Autobusy Dopravci Železnice

Jasnější pravidla pro slevy. Stát zveřejnil, jaké průkazy uzná a jak spočítá kompenzaci

Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy a ministerstvo financí pokročily v přípravě zavádění nových slev ve veřejné dopravě, které mají začít platit 1. září. Ministerstvo financí zveřejnilo cenový výměr, který řeší, jakým způsobem se budou slevy uznávat.

Podle výměru cestující ve věku od 6 let do 15 let nárok na zlevněné jízdné nijak neprokazují. Cestující ve věku od 15 let do 18 let prokazují nárok platným identifikačním osobním dokladem, který obsahuje fotografii nebo digitální zpracování podoby, jméno, příjmení a datum narození. „Nárok lze prokázat rovněž žákovským průkazem obsahujícím náležitosti podle dosavadních právních předpisů, který si dopravci navzájem uznávají, nebo studentským průkazem ISIC. Dopravce může při odbavení cestujícího akceptovat rovněž prokázání věku průkazem jím vydaným nebo průkazem vydaným v rámci příslušného integrovaného dopravního systému včetně elektronických nosičů,“ uvádí výměr. Prakticky stejné podmínky pak platí pro seniory nad 65 let s výjimkou ISIC karty. U studentů ve věku 18-26 let bude pro slevu nutný žákovský průkaz nebo ISIC nebo průkazku příslušného integrovaného systému.

Z materiálu vyplývá, že slevy budou platit v české dopravě pro všechny občany Evropské unie, kteří patří do některé z kategorií, která má podle výměru nárok na slevu. Materiál potvrzuje, že nárok na tuto slevu nevzniká v MHD.

Výměr upravuje i podmínky, kde ve vlacích nárok na slevu vzniká.  Dopravci budou mít možnost některé spoje vyjmout z nároku na slevu, musí je ale označit. „Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem,“ uvádí materiál. Podle této logiky by například v případě RegioJetu mohli cestující čerpat slevu pouze ve třídě low-cost.

Jenže realita bude nakonec jiná. Ministerstvo dopravy dokončuje metodiky k novému cenovému výměru, které řeší způsob vyčíslení ztráty. Podle Zdeňka Neusara se bude dál počítat kompenzace v případě RegioJetu z tarifu Standard. Lowcost bere ministerstvo jako komerční slevu ze základní ceny. „V Lowcost se doplácí do základní ceny Low cost, ve Standardu do plného jízdného Standard. Pokud má cestující kreditovou jízdenku, je základem pro dopočet kompenzace plnocenná kreditová jízdenka. Zohledňují se komerční slevy, které snižují základ pro dopočet ztráty,“ řekl Neusar.

Ministerstvo musí řešit i takzvané dynamické tarify některých dopravců, tedy v čase se měnící cenu jízdenky na stejném spoji. Tak funguje zejména Leo Express nebo Flixbus. „Základem pro dopočet ztráty je plnocenná jízdenka, která je na tom konkrétním vlaku v ten konkrétní čas nákupu jízdenky nabízena. Pokud je například Praha – Ostrava základní cena ve čtvrtek ráno 99 Kč a v pátek odpoledne za 299 Kč, počítá se kompenzace zlevněných jízdenek ve čtvrtek do 99 a v pátek do 299. Filozofie je taková, že se kompenzuje přesně do té ceny, kterou by cestující v tom daném vlaku a čase dostal, kdyby neměl nárok na slevu,“ řekl Neusar.

Ve výměru zůstávají i dříve zavedené slevy: sleva 75 % pro držitele průkazů zdravotně postižených, sleva pro rodiče cestujícími za zdravotně postiženými dětmi nebo bezplatné cestování dětí do 6 let ve všech vozových třídách a jízdné zdarma pro Průvodce držitele průkazu ZTP/P nebo vodicího psa držitele průkazu ZTP/P. I nadále mohou s cestujícím starším 10 let jet bezplatně pouze dvě děti do 6 let.

