Cestovní ruch Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Zprávy

Další desítky milionů do Vltavy. Povodí vypsalo zakázku na prohloubení pod Kořenskem

Vltava pod vodním dílem Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy, dokumentace EIA
Vltava pod vodním dílem Kořensko. Pramen: Povodí Vltavy, dokumentace EIA

Nová vltavská vodní cesta z Českých Budějovic na Orlík, která vyšla zhruba na dvě miliardy korun, má stále řadu slabin, z nichž k největším patří úsek pod plavební komorou Kořensko. Sucho a pokles hladiny Orlíku zde v minulých letech vedly k zavření komory a tím znehodnocení celé vodní cesty, která tím bývá rozdělena na dva oddělené úseky.

Povodí Vltavy proto nyní po dlouhé přípravě vypsalo tendr na prohloubení a úpravu řeky pod Kořenskem. „Předmětem plnění veřejné zakázky je prohloubení plavební dráhy na úroveň záporníku plavební komory v šířkových a směrových parametrech I. klasifikační třídy za účelem výrazného rozšíření období provozu vltavské vodní cesty ve významném úseku propojení oblasti vodní nádrže Orlík s horní Vltavou,“ píše se v zadávací dokumentaci. Předpokládaná hodnota zakázky je 63 milionů. Práce by měly začít v listopadu, potrvají 13 měsíců. Nejspíše se protáhnou až do roku 2021, neboť nebudou probíhat v letní plavební sezoně.

Plavební komora na Hněvkovické přehradě je druhá nejvyšší v republice. Autor: Zdopravy.cz
Plavební komora na Hněvkovické přehradě je druhá nejvyšší v republice. Autor: Zdopravy.cz

Kritický úsek se nachází pod plavební komorou Kořensko u Týna nad Vltavou, kam až sahá vzdutí Orlické nádrže. Pokud je Orlík plný, je pod Kořenskem stojatá voda, když hladina v nádrži výrazně klesne, začne voda v místě proudit.

Už v roce 2017 přitom krátce po slavnostním zprovoznění miliardové vodní cesty musela být komora Kořensko kvůli nedostatku vody uzavřena, čímž cesta téměř pozbyla smyslu a sezona na vodě fakticky skončila, stejně dopadla sezona i loni. Letos opět vodohospodáři směřují ke stejnému výsledku, i když o něco později, než v minulých letech.
Státní plavební správa už vydala varování, že v úseku Kořensko – Podolsko negarantuje ponor 1,3 metru, a že se chystá uzavření komory Kořensko. Lodě by se tak měly vrátit na svá domovská stanoviště, aby neuvízly na nesprávné straně.

Povodí proto vidí jediné řešení v prohloubení dna až o 1,5 metru, zbudování násypu na levém břehu a několika příčných hrázek. Délka prohlubovaného úseku je přes 1,8 kilometru, šířka 20 metrů. Nánosy a měkký materiál odtěží bagry, na skálu bude třeba použít pneumatická kladiva; Povodí nevylučuje ani lokální odstřel.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Twix
Host
Twix

Můžete mi prosím jako laikovi vysvětlit, proč je nutné Orlík vypouštět pod tu mezní úroveň? Je potřeba dodržet minimální průtok někde pod ním?

Martin V.
Host
Martin V.

Přesně tak. Už dlouhá léta je stanoven minimální odtok z přehrady Vrané na 40 m3/s. Je to hlavně kvůli kvalitě vody v Praze a dále pod ČOV v Bubenči. Splašky jsou sice čištěny, ale i tak je dobré je dále naředit. No a protože Vrané ani Štěchovice moc velké zásobní prostory nemají, tak se ta voda na léto se musí zadržet na Lipně, Orlíku a Slapech. V kombinaci s energetickým, rekreačním a protipovodňovým účelem to je trošku oříšek. Vzpomínáte jak po velkých povodních chtěli někteří Orlík úplně vypustit, aby plnil jen ochranou funkci?
http://www.pvl.cz/portal/Nadrze/cz/pc/Mereni.aspx?id=VLVE&oid=2

K.S.
Host
K.S.

Jenže ono to upouštění těch přehrad je jako zastavování tepenného krvácení náplastí. Máme dost v háji krajinu, chybí kapacit na zadržení 4 miliard kubíků vody, odtok je rychlý a pak se to v suchých letech takto nepěkně projevuje. Pokud by na Čechy připadaly 2 miliardy ztracené kapacity v akumulaci, tak je to za rok ekvivalent průtoku 63m^3/s. Takže někde nad Prahou by to mělo být 0 kubíků ve Vltavě k dobru. (velmi hrubě teoreticky) Pokud se s tím má teď něco dělat, alespoň elementárně, tak je třeba začít s obnovou nádrží v povodích a pak třeba také klauzur na Šumavě… Číst vice »

RR2093
Host
RR2093

Dalsi prachy splachnute do kanalu. A mopslik Kremlik poskakuje kolem panicka Zemana a jeho vodnickych poradcu…

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll