Jeden hlas na všech nádražích. Správa železnic řeší změnu staničního rozhlasu

Odbavovací hala hlavního nádraží v Plzni. Foto: Jan SůraOdbavovací hala hlavního nádraží v Plzni. Foto: Jan Sůra

Aktuálně jsou na českých nádražích informační hlasové systémy od čtyř různých dodavatelů.

Hlášení o příjezdech, odjezdech či zpoždění vlaků na české železnici by v budoucnu mohla znít na všech tuzemských železničních stanicích a zastávkách stejně.

Správa železnic začala řešit možnost, jak sjednotit zvukový informační systém. „Můžeme potvrdit, že se zabýváme možnostmi, jak sjednotit informování cestujících,“ potvrdila bez dalších detailů mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Aktuálně na českých nádražích zní hlasy čtyř dodavatelů s různými verzemi systému, které se pro cestující liší hlavně hlasem.

Výraznou převahu má systém Innis od společnost Chaps patřící do skupiny České dráhy. Je na více  než 800 stanicích a zastávkách. Cestující ho poznají jednoduše: jde o jediný ženský hlas při oznamování informací v češtině. Patří Danuši Hostinské-Klichové. Na více než 150 stanicích je systém mikroVox, která namluvil Václav Knop. Na zhruba 50 stanicích je systém od Starmonu namluvený Alexanderem Postlerem. Detailně se problematice informačních systémů na nádražích věnuje server hlaseni.net. Na některých stanicích dosud hlásí živě výpravčí.

Změna zdánlivého detailu, jakým je pro většinu cestujících nádražní hlášení, může přitom u některých fanoušků železnice vyvolat velmi silné reakce. Správa železnic to poznala loni, když zrušila regionální znělky na nádražích. Proti rušení vznikla i petice.

 

Tagy nádražní rozhlas Správa železnic
199 komentářů