Jasnější pravidla pro slevy. Stát zveřejnil, jaké průkazy uzná a jak spočítá kompenzaci
Ministerstvo dopravy a ministerstvo financí pokročily v přípravě zavádění nových slev ve veřejné dopravě, které mají začít platit 1. září.
Ministerstvo dopravy a ministerstvo financí pokročily v přípravě zavádění nových slev ve veřejné dopravě, které mají začít platit 1. září. Ministerstvo financí zveřejnilo cenový výměr, který řeší, jakým způsobem se budou slevy uznávat.
Podle výměru cestující ve věku od 6 let do 15 let nárok na zlevněné jízdné nijak neprokazují. Cestující ve věku od 15 let do 18 let prokazují nárok platným identifikačním osobním dokladem, který obsahuje fotografii nebo digitální zpracování podoby, jméno, příjmení a datum narození. „Nárok lze prokázat rovněž žákovským průkazem obsahujícím náležitosti podle dosavadních právních předpisů, který si dopravci navzájem uznávají, nebo studentským průkazem ISIC. Dopravce může při odbavení cestujícího akceptovat rovněž prokázání věku průkazem jím vydaným nebo průkazem vydaným v rámci příslušného integrovaného dopravního systému včetně elektronických nosičů,“ uvádí výměr. Prakticky stejné podmínky pak platí pro seniory nad 65 let s výjimkou ISIC karty. U studentů ve věku 18-26 let bude pro slevu nutný žákovský průkaz nebo ISIC nebo průkazku příslušného integrovaného systému.
Z materiálu vyplývá, že slevy budou platit v české dopravě pro všechny občany Evropské unie, kteří patří do některé z kategorií, která má podle výměru nárok na slevu. Materiál potvrzuje, že nárok na tuto slevu nevzniká v MHD.
Výměr upravuje i podmínky, kde ve vlacích nárok na slevu vzniká. Dopravci budou mít možnost některé spoje vyjmout z nároku na slevu, musí je ale označit. „Zlevněné (zvláštní) jízdné platí v železniční osobní dopravě v rámci integrovaných veřejných služeb pouze ve 2., základní, ekonomické vozové třídě odpovídající nejnižšímu standardu nabízenému dopravcem,“ uvádí materiál. Podle této logiky by například v případě RegioJetu mohli cestující čerpat slevu pouze ve třídě low-cost.
Jenže realita bude nakonec jiná. Ministerstvo dopravy dokončuje metodiky k novému cenovému výměru, které řeší způsob vyčíslení ztráty. Podle Zdeňka Neusara se bude dál počítat kompenzace v případě RegioJetu z tarifu Standard. Lowcost bere ministerstvo jako komerční slevu ze základní ceny. „V Lowcost se doplácí do základní ceny Low cost, ve Standardu do plného jízdného Standard. Pokud má cestující kreditovou jízdenku, je základem pro dopočet kompenzace plnocenná kreditová jízdenka. Zohledňují se komerční slevy, které snižují základ pro dopočet ztráty,“ řekl Neusar.
Ministerstvo musí řešit i takzvané dynamické tarify některých dopravců, tedy v čase se měnící cenu jízdenky na stejném spoji. Tak funguje zejména Leo Express nebo Flixbus. „Základem pro dopočet ztráty je plnocenná jízdenka, která je na tom konkrétním vlaku v ten konkrétní čas nákupu jízdenky nabízena. Pokud je například Praha – Ostrava základní cena ve čtvrtek ráno 99 Kč a v pátek odpoledne za 299 Kč, počítá se kompenzace zlevněných jízdenek ve čtvrtek do 99 a v pátek do 299. Filozofie je taková, že se kompenzuje přesně do té ceny, kterou by cestující v tom daném vlaku a čase dostal, kdyby neměl nárok na slevu,“ řekl Neusar.
Ve výměru zůstávají i dříve zavedené slevy: sleva 75 % pro držitele průkazů zdravotně postižených, sleva pro rodiče cestujícími za zdravotně postiženými dětmi nebo bezplatné cestování dětí do 6 let ve všech vozových třídách a jízdné zdarma pro Průvodce držitele průkazu ZTP/P nebo vodicího psa držitele průkazu ZTP/P. I nadále mohou s cestujícím starším 10 let jet bezplatně pouze dvě děti do 6 let.