Dopravci Železnice

Nový spor o režijky. Nemusí platit v dalších vlacích placených kraji

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy
Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Dva roky po uzavření memoranda o platnosti takzvaných režijek se schyluje k dalšímu velkému sporu mezi železničními odboráři a ministerstvem dopravy kvůli jejich platnosti.

V novém návrhu pravidel pro režijky chce ministerstvo (celý název je 16. změna Tarifu jízdného a přepravného pro přepravu zaměstnanců akciové společnosti ČD, zaměstnanců s. o. SŽDC, zaměstnanců Ministerstva dopravy ČR a Drážního úřadu, podílejících se na zabezpečení a provozování drážní dopravy) umožnit krajům, aby ve smlouvách s Českými drahami na zajištění dopravní obslužnosti vyjmuli povinnost uznávat režijní jízdenky v případě, že je kontrakt uzavřen takzvaným přímým zadáním. V praxi to znamená, že od 15. prosince mohou přestat platit režijky v téměř všech regionálních vlacích Českých drah.

Ministerstvo dopravy od čtvrtka na dotazy týkající se návrhu nových pravidel neodpovědělo. Podle informací deníku Zdopravy.cz návrh vychází vstříc zejména krajům, které přecházejí na takzvané brutto smlouvy. U nich jsou veškeré tržby příjmem krajů; z režijkářů takový příjem nemají žádný. Kraje přitom provoz vlaků platí.

Už před dvěma lety ministerstvo umožnilo krajům nedávat Českým drahám  povinnost uznávat režijky u zakázek z otevřené soutěže, nově umožní neakceptovat režijky i u smluv z přímých zadání. Těch bude v novém jízdním řádu většina.

České dráhy nechtěly jednání komentovat. „Jde zatím o návrh, o kterém se nadále jedná,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun považuje návrh za nepřijatelný. „Platí jasný zákon, který vymezuje, kde mají režijní výhody platit. A zákon je nad vyhláškou,“ uvedl Vokoun.

Odborové organizace na železnici se už dohodly na společném postupu, chtějí jednat s ministrem dopravy. „Současný nátlak objednatelů v procesu uzavírání smluv o zajišťování železniční dopravy v závazku veřejné služby s ČD na vyloučení platnosti železničních průkazek v jimi objednaných vlacích proto považujeme za neseriózní snahu o dosažení dodatečného finančního profitu na úkor držitelů železničních průkazek a potažmo také ČD i SŽDC,“ uvádí se mimo jiné v dopisu ministru Kremlíkovi.

Režijky odmítá uznávat v nových smlouvách ze soutěží například Plzeňský kraj, který přechází na brutto model. V Olomouckém kraji České dráhy řeší kompenzaci kraji za uznávání režijek, pokud ale bude platit nový tarif, ČD se této povinnosti zbaví.

Režijky jsou dlouhodobě sporné téma na české železnici i z důvodu, že dávno neposkytují výhody hlavně zaměstnancům Českých drah, ale zejména více než 17 tisícům zaměstnancům SŽDC. Plošný konec režijek navrhoval v dubnu poslanec ANO 2011 Martin Kolovratník, jeho pozměňovací návrh k novele zákona o dráhách ale neprošel.

Význam režijek od prosince dál klesne, řadu výkonů převezmou alternativní dopravci, kteří povinnost přepravovat režijkáře nemají.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Karel
Host
Karel

Dobrý den, v problematice se až tak neorientuji, ale přirovnání benefitu režijního jízdného k služebním autům, mobilu atd. je liché. To zde odpůrci režijky mají pravdu, zaměstnavatel si to zaplatí i když si to částečně „stáhne“ na nákladech a stát to na daních neuvidí, ale mají pravdu. Režijní jízdné bych přirovnal spíše ke slevě na materiál u zaměstnance stavební firmy, ke slevě z úrokové sazby hypotéky pro zaměstnance bank, k neplacení mobilního tarifu u zaměstnance mobilního operátora. Zaměstnavatel se sám připraví o zisk, ale tím si zaváže zaměstnance benefitem – režijky u ČD, a.s. jsou stejné. Pokud režijku za nějakých… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Škoda, že český stát je tak chamtivý. A vybírá daně i z peněz které lidi dají za dopravu za obživou. Zajímavé, že v Německu i Rakousku to není tak tvrdé a lidé nemusí zdaňovat ty příjmy, kterou použijí na nutné výdaje na dojíždění. https://www.idnes.cz/finance/dane/co-vy-na-to-coz-si-odecist-dopravu-do-prace-z-dani.A130813_112335_p_dane_zuk

Chronosphere
Host
Chronosphere

A jakou to má souvislost s režijkama? Ostatně zkuste tohle zavést jako náhradu režijek.Odpověď bude tvrdá…stavkááá🙉

Otmar
Host
Otmar

Ještě že spousta zde diskutujících má služební auta, telefony a notebooky a příspěvky na dovolenou a 13.platy. Raději to nikde nezveřejnujte nebo vám to bude někdo závidět. Režijku zná kde kdo a v tom je ten problém. Je to vidět a lidé si v ČR neskutečně závidí.

xyz
Host
xyz

„Je to vidět a lidé si v ČR neskutečně závidí.“
Připomenu, že v této diskusi se nejvíce projevů závisti objevilo právě od některých železničářů, a to směrem k poslancům, hejtmanům a policistům.

Typická česká malost. 🙂

Otmar
Host
Otmar

nevím zda uplatňujete princip kolektivní viny jako bolševici ale já osobně nikomu nic nezávidím. Tudíž v žádném z mých komentářů nic takového nenajdete.

xyz
Host
xyz

„nevím zda uplatňujete princip kolektivní viny jako bolševici“
Uplatňujete jej vy sám o tři příspěvky výše – viz vaše tvrzení „lidé si v ČR neskutečně závidí.“

Hrackalw
Host
Hrackalw

Ty jsi vážně úplně mimo. Co to tu stále meleš o tom že se nikdo nechystá režijky zrušit tak pro se rozcilujete. Samozřejmě že se ČD nechystá nic rušit tedy snad ale k čemu bude režijka která nebude nikde uznávaná. Nikde se na ní nebude moci jezdit. V tom článku je jasně napsáno že prakticky ve všech regionálních vlacích by přestala platit.

xyz
Host
xyz

„Samozřejmě že se ČD nechystá nic rušit tedy snad ale k čemu bude režijka která nebude nikde uznávaná.“
… přičemž nelze než zopakovat, že jejich platnost mají ČD nadále ve svých rukou; postačí přistoupit na kompenzaci (resp. poměrné snížení výše úhrady od krajského objednatele směrem k dopravci při brutto-smlouvách) jejich uznávání.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Dovedeš si vůbec představit o jakou částku by se jednalo? A to jako toto snížení si ČD dojednaji pro všechny zaměstnance s každým krajem takže to bude ještě násobeno počtem krajů? To jako hodlas ČD zlikvidovat? Plácáš nesmysly. Jak jsem psal jsi totálně mimo.

Cyklista
Host
Cyklista

A vy chcete zlikvidovat krajské rozpočty? Proč ČD nepřistoupí na stejný model, jako mají ostatní zaměstnavatelé – paušální, nebo přesný (podle jízdenek) příspěvek na dopravu ve výplatě?

Vše by se zjednodušilo a vyřešily veškeré spory. Jenže problém je v tom, že režijky se nevyužívají jen na cestu z/do práce a hlavně na ně jezdí celá rodina.

Takže si konečně přiznejte, že nejde o úhradu nákladů na dopravu do zaměstnání, ale o cílené se obohacování na úkor ostatních.

Jen mimochodem, mám taky režijku a mám zaplacen i roční komerční příplatek. A mám také služební auto, které mi je řádně daněno.

