Jak změnit rozchod a zbavit se napojení na Rusko. Finové řeší proměnu železnice na 1435 mm
Rekonstrukce železnice ve Finsku. Foto: Finnish Transport Infrastructure Agency

Finsko již vyčlenilo 20 milionů eur na projektovou přípravu změny rozchodu.
Spravne, ruske neandrtalce treba izolovat a zazdit at nemaji pristup do civilizovane zeme.
Držím palce. Pokud se to povede, bude to senzace.
Ta role železnice se trochu přeceňuje. Máme dneska už silnice, ne jako za první války. Máme (teda armády mají) vozidla schopná jezdit i terénem. A máme vrtulníky, které ani jedno nepotřebujou.
Tohle mohl být problém za první nebo možná ještě druhé světové války. Dneska by to pro invazní armádu byla jen drobná komplikace (invazní armáda by nemohla počítat s použitím železnice, nebo by to nějak musela vyřešit, třeba výměnou kol na hranicích).
Finové jsou technologický na výši, takže je to jen a jen o penězích. Ještě že je severní půlka země prakticky bez kolejí. Jenže ke kolejím patří i vozidla a to bude také velké sousto.
jo s russkem žádný civilizovaný stát už nechce mít nic společného.
Finům aktuálně dost chybí i Saimaa kanál, který před válkou hodně využívali a od války je to hodně komplikované, tak musí tu nákladní dopravu řešit tak jako tak, protože kamiony jim to dost prodražují, nehledě na ekologické hledisko, které finové řeší jako společnost víc, než je třeba zvykem v česku.
Jak se stavi splitka pri rozdilu rozchodu 89mm? To s jednou spolecnou kolejnici nepujde… Takze dve dvojice s osou posunutou rekneme o 20cm?
Ano, dva páry kolejnic na jednom pražci.
A nebude osobním vozům vadit vzálenost jejich kolejnice od nástupiště?
Je to zmíněné v článku. 4 kolejnice na jednom pražci.
Zde máte ukázku z Ukrajiny:
https://youtu.be/–1rGJFDyT8?si=cA983BZVDVJ-9jDX
Půjčme jim Svobodu a jeho partu , nestačejí se divit
Čemu by se divili? Za pár měsíců by měli koleje zakonzervované na cyklostezky. U Finů bych ty cyklostezky jen přejmenoval na sáněstezky. To naše SŽ umí.
Tak to jsem zvědav, kolik km se jim podaří těmi 20mil. eur zafinancovat, a taky jak dlouho jim to bude trvat. Pak to můžem srovnat s námi….
Zafinancuji tim 0km. Je to na projektovou pripravu.
Ani to nie … je to na štúdiu vykonateľnosti …
Cist umite?
Umí ale nechápe psaný text
Nejrychlejší a nejlevnější možností zabránění vjezdu vlaků z Ruska je vytrhání kolejí u hranic v úsecích vedoucích do Ruska.
Jistě, ale pár km se v případě potřeby dá rychle obnovit, zatímco normálněrozchodná síť už je větší problém. No, beztak je to akce na dekády.
Samozřejmě, jestli chtějí Finové přerozchodovat celou zemi, ať přerozchodují. Jde mi jen o to, že nevíme kdy válka vypukne. Nechci strašit, ale vzhledem k tomu co se nyní děje tak konflikt velkých rozměrů může vypuknout prakticky kdykoliv (kdo by třeba před měsícem řekl že do Polska doletí ruské drony) – a i těch pár vytrhaných km může významně pomoct.
Pár vytrhaných kolejnic respektive vyhozených do vzduchu i s podložím uděláte během pár minut či hodin. To nejspíše bude v plánech na obranu země, ale je to v době války spíše menší zdržení, které se provizorně opraví. Přerozchodování tratí už je systematičtější a dlouhodobější řešení.
