Kdo bude provozovat vlaky mezi Prahou a Mnichovem? BEG vyřadil vítěznou dceru rakouských drah
Starý a nový vagon alex, foto: Netinera
Německý organizátor dopravy musí vybrat nového vítěze pro maximálně pětiletou smlouvu.
ČD by mohly koupit vozy od DB a jezdit to sami.
Tak dneska na EC 361 brutální čin se 3 vagóny bez 1. třídy, nechápu proč na Západní expres nemohou nasadit třeba 9 vagónů jako na Berlineru 😡😡😡😡
Asi jste měl pech na nějakou mimořádnost, bydlím u trati, kde tyto expresy jezdí a vidět jiné složení než 2DLB+2CD je fakt výjimka, během prázdnin nepamatuji, že bych ho viděl jen se třemi vagony,
Zato tento víkend osobám jsou dobrá podívaná, jeden pár jezdí tři Sharky a druhý pár brejlovec s pěti vagony, posílá na Chodské slavnosti
Pořád lepší ty staré DLB vozy, než jet interpartnerem.
Byl jsem v červnu na veletrhu IFAT v Mnichově. Tam jsem dojel z Teplic přes Norimberk (rychlíkem do Chebu, pak RE do Norimberku a nakonec ICE do Mnichova). Až cca 12 minut zpoždění našeho Krušnohoru by takhle nějak mohla fungovat doprava v 21. století. Klimatizace, občerstvení, internet, vcelku rychlost (Cheb-Nü se jezdí až 160 km/h, Nü-Mü jsem naměřil až 280 km/h). Zpět jsem jel oklikou přes Domažlice (jako šotouš jsem neměl tuto trasu ještě projetou, ani nový ejpovický tunel) posledním rychlíkem. Překvapilo mě, jak byl vlak plný a to včetně mnoha lidí jedoucích celou trasu z Mnichova až do Prahy.… Číst vice »
Škoda že ne Arriva 🙁
Arriva takřka nemá vagony. Kopíruje trend u své mateřské společnosti – Deutsche Bahn, která se zbavuje vagonů (Reisezuwagen)
DB by vagony mohla Arrive preprodat, tak jako ty motoráky
Dobrý den Pane Sůro, kde vás mohu osobně kontaktovat?
Sura@zdopravy.cz
“ O vyřazení rozhodla bavorská hospodářská komora, která ale důvody nekomentovala.“
A pak že kdo má netransparentní výběrka 😉
To, že ich neuviedla verejnosti neznamená, že ich neuviedla dotknutej strane.
Jenže výběrové řízení není u konce. Takže jde o průběžný výsledek, který logicky nemusí být zveřejněn.
P.S. Je to nesprávně přeloženo. Hospodářská komora je IHK. Toto je subjekt s jiným zaměřením, který má starosti veřejné zakázky.
tohle je trat na jednotky s diesel i elektrickou lokomotivou jako používaji třeba v Anglii od Hitachi. kabina na obou stranach a bez preprahu. Snad objednatel bude jednou něco takoveho požadovat.
tak to bych osobně nechtěl, především je to linka (ne trať) s velmi rozdílným vytížením po trase, za mě bylo velmi dobře, že v Plzni se přidával(y) vagóny
No jo…ale ten vlak si má hrát na expres, nikoliv na Os nebo Sp…
V Anglii to jezdi dalkove trasy z Londýna smer Oxford … Takže expresy,
Kdyby byly ČD pořádná firma, tak se přihlásí samy. Nebyly by pak ve vleku libovůle německého dopravce.
A jaké vagony použitjí? Vždyť namísto Pendolina do Ostravy nasadili CityElefant.
Jaké plonkové vagony budou mít ČD k dispozici? Mají v použití InterJety a mají objednáno 50+60 Panterů plus 37 MoraviaPanterů. Takže se uvolní: například vozy typu Bdtmee z bývalé Německé demokratické republiky přezdívané Honecker a vozy řad Bdt, Bdtee a vozy se služebním oddílem BDs.
https://zdopravy.cz/prehledne-drahy-mluvi-o-nejvetsi-revoluci-od-nasazeni-railjetu-do-provozu-uvedou-vlaky-za-9-miliard-92534/
P.S. Vlaky Alex od Die LändernBahn jsou ve vlastnictví italského dopravce.
Asi tak…
Ještě by se našly B249, nějaké BDs a AB349…
no a poradna firma nejsou, volne vagony ani dcerinnou firmu v nemecku nemaji. tak to bohuzel bude jeste par let stejne…
Nové volné vagony mají/budou mít, ale už je slíbily jinam.
