Cestovní ruch Dopravci Železnice

Jihočeši výrazně přidají úzkokolejce, ta koupí nové vlaky. Hašišbedna má na jihu skončit

JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Jindřichohradecké místní dráhy se po letech tahanic o peníze dočkají v Jihočeském kraji výrazně vyšší platby za provozování vlaků. Zastupitelstvo kraje koncem minulého týdne schválilo novou pětiletou smlouvu s JHMD, jejíž součástí je i nákup nových vlaků.

Kraj bude od nového grafikonu platit firmě 125 korun za vlakový kilometr, částka přitom v dalších letech poroste. Za pět let trvání smlouvy bude průměr 138,65 koruny za kilometr. Dnes kraj platí zhruba 87 korun za kilometr. Celkové roční náklady kraje se zvýší z necelých 20 milionů příští rok zhruba o deset milionů.

„Jsme rádi, že se takto Jihočeský kraj rozhodl. Ta částka odpovídá zvyklostem na české železnici,“ uvedl šéf JHMD Boris Čajánek. Připomněl slezskou úzkokolejku z Třemešné do Osoblahy, kde Moravskoslezský kraj platí Českým drahám 156 korun za vlakový kilometr.

„Musíme si uvědomit, že když pro to zvedneme ruku, zvedáme ruku i pro významné navýšení prostředků na dopravní obslužnost,“ uvedla před hlasováním hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD). František Konečný (ANO 2011) zase vyslovil názor, že od Jindřichova Hradce na jih je úzkokolejka fakticky turistickou dopravou, nikoliv dopravou v základní obslužnosti. Smlouva byla nicméně schválena.

Jihočeši se přitom nechtějí smířit se současným vozovým parkem, který stojí na stařičkých lokomotivách 705.9 a úzkorozchodných Balmech. Kraj má také jeden ze čtyř motorových vozů M27.0, kterým se přezdívá ponorka či hašišbedna. Zbylé tři jsou určené pro Vysočinu. Smluvní podmínkou je proto nákup nových vozidel.

S hašišbednou kraj do budoucna vůbec nepočítá, lokomotiva a Balm by měly projít generální opravou a sloužit jako záloha či posila. Provoz pak má stát na třech zcela nových motorových jednotkách, které dopravce koupí. „Vedeme už rok a půl předběžné tržní konzultace a zájemců je hned několik,“ uvedl Čajánek. Podle poradce hejtmanky pro dopravu Ivana Študlara by měla být nová vozidla nasazena v roce 2022. Náklady kraje tak výrazně vzrostou především v letech 2023 a 2024, kdy už se budou platit odpisy nových vlaků.

Kraj také nechce trpět nešvar v podobě nasazování autobusů místo vlaků. „Nová smlouva zavádí přísnější sankce, o nasazení autobusů bude navíc muset dopravce žádat kraj předem,“ doplnil Študlar.

Kraj se rovněž zabýval potížemi, které mají JHMD se Správou železniční dopravní cesty. Ta na základě smlouvy řídí provoz na úzkokolejkách, dopravce ale za službu neplatil. Správa železnic proto vypověděla smlouvu, která tak skončí s koncem září. Ještě v dokumentu ze 17. září, který SŽDC zveřejnila na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, se uvádí, že JHMD dluží po splatnosti k 11. září téměř 1,8 milionu.

Podle Čajánka jsou ale už všechny závazky splaceny a SŽDC bude dál řídit provoz na základě nové smlouvy. Potvrzení o zaplacení dostal podle Študlara i Jihočeský kraj. „S JHMD jednáme a byl jim zaslán nový návrh smlouvy s platností od 1. 10. 2019. Dlužná částka za řízení provozu byla uhrazena. Spolupráce tedy může pokračovat za předpokladu, že do 27. 9. dojde k uhrazení  všech zbylých pohledávek,“ potvrdil i mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Jihočeské hejtmanství přitom mělo na stole celkem tři varianty další spolupráce s JHMD. Druhá varianta počítala s generální opravou současného vozového parku, třetí jen s nejpotřebnější opravou a po pěti letech ukončením provozu na úzkokolejce. To ale radní i zastupitelé odmítli. „To by snad bylo lépe už od příštího roku platit místo vlaků autobusy, a ne čekat na zavření dalších pět let. Vyšlo by to levněji. Úzkokolejka je ale fenomén a rádi bychom ji zachovali našim potomkům,“ řekl radní pro dopravu Jiří Švec.