Hrackalw
Host
Hrackalw

Tak tedy teď jste mě totálně dostal pane. Jdu se za to nezřízené obohacování vystydet do kouta, nebo se radeji rovnou půjdu udat na policii. Za to že jsem za poslední dva roky zaplatil za manželku 3000 korun a ona vůbec nikam vlakem nejela. Stydím se jsem vyvrhel který likviduje krajské rozpočty :-(.

Hrackalw
Host
Hrackalw

A jen tak mimochodem. To si vážně myslíte že si naše manželky a děti za to že nás téměř nevidí díky turnusove sluzbe za to že spíme doma třeba jen tři noci v týdnu za to že prakticky nevědí co to je celý volný víkend protože vychází tak jednou za měsíc ten malý benefit nezaslouží ?

xyz
Host
xyz

„díky turnusove sluzbe za to že spíme doma třeba jen tři noci v týdnu za to že prakticky nevědí co to je celý volný víkend“
Je otřesné, že vaše odbory (tzn. zástupci vás, zaměstnanců) neumějí dohodnout lepší plánování směn tak, abyste své ženy a děti vídali častěji/pravidelněji.

ondra
Host
ondra

V tom vám musím dát bohužel naprosto za pravdu

Cyklista
Host
Cyklista

A to si jako myslíte, že nikdo jiný v republice takto nepracuje? Mnozí jsou na tom ještě hůř. Myslíte si, že manželka je šťastná, když mne firma pošle na dva měsíce na Ukrajinu? nebo když musím každý měsíc strávit 10 dnů na Slovensku? Nyní mi vychází, že doma u rodiny bývám tři prodloužené víkendy v měsíci, ale nikdy by mne nenapadlo, že za to musím mít nějakou extra výhodu. Mám pouze to, co jsem si se zaměstnavatelem dojednal a basta. A pokud mi to nebude vyhovovat a budu chtít jiné podmínky a nedohodnu se, půjdu jinam. Nebudu nikde brečet, že… Číst vice »

Dominik
Host
Dominik

Cílené obohacování se na úkor druhých? Je to proti pravidlům, není? Nikde není napsáno, že režijka slouží jen k dopravě do práce a že ji nesmí mít rodinný příslušník.
Ne problémem není, to že ji má i rodina, ale obyčejná závist, že nádražáci mají něco, co ostatní ne.

xyz
Host
xyz

„Dovedeš si vůbec představit o jakou částku by se jednalo?
Takovou, jakou si objednatel s dopravcem v příslušné smlouvě v této věci dojednali.

„To jako hodlas ČD zlikvidovat?“
– Já nejsem objednatel.
– Každá smlouva vzniká dobrovůlí dvou stran.

MartinS.
Host
MartinS.

Jestli tady má někdo z diskutujících jako benefit služební auto, telefon nebo notebook pro soukromé použití, příspěvek na dovolenou nebo 13. plat, tak si na to musel jeho zaměstnavatel vydělat a ten dotyčný musel některé z těch benefitů i zdanit. Žádný z těch benefitů není nařízem státem a co víc, žádná jiná společnost ho nemusí poskytovat bezplatně. Když bude z režijky klasický zaměstnanecký benefit, neřeknu ani slovo a mnoho diskutujících také ne. Současná režijka ale není benefit, je to relikt minulosti.

Ušatá
Host
Ušatá

A jak na to vydělal? Demagogie. Jedině na tržbách, cenách, takže to zaplatí jejich zákazník v ceně,tedy ve své podstatě třeba i my všichni. Takže v čem je rozdíl?

xyz
Host
xyz

„A jak na to vydělal? Demagogie. Jedině na tržbách, cenách“
Tržby (coby specifický účetní pojem) může mít podnik z vícero zdrojů, nejen z cen vůči koncovým spotřebitelům.

„to zaplatí jejich zákazník v ceně,tedy ve své podstatě třeba i my všichni.“
Pominu-li výtku z předchozího bodu, tak v případě firem pohybujících se v konkurenčním prostředí nikoliv „my všichni“, ale jen ta část zákazníků, která služeb té které firmy využívá.

Demagogie žel spíše z vaší strany.

P. S. Dle vašeho uvažování: ani peníze, kterými disponujete vy, „nejsou vaše“ – patří „nám všem“, tedy těm, kdo využívá služeb (či zboží) poskytovaných vaším zaměstnavatelem. Demagogické, že?

Cyklista
Host
Cyklista

Paní Ušatá, aby standardní společnost nějaké tržby měla, musí si část trhu vybojovat a usilovat o to, aby zákazníci nějaké tržby tvořili. Ani jedno z toho u ČD neplatí

MartinS.
Host
MartinS.

Ve vší úctě, Vy jste ale také relikt minulosti… Přečtěte si někde, co je to podnikání… zjednodušeně soustavná činnost za účelem dosahování zisku. Podnikatel poskytuje nějaké služby nebo vyrábí výrobky, zákazník mu za to platí… takže zaplatí to ten, kdo si něco objedná. Když si u podnikatele něco objedná stát, tak to zaplatíme sice my všichni, ale zdaleka ne vše si objednává a platí stát. Ovšem i když si to objedná stát, neplatíme to my všichni, ale pouze ti, kteří se nějak podílejí na příjmech státu, což je necelá polovina populace. I socialismus dělil lid podle odvedené práce: „Každý podle… Číst vice »

Tomáš Sysel
Host
Tomáš Sysel

Bonus nejsou jen jízdní výhody, ale i pracovní doba. Velmi často např. potkávám ředitele RCP Hradec Králové jezdit zdarma vlakem objednaným Pardubickým krajem na 9. hodinu do práce, ale ve 13:00 už se, šedivec jeden, cpe v davu cestujících jako jeden z prvních do zpátečního vlaku. No, jako za komančů, kdy si kádrovačka v pracovní době vystála frontu na bánány a politruk, upíchnutý na dráze, natankoval nafťáka za 5 prstů ve strojové stanici v pátek na víkend. Někteří manažeři holt ještě žijí v době deputátního uhlí. Až odejdou do zaslouženého důchodu, jejich místo se zruší bez náhrady, čímž polostátní podniky… Číst vice »

Joseph
Host
Joseph

Většina železničářů – tedy především lidi ze SŽDC, ČD do práce dojíždí vlakem. Tímhle krokem by mj. nastal personální problém pro tyto železniční firmy. Pro železničáře je „režijka“ byla a je stavovskou výhodou.

xyz
Host
xyz

„Tímhle krokem by mj. nastal personální problém pro tyto železniční firmy.“ Za předpokladu, že tito zaměstnanci nebudou mít zájem učinit to, co činí většina cestujících přepravovaných oněmi ČD, a. s. – a to koupit si jízdenku. (Pozn. v případě ČD je otázka ryze akademická; ČD nepředpokládají rušení této výhody; a i v případě krajských brutto-smluv je plně v jejich rukách další uznávání této výhody, byť za tu cenu, že o příslušnou částku bude snížena úhrada krajského úřadu – coby „nositele rizika tržeb“ – vůči dopravci). „Tímhle krokem by mj. nastal personální problém pro tyto železniční firmy.“ … což by ale… Číst vice »

Petr
Host
Petr

při tom co předvádějí zde v diskusi by to pro ona jiná odvětví spíš byl pořádný průšvih 🙂

Otmar
Host
Otmar

Ta režijka ušetrí tém lidem cca 2000 Kč měsíčně. Vy kdybyste byl na místě těch zaměstnanců byste se té režijky jistě dobrovolně vzdal. Nebo jak by se vám líbilo kdyby vám ze dne na den o dva tisíce snížili mzdu?

xyz
Host
xyz

„Nebo jak by se vám líbilo kdyby vám ze dne na den o dva tisíce snížili mzdu?“
Irelevantní otázka (stejně jako vaše předchozí, oznamovací věta), protože ZAMĚSTNAVATEL (ČD, a. s.), tedy ten, který mzdu (resp. její peněžní i nepeněžní část) vyplácí, nic takového rušit nechce.