50 InterJetů je slíbeno na linku Praha -Ústí n.L./Plzeň -Cheb
(Ex6, R15)
180 ComfortJetů je slíbeno na linku Děčín-Praha-Břeclav
(Ex3, Ex5)
Uvolněné vagony kvůli dodávkám ComfortJetů budou až v 2024.
InterJety letos uvolnily tyto vagony:
Amz 138 (celkem 4 vagony ve flotile ČD)
B(d)pee 231/237 (62+34 vagonů)
Bmz 229/235 (12+20 vagonů)
Vesměs tyto vagony už jsou nasazeny jinde než na Ex6/R15
No…zkuste spočítat, kolik souprav je na jednotlivých linkách…a uvidíte, že by kvalitní vozový park vystačil na všechny.
tady je videt, že byla chyba objednat jen 10 Interjetů.
Nejsou peníze.
Do 2026 doběhnou dodávky Panterů, Sharků a ComfortJetů.
2026 budou dodáváno 50 Vectronů.
A poté si ČD budou splácet EMU400 čtyvagonové. Víme, že šestivagonové dvoupatrové pro ŽSSK (560 cestujícícíh) stály 20 milionů EUR/vlak = 500 milionů Kč, takže za těch 70x EMU400 pro Prahu+SČK to může být 20-25 miliard. A náhrada CityElefantů je pro ČD velmi důležitá, neboť přepravují spoustu cestujících v bohatém regionu:
„CityElefanty denně přepravují pětinu všech cestujících Českých drah, tedy zhruba 100 tisíc lidí.“
EMU400 se bude pravdepodobne nakupovat postupne takže třeba 7-10 souprav ročne, takže by zbylo i na neco dalšího
https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-chce-od-roku-2029-nove-dvoupodlazni-velkokapacitni-elektricke-jednotky-81993/
A kolik že bude těch Comfortjetů?
Potřeboval bych nejméně 3… 😀
A kdyby si to srovnali, tak by nic takového nejezdilo, a ty Bdmpee a ABmz by posílily zanedbaný rychlíkový park.
Tenhle mixovaný expres je naprostá katastrofa a ostuda. Představa že jedu na pracovní jednání ve voze bez klimatizace, kde je 37 stupňů v obleku a přijedu do Mnichova totálně zřízenej… ještě o 60 min později jak je standard DLB a k tomu si přihodim přestup ve Schwandorfu, tak je mi silně nevolno. DLB doufám už nikdy na téhle lince. A jejich první třída je taková parodie, nad kterou se každý pousměje a lituje, že vyhodil svoje prachy do kanálu.
V dnešní době jet vlakem 440 km 5,5 hodiny (průměrná cestovní rychlost 80 kmh) a s přestupem, mezi dvěma hlavními městy , která mají 1,3 a 1,5 mil. obyvatel, je asi (kromě pěšky, nebo na kole) to poslední možné řešení, které se nabízí.
Každý normální zaměstnavatel by na dopolední jednání poslal zaměstnance autem o den dřív a s noclehem.
Tak ten přestup tam být původně nemá, ten spoj je vedený jako přímý bez přestupu. To, že je nucený přestup ve Schwandorfu je právě vina dopravce.
Musí se přece chovat ekologicky…
A po roce 2035 už přece žádná auta v EU nebudou. Ale to Polsko, ČR a Maďarsko taky ne… 😀
Jel jsem na trase Praha – Mnichov a zpět asi dva týdny dozadu a byl to pro mě kulturní šok docela. Málo vagónů, ucpané uličky, opilí Němci dělající bordel bez zájmu vlakového personálu na obou stranách hranice… Nucený přestup ve Schwandorfu je zajímavá okolnost. A že mi jízdenku na cestě do Mnichova nikdo nekontroloval a zpátky až někde u Berouna?
Je mi jedno, kdo a jak to dělá, ale tohle byl děs. Doufám, že se dožiju něčeho lepšího. Do té doby na Mnichov pouze busem.
Němci se jako dobytek chovají často. Jeden čas jsem jezdil dost z Norimberka do Chebu (a pak přestup na pendolino do Prahy) a problémy prakticky každý pátek… Jsme pro ně jen póvl, tak se tu chovají jako Saubere Uberrasse. Divím se, že to neřeší třeba policie, že si nikdo od dopravce nestěžuje…
ale hovno, nemci jedou vlakem jen kdyz chteji chlastat.
a vase nenavistne reci ceskeho vesnickeho primitiva si nechte pro pratele podobneho typu a nezasirejte s nimi internet.
