Letecké společnosti Letectví

Jediné dálkové letadlo ČSA je pryč, rozloučilo se průletem nad Ruzyní

Airbus A330-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: ČSA
Airbus A330-300 v barvách Českých aerolinií. Foto: ČSA
Jediné dálkové letadlo ve flotile ČSA se vrací do Korean Air po 7 letech v barvách českého dopravce.

České aerolinie vrací definitivně svému majiteli své jediné dálkové letadlo ve flotile. Ve 20:21 odletěl do Soulu Airbus A330-300, který měly České aerolinie pronajaté od roku 2013 od Korean Air.

Odlet k jihokorejským majitelům měl nastat původně dříve a letadlo se mělo vrátit už během léta po údržbě na Maltě. Karanténní opatření nakonec znemožnila návštěvu korejských techniků na Maltě, a proto se letadlo přesunulo zpět do Prahy. Pronájem letadla oficiálně končí k 31. říjnu. ČSA ho měly odstavené od února, kdy prudce propadla poptávka po létání. Odlet potvrdila mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com.

Letadlo se po startu ještě vrátilo nad letiště a udělalo nad hlavní vzletovou a přistávací dráhou takzvaný průlet.

Letoun OK-YBA měly ČSA v pronájmu od roku 2013, šlo o jeden z výsledků majetkového vstupu Korean Air do tuzemského dopravce. Letadlo bylo vyrobeno před 19 lety. Letadlo nasazovaly hlavně na linku do Soulu, výjimečně se objevilo kvůli silné poptávce na některých evropských linkách. Před pořízením OK-YBA měly ČSA naposledy na dálkové lety Airbusy A310, těch se firma zbavila v roce 2010.

86 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kanafasik

je to smutné, ale asi definitivně končí jedna stálice leteckého nebe. tak pojďme z veselou vzpomenout na dobu, kdy to stálo za to…. https://youtu.be/qRjMhKj1wh8

franzJosej

csa je jen kamen do mozaiky ceskeho padu. skolstvi justice statni aparat. a ta lidska chudoba. Stav Rusko 1991

Šerák Jaroslav

To je jako s lodní dopravou, taky se rozprodala a to samé s leteckou dopravou. Už nám nepatří ani voda a dluh přes dva biliony. Tak kdo byl lepší hospodář komunista nebo kapitalista?

kanafasik

no většina našich „kapitalistů“ jsou ovšem bývalí komunisté. ( a stbáci)

Vlk

Tak tomu může věřit jen dement ze zvláštní školy. Kolik těch komunistů ve vládě bude ?
Vsadím se, že minimum……………………….
Než aby někdo přiznal holou skutečnost, že naši demokratičtí kapitalisté kradou víc jak komunisti za 40 let, tak se to všechno hodí na komunisty !!!
Jsem mlůadý a komunismus jsem viděl z pozice děcka jako husákovo dítě,
ale když vidím současný stav na narovinu říkám „komunisti hadr !“

Jiří Kocurek

Tak zrovna Babiš byl členem KSČ a neví se, jestli členství přerušil/ukončil. Rovněž je potvrzeno, že byl spolupracovníkem StB.

Martin

Tak to byste se divil kolik lidi ve vlade nebo vubec v politice pusobilo i za komunistu na vyznamnych postech a stale pusobi…
Namatkou – Prezident Zeman a jeho nejblizsi lide a kamosi, Premier Babis, a jim podporovana vlada komunisty,… a nemusime zustat u politiku, statnich zastupcu je asi 30% byvalych komunistu…

Pe.tr

Komunista žil z podstaty a převrat ho vytrhl z bankrotu , vyžíral vše od první republiky a celkově to byla lichá anabáze dějin . Kapitalista sem příchází pozvolna , ti co si tu na kapitalisty hrají jsou ze dvou třetin většinou jen postkomoušský nástěnkáři , viz SW . A lodní dopravu by platil kdo ? Zvláště to zboží co by na ni týdny leželo ladem . DOL je taktéž nesmysl co by vyřešil pár nových kolejí z Břeclavi na Ostravu a pak od Brna nebo Olomouce na hranice s Německem přes Prahu , a říkejte si tomu třeba VRT ,… Číst vice »

Y.K.

Mě vždycky fascinuje tenhle pokroucený pohled, když základem je, že komunisti zabavili firmy původním majitelům, těch se zbavili a pak získaný majetek ždímali a ždímali až jsme se ocitli v pozici, kdy už to nešlo ždímat více (schovávali to za termín přestavba).

