Infrastruktura Železnice

Jako od Pata a Mata. SŽDC nezvládla přeznačení nástupišť v Plzni

Změna orientačního systému na plzeňském nádraží v praxi. Foto: Aleš Petrovský
Změna orientačního systému na plzeňském nádraží v praxi. Foto: Aleš Petrovský

Cestující na plzeňském hlavním nádraží mohou už druhý týden poznávat, jak také může v praxi vypadat slogan Dobrá správa zavedený letos Správou železniční dopravní cesty (SŽDC). Od 1. července došlo na jednom z největších nádraží v zemi ke změně orientačního systému, kdy místo čísel  nástupišť cestující nově nastupují do vlaků podle čísel kolejí. Výsledný stav přinesl zatím ale svým fungováním i provedením spíše rozpaky.

Na nepovedenou změnu orientačního systému upozornilo redakci několik čtenářů, téma se řeší i na sociálních sítích. Zřejmě největší pozornost budí nepříliš povedené přelepy některých nápisů provizorními papírky, které připomínají spíše práci večerníčkových nešiků Pata a Mata.

O změně orientačního systému bylo rozhodnuto dříve, přesto zatím není stále plně funkční. Změna přinesla konec nástupišť a zavedení označování místa, kam přijede vlak, podle čísla koleje. Jenže orientační cedule zatím nejsou v Plzni všechny na svém místě.

Zřejmě největší komplikace cestujícím způsobilo rozdílné informování o čísle koleje na elektronické odjezdové tabuli. Na ní ještě o víkendu visela informace o číslu koleje, což ale cestující nemohl poznat: na tabuli bylo napsáno nad číslem nástupiště. S tím se setkal v neděli Štěpán Hálek. „Na tabuli svítilo nástupiště číslo 5, šel jsem tedy tam. Na místě jsem pak zjistil, že vlak byl na 5. koleji a kvůli tomu mi ujel,“ popsal Hálek.

SŽDC už během tohoto týdne nápis „nástupiště“ překryla, chaos tím ale nezmizel. Na tabulích se stále používá označení západ – východ, které se ale na nástupišti už nepoužívají, místo toho se uvádějí čísla sektorů. Na nádraží chybí informátoři, kteří by změnu lidem vysvětlili.

SŽDC problémy přiznává a cestujícím se za ně omluvila. „Potíže cestujících nás mrzí a omlouváme se. Úprava masky odjezdové tabule tzn. přeznačení „Nástupiště“ za „Kolej“ bude k 15. 7. , dokončení montáže nových a demontáže starých zneplatněných cedulí je plánováno k 26. 7. Důvodem jsou nutné nepředpokládané úpravy konstrukcí upevňovacích prvků cedulí orientačního systému,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

82
Diskuze

avatar
30 Komentáře
52 Reakce na komentáře
48 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
48 Autoři komentářů
XxXJiří 2PetrVRTŠtěpán Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Děčíňan
Host
Děčíňan

V nadpisu je hrubka. Slovo JAK, patří do věty tázací., kdežto v případě tohoto nadpisu u tohoto článku zde má býti uvedení slovo JAKO!!!

Martin Liška
Host
Martin Liška
Martin
Host
Martin

Je uveden autor…

Jiřík
Host
Jiřík

“ …zeleznici ma sanci posunout predevsim generacni obmena, ktera mj. prinesla noveho sefa szdc – s jeho prichodem je konecne organizace citelna a maka na nekolika oblastech, ktere jeste nedavno zoufale hnily….“

toto napsal jeden chytrák v diskusi o přečíslování před třemi týdny. Asi nějaký PR manager nového šéfa SŽDC
Možná by se měl jet podívat do Plzně

Haha
Host
Haha

Tak ona Stavební správa západ je… velice specifická organizační složka SŽDC, diplomaticky řečeno.

Štěpán
Host
Štěpán

Za mě naprostý nesmysl. Číslo nástupiště je pro cestujícího mnohem jasnější informace, než číslo koleje. Když procházím podchodem, koleje nevidím, zatímco přístupy na nástupiště ano. Když vidím číslo 5, tak prostě automaticky jdu až dozadu na 5. nástupiště. Takto je to zbytečně méně přehledné. Nehledě na to, že skutečná čísla kolejí jsou zcela jiná.

