Ješeta z ČD: Odstavujeme více vozů, než kolik se jich vrací do provozu

Místo velkoprostorových vagonů nasazují České dráhy starší vozy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMísto velkoprostorových vagonů nasazují České dráhy starší vozy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Aktuálně Českým drahám denně v systému chybí 120 až 150 vozů, takže jezdí fakticky bez záloh.

266 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Spicer

Ve čtvrtek si koupím lístek do 1. třídy na Jižní express, v cca 16 hodin. V noci cca v 2:00, když vyjede vlak v 5:57 aktualizace v aplikaci můj vlak, že změna řazení. Ráno si říkám, že to nějak zase zpytlikuji, ale ouha. Vyřadili celý vůz 1. Třídy včetně bistro části. K čemu je mi 2*30 Kč za to, že vůz nemá WiFi a zásuvku, když ten vůz nemá ještě bistro část a stůl pro práci? A to se nebavíme o sedačkách, pohodlí atd. Nevěřím tomu, že při mém nákupu nevěděli, že ten vůz nebude. Což je jednoduchý podvod …

Jan

Honecker forever…

W14

Pro znalce – je něco horšího než 460? Protože všechno ostatní, čím jezdím mi přijde rozhodně víc luxusnější.

Oce

Honecker?

Georg

ne!

Karel

Tak schválně kolik je v provozu 460tek?

Josef

Kompletně linka Vsetín Přerov/Olomouc

Karel

Celých pět souprav. Tak do června to už snad vydržíme.

Jiří Kocurek

Slibovalo se s nástupem nového GVD, tedy v prosinci. Prosinci 2022, aby nedošlo k omylu.

Karel

Gvd 22/23

TheBaal

No já jako nevím, ale když by mě místo přesvětleného autobusu typu Bd(m)pee dali áčko, tak bych se vůbec nezlobil. Sedačka je o 15 čísel širší jde polohovat a patří mezi ty nejpohodlnější co u nás jezdí, nemluvě o větším prostoru pro nohy a nějaké Bee238, nebo Aee se může jít klouzat.
Velkoprostorové vozy nebyly za mě nikdy o pohodlí, nýbrž o tom vměstnat do vozu co nejvíc lidí.
Do Bdmpee narvou 80 lidí a 4 kola, přitom do klasického Bmz jen 66 lidí. Za mě škoda, že neudělali něco jako moderní vezi Bee272 pro 1. i 2. třídu.

Ketchup1970

Kolik lidi se vejde do Astry ?

Antonín

„Zmínil přitom, že samotným Českým drahám nyní chybí v opravárenství zhruba 200 lidí, což vede k prodlužování doby opravy i u tzv. lehké údržby, kterou si dráhy dělají samy.“
No, Dráhy určitě myslí na budoucnost, a tak mají smlouvy s učni, kteří u nich zůstanou aspoň 5 roků od vyučení…..

Granja

To bylo za minulého režimu a museli to zrušit z důvodu zákazu „nucené práce“. A taky proto, že u SŠ a VŠ to nikdo nepožadoval už dávno předtím (zrušeny umístěnky). Zda je něco takového dovoleno v dnešní době o tom pochybuji, ale mohu se mýlit.

Antonín

Nejedná se o nucené práce, ale normální poskytnutí stipendia (vzdělání, ubytování a strava) se závazkem. Nic nemorálního. Navíc s jistotou práce.

libor

hlavně, že tady často někdo kope do RJ, že sem tahá staré vagóny ze západu. ale že ČD nemá čím jezdit a už ani nemá co tahat z kopřiv … to je přece jasné, vše je v pořádku, národní dopravce, jediný správný dopravce, režijka platí… je took

Karel

Se podívej jak ty vozy od RJ vypadají. Hnus .. jestli u RJ funguje údržba a opravy tak sem Mongol

Gwann

Onehdá jsem jel v pořádně vyžilé německé jedničce u žlutého.

A nevadilo mi to, sedačka byla pohodlná i tak, ale údržba u žluťáka taky není rozhodně nic čím by se měl chlubit….

Ketchup1970

Údržba ? Vždyť to stojí peníze , inzeráty na práci jsou furt , ti i u neho dělali a byli furt J ednani ( !) tam skončili . Motivace rvanim nefunguje … soutěž o to kolik kilometru ještě černý filtr ve ventilaci vydrží aniž by byl vyměněn ?

Jonáš Jiří

Jezdím denně soupravami City Elefant. Jak ty mohou pustit do provozu. Tak silně pomalované grafity i okna ve spodním patře. Člověk jede jak v metru, nevidí ven a to je deprimující. Ale asi je to problém jen těchto souprav, někdo se na ně zaměřuje, jiní dopravci ani jiné soupravy ČD tak pomalované nebývají. Kde oni ty soupravy na noc odstavují?

Tomáš H.

Stav některejch těch jednotek je fakt tristní, ale snad se shodneme na tom že je lepší to vypravit než odřeknout spoj kvůli tomu, že je počmáranej interiér fixou a z vokna ve spodním patře nejde vidět ven.

Jirka

Pokud nebudou mladí znát hodnotu práce a peněz bude to s grafity stále stále stejné. Lidem to vadí, ale je to obraz jejich kultury. Chtějí nová vozidla a takto to vypadá. Je nefér že za grafity dostává dopravce sankce od objednatelé……těžce nefér. Dopravce to stojí náklady a ještě sankcí. Přitom tu službu objednal pro takovou svou „zvěř“, na což dopředu neupozornil .

Pája

Možná ta velká plocha víc láká, já minulý týden civěl na úplně děsivě posprejované patra ÖBB v Břeclavi. Stejný problém – spodní okna neprůhledná.

Martynick

Co si pacienti udělají, v tom taky jedou. To že se dost často vozí horší než dobytek, za to dopravce ani údržba fakt nemůže.

Pája

Dovolím si s Vámi nesouhlasit. Graffiti na vlaky netvořím, do skel neryju, v interiéru nečmárám a vozy nepoškozuju- a přitom to všechno musím trpět. S pozdravem pacient 😉

Oce

Něco „nocuje“ uvnitř oploceného areálu na ONJ kde je to přiměřeně hlídáno, zbytek venku různě po nádražích. Bohužel (z vlastní zkušenosti), prejeři vám počmárají půlku vozu za 5 min. kdy vás v nácestné stanici předjíždí rychlík. Řešením by byl antigrafitti nátěr, ten je však pokusně pouze na jedné jednotce a dál se aplikovat prý nebude.

Gwann

ONJ a koncová nádraží některých eS – Beroun, Kolín?

Za pomalovaný interiér fakt nemůžou dráhy, ale ti dobytci, co to dělají. Odstavovat kvůli tomu soupravu…vlak je odřeknut kvůli pomalování vandaly…to by se kaštanstvo jistě potěšilo…

Karel

Rakouské železnice nebudou zas prodávat nějaké bmz? Situace v opravárenstvi je žalostná ..tak je třeba to změnit a ne jen brečet. Dělá taky podstav lidi na dílně.. třeba takový Bohumín.. katastrofa. A pak nejezdí mašiny že.

Marek Kováč

A přečíst článek jsi zkoušel?

Ladislav

Železnice nepotřebuje ŽOSky a pak se to vezlo.Rozdělení nákladní osobní, infrastruktura a pak se divíte.

Olcit

Vzhledem k tomu, že česká železniční síť je velmi hustá, a podstatná část sítě není využita, tak je logické, že dodavatelé jsou opatrní. Srovnejte, že v Nizozemí je síť zhruba 5x až 6x řidší než v ČR.

Viz příklad klíčového dodavatele – projekční firmy z SUDOP Group, kdy zisky z dodávky jsou použity na nákup firem z ICT, za posledních pár let už nakoupili tucet českých ICT firem = SUDOP Group nechce být živ výhradně z nádražčtiny, proč asi? Že by čekali sešup nádražáckých zakázek

https://www.lupa.cz/aktuality/sudop-vytvari-miliardovou-ceskou-it-skupinu-kupuje-kyberbezpecnostni-actinet/

Pája

Axeli kuš!!!