Tahle země sice neměla účetní dluh, ale investiční dluh měla naprosto příšerný. Zjistili to i sami, že výrobou oceli a těžbou uhlí na 140 % se to nikam neposouvá, průmysl je zaostalý, města neudržovaná.

Martin

Nejen to, ale infrastruktura naprosto silene zaostala, krajina a ruiny pamatek, cele ctvrte opryskanych domu zalatovanych der v chodniku a zarostlych parku, brehu potoku plnych odpadku, vyvoj znacne zaostaly, ten rozdil kdyz clovek v 90 letech prekrocil hranici do Rakouska nebo Nemecka, to bylo neskutecny… u nas uplne znicena krajina, jako byste se vratili do povalecnych let…
Zastarale stroje a vyroba prevazne s rucnim podilem… jezis toho by se dalo jmenovat…

Vlk

To se nemůžete divit, protože každý čecha v managmentu zajímají jen prachy a rychle vydělat a rychle prač. Budou všichni brečet, že odlétl A330 zpět do Korei ?
Proč ta „naše“ letecká společnost ČSA za těch několik desítek let tato letadla nemá ?
Je to jednoduché, protože všude kde byl ve vedení ČECH, tak sto let tráva nerostla.
Každého zajímají jen prachy a po mě potopa !
Vize do budoucna žádná, to se řije ze dne na den a po deseti letech je vidět jen zkáza.

kanafasik

tak ve vedeni csa sedel i Belgičan a nebyl to zrovna rozkvět. tehdy se roz- prodalo (-kradlo) kde co.

Apex

Tak zrovna tady bych byl opatrný ve vyjádřeních. Třeba první privatizace ČSA do rukou AF krátce po sametu a francouzský management byla tragedie a z tohoto fiaska je pět let tahalo české vedení v čele s Jakubšem a Kůlou… Bohužel, neodpustitelný politický zásah dosazení nového neodborného a nekompetentního vedení roku 2004 znamenalo začátek konce…

Robert Šalda

Po Kůlovi to pokud vím vzal do rukou LuftJarda Tvrdík. Vzpomínám, jak oznamoval velký rozvoj a dopadlo to, vždyť víme jak. Mě by zajímalo jestli to bylo v jeho případě amaterismus, nebo záměr.

Apex

Ano, vždyť to píši… 🤗. Amatérismus to byl… Ale totální a všech, kdo za tím stáli. To rozhodnutí tehdy nikdo nechápal a když Luftjarda začal „expandovat“, tak bylo jasné, že to bude totální malér…

Jiří Kocurek

Každého Čecha. Třeba takový Dědek. Ten vybudoval Jablotron a po třech letech sbalil prachy. To samé Jančura. Nebo támhle CZ Loko. Po třech letech sbalili prachy a vypadli. Nic je nezajímalo.

A nebo vadí to, že oni si vydělají? Že by správně měli být v mínusu, jak velí doktrína?

Mihal

Máš pravdu Vlku

franzJosej

lodni doprava? nebylo to nahodou ukradeno po ceske zrade na KK Monarchii?

pzag

Vzhledem k tomu, jak to vypadalo po převratu na západě a na východě, tak se kapitalistům očividně dařilo mnohem líp snad ve všech oborech.

Petr

Další smutný den pro CSA, bohužel. Vlastně tenhle letecký aeroklub již zanikl. Ovšek vše šlo podle plánu, tak proč se stále divíme.

Y.K.

Fakt? Mě připadá, že letos je to úplně jedno. Nač platit pronájem za dálkové letadlo, když se nedá daleko létat.

kanafasik

pronájem by tak jako tak do konce října, bez ohledu na koronakrizi. a ještě před koronakrizí se nedohodli na ceně dalšího pronájmu.A to ještě nikdo netušil jaká krize postihne leteckou dopravu. Nicméně dalo se létat cargo, alo to by muselo chtít.

Petr

Ano byl dojednán další pronájem. Koronakrize vsechno mění. V dnešní době toto letadlo znamená pro takto malou společnost sebevraždu. Ale jak píšeš. Muselo by se chtít hledat možností.

