Kartel na železnici. Ministerstvo k problému mlčí, SŽ mluví o „omezení historickým dědictvím“
Ministr dopravy Martin Kupka (uprostřed) a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda (vpravo) na akci společnosti AŽD Praha letos na jaře. Firma byla pokutována za kartel. Vlevo její šéf Zdeněk Chrdle. Foto: AŽD Praha

Správa železnic mluví o transparentnosti, tají ale například cenu pražců.
Martin Kupka je ministr dopravy se iure, de facto je to ministr projevů, proslovů a přestřihávání pásek. Nemám pocit, že za ty 4 roky, co v té funkci je, rezort dopravy o něco obohatil. Vždycky neviditelný do chvíle, než se nebo začne stavět/modernizovat 🤷. To by zvládl opravdu každý.
Ne
On je ministr cinu a ne kecu
A ten cín je kde?
Ve vaší hlavě.
@Mynic a @Pavel Nocar oba jste mě pobavili 😀
Našel jsem si jeden výrobek přímo u výrobce, ale musel ho nakoupit přes výhradního dodavatele. Konečná cena výrobku byla 7x vyšší.
To je celkem normální. Ideální stav je být výhradní prodejce. To se pak člověk nestačí divit, kolik může něco stát a výrobce se s vámi vůbec nebaví. I ze zlata by to bylo levnější 🙂
O jakém „historickém dědictví“ to SprŽel píše?
O pravidle č.1 „nikdy jsme to jinak nedělali, tak proč to měnit“?
Tohle nicnedělání chce na Kupku rozmazat hlavně před volbami, ANO není zdaleka jediná strana, která má skříň plnou kostlivců a karma musí fungovat, jinak se práce ministrů a politiků nikdy nezlepší.
Existuje program KROS a v něm jsou ceníky, mimo jiné i ceník UOŽI, tam jsou ceny dohledatelné, kdo hledá ten najde
Ale uplne k nocemu, kros ma ceny nastrelene, casyecne je muzete pouzit na projektove ceny, … do tealizace samozrejme poptavate dodavatele, kteri vam faji realne ceny. ktere jsou nizsi a casto i vyrazne… Priklad vam muzu dat treba zamky koupite zbozi o 30% levneji, datove rozvadece az o 50%, kabelaz i o 15-60%, atp., nikdo vam jako zhotoviteli ci dodavateli neprodava za trzni ceny… Kros ani nejde pouzit tealne na oceneni prace, pac pokud budete objednavat projekcni prace, budou drazsi nez v krosu, ale pokud mate zamestnance, vetsinou je cena celkove levnejsi… Kros navic ceny stanovuje na rok, coz nemusi… Číst vice »
Ono celkově ten způsob jakým KROS (ale i jeho konkurence) počítají cenu je neuvěřitelně pracný, a přínosnost této pracnosti (i její přesnost) je velmi sporná. Zejména pak tento způsob výpočtu absolutně přestává dávat smysl v okamžiku kdy máme k dispozici BIM model stavby.
Ano máte pravdu, ale nebavím se o ceníku URS, ale o ceníku UOŽI, který má ceny výrobků použitelných na železnici.
No hlavne SaZikum sme museli snaset stara a stavet nova navestidla za provozu mezi vlakama. Prejezdniky na D3 taky. I betonove patky, ktere byly kolikrat pri danem vylozeni ramene za nosnosti. Nikoho to nezajimalo. Hlavne to tam dej. Kdyz sem mel pripominky, ze takhle to nejde delat, tak jen vyhrozovani a zastrasovani. Nejake pracovni postupy? Vymysli si sam. Kdyz sem chtel aby meli alespon helmy tak sem ji mel jen ja sam a byl sem akorat tercem posmechu. Vsichni nasrani, kdyz sem chtel alespon uvazek na hak, kde je citelny stitek. Tahani kabelu podel trati to same. Velka civka na… Číst vice »
Perfektní článek. 👍👍 Bohužel „zakázky“ této státní firmy zajímají jen minimum médií. U některých jsou ceny jak za španělskou VRat
VRT
Co na to naše slavné médium, které si musíme všichni povinně platit? To furt dokola omývá čapí hnízdo a dělá kauzu ze sponzoringu závodu na motorkách.
