Dopravci Železnice

Jihočeský kraj uzavřel pětiletou smlouvu s JHMD, připlatí si a dostane nové vlaky

Kalamita na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Pramen: JHMD
Kalamita na jindřichohradeckých úzkokolejkách. Pramen: JHMD

Jihočeský kraj a Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) uzavřely v pondělí smlouvu o provozu na úzkorozchodných tratích na dalších pět let. Kraj výrazně zvedne platbu dopravci za vlakový kilometr, JHMD se zase zavázaly k obnově vozového parku. Parametry smlouvy schválilo už koncem září krajské zastupitelstvo.

Kraj bude od nového grafikonu platit firmě 125 korun za vlakový kilometr, částka přitom v dalších letech poroste. Za pět let trvání smlouvy bude průměr 138,65 koruny za kilometr. Dnes kraj platí zhruba 87 korun za kilometr. Celkové roční náklady kraje se zvýší z necelých 20 milionů příští rok zhruba o deset milionů.

„Jihočeský kraj si je plně vědom, že tradici Jindřichohradeckých úzkokolejek je možné zachovat pouze za cenu pořízení nových vozidel a modernizace železniční infrastruktury. Vydali jsme se touto cestou s očekáváním, že dopravce splní všechny smluvní podmínky a zajistí kvalitní veřejnou dopravu pro obyvatele i návštěvníky regionu,“ uvedl první náměstek jihočeské hejtmanky Josef Knot.

Vozový park JHMD v Jihočeském kraji dnes stojí na stařičkých lokomotivách 705.9 a úzkorozchodných Balmech. Kraj má také jeden ze čtyř motorových vozů M27.0, kterým se přezdívá ponorka či hašišbedna. Zbylé tři jsou určené pro Vysočinu. Smluvní podmínkou je proto nákup nových vozidel.

Dopravce pořídí tři nové motorové jednotky, do provozu by mohly být nasazeny v roce 2022. Podle šéfa JHMD Borise Čajánka vede dopravce už rok a půl tržní konzultace s výrobci. S hašišbednou kraj do budoucna vůbec nepočítá, lokomotiva a Balm by měly projít generální opravou a sloužit jako záloha či posila.

„Vzhledem k pořízení nových vozidel bychom chtěli smluvně zajistit jejich dlouhodobý provoz na další roky,“ doplnil krajský radní pro dopravu Jiří Švec. Velké rozvojové plány představil Čajánek před rokem.

V mnohem horším postavení je nyní úzkokolejka v kraji Vysočina, kde má JHMD také smlouvu do roku 2024. Nejde ale o nový kontrakt, nýbrž prodloužení starého. Kraj platí firmě 83 korun za kilometr a o navýšení plateb nechce slyšet s poukazem na platnou smlouvu.

Na Vysočinu připadá 29 z celkových 79 kilometrů úzkorozchodné tratě, zbytek je v jižních Čechách. Jihočeský kraj je přitom odhodlán v případě zániku objednávky na Vysočině objednávat dopravu alespoň do Kamenice nad Lipou, kde má firma zázemí.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Medvěd
Host
Medvěd

Kraj se zachoval velkoryse, co provede JHMD ? Zrušit takový unikát by byla škoda.

Tronda
Host
Tronda

JHMD mají tu výhodu, že mohou jezdit bez jakýchkoliv záloh, protože na úzkém rozchodu je šotoušci z ČD fans nevyžadují. Tak až pořídí ta nová vozidla, přesně na turnusový počet, mohou vše ostatní poslat do šrotu.

Jarda
Host
Jarda

ČD mají výhodu z rozsahu, to je regulérní konkurenční výhoda. Až Dráhy ve výkonech dotáhne jiný dopravce, bude na tom stejně. Ale na úzkokolejce nikdo takovou výhodu nemá, ani ČD.

Jihocech
Host
Jihocech

Chceme zachovat tradici….
A proto na trať(jejíž význam je z většiny turistický) nacpeme hnusné Stadlery nebo hruzu typu ponorky…..

noerf
Host
noerf

Jihocech: turistická je především trasa Jindřichův Hradec – Nová Bystřice. Do Kamenice nad Lipou by při zvýšení traťové rychlosti a rychlejším jednotkám mohla mít trať zajímavý potenciál.

Přemek
Host
Přemek

Jakápak úzkokolejná technika má představovat onu modernizaci? Reko BALMů asi těžko… Jinak Mjölk udělal solidní práci a soudím, že by si Nautilus zasloužil delší provozní život, pokud není proti základní technický stav.

Limokola
Host
Limokola

Jel jste tím někdy? V mrazu? Ve vedru? Vzhled je u toho vozidla ten nejmenší problém.

Dáda
Host
Dáda

Funguje perfektně, V Mraz je v něm zima, v létě hyc, takže se jedná o vrcholně ekologické vozidlo, které absencí klimy a topení minimalizije svou uhlíkovou stopu.

