VĚŘÍM ŽE TO SKONČÍ V ČERVNU.

jan
Host
jan

Jenže se vrátí zase na zimu..

Aslanex
Host
Aslanex

Hodně záleží na tom, jak dlouho ještě bude současná krize trvat. V tuto chvíli se velké množství lidí těší na moment, kdy zase vyrazí z domu a budou volní. Ale pokud to bude ještě měsíc(e), dost možná si na to zvyknou a vycházet budou pomalu. Bohužel se taky obávám druhého scénáře.

Elb
Host
Elb

Tahounem růstů železnice jsou dálková a pražská příměstská doprava, zbytek taky spíš ubývá nebo stagnuje, třeba už od dob růstu cestujících měl Jihomorovaský kraj pořád stejně cestujících, v krajích je to ještě horší, vlaky byly hodně využívaný lidmi, co neměli auta a nebo řidíčáky, generace nemotorizovaných důchodců už je pryč, stejně jako doba, kdy prakticky kdokoliv neměl peníze na felcku za 5 000..

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

Dezinfekce trvale na madlech. Hepafiltry trvale v kazde klimosce. A VRATTE ZPATKY KOZENKY! Vazne strcte stary kozenkovy kupecko za ty moderni velkoprostory a sami uvidite kde bude vic „narvano“. Samozrejme uz nikdo nebude chcit jezdit narvanym vlakem ale pokud bude mit kazdy svoje kupe tak se lidi vrati jakmile to pujde. P.S. sam nejezdim kdyz nemusim. Ne ze bych si rad nevyjel na bezky nebo ted v lete s kolem, ale nejsem hovado abych zbytecne ohrozoval lidi co tim vlakem jet musi. Az budou nastaveny procesy tak ze nikoho nenakazim a nikdo nenakazi me budu zase pouzivat mhd i na… Číst vice »

Josef
Host
Josef

Do prirody predpokladam chodite v nejakym ochrannym obleku, co kdybyste se nakazil boreliozou (na kterou zadny ockovani neni), nebo encefalitidou (na kterou sice ockovani je, ale lidi na nej serou)

Adam
Host
Adam

každý kupé sám pro sebe? Takže vagon pro 10-11 lidí? To bude tedy výhra 😃 Velkoprostor dává docela dost soukromí. pokod sedíte sám ve “čtyřce” či realizovatelněji skovaný na dvojsedadle, nic vás neruší.

Leinad
Host
Leinad

Proč ne, jestli na to má, ať si vyblokuje kupé (za cenu cca 6 místenek)

jan
Host
jan

Tak to zažilo hodně profesí.. Hold se v tom lidi budou muset naučit žít. A taky zcela změnit své návyky a způsob práce.. Teda pokud nechtějí přejít na tu tupou cestu GB typu nesmyslů promoření populace a hromady mrtvých. Je zpousta způsobů jak se tomu vyhnout. Nešířit jak kovioidiot vir, když cítím, že jsem nemocný. Upozornit na to jendnající protistranu. Dodržovat ve volném prostranství a při hovoru alespoň 1,6 metru, líp 2. Velký pozor na kontaminaci povrchů.. Jestli že to je hlavní cesta u chřipky.. U kovid, který vydží 3 dny!! Zajistit dohledatelnost kontaktů v oblastech podnikání.. Typu seznam klientů..… Číst vice »

jan
Host
jan

Dále je tady aplikace mapy cz.. Kolik lidí si ji zaplo? 700 000? Z 10 mil?

Jen tak tak
Host
Jen tak tak

Nečtěte ty média celý dny, akorát zbytečně pak panikaříte. Kovid nevydrží tak dlouho, jak se v česku píše, v praxi to bývá v bytech a v teplejším prostředí pár hodin. Potřebuje to chlad, aby to vydrželo tak dlouho jak říkáte. Testovali to v Německu.

jan
Host
jan

Já věřím, že do května vydrží stejně jako španělská chřipka.. A na podzim je tu zas..

jan
Host
jan

A proč se dokáže šířit teda v Iránu, u rovníku.. A Austrálii?

Ondra
Host
Ondra

Tak tohle je fakt blbost.. 😀 MHD nejezdí plná proč? No protože lidi musí zůstat doma… Vlaky se ruší proč? No lidi musí být doma, sakra! Hádat, jak to bude po ukončení opatření, je věštění z koule, ale nenapadá mě jedinej rozumnej důvod, proč by zrovna veřejná doprava měla zásadně utrpět..

