Letecké společnosti Letectví

Konec A330 ve flotile ČSA. V červenci se vrátí majiteli, další dálkové letadlo v nedohlednu

Airbus A330-300 registrace OK-YBA Českých aerolinií je odstaven od února po zastavení dálkových letů do Soulu. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com
Airbus A330-300 registrace OK-YBA Českých aerolinií je odstaven od února po zastavení dálkových letů do Soulu. Foto: Rosťa Kopecký / FlyRosta.com

Po více než třech měsících odstávky dnes Airbus A330-300 registrace OK-YBA absolvoval krátký let nad Prahou. Důvodem však není jeho chystaný návrat do provozu, ale vrácení jediného dálkového letadla ve flotile Českých aerolinií majiteli.

Jednadvacet minut dlouhý let byl pouze technickým v rámci údržby, který musí letadlo vykonat po určité době odstavení. „V červenci by OK-YBA měla odletět na finální revizi do zahraničí před vrácením letadla k majiteli,“ potvrdila mluvčí Smartwings Group Vladimíra Dufková. Smlouva na pronájem letadla od Korean Air je do října.

České aerolinie zatím o pořízení jiného dálkového letadla neuvažují. „Vzhledem k tomu, že Jižní Koreu zasáhla druhá vlna epidemie způsobené koronavirem,  je obnovení provozu mezi ČR a Koreou v nedohlednu,“ dodala Dufková.

České aerolinie přerušily linku do Soulu na konci února, od té doby jediné dálkové letadlo stojí. Důvodem byl propad poptávky.

Letoun OK-YBA mají ČSA v pronájmu od roku 2013, šlo o jeden z výsledků majetkového vstupu Korean Air do tuzemského dopravce. Letadlo bylo vyrobeno před 19 lety.

92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Tomu se říká strategická firma. Stát uprostřed Evropy a strategická firma bez jediného dalkového letounu

Jan

Když teda končí ta YBA….nevíte někdo prosím jestli končí i NEP, NEO, NEM? Už také nějaký ten pátek nelétají……

eLKá

V posledních dnech se počty nových případů pohybují dost pod 100 případů denně (dnes např. 51 nových nemocných, v ČR 87), celkový počet nových případů za posledních 5 dnů je 229 (průměr si snad spočítá každý, trend rozhodně není rostoucí). Zdroj: http://ncov.mohw.go.kr/en/
Korejců je přitom 4,8x víc než obyvatel ČR, takže pokud by měli „vyrovnat“ český stav, musolo by tam dnes onemocnět 245 lidí.

Pokud tedy Smartwings mají potřebu lhát i v takovéto okrajové tiskové zprávě, tak se musím ptát, jak moc lžou a své finanční situaci a jejích příčinách.

Tomas

a vis o tom, ze do koreje je stale vicemene zakazany vstup, resp. s 14 denni karantenou? kolik asi myslis, ze by bylo cestujicich.

eLKá

Ta dotyčná nemluvila o nutné 14denní karanténě, místo toho bezostyšně lhala ohledně nástupu druhé vlny COVID-19 v Koreji. Tečka.
Až se nabízí otázka: to je tak neschopná, nebo na té firmě jí záleží tak málo, že žvaní, co jí slina na jazyk přinese místo toho, aby použila pravdivé argumenty?

Tomas

tak druhou vlnu tam nezpochybnitelne maji.

tamze, v cem spociva ta lez?

R.A.

Mno a nebo ta kráva prolhaná kouká na BBC

https://www.bbc.com/news/world-asia-53135626

Jako oni sami Korejci mluví o druhé vlně v Koreji, ale naštěstí tady máme odborníky jako eLKa, který mají zase v cele věci jasno …. mel by jsi se vzít za ruku s tím co kouká na nebe nad frankfurtem … a odcestovat spolu do Soulu a vysvětlit jim to

eLKá

A co si takto ověřit detailní informace přímo u zdroje (odkaz tu je), než papouškovat povrchní zprávu z BBC? Je to v angličtině, tak by to nemusel být problém, podrobnější a důvěryhodnější zdroj je asi těžko.
Mimochodem, za dnešek je 31 nových případů. Jinak řečeno, ta situace je stejná, jako bychom my měli sedm nových případů.