Otmar
Host
Otmar

To co je irelevantní není vůbec důležité. Zaměstnanec si to spočítá a řekne. Můj budget je mínus 2000 kč

xyz
Host
xyz

„Zaměstnanec si to spočítá a řekne“… a řekne si „Beru pořád stejně, protože režijní jízdenku pořád mám, zaměstnavatel – ČD, a. s. – nic takového nezrušil; a u těch krajských objednatelů, kde tento zaměstnavatel podepsal brutto-kontrakt s doložkou o kompenzaci za uznávání těchto jízdenek, ji tento zaměstnavatel – tedy ČD, a. s. – také kompenzuje“. 🙂

Bob
Host
Bob

Režijkáři jsou pro Babiše úhlavní nepřítel, protože stát (resp. státní dráhy) kvůli nim přichází o příjmy, které vláda nemá jak ze svého děravého rozpočtu dorovnat. Když budou na financování vlaků více přispívat zaměstnanci ČD a SŽDC a jejich rodinní příslušníci, ušetří tím Babišova vláda stamiliony ročně.

Petr
Host
Petr

dle zde předváděné inteligence jsou to pro něj naopak ideální voliči 🙁

Tronda
Host
Tronda

Co mají benefity v nějaké firmě společného s Babišem? Ať má kdokoliv premiéra v oblibě nebo ne, tak to s ním nesouvisí. A k tomu zbytku, teď jste tomu nasadil korunu, když tvrdíte, že vám má vláda z našich daní platit cestování, žádná normální vláda nebude utrácet peníze nás všech na přepravu dospělých, zdravých, vydělávajících režistů.

Petr
Host
Petr

tato udělá za volební preference cokoli 🙁

Otmar
Host
Otmar

Společné to má hodně.. neboť lidé co navrhují tyto věci na MD jsou přímo jeho lidé dosazeni za ANO. Čoček, Feranec a spol.

ondra
Host
ondra

fajn,at tedy zároven přispívat ze státního rozpočtu přispívat studentům a penzistům 6 miliard ročně na slevu 75 procent z jízdného.

Novotny
Host
Novotny

Dobry den, prijde mi to zcela uhozeny, jak kraje a potazmo stat resi financovani dopravy. Ministerstvo dopravy zaspalo. Stejne to platime vsichni z dani. Mel by konecne uz vzniknout jednotny jizdni doklad za jednotnou cenu, ktery by mel kopirovat krajske tarify a vse by melo byt zaintegrovano. Rezijky by se prevedly do tohoto systemu take jako jednotny doklad a zamestnavatel by na to castecne prispival. A platilo by to na VSECHNy VLAKY v zavazku verejne dopravy. A mohli by platit i jako prukaz na Slovensku pro drazni zamestnance. A Fipky by se mely tez uznavat a kompenzovat v ramci systemu.… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

Platíme to všichni z našich daní a proto také mají všichni platit stejné jízdné a protože se jedná o státní systém, slevy mají být pro znevýhodněné skupiny, např. ZTP, atd.

Otmar
Host
Otmar

Zároveň je nutno podotknout že režijní výhody vycházejí i z mezinárodních dohod dle reglementu FIP o vzájemném uznávání jízdních výhod zaměstnanců železnic zemí sdružených v reglementu FIP ( 98% zemí Evropy, plus některé železnice Asie a Afriky) Zrušením režijek by došlo v paradoxní situaci kdy zaměstnanec zahraniční železniční správy by jezdil u nás na základě reglementu FIP zdarma a náš zaměstnanec by si musel jízdy vlakem platit.

xyz
Host
xyz

„Zrušením režijek by došlo v paradoxní situaci kdy zaměstnanec zahraniční železniční správy by jezdil u nás na základě reglementu FIP zdarma“
Nutno upřesnit, že nikoliv „u nás“, ale u „národního dopravce“ ČD, a. s. (což není totéž).

„Zrušením režijek“
… čili něčím, co nikdo (resp. jediný možný subjekt, který by tak učinit mohl, tedy ČD, a. s.) nenavrhuje.

Cyklista
Host
Cyklista

A na to jste přišel jak?
I kdyby se režijky zrušily (což nikdo nechce) nemění to nic na Vámi uvedeném reglementu. Zaměstnanci ČD budou stále jezdit u ostatních sdružených dopravních společností zdarma a naopak. S režijkou to opravdu nemá vůbec nic společného. Režijka nerovná se FIPka

Otmar
Host
Otmar

Kdo z těch kdo dojíždí i stovky km na dispečerská pracoviště do Prahy na režijku bude ochoten platit tisíce Kč za dopravu když může v místě bydliště mít mzdu o tisíc Kč nižší a nemuset nikam dojíždět? Kdo z Pražáků bude pracovat v Praze za mzdu o 20% nižší než je průměrná mzda v Praze. Nastane kolaps železnice protože nebude personál na řízení provozu v Praze?

Aljašský pes
Host
Aljašský pes

Fanatičtí zastánci rušení Vám odpoví něco ve stylu že když dispečeři letového provozu tak také nelítají do práce zadarmo letadly ČSA.

xyz
Host
xyz

„Kdo z těch kdo dojíždí i stovky km na dispečerská pracoviště do Prahy na režijku bude ochoten platit tisíce Kč za dopravu“¨… platí jen v případě premisy „SŽDC coby subjekt neschopný svým zaměstnancům přispívat na dopravu do CDP“.

Mimochodem, jak je to v současné době u těch zaměstnanců CDP Praha, kteří dojíždějí z větší vzdálenosti, ale jejich bydliště je buď mimo dosah železniční sítě, anebo tudy nejezdí ČD? Přispívá/nepřispívá jim SŽDC na dojíždění do práce?

Tronda
Host
Tronda

Pro tyto případy vám také zaměstnavatel SŽDC navrhl do kolektivního vyjednávání na příští rok nový benefit – příspěvek na dopravu (mají ho ve spoustě různých firem po celé ČR). Takže v tomto směru nemusíte mít obavy ani nás lakovat, že vyjmutím zákonné povinnosti uznávat režijky (nikoliv zrušením režijek) nastane konec světa. Toto bude dokonce spravedlivé pro ty zaměstnance, kteří dojíždí z míst na tratích obsluhovaných jinými dopravci než ČD.

Otmar
Host
Otmar

Myslíte ten příspěvek na dopravu ve výši 83 Kč měsíčně brutto?

xyz
Host
xyz

„Myslíte ten příspěvek na dopravu ve výši 83 Kč měsíčně brutto?“
Tak malou částku vyjednali odboroví představitelé zaměstnanců SŽDC coby měsíční zaměstnavatelský příspěvek na dopravu?

To je neuvěřitelné, jestli nejsou schopni u zaměstnavatele dojednat více.

Jiří
Host
Jiří

Takže máte režijku i příspěvek na dopravu?!