Jakub
Host
Jakub

Tak blbost to právě není a v tom článku je to popsané. Lidé mohou mít strach z cestování verejnou dopravou, budou hledat jiné způsoby, např. autem. Podle mě se také více rozšíří práce z domova. Firmy mohou propouštět, což povede k tomu, že bude jezdit méně lidí. Podle mě se velké množství lidí vrátí k veřejné dopravě ale počty budou nižší než byly před krizí.

Petr
Host
Petr

Jak kdo… já jezdím veřejnou dopravou denně i teď, auto nemám a neplánuju. Z domova taky nehodlám pracovat, a i kdyby, tak život není jenom práce a člověk pořád někam jezdí, nesedí doma na prdeli. A kdo má strach, ať čeká doma na smrt.

Tomáš
Host
Tomáš

Podle mě se také více rozšíří práce z domova. Firmy mohou propouštět, což povede k tomu, že bude jezdit méně lidí.

Tak třeba moje žena je prodavačka, moje sestra servírka, můj bratr kuchař.
A všichni jezdí mhd, vlakem a busem.
Kdyby měli navrhnout zaměstnavatelům že chtějí pracovat z domova, asi by se nesetkali s pochopením.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

A povedzte Kefalin, co vy si predstavujete pod takym „ukonceni opatreni“?
Dokud ta vysoce infekcni nemoc sama nezmutuje a nezmizi, pripadne dokud nebude vyvinuta vakcina a proockovana spolecnost, tak se opatreni jen tak neukonci, a o tom je presne tento clanek.
I kdyby se sireni dokazalo dostat pod kontrolu, o cemz v cechistanu docela pochybuju a zaroven doufam, ze me vlada pozitivne prekvapi, tak lide budou pri pohybu na verejnosti velmi opatrni.

Josef
Host
Josef

Vysoce infekcni jsou spalnicky, ktery dostane 9 lidi z 10 ktery potkate a nemaji imunitu, tohle je infekcni dost, ale ne rozhodne vysoce. Pokud budeme cekat az bude vakcina, tak budeme zrat korinky a v nemocnici budeme umirat na naprosto banalni nemoci, protoze nebudou penize na jakoukoliv jinou lecbu. Lidi by se meli vzpamatovat, jako kdyz ctu, ze obcani nejakeho mesta chteji hazet kameny na nakazeny seniory presunuty odjinud. Zbyva navrat nekam do stredoveku a budeme vsechny co jsou podezrely upalovat.

Miloš
Host
Miloš

Už se stalo že jedna paní byla odmítnuta ,,jen,, s teplotou a pak se zjistilo že měla zánět ledvin

ondra
Host
ondra

No to je přesně ono,zánět ledvin ale nemá tak bezvadné mediální pokrytí,chcete li PR jako corona.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Protože důsledkem koronakrize bude významný propad hospodářství a tím pádem i méně peněz v systému, připravených na nalití do veřejné dopravy.

Pavel
Host
Pavel

Mám jezdit autem nebo veřejnou dopravou? V březnu 2020 bylo na českých silnicích zabito 33 lidí – paradoxně se zvýšil počet mrtvých chodců (možná při přecházení silnice špatně viděli právě přes roušku). Od začátku roku tu už máme 100 mrtvých. V březnu 2020 bylo při 6.143 nehodách těžce zraněno 68 a lehce 952 lidí. Mimochodem před rokem bylo skoro o tisícovku nehod více a těžce zraněných bylo v březnu 135, lehce pak 1.515. S trochou nadsázky se dá říci, že postele v nemocnicích na JIPce uvolnili zranění ze silnic těm co maj chřipku a ještě zbyly volná lůžka. Vyhodnotím-li tedy… Číst vice »

ABC
Host
ABC

Nehledě na to, že bych určitě nechtěl v malém uzavřeném prostoru auta sedět s jinými lidmi (kolegové, známí) mimo svoji rodinu.

A sedět s desítkami cizích lidí v malém uzavřeném prostoru vagónu či autobusu chtít budete?

Josef
Host
Josef

Az dojde k tomu, ze budete bud jezdit do prace ve vasem aute, ale nebudete mit co zrat a nebo budete sdilet ten autobus s dalsima lidma, ale aspon se najite, tak si jiste vyberete ten autobus. Neblaznete zase, umrit muzete na milion dalsich veci, pred kteryma vas individualni jezdeni autem neochrani.