Olcit

Promiňte, ale předřečník se diví, že opravárenské firmy nechtějí navyšovat kapacitu pro opravy vlaků.

Nabídnul jsem vysvětlení = tj., že opravárenské firmy předpokládají, že po vypnutí dotací se prudce smrskne objem pasažérské vlakové dopravy na síti SŽDC.

Pokud nesouhlasíte, tak jak si vysvětlit, že klíčový projektant i pro nádražáky (SUDOP Group) své zisky ze současných zakázek pro nádražáky používá pro získání budoucí obživy v JINÉM oboru podnikání?

Gwann

Pozdravujte ty privatizační mágy na začátku devadesátek. Taky se tehdy odlouply TSS…výsledky vidíme.

PS: oddělení infra od dopravců je IMHO správně.

Jiří Kocurek

A kdyby se dráha nedělila a vše bylo pod ČD, tak by ČD těch 200 lidí v opravnách nechybělo?

Pavel

Ješito, a na co svedete denní neschopnosti Brejlovců na Ex 7 a R 17? To co tam předvádíte je tragédie.

depák

A to je tam záloha 200% a nestačí to.

S. Kaisler

Jojo, Silva Nortica a jede Regionova …

Adam Tywoniak

Jak často se to stává? Znamená to pak přestup v Českých Velenicích?

Savik

Denně

Jan K.

Chyba byla v tom, že se spoustu vozů vyházela do šrotu. Přitom by to šlo třeba renovovat ten vůz a vylepšit ho. A pak další problém je v tom, že čím novější vůz tak tím tam má více vymožeností který můžou být často poruchový. Ale je pravda že více vozů by se hodilo, aby ty vlaky měly více vozů než jenom 5 vozů.

Umbridge

Od roku 1993 ČD chyběla veškerá strategie pro budoucnost. Byli to většinou reakce a ne akce. Honem, koupíme RailJet, honem koupíme vagóny od ÖBB.

Jediná plánována akce byl nákup CityElefantu a předělání 810 na 814… Nákup 843 byl relikt socializmu. Modernizace na 854 byla ještě rozumná věc…u CityElefantu byla akorát chyba že se jich nekupovaly víc a hned na AC/DC s rychlosti 160 km/h…a další pushpull (takže oboje jak na Slovensku).

Marek Kováč

Tak ony k tomu byly v podstatě tlačené nekoncepcí celé státní správy.

Jiří Kocurek

To by mě zajímalo, o kolik by byl CityElefant rychlejší, kdyby mohl 160 v Pražekém Esku. Do Benešova nula. Do Berouna nula, do Kralup nula, zbývá Kolín.
Nehledě na to, že do hnacího vozu se trafo nevejde kvůli překročení hmotnosti.

Ketchup1970

A odkud by mohli mít koncepci ? Hm Klaus chtěl všechno levicové seřezat ořezat a sem tam někdo začal , ale budou volby … moje žena zpracovala 1991-92 diplomku na koncepci památkové peče a financování památek . Pan na MK ČR ji velice chválil při oponentuře a hned by ji vzal na ministerstvo ale , říkal, budou volby.. něco podobného chybí v důchodové oblasti a i jiných koncepcich. Takovou zemi máme …

Granja

Možná byla větší chyba to, že se nepřihlíželo k začátku ECM a jakmile k tomu došlo, vyjely velké počty vozů do opraven, kde tento jednorázový nárůst nemohou zvládnout. Proto zřejmě ta zmínka o postupném, dlouhodobém, návratu k původnímu stavu.

Dusanh

Přesně – zase se myslelo, že s tím nějak vy*ebe, jako vždycky předtím. Už jenom ta úvaha, že dřív prostě vozy „nemusely“ na periodické prohlídky, k zblití…

libor

taky jsem 2x zažil, že vagón museli odpojit, pač začal dýmit , jednou snad i hořet…

Paolo

O ECM se vedelo dlouho, cas na pripravy v CD, RJ a u dodavatelu oprav byl – nevenovala se tomu pozornost a tady je vysledek – litovat ani chapat je urcite nebudu a nechci.

Kdyby ECM vzniklo 1-2 mesice pred ucinnosti OK ale tohle je dusledek neprofesionality.

Erik85

Na ECM se ČD připravovaly. Kdo ale mohl tušit, jak s dodávkami komponent a dílů zamává nejdříve Covid a pak válka na Ukrajině. Pracuji v jiném oboru, ale ty výpadky dodavatelů pociťujeme velmi a i kdybychom chtěli, tak to urychlit nejde, protože i ti dodavatelé zase čekají na jiné věci.

Jirka

Tyto problémy vůbec nesouvisí přece s certifikací ECM spravkaren.
Podmínka striktně dodržovat údržbové cykly je definována v TSI OPE… NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2019/773 a předchozích verzích od r.2012.!!!!
( viz 4.2.2.5.2.)
V r. 2012 ECM přece nebylo….

Jirka

ECM s tím nesouvisí, to jen někdo stále motá dokola. Viz TSI OPE…. Ta podmínka je tam od r.2012

PvvS

Takže, když vylepším za drahý peníze starej ojetej vůz, tak ty vylepšení budou bezporuchový ? Nebo se za vylepšeni počítá i vylití akvárek z oken a umytí koženky ?

Tom

Nebojte. Ještě se přece budou předělávat CityElefanty na střídavý proud…

Rostislav K.

nebudou

Umbridge

Hahaha! Když se bude vidět ze nebude čím jezdit budou předělávané na střídavý proud. Stále nechápu nenávist na CityElefant…

Rostislav K.

Žádná nenávist není, ale prostě se to nevyplatí. Proto už jdou úvahy směrem nákupu nových jednotek.
Pro prvních 16 kusů 471 (ta nejstarší série ještě v provedení s gravitačními WC) už se neposčítá ani s ETCS. Vzhledem k jejich věku je to už výběhová řada…

Johnny Cash

Z těchto důvodů bych ETCS necpal do výběhové řady 680 a místo nich pořídil další Comfort Jety.

Gwann

Myslíte vysoký věk cca 20 let?

Na to jak to bylo drahé, tak je dost luxus to vyřadit….nebo to byl takový krám.

Jiří Kocurek

Jaká nenávist? Ekonomické počty se obvykle neřídí něčí osobní záští/láskou. A pokud ano, tak jsou špatně.

Tom

Bylo by na čase udělat soutěž na nové vagony. Nemusí to být „state of the art“. Hlavně aby to bylo levné. Údržba zajištěna smlouvou na 8-10 let. Astra z Rumunska je možnost. 60 vozu na objednávku hned, postupně ročně 15 vozu a opce na dalších 40. Nejlépe s toho ještě k tomu řídící vozy na pushpull. Rychlost 200 km/h. Po 20 letech se to dá prodat do Bulharska nebo Rumunska jako ojetina… Možná by Astra zvládla i to, co zvládly Italové v šedesátých létech: Vyvinout na základě normálních vagónů nový model s nízkopodlažním středem („vana“). Potom by se po 20… Číst vice »

Os5600

To je normální nízkopodlažní vagon. Na tom není nic speciálního na vývoj. Italové to udělali lépe, než Vagonka Studénka u EM475. 0, EM475.1 a EM475.2. Jim se skříně neprohýbaly, tak ty vozy s klimatizací jezdí dodnes.

Umbridge

Není nic speciálního? Jak to můžete vědět? Dneska nestačí kladívko a hřebík na vagon.

Rostislav K.

Astra už TSI-čkové osobní vozy nevyrábí (tušímže teď už snad nevyrábí žádné). Sehnat dnes v Evropě osobní vozy je docela problém a je to každopádně na dost dlouho…

Umbridge

U vagonu firmy Astra není potřeba TSI certifikát. Ono to stále je možné přes UIC…

Rostislav K.