No, a chlastat chtějí dost často. Stejně jako my 🙂🍻
U Němců je alkohol nedílnou součástí jejich kultury stejně jako u Slováků (včetně těch, kteří neměli sílu dojít ani do civilizace, ani přes Bílé Karpaty)
Zkuste si vyplachnout hubu. Treba bude vas prispevek citelny. – kdyz nekdo popise situaci , tedy ,,opily nemec dela bordel ,, znamena to ze se jedna o nenavistny komentar? Vy to mate s tou korektnosti nejake popletene.
vyznává tzv. hyperkorektnost, zločin je právo jedince, a poukázat na špatnost se nesmí……
Ale klid, na to je do budoucna pamatováno…že se z tr. zák. vypustí paragrafy, podle kterých se podobné pravdy stíhají.
Je to prostě Ferda Vomáčka, primitiv od přírody.
Zato ty jses rozenej mestskej inteligent zejo 😅
Problem je BEG, tato organizace objednává množství vagónů. Ono je dlouho známé že toto spojení je „party vlak“. Jelikož jízdenka z Německa (Bayern-Böhmen-Ticket) stojí jen pár Euro. Od Plzně si cestující musí koupit další jízdenku. Je to levnější řešení než kupovat jízdenku Mnichov-Praha.
Po dobu po 2023 neočekávám lepší situaci.
Alex ale přišel o druhou půlku té linky, Los 1, tu dostane DB Regio, takže vozy snad budou.
Ono je jedno jestli je dost vozů. Když BEG je neplatí, tak Länderbahn je nebude nasazovat. Dlouhodobé bych nasazoval Pendolino jako EuroCity Mnichov-Praha(-Česke Budějovice) a jednoduší regionální mezinárodní spoje které budou častěji zastavovat – logicky až pro elektrifikace. Pendolino na dnešních spojích nemá smysl. Praha-Ostrava/Brno je potřeba rychlých (200kmh) patrových jednotek ve stylu Slonů (InterElefant) které umožňují víc cestujících…
slon a 200? jste fantasta?
Pendolino má smysl až po výstavbě moderní rychlé trati, což směr Mnichov hned tak nebude
CityElefant je konstruován na 200 km/h. V Německu jezdi od Škodovky vlastně stejné patrové vozy z rychlostí 190 km/h. Stačí otevřít oči. Stadler a Alstom staví patrové jednotky na 200 km/h. Tato rychlost není žádné raketové umění v 21. století.
Akorát že ten vozový park bude dodávat Stadler.
Škodovka naopak dostane zákaz dodávat za veřejné peníze.
oči otevřete napřed sám, konstruován možná, ale? samozřejmě, že jsou patrové jednotky na 200, dokonce i TGV, přesto bych do toho slona netahal je na to schválen? má na to elektrovýzbroj? má na to vše co je v něm instalováno? aby to nedopadlo jak s vagóny ze Studénky, konstrukčně na 200, ale reálně v rámci úspor předělán na 140…….. uvědomte si, že aby mohl slon těch 200 jet, znamenalo by to vyrobit nový, s dost velkými úpravami a také schvalováním, konstrukčně neznamená, že u slona přepnete knoflík a jedete 200, do toho všeho jít by byla blobost, nebo vy by… Číst vice »
Nikdo neříkal že se má předělat CityElefant na 200 km/h. O stavebnicovém odvozování dalších jedno i vícesystémových jednotek s variantami maximální rychlosti 120, 140, 160 a 200 km/h a možnými variacemi uspořádání interiéru se zmiňovaly České dráhy již v roce 2007.
Tak nějak. Napřed se do přijatelného stavu uvede Praha – Olomouc – Svinov – Opava (přes Kolín i přes HK), a pak teprve Praha – Beroun – Plzeň – Klatovy – Česká Kubice…
U ČD je taky dostatek vozů k tomu, aby i taková R12 byla vedena klimatizovanými vozy…
Ale plýtvá se jimi na různé MV.
Příklad použitých vagonů ALEXu na lince Hof-Mnichov
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?rok=2021&id=43905
A nepřevezme to vůbec DB regio?
Nejlépe rovnou z Prahy?
Takže až si budou ve vzdálenější budoucnosti obstarat i vízum za nějakých 200 €, tak tenhle problém ustane?
Do Mnichova možná.
Ale maximálně lůžkovým MV „Notre Dame“ z Prahy do Paříže… 😀
Škoda na OBB jsem se těšil
Takže z toho minima informací: v soutěži napadl stávající/minulý dopravce – s VELMI problematickým zajištěním výkonů – jiného dopravce ohledně obav z (whatever).