Eduard
Host
Eduard

Tak černě bych to neviděl. Nyní je úbytek cestujících, ruší se spoje, ale to je přirozené. Protože v této situaci čím více lidí zůstane doma, tím je větší šance, že se nenakazí a nebudou tak zatěžovat zdravotnický systém. Jakmile zkrotíme korona virus, tak se pomalu lidé začnou nejen do veřejné dopravy vracet. Myslím, že teď je ideální doba na to ji co nejvíce pro lidi zatraktivnit. Myšleno budování infrastruktury, modernizace vozového parku atd.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

„tak se pomalu lidé začnou nejen do veřejné dopravy vracet“ Pak nechápu, v čem s autorem nesouhlasíte, když i on píše „minimálně 2 roky“, tj pomalu. Osobně věřím, že kolem velkých měst pro základní dojíždění do práce a do školy se to vrátí celkem rychle, protože auta to prostě nepoberou, ale tam, kde šlo o zábavu a turistiku, bude pokles trvat minimálně pár let – možná ani ne skrz to, že lidi sednou do aut, ale spíš si 3x rozmyslí, než někam dál pojedou, a to hlavně důchodci. A třeba takové koncerty, velké sportovní akce, moc nevěřím, že se obnoví… Číst vice »

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

Nejsem eduard ale souhlasim se vsim co napsal a nechapu kde ctete ze souhlasi s tim ze to bude trvat roky. Do vzdalenosti 5-10 km chodim pesky a verejnou dopravu bych ted pouzil jenom dost hodne nad 100km protoze tam to nema konkurenci. Ted netrajdat je slusnost. Staci ale zavest opatreni aby bylo riziko infekce minimalni (treba vsichni aby meli respiratory 3) a vratim se do verejne dopravy na 100% rozsahu jako pred tim. Jestli vam to udela radost tak pak jednou za mesic o vikendu objedu celou republiku dokola ale musi byt dostupny respiratory. Ted nejsou. Tak vsichni sedi… Číst vice »

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Jestli vám udělá radost prosedět celý víkend ve vlaku s nasazeným respirátotem, tak prosím, já vám to srdečně přeju, ale tak nějak mám pocit, že normální člověk se do něčeho takového moc nadšeně nepohrne.

jirka
Host
jirka

nejhoší je jak se říka smrt z leknutí
následná ekonimocká krize připraví o život přímo i nepřímo mnohem více lidí než koronavirus, to si pište!

Deer
Host
Deer

Ale na tom už se nedají vysekat politické body, tak proč by se o to někdo zajímal, že.

Josef
Host
Josef

No jo, diky tehle hysterii budou pojistovny setrit, takze spousta pacientu misto kvalitni drahy lecby dostane levnej smejd, takze jejich zivot bude horsi. Ale to nevadi, ti totiz nemaji zadnou medialni pozornost, skoro to vypada jako kdyby se na svete umiralo jenom na covid19, zadny jiny priciny umrti neexistujou

ondra
Host
ondra

Přesně v tomhle stylu včera hovořil bankéř Tůma,jsou i další mediálně známé osobnosti/třeba dentista Šmucler/,které si zachovali zdravý rozum,jenž bych si uměl představit jako příští vůdce národa namísto vlády chaotů,které náramně vyhovuje mít část společnosti vyděšenou.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Covid ma umrtnost 3% pri dobrem stavu zdravotni pece. Pri spatnem stavu zdravotni pece to muze byt az 10 %. Kolik lidi se dokaze nakazit a kolik jich je nejakym zazrakem „imunnich“ zatim nevime, ale odhady jsou spis, ze vetsina se dokaze nakazit. Navic neni vubec dokazano, ze na tuto nemoc existuje ziskana imunita. Spis to vypada, ze i vyleceny clovek se muze znovu nakazit a znovu hazarduje, ze se dostane do kritickeho stavu. Opravdu si myslite, ze ta vase apokalipticka ekonomicka krize, kterou strasite, by dokazala zabit az pul milionu obyvatel Ceska, coz by se pri nekontrolovane pandemii covidu… Číst vice »

Josef
Host
Josef

Tak u nas mame zatim dobry stav zdravotni pece a smrtnost je u nas tedko kolem 1%, coz asi na konci dne bude tak nejak odpovidat. A to jsou jenom prokazany pripady, ani nevime, jestli jich neni radove vic. Takze suma sumarum, za brezen nam zatim zemrelo 40 lidi na covid, a dalsich cca 9000 lidi na neco uplne jinyho, ale ti nejsou medialne vubec zajimavy. Ono jde i o to, ze v ramci recese a pak dale krize dojde k omezeni financi do zdravotnictvi a lidi treba nezemrou, ale budou mit daleko horsi zivot, diky tomu, ze se na… Číst vice »

ene bene
Host
ene bene

Nic moc nevíme, ale toužíme o tom napsat středně rozsáhlý článek. Najdeme tedy profesora přes „mediální komunikaci“ z VŠE a on nám ten rozsah už nažvaní. Doporučuji ještě kontaktovat nějakého faráře, ti to taky umí báječně – a používají trochu jiný jazyk, tedy to bude na pohled hodně odlišný text. Tohle číst je marnění časem.