R.A.

Povrchní zprava z BBC …. z veřejnoprávní britské televize

Když tak rad čteš v angličtině. Přeložíš mi prosím tuhle vetu

Coronavirus: South Korea confirms second wave of infections

Ale chápu než přijela informaci z BBC, která citovala Head of the Korea Centers for Disease Control (KCDC), měla se poradit s tebou ….

eLKá

Soudruhu, ke zdroji: http://ncov.mohw.go.kr/en/

R.A.

Ty jsi epidemolog? Ty žiješ v Koreji? Ty pracujes v jejich organizaci pro boj s tou nákazou ? Ty tu organizaci vedeš ? Troufnu si říct ze tvoje odpovědi jsou 4x Ne. Toho kdo pro BBC tvrdí ze tam je druhá vlna jsou odpovědi 4x ANO, tak o čem se tu bavíme? Na jedny straně stojís ty s dvěma čísla z internetu a na druhy Head of the Korea Centers for Disease Control (KCDC), proste si si naběhl na vidle … diskuzní vidle …. nečekam ze se omluvis, či uznas ze holt si komentoval něco o čem moc nevíš a… Číst vice »

eLKá

To je těžké, když se někdo nedokáže podívat ani na primární zdroj dat korejského ministerstva zdravotnictví (i když tady má opakovaně přímý link, stačí jen kliknout a zjistit aktuální situaci) a místo toho tady jede argumentační fauly jak z učebnice, svá tvrzení staví na jediném článku BBC z 22.6.
Takže díky za odkopání 😉

Joseph

Mně by se líbil B747 nebo A380 v barvách ČSA. Ale to je utopie…

bohyn

Dva typy letadel s nejvetsimy provoznimy naklady, kterych se aerolinky hromadne zbavuji. Vy asi CSA nic dobreho neprejete. Jsou hezka letadla, ale…

Joseph

Napsal jsem… utopie… to snad stačí.

Jiří Kocurek

To fakt raději Dakotu DC-3 nebo Iljušin IL-62. Tu Dakotu na nostalgickou linku Kbely – Berlín a ten Iljušin na Karlovy Vary – Moskva.

Analytik

ČSA/Smartwings nemá budoucnost

Roman

Presne tak budoucnost patří kosmickým letům

R.A.

Díky zase za krásnou predikci

Jan

Jaka druha vlna co to melete za sracky.Osobne pozoruji letadla z balkonu ve Frankfurktu ktery letaji do Soulu kazdy den
KORENA AIR leta pravidelne Boeing777 ER

Tomas

asi by neuškodilo se podívat do zpráv … a nesoudit počet nemocných (a nakažlivost) podle počtu letadel.

Martin V.

A vy tam nějakou druhou vlnu vidíte? https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/ Je tam jakási plochá vlnka, ale počet nakažených za den je nižší než u nás, přičemž Jižní Korea má pětkrát víc obyvatel. Aktivních případů mají polovinu než my (v absolutních číslech, takže relativně desetinu).

Tomas

doporučuji se podívat na kolonku „active cases“, kde je vidět celkem jednoznačný a setrvalý růst …

a porovnejte situaci v květnu (kdy měli nárůsty prakticky nulové) a nyní (kdy mají nárůsty atakující stovku).

Martin V.

Tak si to srovnejte s námi. Připomínám, že tohle jsou absolutní čísla, přičemž Jižní Korea má pětkrát více obyvatel. Takže epidemická situace v Koreji důvodem pro neobnovení letů nebude, to spíš situace u nás. A nebo je prostě malá poptávka a nejistota budoucího vývoje na obou stranách nedává naději na rychlou změnu k lepšímu.

