cargo

Bechyňka ve stopách Lipenky: Kraj otáčí, rada projedná změnu trakce na „střídavinu“

Elinka. Autor: České dráhyElinka. Autor: České dráhy

Trať z Tábora do Bechyně, která je elektrifikována v tuzemsku ojedinělým systémem se stejnosměrným napětím 1,5 kV, zřejmě čeká konverze

Trať z Tábora do Bechyně, která je elektrifikována v tuzemsku ojedinělým systémem se stejnosměrným napětím 1,5 kV, zřejmě čeká konverze na klasickou „střídavinu“ (napětí 25 kV, 50 Hz). Poslední důležitý zastánce současného stavu, kterým byl Jihočeský kraj, totiž mění svou pozici a přiklání se ke konverzi. Ta by mimo jiné znamenala konec provozu historických vozidel Elinka a Bobinka.

Na zítřejší jednání rady kraje předkládá náměstek pro dopravu Jiří Švec materiál s názvem „Trať 202 Tábor – Bechyně – změna trakce“. Ten doporučuje vedení kraje změnu původního stanoviska, připravený už je v tomto smyslu i dopis Správě železnic.

Právě na základě jejího ekonomického rozboru mění kraj přístup (deník Zdopravy.cz dodatečně požádal SŽ o vyjádření, které případně doplní, pozn. aut.). „Ekonomicky to jednoznačně hovoří pro změnu na střídavé napětí,“ uvedl poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar.

Za střídavou trakci se podle něj postavily i České dráhy, které nemohou sehnat pro Bechyňku odpovídající vozidla. Podle smlouvy s krajem přitom mají do tří let přijít s řešením, v rámci kterého nahradí současný provoz žehliček (řada 113) a motorových Regionov. Ředitel českobudějovického Regionálního obchodního centra Českých drah Jiří Kafka napsal před Vánoci v úvodníku Železničáře, že „nejen Křižík by ocenil plány SŽDC, která v horizontu deseti let plánuje úpravu této trati včetně změny napájení ze současného napětí 1500 voltů stejnosměrných na proud střídavý.“ Kraj podle Študlara do budoucna žádá výhradně elektrický provoz, a to nízkopodlažních vozidel.

Správa železnic už dříve uvedla, že projekt by se měl dostat na jednání centrální komise ministerstva dopravy ještě v prvním pololetí letošního roku. Stavba by měla začít v roce 2023 či 2024.

Bechyňka se tak zřejmě vydá v šlépějích trati Rybník – Lipno, kde byla donedávna rovněž stejnosměrná soustava s napětím 1,5 kV a kde původně jezdila dnes táborská Bobinka. Od roku 2005 ale na Lipence funguje střídavá soustava 25 kV.

K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, je tak v provozu již přes 80 let a podle SŽDC je jeho rekonstrukce nezbytná. Bechyňka přitom nemusí být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.

Kapesní Bobinu řady E422 vyrobili v polovině padesátých let v závodech V. I. Lenina, což byl tehdy oficiální název Škody Plzeň. Elinka, tedy stroj s označením M400.01., je ještě o 50 let starší, pamatuje zahájení provozu na Bechyňce v červnu 1903.

[yop_poll id=“37″]

Tagy Jihočeský kraj Top trať Tábor - Bechyně
288 komentářů