Anonymus

Vzdyt Smartwings nechtelo platit opravu motoru. Uz tu bylo diskutovano pred x mesici. Smartwings nechtelo byt nadale ozebracovano vedenim Korean Airu.

kanafasik

melete nesmysly. to odmitlo vedeni sw s tim, ze nehodlalo pridlouzit pronajem 330.OK YBA jeste pred koronakrizi. resp. meli zajem o v podstate full Y konfiguraci, co zase bylo neprijatelne pro KE pro linku ICN. naopak, ze strany KE byla nabidka na dve 777.. ovsem to by nekdo musel chtit provozovat dalkovou prepravu.a jeste jedna interni lahudka. Po zruseni projektu letu do Číny na jedne porade se zamestnanci pronesl clen představnestva (jistý pan Stable Boy) projekt Čína jsme zrušili a jsme rádi. Víte co by to bylo starostí?“🙈 pokud pro někoho jsou obrovské starosti a riziko provozovat linku z nejlidnatejší… Číst vice »

Pepa

No nesmysly tu melete leda vy. Očividně co nevíte tak si domyslite.
Navrhy smluv o pronájmu byly jednostranně výhodné. KE nabizelo v podstatě jen pronájem starych letadel do kterých nechtělo sypat peníze a ta se rozhodli, ze opet zkusí pumpnout hejla. Bohužel už nenatrefili na původní vedeni CSA a SW jim na to neskočil.
Projekt Čína skončil kvůli naprosto nulovému zájmu čínské strany která delala vse pro to aby to vubec nezačalo. Například neudělení predbeznych přistávacích práv a několikaměsíční ignorování MZ

Petr

Ano s tím souhlasím. V dnešní době ekonomická sebevražda. Me jde spíš o to co CSA jsou dnes a co byly dříve. To je, to smutné….

Y.K.

Tak smutné to je, bezesporu, i z toho pohledu, že když se objeví světlo na konci tunelu s výhledem na novou flotilu, tak přišla korona a ta zamíchá karty s komplet celým letectvím.

Anonymus

Pry to byl podvod na CSA, ze museli letat do Soulu. Kdyby to bylo vydelecne, nove vedeni Smartwings by pokracovalo. Dobre, ze to ukoncili.

Chriss

Tato linka byla velice vydelecna uz jen na cargu. To, ze vezla take lidi, bylo jen dalsi plus.

Petr

@Anonymus – To jste nějak duševně nemocný nebo Vás od nějaké letecké společnosti vyhodili že si svůj vztek vyléváte tady? Jděte se léčit.

Anonymus

Vy jste blazen. 🙂 Vychazim z dokumentu o tom, jak CSA bylo pripraveno k tunelu a ze spoluprace s Korean Air byla znacne nevyhodna. Ztratova. Dokument byl nedavno v televizi.

Roman

Máte pravdu v tom, že původní smlouva o pronájmu pro ČSA výhodná nebyla a ty na každém letu výrazně prodělávaly. Ona celá ta spolupráce byla taková, mírně řečeno, podivná a ne úplně výhodná pro ČSA.

Anonymus

Diky za podporu. On prodej Korejcum a pak prodej od Korejcu pro Smartwings byl asi taky dobry podvod…

Roman

To těžko říct. Faktem je, že se o svou investici moc nezajímali

kanafasik

buď berete prášky co nemáte nebo berete co máte, ale v nesprávném množství. Doporučuji zvážit úpravu medikace.

Anonymus

Vy jste blazen.  Vychazim z dokumentu o tom, jak CSA bylo pripraveno k tunelu a ze spoluprace s Korean Air byla znacne nevyhodna. Ztratova. Dokument byl nedavno v televizi.

Filip

Co to melete, nešťastníku?

Anonymus

Nedavno byl v televizi dokumemt / reportaz o tom, jak lidi s CSA pred x lsty upozornovali na nevyhodnou spolupraci s Korean Air, presto se jim to prodalo.

Y.K.

Za prvé od začátku s A330 nelétali jen do Soulu, myslím jen dvakrát týdně (SO, NE) nebo tak něco a pak Jekatěrinburg a nepamatuji si co ještě za destinace, aby jej využili i přes týden. A bylo to pěkně na pendrek, jinými slovy ztrátové. Pak někdo sebral rozum do hrsti a začali A330 točit výhradně přes Soul 6 dní v týdnu a hle, rozumnější nabídka a využití letounáu otočilo linku do plusu, navíc byla codesharová s KE což zlepšilo její obsazenost. Jestli by ČSA pokračovali s daným kusem těžko říci, protože už je nic nedrželo si půjčovat letadlo zrovna od… Číst vice »

kanafasik

létalo v některé dny v týdnu do TLV, SVO a pokud mě paměť neklame tak i ALA.

