Jak změnit rozchod a zbavit se napojení na Rusko. Finové řeší proměnu železnice na 1435 mm

Finsko již vyčlenilo 20 milionů eur na projektovou přípravu změny rozchodu.
Finsko dokončilo první větší studii na možnou změnu rozchodu své železniční sítě ze stávajících 1524 mm na 1435 mm. Od změny si slibuje jednak lepší napojení po kolejích na Evropu, tak i ochranu před sousedním Ruskem.
O změně přístupu už na jaře informovala finská ministryně dopravy Lulu Rannová, nyní došlo ke zveřejnění prvních závěrů studie. Definitivně o postupné změně rozchodu ale zatím rozhodnuto není. Ministryně změnu plánů vysvětluje bezpečnostní situací, tedy dalším infrastrukturním odstřižením od Ruska. „Naše bezpečnostní situace se trvale změnila a je na ni třeba reagovat,“ uvedla ministryně na jaře.
Studie ministerstva před dvěma lety přechod na evropský rozchod kolejí odmítla s tím, že ji nelze ekonomicky zdůvodnit. Podle ministryně ale studie neřešila bezpečnost země, která mezitím vstoupila do NATO.
Studii zpracoval finský dopravní úřad Väylävirasto. Finský parlament již schválil financování dalšího plánování železničních spojení. Týká se úseků na severu země: Haaparanta/Tornio–Kemi.
Nejprve na severu
Podle studie bude nejlepším řešením stavět novou trať podél stávající. Železniční spojení s ostatními částmi Finska by zůstalo nezměněno, ale spojení se Švédskem by se zlepšilo. Studie zkoumala spojení v rámci stávající železniční sítě severně od Oulu a také z Oulu do Raahe. Trať z Kolari do Svappavaary ve Švédsku byla prověřována jako zcela nové spojení.
V místech, kde není na další kolej místo, navrhuje studie instalaci dalších kolejnic a souběh obou rozchodů. Systém čtyř kolejnic se v současnosti používá například na železničním mostě mezi Haparandou a Torniem.
Výstavba překrývajících se kolejí by byla nákladově efektivnější než stavba zcela nové trati. Na druhou stranu existuje podle analýzy mnoho nejistot ohledně technické proveditelnosti překrývajících se kolejí, zejména na delších úsecích tratí.
Finsko již vyčlenilo v letošním rozpočtu 20 milionů eur na projektovou přípravu změny rozchodu na severu země.
Změna rozchodu má podle ministryně začít na severu, kde se napojuje na švédskou železniční síť. Tím by země získala napojení na přístav v norském Narviku. „Není to finský projekt, je to projekt celé EU a NATO,“ dodala ministryně. Finsko věří, že by touto akcí dohnalo i velký infrastrukturní dluh v podobě nevyhovujícího stavu některých tratí.