Jak změnit rozchod a zbavit se napojení na Rusko. Finové řeší proměnu železnice na 1435 mm
Rekonstrukce železnice ve Finsku. Foto: Finnish Transport Infrastructure Agency

Finsko již vyčlenilo 20 milionů eur na projektovou přípravu změny rozchodu.
Tak to jsem zvědav, kolik km se jim podaří těmi 20mil. eur zafinancovat, a taky jak dlouho jim to bude trvat. Pak to můžem srovnat s námi….
Nejrychlejší a nejlevnější možností zabránění vjezdu vlaků z Ruska je vytrhání kolejí u hranic v úsecích vedoucích do Ruska.
Jistě, ale pár km se v případě potřeby dá rychle obnovit, zatímco normálněrozchodná síť už je větší problém. No, beztak je to akce na dekády.
Samozřejmě, jestli chtějí Finové přerozchodovat celou zemi, ať přerozchodují. Jde mi jen o to, že nevíme kdy válka vypukne. Nechci strašit, ale vzhledem k tomu co se nyní děje tak konflikt velkých rozměrů může vypuknout prakticky kdykoliv (kdo by třeba před měsícem řekl že do Polska doletí ruské drony) – a i těch pár vytrhaných km může významně pomoct.
Jestli můžeme Finům něco závidět, tak je to jejich silná armáda a to, že ve vztahu k Moskvě mají jednoznačně jasno. A protože mají s Rusy svoje zkušenosti, tak moc nežvaní a konají. Za mě velký respekt.
Bohužel za tu zkušenost zaplatili svým druhým největším městem Viipuri a také přístavem Petsamo, který byl jejich bránou k Severnímu ledovému oceánu.
To je vysoká cena.
To je pravda. Nicméně my máme svoji zkušenost z roku 1968 – a ta by nám měla být dostatečným varováním.
Ovšem v české společnosti teď před volbami nejvíc rezonuje téma cen potravin (to jsem si nevymyslel, to je výsledek seriozního průzkumu).
Obávám se, že generace, která měla trauma z roku 1968 postupně odchází a část populace upřednostňuje to plné břicho a „normalizační jistoty“ a nějaká svoboda je jim ukradená a totalitní řízení společnosti jim imponuje.
Zkušenost máme i ze slavného “referenda”, které údajně proběhlo na Podkarpatské Rusi po válce. Málo platný, “přímou demokracii” tyhle režimy uměj. Zvlášť když jde o anexi cizího území nebo o prohlášení Voždě za boha…
Chápu lepší napojení na Švédsko. Ale ochrana před Ruskem? Tohle hordy z východu nezastaví. Mezi válkami francouzské zelené mozky zakázaly elektrizaci francouzských železnic německým systémem 15 kV/16.7 Hz, o kterém se už tehdá vědělo že je ve všem lepší než francouzských 1.5 kV DC. Že to těm Francouzům bylo ale hodně platné… (A těch 1.5 kV DC jim tam straší dodnes.)
Hordy z východu to jistě nezastaví, ale je to celkem velká fyzická překážka, na rozdíl od napájecí soustavy, kterou třeba nezávislá trakce vůbec nepotřebuje 😀
Určitě by to ruské armádě zkomplikovalo logistiku. Jedná se o strategické rozhodnutí, než ta přerozchodovávací akce dorazí na ruskou hranici, bude to ještě dlouho trvat.
1.5kV mame taky…taky kvůli zlým imperialistum a ne neschopnosti SŽ?
1,5 kV máme, pokud se nemýlím už pouze na jedné trati a je to z historických důvodů. Předělat Bechyňku na 25 kV~ by asi nebyl problém, ale už byste se nesvezl elinkou.
Kdyby měli koule, tak udělají přepínatelné systémy 25kV AC a 1,5 kV DC.
Obecně je důležitější, že jsme tímhle systémem dál elektrizaci nerozšiřovali a to co bylo v Praze se předělalo na vyšší napětí. A předělalo se nakonec i Lipno.
Na Bechyňce, vpodstatě muzejní trati. Chjo.
Pro logistiku ruské armády, která bazíruje na železnicích, je zlom rozchodu samozřejmě problém.
Na rozdíl od dřevěných pražců, kde jde tu kolejnici prostě poposunout a přitlouct o 85 mm vedle, se tratě na betonových pražcích přerozchodovávají dost pomalu.
Ruská armáda je na železnici závislá. Ve válce na Ukrajině naprostou většinu zásobování v týlu vozí po kolejích.
Trochu mě zaráží záměr ponechat oba rozchody souběžně. V článku se nepíše, jestli a kdy by vůbec došlo k likvidaci širokého rozchodu. To pak popírá záměr zkomplikovat průchod rusům.
Hordy z východu posledně zastavili kládama a loveckejma flintama na jedné úzké lesní cestě…