Slušné pokrytectví od Die Länderbahn. Hlavně že ti sami v soutěži pokračují..
Takže OBB Allegra asi neměla vagóny a lokomotivy.
RGJ chtěl jezdit Praha Mnichov s Linty. Aby se nakonec Alex nedomluvili s RGJ
Jak s pinty dieselovými?
viz 2. strana v https://www.updi.cz/images/Dokumenty/uredni_deska/nova_sluzba/2021/EET011-21_RJ_Praha-Mnichov.pdf
Pardon s Linty dieselovými?
Tak posledních cca 45 let je v plánu elektrizovat úsek Plzeň – Domažlice během následujících 5 let…
Ovšem Německá strana nemá v plánu elektrifikovat úsek státní hranice – Regensburg. Minimálně ne v blízké době
je to plan poslednich 5 let. za komunistu to byl konec sveta s tajnou fizlovskou stanici ceska kubice.
A bez povolení ke vstupu do pohraničního pásma se tam vůbec nemělo.
https://www.ustrcr.cz/data/pdf/projekt_89/kolegia-mv/k890404f.pdf
No…a teď budeme trochu počítat… Z Prahy do Opavy je to 379 km (přes Kolín) Z Prahy do Hradce Králové a do Chocně dohromady 173 km Z Prahy do Plzně je to 107 km, do České Kubice dalších cca. 70 km. To je dohromady 729 km. A teď. Praha – ČB = 169 km Praha – Děčín = 137 km Praha – Brno = 257 km (přes Havl. Brod) ČB – Brno = 118+104 km Olomouc – Prostějov – Brno = 100 km Olomouc – Přerov – Nezamyslice = 49 km Olomouc – Krnov – Opava = 116 km To… Číst vice »
RegioJet určitě nebude spolupracovat s Länderbahn. Partner je už jak dlouho ČD. Navíc nikdo na tom spojí nebude používat dieselové motoráky.
Víme, že RGJ spolupracuje s jinými dopravci. Např. s DB na IC-Bus. Nebo s Arrivou v Ústeckém kraji.
A víme, že Alex má problémy s vagony. A víme, že RGJ má fůru přebytečných vagonů, které čekají na zprovoznění. Dle vagonwebu má RGJ přes 300 vagonů, z toho v provozu cca 200 vagonů.
Takže namísto konkurence by si navzájem vypomohli, vždyť Alex kvůli nespolehlivosti vagonů už přišel o linku do Hofu.
Pikantní by bylo, že s aliancí ALEX+RGJ by spolupracoval ČD.
A podle vagonwebu usuzujete, že jich má dostatek? Podle zkušeností cestujících RJ za poslední rok mi to teda přijde naopak…
Otázkou je, jestli po prodělcích vinou čínského viru, má-li RGJ dost peněz na údržbu/revize vagonů.
ECM vystavil stopku porušování revizních lhůt.
josefe, regiojet nema prachy, aby vagony opravil. pokud dostane priklepnuty vykon – za nemecke ceny vlkm, velmi rad je uvede do naleziteho stavu.
Víme, že vagony RGJ se objevují u jiných dopravců. Např. lehátkové Bcm jsou pronajaty u ŽSSK
https://zdopravy.cz/prvni-lehatkove-vozy-z-belgie-jsou-zpet-na-koleji-fikackuv-wagon-service-je-pronajal-zssk-116026/
Jídelní WRmz si koupil Tratec a pronajal je ŽSSK
Ten nema prachy ani na to, aby ty vagony umyl.
Tak ale na nákup ojetých vagonů peníze mají, zdá se.
https://zdopravy.cz/regiojet-nasadil-do-provozu-dalsi-vozy-od-deutsche-bahn-od-arrivy-si-pujcil-bobinu-119041/
coz je zvlastni, ale je to tak.
Tak smlouva na
Západní Expresy Ex6 (Domažlice)/R16(Klatovy) končí 12/2024
a na Jižní Expresy (Č.Budějovice/Č.Krumlov) Ex6/R17 končí 12/2025
Takže je zřejmé, že existuje nějaký důvod proč RGJ nakupuje tolik nízkopodlažních dvoupatrových vagonů DBpz, když využití má asi pro 3 vagony. Takže zbývajících 11 dvoupatrových vagonů čeká na svou příležitost
https://zdopravy.cz/regiojet-poridi-pro-linku-r23-z-kolina-do-usti-nad-labem-patrove-vozy-112509/
Axeli, nějak mě fascinuje tvoje logika, že kvůli konci smlouvy na ex6/ex7 si RJ pořizuje patra na 140, když MD vyžaduje min 160 a na Ex7 bude nově vyžadovat 200 s tlakotěsností. 🙂
Jsou k tomu nějaké údaje?