Opakuji: kdyby válka vypukla nedejbože do několika měsíců, tak s plánem na přerozchodování celé země si můžete maximálně vytřít zadní část těla. Ale vytrhané kolejnice i s podložím, které máte jak říkáte hotovo za pár hodin, může postup invazivní armády když ne odvrátit (na to jsou jiné prostředky), tak alespoň trochu zdržet, a i tato drobnost se může stát klíčovou. Ono totiž stokrát nic umořilo méně inteligentní zvíře.
V Evropě ano, zkuste dohledat něco o přerozchodovávání v Indii. Myslím, že některé roky dělají i přes 1000 km ročně a to jdou z úzkého do širokého, což je velikostí spodku i výškou vozidel o dost náročnější. V reálu jsou stroje co mění celý rošt schopny rychlé práce na trati a komplikace jsou stanice, kvůli výhybkám. Zde opět dobré kouknout se např. na Austrálii, kde se výhybky na 80 km/ do odbočky mění komplet za 6 hodin + dalších dvou hodin dokončovačky za provozu, po které je již planá rychlost.
Já myslel, že tam Switelski nasadi tuším RS1000 a vyměnit pražce za 1435 mm a použiji stávající kolejnice a pro tom zrecykluji svršek. Pak můžou dělat ostatní. To pokud není nutná dvojkolejka.
Tak dokonalý ten stroj zatím asi není, aby se uměl pohybovat postupně na různých rozchodech – to by musel být překonstruován. Ale s ohledem na možný zájem, když změnit ruský rozchod na evropský chce víc států, by se to výrobci vyplatit mohlo.
Proč by to dělali? Považuješ je za blázny?
Kdo? Rusove? Vzdyt oni jsou blazni. Resp. tam staci jeden.
Ano, považuji ruZáky za blázny, protože proč by útočili na Ukrajinu, že? To přece taky bylo jen cvičení u hranic a samozřejmě nikam útočit nechtějí… A pak bum a jsou tam, k tomu výroky různých hlásných trub i samotného putlera…
Srovnávat Ukrajinu s Finskem z Ruského pohledu je hodně, hodně,hodně odvážné. Skoro bych to nazval hloupostí.
Z ruského úhlu pohledu, Ukrajina i Finsko byly historicky součástí ruského impéria a obě země už se Rusko pokusilo do impéria vrátit. Ve Finsku není rusky hovořící populace, kterou by bylo třeba „zachraňovat“ (prostřednictvím totální destrukce jejich země), Finsko je v NATO. Stejný to není, ale jistě společné body tam jsou.
Jestli můžeme Finům něco závidět, tak je to jejich silná armáda a to, že ve vztahu k Moskvě mají jednoznačně jasno. A protože mají s Rusy svoje zkušenosti, tak moc nežvaní a konají. Za mě velký respekt.
Bohužel za tu zkušenost zaplatili svým druhým největším městem Viipuri a také přístavem Petsamo, který byl jejich bránou k Severnímu ledovému oceánu.
To je vysoká cena.
To je pravda. Nicméně my máme svoji zkušenost z roku 1968 – a ta by nám měla být dostatečným varováním.
Ovšem v české společnosti teď před volbami nejvíc rezonuje téma cen potravin (to jsem si nevymyslel, to je výsledek seriozního průzkumu).
Obávám se, že generace, která měla trauma z roku 1968 postupně odchází a část populace upřednostňuje to plné břicho a „normalizační jistoty“ a nějaká svoboda je jim ukradená a totalitní řízení společnosti jim imponuje.
přesněji řečeno jde dle toho průzkumu o téma cen a kvality potravin a proto všichni budou volit krále blivajzů, což dává smysl leda v česku
Zkušenost máme i ze slavného “referenda”, které údajně proběhlo na Podkarpatské Rusi po válce. Málo platný, “přímou demokracii” tyhle režimy uměj. Zvlášť když jde o anexi cizího území nebo o prohlášení Voždě za boha…
My za to zaplatili jak? 20 lety okupace? 40 lety diktatury? Ztrátou Zakarpatska? Ale stejně nám to nestačilo, abychom si udělali jasno.
