cargo

Jízdenkový chaos. V některých krajích zapomeňte na doklady Českých drah i jejich e-shop

RegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhyRegioPanter mezi Ústím nad Labem a Děčínem. Foto: České dráhy

Cestující na české železnici čeká v prosinci s nástupem nového jízdního řádu velká změna nejen tam, kde začne vlaky provozovat jiný dopravce namísto Českých drah. První kraje se rozhodly zakázat Českým drahám výdej jízdenek podle tarifu TR10 státního dopravce a budou vyžadovat až na pár výjimek vydávání jízdních dokladů jen podle krajského tarifu.

Cestující na české železnici čeká v prosinci s nástupem nového jízdního řádu velká změna nejen tam, kde začne vlaky provozovat jiný dopravce namísto Českých drah. První kraje se rozhodly zakázat Českým drahám výdej jízdenek podle tarifu TR10 státního dopravce a budou vyžadovat až na pár výjimek vydávání jízdních dokladů jen podle krajského tarifu.

V praxi to bude znamenat, že jízdenky na vlak v rámci kraje nekoupíte v e-shopu Českých drah, k ničemu vám budou některé věrnostní karty Českých drah, uznávat se nebude ani takzvaná režijka. Jde o osobní a spěšné vlaky, které objednávají kraje, rychlíků a expresů objednávaných státem se nová pravidla netýkají. Nová pravidla vyplývají ze smluv, které České dráhy s kraji podepsaly.

Změna se bude týkat celkem pěti krajů, které přecházejí na takzvané brutto smlouvy. Dosud České dráhy jezdily na takzvané netto smlouvy, kdy byl riziko tržeb na straně dopravce. V brutto smlouvách ponese riziko tržeb kraj, dopravce dostane fixní částku a tržby bude odvádět kraji. Kraje tak chtějí mít větší kontrolu nad příjmy celého dopravního systému. (O rozdílech mezi brutto a netto smlouvami se více dočtete zde)

„V každém z těchto pěti krajů bude systém mírně jiný,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Největší změny nastanou v Jihomoravském kraji, nejmenší z pohledu cestujících v Libereckém kraji. Na brutto smlouvy přecházejí také v Ústeckém, Zlínském a Olomouckém kraji.

Z pohledu cestujících je cestování na krajský tarif dosud většinou levnější než na klasický tarif TR10 Českých drah, často jim jízdenka pro jízdu mezi dvěma městy v rámci kraje pokrývá i cestu městskou hromadnou dopravou. Například v Libereckém kraji jízdenka podle tarifu Českých drah z Liberce do Turnova vyjde v e-shopu na 64 Kč, nejdražší jízdenka v krajském tarifu při koupi bez čipové karty na 45 Kč.

Mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková potvrdila, že jízdní doklady Českých drah se budou uznávat pouze pro mezikrajské cesty, tedy pro jízdy z Jihomoravského kraje do okolí. Uznávat se ještě budou jízdenky ČD IN100, IN Business a IN Senior. „V současné době finišuje uzavření příslušné akceptační dohody mezi Českými drahami a Jihomoravským krajem,“ dodala Brindzáková. Jedná se ještě o tom, zda bude možné prodávat jízdenky pro spojení v rámci kraje v e-shopu Českých drah a aplikaci Můj vlak. Cestující, kteří budou chtít jízdenku elektronicky, si mohou doklad koupit v aplikace kraje Poseidon. „Pro prodej předplatných jízdních dokladů IDS JMK připravujeme e-shop Jihomoravského kraje (předpoklad spuštění v roce 2020) a současně bude nově  zaveden i prodej jednorázových jízdenek IDS JMK ve vlacích,“ dodala Brindzáková.

Mezi zaměstnanci Českých drah a SŽDC už několik dní koluje dopis, ve kterém České dráhy oznamují majitelům režijek, že v Jihomoravském kraji se s nimi v osobních vlacích už nesvezou.  Ministerstvo dopravy od prosince krajům umožní, aby nemusely režijky ve vlacích Českých drah objednávaných z krajských rozpočtů platit.