Kraj bude podle něj hledat i do budoucna vzájemně výhodný vztah s JHMD, který by usnadnil firmě pořízení nových vozidel. Dopravci by pro jednání s bankou pomohla zřejmě nejvíc brzká záruka provozu na dalších deset let po roce 2024. Kraj bude muset ale přímé zadání notifikovat v Bruselu, což budou muset znovu schválit zastupitelé. „Usuzuji podle posledního hlasování, že převládá vůle udržet provoz po další léta,“ doplnil Švec.

V mnohem horším postavení je nyní úzkokolejka v kraji Vysočina, kde má JHMD smlouvu do roku 2024. Kraj platí firmě 83 korun za kilometr a o navýšení plateb nechce slyšet s poukazem na platnou smlouvu. Spor, který přerostl až v trestní oznámení na hejtmana Jiřího Běhounka, nevyřešilo ani ministerstvo vnitra. Kraj má dlouhodobě v šuplíku i autobusovou variantu obsluhy území. V případě zániku objednávky na Vysočině je Jihočeský kraj připraven objednávat vlaky alespoň do Kamenice nad Lipou, kde má firma zázemí.

56
Diskuze

avatar
8 Komentáře
48 Reakce na komentáře
26 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
26 Autoři komentářů
CoreAlibabawxdfJosef KubešKubrt Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiří Havel
Host
Jiří Havel

Je to romantické cestování nádhernou krajinou, ale vlaky z J Hradce do Obrataně -ponorka to je utrpení skákání a naklánění tak nevadí , ale kulatá okna která nejdou otevřít to je v letě utrpení, slabá klima , zavřené WC to raději nikam nejezdit. Proč na této trati nejezdí takové vlaky jako do Bystřice tam je to v pohodě – ale ponorku pouze v zimě

Zdeněk
Host
Zdeněk

Německá úzkokolejka Zittauer Schmalspurbahn v Žitavě má k dispozici veškerou techniku potřebnou k údržbě, včetně podbíječky. Škoda, že tato dráha má rozchod 750 mm, zatímco naše jindřichohradecká 760mm. Pokud by však centimetrový rozdíl rozchodu nemusel být na závadu – viděl jsem tuto techniku pracovat jen ze vzdálenosti asi 30 m a s nikým z její obsluhy nehovořil, takže netuším, zda je možné rozchod upravit – stálo by možná za úvahu zapůjčení. Zcela určitě není tato technika využita celoročně. Otázkou je, jaká by byla cena.

Josef Kubeš
Host
Josef Kubeš

Co vymýšlíte? JHMD tohle mají také…

noerf
Host
noerf

Jsem toho názoru, že trať Jindřichův Hradec – Nová Bystřice je převážně turistická, proto tam stačí klidně opravené vozy Balm a provoz parních lokomotiv v letním období.
U tratě Jindřichův Hradec – Kamenice – Obrataň je otázka, zda se zde železniční provoz vyplatí. Pokud ano, tak by se mělo uvažovat o zrychlení a narovnání některých úseků s přebudováním na standardní rozchod. Časová úspora a novější vlaky, by pak cestující mohli přilákat.