Cyklista
Host
Cyklista

Pokud jezdí stovky kilometrů za prací, která má podprůměrné ohodnocení, asi není schopen pracovat blíže za vyšší mzdu. Není to o režijce. A hlavně valná většina zaměstnavatelů má jako benefit příspěvek na dopravu, který je čistý, průhledný a jasně definovaný. Další možnost je zajistit si vlastní přepravní kapacitu na směny. Co ČD brání zaplatit si kapacitu trati a poslat vlastní motoráček pro své zaměstnance? Mnoho továren platí vlastní autobusy na svoz svých zaměstnanců, jen ČD potřebuje, aby to za ně platil stát/kraj.

ondra
Host
ondra

Jak si to prosím vás představujete s tím motoráčkem? Předpokládejte,že zaměstnanců SŽDC nucených dojíždět delší vzdálenosti do zaměstnání bude v nejbližších letech spíše přibývat než naopak. Jen namátkou: tratě v okolí Prahy,jenž projdou jakousi modernizací a s tím spojené rušení stavědel,hradel,řízení dopravy z CDP : SmRad, Vysočany-Mstětice, roce 21 HK-Týniště n/O. a dalo by se asi pokračovat,s těmi svozy si vážně představit neumím.

Otmar
Host
Otmar

Režijka podporuje mobilitu pracovních sil.

xyz
Host
xyz

Toto tvrzení je do jisté míry normativním názorem (nikoliv popisem objektivní skutečnosti), každopádně netýká se tématu, protože ČD, a. s., tento zaměstnanecký benefit nepředpokládají rušit.

Otmar
Host
Otmar

Bohužel návrh MD se týká všech i zaměstnanců ČD.

Tronda
Host
Tronda

Kdyby jste ten návrh četl, zjistil byste, že návrh MD režijky neruší, ruší povinnost krajů vozit určitou skupinu cestujících v jimi placených vlacích zdarma. To nic nemění na faktu, že zaměstnavatel ČD může za své zaměstnance zaplatit jízdné a vozit je dál na režijku.

Otmar
Host
Otmar

Pravděpodobně nemáte návrh MD k dispozici a reagujete na základe neúplných či kusých informací. Mohu vám poskytnout sken návrhu.MD.

xyz
Host
xyz

„Mohu vám poskytnout sken návrhu.MD.“
Výborně. Nahrajte ten materiál na nějaké úložiště a sem vložte odkaz. Rád se podívám na to, jak MD rozhoduje o tom, jak nařizuje obchodní společnosti s právní subjektivitou zrušit zaměstnanecké jízdenky pro své zaměstnance a jejich rodinné příslušníky.

Otmar
Host
Otmar

comment image_371.18KB.html/

Jan Sova
Host
Jan Sova

jejda error 404….

Otmar
Host
Otmar

comment image_371.18KB.html/

Otmar
Host
xyz
Host
xyz

Děkuji za odkaz, který VYVRACÍ tvrzení, že režijky se mají rušit; pouze jím je potvrzen obsah tohoto článku, tzn. že návrh MD předpokládá zrušení (resp. tzv. vyloučení) povinnosti pro krajské objednatele, aby v (těmito krajích objednávaných vlacích) musely bez dalšího platit režijní jízdenky. Mimochodem, v tomtéž materiálu je zmíněno „po dohodě krajů/objednatelů z ČD“, přičemž: – (buď) Příslušný objednatel si v brutto-smlouvě s ČD ustanovil, že může rozhodovat o tom, které jízdenky budou a které nebudou v jím objednaných/spolufinancovaných spojích platit; resp. že uznávání případných jiných typů jízdenek bude muset být ze strany finančně kompenzováno; pak platí to, co zde… Číst vice »

Otmar
Host
Otmar

Ano takže kdyby náhodou tento návrh prošel tak by v případě nedohody s krajem režijka neplatila nikomu. Ani zaměstnancům ČD. Ale je to stejně jedno, protože toto odboráři 100% zablokují.

xyz
Host
xyz

„Ale je to stejně jedno, protože toto odboráři 100% zablokují.“
Dovolím si tuto větu přepsat jiným způsobem:

Protože představitelé zaměstnanců dodavatele služby zablokují možnost, aby odběratel směl rozhodovat (resp. byť si tuto možnost rozhodování již zajistil ve smlouvě, kterou dodavatel podepsal) o tom, za jakých podmínek bude a za jakých nebude služba poskytována.

Dovolil jsem si to takto přepsat, aby bylo o to zjevnější, kdo (+ ve vztahu ke komu/čemu) o čem (ne)rozhoduje. 🙂

Petr
Host
Petr

s vyděrači se nevyjednává, vyděrači se střílejí.

Petr
Host
Petr

dle diskuse soudě, režijka zcela zjevně poškozuje mozek 🙁

Tronda
Host
Tronda

Kde berete ten matroš? Jak stát podporuje mobilitu pracovních sil v jiných odvětvích?

zesp
Host
zesp

Tak proč ji nemají všichni, ale jen zaměstnanci ČD? Jábych ji asi taky snesl a někam bych si zadax zajel… Určitě bych si na to čas udělal. Já když chci do práce, musím si to zaplatit. A plnou taxu, nikdo mi nic nesleví.

Otmar
Host
Otmar

Průměrná hrubá měsíční mzda1) zaměstnanců v Praze dosáhla v 1. čtvrtletí roku 2019 hodnoty 41 450 Kč.

xyz
Host
xyz

To už je slušná částka. Je vidět, že pracovníci pražských zaměstnavatelů si umějí vyjednat patřičné finanční (a dost možná i nefinanční benefity).

Nakonec jedním z nejneschopnějších budou patrně představitelé odborových představitelů zastupujících zaměstnance SŽDC, když pracovníci SŽDC berou i v Praze méně než je pražský průměr, viz vaše vyjádření v jiném vašem příspěvku „Kdo z Pražáků bude pracovat v Praze za mzdu o 20% nižší než je průměrná mzda v Praze“.

Otmar
Host
Otmar

Melete nesmysly. Soukromá firma platí odlišně zaměstnance v Praze a méně zaměstnance mimo Prahu. To si státní firma dovolit z důvodu diskriminace nesmí.

xyz
Host
xyz

„To si státní firma dovolit z důvodu diskriminace nesmí.“
Můžete odkázat na příslušný paragraf, kde je toto ustanovení zakotveno?

Zajímá mě především údaj o tom, že toto pravidlo (platit pracovníkům na stejné pozici stejně bez ohledu na to, zda ona pracovní pozice je v Praze či v byť nejodlehlejší části naší země) se vztahuje pouze a výhradně na státní organizace. Děkuji.

O diskriminaci koho by mělo v této věci jít? Vždyť přece finanční i nefinanční ohodnocení má (dle vašich jiných příspěvků v této diskusi) takové, jaké si je schopen vyjednat u zaměstnavatele.

Cyklista
Host
Cyklista

Žádný zaměstnavatel nesmí za stejnou práci dávat rozdílnou mzdu

zesp
Host
zesp

Tak nevím, když se někdo v předchozích dizkuzích nějak dotkl režijek, tak si to na jednu stranu od jejich držitelů patřičně schytal, na druhou stranu se všichni dušovali, že je vlastně vůbec nevyužijí… Tak v čem je problém, že někde nebudou platit? Prostě si ajznboňák koupí lístek jako všichni ostatní. A basta… Aspoň konečně uvidí, že to zas tak laciné není, a že chce ten kaštan, který za to ty těžký prachy cvakne, taky nějakou úroveň služby a kvalitu. Že třeba to Béčko na expresu je v dnešní době fakt úlet. O tom většina z nich zatím vůbec nemá tušení,… Číst vice »

Petr
Host
Petr

„Prostě si ajznboňák koupí lístek jako všichni ostatní.“

Upalte toho kacíře!!! 🙂

Otmar
Host
Otmar

Myslíš že ajnzboňák bez režijky bude platit? Myslíš že dává policajt policajtovi pokutu?

xyz
Host
xyz

„Myslíš že ajnzboňák bez režijky bude platit?“
Samozřejmě. Např. když jede zaměstnanec SŽDC, s. o., na místo výkonu své práce (výpravčí ve stanici, pochůzkář po trati) vlakem Arrivy, GWTR atd., tak za svoji cestu zaplatí (přinejmenším v případě pochůzkáře s tím, že cesta je mu následně proplacena zaměstnavatelem coby jízda v rámci pracovních povinností).

