Ješeta z ČD: Odstavujeme více vozů, než kolik se jich vrací do provozu

Místo velkoprostorových vagonů nasazují České dráhy starší vozy. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMísto velkoprostorových vagonů nasazují České dráhy starší vozy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Aktuálně Českým drahám denně v systému chybí 120 až 150 vozů, takže jezdí fakticky bez záloh.

České dráhy dlouhodobě odstavují z provozu více vozů, než kolik se jich z údržby vrací zpět. Každý týden to znamená úbytek tří až pěti vozů. V rozhovoru pro firemní měsíčník Železničář to řekl náměstek generálního ředitele a člen představenstva pro osobní dopravu Jiří Ješeta.

„Situace není vůbec dobrá. Momentálně máme velký počet vozů v opravnách na pravidelných stupních revizí a nevracejí se nám zpátky včas ve smluvních termínech,“ řekl Ješeta. Podle něj jsou běžné lhůty kolem 40 až 45 dní, nyní se ale vozy vracejí po 120 i více dnech.

„S ohledem na platnost nové údržbové normy ECM vagóny po najetí určitého počtu kilometrů do pravidelných oprav prostě musíme odstavit, nemůžeme již dále navyšovat kilometrický proběh,“ řekl manažer. Zpoždění podle něj neustále roste zejména kvůli dodacím lhůtám subdodavatelů, které opravnám zajišťují díly a jejich opravy a revize. „Celý segment opravárenství je tak aktuálně výrazně ochromený,“ doplnil Ješeta.

Zmínil přitom, že samotným Českým drahám nyní chybí v opravárenství zhruba 200 lidí, což vede k prodlužování doby opravy i u tzv. lehké údržby, kterou si dráhy dělají samy.

Aktuálně Českým drahám denně v systému chybí 120 až 150 vozů, takže jezdí fakticky bez záloh. Posilové vozy nebo vozy na mimořádné náhrady nejsou k dispozici. „Řešíme to nasazením vagónů nižší kvality, které již měly být v provozu jen okrajově pouze jako posilové nebo záložní. Dále jsme v důsledku kritického nedostatku vozů nuceni zkracovat soupravy, a tedy není možné v řadě případů dodržet původně plánované řazení,“ řekl Ješeta.

Ve snaze zvýšit počet vozů se dráhy poohlížejí i v zahraničí, ale i tam narážejí na vozovou nouzi. Tu zmiňují i tamní média. V Rakousku se cestující setkali například na lince obvykle obsluhované Railjetem s jednotkou pro S-Bahn, na lince Villach – Vídeň jsou místo Railjetů k vidění i klasické EC/IC vozy.
Lépe na tom nejsou ani Němci. Nedostatek jednotek ICE3M pro mezinárodní dopravu vedl ke zkrácení některých linek bez náhrady.

„Z jednání, která vedeme, máme informace, že zhruba v polovině roku by se mohly opravné doby vracet ke svému standardu. Vozy by se měly přestat vracet pozdě a měly by začít chodit zpět do provozu. Což ale zároveň znamená, že vozový dluh, který máme, potlačíme ještě půl roku před sebou. Situace by se tedy měla zlepšit až na podzim. Právě proto se snažíme shánět případné pronájmy a další vozy, kde jen to jde. Samozřejmě by se to dalo řešit i škrtáním spojů, ale to je cesta, kterou opravdu jít nechceme,“ uzavřel téma Ješeta.

Tagy České dráhy Jiří Ješeta nedostatek vagonů opravárenství řazení vlaků
266 komentářů