To ano, ale já to myslel tak, že prostě ukončila výrobu těch typů, co měla už dle TSI navržených a schválených. Dělali nějaké menší vozy pro místní použití v Rumunsku, ale „velké“ vozy pro mezinárodku už ne…

Umbridge

Ale stále se z vozma, i pro RJ, na svých stránkách chlubí. Takže mají stále tržní zájem …

none

Ze chybi vozy uz vime. A vime i to, jestli za to nekdo muze?

Granja

Takovou informaci v Česku nečekejte.

Rostislav K.

I kdybychom to věděli, stejně to situaci nijak nepomůže.
Jinak vozy chybí v celé Evropě…

Anonymní alkoholik

Kdy bude znám výsledek výběrka na ojeté vozy? Víme? To čekání je v kontextu stavu vozového parku ČD docela bolest. 😀

Jan

Aspoň se bez příplatku vozíme v Áčkách

železniční fanda

…a jediný, kdo si jezdí jako pááán je RJ…prostě PAN JANČURA je borezzz

Vlakový nadšenec

Mezitím ty lehátkové vozy jako druhá třída na lince R8, kodrcat se s nima v sedě celou trasu není zrovna pohodlné, i to B249 je pohodlnější.

Jiří Kocurek

Tak si kupte rezervaci do jiného vozu.

Marek Kováč

S Bobinama a lehátkovými vozy … borezzz

železniční fanda

..přesněěě, ještě stíhá dělat show

Flatt 1

Hmmmm, když myslíte …. Já naopak myslím, že to nebude už dlouho trvat, a bude (muset) prodávat.

Paolo

si trol placeny RJ?

Y.K.

Takž je to klasický cyklus. Dříve ČD předepsané resursy obcházely a vozy jezdily i když už neměly, proto se opravárenství ligicky zedukovalo ta onen „není moc potřeba“ stav. Nyní ČD musí cykly dodržovat a opravárenství zase potřebuje čas, aby získalo kapacity odpovídající poptávce…

182-097

Ono je to celkově problém českého železničního opravárenství, kdy je nabídka na trhu velice slabá, zřejmě proto, že dlouhé roky se kašlalo na kilometrické a časové proběhy, periodické prohlídky a opravy větších stupňů, takže nebyla taková poptávka. Nyní to ECM vrací zpět do nějakého systému, ale kapacity jsou dost omezené. A není to jen problém ČD.

Rostislav K.

PŘESNĚ!
A opravny osobních vozů (myslím ty, kde se dělají i vyšší stupně) se u nás dají spočítat na prstech jedné ruky…

Jiří

Cykly se vždy musely dodržovat, nevim kdo byl a je otec myšlenky, že nemusely. Od vstupu do EU min od r. 2012 zasadni, že musely a všichni dopravci, ale to žádné ECM ješte nebylo.

Y.K.

ČD přepsané kilometrické proběhy běžně nedodržovaly a vozy i mašiny prostě prodlužovali. ECM neudělalo nic jiného, než že tyhle praktiky zarazilo. Takže to není jen že existují nějaké stupně, ale také existují pevně dané proběhy mezi nimi.

Jiří Kocurek

Přitom by stačilo zavést ECM na silnici, aby s autem museli na kontrolu po xy kilometrech a ne 1x za dva roky. Ideálně po 5.000 km, aby tam musela každoročně i vesnická Fabia, ikdyž je inerval výměny oleje 3x delší a žádnou opravu nepotřebuje.

Jirka

Tyto problémy vůbec nesouvisí přece s certifikací ECM spravkaren.
Podmínka striktně dodržovat údržbové cykly je definována v TSI OPE… NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2019/773 a předchozích verzích od r.2012.!!!!
( viz 4.2.2.5.2.)
V r. 2012 ECM přece nebylo….

Rostislav K.

Dodržovat se „musely“, ale nějak svévolně se natahovaly (a ani tak se mnohdy nedodržovaly)…

ksz

Ono taky dost záleží, co se snažej udržet v provozu. Když jsou to např. sysly, kde se sere snad všechno … Aneb, ušetřili jsme na přestavbě a teď se nám to vrátilo jako bumerang.

Gwann

to ušetřili bych vzal jako dost nesmysl.

vždyť jeden sysel stál tehdy tuším přes 30 mio, to není taková láce, aby se tomu třeba věčně neotevíraly dveře. Ale zpras znova se nezapře.

Ketchup1970

To je jenom další stripek do mozaiky .

toor555

Naopak zjistí ,že se spojí ČĎ se slovenskými drahami, a zajistí si tak větší stabilitu a konkurenceschopnost. To rozdrolení ČSD byl velký tunel.

Umbridge

To je na ho kvůli různým měnám. Navíc každý bude chtít víc “své”. Spojení ČD a ZSSK vidím spíš v dálkové a nákladní dopravě. To bych uvažoval přímo i spojení s MAV na dálkovou dopravu.

Stejně by to byla “reforma” která by potřebovala minimálně 5 let a hodně peněz.

Karl vB.

Jako vtip fakt dobrý.
Měl byste to ale tak označit, aby to tady náhodou někdo nevzal vážně.

Mysel

Stabilitu a konkurenceschopnost? ;o)
V praxi spis jeste neuveritelnejsi bordel a totalni zmar.
Stejne je to jen fantasmagorie, protoze jakkoli jsou oba staty ochopne mit kazdy svoji zumpu na penize, tak naprosto nehrozi, ze by byly ochotne dlouhodobe se dohodnout na spolecnem plytvani.

Ketchup1970

Rozbití Monarchie byl krok špatným směrem , kdyby se federalizovala a la Švýcarsko , zili bychom v solidním státě . Jak Wien tak Budapešť postaveny jako centra státu i co do nádraží .

ABC

Ješito, Ješito, už to máš ušito!

Marek Kováč

Na víc nemáš?

Karel

Byly zos a ucnaky a lidi do dílen. Furt stejně já chodil na ucnak bývalé Tesly..

Winchester1873

ty učňáky s obory kde se alespoň chodí do dílen a dep na praxi stále jsou. Problém? Neotevřou ročník protože o ně není zájem.

MildaIV

Že by to nějak souviselo s nabízenými platy v oboru?

Winchester1873

Z mě tyto školní obory nejsou potřeba. Stačí motivovat absolventy oborů jako autotronik a mechanik elektronik aby nešel raději dělat kurýra dodávky.

Vojtaano

Jako student prumyslovky, jste to vystihl vice nez dokonale. Vic netreba dodat.

VTT

Má i LE nějaké problémy? Pokud ne, pak je otázka, jestli to, co udělal on – pořídit nové spolehlivé jednotky vyráběné ve velkých sériích a s relativně příznivou cenou – není cesta, kterou by se i ČD měly vydat. I když je jasné, že tahle cesta by vzhledem k počtu vozidel dlouho trvala.

Olcit

„není cesta, kterou by se i ČD měly vydat“

Zkuste se podívat do firemní bilance Skupiny ČD a mrkněte na úrokovou sazbu.

Holt příliš dlouho předchůdci dnešního managementu se pouštěli do neziskových nesmyslů.

Např. za ministrů Havlíčka/Faltýnka/Schillerové, dosazené vedení pasažerské ČD, rozhodlo, že nakoupí víc než půl milionu člověkohodin ročně od externích pracovních agentur/subdodvatelů za průměrně tuším 339 Kč bez DPH/člověkohodinu. Mluvím o firmách TESS a JLV

Připomínám, že např. nádražácké odbory upozorňují, že pokladní nemají dost práce, neboť se snižuje počet papírových jízdenek ČD.

Plecháč

Nový účet Axela?

Surio Mario

Nepochybně. „Pasažerská ČD“ je jasným důkazem.