Na a co to ETCS Kralupy-Děčín?
Maj to to doma, klucí ušatý?
Jen vytrvat… Udělá se kouřová clona, jakoby výběrko, ti největší dodavatelé na planetě se vyřadí s odůvodněním, že tomu nerozumí a vše pojede dál v předem daných kolejích. 🙂
Probíhá údajně jednání o předběžných nabídkách dvou dodavatelů, třetí je již vyřazen, ale chtel se o to soudit, tam jsem linku ztratil…
Zapíšeme monopol drážních dodavatelů do UNESCA?
Mohli by se na to jezdit dívat turisti , do nějakého kriminálu třeba..
Budou mít ty CK dobový úřednické kostýmy?
Za ty prazce by mela dobra sprava dostat flastr, manekyn letet a smlouva byt prohlasena za neplatnou protoze nezverejnenou.
Nasledne znovu vysoutezit a rozdil v cene prazcu v neprospech sabotaze zeleznic vymahat na vedeni sabotaze a dodavateli
a po pražcích dojdou snad na řadu i výhybkáři
Ono je zajímavé, že spousta technických zařízení se dává konkrétně už do projektu, ne jen v obecných požadavcích (geometrie výhybky, únosnost a třeba výška pražce, pokud je to v míste relevantní), ale často konkrétní typ někde z katalogu.
Napadá mě i stavby dělit španělškým způsobem, kde stavební činnost, traťové těleso a takci se soutěží a dodávají odděleně, takže se zvýší dostupnost firmám mimo ty stavebí obory a motivace hledat úspory, protože cena technologií je pak najednou mnohem lépe vidět .
Protože projektanti o zadávání veřejných zakázek vůbec nic nevědí a ani je to nezajímá. Takže to, že se v projektu objevují konkrétní značky, není vůbec nic zvláštního. Tohle si zadavatel musí ošetřit ve smlouvě na projekt a pak ještě stát projektantovi za zadkem a hlídat ho.
Tak kupodivu i ten projekt stabilne vyhravaji ty same firmy … proc by jako z CAD katologu tam davali neco jineho?
Protože tam nemaj z katalogu dávat vůbec nic, pokud je možné to dostatečně přesně a srozumitelně popsat konkrétními parametry. A ani ty parametry si nemůžou určovat úplně svévolně. Musí to být objektivně odůvodnitelné, typicky funkcí nebo nějakými objektivními technickými omezeními.
Je zajmavé, že my, kteří projektujeme pro jiné veřejné objednatele, než Správa Železnic, si jsme tohoto požadavku vědomi a zásadně specifikujeme pro veřejného zadavatele v obecné rovině. Toto má však i svou stinnou stránku – například specifikujete konkrétní svítidlo, které je vemi kvalitní ale zároveň velmi drahé. Popíšete jej tedy jeho technickými parametry, přiložíte obrázek nebo nárys, v rozpočtu pak máte položku za patřičnou sumu. Pak přijde stavební dodavatel, objedná kopii tohoto světla, vyráběnou v Číně, a zdaleka nedostahující návrhových parametrů, nicméně čínskému výrobci papír nesmrdí a jednoduše zalže, že svítidlo požadované parametry splňuje. Dodavatel oproti projektu významě ušetří, světlo… Číst vice »
Konkrétní typ v projektu podle mne nevadí. Prostě doporučili něco, co je jim známé. Počítám s tím, že každý realizátor/stavitel si to projde a nahradí kompatibilním zařízením, když ho sežene levně. Špatně by to bylo, jen kdyby trvale chtěli něco konkrétního bez důvodu.. Pokud tam nenapíšou proč, automaticky bych koupil něco, co má jen stejné parametry.
Taky jak správně píšou ostatní = musí si ošetřit, jak chtěli zpracovat seznam materiálu. Spousta jejich zákazníků třeba prostě chce „seznam toho, co mají koupit“ a ne konkrétní parametry.
Konkrétní typ může být potenciálně diskriminační, ale nemusí. To se musí posuzovat individuálně v konkrétním případě. Určitě tam ale nesmějí být odkazy na dodavatele nebo výrobky nebo patenty, vynálezy, užitné vzory atd., pokud to nelze popsat dostatečně srozumitelně pomocí parametrů. A i v takovém případě by musela být v zadávací dokumentaci u každé položky extra výslovně uvedena možnost nabídnout rovnocenné řešení.