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

338 příspěvků (18:09) aneb úkol splněn 🙄🙄

VRT
Host
VRT

To není zdaleka konec!

Petr
Host
Petr

4 p.Sůra, nestálo by za to, celou tuhle diskusi smazat?

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Jsou málo zaměřené proti N.dopravci, viďte.

Petr
Host
Petr

Spíš jsem myslel, jestli to má p. Sůra zapotřebí, provozovat takovou tlachárnu.

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Ten který nakonec rozhodne, bude muset mít filipa.

Otmar
Host
Otmar

Režijka je běžným benefitem v celé Evropě. Stejně tak mají režijky všichni zaměstnanci nejen dopravce ale i operátora dráhy v celé západní EU. Napríklad v Británii platí režijka dokonce na všechny dopravce v rámci ATOC.

xyz
Host
xyz

„Režijka je běžným benefitem v celé Evropě.“
Však ji ani tady nikdo neruší.

MartinS.
Host
MartinS.

A vy dopodrobna víte, jak v celé Evropě probíhá finanční vyrovnání mezi dopravci/operátorem dráhy a objednavateli?

Otmar
Host
Otmar

Sorry ale hádate se tady nad drobky v podobě sem tam nějakejch výhod v tomto případě režijek. Celkově jsme všichni na jedné lodi. Máme třetinové mzdy za stejnou práci jako kolegové ve vyspělé části EU. A to všichni. Nejen železničáři. Namísto toho abyste se v boji spojili, hádate se tady nad drobky které v podobě režijky tady někdo pohodil plebs.

xyz
Host
xyz

„Máme třetinové mzdy za stejnou práci jako kolegové ve vyspělé části EU. A to všichni.“
Zbytečně se opakujete. Psal jste to už před pár hodinami. Stejně jako jsem vám já na to odpovídal, že tento rozdíl je zčásti stírán tím, že v oné „západní EU“ jsou vyšší ceny než u nás; stejně tak že chybně předjímáte, jako by všichni Češi měli být s výší svého příjmu nespokojeni; stejně tak chybně předjímáte, jako by ti nespokojení měli svoji nespokojenost řešit jinak než soukromě, indvididuálně.

xyz
Host
xyz

Plus nově přidám dvě otázky:
– jak si takový „spojený boj“ představujete (konkrétní projevy onoho „spojení“ + jakého výsledku byste chtěl dosáhnout a po kom?)
– neobáváte se „vedlejších účinků“ jako např. inflační spirály?

Otmar
Host
Otmar

Firmy působící v ČR jsou z hlediska procenta zisku z celkového obratu firmy na 6. místě že všech zemí EU. Proti tomu mzdy v ČR jsou v žebříčku šesté od konce v rámci EU. To znamená že zamestnanci v ČR se zdaleka nepodílejí svými mzdami na úspěchu firem jako je tomu v drtivé většině zemí EU. Proto je obrovský potenciál nárůstu mezd a žádná inflace nebo dokonce inflační spirála nehrozí. Problém další je také podhodnocená koruna.

xyz
Host
xyz

„Firmy působící v ČR jsou z hlediska procenta zisku z celkového obratu firmy na 6. místě že všech zemí EU.“ Čili nikoliv zisku v absolutním vyjádření (např. v milionech/miliardách), ale v % vůči obratu. „Proti tomu mzdy v ČR jsou v žebříčku šesté od konce v rámci EU.“ Jiná statistika hovoří o 9. místě od konce, a to v aspektu čisté mzdy (ovlivněné výší odvodů a zdanění); v aspektu hrubé mzdy by byla 10. od konce (tedy 19.) „To znamená že zamestnanci v ČR se zdaleka nepodílejí svými mzdami na úspěchu firem.“ (Pominu-li námitku uvedenou v prvním odstavci tohoto příspěvku,… Číst vice »

Petr
Host
Petr

„A stále nebyla zodpovězena otázka, jak byste si představoval ono „spojte se““

Tady zjevně někdo nečetl dílo soudruha Marxe, natož Uljanova/Lenina

xyz
Host
xyz

„Tady zjevně někdo nečetl dílo soudruha Marxe, natož Uljanova/Lenina“
Nutno dodat, že česká kupní síla zaostává za tou západoevropskou primárně právě proto, že na českém území byl po více než 40 let praktikován onen systém, jehož ideovými zakladateli byli právě Marx či (i když v jeho případě spíš „reálnými praktikujícími“ než „ideovými zakladateli“) Lenin.

Otmar
Host
Otmar

Toto byla mantra vlád v devadesátých letech že si musíme utahovat opasky aby bylo lépe. Jsme 30 let po revoluci a stále zaostáváme za vyspělou EU neskutečně dramaticky. Naše mzdy na úrovni třetiny vyspělé EU. Nechali jsme se obelhat ale teď už tomu nikdo nevěří. Náš člověk nemá nižší produktivitu práce než Němec. Má jen třetinovou odměnu. To je celý rozdíl.

xyz
Host
xyz

„Jsme 30 let po revoluci“
… čili doba, za kterou nelze dohnat více než 40leté zaostávání (tím více, když i ony západní země se dále vyvíjejí a nezaostávají).

„a stále zaostáváme za vyspělou EU neskutečně dramaticky“
… přičemž z dostupných zdrojů vyplývá, že vyšší průměrná mzda je z exkomunistických zemí jen ve Slovinsku a Estonsku (+ samozřejmě v bývalé NDR).

„Náš člověk nemá nižší produktivitu práce než Němec. Má jen třetinovou odměnu.“
Ukrajinec má na Ukrajině jen cca třetinovou odměnu oproti Čechovi u nás. Přitom na té Ukrajině nemá třikrát nižší produktivitu práce, že.
(Aneb jak záleží na úhlu pohledu.)

Barnye
Host
Barnye

Bude stávkovat i Ropid?

VRT
Host
VRT

Jednáme i s včelaři, zahrádkáři a ladiči pian.

Otmar
Host
Otmar

Když bude stávkovat řízení provozu tak se nepohne nic. Ani státní ani soukromý dopravce ani prostě nic co jezdí po kolejích.

xyz
Host
xyz

„Když bude stávkovat řízení provozu tak se nepohne nic.“ Ale pohne. Například osobní auta, autobusy, nákladní automobily. Železnice naštěstí není jediným druhem dopravy. Třeba krajští objednatelé, jakož i nákladní přepravci (tedy ti, kteří si od dopravců objednávají přepravu) tím více přijdou na to, že na některých výkonech železnici ani nepotřebují. 🙂 P. S. Se zájmem budu v takovém případě sledovat zejména přístup Regiojetu, do jaké míry si nenechá líbit svůj ušlý zisk a jaké kroky v takovém případě proti SŽDC, státní organizaci, podnikne. Precedens v této věci zatím neexistuje – „ani kolo se nepohlo“ na železniční síti naposledy v době,… Číst vice »

Otmar
Host
Otmar

Mám delší paměť pane vsmšeználku a pamatuji stávku pětidenní v únoru 1997 kdy se po 2 dnech začala ozývat Nová huť Ostrava, Třinecké železárny, teplárny v celé republice. Ne vše lze vozit po silnici. Lidi se nakonec nějak dostanou i když s problémy ale zboží typu železná ruda nikoli.