Ketchup1970

Ten rukopis je jedinečný . !!!!

Peeetr

Prostě potřebují pokladní do náplně práce dopsat ještě hlídání a volání policie, plus základní úklid a evidování věcí k opravám či hloubkovému čištění. Logicky pak taky musí začít spadat pod majitele stanice.

Olcit

Anebo by pokladní ČD mohly dělat to po čem je poptávka = prodávat občerstvení pasažérům ČD Minibar a chystat spací vagony atd., když jsou za to pasažérské ČD ochotny vyplácet několik let set lidí po cca 339 Kč bez DPH/člověkohodinu

Ketchup1970

A to nám opraví vagóny ? 😂😂

Olcit

Předřečník navhoval firmě ČD, aby koupila nové nové vagony.

Já vysvětlil, že to nejde, neboť v minulosti se ČD strašně moc zadlužila = nyní mají v ČD svázané ruce ohledně investic.

BDT

Prosíme nekrmit trolla.

Péťa

Děkujeme za názor a posíláme klíčenku.

Juraj

To ale není a priori o závadách nebo nespolehlivosti, ale o dosažení předepsaného kilometrického proběhu, po kterém musí následovat revize.
S tím se potýká i LE, jen má méně vlaků, případně možná lépe sjednaný servis.

Baraba

Pokud by ale ČD začaly s garantovanou údržbou dle ECM již dříve a opět nečekaly na poslední chvíli, tak by k tomuto nedošlo.

Karl vB.

Zřejmě si někteří neodpovědní odpovědní do poslední chvíle mysleli, že ECM je jenom nějaký momentální přelud.
Navíc, zvyk je železná košile, vždyť se předpisy obcházely, nebo podle potřeby „optimalizovaly“ celá desetiletí…..

jan v

Je otázka nakolik byly ČD schopy začít dříve. Jak je z vlákna patrné, na vlastních dílnách mají podstavy a opravárenské podniky v okolí mají rovněž problémy s termíny.

Jirka

To vůbec nesouvisí přece s certifikací ECM.
Je to definováno v TSI OPE… NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2019/773 a předchozích verzích od r.2012.!!!! To aležádné ECM nebylo.
( viz 4.2.2.5.2.)
Údržba se provadi dle údržbového řádu – knihy údržby vozidla ( to není kniha oprav) .
ECM je systém, který je součástí SMS .

PvvS

S tím prováděním údržby to je hodně dobrej vtip.

Jiří

To vůbec nesouvisí přece s certifikací ECM.
Je to definováno v TSI OPE… NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2019/773 a předchozích verzích od r.2012.!!!!
( viz 4.2.2.5.2.)

Dusanh

No a i přesto to na Pobřeží vyvolalo úplné tsunami překvapení…

jan v

Je to část strategie – proto také ČD kupuje ve velkém Pantery a snaží se získat alespoň ojeté spidery, když nové již sehnat nelze. (Samozřejmě se nabízí otázka, zda-li je nemělo kupovat nové namísto krátkodobých investic do Regionov. To by ale asi bylo možné tehdy pouze za cenu omezování výkonů a nebo dřívější vpuštění konkurence na trh závazkové dopravy) Nicméně z dlouhodobého hlediska musí dráhy investovat i do vlastního opravárenství – Vemte si jakou konkurenční výhodu má OBB, když se jeho technici podílí na fitoutu Railjetů a poté i na jejich údržbě – ti lidi ty jednotky perfektně znají, protože… Číst vice »

VTT

Jenže rozdíl je v tom, že Railjet je základem dálkové dopravy v Rakousku, zatímco u nás je to pár souprav. Takže jim se vyplatí mít sve lidí na jejich po opravy, ale u ČD to tak jasné není.
Ty pantery se pořizovaly pro regionální spoje, interpantery už nové nejsou

Nádražní Vrabec

Mohl by prosím autor reportáže napsat, kolik si v těch opravnách lidé pracující rukama vydělají? Aby kromě informace o chybějících 200 lidech bylo jasné proč? Děkuji

Daniel Jablonecký

To mě by spíš zajímalo, a to je důležitější, jaké sankce za pozdní plnění jsou nastaveny ve smlouvě a jestli jsou pravidelně hrazeny.

Jeffer

Nehovorím, že je to nesprávna myšlienka, len aby sa potom ČD ešte niekto do výberka na opravy prihlásil.
(Neriešim „prihlásil za tú cenu“ – je fér od dodávateľa požadovať takú cenu, aby pokryl náklady, v primeranej miere pokryl aj riziká a ešte mal zisk.)

Karl vB.

…a jestli jsou ze strany zákazníka vůbec vymáhány.

Granja

Možná půjde i o to, zda ty sankce by nebyly likvidační. Tím rozhodně neříkám, že smlouvy by se neměly dodržovat a zároveň ale říkám, že vedení ŽOS si mělo pohlídat, zda je schopno realizovat větší objem zakázky, aby se případným sankcím za pozdní dodání vyhnulo.

Rostislav K.

Jenomže sankce můžete uplatňovat, pokud je „fabrika“ opravdu vinna tím, že neplní své závazky.
Ale jestliže se Vám po uzavření smlouvy změní tak zásadně „vnější podmínky“, jako se to děje v posledním roce a něco, tak ani sebevětší sankcí nic nevyřešíte.
Ty fabriky taky nejsou „hepy“ z toho, že nejsou součásti (čekací doby třeba na „blbá“ dvojkolí se prodloužily několikanásobně, totéž komponenty do brzd, pružiny, elektronika a mnoho dalšího) a rozhodně nemají radost z toho, že jim výrobní prostory blokují vozidla, pro která ani nemůžou nabrat další zakázky …

Středohor

Jak chcete zrovna v železničním opravárenství motivovat ještě krom peněz nové lidi? Když tam někdo nový přijde tak vidí jen špinavou dílnu se starými skříněmi s vybledlými plakáty bab( jiná realita než modelove v čistých montérkách na náborových fotografiích ), kolektiv starších chlapů co nadávají na celý svět a často nemají ani zájem ty nové něco naučit.

Rostislav K.

Jenže to je spíš předsudek, ono to tak dnes už dávno ve většině významnějších opraven nevypadá. Za posledních pár let se i to pracovní prostředí posunulo HODNĚ dopředu, používá se fůra moderních nástrojů a technologií, prakticky zmizelo ruční vyplňování papírů ve prospěch různých čipů a čárových kódů. Špína zůstává tak maximálně na „bourání“ vozidel po přístavbách, ale pak už je to fakt skoro laboratoř…

Ketchup1970

A mladí zas nemají snahu se ptát , stojí čučí , ruce v kapsách ..plete si volty s Watty ..

Růža

Zvýšit mzdy, přetáhnout schopný zaměstnance odjinud. Kde na to vzít? Zdražit jízdné. Nemůžeme vše donekonečna dotovat.

Honza11

Jinými slovy řečeno, že posilové vozy před svátky, víkendy o prázdninách…. prostě nebudou. Nebo budou na Ex/Ex/IC v lepším případě vozy Bdmtee, které alespoň neomezí rychlostní profil, v horším Bt 🙂

Tom

Obávám se, že ohledně těch posil je i toto příliš optimistický pohled, protože zřejmě ani těch vozů Bdmtee není asi zrovna nadbytek. Kolem Brna jsou na osobních vlacích běžně zkracovány soupravy nebo vozy Bdmtee nahrazovány vozy B nebo Bee273. S „drobnými“ závadami typu nefunkční dveře nebo špatně fungující topení zůstává vůz v provozu i několik dní.

