Jedno euro na den. Třetí největší spolková země v Německu chystá neomezenou jízdenku pro mladé
U-Bahnhof Killesberg. Foto: Matze A. / Flickr.com
Za zvýhodněnou cenu budou mít možnost jezdit lidé až do 27 let.
Za zvýhodněnou cenu budou mít možnost jezdit lidé až do 27 let.
Je-li cílem dostat lidi do vlaků na úkor IAD, pak to dává smysl.
(Teď nehodnotím rozumnost tohoto úmyslu ani otázku, kolik peněz z rozpočtu je na takovou věc přiměřeně.)
Vidím v tom inspiraci u zlých kapitalistů – teď mě napadá třeba McDonalds či Spotify. Mladý dostanou slevu a statisticky významné procento si pak na produkt natolik zvykne, že si jej později platí i za plnou cenu.
Někteří pak budou jezdit vlakem i za podmínek, kdy by pro ně bylo auto levnější/rychlejší/pohodlnější. Zvyk je prostě železná košile.
A tady si musím rýpnout: jen a pouze ze zvyku většina z nás platí nehorázné výpalné společnosti Microsoft…
používám Linux od roku 2006 😉
A který desktop environment? U mě vede KDE Plasma.
Já linux od roku 1996, ale Windows (98) jsem smazal až v roce 2002. Debian nebo Ubuntu s XFCE.
Pokud jede spolkovou zemí objednaný vlak obsazen z 50 % své kapacity, pak mladý cestující s denní jízdenkou 1€ ze spolkové země netahá další peníze … Velmi teoreticky vzato se o hmotnost toho cestujícího zvýší energetická náročnost, nicméně díky hmotnosti toho cestujícího se zase zvyšuje setrvačná hmotnost soupravy …. V Lucembursku byla zavedena bezplatná veřejná doprava, doplácí si pouze železniční cestující jedoucí v Erste Klasse … důvod – dostat další lidí do vlaků, snížit náklady na jízdenkový systém, zrušit 10 pokladen … víc jich v roce 2019 v Lucembursku nebylo …. Pokud platí jízdenka i na BUS, pak „mladej“ nepojede… Číst vice »
A není to ten ,,Populismus´´ ?
Autem jezdí zejména lidé nad 27 let… Opravdu si tedy myslí, že tohle zachrání klima?
Co se v mládí naučíš…
že je to i zadarmo drahý? 🙂
A není to tím, že lidi do 27 spíše nemají auto? Rodinu s malými dětmi?
Větší smysl mi dává vozit důchodce, kteří auto nejspíše mají a řídit by nemuseli.
Teď neříkám, že auto nepřijde vhod. Jsou mnohý situace, kdy není alternativa (nebo je to výrazně efektivnější) a bez auta seš nahranej. Zas existují situace, kdy lidi jezdí autem doslova zbytečně, sami, ve špičce, po městě. Nebo kdy vozí děti do školy, kroužků. Já bych rád věděl, kdy přesně nastal ten zlom, že rodiče dělaj dětem tágo. Mě někdy v první/druhé třídě naučili rodiče jezdit na základní trase domov hlavní nádraží, pak mi pořídili šalinkartu a od tý doby frčím na veřejný dopravě. Má to nevýhody? Jo, určitě. Zas ale šetřím finance svoje, finance jiných, přírodu i městský prostředí, ulehčuju… Číst vice »
Udělat slevy pro studenty ve VHD v Česku, tak by určitě nějaký „objektivní“ dopravní reportér udělal reportáž, jak ta zlá vládnoucí strana uplácí voliče… Jo počkat, ono už se to stalo…
Ďábel bývá v detailech. A tohle je oproti slevám pro studenty v ČR velmi, velmi odlišnej systém. Minimálně v něm z principu nepůjde dělat ty nejšílenější excesy, kdy jeden z dopravců díky uměle nafouknutý ceně a „věrnostním“ bodům v podstatě studentům platil za to, že s ním jezdili a přitom inkasoval od státu víc, než stál předtím celej lístek na tu trasu. O čemž všichni věděli a stejně trvalo strašně dlouho, než stát ty ceny pro výpočet slevy aspoň zastropoval, aby se nedaly takto zneužívat.
