JetBlue začne létat z USA i do Amsterdamu, chce snížit ceny transatlantických letů

Airbus A321LR pro JetBlue. Foto: JetBlueAirbus A321LR pro JetBlue. Foto: JetBlue

Podle dopravce spojení mezi Evropou a USA volá po větší konkurenci.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

Upřímně asi nevidím více konkurenční prostředí, než na transatlantických letech. Vždyť přes atlantik létají snad desítky dopravců, jak velká by ta konkurence měla být, aby byla dostatečná?

Petr

Čím více dopravců, tím větší konkurence ??🤷 A každý další je minimálně potenciální tlak na snížení ceny a tim pádem jednoznačný přínos pro všechny ?

Zbyněk

Spíš mě zaujalo to, že když si někdo na nejvíc konkurenčním prostředí stěžuje, že je tam málo konkurence, může si na nedostatek konkurence stěžovat opravdu kdekoliv 😀

Petr

Dle ceho usuzujete, že je tam “ nejvíc konkurenční prostredi‘?? Co je měřítkem toho nejvíc ? Pořád platí čím více konkurence tom jediné dobre, nikdy nevíme, jaké např skryté konferenční dohody a podobně mezi dopravci mohou být, ceny letenek jsou oproti době před covidem pořád dost vysoké a větší konkurence tomu jen a jen prospěje

Pavel

konkurence není nikdy dost

Rene

Konkurence nemusí být jen cenou, ale i kvalitou servisu, prostorem pro nohy (který má JB velmi dobrý), časem letů atp.

Václav

Toto je presne to co se mi na A321neo libi: Umoznuje relativne jednoduchy vstup novych dopravcu na dalkove linky, a tim i vetsi konkurenci. Profitovat bude zakaznik.

Gajda

Krátkodobě. Dlouhodobě máme přetížený letiště, nedostatek pilotů, přecpaný hlavní trasy a letadlo pro 200 lidí je přesně to co se tam nehodí.
Osobně vidím budoucnost v 777x, pokud se jí povede dostat na nebe a bude bezpečná. Tam s podobným rozvržením míst jako má tato A321 by mohlo jít o skutečnou změnu a transatlantickou revoluci.

Původní Aleš

Co si máme představit pod “ s podobným rozvržením míst jako má tato A321″?

Pavel

No, myslí tím, že to bude sardinkárna 😀

Původní Aleš

Aha, já myslel, že to má být 3-3 (nebo 2-2-2 nebo 1-4-1 atd.) v Y za konkurenční cenu letenky 🙂

Původní Aleš

A z jiného soudku a paralela s železnicí: Trať Praha-Ostrava je taky přetížená a fírů je obecně nedostatek. Přesto se mi jako vhodnější jeví současný model, kdy jsou na trať puštěny tři dopravci a značná část vlaků (ne-li většina) jezdí dost krátká než aby se šlo cestou koncesí a na trati byl monopolní dopravce.

Ivan_pha

To je přesně to, co trať na PHA – OVA zbytečně zacpava a vytěžuje. Rozhodně nejsem pro monopol jednoho dopravce, ale spoje by se měly koordinovat a jejich počet snížit, aby šla trať efektivněji využít. To je ale odbočka od tématu.

AMS se snaží dlouhodobě redukovat počty letu, takže tohle rozhodně není do budoucna cesta. Vhodnější jsou B787, A350.
A321LR je lepší na spojení menších letišť přes oceán, ale ne na hub. Uvidíme, jak se to vyvine. Nebál bych se, že bude mít jetblue letadla prázdná.

Pavel

a nechcete to nechat na dopravcích s letišti, s čím a kam budou lítat? Vědí to přeci jen lip.

VTT

Dálkových linek čistě point-to-point je dost málo, podle mě bude muset být hub aspoň na jedné straně.
Trať Praha – Ostrava má +- dva vlaky za hodinu, což mi nijak přemrštěné nepřijde. Je to lepší nabídka, než jeden dlouhý vlak za hodinu, kde už chybí ten pocit, že „to jezdí furt“.
Ono je to stejné, jako u letů ze západní Evropy na východní pobřeží USA. Tam je taky výhodnější mít lety rozprostřené od časného rána do brzkého odpoledne (z Evropy), než nutit cestujícím tři lety v A380, i když by se tím ušetřili piloti a sloty na letišti.

Pavel

A ta revoluce bude spočívat v čem?

Roman osobně

Pokud ale se ta 777X patřičně zaplní cestujícími na konkrétní trase.

Lukáš F.

Zatím kdykoliv se nějaký low-cost snažil konkurovat mainline dopravcům na páteřní trase typu Amsterdam – New York, tak neuspěl. Dokázal totiž nabídnout jen nižší cenu výměnou za horší komfort, a na rozdíl od mainline dopravců nedokázal nabídnout širokou síť garantovaných přestupů. To, že narrowbody na takových trasách nemusí být nejvýhodnější řešení (zvlášť pokud poplatky za sloty na velkých letištích nejsou zas tak daleko od A330 apod.), už je jen takový „bonus“. Létat z Evropy do USA s narrow body má smysl, pokud je to alespoň na jedné straně nějaké méně významné letiště. Třeba Praha – New York. Nebo Amsterdam –… Číst vice »

J.D.

Já to beru jen jako začátek. Věřím, že i JetBlue k tomu spojování spíše menších letiště směřuje, jen jim asi nějak vyšlo, že tohle je výhodný start.

Apex

V tomto případě bych uspořádání letadla za úplně horší komfort nepovažoval, 140 – 160 cestujících v letadle, do kterého lze dostat nějakých 230+, nebude problém ani v Y. C třídu mají také v pohodě, takže z tohoto pohledu nevidím rozdíl s wide body. Na druhou stranu by to s B6 skutečně mohlo vycházet významně levněji, náklady na let (tam a zpět) jsou (logicky) o téměř 60% nižší než než u 787-9 nebo A330 a to je i při polovičním počtu přepravených cestujících znát. Jinými slovy, při 80% obsazenosti vychází nákladová cena na sedačku u B6 na 360€, u KL/330 na… Číst vice »

Rene

No.. on JetBlue není úplně tak „low cost“, jakkoliv se tak prezentuje – úrovní služby, kvalitou sedadel, prostorem pro nohy i podmínkami pro zavazadla by leckterou „mainstream“ evropskou aerolinku strčil do kapsy. Navíc, tržní kapitalizace JetBlue je řádově jinde než opakované pokusy pánů z Islandu.
A nakonec, trochu googlujte pro informace o návazné sítí JB po USA.. Velmi široká síť a hlavně, codeshare s AA..