Tronda
Host
Tronda

Na konci 80. let měli komunisti záměr přerozchodovat Hradec – Kamenice, s tím že zbytek bude fungovat dál úzkej, ale moc dlouho by to asi nevydrželo.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Proč přerozchodování? Japonci na kapském rozchodu (1067mm) jezdí 130 km/h, Švýcaři na metrovém rozchodu jezdí 100 km/h a rekord mají kolem těch 130 km/h taky.
Přičemž omezení na 50 km/h lze dosáhnout i na rozchodu standardním, jak nám SŽDC předvádí.

noerf
Host
noerf

Jiří Kocourek: Na Jindřichohradeckých úzkokolekách je rozchod jen 760 mm. Změna rozchodu na standardní má několik důvodů:
1) jednodušší údržba trati (betonové pražce, strojní technika)
2) nákup standardních jednotek, možnost využití tratě i pro nákladní dopravu nebo osobní v případě výluk
3) odjezdy z jednoho nádraží v Jindřichově Hradci, stejně je část trati společná

Kubrt
Host
Kubrt

Hypotetické přerozchodování by znamenalo výrazné přeložky, u této tratě dnes by to ekonomicky bylo úplně mimo.
Betonové pražce na 760 mm nejsou problém (kolem jednoho denně chodím 🙂 ), i ta technika by byla – jestli na JHMD není podbíječka dnes, v minulosti tam bývala.

Josef Kubeš
Host
Josef Kubeš

Jděte tohle vysvětlit na Rakoukou Zillertal a Pinzgaubahn… Tam se jezdí 80 km/h na bezstykových kolejích na betonových pražcích. Švýcaři na různých úzkých rozchodech také… Tohle jsou vysloveně hlouposti…

Alibaba
Host
Alibaba

A nebude tady problém v zabezpečení tratě? Teď se tam jezdí podle D3, takže maximálka 60. Na větší rychlost by to chtělo návěstidla ve stanicích a k tomu výpravčí (nebo dálkovina), což obojí stojí nějaké peníze jak investice tak provoz. Jinak směrově to tam místy asi půjde, já bych ještě vylepšil tento úsek: https://mapy.cz/s/jarenesepo (něco na tento způsob směrování) a byl by trochu delší úsek pro větší rychlost.
Sám se vůbec divím, proč už ČSD nezavedlo vyšší rychlost na přeložce okolo Nové Včelnice?
Nebyly lokomotivy a vozy? Taky se jim nechtělo zabezpečovat?

Xaver
Host
Xaver

Škoda hašišbedny, ten vlak byl tak ujetej, až se mi líbil 🙂

V.N.
Host
V.N.

No , určitě bych ji nelikvidoval. V nějakém muzeu by se dobře vyjímala jako nejabsurdnější vozidlo , které kdy brázdilo české koleje.

Tronda
Host
Tronda

A vedle vystaví Mečiarovu ponorku a bude z toho hotový Československo.

Lemmy
Host
Lemmy

Ještě bych tam dal šukafon s elektrickým přenosem výkonu.

Kubrt
Host
Kubrt

Šukafony s elektrickým přenosem výkonu odvedly u ŽSR/ZSSK dost práce, takže srovnávat je s výše uvedenými vozidly je dost nemístné.

Martin V.
Host
Martin V.

Souhlasím! Když Švédové můžou hrdě vystavovat svoji loď Vasa, tak proč ne. 🙂 https://cs.wikipedia.org/wiki/Vasa

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mezi absurditami na železnici v ČR?
− Honecker: Nemocniční lůžkový vůz provozovaný v příměstské dopravě.
− Aerodynamické čelo lokomotivy koncepce Nefuk
− Osmivozová příměstská jednotka složená z vozů řady 810 (údajně 3 ks) a 010 (údajně 5 ks), model v měřítku H0.
− Nabourané TGV: My máme zabezepčovač!

V.N.
Host
V.N.

Byli jsme před pár lety na dovolené v Kunžaku , vyrazili jsme na výlet do Nové Bystřice. A byl to docela šok. Nemám problém se starými vozidly , ale když ta vozidla jsou špinavá , neudržovaná , rezavá… je to špatně. Stav záchodů v balmech a neprůhlednost oken připomínalo ČSD v osmdesátých letech.

Lemmy
Host
Lemmy

A nemohl by s hašišbednou skončit i kormidelník zkázy Čajánek? Páč kam se ty JHMD pohly za posledních 5 let? Hašišbedny v různém stadiu rozkladu, stále více olezlé Balm/ú, parní provoz nula…

Jerry
Host
Jerry

Hasisbedny to je fakt omyl.. a balmy to je humus.kdo vyrábí něco nového úzkorozchodného Švýcari?