44 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • A co kdyby všechny 810 přešli do kategorie HD lowcost? Kdyby to provozoval RJ, tak by tak učinil. Co na to modří, není vám blbé kritizovat nejlevnější třídu když Vy provozujete dobytčák pro lidi s hlučnou dvoustupnovou převodovkou v roce 2018?

    • A co se ti nelíbí a na ostatních líbí, nenapíšeš? Proč třeba nenapíšeš, že ty doplatky se započítají od nejlevnějšího dopravce na trati? Aha tady se řeší lowcost, rájec a kafé. Vy modří si vždy něco najdete, ale je vhodný se podívat na sebe a zkritizovat se. Tak ještě jednou-stát doplatí 35% źa důchodce. Příklad-důchodce pojede ostrava-olomouc s RJ za 12kč a dostane vodu a noviny s přílohou, pojede z čd za 19 a může se stát, že si nesedne…. Tak stát jakýmu dopravci dá více peněz? Zamysli se nad sebou a nechtěj abych byl protivný jak ty.

    • jsem to blbě napsal, stát doplatí 75% ceny, zákazník 35% z ceny jízdného daného spoje.

  • Lowcost bere ministerstvo jako komerční slevu ze základní ceny.
    jak to na ministerstvu mohou tak brát?vždyť v tom lowcostu zrušil Jančura SLUŽBY!
    pochopil bych to že by ty služby zůstali zachovány a jízdné o proti standardu by bylo nižší
    tudíž jak tu píše železničář v důchodu budou se Jančurovi proplácet SLUŽBY!

    • nevím, ale lowcostem někdy cestuji a rájec jsem si vzal z poličky, kde jsou nachystaný i noviny včetně příloh, vy jako neumíte se pohnout a dojít přes vagon? Máte ještě nějaký dotaz?

    • ale to není služba když si pro to jdete sám a co kávička zdarma…

    • a na tu polici ty rájce a noviny naskákaly samy? někdo je tam musel donést, kávu nepiji, tak nic o kávě vám nenapíši, ale v lowcostu si pro kávu musíte do vedlejšího vagonu, možná ob astru nebo tam jezdí vozík a je to tichý vůz, tak jestli jste ožrala, tak je pro vás zapovězen.

    • Petr.R:
      Když to nějaký dopravce chce dělat (třeba jako marketingový tah), tak ať to klidně dělá a na tu polici ty rájce a noviny nosí (nebo je po vlaku zadarmo aktivně rozdává), ale náklady na tuto jeho aktivitu přece nejsou náklady na dopravu cestujících, takže nesmí chtít, aby mu je „stát“ kompenzoval JAKO SOUČÁST JÍZDNÉHO, když to ve skutečnosti nejsou náklady (na dopravu cestujících), na něž se rozhodnutí o kompenzaci slev vztahuje – už to chápete?

    • A co Vám udělali ti lidé, co chtějí jezdit levněji než národní dopravce, chápete, že ten rájec, noviny a kafé, džus a čaj není povinný, jízdenka s místenkou ano…ještě nabonzujte jančuru, že chce dotace na tu místenku, že určitě je za stovku z jízdenky…ale zase by jezdil zdarma?žee.

  • Mně by zajímalo jak tom bude, když bude dítě chtít jet 1.třídou, to tam bude platit 50% sleva jako dřív? Nebo tam nebude žádná sleva?

    • Dítě od 6 do 15 let bude mít nárok na slevu ve výši 75% pouze ve 2.třídě. V 1. třídě obyčejné jízdné beze slevy. Pouze v mezinárodní přepravě bude sleva jako nyní, t.j. 50% od 6 do 15 let.

  • Mě ovšem docela překvapuje, proč „stát“ chce Jančurovi přispívat de facto i na nápoje + noviny a časopisy poskytované cestujícím (v rámci „standardního“ jízdného) zdarma – u ČD si, pokud vím, ve 2. třídě vozové tyto služby platí cestující separátně sám a mimo jízdné!

    • Tak ono ten jeho Standard je i tak levnější než jízdné u ČD ve většině případů (a to i přes mírné zdražení na některých relacích). Jinak jsem si nevšiml, že by u ČD se daly koupit noviny či časopisy. Nápoje jsou u Jančury jak placené, tak neplacené. A operovat s cenou vody, kterou nakupuje za 1,50 / kus cca je mírně řečeno hloupost.

    • Petr_766:
      Podstatné je to, že u ČD si cestující 2. třídou vozovou tyto služby platí separátně sám a MIMO JÍZDNÉ (a je úplně jedno, kde si ty noviny či časopisy a nápoje koupí): to, co (podle jednoho zdejšího „mudrlanta“) vypadá jako „mírně řečeno hloupost“, tedy voda za (možná jen) 1,50 Kč, tvoří ovšem ve skutečnosti při těch velkých objemech nakupovaného zboží pochopitelně i velké sumy (odhaduji to na možná desítky milionů Kč ročně), které „stát“ Jančurovi dost nepochopitelně dotuje (za studenty vlastně už nyní) a chce i nadále a v ještě větším rozsahu dotovat jako (ničím neoprávněnou) součást jízdného – přitom kde-kdo sice kritizuje rozšíření slev jízdného, ale nikomu asi nedochází, že náklady na ty nápoje zdarma by měly být od kompenzací za slevy odečteny, protože ve skutečnosti nejde o jízdné.

    • co kdyby jste se tím regiojetem, třeba vozem astra v září projel, budete to mět zdarma a zjistíte, že nepotřebujete nějakou režijku…..a ještě donesete domů noviny a rájec a když Vás pustí z domu určitý den, tak budete mět aji televizní program. JUá kávu nepiji, ale tu si objednáte taky, a z prahy mají džus, nebo čaj z máty s medem, ten si dáte na zahřátí kdyý bude chladno.

    • To už bude vskutku extrém, pokud budou moct důchodci jet zadarmo vlakem a ještě za to dostanou kafe a noviny. Přičemž to všechno zaplatí stát. Já chápu že ty důchody stojí mhohdy za pendrek, ale tenhle přístup moc nedává smysl.

    • Indian:
      Zadarmo to pro seniory mělo být původně, ale nebude – to ovšem není podstata toho, na co poukazuji: ta sleva má být Z JÍZDNÉHO, nikoli z cen nějakého jiného zboží či dalších „služeb“, které do cen jízdného neoprávněně zahrnuje vyčůraný dopravce, aby si tak zajistil od „státu“ velkou část prostředků, které na její financování vynakládá – a nechápu, proč mu v tom tvůrci toho „kompenzačního“ systému pomáhají, místo aby mu to zatrhli.

      Chce-li dopravce lákat cestující nabídkou „nadstandardních“ služeb zdarma, měl by náklady na ně hradit výhradně ze svého a nezapočítávat je do „čistých“ nákladů na pouhou dopravu: dotaženo ad absurdum, v takto pokřiveném systému by mohl dopravce (jakýkoli, i když asi jen „nestátní“, protože „státnímu“ by to asi přece tak snadno neprošlo) udělat z vlaku třeba i něco jako pojízdný „veřejný dům“, zahrnout i „dodávku“ sexuálních služeb během cesty do cen jízdného a chtít, aby mu na to „stát“ přispíval kompenzací 75 % nákladů započítaných do toho „globálního“ jízdného.

    • a co kdybychom přikázali, že i čd musejí dát vodu a noviny včetně kávy? Bylo by to kvit .A ještě nabonzujte, že má wi-fi a v astře obrazovky, že by cestující měli odvádět daň za dívání, joo a ještě to pujčení sluchátek, na to jste zapomněl, to čd má taky?

  • A co třeba takové Slevy ve veřejné dopravě Plzeňského kraje?