Ve Věstníku nic takového není
https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:153120-2021:TEXT:EN:HTML&src=0
Jen zvenčí, nebo jsou špinavé i uvnitř?
Můžou mít spoustu dárečků jako vagóny po SNCB, ale je otázka co peníze na opravy…
Je možné, že nemají peníze na revize/modernizace ojetin.
Ale úvěry na novou techniku, zdá se, sehnali
https://zdopravy.cz/regiojet-objednal-dalsich-12-lokomotiv-traxx-ms3-106406/
Na modernizace v průmyslů nikdo nemá kapacitu. Mě překvapuje, že RGJ nenakupuje dál nové vagony od Astry z Rumunska. Asi to nebyl dobrý „deal“.
IMHO RGJ neoplývá dostatkem peněz.
Z rozhovoru s Jančurou: „Během dvou let pandemie jako celku má firma prodělala víc, než za celou svou dvacetiletou historii vydělala.“
A taky faktor, že DB objednává spoustu ICE a vyřazuje vagony (Reisezuwagen)
V 2017 mělo DB 6 tisíc vagonů
V 2021 mělo DB 4 tisíce vagonů
Takže RGJ čuchá šanci jak levně koupit ojeté vagony.
DLB neprohrál trať do Hofu kvůli vagónů. Deutsche Bahn mělo lepší cenu. DLB má navíc dost vagónů, před pár roků ještě jezdili Mnichov-Lindau jako regionální dopravce.
Jestli DLB má dost vagonů, tak proč jsou v diskuzích stížnosti, že vlaky ALEX postrádají slíbené vagony od DLB.
https://zdopravy.cz/expresy-z-prahy-do-mnichova-maji-zajistovat-cd-s-dcerou-obb-alex-skonci-98059/?comments=1#comments
Když má vagón poruchu všech toalet anebo dveří, tak se nepoužívají. Tady jde hlavně o ručení proti cestujícím (požár, nehoda atd). DLB když vlak začíná v Mnichově anebo v Praze nemůže jen tak dat k dispozici jiní vagón. Jsou rádi když ČD „půjčí“ v Praze. V Mnichově nemají šanci na jiné vagony. Dílna je někde u Schwandorfu.
Jistě…třeba má i neviditelné vagony…že pak člověk často vidí na tom vlaku jen modré vagony ČD…
Prosím hlavně ne Die Länderbahn toho zde bylo už dost. Nové vagóny? Ha, na každé druhé soupravě jezdí ty staré.
A pamatuji si i případy kdy jel vlak výhradně složen z vozů Českých Drah. Z počátku kdy měli být nasazovány nové vozy DLB se stávalo že se na vlaku kategorie Ex objevovaly stará B ale i Bds a to za vagóny společnosti DLB.
A i poměrně častou situací je že na vlaku nějaký ten vagon prostě chybí ale abych byl fér stává se to jak ze strany ČD tak že strany DLB.
Die Länderbahn je dlouhodobě příšernost. Ty starší (modré) vagony už byly staré před 12 lety, když jsem začal jezdit do školy…
Teď pořizuji místenky jen do ČD vozů
Jó pamatuji…nejméně v polovině případů, kdy nějaký tenhle taxík do Plzně jel okolo jsem viděl jen ČD.
A když jsem viděl taky nějaké DLB, tak opět nejméně v polovině ty staré…
mohly by se iniciativne prihlasit cd. dvacet slusnych vozu nekde sezenou, na vnitru si radi posedime v beckach nebo bc…
A k tomu Brejlovec?
kdyz dojel do sigmundherbergu, muze i do chamu.
Proč ty minuska, také bych bral místo odpadu od Alex raději CD po reko a Brejlovec na DE stranu má.papiry a všechny bezpečnosti pakety opačné to tak neni
Proč ne Herkula, už ho jednou půjčené měly, i strovedoucí se zacvičili.
https://www.lidovky.cz/byznys/cesti-strojvudci-osedlaji-herkula-vlaky-na-mnichov-se-zrychli.A090612_142034_ln-doprava_nev
Opačně to mimochodem jde taky…na R12 by skákali jak klokani radostí…
…z ABmz346, 2x ÖBB Bmz a 2x Bdpee231…