Marek Janík
Host
Marek Janík

…..a ty sedačky bez opěradel z trolejbusu, které by mohli sloužit možná tak jako jídelní židle na chatě, tomu nasazují korunu

Xaver
Host
Xaver

A já si pořád myslím, že jako atrakci by ho měli zachovat. Až budou mít ty nové motoráky, tak tohle vozidlo při nějakém srandovním polepu a lehké úpravě interiéru by skutečně mohlo evokovat ponorku a kdyby prodávali i jízdenku na ponorku třeba během nějakých speciálních akci, tak by to bylo opravdu originální 😉

Vbb
Host
Vbb

„Jinak Mjölk udělal solidní práci“
„Nautilus by si zasloužil delší provozní život“
Tak dobře jsem se už dlouho nezasmál 🙂 🙂 🙂 .
V Mjolku si dali trochu toho hašiše a začali malovat. Třeba ta ohromná světelná rampa, kterou tam původně měli…
A jak se čertili, když jim to JHMD hodily na hlavu s odkazem na nějaké normy.

Karel
Host
Karel

A zase bez výběrového řízení. 🙂

Flinta
Host
Flinta

A na co byste chtěl dělat výběrové řízení? JHMD vlastní vozidla i dopravní cestu, takže jiný provozovatel nepřichází v úvahu.

Core
Host
Core

Není absolutně žádný problém dělat výběrové řízení na trať JHMD. Pokud by se někdo přihlásil, klidně mohl s JHMD soutěžit. Ale zajímalo by mě kdo má úzkorozchodná vozidla, funkční nová a za dobrou cenu. Víte o někom?

Limokola
Host
Limokola

Stadler?

Dáda
Host
Dáda

kluci ze Zastávky nebo z Mladějova.

Flinta
Host
Flinta

A o co by měl s JHMD soutěžit? Koleje patří JHMD, soukromému subjektu! Jak chcete vynutit, aby soukromý subjekt (JHMD) poskytl svoji železniční trať jinému subjektu?

Alibaba
Host
Alibaba

Je to dané zákonem o drahách, trať je veřejná, takže se nic vnucovat nemusí. Něco jiného je, kdyby to byla vlečka (a to ještě bez zapojené jiné vlečky), tam si vlastním může sám určovat.
Samozřejmě případný jiný dopravce (než JHMD) by platil za dopravní cestu vlastníku (provozovateli dráhy).

Karel
Host
Karel

Ta pokud bude výběrové řízení vyhlášeno včas a na dostatečně dlouhou dobu, tak by se snad mohl přihlásit jakýkoliv železniční dopravce, která by zvládl si vozidla někde nakoupit nebo nechat vyrobit.

Tronda
Host
Tronda

Hele Kájo, vždyť přece můžeme být rádi, že úzká vůbec jezdí, jsou tam aspoň nějaká provozní vozidla a víc se v tom nerejpat, resp. jinak může klidně většinu jezdit místo vlaků NAD. Přece tak vztekle lomcuješ ve vedlejší diskuzi.

AAA
Host
AAA

vozidla bude stejně kupovat nová a na dopravní cestu může za poplatek a v rámci kapacity každý ne? nebo to platí jenom pro SŽDC?

Flinta
Host
Flinta

Předpokládám, že na soukromou trať si asi nemůže vynutit vjezd každý. SŽDC je státní organizace organizující provoz na státem vlastněné železniční infrastruktuře.

Lemmy
Host
Lemmy

Ale prd, JHMD je subjekt regulovaný zákonem o dráze a trasy publikuje k dispozici.
Taky z tohoto titulu přijímá poměrně velké prostředky ze SFDI, které jsou podstatou podnikání JHMD – pár náhodných výstřelů za stovku na kilometr nikoho samozřejmě neuživí…

Karel
Host
Karel

Je sice v soukromém vlastnictví, ale regionální, neboli veřejná.

Kubrt
Host
Kubrt

Před dvěma měsíci jsem se tu pozastavoval nad neslučitelností pětileté smlouvy a nových vlaků; změnilo se od té doby něco? Z článku to neplyne – jsou nové vlaky součástí smlouvy, nebo se jen jedná o nějaké očekávání kraje, které se případně bude řešit další smlouvou?

noerf
Host
noerf

Kubrt: Z článku bohužel vyplývá, že se s případnými dodavateli stále jedná, takže výsledek poptávkového řízení a následné výroba bude zřejmě v řádu tak dvou až tří let.

Kubrt
Host
Kubrt

To ano, ale není zřejmé, zda podmínka nových vozidel od roku 2022 je zasmluvnena, tedy vymahatelna sankcemi, výpovědí, nebo je to jen v úrovni oralnich slibů JHMD a když vlaky nebudou, nic se nestane a TU budou dál frcet krajinou.

Bazy
Host
Bazy

Pánové z článku je podle mě dost patrno že nákup nových vozidel je smluvně podmíněn viz věta v článku.: Smluvní podmínkou je proto nákup nových vozidel.