Ondřej
Host
Ondřej

Já si nemyslím, že by důvěra v hromadnou dopravu nějak opadla. Zatím se nijak neprojevilo, že by se lidi nějak houfně nakazili v MHD nebo v hromadné dopravě, takže já jsem optimista. A osobně dál počítám se životem bez automobilu, a fungovat s hromadnou dopravou.

Pravdepodobnost
Host
Pravdepodobnost

Presne tak. Az bude dostupny kvalitni respirator vratim se zpatky k pouzivani verejne dopravy.

Navrh pro vsechny handrailovers: co takhle misto modryho zabradli stavet desinfekcni sprchy? Zda by to pomohlo netusim ale urcite by me to ne*ralo jako kdyz musim skoro do kolejiste abych se dostal na peron jenom proto ze nekdo usoudil ze od lesa nikdo chodit nebude.

Lux
Host
Lux

až budou bezpečné silnice, policie znát předpisy, stk fungovat podle daných podmínek zákona a ne podle stáří vozu, pak se vrátím od vlaků na silnici – co je asi bezpečnější auto – stará volha nebo dnešní papírová škoda, samá elektrika a nic víc. zůstanu stát, tak do toho kopnout a jít domů pěšky – a bezpečnost v tom papíráku žádná – volha si to kdysi mohla rozdat čelnou srážkou s Tatrou 111 a oba v klidu odjeli

Josef
Host
Josef

O tom jak bezpecny jsou stary a novy auta se muzete presvedcit sam pohledem na videa z testu narazu, myslim, ze tam je ten posun videt dost jasne. K tomu si u stareho auta muzeme pricist jeste nejaky dalsi vlivy, ktery oslabujou tu jeho tehdejsi bezpecnost (jako treba koroze, nebo proste unava materialu) a z toho vam vyjde, ze to s tou bezpecnosti staryho velkyho auta zase tak slavny asi nebude.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Meleš naprostý nesmysly. Asi máš vyluxovanej mozek.

Tuzemák
Host
Tuzemák

Zajimavé, že na dráze vám stáří provozovaných vozů nevadí. Korozí zkoušené vozové skříně po dobu 40-50 let, nebudou o moc pevnější. Zde mají auta/autobusy výhodu proti vlakům v plánované délce života. Já měl jednou „čest“ jet vagonem, co měl již skoro tvar banánu. Bylo to velice poznat na zvlněné podlaze. Tady jsem se bál teda hodně. Na silnici se moc nestane, že by přijel autobus věkově starší než vy. Tady je věkový průměr tak 8 let. Věkově se v poslední době velice omladily i soukromá auta. Teda ty co reálně potkávám na silnici, né ve stodole. Táhnout dolů to budou… Číst vice »

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Teda Ondreji, vy mate nejaky zazracny pristup k tajnym statistikam, ze vite, ze se lidi nenakazili v MHD? A kde se teda nakazili?
Najdete si pripad jednoho z prvnich zaznamenanych siritelu v Cine, pripad chlapka v plnem autobuse. Sedel vzadu, mista k sezeni byla plne obsazena. Nakazil pri jizde asi 10 dalsich pasazeru pred sebou.

Lemmy
Host
Lemmy

Když to přeženu, skoro pro každou babičku byl systém připraven přijet veřejným dopravním prostředkem.
Pán by měl občas vyjet z Prahy na vejlet. Může třeba nějakou babičku zkusit navštívit, třeba na Vysočině.

jal
Host
jal

Když kouknu na silnice, lze napsat podobné i na toto téma. Nikdo nepoužije taxi, v autě bude jezdit jen s rodinou nebo sám. Je zbytečné investovat do dálnic, když po nich jezdí pár aut. Je zbytečné mít letiště, když ani do Prahy nikdo nelétá. Do letadla budou mít lidé strach nastoupit. Podobně se ubytovat v hotelích, jít do hospody, supermarketu, kina atd. Na fotbal, festival , prostě všude do míst, kde byly davy lidí. V tom případě nastává otázka, proč by podle článku lidé měli strach jezdit a tvořit davy jen ve veřejné dopravě a jen tu omezit a rušit.… Číst vice »

