Kolem Slezské Harty vede další část cyklostezky, chystá se kompletní okruh

Nová cyklostezka podél Slezské Harty. Foto: Moravskoslezský krajNová cyklostezka podél Slezské Harty. Foto: Moravskoslezský kraj

Kolem nejmladší přehrady je již 11 kilometrů, dalších 15 je v přípravě.

Moravskoslezský kraj a mikroregion Slezská Harta slavnostně otevřely další dva úseky cyklostezky, která se buduje kolem vodní nádrže. Díky otevření je podél vody už 11 kilometrů tři a půl metru široké cesty pro cyklisty, bruslaře či pěší.

Nové úseky vybudoval mikroregion Slezská Harta díky evropským penězům z Fondu pro regionální rozvoj. Spojují zátoku v Razové a v Leskovci nad Moravicí s hrází přehrady „Je atraktivní svou blízkostí k vodní hladině, při projížďce tak cyklisté můžou obdivovat malebné zátoky, výhledy na jesenický hřeben s Pradědem a okolní sopky. V létě mají příležitost najít osvěžení ve vodě a odpočinek na malých plážičkách,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška.

Dobudování dvou chybějících úseků podél Slezské Harty evidovaných pod čísly 8 a 10 v celkové délce 4,5 km vyšlo na 45,9 milionu korun. Projekt zahrnoval řadu návazných prací v bezprostředním okolí tři a půl metru široké cyklostezky. Budoval se nový most, schodiště, opěrná zeď z gabionů, obruby z žulových kostek. Bylo také například nutné zpevnit břeh zátoky a doplnit nové elektrické sloupky.

Většinu nákladů pokryla dotace z evropského Fondu pro regionální rozvoj, a to z přeshraničního česko-slovenského Operačního programu Interreg. Mikroregion zaplatil 4,6 milionu, Moravskoslezský kraj přispěl na realizaci 4,5 milionu korun, v přípravné fázi 1,5 milionu na vypracování projektové dokumentace.

Dalších 15 km v přípravě

Cyklostezka se bude budovat i dále tak, aby se po ní dala v budoucnu objet Slezská Harta celá. „Připravujeme projekt na dalších 15 kilometrů cyklostezky, chceme ji na tu stávající napojit i z pravého břehu. Doufám, že se nám okružní trasa kolem přehrady podaří dobudovat a kompletně propojit. Odhadujeme další náklady kolem 150 milionů korun, opět se budeme snažit získat prostředky z nejrůznějších dotačních programů. Okolí Harty má obrovské kouzlo, na které chceme výletníky z ostatních koutů kraje i zbytku republiky upozornit,“ řekl předseda mikroregionu Slezská Harta Josef Havlík. Doplnil, že v rámci dokončených nových úseků cyklostezky vznikla také zbrusu nová cyklistická mapa.

Na Slezské Hartě dnes začaly plavby výletních lodí. Replika staré dřevěné plachetnice Santa Maria nabízí zážitek deseti pasažérům. Druhá, modernější elektroloď HARTA má kapacitu 45 výletníků. Její spodní paluba je bezbariérová, horní pak vyhlídková. Loď je poháněna bateriemi a doplňkově také solárními panely. Plavební lístky na obě lodě je možné rezervovat na webu mikroregionu Slezská Harta. V květnu lodě vyplouvají o víkendech, od června je možnost plavby každý den. Zájemci si mohou lodě také pronajmout.

„Dneškem zahajujeme letošní lodní sezónu, věřím, že bude stejně úspěšná jako ta loňská. V minulém roce se po Slezské Hartě plavilo 13 500 turistů. Zájem byl i o pronájmy, dřevěná Santa Maria byla pronajata dvacetkrát, elektroloď HARTA sedmapadesátkrát. Lodní doprava na Slezské Hartě je zapojena do projektu Technotrasa, nabízí zážitek Kapitánem na lodi Harta. Zájemci se můžou seznámit s řízením elektrolodi, naučit se vázat pořádný lodní uzel anebo se třeba jen vyfotit s kapitánskou čepicí u kormidla,“ upozornil náměstek hejtmana kraje Jan Krkoška a dodal, že Technotrasa nabízí desítky zážitků na 36 technických atraktivitách v celém Moravskoslezském kraji.

Slezská Harta je nejmladší českou přehradní nádrží, dokončena byla v roce 1997. Vznikla na řece Moravici v Nízkém Jeseníku.

Tagy Slezská Harta
4 komentáře