  • Konečně nebude alespoň Regiojet zvýhodněn jako doposud, kdy slevu pro studenty poskytoval i ve třídě RELAX, která však odpovídá 1. třídě.

    • Prave ze zvyhodnen stale bude. Bussines a Relax u RJ jsou neco jako Bussines a Premium u Leose, tedy mimo hru. Sam Jancura kdysi prohlasil, ze 1. trida je u nej Standard… Ale to je celkem jedno.
      MD jasne tvrdilo, ze doplacet se bude pouze do nejnizsi tridy dopravce. A tady se ma najednou doplacet rovnou do dvou trid ? To, ze si nekdo (z vlastni vule) zavede 4 tridy preci neznamena, ze se do jasne daneho a logickeho pravidla hned napasuje vyjimka a bude se doplacet do dvou trid. Az se nekdo rozhodne zridit trid 6, tak to bude jak ? Budeme doplacet 4 tridy ? Vzdyt zase pripravuji paskvil.

    • Máte pravdu, mají výjimku. Ale! I třída standart je provozovaná vozy, které byly dříve u ÖBB vedeny jako 2. třída (z velké části). Problem jsou ty, které jsou kombi a Regiojet ať už plyš nebo kůži (ta byla 1. třídou) dekladuje jako Standart. Mnou je však tato třída stále chápána jako spíše 2. třída, tedy já s tím osobně problém nemám, avšak chápu naprosto Váš argument.

      Jinak jsem velmi zvědav, jak vude právě po zavedení státního tarifu tato třída brána. Low cost a Standart jako 2. třída? To by pak cestující Low costem asi nokdy nejel. Tedy to bude ještě ošemetné i v budoucnu.

    • Vždyť to je jedno. RJ nemá lowcost ani v každém spoji, a kdyby mu stát řekl že mu dorovná jenom třídu lowcost, jde to snadno obejít – srovnají se ceny za lowcost a standard a po jízdě v lowcostu se provede jednoduchý cashback, stejně jako LE nebo ČD vrací „body“, tak by to dělal i RJ. Akorát by se to zkomplikovalo pro běžné platící cestující a stát i RJ by na tom byli úplně stejně. Takže není třeba se vztekat, to že se na to myslí a stanoví dopředu je v pořádku. Stejně je ale celá tahle předražená akce úplný paskvil a hřebík do rakve české železnici.

    • > To by pak cestující Low costem asi nokdy nejel.
      Může jím jet za jízdné RJ, může jím jet, pokud bude standard plný. (Pokud se bude RegioJet státního tarifu vůbec účastnit.)

    • Pokud si pamatuju dobre, tak z Rakouska nakoupil vetsinou Ampz, tedy prvni tridu a od Svycaru bylo 12 vozu pouze prvni tridy. Co mel z Belgie nevim, musel bych hledat… ale pokud necha prekopat vnitrek, tak je to vlastne jedno. Dnes se v podstate muzeme oprostit od zabehleho nazvoslovi 1. trida, 2. trida. Je jen na dopravci jak si to marketingove pojmenuje.
      To by nakonec nemelo zajimat ani MD, pro ne ma byt rozhodujici kriterium cenovy tarif. Je cena Standard a Low cost totozna ? Pokud ano, doplaci se do obou, pokud ne, doplaci se do levnejsiho. A ano, mate pravdu, ze to muze byt osemetne i v budoucnu. Co budou urednici delat, kdyz si dalsi dopravce prida tarif a bude tvrdit, ze to je komercni sleva z jiz dotovaneho tarifu ?

