Kartel na železnici. Ministerstvo k problému mlčí, SŽ mluví o „omezení historickým dědictvím“

Správa železnic mluví o transparentnosti, tají ale například cenu pražců.
Dva týdny po dalším potvrzení kartelu v zakázkách Správy železnic není ministerstvo dopravy schopné objasnit, jak chce opakování podobných situací v jedné z největších státních organizací zabránit. Správa železnic pak tvrdí, že dělá maximum pro vstup dalších firem na trh.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěž (ÚOHS) na počátku července pokutoval za kartel v oblasti oprav, úprav a modernizace signalizačních a zabezpečovacích zařízení v železničních stanicích a na přejezdech šestici firem. Udělil jim pokuty ve výši 157 milionů korun.
„Účastníci řízení využili tzv. institut narovnání a k nezákonnému jednání se přiznali, čímž dosáhli snížení pokuty o 20 % a nebyl jim uložen zákaz plnění veřejných zakázek. Dvě společnosti podaly rozklad proti uložené pokutě, v této části tedy rozhodnutí ještě není pravomocné,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Železniční kartel. ÚOHS pokutoval tři firmy za nedovolené dohody u zakázky na přejezdy
V rozhodnutí se jedná o firmy ATE, AŽD Praha, EPLcond, MONZAS, První SaZ Plzeň a STARMON. AŽD Praha je většinovým vlastníkem Starmonu.
Jde již o třetí případ potvrzeného kartelu v zakázkách Správy železnic. Loni šlo o odhalení nezákonných dohod u oprav budov, v roce 2023 pak u železničních přejezdů. Nedovolené dohody vedou k předražení zakázek a větším výdajům státu.
Deník Zdopravy.cz obeslal po oznámení dalšího kartelu ministerstvo dopravy a Správu železnic se třemi stejnými otázkami. Zajímalo nás, jak chtějí proti kartelům bojovat. Ministerstvo po opakovaných urgencích ani po dvou týdnech neodpovědělo.
Maximálně transparentní s utajenými cenami
„Při aplikovaných postupech jsme pochopitelně vázáni účinnou právní úpravou a do jisté míry omezeni historickým dědictvím,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová na dotaz, jaká konkrétní opatření Správa železnic proti kartelům činí.
„Správa železnic činí maximum pro usnadnění vstupu nových podnikatelů na trh, podporujeme inovace a transparentnost, mimo jiné v oblasti cen,“ dodala.
Vyjádření o transparentnosti v oblasti cen je ale v rozporu se zkušeností deníku Zdopravy.cz. Na jaře jsme Správu železnic poptali, kolik stojí jeden betonový pražec. V registru smluv je kontrakt na dodávku pražců od společnosti ŽPSV anonymizovaný, cena je začerněná. Důvodem dotazu byla snaha porovnat cenu za pražce pro Správu železnic s cenou v jiných evropských zemích.
„Dodavatel za účelem zveřejnění prohlásil formou čestného prohlášení jednotkové ceny za obchodní tajemství,“ uvedl tehdy mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Na doplňující dotaz k této „otevřenosti“ již Správa železnic nereagovala.