Zase naopak ty katalogové díly díky unifikaci zjednodušují údržbu. Lepší než mít několik výhybek se stejnou geometrií ale nezáměnnými komponenty. A k tomu se SŽ zuřivě vyhýbá jakýmkoli atypům, jako třeba tohle https://www.reddit.com/media?url=https%3A%2F%2Fi.redd.it%2Filrqve0n2yj91.jpg
Taky jsem neříkal, že tam mají dávat atypické věci pokud není vyhnutí. Ale když budete mít v celé síti 3, 4 varianty výhybek standardní geometrie / pražců / sloupů atp od různých dodavatelů, nebude to žádná divočina z hlediska dílů. Stanice atp. bude mít všechny stejné, bývá to jedna stavba. Je dost vysoká šance, že získají více za méně peněz.
Bohužel celý tento přístup MD a SŽ jen více a více znevýhodňuje železnici proti silniční dopravě.
Vzhledem k tomu, že dopravci nesou na svých bedrech jednotky procent nákladů na železniční dopravní cestu, tak ještě mnohem víc „tento přístup znevýhodňuje“ všechny ty, co do českého (i EU) rozpočtu přispívají.
Jde i o ty koleje ne jen o dopravce. Měli bychom ve výstavbě o stovky km více a tím více prostoru pro nákladní vlaky a rychlejší spojení pro cestujicí.
I rozpocet … a prohlubuje skanzenizaci. SZ ma vic lidi nez RSD a vsechny SUS/TSK v zemi. Stejne pak si na hodne veci kolem udrzby najimaji externi firmy atd.
Jejich vize moderni zeleznice je VRT podle Francouzkych predpisu, ktera se vyhyba velkym sidlum a ma zastavky nekde v polich.
Dopadnou jako spousty baraku v Praze, ktery pamatkari chranili tak dlouho, az ty objekty zchatraly.
SŽ bude mít vždy víc lidí, protože řídí dopravu, myslel jsem, že tato elementární znalost by mohla čtenářům zdopravy.cz být zřejmá.
Dále ŘSD projektuje, vykupuje i staví dodavatelsky a údržbu outsourcuje, in-house toho dělají minimum.
To o vyhýbání se velkým sídlům je nesmysl.
Už jim zrušte aspoň rezijky. Ať vidí, že žádné dědictví netrvá věčně
Jen aby to tady nedopadlo tak, že v rámci otevřenosti zničíme domácí firmy. Trh obsadí cizí firmy jako Siemens, Alstom, ty od nás budou jen vyvádět peníze a když se tu bude něco pro ně dělat, budou to jen dílčí části a práce tu bude jen pro dělníky…
Spise to dopane tak, ze firmy nebudou vydelavat nesmyslne penize a stat, tedy my obyvatele, dostaneme vice zbozi za mene penez a navic diky konkurencnimu trhu bude jeste kvalitnějsi.
Sice je obava celkem realna, na druhou stranu si AZD asi ani jineho nezaslouzi.
My ty „naše“ české firmy ochráníme, i kdyby to mělo stát daňové poplatníky miliardy. Tak je to spravne, tak to má byt!
Pokud vstup jediného konkurenta na trh znamená konec výrobce pražců a konec AŽD, tak si ty firmy nezasluhují existovat.
Tak když česká firma není schopna konkurovat ani cenou ani kvalitou, tak proč bychom jí měli podporovat jen kvůli tomu, že je česká?
ŽPSV není česká firma (německá matka) a dodavatelů pražců je víc.
U smluv se občas neuveřejňují ceníky, resp. začerňují se jednotkové ceny, s odkazem na obchodní tajemství. Každopádně celková cena by tam uvedena být měla. To je právě smyslem zveřejňování smluv v registru smluv.
Což je ale špatně. Stát jsme my všichni a měli bychom mít možnost si zjistit, za kolik ty jednotlivé věci kupujeme. Pokud někdo chce mít tajné ceny, tak holt nemůže prodávat nic státu. Představte si, že přijdete do obchodu a u ničeho nejsou napsané ceny – akorát vám u kasy řeknou konečnou sumu a ber nebo nech být.
O tom vůbec nepolemizuju. Jen píšu, jaká je běžná praxe. A nevím, jestli už je na to nějaká relevantní judikatura, která by řešila, jestli jsou jednotkové ceny obchodním tajemstvím, nebo ne. Já smlouvy jenom píšu, o zveřejňování v registru smluv se už nestarám.
To já chápu. Toto je legislativní problém. K čemu je nám nějaký registr smluv, když je možné jen tak půlku smlouvy začernit. To je třeba zákonem omezit. Určitě se najdou nějaké případy, kdy je v zájmu státu určitě detaily smlouvy utajit, ale ceny pražců apod. to určitě nejsou.
Tak samozřejmě, skutečný účel registru smluv je, aby se koza nažrala a vlk zůstal celý, nebo jak se to říká. 😀 Jsou tam mraky výjimek a spousta smluv, které by veřejnost určitě zajímaly, se tam se vůbec zveřejňovat nemusí. Některé smlouvy nebo informace v nich mají dokonce status utajení. Je to asi jako s tou slavnou „stošestkou“.
Ty ceny tam napsaní jsou, ale odborné a věří, že laické veřejnosti by se cena nelíbila, tak se prostě schová. Napadá mě jak moc je cena přepálená, že je tak moc tajná a taky mě napadá kolik lidi se z toho má dobře.
Občas se to děje, když k tomu je relevantní důvod. Ale má to svá pravidla, která Skanzen železnic prostě nedodržuje. Co je například tak strašně tajného na cenách za úklid věhlasné lávky přes pardubické nádraží?
To ale nic nemění na tom, že máslo na hlavě má Správa. Jednak si může dát do podmínek soutěže, že se na tuhle zaškařici hrát prostě nebude, jednak v nějakých joooo výjimečných případech … a ok, stát se i tohle může … tento svůj postup jasně zdůvodní.
Na druhou stranu … když jí to u MD takto soustavně prochází, proč by to dělala, že? Každej se chce mít dobře … 😉
Nemůže, viz § 218 odst. 3 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, a též § 5 odst. 6 zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv).
Pokud by každý trval na obchodním tajemství, nemá registr smluv vůbec smysl.
Ne všechno, co někdo označí za obchodní tajemství, obchodní tajemství je.
Obchodní tajemství za veřejné peníze do veřejných prostředků. Co na tom je tajného? Mají unikátní směs betonu a tím i unikátní cenu?
jo a kdo na to přišel ? Zaslouží vyznamenání Blesk roku. Trh dobré správy je spravedlivě rozdělen jak finančně tak regionálně jak vidno nikdo si nestěžuje, peněz je dost, Vzpomeňte na naprosto křišťálově čisté výběrové řízení Hostivař -Hlavní
Co je šeptem, to je s čertem. Kdykoliv má potřebu někdo něco tajit, je to proto, že jde buď o průser, nebo o zlodějinu..
Není už těch přešlapů ze strany SŽ za poslední dobu nějak mnoho ? Ekonomickych, společenských, odborných. Když k tomu přičtu arogantní , suveréní a sebejisté chování celého vedení, myslim že je nejvyšší čas na výměnu a vystavení účtu pro „odcházející“…
Taky si myslim, ze pruvan skrz jiste pozice pomohl vyreit dost potizi teto zkostnatele a zaroven bohate instituce
Není už těch přešlapů ze strany SŽ za poslední dobu nejsk mnoho
Mě by fakt zajímalo co manekýn na všechny ví, že ho nikdo není schopen zbavit funkce.
A nebo je tady všem železnice tak moc u pr*ele že ho nikdo neřeší?
Asi zna toky vsemi smery a barvami. Jinak uz musel letet jak raketa
Třeba takové kolejnice těžko dodá někdo jiný, než TŽ. A jistě v rámci SŽ existuje nějaký mechanismus schvalování z hlediska vlastností těchto výrobků. Tedy nemůže dodávat každý, kdo nemá příslušný certifikát.
