Dopravci Infrastruktura Železnice

Kam s vlaky v Praze? SŽDC hledá nové odstavné plochy i místo pro nové depo

RegioJet na Smíchově. Foto: Jan Sůra
RegioJet na Smíchově. Foto: Jan Sůra

Konec odstavného nádraží na pražském Smíchově, které ustoupí developerskému projektu, a současně nárůst železniční dopravy může dopravcům způsobit velký problém. Základní otázka zní, kde budou odstavovat svá vozidla na krátkodobé stání i přes noc.

Správa železniční dopravní cesty začala proto hledat nová místa pro odstavování vlaků. Společnost Sudop Praha za 727 tisíc korun zpracovává pro SŽDC materiál s názvem Vyhledávací studie odstavných kapacit v uzlu Praha.

Studie má nalézt dva typy lokalit. V první skupině jsou ty, které jsou využitelné v krátkodobém výhledu a nemusí se u nich měnit územní plán. Ve střednědobém výhledu pak mají potřeby dopravců řešit lokality, u kterých už je nutné změnit územně-plánovací dokumentaci, ale ještě nevyžadují přílišnou investici. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové studie ještě neřeší požadavky, která mohou vzniknout s rozvojem vysokorychlostních vlaků.

Zatím nejakutnější je situace pro společnost RegioJet, která už má jistotu, že bude muset zmizet ze Smíchova. A to nejspíše do dvou let.  Nejčastěji se mluví o stěhování do Malešic.

Z hlediska provozu má Sudop najít tři typy odstavných kapacit: na krátkodobé odstavování kvůli obratu soupravy, na sedlové odstavování pro delší pobyty mimo špičku a na dlouhodobé stání. „V maximálním návrhu mají prakticky charakter depa kolejových vozidel, má jít o plochy, jenž mohou sloužit primárně k náhradě zmíněných ploch na Smíchově,“ řekla Šubová.

V zadání je asi dvacet lokalit, které Sudop Praha nyní prověřuje. K tomu doplnil ještě další své návrhy. „Aktuálně se studie nachází ve fázi před odevzdáním konceptu do konce tohoto měsíce s tím, že po připomínkovém řízení hodnotitelů by měla být studie dopracována do dubna tohoto roku,“ dodala mluvčí.

Podle ní by každá plocha, která bude přijatelná pro takové využití, měla být chráněna už v územním plánu. „Je zjevné, že ploch není nazbyt, a to i ve výhledové potřebě systému Rychlých spojení,“ dodala.

40 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nemá s touto nečekanou aktivitou SŽDC něco společného i IV. železniční balíček? Už ho dočetli až do konce. 🙂

    Úklid souprav přijíždějících od Libně do Vršovic bohužel znamená jízdu křížem přes zhaví na hl.n., to taky není ideální…

  • Regiojet dostal od čd na Smíchově výpověď, ale vesele tam parkuje dál.
    Jak to?

    • No pokud se pamatuji, tak dostal výpověď z budov, ale koleje jsou SŽDC, takže asi proto.

  • A já si bláhově myslel,že SŽDC žádné osobní vagóny nemá. Takže je nemusí nikam odstavovat. No asi jsem se spletl a přeji SŽDC šťastnou ruku při výběru. A dopravcům poklidný rok.

    • Lehký trolling?
      Jde o to že zřejmě je požadavek více dopravců na to někde u Prahy odstavit vlaky a protože tento požadavek je myslím už prastarý (od 30. let??), ani jeden z dopravců na něj finančně nemá a bylo by to pro ně nevýhodné a i prostorově náročnější pro Prahu a okolí, 3x výtopna, 3x odstavné nádraží, 3x dílny 3x ostatní zázemí, tak bude možná lepší pokud to postaví SŽDC a bude to pronajímat, navíc si může dovolit kapacitu do jisté míry předimenzovat a případně ji pronajímat.

  • Ono není kde parkovat i s nákladní dopravou…. a mimochodem, velký problém je třeba i průjezd Prahy pro nákladní vlaky z důvodu zavedení toho osobního vlakodromu všemi směry. To není kritika osobky, ale kritika strategie státu ohledně infrastruktury. Za obrovského úsilí momentálně napravujeme dnes aspoň z malé zčásti zcela chybná rozhodnutí z doby před 10-15 lety, která se nám ale v nejbližších 20 letech tragicky vymstí. A není boha to změnit.