Jakub

6 dní v týdnu se nelétalo do Soulu…

Y.K.

Aha, asi máte pravdu. 5x? Odlety Po, Ut, St, Čt, So.

Roiman4

Jednali o tom. Korean nabídl cenu, která nebyla až tolik vysoká od té stávající a pořad by si ta linka na sebe vydělala. Jenomže Korean chtěl podmínku, místo A330 dát T7 s lepším J class. A nabízeli jich i dvě a více na půjčení, čímž by si ta linka nebo pokud by vedení na tím zapřemýšlelo, tak mohli mít výdělečně linky i jinam… Jenomže jejich ti dva nejchytřejší chtěli to za nižší cenu a nechat A330. Proto se nedohodli ani na prodloužení…

Y.K.

Možné to je, ale nemám to kde verifikovat. 🙂 Také asi viděli budoucí A321XLR, ale kdo ví jak to všechno nakonec dopadne.

RHood

Zeptejte se v KE, ale tam pracují skuteční managers, kteří ctí zásady a pravidla a chovají se na úrovni. Proto vám nic neřeknou. Asi tak. :))))

Roiman4

S A321XLR to nesouvisí vůbec. Protože kdyby nebyla pandemie, tak byl plán B a půjčit si A330 od amíků, kteří zde byli loni už. S tím, že by vždy jedna musela do MIA letět kvůli posádkám a tak, takže by to byl nejspíš charter/normální linka pod QS… Ale to vše přišlo od vrchních míst k nám. Kdo ví, jestli taky neprodali dodací termíny A321XLR někomu jinému.

Y.K.

Jo jako na wet leasing? Hm, zajímavé, no každopádně teď už je to jedno.

RHood

Aha, plán B u SWG. Ta kanadská A330 byla přijatelná pro codeshare dopravce, tedy KE ? Hahaha. A co přelety na Sibiří s letadlem na ACMI a s cizí posádkou ? Hmmmm. Tak to jo, s kanadskou A330, ale asi bez kódu KE a určitě ne přes Sibiř. Tedy jižní trasa, asi.

Roiman4

Psal jsem od Amíku, ne od Kanaďanu, kteří jí mají. Ale bylo by to zde pod Swift plán byl dvě v Praze. Jedna ICN a jedna MIA. Jak to měli vymyšlené přesně do ICN nevím, protože to přišlo v půli Února toto a pak už to vzalo za své vše. Což je škoda, protože byla by to „sranda“ pozorovat situaci teď k ICN, po ČSA by tu trasu nejspíše lítala Asiana a KE to nechtělo dopustit.

RHood

IAero Airways, tedy Swift Air nemá ve své flotile žádnou A330 !!!!!!!!

Y.K.

Jsem koukal na fleet Swiftairu, což jsou asi jediní amíci co tu na sezónu létají (a celkem troublemakeři) a mají jediný B757, jinak 737 (+ATR), co občas leasují i SW. A330 se mi moc nezdá.

kanafasik

Přesně tak to bylo.

RHood

J class a SWG, to je jako ďábel a svěcená voda.

RHood

Smartwings má nové vedení ?

Anonymus

Myslel jsem Smartwings jako novi majitele CSA.

Rossec

Jsou nějaké aktualní informace, kdy už a jestli dorazí do čsa ty A220 ? Díky

kanafasik

😂 nikdy naivo!

Anonymus

Csa uz vlastne neexistuje. Tam se ted bude propoustet masove a preberou to lidi ze Smartwings

Pe.tr

Snad ČSA potká osud značek jako třeba kofola , melta, mila , škoda a někdo schopný časem reinkarnuje tuto letitou značku . Lidi kolem SW z toho udělali zombie firmu. A ty A220 budou mít lak ČSA maximálně jen jako reklamu

kanafasik

budme realiste. mate opravdu pocit, ze by nekdo hodlal invetsovat(spis utopit sve penize) do oboru, ktery v dohledne dobe necekaji pozitivni vyhlidky? Letecka osobni preprva bude v pristich par letech jen prezivat. prani hezke z reinkarnaci, ale nerelane.bussiness se nedela srdcem ale hlavou.