xyz
Host
xyz

„kdy se po 2 dnech začala ozývat Nová huť Ostrava, Třinecké železárny, teplárny v celé republice“ … tedy ODBĚRATELSKÉ subjekty poškozené tím, že zaměstnanci DODAVATELE svévolně zastavili práci, aniž by to onen odběratel mohl jakkoliv ovlivnit. “ Lidi se nakonec nějak dostanou i když s problémy ale zboží typu železná ruda nikoli.“ Opět přeložím: ODBĚRATEL (obchodní společnost závislá na přepravě železné rudy), jehož dodavatelem (zde dopravcem zboží) je jakýkoliv železniční nákladní dopravce, bude poškozen na základě toho, že pracovníci SŽDC, s. o., svévolně zastaví práci coby protest proti (zde diskutovanému) zrušení povinnosti pro krajské objednatele (odběratele služby), aby tito museli… Číst vice »

Otmar
Host
Otmar

Přeložte si to jak chcete. Taková stávka má obrovský dopad. Ne jak píšete výše že vše se dá nahradit auty, loděmi či něčím jiným. Takže si odporujete ve svých vyjádřeních

xyz
Host
xyz

„Taková stávka má obrovský dopad.“ Samozřejmě, však to píšu, ten řetězec událostí: – krajský úřad (konkrétní z těch 13, které u nás jsou) dle svého uvážení dojednal brutto-smlouvu se stanovenou doložkou o kompenzaci za uznívání režijních jízdenek – vítězný dopravce (zde ČD, a. s.) takovou smlouvu podepsal – proti tomuto „povinnému ne-uznávání“ se postavili řadoví zaměstnanci SŽDC, s. o. (tedy mimochodem úplně jiného subjektu než dopravce) a v celé ČR (tzn. i v těch krajích, které nemají žádné brutto-smlouvy a kterých se ty „kompenzace za režijky“ vůbec netýkají) vyhlásili stávku – tato stávka poškodila mj. železniční nákladní dopravce (kteří s… Číst vice »

Cyklista
Host
Cyklista

Ano, stávka má obrovský dopad. Nejčastěji na firmu/společnost/organizaci, jejíž zaměstnanci stávkují. Ale z toho plyne, že to špatné co na firmu/společnost/organizaci dopadne, se nakonec projeví na samotných stávkujících zaměstnancích.

Jaaa
Host
Jaaa

Ale ale, zase další, kdo chce zpochybňovat ústavní právo na stávku? Za stávku se škody nevymáhají, tak si to blouznění nechte od cesty.

VRT
Host
VRT

Prohlášení —————————————————————– My, internetoví diskutéři, šotouši, fanoušci lokálek, členové historických spolků a někteří zaměstnanci některých dopravců (ne RJ a LEO) tímto vstupujeme do časově neomezené generální stávky. Stávku přerušíme, až budou splněny naše požadavky: 1. režijky budou zachovány, budou zadarmo a pro každého zaměstance (kromě RJ a LEO), jeho rodinu, strýce, tety, bratrance, synovce, neteře, tchyně, tchnány, švagry, zetě a další příbuzné. 2. dojde ke spojení ČD a SŽDC. ČD se následně změní v národní podnik. 3. budou vyvlastněny všechny nemovitosti prodané proradnému kapitálu za mrzký peníz od roku 1989. 4. všechny soukromé společnosti působící na dráze (kromě AŽD bo… Číst vice »

Tronda
Host
Tronda

No tak, hop do stávky! 😃

VRT
Host
VRT

Rozvahu! Do procesu mohou vstoupit stávkokazi a další protirežijní pakáž.

zesp
Host
zesp

Velice přesně vystiženo, jaké byly sny každého nádražáka (modrého)….

Vbb
Host
Vbb

Doplněk k bodu 11: doplňující kritérium bude, jestli dotyčný házel wexle v Tanvaldu.
Za účelem umožnění kvalifikace nových sil bude zabezpečovací zařízení v žst. Tanvald změněno na mechanické s místní obsluhou výměn.

vydra
Host
vydra

Tak dlouho už jsem se nezasmál, díky

vydra
Host
vydra

tolik* …nemám co psát komentáře v jednu ráno.

Otmar
Host
Otmar

Zaměstnanec SŽDC musí v rámci plnění svých povinností denně se přesunovat vlaky na místo poruchy či za účelem údržby zařízení nebo kolejí. V případě že by neměl režijku, pak by si misel kupovat na každou takovou jízdu jízdenku a následně vyhazovat tzv cesťák. Jen nárůst byrokracie okolo tohoto by znamenal nutnost nabrat několik stovek administrativních sil při počtu 17.300 zaměstnanců SŽDC. Celkový objem peněz za tyto náhrady by byl vyšší než současný stav plus ještě mzdy těchto administrativních pracovníků. Nezapomínejme že za režijku nám zaměstnanec platí 1100 Kč ročně. Což by po zrušení režijek již neplatil.

Petr
Host
Petr

Jezdit na místo poruchy/údržby musí zaměstnanci každého zaměstnavatele, který provádí údržbu a opravy čehokoli „na místě“. Takže se laskavě přestaňte znemožňovat a proberte se už z drážního socialismu do reality.
A jen tak mimochodem – jen opravdu hloupý zaměstnavatel vyšle zaměstnance na místo poruchy (a zpět) vlakem s intervaly 1-2 hodiny. Taktéž normální zaměstnanec by zaměstnavatele takto mrhajícího jeho časem kopl do (censored).

Otmar
Host
Otmar

U nás vlak jezdí každých 15 min. To žijete kde. A nezáviďte když sám svou neschopností nejste schopen nebo jste líný si vybojovat nějaký benefit.

xyz
Host
xyz

„A nezáviďte“
Na příspěvku předřečníka nevidím žádné stopy závisti (+ taktéž z jeho příspěvku nelze předjímat, jaké má či nemá ve svém zaměstnání benefity); v aspektu „rychle se dostat na místo poruchy“ má mimochodem plnou pravdu, že nejlogičtějším prostředkem v takové věci je služební vozidlo.

Karel
Host
Karel

Jenom jestli má dráha takovou kapacitu, aby se po ní každý zřízenec mohl pohybovat ve vlastním služebním vozidle.

Axel
Host
Axel

Nárůst byrokracie by nemusel nastat. Jednak cesťák ohledně cestovních nákladů jde napsat cestou ve vlaku, dost administrativy ušetří i platby platební kartou. U některých firem funguje Kilometrická banka. A taky nezapomínejte na tzv. paušalizaci cestovních náhrad – § 185 Zákoníku práce. Dost často je to u dealerů/servisáků kteří jsou často většinu dní v týdnu na cestách.

Kubrt
Host
Kubrt

Nevím komu je to „nám“, ale když by režijky nebyly, SŽDC by to mohla řešit síťovkama, jak už tu zaznělo dnes asi desetkrát. Tak kde je problém?

Otmar
Host
Otmar

Sitovkama nelze dle zákona. Jedině cestovní náhrady. Doporučuji nastudovat zákony dříve než vypustíte nějaký komentář.

xyz
Host
xyz

„V případě že by neměl režijku, pak by si misel kupovat na každou takovou jízdu jízdenku a následně vyhazovat tzv cesťák.“
Jak v současné době takovou cestu vykazuje, pokud jede na takové místo v železniční síti, kde:
– (buď) neexistuje železniční osobní doprava?
– (nebo) provozovatelem osobní dopravy na předmětné trati je jiný dopravce než ČD, a. s.?

IGCT
Host
IGCT

Ten, kdo napsal tento blábol,by potřeboval kontrolu prac morálky. Je totiž známo, že montéři a údržbáři SŽDC jedoucí na místo práce vlakem, svou práci často ani neudělají. Vlakem na režijku jezdí proto, aby byla znesnadněna jejich kontrola nadřízenými. Vykážou papírově prac výkon, aniž by ho reálně udělali.

Dominik
Host
Dominik

A na tuto blbost jste přišel jak?

zesp
Host
zesp

Myslí se to asi tak, že dneska už drtivá většina služebních aut má GPS. Takže zaměstnavatel snadno zjistí, zda dotyčný na místě byla a jak dlouho tam byl. Když jede vlakem, je to nezjistitelné, kam dojel…

Petr
Host
Petr

To se pak člověk nediví, že to věčně někde stojí. Pokud jede na místo opravy vlakem, který nejede, protože je porucha. 😀

Otmar
Host
Otmar

Příčin zpoždění je celá řada. Mimo jiné podfinancovaná údržba. Stát šetří kde se dá. Ve zdravotnictví i na železnici. Zpoždění z viny zaměstnanců drah je asi 0,5%.

Cyklista
Host
Cyklista

Ano, nejčastější hlášení zpoždění na IC Opavan je „z důvodu zvýšené frekvence cestujících“

IGCT
Host
IGCT

Některým vadí povinnost režijek,mě vadí třeba zase doživotní výsluhy pro bezpečnostní složky, které jsou taky dané zákonem.

xyz
Host
xyz

… a některým nevadí ani jedno, některým vadí obojí.

Předkládáte (možná nechtěně, možná záměrně) falešné dilema.

Cyklista
Host
Cyklista

Uniká Vám ale podstata. Nejde o zrušení režijky, jde pouze o to, že kraje nechtějí (zcela logicky) platit cestovné režijkářům. Všem ostatním, kteří mají cestovní výhody je krajům firma proplácí, tak tedy může i ČD, SŽDC a další.

Proč nechce vzít ČD, SŽDC odpovědnost za vlastní zaměstnance?

Jaaa
Host
Jaaa

Protože je to stát, kraje jsou taky stát, prachy na krajskou dopravu jdou především ze státního rozpočtu. Kraje si na ně samy „nevydělaly“.

Lubir
Host
Lubir

nevím, nevím,, ale cestoval jsem letecky s jednou rodinou kde jsem se dověděl následující kontraabsurditu k režijkám. Tak jako jezdívali naše ženský na režijku třebas z Prahy někde do Košic, třeba pro kabát, který v Praze nebyl, tak v současné době celá rodinka si jen tak vyletěla, podotýkám „vyletěla“ na otočku z Prahy do Petropavlovsk-Kamčatskij. Důvod je to jedna z nejdelších leteckých dálkových linek (Moskva-Petropavlovsk) cena jedné nejlacinější jednosměrné letenky je cca 12-15 000 Kč. vše krát pět rodinných účastníků a vše se absolvovalo na otočku za ??? zaměstnaneckou cenu leteckého personálu + rodinných příslušníků. Jak tady asi koresponduje tento… Číst vice »

adr
Host
adr

Vlaky by měli být zdarma na nevytížených tratích zdarma pro všechny. Aspoň by nejezdili prázdné. Každopádně nevidím důvod, proč by železničáři nemohli jezdit zdarma ve vlacích, které díky nim jezdí.

Tronda
Host
Tronda

Mají také všichni prodavači potravin zdarma potraviny, kterých se lidé díky nim mohou najíst?

Otmar
Host
Otmar

Nesmyslný argument. Kdyby se vzala těm lidem ta výhoda jezdit téměř zdarma do zaměstnání pak by se musela jim měsíčně vyplácet kompenzace ve výši cca 2000 Kč měsíčně. A to ze státního rozpočtu. Není levnější jim tam nechat tu režijku? Ten vlak jede tak jako tak. Tento benefit nikoho nic nestojí. V konečném důsledku je to úspora státních peněz.

xyz
Host
xyz

„Kdyby se vzala těm lidem ta výhoda jezdit téměř zdarma do zaměstnání pak by se musela jim měsíčně vyplácet kompenzace ve výši cca 2000 Kč měsíčně. A to ze státního rozpočtu.“
Chybně předjímáte. Ne ze státního rozpočtu, nýbrž z peněz zaměstnavatele.

(Pomíjím objektivní skutečnost, že ČD ani jiný železniční dopravce nepředpokládají zrušení režijních jízdenek, tzn. výše uvedená otázka je ryze akademická.)

Otmar
Host
Otmar

Ano ze státního rozpočtu neboť všechny železniční společnosti jsou v majetku státu a ani jedna nevytváří zisk.

J.L.
Host
J.L.

Příkladem je třeba státem vlastněný RegioJet nebo LeoExpres

Petr
Host
Petr

probuď se, soudruhu!

Otmar
Host
Otmar

Nepředpokládají neboť vědí že je to neprůchodné. Zaměstnanci se samozřejmě budou bránit i za cenu stávky.

xyz
Host
xyz

„Zaměstnanci se samozřejmě budou bránit i za cenu stávky.“
Bránit čemu? Tomu, že jim zaměstnavatel nic neruší? 🙂

„všechny železniční společnosti jsou v majetku státu“
Např. Regiojet či LeoExpress v žádném případě nejsou.

Otmar
Host
Otmar

A práve proto u těchto dopravců režijka neplatí tak o co jde? Stávka proti MD je relevantní. Nemusí být proti zaměstnavateli.

xyz
Host
xyz

„Stávka proti MD je relevantní.“
Proč proti MD, které Českým drahám dalo „rychlíkové“ smlouvy netto (= riziko tržeb leží na bedrech dopravce), tzn. takové, kde není potřeba řešit (a MD ji z tohoto důvodu ani neřeší) kompenzaci směrem k objednateli (z logiky věci – není co kompenzovat, když riziko tržeb leží na dopravci)?

Otmar
Host
Otmar

Zaměstnavatel je ale stát. A SŽDC je rozpočtová organizace vytvořená státem která nevytváří zisk. Takže by to v konečném důsledku zaplatil stejně stát. Jen by to bylo podstatně dražší než za současného stavu.

Petr
Host
Petr

Stát NENÍ zaměstnavatelem ani u SŽDC, ani u ČD .
Nebylo by na škodu se z toho soudružského bezvědomí konečně probrat.

Otmar
Host
Otmar

Kdo je teba vlastníkem a zaměstnavatelem SŽDC státní organizace a kdo je vlastníkem a zaměstnavatelem ČD a.s. kde 100% akcií vlastní stát? Poučte nás pane Petře.

xyz
Host
xyz

„Kdo je teba vlastníkem a zaměstnavatelem“
Vlastník nerovná se zaměstnavatel.

Vlastník: stát. Zaměstnavatel: ČD, a. s.
Vlastník: stát. Zaměstnavatel: SŽDC, s. o.
Vlastník: Radim Jančura. Zaměstnavatel: Regiojet.
Atd. atd.

Jaaa
Host
Jaaa

Prachy by v případě SŽDC a ČD šly ze státního tak jako tak. Fakt nechápu, proč se tady pořád snažíte slovíčkařit. Je to jen pro odvedení pozornosti od problému? Hloupé.

Petr
Host
Petr

Proč jen zaměstnancům „od Dráhy“? Ostatní podlidé (tedy každý bez režijky) do zaměstnání nedojíždějí?

Otmar
Host
Otmar

Nepodsouvejte tady nějaká slova používaná nacisty. Jezdí všichni a mají jiné benefity. Když ne pak doporučuji aby si nějaké s jejich firmou vyjednali. Držím vám palce v nelehkém vyjednávání.

MartinS.
Host
MartinS.

Vidíte, sám to píšete, aby si je s firmou vyjednali… Tzn. ať si to zaměstnanci SŽDC a dopravců s firmami vyjednají, ale nemusí to nařizovat stát.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka
VRT
Host
VRT

Vůbec nechápu, proč zaměstnanci státní tiskárny cenin nedostávají bankovky zdarma, když je vyrábějí. To je prostě nespravedlivé!

Otmar
Host
Otmar

Nechápete souvislosti. Pokud zrušíte režijky spousta zaměstnanců přestane tu práci dělat. Je tady asi 15% podstav zaměstnanců řízení provozu na SŽDC. Pokud chcete naprostý kolaps provozu pak je vaše argumentace správná.

V.N.
Host
V.N.

V dnešní době je podstav všude…

Otmar
Host
Otmar

Tam kde jde o bezpečnost provozu, kde lidé zodpovídají výkonem své práce za lidské životy je toto alarmující a nebezpečný stav mít podstav zaměstnanců. Není to jako ve fabrice. Ten dispečer tam sedět musí vždy a pokud chybí musí se nahradit člověkem který měl mít volno a relaxovat mezi směnami.

Cyklista
Host
Cyklista

Jako že v ocelárně nemusí být u vysoké pece dispečer? nebo v elektrárně? Myslíte, že když v JE Temelín nebude „někdo“ tak se to „jen“ zastaví? Nikdo z nich nemá režijku a nepáchá kvůli tomu sebevraždu.

Otmar
Host
Otmar

Taky to může dojít tímto zrušením režijek do stavu kdy nebude mít kdo sloužit a zastaví se to. Pak budete možná spokojen. Pojedete autem ale silnice budou přeplněné protože všichni cestující z vlaku udělají totéž jako vy.

Karel
Host
Karel

Ještě že všichni silničáři mají zadarmo auta i s benzinem pro svoje rodiny, jinak by silniční doprava dávno zkolabovala. 🙂

xyz
Host
xyz

„Pokud zrušíte režijky spousta zaměstnanců přestane tu práci dělat.“
Však je nikdo rušit nechce.

„tady asi 15% podstav zaměstnanců řízení provozu na SŽDC.“
… podstav existující navzdory tomu, že zaměstnanci tohoto subjektu mají nárok na zaměstnanecké jízdenky jednoho z dopravců (ČD, a. s.).

Nedělá SŽDC chybu někde jinde, že má takový podstav?

Petr
Host
Petr

,,Nedělá SŽDC chybu někde jinde, že má takový podstav?“ Ještě větší podstav je u provozních pracovníků infrastruktury, tam to dělá místy i 30%. Jen za srpen jsem měl 90 hodin přesčas. Myslíte si, že mám potom čas rajzovat po republice na režijku. Jsem rád, že vůbec vidím ženu a děti a vysvětlujte jim že jsou prázdniny. Když se kouknu na kolegy, tak vidím jen nadšence a lidi 50+. Střední generace postupně odešla, většinou z finančních a časových důvodů a to nemluvím o těžké a nebezpečné práci. Mladí když přijdou, zkusí 2 měsíce a už je nikdo nevidí. Sám jsem zvědavý… Číst vice »

Cyklista
Host
Cyklista

Ano, není to o režijce. Ale Otmarovi to nikdo nevymluví

Petr
Host
Petr

tohle už je na Otmara příliš složité

Petr
Host
Petr

pokud je někdo až tak vypatlaný, že dělá práci „jen kvůli režijce“, tak bude pro všechny přínosem, když se k řízení provozu SŽDC ani nepřiblíží.

Otmar
Host
Otmar

Pokud je někdo tak vypatlaný že umí jen urážet a závidět a sám není schopen si žádný benefit ve své firmě vyjednat pak upřímně vás lituji.

Cyklista
Host
Cyklista

režijka není benefit vyjednaný u zaměstnavatele a pořád dookola, nikdo nechce režijku rušit

xyz
Host
xyz

„Vůbec nechápu, proč zaměstnanci státní tiskárny cenin nedostávají bankovky zdarma, když je vyrábějí. To je prostě nespravedlivé!“… přičemž takoví zaměstnanci státní tiskárny jsou velice důležití, protože bez nich by si ani ti železničáři nic (v hotovosti) nekoupili a ani by mj. nemohli (v hotovosti) inkasovat jízdné od cestujících. 🙂

Otmar
Host
Otmar

Zaměstnanci tiskárny cenin si možná vyjednali jiné benefity. Pokud ne tak ať to udělají. Každý má to co si dokázal vyhádat. Tak nezáviďte těm schopným.

xyz
Host
xyz

“ Tak nezáviďte těm schopným.“
Chybně předjímáte, že někomu závidím.

P. S. (ve vztahu k příspěvku o několik řádků výše) Zaměstnanci SŽDC (prostřednictvím své odborové organizace) dle vašeho názoru jsou či nejsou v této věci schopni (vyjednat si dostatečné peněžní i nepeněžní benefity), když (dle vašeho tvrzení) má SŽDC podstav 15 % (= poptávka po práci v takové organizaci je za daných finančních i nefinančních podmínek nižší než počet potřebných pracovních pozic)?

Otmar
Host
Otmar

Pokud by se měl naplnit stav na aspoň 95% na SŽDC musela by mzda vzrůst okamžitě o 25%. To by znamenalo nárůst mzdových nákladů o cca 2,5 miliardy Kč ze státního rozpočtu. Jistě pochopíte že zo je nereálné. Proto odboráři SŽDC budou bránit tento benefit v podobě režijky neboť ta režijka supluje cca 7-8% nákladů na mzdové prostředky SŽDC.

Tronda
Host
Tronda

Vždyť jim ho nikdo nebere a bránit ho a vyjednávat o něm u svého zaměstnavatele mohou vesele dál, bez ohledu na zákon.

železničář
Host
železničář

Můžu jet taky obkročmo na uhlí?

Petr
Host
Petr

Takže na elektrizovaných tratích i zaměstnanci elektráren, že?
A na neelektrifikovaných zaměstnanci ropovodů a rafinerií.
A všude zaměstnanci lokomotivek, vagonek, hutí, …

Otmar
Host
Otmar

Jaké benefity jste si vyjednal vy? Nebo jen sedíte na zadku a čekáte že někdo vám něco dá a planě píšete nenávistné a závistivé komentáře když vidíte že někdo schopnější si nějaký ten benefit vyjednal?

Kubrt
Host
Kubrt

Většina populace na nějaké benefity zvysoka, protože chápe že způsobem ocenění práce je mzda odpovídající představám obou smluvních stran. O té se vyjednává.
Celá tahle diskuze je dost zbytečná. Kdo je nespokojen se svou odměnou za práci, může jít jinam. Aktuálně probíhá rozběh „soukromníků“ v osobní dopravě, takže sledujeme skutečné vyjdnávání o mzdě. To úplně stačí, nějaké režijky jsou zbytný přívažek.

Otmar
Host
Otmar

Když železničářům přidáme 2000 Kč měsíčně tak se každý rád režijky vzdá. Jenomže to bude znamenat 2,5 miliardy ze státního rozpočtu navíc. Tady hovoříme o tom že ta režijka supluje 2,5 mld které stát těm lidem nemusí vyplácet a dává jim možnost ve státem ( krajem) placených vlacích jezdit za cenu 1100 Kč ročně. Co je tedy levnější. Vydat 2,5 mld ze státního rozpočtu navíc nebo nechat pár lidí jezdit za 1100 ročně a ušetřit 2,5 mld.?

Dominik
Host
Dominik

Za 2 tisíce? Ani náhodou, minimálně čtyřnásobek abych byl o tom ochoten uvažovat.

Karel
Host
Karel

Fakt ji chcete zdanit, jako že má hodnotu 8000 za měsíc?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce