Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Obrazem: 348 tun najednou. Tři sergeje prověřily most přes Hracholusky

Testování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan Chaloupka
Testování nosnosti mostu přes Hracholuskou přehradu. Foto: Jan Chaloupka

Za velkého zájmu železničních fanoušků dnes otestovala trojice muzejních lokomotiv řady T679.1 (sergej) nosnost opraveného mostu přes hracholuskou přehradu na trati Pňovany – Bezdružice.  S váhou 116 tun každé lokomotivy tak most (i každý jeho oblouk) úspěšně zvládl zátěž 348 tun.

Zkouška proběhla od 8 hodin do 13:30 pod dohledem odborníků z Kloknerova ústavu ČVUT. Most testy prošel, a proto SŽDC potvrdila, že vlaky se na trati objeví 30. dubna odpoledne, první má odjezd v 17:02 z Pňovan. Završí se tak rozsáhlá rekonstrukce, která přilákala pozornost veřejnosti nejen testováním, ale i samotným způsobem opravy.

Stavbaři během rekonstrukce především vyměnili tři ocelové oblouky z počátku 20. století za nové. Využili přitom unikátní metody, kdy nový oblouk nasunuli na most, kde jej spojili s původním obloukem. Celou konstrukci následně přetáčeli kolem osy, usadili, starou část odmontovali a odvezli k likvidaci. Podle SŽDC šlo o unikátní operaci v celosvětovém měřítku. Most se skládá ze tří oblouků. Z původního mostu tak zbyly jen pilíře, které byly opraveny a zpevněny.

Oprava se nicméně neobešla bez komplikací, které ji o několik měsíců protáhly. Muselo se například změnit založení montážní plošiny, kde se před instalací kompletovaly nové oblouky. Bylo potřeba zvýšit objem injektáže, staré ocelové konstrukce bylo potřeba dodatečně zesílit pro výsun nových konstrukcí. „Prodloužení původně plánované doby výstavby bylo způsobeno potřebou zpřesnění výpočtu korozního oslabení staré konstrukce po zahájení výluky. Vlastni otáčení můžeme dnes již hodnotit jako velmi úspěšné,“ řekl v pátek mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Rekonstrukci provedly společnosti SMP a MCE Slaný, smluvní cena činí 109 milionů korun. Zatím není jasné, o kolik se navýší. Výluka na trati začala loni v červenci, původně měla skončit před koncem roku. Na mostě vznikla i nová lávka, která je vedena v dolních obloucích mostu, aby nenarušovala původní linii.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Insider
Host
Insider

Krásný a velmi chytrý inženýrský počin – to byla stavba. Proč ale na zatěžovačku musí použít sovětské stroje, to nevím. Já rozhodně žádnou nostalgii k sovětským věcem ani době nemám – a popravdě moc nechápu, proč někdo ano. Jediné, na co si vzpomenu, když to vidím, je nesvoboda a potoky krve, co ten režim má na svědomí…

Nekdo
Host
Nekdo

protoze jsou tezke. ale to je tezke, kdyz hledate ideologii tam, kde je ryzi pragmatismus. asi to pak mate tezke i v zivote. preju Vam hezky den!

Zababa
Host
Zababa

Váš příspěvek je příkladem, že vám to „myslí politicky“. Ale také ukázkou nebetyčné hlouposti. Právě při čtení takového příspěvku si uvědomím, že diktatura, nesvoboda, stádní myšlení a kované svazáctví v hlavách lidí nás vlastně nikdy neopustilo.

Alibaba
Host
Alibaba

Tipnul bych si, že jsou 1. těžké (viz i Nekdo), protože jsou 2. dostupnější než muzejní parní mašiny.
A třetí můj tip je, že jako 3 stejné lokomotivy vytvoří pro testování ideálně symetrické zatížení (právě pro tu zkoušku), které by se mohlo blížit rovnoměrnému zatížení Xt/m. To X se mi nechce počítat, ale je to celková_délka_soupravy/celková_hmotnost_soupravy.

Petr
Host
Petr

Je to krásná práce.
Znova a znova se přesvědčuji o tom, že dost Čechů obecně pořád není s něčím spokojená, vždy se snaží hledat na všem chyby, nikdy není nic dobrý a neumí být na něco hrdí.

Jednou, že chybí průběžné štěrkové lože, jednou proč se s rekonstrukcí rovnou neudělala nová trat, jindy že vlastně nic rekonstruovat nemuselo, protože vlastně celou tuhle žel.dráhu nepotrebujeme… Bože..

Tak to holt tady u nás (bohužel) je.

Souprava
Host
Souprava

Ve které zemi mají lidé 100% shodné názory? Severní Korea váš vzor?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Severní Korea váš vzor?“
Není tamní „ideologizující“ přístup naopak spíše právě vaším vzorem, když tady stále omíláte své umanuté a pořád stejné mantry?

Petr
Host
Petr

Tak hádám, že jste se, Soupravo, mezi těmi věčnými nespokojenci a „kibicanty“ asi našel, když reagujete, jak reagujete (se Severni Koreou) 😀

DRABADURA
Host
DRABADURA

Jak už bylo psáno v diskuzi, tak když se někdo koukne do mapy, tak tam skutečně schází propojení trati z Bezdružic do Teplé aby šlo zavést rychlíky z K. Varů do Plzně. By mě zajímalo, proč k tomu nedošlo, když jinde po republice jsou traťe horní řitky do dolní a tady, kde by to bylo zjevně prospěšné a vytvořilo nové dálkové spojení nic? Co za tím je? Za Rakousko-Uherska došli peníze, či co?

bindera
Host
bindera

Taky by šlo spojit Třemošnici a Prachovice. To je ještě kratší.