Honza11

Doufal jsem, že po postupném nasazování panterů budou zálohy bobtnat. 🙂

Granja

Ty ibalginy začaly přicházet naštěstí v pravou chvíli.

novotný

ČD o tom věděli dopředu, že přijde ECM a tím pádem zdržení při opravách a revizích vozů. Kdyby raději uvažovali zřízení vlastních údržbových středisek, případně využily vozy, které stojí odstavené v kopřivách, nemusely by to svádět vše na dodavatele, kteří za to ne vždy mohou. A za další přišly o část svých výkonů, takže nějaké vozy jim zbyly.

hans.st

Kéž by nějaké vozy v kopřivách stály. Neřeším vozy na Vmax 120km/h.

Jiří

To vůbec nesouvisí přece s certifikací ECM.
Je to definováno v TSI OPE… NAŘÍZENÍ KOMISE (EU) 2019/773 a předchozích verzích od r.2012.!!!!
( viz 4.2.2.5.2.)

NightmareFreddy

Ano, dodržet řazení je v dnešní době skutečné umění. Například včera na jednom Bouzovu jelo místo „Bdtee“ klasické „B(d)“ a na cestě zpět zase místo „ABpee“ jelo opět „B(d)“. A přestože to ABpee je relativně kvalitní vůz, tak minimálně v jednom exempláři jim už rok nefunguje wi-fi (klidně mě kamenujte za to, že wi-fi používají jen lůzři a všichni borci mají neomezená data, nicméně mně se to wi-fi zatraceně hodí).

Frantisek

Hodí, ale v nouzi holt není. Ještě, že ten vlak aspoň jede.

David Novotný

Naprostý souhlas, jezdím Bouzovem denně Brno – Olomouc a mám pocit, že tak 1 pár denně má odpovídající řazení. Ty Abpee sice dobře vypadají a jsou relativně moderní, ale za poslední rok jsem nejel tímto vozem, aby mohl fungovala WiFi i zásuvky. Buď funguje jedno nebo druhé. Chápu, že je problém se servisováním. Poslední tři roky nejdřív covid, pak Rusko…nefunguje asi nic standardně a to v jakémkoli odvětví.

Jiří Kocurek

Ovšem kdyby totéž jezdilo na R8 …

Gwann

tak, nic horšího než poměrně moderní EC soupravy ŽSSK na Metropolitanech z hlediska wifi být nemůže.

Wifi je prakticky nefunkční a kvůli modernosti vagónu prakticky nefungují mobilní data.

MHD

K dispozici je ŽOSka v Českých Velenicích. Můžou si jí pořídit. A lidi tam do ní v okolí také najdou. Alespoň budou mít jednu opravárenskou základnu na Moravě a jednu v Čechách.

krteček

V Plzni je MOVO, ale to vlastní Škodovka a to hned zavřela, tehdy argumentovali že PARS stačí a využívá kolejiště MOVA jako sklad skříní na pantery a ten Štokr se tam chudák rozpadne.

Středohor

já už slyšel zvěsti o prodeji areálu developerum a demolici-lukrativní širší centrum města.

Winchester1873

Ve Velenicích je silná konkurecne dojíždění do Rakouska

Peeetr

Městečka v okolí německých a rakouských hranic můžete rovnou odepsat, tam by jste musel takovým řemeslníkům k nalákání platit snad ještě víc než v Praze.

Středohor

Krom toho, že je zde silná konkurence dojíždění do Rakous a nejednotná vlastnická struktura se obávám, že ty Velenice by potřebovaly hodně velké investice. Osobně si myslím že už se nikomu nebude chtít je zprovoznit. Nic méně menší základnu v podobě nové haly mají ČD stavět v Budwaiseru vedle depa ČDC.

Gwann

ČB jsou Budweis.

Jakub

To je výsledek restrukturalizace opravárenství. Co nejvíce lidí propustit většinu služeb nakupovat, pak zůstaly prázdné nevyužité opravárenské prostory.

Ludva

Tak ono se toho udělalo špatně mnohem více. Asi celá slavná restrukturalizace ČD od devadesátých let do teď, je jeden veliký průšvih. Rozkouskování a rozdrobení celého podniku, oddělení údržby od provozu, celá personální politika a to jsou jen některé věci. Že nejsou lidi? Ale jsou a byli by, jen by se práce musela přesunout tam, kde by jich mohl být dostatek. Ale to se nedělá, naopak práce se dává tam, kde ti lidé nejsou a kde je pracovní síla nejdražší a nejhůře sehnatelná. A to se netýká jen údržby, ale i provozu.

VTT

Konkrétně v tom opravárenství by lidi byli kde?

Peeetr

Nejvíc na Ostravsku.

Středohor

Ano Ostrava+Bohumín je jediná oblast kde se snad ještě velká údržbářská základna vyplatí, včetně rozšíření stávajících provozů. Když se budou snažit tak i Olomouc+Šumperk, Brno, Plzeň, Přerov, Veselí n.M., Třebová. Horší to bude v Chebu, Děčíně, Nymburku, Břeclavi, Praze, i Ústí.

Jakub

S Vámi souhlasím zde jsem měl opravdu na mysli jen opravárenství.
Už jenom to že spousta dep nemá noční směny na dílně je špatně, večer vlaky přijedou a mohla se dělat údržba, když vlaky stojí. Jenže není kdo by ji provedl. Ráno vlaky vyjedou a přijde dílna do směny a vlaky jsou ve světě. To té údržby moc neprovedou.

Petr

Ne, to je vysledek rozhodnuti nasich tehdejsich panu a vladcu. Ja jsem treba do zavedeni ECM nemel zvlastni problem s udrzbou vozu CD. Radsi bych videl usili a penize na zeleznici jinde. (Ano, nekdy ty vozy byly stary, nekdy byly hnusny uz z vyroby, ale udrzba samotna za me celkem OK.)

Jeffer

No neviem, nefunkčných dverí, zatekajúcich (aspoň medzi sklá) okien, nefunkčných záchodov a podobných lahôdok jazdilo a jazdí celkom dosť.

Petr

Jasne. A to se vyresi tak, ze se odstavi funkcni vuz, protoze najezdil kilometry podle predpisu, a bude misto nej jezdit vuz s rozbitejma dverma, protoze ma jeste do limitu daleko.

Dusanh

Ne. To se vyřeší dlouhodobým plánováním údržby vozidel, ze které jasně vyplývá, kdy jde co do revize.

Jirka

Zavedení ECM nevytvořilo žádný problém těm, kteří dodržovali a dodržují pravidla systému údržby. ( Viz. 779/2019)
Pro provoz je důležité TSI OPE viz 4.2.2.5.2.

PvvS

A ČD je dodržovaly ?

Matus

ČD zvýšily ceny jízdenek o inflaci a zároveň snižují komfort pro cestující. Krása

Honnzok

To snižení komfortu asi není úplně dobrovolné a na jejich vůli jak je asi vidno. Oni z toho rozhodně mají víc problémů než nějakého prospěchu a stojí je to majlant

David

Jak dlouho že mají problém se subdodavateli, už o tom slýchám rok, co s tím dělaly? Zvýšily kapacitu vlastních opraváren? Že nejsou lidi? A kolik jim jsou ochotni zaplatit a jak kvalitní pracovní prostředí jsou jim schopni nabídnout? A to kvalitní prostředí bych podtrhnul, dneska už nikdo není zvědavý na zaplivané prostředí starých opraváren.

Honnzok

Problém bude asi trochu hlubší, není to tak dávno co jsem potřeboval v servisu aut Škoda něco s elektrikou a autorizovaný servis na dohled obrovské továrny v Kvasinách mě poslal kšá, že už rok nemá elektrikáře. Zkuste si sehnat zedníka/kominíka/instalatéra a zjistíte jaký výbuch nastal….

Novotny32@email.cz

Nesmysl. Jmenované profese vám sezenu za 15min. Kde o kvalitu práce

Radek

…nezvýšily ani o inflaci

Václav

Tarif určuje primárně výměr Ministerstva financí.