Frantisek
Host
Frantisek

Některým jevům, jako například přemíře dopravy, nadměrné touze po stěhování do tím současně předražených velkoměst či plýtvání surovinami, by přehození výhybky neškodilo. Jen ne vše stejně špatně jako předtím.

zesp
Host
zesp

No právě ty silnice jako jediné zažijí ten opravdový nápor… Jakmile pomine ta největší hrozba, a zase se začně trochu jezdit bude to především to auto… Mám obavy, že s veřejnou dopravou v podobě, jak ji známe, je opravdu konec…

czhunter
Host
czhunter

To sice vůbec nemyslím. Největší hrozba nepomine – ta tu vůbec nikdy nebyla. Ve veřejné dopravě jezdí 10 % běžného stavu cestujících (v Praze), ale pro auta platí to samé. Důvod neježdění není strach, ale pozbytí důvodu. Třetina zaměstnanců nepracuje vůbec, další třetina na homeoffice, nejezdí se do školy, nejezd se za kulturou, nejezdí se so obchoďáků … prostě ubylo 85 % důvodů cest, tak ubylo 85 % cestujících v MHD i 85 % aut na silnicích i 85 % peších. Jak se budou postupně nahazovat „důvody“ pro cesty, tak budou postupně přibývat cestující. Bude to trvat dlouho – mnohem… Číst vice »

ušatá
Host
ušatá

Je potřeba trochu objektivnosti a reálného posouzení současné situace. Ve své podstatě je omezen volný pohyb osob, takže nikdo nemůže libovolně někam cestovat, může ve své podstatě jen do práce a z práce na nákup, k lékaři a ve svém nejbližším okolí na procházku, aby vůbec mohl existovat, nezbláznil se , udržel si zdraví nebo neměl problémy s páteří atd. atd. Takže z toho důvodu samozřejmě nemůže být využívána veřejná doprava, ale stejně tak by neměla být využívána individuální silniční doprava. To za prvé. Za druhé: vývoj nikdo zatím neumí předpovědět. Vše závisí na tom, zda bude očkování, lék, nebudou… Číst vice »

ABC
Host
ABC

Bude nutné dát větší důraz na ochranu civilizace, společnosti, takže to, že by si každý mohl dělat co chce, už asi nebude

Fašounci a greténi se už třesou na svou představu nových pořádků….

Josef
Host
Josef

Najednou se bude cekat na ockovani. Zvlastni u narodu, kde proockovanost na chripku je v radu nizkych jednotek, maximalne desitek procent. Nebo ockovani proti encefalitide, ktery taky neni nejslavnejsi.

Tadeáš
Host
Tadeáš

» Nedostatek řidičů v dopravě se může rychle změnit v jejich nadbytek «
Jestli bude nadbytek či nikoliv to těžko spekulovat, ale nedostatek se bezpečně vyřeší tím, že na pozice řidičů začnou hlásit různí soukromníci jezdící zájezdy, lidi z fabrik mající „Déčko“ apod., protože o svojí práci přišli a tak pozice řidiče busu MHD či příměsta už nebude tak podřadná jako byla ještě v únoru…

Miloš
Host
Miloš

Co se týče omezování na železnici – někde koloval názor že bude v dohledné době ukončen provoz řady 810, je reálné že se tomu díky krizi stane? Tím že se vyškrtlají spoje, kde 810 jezdí? Nebo může naopak díky úspornosti krize 810tky zachránit ?

Jirka
Člen
Jirka

U nás je na 810 založen kompletní provoz celkem vytížených vlaků. I kdyby poptávka po krizi byla polovinová tak stále bude natolik velká, aby každou hodinu jezdila 810 a vlečňák. Dokud se k nám nedostanou odpovídající vozidla vhodná pro naši trať tak se od nás 810 nehnou.

Miloš
Host
Miloš

Tak lze to vyřešit i tak, že místo 810 po hodině pojede 814 po dvou hodinách

ondra
Host
ondra

jak často se s tím vlečnákem v reálném provozu setkáváte?810 by spíš mohlo vyhnat z tratí chybějící etcs,pokud zůstane povinnost jím vybavit vozidla zajíždějící z regionálních na koridorové trati,ale to je asi zatím v jednání,jak se nastaví legislativa.

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

No a pak je tady ještě @zesnad_cz, že ano… 🙂