VRT
Host
VRT

Štěpáne, Štěpáne…

Štěpán
Host
Štěpán

Co prosím? Vám skutečně připadá, když jste v podchodu a na koleje nevidíte, že je přehlednější uvádět číslo koleje (ještě k tomu nesprávné) než číslo nástupiště?

VRT
Host
VRT

Ano, ale už jsme si to tu vysvětlovali. Jste jen nedával pozor…

Tomas
Host
Tomas

Nepochybuju, že při cestování stylem „na značení nehledím, počítám výstupy z podchodu“ zažijete hodně zábavy a dobrodružství, ale myslím, že šedivý průměr spíš ocení nudné, ale spolehlivé ukazatele.

Petr
Host
Petr

Teda nic moc, to je problém sehnat modrou folii schodné barvy na zakrytí a vytisknout na samolepicí folii ve stejném fontu tu kolej na tabuli. Ach jo.:-(

Jiří 2
Host
Jiří 2

Ta tabule je ani ne měsíc stará (myslím teď ty světelné příjezdové a odjezdové v dolní hale, ty se měnily cca v polovině června). Čili provizorní přelepka tam měla být doteď a teď se měla strhnout. Je vidět, jak SŽDC plánuje…

Petr
Host
Petr

Tak jde o to jak dlouho se také vyrábějí. Dnes něco objednat, tak měsíc žádná míra, pokud vůbec někdo ještě o práci stojí. Takže bych se nedivil, kdyby výrobní dokumentace pro tabule vznikala loni. Ale to by nám řekl někdo od zhotovitele.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Údajně snad výroba trvá tři měsíce.
Přeznačení nástupišť se plánuje delší dobu a bylo součástí druhé stavby, i proto se nové tabulky objevily na nových nástupištích otevíraných loni na konci roku, zatím přeškrtnuté. Čili tam už bylo hotovo.

XxX
Host
XxX

Na NatGeo jsem viděl v jednom z dílů dokumentu Jedinečné letiště v Dubaji, jak probíhá promyšlené přeznačení letištního terminálu. Ŕekněme, že soudruzi z SŽDC by si to měli asi tak desetkrát pustit, než se zas pustí do podobné akce.

Sacrebleu
Host
Sacrebleu

Úředníci rozhodli, že se bude přeznačovat a tak se přeznačuje. 😁
A protože se to dělá tak jako všechno na SŽDC, lépe to dopadnout nemohlo. 😭

zesp
Host
zesp

Taky tomu tomu nerozumím, proč se dělá zmatek v léta zaveděném a funčním systému a zbytečně se odrazují cestující. To už copak ta SŽDC nemá co napráci? Nebylo by lepší se místo toho třeba i konkrétně v té Plzni více zaměřit na údržbu za těžké peníze zrekonstruovaného nádraží? Jedu tam jen občas, ale i tak mě vždy překvapí, jak už to tam zase chřadne. Zažraná špína je zažranější, kolem laviček zacintaná dlažba, k odpadkovým košům se člověk štítí přiblížit, natož aby tam něco hodil… Skleněné výplně se stále více stávají neprůhlednými. A tak je to všude po síti… A nebo… Číst vice »

Marian
Host
Marian

Tak zase došlo na má slova. Z celé akce je akorát ostuda a přímo knižní ukázka zbytečnosti a choaotičnosti. Proboha, proč se to vůbec dělá? Že se fandové rozhodli, aby nebyla nuda a že je třeba všechno systemizovat za každou cenu? On se na těch nádražích dodnes nikdo nevyznal? Ještě, že to zatím a doufejme navždy postihlo a postihne jen Plzeň a „Dobrá správa“ od toho ustoupí, jako kdysi ČD ustoupili od „Komplexního odbavení“, které chápalo jen několik insiderů a zažraných šotoušů, ostatní z toho byli zoufalí a neuměli si koupit lístek, což před tím 150 let uměli. Naprosto nechápu,… Číst vice »

Sch
Host
Sch

Jedna věc je, jestli to celé má smysl. Ta se může probírat pořád dokola. Ale to provedení je bez debat horší než špatné. Já bych asi svůj vlak nenašel, nedejbože kdybych byl cizinec. Konkrétní otázk:, sektory jsou hezká věc, ale dozvím se, jestli přijede dlouhý nebo krátký vlak? A teď myslím osobák, kde není zveřejněné řazení. V PID se střídají dvě a jedna souprava, tedy ten vlak může být dvakrát delší, ale když to nevím, stejně budu pobíhat po nástupišti. Jistě nejjednodušší je stát vepředu, ale to není pro mě a zas musím vědět, kde přesně zastaví. No to bych… Číst vice »

Jiří
Host
Jiří

Nechápu, čemu vadí označní nástupiště 3 kolej 6 nebo nástupiště 2 kolej 5 apod…. to je taky jako v Německo, jen je tam označení nástupiště pro ještě lepší orientaci….

K.S.
Host
K.S.

A toto je přesně důvod proč nemůžeme mít hezké věci.
Kdy se prvně mluvilo tady na webu o té změně? měsíce dozadu? Jak dlouho to tedy ví SŽDC? Plů roku? To opravdu nebyli schopní sehnat někoho kdo udělá nové polepy? Nebo je to strach z toho že kdyby nechali dělat nové, tak dojdou o eurodotace? Oboje je dost znepokojující.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Když už tady řešíme novinky v rámci označování čehokoliv na dráze… Nové pojmenování vlaků se taky „povedlo“. Ve Varšavě chci koupit místenky na Ex Varsovia (nové pojmenování vlaků slibovali velké plus pro cestující). Lámanou čechopolštinou říkám pokladní že chci místenky na Ex Varsovia do Prahy. Pokladní mi něco říká a odcházím s nepořízenou. V Ex Varsovia potom koukám, že sedím ve vlaku IC Porta Moravica… Když po příjezdu domů zkoumám jak to vlastně je, tak v Polsku nejede žádný vlak Varsovia, ale IC Praha,I C Porta Morawica atd
Takže jak SŽDC tak ČD: kdo nic nedělá, nic nezkazí.

noerf
Host
noerf

Roman Svačina: Když jste u těch novinek, tak už vím, jaké vozy bude požívat Regiojet na trasa Brno – Bohumín.-)
https://www.railpage.net/fotografie/18-lehatkovych-voznov-db-pre-regiojet/

Kylchap
Host
Kylchap

Dnes v poledne souprava 18 lehátek postávala v Libčicích a čekala až se uvolní trať. Mezi Libčicemi a Roztoky jednokolejný provoz (výluka) a pomalá jízda.

Dominik
Host
Dominik

A jak víte, že chyba je na straně ČD? Nebude spíš problém na straně Poláků, když u nich to jede pod jiným označením.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To mátek tak. Na polské straně ten vlak dopravují poláci a ne ČD. To proto, že pustit cizince na trať je ZLOČIN proti jednotnosti dráhy! Ech. A vzájemná komunikace asi bude jako mezi znepřátelenými armádami.

Xaver
Host
Xaver

Tohle je schopná opravdu udělat jen SŽDC.

IGCT
Host
IGCT

Prostě „dobrá správa“ 😀 😀 A počkejte, až začnou stavět VRT….v reálu…to budou tratě pro koněspřežku 😀 😀 😀

Martin Holeček
Host
Martin Holeček

A co takhle řešit opravdové problémy, kterých je na železnici plno s vozidly i kolejemi a to, co funguje a hlavně se v tom lidé orientují nechat??? Podotýkám, že nejsem žádný zbytečný konzervativec! Změny mám rád, hlavně ty, které vedou k lepšímu. Ale toto???

Jen tak mimochodem.

Jak hodlá SŽDC „přepsat“ nástupiště na nádražích, kde byla čísla vyhotovena a vyřezána z obkladaček a nalepena do obkladu? Taky nejakymi přelepkami? 😜👎👎👎👎👎👎 SŽDC za tohle tě fakt nemám rád!!! 😭

Původni Pražák
Host
Původni Pražák

Miluju tuhle schopnost najít naprosto nepodstatnou kravinu a z ní udělat zásadní a neřešitelný problém, kvůli kterému „to nejde“. Já osobně předpokládám, že popsaný problém se bude řešit jednoduše zbouráním dotčeného nádraží.

SŽDCPatlan
Host
SŽDCPatlan

Skoro jako u našich západních sousedů ;-).

VRT
Host
VRT

Tragikomedie. Inu, dobrá správa. Ale tak v rámci Absurdistánu normální.

Alexandr
Host
Alexandr

Ta změna číslování neměla vůbec proběhnout a jsem rád, že SŽDC v Plzni udělala ostudu. Německo a Rakousko má jedny tradice (koleje); ČR, SR, Polsko druhé (nástupiště), proto ta “revoluce” u nás byla velmi nevhodná. Stačilo jen přeznačit koleje a nástupiště ponechat. Kdyby se nástupiště v budoucnu značila římsky a koleje arabsky, nebyl by v tom žádný zmatek.

Haha
Host
Haha

Eeh… Byl jste někdy v Polsku? Sjeďte si do Krakova, jak to může vypadat, když se chce…

Alexandr
Host
Alexandr

V Polsku jsem byl několikrát, ale vlakem jen jednou. Jestli se nepletu, tak v Polsku mají perony, tedy stejný systém jak my. A zrovna v Krakově nádraží, co si pamatuji, bylo celkem moderní. Smím vědět, co mi tím příspěvkem naznačujete?

Jarda
Host
Jarda

Měli dřív jet na exkurzi na Masaryčku, tam to funguje skvěle.

A.R.
Host
A.R.

Nebo do Veseli nad Moravou.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

No a k tomu všemu sektory a koleje. Sektor I na koleji číslo 4 je značně jako I4a sektor I na koleji číslo 5 je 5I apod. Pokud bude obdobné divadlo ve všech stanicích tak bůh s námi. Týden zpět na dovolené v PL. Kouknu na tabuli a informace peron 3 a na perónu informace Tor IV mi bohatě stačila k orientaci v neznámém prostředí. Ale my jsme řekli ne. Když už chaos tak pro všechny.

Matti
Host
Matti

V Ostravě-Svinov v prosinci přejmenovali severní a jižní část (S/J) na sektor A/B. Dones není A/B nikde označeno, na nástupištích jsou pořád tabule Jižní část nástupiště a Severní část nástupiště.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Ještě vzkaz pro zaměstnance SŽDC. Ty slova Platforms a Bahnsteige znamenají nástupiště a je to anglicky a německy. Tudíž, když zakrývám slovo v češtině nástupiště, tak by to chtělo asi i zakrýt v jiných jazycích. 🙂

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

No ty ses lingvista, radost pohledet.
Jeste si zjisti, chytraku, jak se tyto slova v jejich domovine pouzivaji a ze vlastne jde o nastupni hrany, ne nastupiste jako cele ostrovni objekty. Tj. odpovida to te koleji.

X Y
Host
X Y

Ne vždy a všude. Anglicky mluvících zemí je mnoho. 🙂

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Minimálně v německy hovořícíh zemich se běžně používá slovo Gleis na odjezdové tabuli. A angličtina zná bez problémů slovo track.

X Y
Host
X Y

To je možné, ale pro některé mluvčí angličtiny by „platform“ skutečně znamenalo jen hranu, nikoli celou plochu. Takže váš požadavek na odstranění nápisu by pro takového cestujícího nedával smysl.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ono je to zamotanější. Totiž původně to bylo špatně
US english – Track. Znamená to kolej.
UK english – Platform. Znamená to kolej.
V Indii je to po britsku, japonci také značí koleje

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek
Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Bahnsteig se používá jenom v Rakousku. A světě div se, znamená to číslo nástupní hrany. Bahnsteige je množné číslo.

On.
Host
On.

No honem honem to musí být bez ohledu na to zda je skutečně připraveno. Vedení má čárku a prémie k tomu.

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

To je asi stejná magořina, když kdysi Ondrůj, když kopal ještě za ČD a pobíhal po Brně hl.n. a marně cestujícím vysvětloval co je komplexní odbavení a základní odbavení. Těch peněz co to stálo a práce a při tom to byla taková blbost.

Partneři



CSCARGO