Jelen

V úterý na EC 141/140 jelo staré A149 jako první třída…myslel jsem, že tyto šroty už nikdo nemá odvahu vypravovat do běžného provozu jako první třídu, ale že už byly všechny přeznačeny na B. Na vlaku EC je toto fakt dost úlet.

Radim

Ty A tam většinou dávají jako dvojku, to už fakt museli být zoufalí že to dali jako jedničku…

Surio Mario

A dávají tam vážně A, nebo už jsou to vozy přeznačené na B209?

Jelen

Ano, byla to jednička, dvojka byla složena ze dvou vozů Bee a jednoho Bpee (vůz 370 chyběl zcela). Jinými slovy – druhá třída nabízela víc komfortu a také wi-fi a zásuvky, narozdíl od jedničky.

Jelen

A jinak, na R19 je běžné, že vepředu za mašinou jede A149 a vzadu jeden nebo dva vozy B přeznačené z A. Takže na obou koncích soupravy máte úplně identický vůz, akorát v jednom případě je s příplatkem a ve druhém bez. Inu, vítejte v absurdistánu.

Surio Mario

Svitavy jsou ukázkovou přehlídkou vozů z kopřivového depa. Ale na druhou stranu musím ocenit, že tam sice leckdy jedou staré vozy s matnými a téměř neprůhlednými skly a prosezenými sedačkami, ale zato žádný vagón nechybí. Lepší jet ve starém A nebo B, než na stojáka, protože vůz nebyl zařazen a volná místa nejsou, ale nebojte se, dostanete kompenzaci 30 Kč.

Gwann

Včera jsem s touhle kopřivovou Svitavou měl tu čest a vůz s držáky na kola (tuším Bd, prostě B249 se zrušeným kupé) byl sice antikvární, ale čistý a fungovalo vše. Jednička je tuším revitalizované A149 a tam je pohodlí dostačující.

Surio Mario

A149 není žádná sláva, ale pořád je to lepší, než náhrada vozem 2. třídy (viz třeba dnes na EC 145). Vtipné je, že jízdenku 1. třídy na tento vlak e-shop dál prodává, ale místenku už k ní nedostanete (ani do toho náhradního vozu).

Jelen

No tak pokud už musí být A149 vypraven, tak by měl být zproštěn od příplatku za první třídu a být považován za dvojku.
Nejvtipnější je fakt, že pro vnitrostátní cestu mezi Čadcou a Žilinou je tento vůz povinně místenkový.

Surio Mario

Mně šlo spíš o to, že ve špičce je 1. třída leckdy poslední šancí, jak sehnat místenku, i když k dražší jízdence. Pokud do náhradního vozu zablokují rezervace, tak to znamená cestu na stojáka, ač by cestující byl ochoten zaplatit víc i přes to, že pojede ve voze neodpovídajícím 1. třídě.

Karl vB.

Malé retro připomenutí – odkaz na první den, kdy do regionální železniční dopravy v stoupili soukromníci a jak jim to první den jezdilo.
https://zdopravy.cz/on-line-pet-procent-vykonu-ceskych-drah-prebiraji-jini-dopravci-sledujeme-jak-zvladaji-provoz-38910/
Že se k podobnému standardu za několik málo let dopracuje i největší „Narodní dopravce“, je trošku na pováženou.
O povinném zavedení ECM se vědělo nejméně 5 let dopředu.

Radim

Tak v Rakousku místo RailJetu jezdí vozy pro klasické EC, u nás místo vozů pro EC jezdí na této kategorii B249 (včera na Ex1 i Ex2 a nejen tam). Ale zase chápu, že vozy není kde teď brát 🙁

Michal²

Kde na Ex2 jel včera B²⁴⁹?

Radim

Viděl jsem ho na 127 vzadu za ARmpee

libor

to asi jelo směr kovošrot, ne?

Pezos

Na 140 včera 3xB (kromě hytláku vlastně jen Béčka).

Šejdr

Na IC 549 jezdí několik B249 stabilně.

Surio Mario

Ano, i dnes jsou na 549 první tři vozy B249.

Jiří Kocurek

Ale jsou alespoň české, ne jako ten … jakákoliv rakouská dvojka je lepší jak česká jednička … rakouský šrot.

medvěd

Panu Ješetovi nezávidím. ČD je ohlodaná kost jako Česká pošta. Někdo nakukal poslancům , že soukromníci jsou lepší než státní stračena a „prošel nadiktovaný text zákona“. Telekomunikace dotovaly ztrátu pošťáků, nákladní doprava dotovala ztrátu osobní . Až stračena pojde nebude nic, pardon jen miliardový sekery.

Juraj

A vůbec to nebude tím, že Česká pošta byla dlouhé roky neflexibilní nepopulární moloch, kterému úplně ujel vlak e-shopů a kurýrních služeb stylu Zásilkovny?

Nebo tím, že ČD dlouhé roky čarovaly s penězi tak, že nikdo netušil, kolik která linka vlastně stojí, a podnik žil hlavně z podivných odprodejů majetku k SŽDC?

Umbridge

2022 jsem byl na České poště něco vyřídit. Něco takového pomalého a lidský ošklivého jsem v životě ještě neviděl. Čekal jsem 40 minut ve frontě. Musel jsem poslat “jen” doporučený dopis. Já nevěděl jak to v Čechách chodí. Tak jsem ze zeptal – přímo jsem vysvětlil že bydlím od malička v zahraničí a že postup neznám. I to že jsem musel vyplnit v roce 2022 podací lístek jsem dobře koukal, jestli jsem v roce 1995. Potom jsem se koukal jestli se to muže řešit on-line – koupit známku v e-shopu. Ne…. V Německu si koupím v e-shopu Deutsche Post známku… Číst vice »

medvěd

1) Česká pošta – odklonili SPT TELECOM a kolik mají telefonní operátoři zisk ? Pošta by byla soběstačná a nemusel bych čekat 4 dny na dopis .
2) ČD – nákladní doprava je samostatný podnik. Pravidla zakazují křížové financování.

Jedinej závan jsem na ČD viděl, když vyletěl náměstek ČD, když si ministr chtěl odjet z Prahy vlakem, zdechla mašina a po 1/2 hodině mu bouchly saze – a zjistil, že stále není přistavená náhradní mašina.

jan v

ONo by se na železnici mnoho změnilo rychle k lepčímu, kdyby pán poslanci do prahy museli povinně dojíždět vlakem.

Olcit

Cituji z názoru paní Hnulíkové (ex ČD, nyní Arriva):

„(…) je třeba se podívat i na nákladovou stránku, jestli si někde neobjednávám moc výkonů. Ale k tomu musíte dozrát. DNES JSME NA VRCHOLU OBJEDNÁVKY.

Jak se bude provoz zdražovat, dostaneme se do rozumného balancu mezi tím, co ponese cestující, a co do toho bude vkládat objednatel,“

https://zdopravy.cz/podcast-nejvetsi-uspech-railjety-pro-ceske-drahy-rika-ludka-hnulikova-133499/

Jiří 3

Axel je zpátky, o zábavu postáráno.

Studý Chudent

Já nevim, nemůže dostat třeba IP ban?

Jeffer

Ak píše z mobilu, tak by to nepomohlo a naopak uškodilo iným. To by musel byť MAC ban. Ale najjednoduchšie je nijak nereagovať, tak maximálne dať mínus. Každý príspevok ako reakcia je bonus pre ego.

Olcit

Jemný dotaz = tak Vás tak rozvášnil autorka citátu, nebo obsah citátu, že máte náladu jak Robespierre = „odlišné názory patří pod gilotinu“?

Díky za upřesnění

Péťa

Tak to musím doobjednat další klíčenky za názory.

Jiří 3

Rovnou na ně otevřít továrnu.

Honnzok

To je slušný 150 vozů je cca 6 kolejí o 700m zarovnaných vagóny…

Kde to všechno stojí? To je jako fakt fest, na to, že se vozy dávají do vyšších oprav převážně na 2 až 3 místa….