Jenže ve Finsku nemohli rusové čtyřicet let přepisovat dějiny. A spousta lidí má ruské bájesloví tak zažité, že pokusy o nápravu bere jako pokus o lživé přepisování dějin a v lepším případě to ignorují.
Pro nás to nebylo žádné „Zakarpatsko“, ale Podkarpatská Rus – až půjdete příště zase náhodou kolem, tak se zkuste podívat, kde vlastně tem masiv Karpat leží a jaké oblasti ve skutečnosti odděluje.
Chápu, že Rusko je říše zla, ale s tím Viipuri bych nesouhlasil. Jednak to nebylo druhé největší město, ale vzhledem k tomu, že se tam střídaly říše, které tomuto městu vládly, opakovaně, tak objektivně těžko říci, komu to právem patří (do r. 1710 tomu vládlo Švédsko, pak cca 100 let Rusko, pak cca 100 let Finsko (velkoknížectví a republika) a pak SSSR).
Každých cirka 100 let změna.
O Petsamu je to bez diskuse.
To je nesmysl, Finsko je na Rusko navazano kulturně i ekonomicky. Spousta Finů umí rusky a v Rusku má přátele. Ano současné Rusko je nebezpečné, ale neprehánějte s tím negativním vztahem Finů k Rusům. Konečně o tom, že ten článek je nějaký zmatený svědčí i to, že se tam píše o ochraně, ale pak z něho vyplývá, že se široký rozchod neruší, tak jaká ochrana před Ruskem.
Ano, někteří umí Rusky, nebo tam mají přátele, ale všichni vědí že z Ruska nikdy neprišlo nic dobrého. Finská pohraniční stráž hlídá co se děje na ruské straně. Ne jak ta Československá která to hlídala naopak.
Mno, hezka relativizace.
A proto, ze maji tak hezke vztahy s Hordou, tak maji pripravenou mnohasettisicovou armadu zalozniku s plnou vyzbroji. To je asi proti moznemu povstani Laponcu, ze…
Finsko ekonomicky navázané na Rusko? Spousta Finů umí Rusky? Trochu nám to tu víc rozeberte, fakt by mě to zajímalo.
Toto má původ v časech RVHP, kdy Finsko – ve srovnání s ostatními evropskými demokratickými státy – mělo poměrně těsné politické (Helsinská konference) a ekonomické vazby na SSSR, potažmo RVHP (status pozorovatelského státu). Probíhala relativně intenzivní obchodní výměna (opět, ve srovnání s jinými západními státy), až do doby před napadením Ukrajiny Finsko kupovalo ruskou ropu. Dneska je to samozřejmě všechno pryč, Finsko je v EU a NATO.
Ano, v minulosti mělo Finsko s Ruskem těsnější vztahy. Ale dnes je podíl Ruska na finském zahraničním obchodě maximálně někde kolem 1%. Napsat v takové situaci, že „Finsko je na Rusko navazano ekonomicky“ je trochu mimo.
existuje i pojem Finlandizace, který se snažil vnutit Ukrajině například Zeman. Finsko do pádu sovětského svazu nebylo západní země, byli něco mezi, možná dokonce trochu blíž východu.. Taková demokratická jugoslávie.. NApř v armádě měli americké i ruské stíhačky zároveň.. Spousta starších lidí rusky umí, učial se těm běžně ve škole.
Můj šéf třeba vzpomíná, že na ježdění okolo domu měli doma žigulíka a v dětském pokoji měl Nintendo NES připojené k československé televizi Merkur a tak většinu her z té doby si pamatuje černobíle.
Důvod proč dnes finsko vnímáme jako jednoznačně západní a bohatou zemi se jmenuje Nokia, ale to je až fenomén 90. let.
Přes všechno koketování s SSSR bylo poválečné Finsko vždy demokratcká země, s tržní ekonomikou, s občanskými svobodami.
No každopádně s nimi mají svoje zkušenosti, celou dobu drží armádu tak, aby nebyla závislá na Rusku a náhradních dílech.. A svoje vztahy s Ruskem krouhli možná ještě víc jako my.
Děkuji za rozvinutí mé myšlenky, určitě souhlasím. Šlo mi především o to poukázat, že historická glorifikace negativního vztahu Finů k Rusům pokulhává na obě nohy. Obzvlášť pak s odkazem na zimní válku. Jiná věc jsou aktuální obavy Finů, které ale sami Finové relativizuji, když tam ten široký rozchod ponechávají.
Kulturně tam mají nějaké zbytky ruské nadvlády před 100 a více lety, ale posledních 80 let po konci války si pečlivě budují obranu a jsou připravení bojovat o každý metr svého území. Určitě si nenechají zachraňovat malinkou ruskou menšinu, což byl poslední důvod před otevřeným masakrem té samé ruskojazyčné části obyvatel na Ukrajině.
Á jéje – ruský troll promluvil.
Dyť jsou ty Rusové tak hodní – voni jen tak lehounce posílají rakety na obytné domy.
Chápu lepší napojení na Švédsko. Ale ochrana před Ruskem? Tohle hordy z východu nezastaví. Mezi válkami francouzské zelené mozky zakázaly elektrizaci francouzských železnic německým systémem 15 kV/16.7 Hz, o kterém se už tehdá vědělo že je ve všem lepší než francouzských 1.5 kV DC. Že to těm Francouzům bylo ale hodně platné… (A těch 1.5 kV DC jim tam straší dodnes.)
Hordy z východu to jistě nezastaví, ale je to celkem velká fyzická překážka, na rozdíl od napájecí soustavy, kterou třeba nezávislá trakce vůbec nepotřebuje 😀
Určitě by to ruské armádě zkomplikovalo logistiku. Jedná se o strategické rozhodnutí, než ta přerozchodovávací akce dorazí na ruskou hranici, bude to ještě dlouho trvat.
Též to chce nepoužívat splítkové, nebo dřevěné pražce. Taková kolej se dá za války přerozchodována velice rychle.
Jsou podvozky, které umí přejet přes změnu rozchodu. Vesměs to mají osobní vlaky, ale proč ne vojenské.
Jenže to by musel být plynulý přechod z jednoho rozchodu na druhý, což tam finové asi logicky nenainstalují.
Zastavi nezastaví, stačí porovnat jaká komplikace je jízda vlaků ČR-UA, takže zejména i pro dobu míru je jednotný rozchod dobrý
1.5kV mame taky…taky kvůli zlým imperialistum a ne neschopnosti SŽ?
1,5 kV máme, pokud se nemýlím už pouze na jedné trati a je to z historických důvodů. Předělat Bechyňku na 25 kV~ by asi nebyl problém, ale už byste se nesvezl elinkou.
Kdyby měli koule, tak udělají přepínatelné systémy 25kV AC a 1,5 kV DC.
Ta trať by ztratila svou historickou hodnotu.
Vsechno na draze nemusi byt skanzen
Právě že všechno není, jen jedna místní lokálka se zachovává s atypickým napájením.
A proč by to měla být natrvalo „jedna místní lokálka“?
Doufám, že Křižík z vašeho výroku rotuje v hrobu.
Nepotřebujeme muzeum, ale funkční a použitelné tratě, takže narovnat oblouky (velkých sklonů se nezbavíme) a prodloužit do Týna nad Vltavou.
Obecně je důležitější, že jsme tímhle systémem dál elektrizaci nerozšiřovali a to co bylo v Praze se předělalo na vyšší napětí. A předělalo se nakonec i Lipno.
Na Bechyňce, vpodstatě muzejní trati. Chjo.
Přidání dalších kolejí k těm existujícím agresory z východu nezastaví ani nezpomalí. To teprve až fyzické odstranění nebo přerušení širokého rozchodu.
Pro logistiku ruské armády, která bazíruje na železnicích, je zlom rozchodu samozřejmě problém.
Na rozdíl od dřevěných pražců, kde jde tu kolejnici prostě poposunout a přitlouct o 85 mm vedle, se tratě na betonových pražcích přerozchodovávají dost pomalu.
Ruská armáda je na železnici závislá. Ve válce na Ukrajině naprostou většinu zásobování v týlu vozí po kolejích.
Trochu mě zaráží záměr ponechat oba rozchody souběžně. V článku se nepíše, jestli a kdy by vůbec došlo k likvidaci širokého rozchodu. To pak popírá záměr zkomplikovat průchod rusům.
Oba rozchody určite nezostanú súbežné trvalo. Budovať totiž dvojrozchodovú trať je zo strategického hľadiska nezmysel, lebo to nič nerieši. Takže sa postaví NR koľaj vedľa tej ŠR (na rozsiahlych umelých stavbách s vysokými nákladmi predpokladám bude splítka) a keď bude dostatok vozidiel a ucelenejšia NR infraštruktúra (alebo v prípade vojny) tak sa ŠR koľaj odstráni, resp. sa fixne počas prevádzky prestavia na NR (druhá koľaj). Bude samozrejme závisieť od intenzity dopravy a nákladov, či tam budú potom dve NR koľaje alebo sa tá ŠR definitívne znesie …
To se snad dělo odjakživa, že se technika k frontě ve velkém přepravovala po železnici.
A za socíku se běžně vozilo i tady v rámci státu (a Rusové v tu dobu vagónovali tady u nás o sto šest).
A všechny strategické podniky určené pro těžkou válečnou výrobu byly všechny zavlečkovány.
Zas z těch Francouzů nedělejte úplné blbce. 1,5 kV DC tam zaváděli už od roku 1920, a to především na jihu, kde měly parní lokomotivy potíže v hornatém terénu (kvůli nízkému tlaku vzduchu a vysoké spotřebě uhlí, které se do oblasti draze dováželo). Na severu a východě přišla elektrifikace mnohem později – až po druhé světové válce po roce 1945, a to systémem 25 kV 50 Hz. Ano, mohly za to vojenské požadavky. Ovšem ty nezakazovaly 15 kV 16.7 Hz, tento systém se ve Francii nikdy zavádět ani neměl – mělo být původně i na severu 1,5 kV DC stejně… Číst vice »
Jen upřesním – elektrifikace na jihu v síti MIDI začala ještě před r. 1920 a to systémem 12kV 16 ²⁄₃, plánovalo se to skoro na celou síť MIDI. To se pak po r. 1920 teprve předělávalo na 1500V DC s vyjímkou trati z Perpignanu do Villefranche-Vernet-les-Bains. https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_de_Perpignan_%C3%A0_Villefranche_-_Vernet-les-Bains
Hordy z východu posledně zastavili kládama a loveckejma flintama na jedné úzké lesní cestě…
Naše, respektive Beneše posedlost Francií nám zavedla stejnosměr (ač Němci už dvakrát natáhli k nám 15kV) a také elektrické zásuvky francouzského typu.
A Karel IV nám přitáhl burgundské odrůdy vína a ne nějaké moselské či rýnské.
S těmi zásuvkami je to tak, že Němci chtěli za licenci Schuko peníze, zatímco Francouzi za svůj systém ne.
Tanky to nezastaví, ale zásobování docela jo.
A jelikož ruská armáda má doktrínu postavenou na železniční logistice, tak toto je sakra zásadní věc.
Otazka je, ci by nebolo lepsie rovnake peniaze vrazit do armady, aby horda vobec nepritiahla. Predpokladam, ze za prerozchodovanie celej siete sa da kupit spusta veciciek, ktore vyhodia do luftu najblizsi zeleznicny most, aj opakovane…