Souprava
Host
Souprava

A ten kopecek mezi nima?

Panelák
Host
Panelák

Probůh, proč to nemá průběžné štěrkové lože? Tohle je hrůza, v 21. století stavět přímé upevnění na mostnicích…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Třeba i proto, že je to vlastně moderní replika původního mostu – kdo nejen vidí, ale i myslí, ten to chápe i bez hloupých dotazů.

Panelák
Host
Panelák

Nebudu se ptát, proč je to údajně „moderní replika původního mostu“, který přitom vypadal jinak, a proč replika nemůže mít průběžné lože – symbolicky postačující je informace, že nádražáci furt radši žijou v 19. století než 21. a ještě se bůhvíproč diví, že jim svět „nerozumí“.

Souprava
Host
Souprava

A ještě si tam na režimku udělá výlet? 😀

A.R.
Host
A.R.

Proč jste vlastně rekonstrukci mostu nevedl Vy, vážený pane inženýre?

Alibaba
Host
Alibaba

No, to by mě taky zajímalo?
Divím se , že jste dostal za tenhle dotaz tolik mínusů. 🙁

Karlovarák
Host
Karlovarák

…zbývá postavit prodloužení trati z Bezdružic do Teplé a zavést rychlíky z K. Varů do Plzně

bindera
Host
bindera

K tomu nikdy nedojde. Narovnat oblouky, někde změnit i trasování, tunel u Břetislavi. Nenávratně by zmizela krása současné trati a nikdo na to stejně peníze nedá.

hedonism.bot
Host
hedonism.bot

No úplný nesmysl to není – už teď se ukazuje, že racionalizace a koridorizace sice vyřešila tristní stav údržby a nízké rychlosti, ale nevyřešila kapacitu sítě a případné rezervy (pobobně jako v DE, podívejte se, co udělal propad stropu tunelu v Raststattu a jak najednou přišly vhod i poslední lokálky v okolí) – což v souvislosti s nárůstem zejména tranzitní nákladní dopravy bude znamenat potřebu investovat a jako alternativa chebské a mostecké trati by tahle spojka mohla fungovat… s krásou tohle nemá moc co dělat, jakmile začnou fungovat smluvní pokuty za nedostatečnou kapacitu, ekonomika bude mít přednost :-/

Karlovarák
Host
Karlovarák

Teď už jen zbývá postavit

Pražák
Host
Pražák

Díky za fotky.

Ingot
Host
Ingot

To je krása. Parádní náhrada starých oblouků. Ta zátěž, to je doslova třešnička na dortu.
Jen dodám, že oním hlavním testem je především ověření průhybu mostu pod zatížením s vypočteným navrženým průhybem, do kterého se zjednodušeně řečeno naměřený průhyb musí „vejít“, aby most vyhověl. Plus samozřejmě další zkoušky, měření poklesu podpor v místě ložisek atp. Každopádně, nádherná práce!

Ondra
Host
Ondra

Věděl by někdo, jestli zpět pojedou Sergeje přes Prahu a kdy?

Twix
Host
Twix

Zhruba v 10:30 projely všechny 3 za mocného troubení Řevnicemi směrem na Prahu.

Souprava
Host
Souprava

Fakt inteligentní fírové, budit lidi v neděli dopoledne.

Marian
Host
Marian

Tak schválně, za jak dlouho se tady objeví „odborník“ na lokálky Spouprava, nazve všechny kolem šotoušky, jimž stát platí jejich zábavu, protože jemu prý zábavu s kolem nikdo neplatí.
Přitom lehce zapomene, že zrovna na této trati frekvence vzrostla několikrát, dokonce na novém mostě vznikla i cyklostezka právě pro různé Soupravičky a Bobíky a už vůbec si nevšimne, že ti lidé, kteří po lokálce jezdí, na Konstantinsko a Bezdužicko přinášejí život.

VRT
Host
VRT

Mám ale takové podezření, že zrovna tam ten život přinášejí lázně a příroda a památky a naprostá většina těch lidí tam přijede autem. Ale jestli máte jiná data…

Souprava
Host
Souprava

Nedokážu si představit, že bych se tam z Prahy kodrcal vlakem s přestupy a ne v naší rodinné Dacii Duster.

Odpadlik
Host
Odpadlik

Dokud budou naše silnice průjezdne způsobem, že to bude dávat smysl, tak zeleznice bude skomírat.
Nicméně Praha a její komunikace není nafukovací, takže v kombinaci s u nas se zabydlujicim NYMBIsmem (viz treba dostavba okruhu 511) nemám strach ze bychom ty lidi do lokalek nakonec nenacpali

Souprava
Host
Souprava

A jak Bezdružická lokálka řeší ucpané silnice kolem Prahy? Ti lidé nedokáží dojet autem k jiné trati a tam nastoupit na rychlík do Prahy? Jak to dělají tam, kde nejsou koleje, jak se dostanou k těm rychlíkům???

Panelák
Host
Panelák

To jsou zase kecy. Takže teď tam bez lokálky ve výluce bylo skoro rok mrtvo? 🙂

VRT
Host
VRT

Úplně!

Souprava
Host
Souprava

Místní už rok nebyli v Plzni, nemají jak… není vlak, není jak se dostat. V obci vázne i zásobování, protože je tam šotoblokáda pro zásobovací gumokoly. Shazují se tam potraviny z letadel. Na návrat vlaků se těší jako na smilování (doslova). 😀

IGCT
Host
IGCT

Nádhera

Partneři



CSCARGO