Gregyros

Díky bohu za Béčka na R19, oproti Interpanteru pomalu nebe a dudy.. teda když jsou uklizený..
(Hodnotím po relaci Praha-Letovice a zpět)

Ondra L.

Je fakt, ze interpanter mi nepripada jako povedeny kousek.

Han van Meegeren

Ale i přes ukončení sponzoringu socdem se stále kupují vozidla této firmy, přitom existují i jiní výrobci (ano i v tuzemsku, pro nacionalisty).

krystof.bohm1

A jaký? Myslíš tím opravnu lokomotiv CZ LOKO? Nebo specializovanou továrnu pouze na skříně od Alstomu v České Lípě? Nebo výrobce nákladních vagonů v Lounech?

Han van Meegeren

Tak zaprvé – husy jsme spolu nepásli.
Za druhé Lípa, tehdy Bombardier jednotky nabízel. Jestliže vyrobím skříň, dodám i zbytek, to není žádný problém.
Zbytek je samozřejmě vaše neznalost.

Dusanh

Byla i továrna na okraji Prahy, která kromě různých typů kompletních vlaků třeba svařovala skříně na španělské Velaro a další. Bohužel ale v kotlince nebyl zájem něco ze sortimentu nakupovat, protože by to přece bylo fujfuj z ciziny…

Gwann

a tak se siemens rozhodl, že v zemi, kde zásadně nic od nich nekoupí a Schadewerke mají ministra v kapse…zavře provoz radši než v Rakousku, kde z toho mají poskládanou vetšinu flotily.

Savik

Tak jako vystavovat Pantera na relaci Praha-Brno je prostě zločin proti lidskosti. Ať si regionální vozidlo šudlá někde svejch 50 km, ale na takový lince to nemá co pohledávat.

Honnzok

Ono, uz to tu párkrát bylo, ale slouží ta R linka spíše jako regionální expres než jako R… Na jedné straně to vozí cca 100 km lidi k Brnu a na druhé straně cca 100km lidi k Praze, něco místní frekvence, kolem Pardubic / Kolína / Svitav. Takže těch lidí co s tím pojede nějak výrazněji dál nebude zas tak mnoho, mám mnohé zkušenosti s cestou Choceň – Praha většinou v 1. třídě a nějaký problém jsem 2x nezaznamenal. Ano jsou tam věci, které třeba člověka netěší ale málo co je jen růžové – např. průchod 1. třídou do 2ky,… Číst vice »

Honnzok

Mě tam paradoxně vadí/chybí nejvíc věci, které se soupravou málo souvisí.. Absence terminálu na placení kartou v automatech uvnitř. Přitom to už je dnes velmi běžné a chybějící možnost získat něco teplého k pití. (čokoládu, kávu, čaj). Kdyby tam ČD dosadily obsluhu, která by to uměla prodat, technické řešení by se asi našlo, termosku s teplou vodou a pár drobností k tomu potřebných by ta obsluha určitě unesla i bez vozíku. Stejnak jako vymyslet, možnost prodeje alko nápojů (víno / pivo) za ověření věku může být zodpovědná. Třeba čipová karta pro obsluhu na výdej z automatu by to mohla docela… Číst vice »

Erik85

Budíček! Kartou lze platit v automatech již několik let. Další nesmysly raději nekomentuji.

https://www.facebook.com/ceskedrahy/photos/a.484033184954713/3026209037403769/

Honnzok

Když jsem s ním jel naposledy někdy před Vánoci, tak jsem se vracel pro drobáky neb terminál na karty nebyl… Ze začátku tam nebyl určitě…

mimochodem

Mne tam strasne prudi pipaky pri otevirani a zavirani dveri. Clovek vleze do vlaku dost s predstihem pred odjezdem, dvere se za ten cas stihnou nekolikrat zavrit, otevrit…

Fajn, pochopim jeste pipak pri zavirani, kdy to zavre automatika a ne cestujci/pruvodci cudlikem, ale pri otevirani? Jako proc?

Nebo je to soucasti nejake normy pro pristupnost?

Jeffer

Bolo by fajn, keby tie pípáky boli v základnom stave vypnuté (okrem „tvrdého“ zatvárania pred odjazdom vlaku) a zapínali by sa až na príjem povelu z nejakého VPN vysielača.
Kto je „slabozraký“, nech si ten VPN vysielač zoženie.

Kuba

Skoro před měsícem jsem jel odpoledne tou R linkou z Brna, ale na spoji, kde je řazena klasika s B/Bd a myslel jsem si, že do Prahy lidi pojedou o 18 minut dřív jedoucím railjetem přes HB, ale ne, sednul jsem si do kupé, v kterém měl jeden studentský pár místenku zrovna až do Prahy. Třeba výjimka, ale přecijenom se někdo najde, kdo tím až do Prahy z Brna jede.

Jiří Kocurek

50 km se šudlá Regionovou a Rožnov-Kojetín je 74 km.

Han van Meegeren

Ano béčka super, předevčírem totálně prosezelé sedačky a salámový odér v každém kupé. Kdo tam asi pře námi bydlel…
A ano Panter je na rok 2023 mizérie. Pominu-li všechny ty neduhy na které cestující nadávají, tak mě vadí zejména chodové vlastnosti dané nepoužitím Jacobsů.

Michal²

Nemusí být Jacobs, stačí nové podvozky z nových panterů

Han van Meegeren

Jestliže mám množinu krabic a každá krabice má podvozky mimo místo otočného bodu mezi krabicemi, tak se můžu snažit jak chci a nikdy to nebude mít jízdní vlastnosti jako podvozek umístěný v místě otáčení mezi krabicemi.
Navíc podvozku umístěnému jinde musím různě kompenzovat neduhy tohoto řešení, takže je složitější, má-li alespoň trochu obstát a pak je to o ceně, údržbě atd.

Poskok

Tak to by měly mít blbé chodové komplet všechny klasické vozy a ono tomu tak není… 🙃
Podvozky starých Panterů jsou nepovedené, u nových je to mnohem, ale mnohem lepší.

Honza Plomer

A co taková ICE?

G-man

Naopak, normální podvozek už svou konstrukcí lépe kompenzuje příčné nerovnosti trati, protože má delší rameno mezi bodem uchycení podvozku na skříň a nápravou (na jednu i druhou stranu). Jacobsův podvozek má toto rameno až čtyřikrát kratší, protože má dvě uchycení dvou skříní – pokud to není podvozek např. u TGV, který má jedno uchycení mezi skříně.
Krásně je to cítit na hlavním koridoru, když jedete s Ex s klasickými vozy a potom s Flirtem Leo Expresu.

G-man

Přesně tak, souhlas. Nové podvozky panterů jsou už na pohled doopravdy „good job“. Škoda, že Škoda Transportation občas hledá řešení, která jsou možná teoreticky dokonalá, ale v provozu se neosvědčují – možná i kvůli tomu, že Škodovka nikdy nebyla moc dobrá na mechanickou práci (ostatně např. Siemens měl také problémy, proto si koupil Krauss-Maffei). Ale to je asi trochu naše národní tradice, ne? Viz Cimrman a jeho slepé uličky – tak tudy ne, vážení přátelé. Bohužel nám z těchto pokusů zbyly lemniskáty u 380 a panterů 1. a 2. generace.

Vít Jůza

Na této lince mě nedávno fascinovalo, když v šestivozové soupravě poslední vůz byl zamčený … do prvních 5 jsme se při poctivém zaplnění uliček tak tak vešli. A důvod uzamčení toho posledního vozu? Jediná průvodčí prý podle současných předpisů smí týž počet cestujících obsloužit jen v 5 vozech!

Honnzok

Je to tak, skutečně smí být jeden průvodčí maximálně na 5 vozech a i to je fakt hodně. Bývalo dokonce méně (o vůz)

Gregyros

Tak proto jeli v mém případě 2 průvodčí, jak píšu jel jsem ve voňavém a vyčištěném Béčku.. předposledně jsem nakoupil v R9 blechu takže chápu mínusy

Granja

To byly blechy psí, ty na člověka nejdou.