    • Něco jiného je ovšem infrastruktura pro traťový provoz a s ní související veřejná dopravní zařízení, což je záležitost celospolečensky potřebná, a proto by měl její budování a údržbu zajišťovat stát, a něco jiného jsou technická a technologická zařízení dopravce – je-li to přitom dopravce NESTÁTNÍ a navíc se honosící tím, že dokáže provozovat své služby bez STÁTNÍCH dotací, pak ať si zařízení pro svoji činnost potřebná zajistí sám a nechce to od státu: měl na to ostatně už dost času!

    • Jak víte že si je nechce od státu pronajmout? Myslím že z pohledu výhodnosti to bude pro všechny dopravce v okolí Prahy lepší pokud si budou část zázemí v Praze pronajímat, bude tam jistá flexibilita, navíc kvůli výchozí stanici mnoha vlaků – Hlavní nádraží, by bylo obtížné postavit 3x nejvhodněji situované odstavné nádraží. Pokud to bude někde v širším zázemí Prahy, pak se nabízí je rovnou udělat dost velké, aby se do něj vlezla i nákladní doprava.

    • Ta nákladní doprava mi přijde ještě horší. Osobní vlaky přece nemusejí nocovat v Praze, ba dokonce je to s ohledem na převažující směr ve špičkách (ráno do Prahy, večer zpět) nežádoucí.

  • Nádraží Bubny, Žižkov a Smíchov za těch 100 – 150 let samovolně přestěhovaly z periferie do centra, tak se holt musí zrušit a postavit nová někde jinde. Není normální využívat cenné pozemky v centru ekonomicky neefektivním a obtěžujícím způsobem.

    • Nové sídliště ovšem přinese i nové nároky na dopravu, leda by optimálně skloubilo bydlení i zaměstnání.

    • liberal shark: nikdo nic nikam nestehoval – tyto 3 zminovana nadrazi byla ve sve době stavena daleko za tehdejšími predmestskymi teprve pozvolna vznikajícími dělnickými perifriemi za hradbami kralovskeho města Prahy – za tech 100-150 let se z těchto oblasti stalo vnitrni město a za posledních cca 15 let se z těchto oblsti stava pulsujici sirsi centrum města….

    • Pro srovnani s dneškem se jednalo o oblasti jako je dnes oblast: Rudna, Zdiby, Mstetice, Jažlovice/Modletice, Horní Počernice…

    • JOHNNY: „nikdo nic nikam nestehoval – tyto 3 zminovana nadrazi byla ve sve době stavena daleko za tehdejšími predmestskymi teprve pozvolna vznikajícími dělnickými perifriemi za hradbami kralovskeho města Prahy“
      To je naprostá pitomost – je zřejmé, že nejen nemáte ani ponětí o historii, ale ani se neobtěžujete vyhledat si patřičné informace ve snadno dostupných zdrojích, než napíšete nějakou hovadinu.
      Obec Bubny (resp. Holešovice-Bubny) se stala součástí Prahy už v roce 1884, tedy relativně velmi brzy poté, co byla poprvé dotčena železnicí, a ani tehdy rozhodně nebyla tak daleko od vlastního města, jako nyní třeba Zdiby či Rudná (což dodnes součásti města nejsou).
      Nákladové nádraží Žižkov bylo vybudováno v roce 1936, takže tvrzení o jeho poloze „daleko za tehdejšími předměstskými teprve pozvolna vznikajícími dělnickými periferiemi“ je naprostá pitomost.
      Obec Smíchov je sice součástí Prahy až od roku 1903, ale trať ze Smíchova na pravý břeh Vltavy (Pražská spojovací dráha) byla vybudována až (nebo už?) v roce 1872, takže je logické, že pro překládku zboží bylo nutno nejdříve vybudovat patřičnou infrastrukturu i pro přepravu nákladního zboží právě na Smíchově – a tamní nákladové nádraží bylo pak úspěšně v provozu jako jedna z nemnoha možností nakládky a vykládky zásilek v Praze až do relativně nedávné doby.

    • JOHNNY: obávám se, že jste mně tak úplně nepochopil. Samozřejmě že ta nádraží jsou pořád na stejném místě. To jen město Praha se zvětšilo a přelilo se přes ně :-)).

  • Ale to je legrace. Takže se nejprv oddělily České dráhy, protože to je ekonomičtější a chce to po nás EU (zatímco Deutschebahn si vesele zřídily holding), dráhy pak prodaly co mohly a teď všichni koukají, že není kam dávat vlaky! Proč by to sakra měly daňoví poplatníci sanovat? Já byla velký zastánce železniční dopravy, ale poté, co jsem si přečetla, že nádraží v Malé skále bude stát 160 mio, rekonstrukce lokálky Rokycany – Nezvěstice 900 mio, tak už mě to přešlo – je to prostě moc drahé. A to, že si budou SŽDC dokupovat místo na vlaky – ani korunu!!