Frantisek
Host
Frantisek

Lze se inspirovat u sousedů:comment image. Klidně by se ty dráhy mohly propojit…

VRT
Host
VRT

No když zbouráte v Bystřici ten panelák 😀

Petr
Host
Petr

proč bourat, stačí se v patře probourat skrz 🙂

Václav
Host
Václav

Architektonicky by to bylo jistě zajímavé, ale obávám se, že obyvatelé toho domu by radostí nejásali.

Lemmy
Host
Lemmy

Panelák se dá koupit a zbourat, nebo se dá objet přes hajc, nebo vyřešit esíčkem – úzká snese leccos.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A v rakousku by to byl buď tunel nebo průraz obytnou zástavbou. Ale pokud to František zatáhne ze svého, prosím.
Má−li to být z veřejných rozpočtů, tak nejprve velodráhu z Lednice do Podivína.

PetrB
Host
PetrB

NOVÁ AUTOBUSOVÁ LINKA NOVÁ BYSTŘICE – LITSCHAU V objednávce země Dolní Rakousko je vedena turistická autobusová linka, která propojuje úzkorozchodné tratě JHMD a Waldviertlerskou železnici (Waldviertlerbahn). Autobus linky 744 Litschau – Nová Bystřice je v provozu v pátek, sobotu a neděli od 5. 8. 2019 do 29. 9. 2019 čtyřikrát denně po dvou hodinách. Linka 744 má v Nové Bystřici návaznosti na vlaky JHMD. Na této lince prozatím nelze uplatnit jízdenku JIKORD plus. V Litschau má tato linka návaznosti na linku 760 (JŘ ke stažení ZDE). Na této lince platí tarif vyhlášený Dolnorakouským koordinátorem dopravy (VOR). Na této lince prozatím… Číst vice »

PetrB
Host
PetrB

Jízdní řád linky 744 k dispozici na stránkách VOR zde:
https://www.vor.at/fahrplan/fahrplanservices/linienfahrplan/

Frantisek
Host
Frantisek

Vida, kdybych to byl v létě tušil… Ještě nedávno byl jediným způsobem taxík, tak jsme vzali na dovolenou auto.

wxdf
Host
wxdf

Trochu putovat taky neškodí. Celoročně jede linka 745 do Litschau ze zastávky Grametten, pěšky je to tam 2,9 km.
https://p2w.vor.at/api/pdf/ttb?line=vor:91745:%20:H:j19

Kubrt
Host
Kubrt

Stadler je schopen vyrobit cokoliv, na JHMD by připadalo v úvahu něco takového https://www.stadlerrail.com/media/pdf/tmarst0415e.pdf , ale bude to strašně drahý – atypické vozidlo, produkce v pár kusech, minimálně částečně to budou vyvíjet a vyrábět fakt Švýcaři, takže švýcarská cena práce… Za současné konstelace vidím pravděpodobnost nákupu nových vozidel pro JHMD jako prakticky nulovou.

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Líp už bylo. Jó, Honza byl Honza

Georg
Host
Georg

pri vsim respektu k honzovi, je salat, ze to neustal. 🙁

Core
Host
Core

Takovej ten co to tuneloval uzavíráním jednostranně nevýhodných smluv? To díky teda. A ve chvíli, kdy byly JHMD v mínusu už tam nebyl. Takhle podnikat je spíš na kriminál.

Kubrt
Host
Kubrt

Petileta smlouva obsahující podmínku nákupu nových vozidel? To je pro obě smluvní strany velmi riskantní chování, když uvazime okolnosti jako atypicnost vozidel, serioznost JHMD, delka volebního obdobi…

Petr
Host
Petr

bez potvrzení na dalších 10 let do toho žádná banka nepůjde = nyní je nákup nových vozidel ze strany JHMD jen slibem, který má zajistit toto prodloužení krajem

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

JŘ to ale nezlepší, dva kraje, stejné polit. vedení a okázalý nezájem. Železniční opona spuštěna. Na jih sice turistická atrakce, ale kdyby ji (po vzoru pokusu někdejší pí. Chlebcové) chtěli také zavřít, tak by jim majitelé turistického fundusu asi hezky poděkovali…..

