JHMD plánují velký rozvoj. Chtějí nové vlaky a nástupiště, žádají dlouhou smlouvu

Motorový vůz 5090 na rakouské úzkokolejce Waldviertel Schmallspurbahn. Foto: Von Herbert Ortner, Vienna, Austria - own image, scan from slide, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=724348Motorový vůz 5090 na rakouské úzkokolejce Waldviertel Schmallspurbahn. Foto: Von Herbert Ortner, Vienna, Austria - own image, scan from slide, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=724348

Vedení Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) ukázalo ve středu na jednání v Jindřichově Hradci starostům přilehlých obcí i zástupcům krajské organizace

Vedení Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) ukázalo ve středu na jednání v Jindřichově Hradci starostům přilehlých obcí i zástupcům krajské organizace Jikord své představy o budoucnosti provozovaných úzkorozchodných tratí. Součástí plánů je mimo jiné nákup nových vlaků a zbudování peronů pro bezbariérový výstup a nástup, podmínkou pak dlouhodobá smlouva s krajem a vyšší platby za vlakokilometr. Ředitel JHMD Boris Čajánek přitom u přítomných našel vesměs pochopení.

„Je nejvyšší čas, abychom se začali zabývat otázkou, čím budeme jezdit po roce 2024, kdy skončí udržitelnost projektu vozidel M27,“ uvedl Čajánek. Podle něj je vůbec otázkou, zda zmíněné rekonstruované motoráky (za evropské peníze), přezdívané ponorky či hašišbedny, představují pro jidřichohradeckou úzkokolejku vhodný koncept. Čajánek rovněž připomněl, že další využívaná vozidla (především lokomotivy TU47 a vozy Balm) jsou 60 let stará a dosluhují.

JHMD Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

JHMD
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Firma proto přišla za Jihočeským krajem s návrhem na pořízení tří zbrusu nových vlaků, které by financovala bankovním úvěrem. „To si zároveň vyžádá vysoký stupeň úpravy nástupišť,“ doplnil Čajánek. Ve vytížených stanicích počítá se zbudování nástupišť s hranou 550 milimetrů, jinde 350 milimetrů. Za to firma požaduje dlouhodobou smlouvu, ideálně na 15 let. Pro kraj by pak nové vlaky znamenaly vyšší platbu za jeden kilometr jízdy. Zatímco dnes kraj platí 87 korun, budoucnost s novými vlaky by si vyžádala 130 korun za vlakový kilometr. To by pro kraj znamenalo přihodit k dnešním 18 milionům ročně dalších deset milionů.

„V případě, že se nepořídí nová vozidla, tak JHMD skončí špatně. Kraj dnes vydává 1,2 miliardy ročně na dopravní obslužnost, takže deset milionů není zas až taková částka,“ vyjádřil se na jednání poradce hejtmanky pro dopravu Ivan Študlar. Dodal ale, že vedení kraje zatím přesvědčeno není. Nejprve bude chtít kraj posoudit ekonomický model do budoucna, neboť životnost vozidel se počítá na 30 až 35 let.

„Jako města a obce, která jsou na trati, to chceme. Nikdo z nás si nepřeje, aby z toho byla do budoucna hezká cyklostezka,“ uvedl jindřichohradecký radní pro dopravu Bohumil Komínek. I podle něj by nebyl nárůst vydaných prostředků z rozpočtu dramatický, větší zářez podle něj přinese přímé zadání Českým drahám poté, co kraji zkrachovaly vlakové soutěže.

Pokud jde o nákup vlaků, firma podle Čajánka už rok provádí tržní konzultace s výrobci. Ve hře jsou především tři: nejaktivnější Stadler, čínský gigant CRRC a Škoda Transportation. Tři uvažované jednotky pro Jihočeský kraj by podle zatímních odhadů mohly vyjít na 350 milionů korun, skutečná cena by vzešla ze soutěže. Dvě jednotky by byly dvouvozové a jedna třívozová s možností přepravy kol. Vlaky by mohly začít jezdit v roce 2022.

Osobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMD

Osobní vlak na trati Jindřichův Hradec – Nová Bystřice. Foto: JHMD

Investice do nástupišť pak firma odhaduje na 400 milionů, počítá přitom s penězi ze Státního fondu dopravní infrastruktury, případně evropských fondů. „Všichni si dnes myslí, že spasí drážní dopravu ojetými vozidly, ale to není dlouhodobě udržitelné,“ řekl Čajánek. Podle něj se firma nebrání ani hybridním technologiím, ale musejí být vyzkoušené a spolehlivé.

Výsledkem včerejšího jednání je shoda na přípravě memoranda, pod které by se podepsali starostové, zástupci Jikordu, JHMD a destinačního managementu oblasti Česká Kanada. Memorandum má vyjádřit vůli úzkokolejku dále rozvíjet. V Jihočeském kraji, na který připadá většina výkonů firmy (226 tisíc vlakových km z celkových 400 tisíc ročně), to bude bude mít JHMD nejspíš snazší než v kraji Vysočina. Tam se ke změnám stavějí konzervativněji. „My naše řešení každopádně nabízíme oběma objednatelům,“ doplnil Čajánek.

Perličkou na závěr bylo oznámení, že firma vážně zvažuje změnu značky na Úzkokolejky Jindřichův Hradec, kterýžto název už používá v marketingu. Podle Čajánka lidé Jindřichohradecké místní dráhy často komolí na Jihomoravské dráhy.

JHMD mají zatím smlouvu s krajem Vysočina do roku 2024, s Jihočeským krajem do roku 2019. Na jihu Čech se ale předpokládá přímé zadání na dalších pět let v prvním čtvrtletí příštího roku. Oba kraje dosud vůči JHMD postupovaly ve shodě, aktuálně ale došlo k rozkolu. Zatímco Jihočeský kraj přiznal firmě na základě kontroly Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře poplatek navíc za dopravní cestu (k 80 korunám přidal dalších sedm), Vysočina tvrdí, že už je zahrnutý v současných platbách.

Tagy JHMD Jihočeský Jindřichův Hradec vlaky
47 komentářů