Pe.tr

Asi jsem to špatně napsal . Reinkarnaci beru jako nesmysl a ČSA jako dnes již polomrtvou firmu,

Anonymus

Jak je videt, letectvi casto preziva diky mecenasum a statum. Firmy jako Alitalia nemaji ekonomickou obhajobu, presto se do ni furt cpou ztratove penize. Osobni letecka doprava je padla na hlavu. Musi se zmenit.

Tom

Letoun odletel

Jan Mlynář

Goodbye, lady!Bylo mi ctí!

mata

už se těším na ty a321xlr ,ale stejně YBU nic nenahradí 🙁

kulhán

Prosím, můžeš mi objasnit proč by tak tuctové letadlo jako byla YBA nic nenahradilo?

Honza

No trochu zkuste ubrat té bojovnosti. Já si příspěvek vysvětluji jako ne A330, ale OK-YBA. Letadlo, které pro zaměstance ČSA znamenalo o dost více než jenom letadlo. Ale to outsider těžko pochopí.

kulhán

No hlavně na tom letadle založila instagramovou kariéru jedna barbína co nezná pořádně ani postupy zejo 😂😂😂 Tak doufám, že si myslel něco jiného jako “ já lítám do Korei, já lítám na větším letadle, kdo je víc….” Bohužel takhle poslední dobou vypadalo CSA.
Pro outsidery: létání na takovém letadle pro piloty, pro opravdové piloty je nuda a degradace.
Jeden letí tam, den dva jsou v Korei a druhý letí zpět. Pak asi tyden volno. No hodne zkušeností naberou fakt.

Honza

Ty máš problém chlapče. Kolikrát jsi na tom letět?

kanafasik

joo to se těšte😂😂

huairman57

O vrácení se psalo již před nějakým časem.To sem přijeli z Korean Air až nyní, nebo byl problém jen v administrativně.

Honza

Ani go around, ani missed approach…. LOW PASS! 😘

Peta

low pass je průlet nad drahou ve stejné výšce a zvednutí až na konci… tohle je go around když to zvedl hnedka na začátku

Peta

poslouchal jsem ATC : pilot říkal že chce later go around.. a TWR mu řekla missed approach že ma povolen.. takže ten tvůj low pass si strč za klobouk

Blažek

Go around je za VFR, missed approach je za IFR. Low pass to určitě není (low pass se ještě často zaměňuje za low approach – https://www.airguru.cz/clanky/frazeologie-pro-zkusene odstravec 6)

Y.K.

Go Around je jak za VFR tak IFR. Je to univerzální příkaz k okamžitému přerušení přiblížení a opakování (stoupání). Missed approach je IFR procedura, každé přiblížení má zveřejněný i postup pro missed approach, tedy bezpečný únik od země do určité oblasti a výšky tedy i pilot i ATC ví co se bude dít Low pass je průlet, technicky to je přiblížení s nedokončeným přistáním a plánovaným go around. Příklad v případě PRG: In case of missed approach, climb on RWY heading to 4000 ft AMSL(as published also in IAC charts) unless otherwise instructed. ATC will inform you when and which… Číst vice »

Y.K.

Ale on to fakt by GO, je to z videa krásně vidět. Plánovaný, ale byl. Low pass je „průlet“ v malé ustálené výšce nad dráhou.

Y.K.

Chci napsat G/A a teď koukám na GO. To jsou věci, jsem nešika.

Tomáš

Je to Low Approach, ne Low pass (to je něco jiného – konkrétně např. průlet nad věží, kdy se kontroluje vytažený/zatažený podvozek)

pter

Bye Bye A330, bye bye B73M.. bye bye Czech Aeroclub… and bye Smartwings…. It is time to reality…
PRG je kapacitne na ATR, kterych ste se zbavili… A319/320 je mokrym snem manazeru, to nemate sanci naplnit a B73M jsou letajici rakve… pan Simane a spol. je cas skupovat chalupy v Cechach jako StudentAgency… letectvi je v srack…ach

kanafasik

bohužel, máte pravdu. smutné, ale realita. Šimáněmu a spol. už jde jen o to netratit na tom moc. V nějakou „záchranu letecké dopravy“ v Čechách vůbec nejde.

Jakub

Parádní rozloučení ten go-around. Snad se ještě někdy u ČSA wide-body dočkáme.

kanafasik

obávám že reálněji se dočkáte toho že ČSA zmizí z nebe. Bohužel.

kulhán

😂 dobře ty!

Peeetr

Wide-body od stodoly. Pro Česko naprosto na hov…