A jak tedy Bádeňané a Württembeřané řeší kompenzace v komerčních spojích, ať můžeme ty ďábelské detaily srovnat?
V jakých komerčních spojích … Ďábel se bude skrývat v tom, že jízdenka bude platit jen v regionálních vlacích / busech objednávaných „zemským“ objednavatelem, nikoli ve vlacích DB Fernverkehr …. resp. v MHD placených městem / samosprávou …
A kolik je asi v ČR dopravců spekulantů, kteří spoléhají že nepřijde kontrola z ministerstva a generují umělé statistiky svých cestujících, kdy za vynaložených 25 % zinkasují od státu 75 %?
Soudruh Stanjura (ODS) v rámci projektu „ušetřit 80 milionů“ v rozpočtu plánuje omezit „provozní“ výdaje státu s tím, že TO nebude mít dopad na občany, ale hodlá omezit / zrušit slevy pro studenty a důchodce (v optice Stanjury a koaličních kumpánů zjevně důchodce / student není občan, ale parazit) – totéž platí o platech „státních“ zaměstnanců – to asi taky nejsou občané …
Ale zvýšit si vlastní platy se nestydí … parazit ….
Takže slevy pro studenty nebudou …
Studenti nějakou slevu mít mohou, ale opravdu je těch 75% přiměřených? Před 20ti lety stála měsíční lítačka okolo 250Kč, při zohlednění inflace by to bylo dneska okolo 400Kč. Ve skutečnosti studenti jezdí dneska za 130Kč, tj. zhruba za tři piva měsíčně.
Přiměřenost se dost těžko stanovuje.Např: jízda do školy cca 25km se slevou 50% vyjde za měsíc při současných cenách na přibližně 1000 Kč.Je to hodně nebo málo./2,5 krát více než viz. dopravak/.
Nebo také: průměrný důchod činí cca. 60% průměrného platu.Má-li nyní důchodce slevu 75% je to vlastně „relativní“ sleva pouhých 15%./velmi zjednodušeno/.
Blbnu – 40%
Asi se pujdu zaridit na pracak a dojit stat.. todle je naprosto sileny, co se „musi“ platit z dani.. zodpovedne rizeni fin.uz nikomu nic nerika.
Jestli ono to není právě naopak. Jestli si dobře nespočítali, že je to dlouhodobě vyjde levněji, než furt řešit kapacitu pro víc a víc aut…
jistě, pokud jim pak kunčafti zůstanou i za plnou cenu….
Minimálně jim zůstanou mladí lidi zvyklí používat veřejnou dopravu. Jestli si budou později kupovat síťovou jízdenku za plnou cenu nebo „jen“ víc jezdit na jednotlivý jízdný, obojí se počítá. A nikdo neříká, že tuhle nabídku nemůžou časem rozšířit tím, že posunou nebo dokonce úplně zruší to věkový omezení. Není to zas tak extrémně nízká cena, aby to bylo vyloučený.
Platíte daně v Bádensku-Württembersku, jo?
Neplatim, avsak tyto „hloupe“ napady chodi ze zapadu.. proto se obavam, kam az to zajde..
Jste zbytečně vyplašenej. Stahujete kalhoty když brod je ještě daleko.
Je to na stejné řece a pokud se voda nerozlije cestou do polí tak může dojít i k nám. A může přijít vlna , že se ani nenadechneš. I Pan Bůh přeje připraveným 🙂
A jak se na to chceš Petře připravit? Přestaneš kvůli tomu platit daně?
Nejen to, on ani nevidí řeku a už je zcela nahý.
U nás už to je(75 procentní sleva),dále na východ je jízda úplně zdarma pro studenty(Slovensko).
A naprosto s tim nesouhlasim.. to je vsak jedine, co s tim muzu delat 🥺