    • Drahé si to děláme sami. Ten, kdo ovládá resort dopravy a vrcholné funkce ve státních organizacích jsou lidé, které jsme (resp. jste) si zvolili..

    • Ony silnice ale nejsou levnější. I tam údržba a přidávání kapacit něco stojí. Navíc tady to ti dopravci poměrně dost zaplatí v poplatcích za používání. O výrobě a spotřebě energií a nákladech na zdraví nemluvě.

  • Proč pro krátkodobé odstavení nejsou využívány zarůstající koleje hned za jižním portálem vinohradských tunelů? Nebo další obrovský prostor se zarůstajícími kolejemi s trakčním vedením, je v prostoru býv. seřaďovacího nádraží Vršovice.

    • I do Vršovic zvolna dorazila civilizace a ty pozemky jistě najdou jiné, lepší využití.

    • V prostorách bývalého seř. nádraží Pha. Vršovice se plánuje přeložka Vršovice – Hostivař včetně nové zastávky a zrušení stávající zastávky Pha. Strašnice zast., ale kdy, tak to je ve hvězdách.

  • Pokud vím, tak jediné odstavné nádraží v Praze je majetkem ČD nikoliv SŽDC. Stejně tak depo Vršovice. Proč si soukromníci nepostaví své depa a odstavná nádraží na své náklady? Má to snad platit daňový poplatník? Není to nedovolená podpora? Nekalá soutěž?

    • Jste naivní, jestli si myslíte, že SŽDC postaví depo a pak klíče zadarmo předá Jančurovi. To je samozřejmě nesmysl pramenící patrně z chorobné zapšklosti vůči soukromníkům.

      Nevidím nic špatného na výstavbě erárního provozního zázemí pro vlaky, jehož kapacity a servis se pak budou např. pronajímat více (menším) dopravcům. Je hluboký ekonomický nesmysl chtít po dopravcích velikosti KŽC, RegioJet, Leo Express apod., aby si postavili vlastní nové depo. Jediný, kdo prokazatelně vydělává v osobní železniční dopravě v ČR je RegioJet a není to žádná pecka.

    • Romaneto. RegioJet prokazatelně vydělává v osobní železniční dopravě??? Tak to je asi jediný železniční osobní dopravce na světě, který to dokáže. Pamatujte, žádná osobní železniční doprava, si na sebe nemůže vydělat. To, že má zisk, neznamená, že pokryje všechny náklady na provozování osobní dopravy.

    • Jan H.: „..žádná osobní železniční doprava, si na sebe nemůže vydělat..“

      Kristova noho, a na to jste přišel kde? To, že firma generuje zisk znamená, že vydělává, čili že má příjmy vyšší než výdaje. Nepleťte si prosím pojmy a dojmy..

    • Romaneto. Kde jsem na to přišel? Dělám v tomto oboru už 27 let. To si plete Vy. Tak to řeknu zjednodušeně. To, že má zisky, neznamená, že se mu finančně vrátí každá jízda a že na ní vydělává! U těchto dopravců je to trochu jiný výpočet, ale věřte, že ne všechny vlaky se dopravcům „rentují“.

    • Želeniční infrastruktura je věcí státu, stejně jako silniční nebo elektrizační. Právo ji užívat mají všichni, kdo si zaplatí.

    • Koukám, že si tu někdo plete provozní zisk se ziskem :-).

    • Pánové, nechtěl jsem slovíčkařit. Ale věřím, že víte co jsem tím myslel.

    • Jan H.: „Pamatujte, žádná osobní železniční doprava, si na sebe nemůže vydělat.“
      Tak to samozřejmě není, podívejte se do Japonska nebo nyní např. na Floridě Brightline.

    • Já si především myslím, že SŽDC má dost starostí s tratěmi a stanicemi, a že nestátní dopravci, pokud něco pro svoji činnost cokoli potřebují, se mají starat sami a ne chtít od státu, aby jim to zajistil – jako to ostatně už platí i pro státní ČD, které se o své provozní zázemí také musejí starat samy!

  • To jsou krásní de. Nejdřív prodají developerům za pár korun, kteří na bytech budou mít krásný zisk a teď z peněz daňového poplatníka postaví někde další za miliardy, né li desítky miliard a ještě pro dopravce s prodloužením provozních dob.

