Jihočeši zavedou spěšný vlak Strakonice – Tábor, v plánech je i přímý spoj do Vídně
Jihočeský kraj přišel spolu s vypsáním soutěže na motorovou trakci i s několika zajímavými novinkami v jízdním řádu, který začne
Jihočeský kraj přišel spolu s vypsáním soutěže na motorovou trakci i s několika zajímavými novinkami v jízdním řádu, který začne platit v prosinci 2019 s prvním vyjetím vítěze tendru. Zřejmě největší změnou má být zavedení spěšných vlaků z Tábora přes Písek do Strakonic, překvapením je i navýšení provozu na některých tratích oproti současnému stavu.
Spěšné vlaky zde mají podle plánů kraje jezdit v osmi párech denně ve dvouhodinovém taktu. Spolu s osobními vlaky Tábor – Ražice by na trati 201 jel nějaký spoj každou hodinu. Dnes jezdí co dvě hodiny. Podobně by se měl zahustit provoz i na trati Strakonice – Březnice nebo Blatná – Nepomuk. Vyplývá to ze zadávací dokumentace k tendru.
„Zvýšení počtu spojů v motorové trakci skutečně bude v roce 2020 oproti dnešku výrazné,“ potvrdil Martin Stach z krajské organizace JIKORD. Podle něj kraj mimo jiné požaduje na více spojích průvodčí/vlakvedoucí.
Kraj k zadávací dokumentaci na motorovou trakci přiložil i informace o plánech v trakci elektrické. Soutěž ještě nebyla vypsána, takže JIKORD plány nekomentuje, nicméně vyplývá z nich mimo jiné požadavek na elektrické vlaky pro takzvanou Bechyňku, kde dnes větší část výkonů zajišťuje Regionova. I na Bechyňce by mělo vlaků přibýt.
Pozoruhodné jsou ale především záměry s tratí 199 z Českých Budějovic do Českých Velenic. I zde jsou zakresleny nové spěšné vlaky, ve dvouhodinovém taktu by přitom měly jezdit až do Vídně. Na objednávku kraje je mají zajišťovat Rakouské spolkové dráhy (ÖBB).
„Navržené jízdní řády mě velice potěšily nárůstem dopravy i využitím některých inovativních prvků, například pásmového provozu. Za tento krok je třeba Jihočeský kraj jednoznačně pochválit a doufejme, že i přes dlouhé období stagnace se podaří část cestujících přilákat zpět do veřejné dopravy,“ hodnotí novinky ředitel nevládního Centra pro efektivní dopravu (CEDOP) Tomáš Záruba.
Zmíněný pásmový provoz je k vidění právě v jízdním řádu pro trať do Velenic, kde spěšný vlak vynechá méně důležité zastávky u krajského města, které v mezidobí obslouží osobák. Pravidelné vlaky mezi Budějovicemi a Vídní jezdily do prosince 2009, šlo ale jen o dva páry denně. Uvažuje se o tom, že nově by spoj zajišťovaly jednotky CityJet od Siemensu.
Jihočeský kraj je jeden z mála, který se odhodlal zadávat železniční dopravu v soutěžích. O některých podmínkách soutěže na motoráky deník Zdopravy.cz psal začátkem května. Dokumentace je dostupná na profilu zadavatele.