Leinad

Podle modrogumích předpisů vlakvedoucí nevidí na zavírání dveří 2 trionov. (Nicméně u Regiojetu jeden temleader vidí dál)

Erik85

Proto mu onehdá vypadl v Havířově ten cestující při rozjezdu, že? Protože „viděl“ dál, jak se pak prokazovalo u soudu….

Václav

Nikoliv, dvojice “trionov” může, a často bývá, doprovázena jednočlennou obsluhou.
A v otázce bezpečnosti u odjezdu vlaku bych metody RGJ jako příklad raději neuváděl, viz incident v Havířově. U ČD se od jisté, všem nepochybně známé, doby tohle docela řeší směrem k bezpečnosti.

Honnzok

Zkusil jste si to někdy? Ja říkám, že vidím při klasickém pohledu z peronu troje dveře (svoje a 2 další) Ani přes 4 vozy nemáte šanci poznat nezavřené dveře, pokud je někdo jen přibouchne a to ani za optimálních podmínek. Ta klika je už na 75 metrů tak malá, že polohu nerozlišíte a pokud maji dveře panty na straně blíže k Vám tak ani podle odchylky není šance…. Naštěstí si to někdo (teda dost pozdě) uvědomil a dal tam ty hlídače, jen je škoda, že jejich spolehlivost je minimálně diskutabilní. Přes 5 vozů v noci je problém poznat i zcela… Číst vice »

Dusanh

Proč se v r. 2023 používají vozy bez centrálního zavírání???

Rychlé Eso

Na některých linkách už ani nemá cenu kupovat jízdenku do první třídy, protože tam pokaždé jede AB.

Lukáš Chytil

Pokud ta 1. třída vůbec jede. Už se mi stalo, že nebyla a byla nahrazena B. A když jsem chtěl kompenzaci, tak mi bylo řečeno, že nemám místenku takže na…t. (mám IN 100 a roční doplatek do 1. třídy)

Já jsem jenom zvědavý, co bude ČD dělat, až najezdí kilometry i kopřivy. Bude jezdit jako Jančura mašinka a 2 vagóny?
Už jsem viděl i osobák na ústecku Sysel a Eso.

Surio Mario

Na kompenzaci nemá cestující s jízdenkou do 1. třídy bez místenky nárok. A proto se při náhradě vozu 1. třídy vozem 2. třídy do toho vozu nedají koupit místenky, a to ani k jízdence 1. třídy. To by tak hrálo, aby si rafinovaní cestující kupovali drahé lístky 1. třídy z Prahy do Ostravy a pak na ně chtěli 30 kaček slevu.

Georg

to nema cenu nikde. je lepsi si na miste dokoupit.

noerf

Kolik zaměstnávají ČD lidí v opravárenství? To že jim chybí dvěstě zaměstnanců v tomto segmentu mi přijde jako vysoké číslo.
Možná by stálo kouknout se, kolik mají elektrikáři, zámečníci v okolí a podle toho zvýšit mzdy.

Lanýž

Potíž je hlavně ve velkách městech, protože přes odbory nikdy neprojde aby elektrikář v Rumburku bral za stejnou práci méně než elektrikář v Praze. Soukromník si tohle zvládne ošéfovat, ale státní firma je bez šance.

Petr

Proč by měl elektrikář z Horní Dolní dotovat bydlení elektrikáři z Prahy ?

Dudr.

Má to řešení. Musí přidat pražským depům peníze a vedoucí pak zámečníkům a elektrikářům dá odměny třeba 50%, to mohou udělat třeba hned jestli je vůle to řešit.

Jan

Odměna je nenároková složka mzdy. A jak řekne každý právník, nepsaná domluva je krásná, ale platí pouze to, co je na papíře.
Když přijde rozkaz z vrchu šetřit, odměny půjdou dolů jako první. Na odměny se nedá spolehnout.

Winchester1873

Když se podáváte na webu ČD na nabídku zaměstnání, tak hledají mechaniky a elektromechaniky do všech dep kde jště funguje dílna. Ve stejných místech a oblastech pak Správa železnic hledá strojníky, zabezpečovací techniky, traťové dělníky, mistry tratí atd…

Radim

A všichni dostávají takovou super-mzdu, že „nevzdělaný“ skladník v Lidlu po zkušebce víc…

noerf

Ono záleží I na provozu. Jen denní směna, střídání směn včetně víkendů.

jal

Hezké ideje. Fakt si myslíte, že když je někdo lempl, po zvýšení platu se z něj stane stachanovec? : – )

Laborec425

Tak funguje lidská psychika. Ano, začne se chovat líp k zákazníkům, ano, začne víc pracovat.

Jakub

Nemyslím si přidat pražským spíše práci rozdělit do dalších dep.

Johnny Cash

Proč musí být depo v Praze a proč musí všechny linky končit a začínat v Praze? Proč se nejezdí linky jako například R Děčín-České Budějovice nebo Ex Ostrava- Budějovice a proč se nevybuduje top depo třeba v Budějovicích?

noerf

V Českých Budějovicích patří depo Cargu.

NightmareFreddy

Nebo ta depa mít lépe diverzifikovaná…

Winchester1873

Zrovna v Rumburku byla dílna zavřena již kolem roku 2000. Tam je to jen pro strojvedoucí a jednoho dozorce. V případě Děčína a Loun, kde dílna stále funguje máte pravdu.

jal

Platy mají být podle místa bydliště?
Tak to se nedivte, že půlka Karlovarského kraje dělá v Německu a v kraji o zaměstnatelného zaměstnance nezavadíte.

Martin

Cena práce je zkrátka tržní. Malá dostupnost odpovídající práce v okolí bydliště přirozeně vede k menší nabízené mzdě (nabídka zaměstnání má menší konkurenci)…

Han van Meegeren

Jenže i ten elektrikář v Praze má u ČD směšnou mzdu. Kdo něco uměl, už dávno utekl. U soukromníka je to o něco lepší, ale třeba Arriva veškeré opravy celoročně pod širým nebem za 30 čistého v Praze?

Bobek

Nnnooo, a ty vagony nemají kolečka, že by třeba k elektrikářům do různých Rumburků dojely?

noerf

Vzhledem k tomu, že je vozí například do Vrútek, většina dep v ČR je z Prahy blíže.

Středohor

Tak ono těch dílen pro větší stupně oprav v ČR moc neni. Potenciální Nymburk a Šumperk jsou vytížené lokomotivami a jednotkami. Leda že by ČD šli do sebe a dělali si ty generální opravy samy.

Jiří Kocurek

Když jim chybí 200 lidí v opravárenství, tak by musely jít hodně do sebe.

Winchester1873

Když jim zvýšíte mzdy, tak věřte že na to zareagují i jiní zaměstnavatelé v okolí. Od skladových hal, přes autoprůmysl, po jiné firmy a organizace na železnici. Problém je že od 90. let, zhruba do let 2017-2020 se nové lidi téměř nepřijímali a silná generace odešla do důchodu. Opačný extrém je Praha, kde se přijímalo pravidelně , ale průměrně zde nový zaměstnanec vydrží 3 roky.

Peeetr

To je ovšem právě základ kapitalistického zaměstnávání, že málo důležité obory určené na bankrot a vymístění do chudých zemí, se poznají primárně tím, že nezvládnou zvyšovat platy v konkurenci jiných zaměavatelů v kraji.

Frantisek

Zbývá dodat, kdo „určuje“ důležitost a kdo jak doplácí na vymístění, a zda to takto až do důsledků chceme.

Jiří Kocurek

Jasně, na Ministerstvu půrmyslu plánují mzdy pro elektrikáře živnostníka, aby nešel na železnici…