    • On ten Smíchov ale developery potřebuje jak praso drbání, to je jedna věc. Druhá věc je ta, že trať mezi Smíchovem a Hlavním Nádražím že absolutně vytížená, a vlaky RegioJetu tam dělají jen a jen bordel v dopravě a zvětšují již tak častá spoždění, proto je potřeba RegioJet přestěhovat, přinejlepším někam k Malešicícm (a to je hlavním důvod, o tom se ale nepíše, protože to není taková senzance pro čtení jak „developerský projekt“, to na lidi funguje jak červená na býka a to je klíč ke čtenosti). Takže nejde o prodloužení provozních dob, ale o uvolnění kapacity důležitého úseku pražského uzlu pro osobní dopravu.

    • V Praze je tooooolik mnohakolejovych kolejist ktery za posledních 27 let bud akorat zarostli krovim nebo se ty koleje rovnou vytrhaly a je tm skladka /halda, ze bych se toho nebal – akorat je potreba posekat krovi a nejspis i vymenit koleje ….
      je to souvisly prostor od Lanoveho mostu az po nareazi Vršovice

    • Zrovna těsně vedle centrální části Prahy nemá to současné odstavné nádraží co dělat, a zvláště v situaci, kdy nám tady zarůstají drážní pozemky v (pro tyto účely) daleko vhodnějších průmyslovějších lokalitách. Navíc projekt, který má na Smíchově vzniknout, bude patřit k těm nejlepším, co v Praze za dlouhé desítky let vznikl, neboť naváže na historický Smíchov klasickou blokovou zástavbou.

    • Já především naprosto vůbec nechápu, proč se na tom má v této fázi jakkoli aktivně podílet státní firma SŽDC, když jde výhradně o záležitost nestátního dopravce: když Jančura někde potřebuje získat zázemí, ať si použitelnou lokalitu vyhledá sám a SŽDC pouze požádá o vyjádření, zda, když si na ní postaví svoji vlastní vlečku, mu bude SŽDC ochotna povolit její připojení a zajistit mu požadovanou provozní kapacitu na přípojných tratích. Nebo je snad z tohoto pohledu Jančurova firma něčím jiným, než jakýkoli jiný NESTÁTNÍ dopravce (třeba i nákladní)?

    • železnicar v duchodu je uplne mimo misu – paralela se kamionovou dopravou – taky si nestavi vlastní silnice a parkuji na veřejných parkovištích u benzinek nebo v parkovacích truck-centrech postavenych na komercni bazi (za poplatek) – u obojího je o stejne – stat postavi dalnice/železnice a pronajima je dopravcum na jejich komercni provoz (podnikani)

    • JOHNNY:
      Úplně „mimo mísu“ jste naopak Vy: něco jiného je budovat „parkovací“ infrastrukturu a pronajímat ji za poplatek a něco jiného je, když jeden státní subjekt má přihrávat výhody jednomu konkrétnímu nestátnímu subjektu konkurujícímu jinému státnímu subjektu, N.B. když současně má dost jiných starostí se svým majetkem: ať SŽDC klidně nabídne Jančurovi k nájmu nějaký jí spravovaný zbytný (a většinou rozpadající se) majetek, dokonce třeba i s tím, že mu případně odečte z nájmu nějakou částku za to, že jej Jančura uvede do použitelného stavu, ale nechápu, proč by jinak za Jančuru měla „tahat horké brambory z ohně“ právě státní SŽDC: když něco potřebuje, tak ať si to postaví nebo někde koupí sám a nechce to od státu, když jindy tvrdí, že on přece nic od státu nepotřebuje!

    • Vy tu nějak plácáte dohromady tři různé typy odstavných kolejí. V článku se píše:

      1) odstavení na obraty souprav
      2) odstavení v sedlech, tzn. mimo dopravní špičku
      3) dlouhodobé odstavení (podle mě logicky spojené s úklidem souprav, údržbou a opravárenstvím)

      Na první dva požadavky bych (na rozdíl od železničáře v důchodu) preferoval SDÍLENÉ odstavování pro všechny dopravce vč. ČD, to musí být blízko koncové stanice, optimálně ne křížem přes všechny koleje atd. Tady by se SŽDC angažovat měla.

      Naproti tomu u dlouhodobého odstavení (depo) ať si každý najde a postaví zázemí sám (ČD ho už historicky má). SŽDC tady může soukromníkům snad jen pomoct vytipovat vhodné lokality, aby jim pasovaly do sítě. Starých vleček je spousta, ale levné to nebude. Už samotné pozemky v Praze a okolí jsou drahé.

Newsletter

Partneři