Obrazem: 348 tun najednou. Tři sergeje prověřily most přes Hracholusky

Testování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan Chaloupka

Za velkého zájmu železničních fanoušků dnes otestovala trojice muzejních lokomotiv řady T679.1 (sergej) nosnost opraveného mostu přes hracholuskou přehradu na

Za velkého zájmu železničních fanoušků dnes otestovala trojice muzejních lokomotiv řady T679.1 (sergej) nosnost opraveného mostu přes hracholuskou přehradu na trati Pňovany – Bezdružice.  S váhou 116 tun každé lokomotivy tak most (i každý jeho oblouk) úspěšně zvládl zátěž 348 tun.

Zkouška proběhla od 8 hodin do 13:30 pod dohledem odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT. Most testy prošel, a proto SŽDC potvrdila, že vlaky se na trati objeví 30. dubna odpoledne, první má odjezd v 17:02 z Pňovan. Završí se tak rozsáhlá rekonstrukce, která přilákala pozornost veřejnosti nejen testováním, ale i samotným způsobem opravy.

Stavbaři během rekonstrukce především vyměnili tři ocelové oblouky z počátku 20. století za nové. Využili přitom unikátní metody, kdy nový oblouk nasunuli na most, kde jej spojili s původním obloukem. Celou konstrukci následně přetáčeli kolem osy, usadili, starou část odmontovali a odvezli k likvidaci. Podle SŽDC šlo o unikátní operaci v celosvětovém měřítku. Most se skládá ze tří oblouků. Z původního mostu tak zbyly jen pilíře, které byly opraveny a zpevněny.

Oprava se nicméně neobešla bez komplikací, které ji o několik měsíců protáhly. Muselo se například změnit založení montážní plošiny, kde se před instalací kompletovaly nové oblouky. Bylo potřeba zvýšit objem injektáže, staré ocelové konstrukce bylo potřeba dodatečně zesílit pro výsun nových konstrukcí. „Prodloužení původně plánované doby výstavby bylo způsobeno potřebou zpřesnění výpočtu korozního oslabení staré konstrukce po zahájení výluky. Vlastni otáčení můžeme dnes již hodnotit jako velmi úspěšné,“ řekl v pátek mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Rekonstrukci provedly společnosti SMP a MCE Slaný, smluvní cena činí 109 milionů korun. Zatím není jasné, o kolik se navýší. Výluka na trati začala loni v červenci, původně měla skončit před koncem roku. Na mostě vznikla i nová lávka, která je vedena v dolních obloucích mostu, aby nenarušovala původní linii.

Testování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaTestování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan ChaloupkaStavba mostu na trati Pňovany - Bezdružice.
Pramen: FB SŽDCStavba mostu na trati Pňovany - Bezdružice.
Pramen: FB SŽDCStavba mostu na trati Pňovany - Bezdružice.
Pramen: FB SŽDCStavba mostu na trati Pňovany - Bezdružice.
Pramen: FB SŽDCVýměna mostu na lokálce Pňovany - Bezdružice.
Pramen: Facebook SŽDCVýměna mostu na lokálce Pňovany - Bezdružice.
Pramen: Facebook SŽDC
Tagy Hracholusky Správa železniční dopravní cesty SŽDC trať 177 Pňovany - Bezdružice
35 komentářů