Informace z Českých drah o zásadních změnách platnosti tarifu v Jihomoravském kraji.

Informace z Českých drah o zásadních změnách platnosti tarifu v Jihomoravském kraji.

Podobný model bude mít Ústecký kraj. „V případě požadavku cestujícího na jízdní doklad vnitrokrajské relace bude vydán jízdní doklad podle Tarifu DÚK .V případě požadavku cestujícího na jízdní doklad mezikrajské relace bude vydán jízdní doklad podle Tarifu ČD a to i za úsek v Ústeckém kraji,“ upřesnila mluvčí kraje Magdalena Fraňková. Smůlu budou mít nejspíše ti, co si budou chtít krajskou jízdenku koupit elektronicky. Ústecký kraj vlastní aplikaci a eshop na jízdenky nemá. „Ve smlouvě s ČD jsou řešena nákupní místa jako pokladny ve stanicích či mobilní pokladny ve vlacích. Aplikace smluvně řešená není,“ podotkla Fraňková.

Velké změny čekají i Plzeňský kraj, ale až od 1. července příštího roku. „Předpokládáme platnost tarifu Plzeňského kraje od 1. července 2020. Do této doby předpokládáme uznávání jízdenek ČD ve stávajícím rozsahu. Rozsah uznávaných jízdenek ČD po 1. červenci 2020 zatím není stanoven a bude předmětem jednání. Primárně však předpokládáme platnost tarifu IDP, sousedních IDS po dohodě se sousedními kraji, pokud budou mít systémy vzájemné přesahy, a výhledově celostátního tarifu. Prodejní kanály krajského tarifu jsou v řešení,“ upřesnila mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová.

Zlínský a Olomoucký kraj do uzávěrky neodpověděly. Ve Zlíně zatím ani není jasné, zda se skutečně nový integrovaný tarif stihne do nového jízdního řádu spustit.

Jediným krajem s brutto smlouvami, který nadále bude uznávat doklady podle tarifu Českých drah, bude Liberecký. „V Libereckém kraji platí, že například i v Praze prodáme jízdenku dle TR10 na osobní vlak z České Lípy do Nového Boru. Je to díky tomu, že Liberecký kraj chtěl zachovat dosavadní možnost zákazníků z celé republiky koupit jízdenky na krajské spoje kdekoliv v síti pokladen ČD, na e-shopu ČD i přes aplikaci Můj vlak. I zde však platí, že pokud bude zákazník chtít výslovně jízdenku IDOL, pak si ji musí koupit přes odbavovací kanály kraje nebo ve vlaku či ve stanici v rámci Libereckého kraje,“ dodal Joklík.

Z nabídky jízdenek Českých drah bude zřejmě ve všech krajích nadále uznávána Kilometrická banka. „Nejnižší odepsaná vzdálenost je 100 km a předpokládá se tedy, že KMB bude využívána pouze na mezikrajské cestování,“ dodal Joklík. Naopak v řadě krajů začnou cestující řešit, zda se jim vyplatí jízdenka IN25 či IN50.  ČD slibují, že vrátí v takovém případě cestujícímu příslušnou hodnotu dokladu podle doby do konce platnosti.

Největší komplikace čekají cestující při koupi jízdenky kombinující dálkový vlak a osobní vlak v „brutto kraji“. V řadě případů nepůjde jedna jízdenka koupit, neexistuje navíc stále ani kvůli průtahům ministerstva dopravy a schvalováním novely zákona o dráhách státní jednotný tarif. „Pokud bude chtít cestující z nějakého důvodu kombinovat mezikrajské a vnitrokrajské jízdné „brutto krajů“, bude si muset jízdní doklad na vnitrokrajskou cestu koupit přes elektronické odbavovací kanály daného kraje, případně pak až na pokladně či ve vlaku v příslušném kraji,“ upřesnil Joklík

Tagy brutto / netto smlouvy integrovaná doprava seznam smlouvy na provoz regionální železniční dopravy Top TR10 uznávání dokladů Českých drah
559 komentářů