Tomas

důležitá nejsou ani tak absolutní čísla, ale jejich trend. a ten je v korei dost jednoznačný.

mimchodem, důvod k neobnovení letů je celkem jednoduchý – na korejské straně stále není možnost volného vstupu a pravidla vstupu do koreje jsou celkem restriktivní.

pokud vynechám hraniční případy (čína, rusko, atd|), kdy je vstup do koreje zakán vstup víceméně úplně, tak po příletu do Korei je pro cizince nutnost 14 denní karantény atd atd

tudíž … kdo by asi létal z prahy do koreje? 😀 fakt lidi myslete, než něco vypustíte.

eLKá

Trend s Covid-19 je jednoznačný, máte pravdu – stabilní až klesající, rozhodně nejde o žádný nárůst (více v odkazu výše). Nemoc tam je zcela pod kontrolou, úmrtnost menší než u nás a násobně menší počty nových případů, podstatně lepší „podchycení kontaktů s novým pacientem“, než je tomu u nás. Karanténa při vstupu do Koreje sice zatím platí, ale to IMHO rychle padne pro ty země, kde je z hlediska COVID klid a které umožní Korejcům volně přijet. A v tu chvíli máte mezi ICN a PRG plná letadla, neb v Koreji začalo období dešťů a jiné oblíbené korejské turistické destinace… Číst vice »

Tomas

tak se na ty grafy podivejte jeste jednou a zamyslete se.

eLKá

Že je na tom Korejská republika na tom lépe než my, to je z dat zřejmé…

Tomas

tak zna a popate. je jedno, jaka jsou absolutni cisla.

zasadni je trend – a ten je u nich v turo chvili nevativni. pocet aktuálně nakazenych roste celkem vyznamne, a denni narusty v porovnani s kvetnem jsou take nekolikanasobme vyssi.

eLKá

Já jsem uvedl jak čísla, tak srovnání s ČR, tak zdroj – http://ncov.mohw.go.kr/en/

Y.K.

Tohle je sice zajímavé, ale není to důležité. Důležitá je imigrační politika a do Koreje budete mít problém vstoupit případně že vám to dovolí, tak musíte do karantény. Takže situace pro cestování tímto směrem je krajně nepříznivá.

Jan

Jo

Analytik

Dolétaný motor není pro Smartwings žádný problém, je tam přece ještě druhý ne.

beija

Jeden motor už prý vyšetřuje i Policie ČR
(odkaz jsem vám smazal, neboť nechci ke své 106 dávat návod konkurenci a čekám na vyjádření policie)

beija

Jistě, pane Sůro, chápu.

Roman

Nezačala to PČR vyšetřovat uz v listopadu?

Tomas

samozřejmě, že začala. policie se o to zajímala prakticky od prvního okamžiku.

to jen beila potřebuje „dštít síru“ na smartwings…

Y.K.

Něco takového jsem slyšel už minulý rok, ale nemyslím si, že by policie dokázala získat jakýkoliv expertní názor s velikou vahou, když ještě není uzavřené vyšetřování UZPLN. Aź vyšetřovací zpráva předpokládám lecos rozhýbe ať v ní bude cokoliv.

Analytik

ČSA/Smartwings používají zdržovací taktiku, jsou to různé obstrukce a pak námitky podjatosti. Zjevně chtějí pravomocné rozhodnutí co nejvíce oddálit.

Roman

Vyšetřování leteckých události a nehod trvá docela dlouho. To není jak v Kriminálce Anděl za 50 minut

tom

u nehody kde analyzuji trosky tak ano ale zde je to neco uplne jineho….

Roman

Zkuste si třeba na stránkách avherad vyfiltrovat jen reporty at to nemusíte hledat po stránkách jednotlivých úřadů. Uvidíte že vyšetřování trvá i déle než rok a letadlo je přitom v celku, léta dál a nidko nezemřel

Tomas

i zalezitosti bez trosek se vysetruji dlouhe mesice.

tohle neni tukanec u vas na dvorku.

Bagr

Vždyť se vědělo ještě před koronou, že půjde pryč. A není to kvůli poptávce, ale kvůli dolítanému motoru, který už chtějí zpět.

Analytik

Je to úplně zbytečná aerolinka, která je nahraditelná. Vladěna sice jako obvykle lže, ale malé plus jí dávám za to, že se nevymlouvá na MAXy jak je běžně zvykem u této společnosti.

Viki

Vladěna opět lže, stejně jako každý v té žumpě. Důvod pozastavení nebyl kvůli poptávce, ale kvůli dolítání motoru.

Frantisek

Je vidět že lžete. Hlavním důvodem ukončení provozu nebyl dolítaný motor. Motory jsou tam od dubna 2019, respektive října 2018. Takže to rozhodně nejsou dolétané motory

Tomas

a tak všude (i insideři) psali, že jde o dolítaný motor (resp. revizi) kterou čsa nechtělo platit kvůli končímu nájmu (a korean se k tomu taky neměl).

kanafasik

je to tak.

Viki

Hele jak je to vidět???
To by mě zajímalo hmmm?
Je jedno od kdy tam jsou motory, to není vůbec směrodatné.

kanafasik

nelže. Bohužel se blížila revize . To pozastavení letů do ICN bylo ještě před corona krizí. Jen se ted může na ni hodit všechno.

Filip

A nesouvisi to treba s tim, ze uz korejci nechteli platit hard block?

Petr

No, před corona krizí. Těsně předtím, než se corona dostala do ČR. V Evropě se už začaly objevovat první případy a v Asii už vir vesele řádil.

kanafasik

to ano, ale dá se třeba vozit cargo.

Petr

Bohužel, YBA měla letět na Maltu na revizi motoru na konci března. A protože Corona, tak z toho sešlo.

mata

tak jaktože jsem ho viděl letět ,když mu nefunguje motor?

Viki

Evidentně nefunguje něco tobě.
Že by mozek?

Mata

Starej se radši o svoje mozek ty přechytřelej chytrolíne, tak mám špatný informace a co jako ,ale tak co je s tím motorem ?

Tomas

vcelku jednoduché vysvětlení experte…

.. motoru dochází nalétané hodiny. nechá se tolik hodin, aby to stačilo na nouzové polétání (servis, vrácení k zákazníkovi).

no, a protože to letadlo stálo na zemi čtvrt roku, je potřeba prověřit zda funguje, odletí do servisu a pak se vrátí koreanu.

Mata

Děkuji za vysvětlení

Y.K.

R .. E .. V .. I .. Z .. E

Je to tady zmíněno asi stokrát. 😀

Peeetr

Všechny linky primárně určené na plnění Prahy turisty je správné osekat.

Supidio

Super nápad, připravit se o významný zdroj příjmů a pracovní místa v cestovním ruchu…Já bych ještě zavedl ostnaté dráty, co k nám má kdo rajzovat, co? …Co tam máte dál ? 😉

Jakub

proč?

Petr

A tohle se článkem souvisí jak?

Pavel

Doufám, že to Šimáněho zvrácená podoba nepřežije. Piráti to trefili: Tvrdou kritiku vytáhli opoziční Piráti, kteří Smartwings rozhodně nepovažují za českého dopravce, ale za čínsko-britskopanensko-nizozemsko-českou.

Kakulo

smutné ☹️

Petr

To je sice pravda, ale když je letadlo staré 19 let, tak už je čas přemýšlet nad náhradou. Nicméně věřím, že se nějaká nová A330 ve flotile v budoucnu objeví, až se trh zase stabilizuje.

Tomas

19 let .. to je letadlo v nejlepším věku.

přál bych vám někdy vidět, jak vypadají 20 let stará letadla delty.

Roman

No jak vypadala YBA ještě jako HL7701 jsem viděl a už tenkrát to šlágr nebyl.

Y.K.

Tak je to smutné, ale zase se to bez korejců v ČSA dalo čekat. A letos to na dálkovky stejně nebude.

A A

Tak už to můžou rovnou zabalit,

Tomas

Proč? protože nebudou mít dálkovku?

tohle byla taková pseudodálkovka – nikdy by nelítala, kdyby to v podstatě nebyla linka koreanu přemalovaná do českých barev (kvůli omezením vyplývajícím z dohod mezi čr a koreou).

Pro čsa by dálkovka byla … lístkem na pohřeb. aby dálkovku uživili, potřebují nějak tuto linku feedovat – a to teď čsa nemá. na „síťovost“ čsa rezignovala už před pár lety. a můžeme si o praze myslet, co chceme, ale dostatečně silná oblast na point to point dálkovku to není.

Petr

Za 3-4 roky se snad dočkáme těch slíbených A321XLR a pak se dálkovky vrátí. 😀

Jiří 24

A nakonec s nima budou lítat Burgas 😂

Viki

A Varnu 😂

Tomas

Pokud si do té doby čsa / smartwings nevybuduje funkční feedovací síť, tak nebudou. a budou s tím, jak píše předřečník, točit bojkovice a řecko.

pokud se vše vrátí do cca toho stavu, jako byl před covidem, tak bude v praze 1-2 USA dopravci, kteří budou lítat ameriku za dosti konkurenční ceny, a spousta lidí když si bude moci vybrat narrow body a wide body, šáhne po wide body (ačkoli všude tvrdím, že je to úplně jedno)

Lukáš F.

může mi prosím někdo vysvětlit, co jsou to ty „bojkovice“?

Bobo

BOJ kód Burgasu, takže BOJkovice.

Jiří Kocurek

Jo takhle 😀 Už jsem se lekl, že v Bojkovicích postavili letiště, aby se lázeňským hostům z/do Luhačovic lépe lítalo, že je to z Kunovic daleko.

GPGP

Tak TVS umí „dálkovky“ i s B 737, minulý týden letěli např. Montevideo což je Uruguay 🙂

Miroslav

I Filipíny s tím umějí. Sice to s těma 3 mezipřistáníma trvalo cca 22 hodin, ale musel to být parádní zážitek 😀

Martin

Predpokladam ze klient ktery si ten let u Smartwings objednal vedel ze to bude operovany B737. Tak v cem je problem?

Filip

Jen v tom, že takovou šaškárnu na téhle zeměkouli dělají jenom Smartwings.

Roman

Copa airlines maji pravidelnou linku z Kontecidea do Panama City. Leta to 738 doba letu je 7,5 hodiny. Transavia létala DXB s technickým mezipřistáním v BOJ kvůli palivu. Norwegian letal OSL-DXB take 738 doba letu 7 hodin někdy také s technickým mezipřistáním.

Roman

Kontecidea=Montevidea.

R.A.

Vidím ze tady se nám do diskuze vmisil odborník, evidentně přímo z nějakého obchodního oddělení nějaké renomované letecké společnosti

Dráhy pane kéž by těch “šaškáren” delanych SW jak píšete bylo mnohem víc řádově víc

R.A.

Racionální otázka a v době psaní mého příspěvku mas 8 minusu, jako problém určitě nebude na straně SW či objednatele letu, ale místní experti měli zase potřebu se vyjádřit

Petr Novák

Nějaký ten rok nazpět zvládali pro Exim i takové „přímé lety“ jako např.: PRG-Sal-Isla Margarita-Cancún-Azory-PRG nebo PRG-Azory-Bermudy (při silném protivětru)-Holguin-Varadero-Gander-PRG a tak podobně. To bych fakt nedal.

mata

Už se těším na linky na JFK ,EWR atd. s ČSA a321XLR .

Anonym

Podle toho jak to u ČSA/SW funguje se něčeho takového nikdo z nás nedožije…