    • Matti: Sice o te akci take nemam valne mineni, nicmene kdyz uz se to zavadi, melo by tam byt co nejmene vyjimek, jinak to totiz bude svadet k cachrovani. Obchazeni tak, ze by se provedl cashback jde take osetrit… v takovem pripade se proste kompenzace od statu nebude vyplacet, nebo se bude vracet, pokud jiz k vyplaceni doslo. A ze RJ nyni nema Low cost na kazdem spoji ? Proc by to melo MD zajimat ? Pokud bude chtit proplatit slevu, tak to rad zavede, pripadne jako CD, pokud nema druhou tridu a musi jako nahradu nasadit vuz prvni tridy, tak ho docasne preznaci na druhou a problem je vyresen. Z vyssi tridy tu nizsi lze vzdy udelat velmi snadno. System by mel byt jasny, pruhledny a jednotny pro vsechny bez rozdilu.

    • Relax odpovídá 1. třídě pohodlím, cenově je na úrovni obyčejného jízdného ČD ve 2. třídě. 1. třída u ČD je zhruba jako byznys, často ještě dražší.

    • to čubrním a kde ty vlaky 1 třídy čd jezdí, kde je více pohodlí jak v byznysu? Já bych napsal, že 1třída u čd je stejná jak u astry(bez tych obrazovek)

  • Velka škoda neexistence jednotneho tarifu.Z toho by mohl stat pocitat kompenzace.Ale takto mi to prijde vyhodnejsi pro pididopravce

    • Přesně, jednotný tarif by měl být základ, z něj pak slevy počítat. Šel bych ještě o krok dál a tyhle slevy uplatňoval jen na spoje ve veřejném závazku. Vlaky provozované na vlastní „komerční“ riziko nechť si dopravci dotují dle vlastních představ. Tohle současné „řešení“ (jakkoli je prvoplánovaně populistické) je neskutečná šílenost.

    • Velký souhlas s berdou. Vlak na vlastní komerční riziko? Fajn, ale nedostaneš na kompenzaci ani korunu. Nastav si svůj business plán jak chceš. To samé i u autobusů samozřejmě.

      Na čistě komerčních trasách by pak asi měli problém studenti, důchodci, ZTP…. Takže by to chtělo na těchto trasách zase zavést dotované spoje. Ale to by nebylo vůbec od věci. Ti co mají hluboko do kapsy by jeli dotovaným sociálním rychlíkem co staví skoro všude, a kdo chce jet expresem, tak ať platí komerční cenu. A tenhle model by nebyl od věci celorepublikově. Základní dopravní obslužnost od slova základ. Základem nemá být, že stát přidá části obyvatelstva na kafe „zdarma“.

    • „Na čistě komerčních trasách by pak asi měli problém studenti, důchodci, ZTP…. Takže by to chtělo na těchto trasách zase zavést dotované spoje“
      To je masakr. Takže místo aby „objednatel“ (stát) byl rád, že na „čistě komerční trase“ ušetří za „dotované spoje“, tak by jimi měl dělat státní konkurenci se sociálním jízdným… Aneb pohled státu na ekonomiku: „Když se to hýbe, zdaňte to. Když se to hýbe dál, zregulujte to. Když se to už nehýbe, zadotujte to.“

    • Jenže ten stát na té čistě komerční trase platí tak jako tak. Akorát, že to není v rámci ZDO, ale jako kompenzace za studenty, důchodce…
      Pokud se tam ty vlaky uživí sami, tak byste v rámci ZDO dopláceli minimum, možná že i nic. Zejména ve špičce by dopravce neměl ztrátu, tudíž ani nárok na kompenzaci v rámci ZDO. U komerčního spoje má nárok vždy. Pokud je tedy vlak natřískanej a dopravce vydělá na zvýšené frekvenci, a ještě dostane další prachy od státu, tak je to dotace jako prase. Takhle se vydělává vážení.

    • berda:
      Přesně tohle tvrdím od samého počátku: to, co z celé té původně úplně jinak deklarované záležitosti vzniká (pod patronací MD ČR), je jen neskutečný paskvil, za který by ten, kdo jej vytváří, měl tvrdě pykat …

    • berda: Dojíždím do školy z Karlových Varů do Prahy. Vlakem to je dražší a o hodinu delší (teď je navíc výluka mezi Karlovými Vary a Ostrovem n. Ohří, takže NAD). Fakticky tedy do školy můžu jezdit jen komerčními autobusy RegioJet, nebo FlixBus. Vaše řešení tedy je takové, že bych neměl dostat žádnou slevu, protože jsem z Karlových Varů? Nebo by měl stát udělit Jančurovi závazek veřejné služby na provozování dalkové autobusové dopravy mezi Karlovými Vary a Prahou?

