LOT 3a leaderboard

Nový spor o režijky. Nemusí platit v dalších vlacích placených kraji

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhyMotorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Dva roky po uzavření memoranda o platnosti takzvaných režijek se schyluje k dalšímu velkému sporu mezi železničními odboráři a ministerstvem

Dva roky po uzavření memoranda o platnosti takzvaných režijek se schyluje k dalšímu velkému sporu mezi železničními odboráři a ministerstvem dopravy kvůli jejich platnosti.

V novém návrhu pravidel pro režijky chce ministerstvo (celý název je 16. změna Tarifu jízdného a přepravného pro přepravu zaměstnanců akciové společnosti ČD, zaměstnanců s. o. SŽDC, zaměstnanců Ministerstva dopravy ČR a Drážního úřadu, podílejících se na zabezpečení a provozování drážní dopravy) umožnit krajům, aby ve smlouvách s Českými drahami na zajištění dopravní obslužnosti vyjmuli povinnost uznávat režijní jízdenky v případě, že je kontrakt uzavřen takzvaným přímým zadáním. V praxi to znamená, že od 15. prosince mohou přestat platit režijky v téměř všech regionálních vlacích Českých drah.

Ministerstvo dopravy od čtvrtka na dotazy týkající se návrhu nových pravidel neodpovědělo. Podle informací deníku Zdopravy.cz návrh vychází vstříc zejména krajům, které přecházejí na takzvané brutto smlouvy. U nich jsou veškeré tržby příjmem krajů; z režijkářů takový příjem nemají žádný. Kraje přitom provoz vlaků platí.

Už před dvěma lety ministerstvo umožnilo krajům nedávat Českým drahám  povinnost uznávat režijky u zakázek z otevřené soutěže, nově umožní neakceptovat režijky i u smluv z přímých zadání. Těch bude v novém jízdním řádu většina.

České dráhy nechtěly jednání komentovat. „Jde zatím o návrh, o kterém se nadále jedná,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Místopředseda Odborového sdružení železničářů Vladislav Vokoun považuje návrh za nepřijatelný. „Platí jasný zákon, který vymezuje, kde mají režijní výhody platit. A zákon je nad vyhláškou,“ uvedl Vokoun.

Odborové organizace na železnici se už dohodly na společném postupu, chtějí jednat s ministrem dopravy. „Současný nátlak objednatelů v procesu uzavírání smluv o zajišťování železniční dopravy v závazku veřejné služby s ČD na vyloučení platnosti železničních průkazek v jimi objednaných vlacích proto považujeme za neseriózní snahu o dosažení dodatečného finančního profitu na úkor držitelů železničních průkazek a potažmo také ČD i SŽDC,“ uvádí se mimo jiné v dopisu ministru Kremlíkovi.

Režijky odmítá uznávat v nových smlouvách ze soutěží například Plzeňský kraj, který přechází na brutto model. V Olomouckém kraji České dráhy řeší kompenzaci kraji za uznávání režijek, pokud ale bude platit nový tarif, ČD se této povinnosti zbaví.

Režijky jsou dlouhodobě sporné téma na české železnici i z důvodu, že dávno neposkytují výhody hlavně zaměstnancům Českých drah, ale zejména více než 17 tisícům zaměstnancům SŽDC. Plošný konec režijek navrhoval v dubnu poslanec ANO 2011 Martin Kolovratník, jeho pozměňovací návrh k novele zákona o dráhách ale neprošel.

Význam režijek od prosince dál klesne, řadu výkonů převezmou alternativní dopravci, kteří povinnost přepravovat režijkáře nemají.

Tagy České dráhy Ministerstvo dopravy režijky Top
472 komentářů