Kolejnice dodává i někdo jiný, např. Voest Alpine https://smlouvy.gov.cz/smlouva/28127643
I ty zmíněné pražce můžou dodávat (jsou v seznamu přípustných dodavatelů SŽ) nějací výrobci z Německa a Polska. Ovšem netuším, zda se o zakázky reálně ucházejí.
Kolejnice může dodat klidně i Arcelor Mittal Dabrowa Gornicza, není to daleko a umí i delší pásy než TŽ. A jejich kolejnice se u nás na stavbách už používají. Třeba loni jsem je vezl do Mstětic, nebo Střelic.
Betonové pražce OHLA, kolejnice Třinecké železárny, výhybky DT vyhybkárna a strojírna, zabezpečení AŽD, trakce Elektrizace železnic. Většina firem na dráze jsou montážní, které si to zařízení kupují od těchto dodavatelů. Problém je, ze železnice díky omezením v daných zemích (regionech) nemá až na výjimky jednotný trh a všude svoje specifické předpisy, které chrání lokální firmy, ale dlouhodobě poškozují železnici, protože ve všech segmentech vstupů je obtížné vstoupit do statu vedle.
Jinak řečeno na silnici dělají české firmy v zahraničí a zahraniční tady. Na železnici to jde velmi omezeně, protože v každém státě jsou jiné standardy schválení.
A kdo za to asi může? 🙂
To je právě to historické dědictví, a to se ve slušných rodinách ctí 🙂
Což je právě ten paradox, že v osobní nebo nákladní dopravě je trh u nás skoro nejotevřenější v Evropě, ale v infrastruktuře, kde se točí ještě daleko víc peněz, je to opačně.
Schvalme u nás za platný i německý, francouzský, …..standard.
Případně může stát např. poptat velké objemy pražců sám ( myšleno i v zahraničí ) a ty pak dodávat stavebním firmám a zároveň je držet pro opravy, havárie atd.
Stát má (mimo jiné) vytvářet korektní prostředí pro podnikání, nikoliv sám obchodovat se stavebním materiálem (ty by bylo ještě horší, než dnes). A klidně může začít ve své státní organizaci SŽ.
Já s Vámi v principu souhlasím a asi máte pravdu. Je tu ještě šílenější varianta, toho co jsem napsal a to sice, že stát poptá v zahraničí rámcové ceny komponent (pražce, kolejnice, elektrifikační a zabezpečovací komponenty; v daném objemu za takovu a takovu cenu, vysoutěží dopravu), ty bude nakupovat napřímo v soutěži a stavební firmy budou dodávat jen stavební činnost. Je to šílené, ale pokud k nám stavební firmy nechtějí, tak rozdrobení trhu je cesta. Samozřejmě klíč jsou asi ty standardy a hlavně naše politická elita (nevím jesti ne spíš v uvozovkách…) to musí chtít. Když se nechce, tak je… Číst vice »
>Schvalme u nás za platný i německý, francouzský, …..standard.
To jako v Úvalech návěstní soustava SŽ, v Českém Brodě návěstní soustava podle německého standardu a v Poříčanech podle francouzského?
Nebo z Prahy do Benešova francouzských 1500 V ss, dál do Tábora německých 15 kV 16,7 Hz a do Budějovic „našich“ 25 kV?
Kde je EU a jednotné celounijní regulace, když je potřebujeme?
Proč nejsou jednotné normy v celé EU? Aspoň třeba na nové stavby?
(ano, představuju si to jako Hurvínek válku, zpětná kompatibilita musí být, ale.. státy se nesmyslně omezují samy)
Koukněte se do českých norem, někde jsou ČSN, některé ČSN EN platné v Evropě a některé ČSN EN ISO platné v celém světě. Problém jsou specifika drážního či báňského úřadu. Když se dělal zákon č. 250/2022 Sb. Vztahující se k vyhrazených technickým zařízením, tak největší starost byla, aby se náhodou nezrušili UTZ a nespadli pod VTZ.
Tak dodavatele umi certifikovat sve vyrobky do cele Evropy a stavebni firmy zvladaji predpisy take, akorat v Evrope je to v nekterych zemich problem, … viz pozadavky na to, aby odbornici umeli cesky, nebo any meli zkusenosti se stavbami na zel. v CR…