    • To už bude vskutku extrém, pokud budou moct důchodci jet zadarmo vlakem a ještě za to dostanou kafe a noviny. Přičemž to všechno zaplatí stát. Já chápu že ty důchody stojí mhohdy za pendrek, ale tenhle přístup moc nedává smysl.

    • Netris: „Nebo by měl stát udělit Jančurovi závazek veřejné služby na provozování dalkové autobusové dopravy mezi Karlovými Vary a Prahou?“
      Proč právě Jančurovi? „Stát“ má přece svoji („státní“ = vlastněnou ze 100 %) a.s. České dráhy, která má v obchodním rejstříku od svého vzniku zapsánu m.j. i činnosti „silniční motorová doprava osobní“ a (později modifikované) „zprostředkování služeb“, na což lze při troše dobré vůle „napasovat“ třeba i provozování pravidelné linkové autobusové dopravy provozované buď jimi samými přímo, nebo nějakým odborným autobusovým dopravcem pro ně (třeba i jako subdodávku) – a MD ČR tedy může objednat provozování pravidelné autobusové linky Karlovy Vary – Praha prostřednictvím ČD: navíc aktuálně kvůli té výluce by to mohlo jít dokonce třeba i jen jako přímá „dálková“ NAD (což je při výlukách běžné), ne jako trvalá pravidelná linka, a to už není vůbec nijak napadnutelné. Jen by musel někdo chtít, což se evidentně neděje …

    • >Netris
      No, jsme v sekci železnice, o nějakém dotování slev v autobusové jsem vůbec nemluvil, čistě o jednotném tarifu pro železniční dopravu (a počítání a dotování slev pouze z tohoto tarifu). Takový tarif by přeci neomezoval jednotlivé dopravce, aby v rámci svého hájemství nabízeli „slevy“ dle vlastního uvážení. Ale na vlastní riziko, bez dotací státu.

      Na druhou stranu, ano, i v případě autobusů bych byl pro to, aby kompenzace byly propláceny jen spojům v rámci veřejného závazku. Však přeci žádnému dopravci nikdo nebrání v tom tuto dopravní obslužnost soutěžit a provádět. Ostatně troufám si tvrdit, že většina autobusových dopravců je více méně soukromých; že mezi nimi nejsou RegioJet či FlixBus, no, jsou zkrátka orientováni na jiný segment tohoto trhu. Na druhou stranu, bránilo by něco těmto dopravcům poskytovat slevy na vlastní služby dle vlastního uvážení? Podle mne by si s tím trh poradil, přeci jen jsou studenti vcelku silnou „cestovní“ skupinou, aby se vyplatilo i těmto „komerčním“ poskytovatelům vyplatilo jim nějakou slevu poskytnout.

      Tragédii železničního spojení KV-Praha (nebo Liberec-Praha) nechci komentovat, je to ostuda, teď ještě vyšperkovaná tím pěkným sesuvem, na druhou stranu nemyslím si, že dojíždíte denně, ale týdně tam a zpět (jestli se pletu, omlouvám se a gratuluju za sílu a trpělivost). Pak už by ale bylo na vlastním uvážení a ekonomické situaci, jestli (například na té trati KV-PHA) zvolit tříhodinovou cestou vlakem v závazku s jasně danou slevou, či něco přes hodinu autobusem s cenou… No, a teď co já vím, bez garantované slevy, ale jistě ne desetinásobně vyšší. Poměr cena/výkon by pak bylo jen na rozhodnutí každého soudruha.

Newsletter

Partneři


Výběr editora