Kubrt
Host
Kubrt

Železniční opona… Ta trať je ale fakt mezi Kamenici a Obratani z hlediska dopravní obsluhy území k ničemu.

Vlak vs bus
Host
Vlak vs bus

Nerekl bych, dost lidi (a bylo bych jich vice kdyby koncepce kraje vysocina za neco stala) jezdi v relaci kamenice – obratan ci cernovice – obratan a to samozrejme s navaznym prestupem na vlak dale. Dalo by se rici ze i dobesov – cernovice a vcelnicka – kamenice za neco stoji. Ale jak rikam, to by musel kraj vysocina zacit pro dopravu neco delat a podivat se na zeleznici jako paterni system a misto soubehu bus+vlak udelat navazne pripoje bus na vlak!

Kubrt
Host
Kubrt

Kolik je to „dost lidi“? Samozrejme „systém“ VHD na Vysočině je katastrofa, na druhou stranu si nemyslím, že při tamní struktuře a hustotě osídlení je tam duvod a prostor pro nějaký systém svozových busu a přestupu na vlaky, např kolem Pelhřimova.

Josef Kubeš
Host
Josef Kubeš

To není. Naopak o víkendu jediné spojení. Autobusů jezdí pár a vlak je skvěle doplňuje. Pocházím odtud a neexistenci úzké bychom pocítili… Ale chápu, že dnes je odborník každý na vše, ať bydlí kdekoliv, a zde se byl tak maximálně projet vláčkem…

Josef Kubeš
Host
Josef Kubeš

EDIT: odpověď pro „Železniční opona… Ta trať je ale fakt mezi Kamenici a Obratani z hlediska dopravní obsluhy území k ničemu.“

Frantisek
Host
Frantisek

Ideálně ještě třetí kolejnice až do Pelhřimova. 😉 I když je to trochu oklikou…

Petr
Host
Petr

těch „dost lidí“ se vejde do mikrobusu

VRT
Host
VRT

Ve špičce.

Petr
Host
Petr

tam (Kamenice – Černovice – Obratáň) někde bývá taková „špička“, že by jí nepobral autobus???

VRT
Host
VRT

No, ta špička je většinou na ten mikrobus. Jindy by stačil osobák, kde by stejně ještě bylo vzadu volno.

Petr
Host
Petr

V této části kraje Vysočina je „železnice jako páteřní systém“ čiré blouznění zešílevšího šotouše 🙁
Lidi potřebují jezdit mezi existujícími sídly, zejména do spádových obcí a měst, nikoli na přestupy někam do polí, luk a lesů.

VRT
Host
VRT

No, tohle nevím, jestli tu některým šotouškům vysvětlíte.

Jerry
Host
Jerry

Vrt : furt šotousi ani nevíte kdo to je

VRT
Host
VRT

Vždy pomůže Necyklopedie, v nutných případech její parodie Wikipedie: https://necyklopedie.org/wiki/%C5%A0otou%C5%A1

Lukáš F.
Host
Lukáš F.

V Praze nás autobusy vozí do polí k metru Letňany, ó my se máme!

VRT
Host
VRT

Ono by totiž bylo úplně ideální udělat autobusový terminál uprostřed sídliště!

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Postavil si hospodu u silnice, ale chodili mu do ní lidi, že ano:-) Na sídlišti je zastávka špatně, když je nějaká vesnice u lesa a zastávka též u lesa, je to také špatně, když jede obrat prázdný, tak „veze vzduch“, bóže, zde je zase chytro, že by se dalo krájet.

VRT
Host
VRT

Pán asi úplně nepochopil, ale to nevadí.

Josef Kamiš
Host
Josef Kamiš

Trať mezi Kamenicí a Obrataní z hlediska dopravní obsluhy teprve bude území k ničemu viz jizdní řád 2020, aneb jak cíleným způsobem plynule přejít na autobusovou dopravu.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll