Jihočeský kraj uzavřel pětiletou smlouvu s JHMD, připlatí si a dostane nové vlaky

Drsné kouzlo jindřichohradeckých úzkokolejek. Pramen: JHMDDrsné kouzlo jindřichohradeckých úzkokolejek. Pramen: JHMD

Jihočeský kraj a Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) uzavřely v pondělí smlouvu o provozu na úzkorozchodných tratích na dalších pět let.

Jihočeský kraj a Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) uzavřely v pondělí smlouvu o provozu na úzkorozchodných tratích na dalších pět let. Kraj výrazně zvedne platbu dopravci za vlakový kilometr, JHMD se zase zavázaly k obnově vozového parku. Parametry smlouvy schválilo už koncem září krajské zastupitelstvo.

Kraj bude od nového grafikonu platit firmě 125 korun za vlakový kilometr, částka přitom v dalších letech poroste. Za pět let trvání smlouvy bude průměr 138,65 koruny za kilometr. Dnes kraj platí zhruba 87 korun za kilometr. Celkové roční náklady kraje se zvýší z necelých 20 milionů příští rok zhruba o deset milionů.

„Jihočeský kraj si je plně vědom, že tradici Jindřichohradeckých úzkokolejek je možné zachovat pouze za cenu pořízení nových vozidel a modernizace železniční infrastruktury. Vydali jsme se touto cestou s očekáváním, že dopravce splní všechny smluvní podmínky a zajistí kvalitní veřejnou dopravu pro obyvatele i návštěvníky regionu,“ uvedl první náměstek jihočeské hejtmanky Josef Knot.

Vozový park JHMD v Jihočeském kraji dnes stojí na stařičkých lokomotivách 705.9 a úzkorozchodných Balmech. Kraj má také jeden ze čtyř motorových vozů M27.0, kterým se přezdívá ponorka či hašišbedna. Zbylé tři jsou určené pro Vysočinu. Smluvní podmínkou je proto nákup nových vozidel.

Dopravce pořídí tři nové motorové jednotky, do provozu by mohly být nasazeny v roce 2022. Podle šéfa JHMD Borise Čajánka vede dopravce už rok a půl tržní konzultace s výrobci. S hašišbednou kraj do budoucna vůbec nepočítá, lokomotiva a Balm by měly projít generální opravou a sloužit jako záloha či posila.

„Vzhledem k pořízení nových vozidel bychom chtěli smluvně zajistit jejich dlouhodobý provoz na další roky,“ doplnil krajský radní pro dopravu Jiří Švec. Velké rozvojové plány představil Čajánek před rokem.

V mnohem horším postavení je nyní úzkokolejka v kraji Vysočina, kde má JHMD také smlouvu do roku 2024. Nejde ale o nový kontrakt, nýbrž prodloužení starého. Kraj platí firmě 83 korun za kilometr a o navýšení plateb nechce slyšet s poukazem na platnou smlouvu.

Na Vysočinu připadá 29 z celkových 79 kilometrů úzkorozchodné tratě, zbytek je v jižních Čechách. Jihočeský kraj je přitom odhodlán v případě zániku objednávky na Vysočině objednávat dopravu alespoň do Kamenice nad Lipou, kde má firma zázemí.

Tagy JHMD Jihočeský kraj
28 komentářů