Železniční kartel. ÚOHS pokutoval tři firmy za nedovolené dohody u zakázky na přejezdy

Rekonstrukce přejezdů na trati Poříčany - Nymburk. Foto: Správa železnicRekonstrukce přejezdů na trati Poříčany - Nymburk. Foto: Správa železnic

O možných kartelech na železnici se mluví dlouhodobě. ÚOHS aktuálně vyšetřuje i další případy.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) poprvé popsal a potrestal kartelovou dohodu na tuzemské železnici. Trojici firem z oboru zabezpečovacích zařízení potrestal pokutou 51 milionů korun za nedovolenou dohodu u veřejné zakázky na zvýšení bezpečnosti na lokálce do Dobříše.

Konkrétně jde o společnosti Starmon (většinovým vlastníkem je AŽD Praha), Signalbau a AK Signal Brno. Pokuta dosáhla výše 51,522 milionu korun. Firmy se přiznaly. „Účastníci řízení splnili podmínky pro narovnání s Úřadem a přiznali spáchání protisoutěžního jednání, nicméně dva z nich podali rozklad proti výši pokuty,“ sdělil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Řízení se týkalo zakázky z roky 2015 „Zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech v úseku Vrané nad Vltavou (mimo) – Dobříš“. Firmy podle ÚOHS koordinovaly účast a nabídky do zadávacího řízení.

„Cílem dohody bylo, aby nejvýhodnější nabídku podalo sdružení ‚Společnost Vrané nad Vltavou – Dobříš‘, jehož hlavním členem byl soutěžitel AK Signal Brno. Takto dohodnuté nabídky byly následně podány,“ popsal Švanda. Hodnota zakázky byla 210 milionů korun.

Pro každého stejná pokuta

Úřad ve správním řízení prostřednictvím detailní analýzy nabídek prokázal, že uvedení soutěžitelé v rozporu se zákonem jednali ve vzájemné shodě, čímž ovlivnili výsledek uvedeného zadávacího řízení a narušili hospodářskou soutěž. Výše uložených pokut není v daném případě založena na obratu pachatelů, ale na hodnotě ovlivněné zakázky.

Každý z členů kartelu dostal stejnou pokutu. Proti výši pokuty podaly rozklad Starmon a AK Signal Brno.

Bid rigging je druh kartelových dohod, které jsou uzavírány v souvislosti s veřejnými či soukromými zakázkami. Uchazeči o zakázku namísto soutěže mezi sebou uzavřou dohodu, aby zakázku získal předem určený člen kartelu, případně aby současně dosáhli navýšení nabídkové ceny. Ostatní uchazeči podávají tzv. krycí nabídky, aby bylo zachováno zdání soutěže. Bid rigging je nezákonný, protože narušuje principy spravedlivé hospodářské soutěže a vede k vyšším cenám pro veřejnost nebo pro organizace, které zakázky zadávají.

O možných kartelech na železnici se mluví dlouhodobě. U tendrů na železniční stavby – na rozdíl od zakázek na nové silnice a dálnice – ceny v soutěžích často převyšují předpokládanou cenu. ÚOHS u železničních zakázek šetří i další případy. „Jedná se o první ze série případů, které Úřad v této oblasti vyšetřuje,“ doplnil Švanda.

Tagy AK Signal kartel Signalbau Starmon ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
82 komentářů