Jako od Pata a Mata. SŽDC nezvládla přeznačení nástupišť v Plzni
Změna orientačního systému na plzeňském nádraží v praxi. Foto: Aleš Petrovský
Cestující na plzeňském hlavním nádraží mohou už druhý týden poznávat, jak také může v praxi vypadat slogan Dobrá správa zavedený
Obrazovky máme od toho, aby zobrazovaly informace dynamicky podle potřeby. Když je ale na ní potřeba změnit nadpis, musíme přes ni přelepit papírovou ceduli.
V nadpisu je hrubka. Slovo JAK, patří do věty tázací., kdežto v případě tohoto nadpisu u tohoto článku zde má býti uvedení slovo JAKO!!!
Je v pořádku, že článek v podstatě úplně doslovně převzal web Deník.cz? https://www.denik.cz/ekonomika/jak-od-pata-a-mata-szdc-nezvladla-preznaceni-nastupist-v-plzni-20190711.html?fbclid=IwAR1YnajUP3kpEw-tGHqdjFUy6_FfvtyMgdORbT6H4N_ifyrSJOypWcdd8MM
Je uveden autor…
Je, mají s námi licenční smlouvu.
OK, díky za objasnění.
“ …zeleznici ma sanci posunout predevsim generacni obmena, ktera mj. prinesla noveho sefa szdc – s jeho prichodem je konecne organizace citelna a maka na nekolika oblastech, ktere jeste nedavno zoufale hnily….“
toto napsal jeden chytrák v diskusi o přečíslování před třemi týdny. Asi nějaký PR manager nového šéfa SŽDC
Možná by se měl jet podívat do Plzně
Tak ona Stavební správa západ je… velice specifická organizační složka SŽDC, diplomaticky řečeno.
Za mě naprostý nesmysl. Číslo nástupiště je pro cestujícího mnohem jasnější informace, než číslo koleje. Když procházím podchodem, koleje nevidím, zatímco přístupy na nástupiště ano. Když vidím číslo 5, tak prostě automaticky jdu až dozadu na 5. nástupiště. Takto je to zbytečně méně přehledné. Nehledě na to, že skutečná čísla kolejí jsou zcela jiná.
Štěpáne, Štěpáne…
Co prosím? Vám skutečně připadá, když jste v podchodu a na koleje nevidíte, že je přehlednější uvádět číslo koleje (ještě k tomu nesprávné) než číslo nástupiště?
Ano, ale už jsme si to tu vysvětlovali. Jste jen nedával pozor…
Nepochybuju, že při cestování stylem „na značení nehledím, počítám výstupy z podchodu“ zažijete hodně zábavy a dobrodružství, ale myslím, že šedivý průměr spíš ocení nudné, ale spolehlivé ukazatele.
Teda nic moc, to je problém sehnat modrou folii schodné barvy na zakrytí a vytisknout na samolepicí folii ve stejném fontu tu kolej na tabuli. Ach jo.:-(
Ta tabule je ani ne měsíc stará (myslím teď ty světelné příjezdové a odjezdové v dolní hale, ty se měnily cca v polovině června). Čili provizorní přelepka tam měla být doteď a teď se měla strhnout. Je vidět, jak SŽDC plánuje…
Tak jde o to jak dlouho se také vyrábějí. Dnes něco objednat, tak měsíc žádná míra, pokud vůbec někdo ještě o práci stojí. Takže bych se nedivil, kdyby výrobní dokumentace pro tabule vznikala loni. Ale to by nám řekl někdo od zhotovitele.
Údajně snad výroba trvá tři měsíce.
Přeznačení nástupišť se plánuje delší dobu a bylo součástí druhé stavby, i proto se nové tabulky objevily na nových nástupištích otevíraných loni na konci roku, zatím přeškrtnuté. Čili tam už bylo hotovo.
Na NatGeo jsem viděl v jednom z dílů dokumentu Jedinečné letiště v Dubaji, jak probíhá promyšlené přeznačení letištního terminálu. Ŕekněme, že soudruzi z SŽDC by si to měli asi tak desetkrát pustit, než se zas pustí do podobné akce.
Úředníci rozhodli, že se bude přeznačovat a tak se přeznačuje. 😁
A protože se to dělá tak jako všechno na SŽDC, lépe to dopadnout nemohlo. 😭
Taky tomu tomu nerozumím, proč se dělá zmatek v léta zaveděném a funčním systému a zbytečně se odrazují cestující. To už copak ta SŽDC nemá co napráci? Nebylo by lepší se místo toho třeba i konkrétně v té Plzni více zaměřit na údržbu za těžké peníze zrekonstruovaného nádraží? Jedu tam jen občas, ale i tak mě vždy překvapí, jak už to tam zase chřadne. Zažraná špína je zažranější, kolem laviček zacintaná dlažba, k odpadkovým košům se člověk štítí přiblížit, natož aby tam něco hodil… Skleněné výplně se stále více stávají neprůhlednými. A tak je to všude po síti… A nebo… Číst vice »
Tak zase došlo na má slova. Z celé akce je akorát ostuda a přímo knižní ukázka zbytečnosti a choaotičnosti. Proboha, proč se to vůbec dělá? Že se fandové rozhodli, aby nebyla nuda a že je třeba všechno systemizovat za každou cenu? On se na těch nádražích dodnes nikdo nevyznal? Ještě, že to zatím a doufejme navždy postihlo a postihne jen Plzeň a „Dobrá správa“ od toho ustoupí, jako kdysi ČD ustoupili od „Komplexního odbavení“, které chápalo jen několik insiderů a zažraných šotoušů, ostatní z toho byli zoufalí a neuměli si koupit lístek, což před tím 150 let uměli. Naprosto nechápu,… Číst vice »
Jedna věc je, jestli to celé má smysl. Ta se může probírat pořád dokola. Ale to provedení je bez debat horší než špatné. Já bych asi svůj vlak nenašel, nedejbože kdybych byl cizinec. Konkrétní otázk:, sektory jsou hezká věc, ale dozvím se, jestli přijede dlouhý nebo krátký vlak? A teď myslím osobák, kde není zveřejněné řazení. V PID se střídají dvě a jedna souprava, tedy ten vlak může být dvakrát delší, ale když to nevím, stejně budu pobíhat po nástupišti. Jistě nejjednodušší je stát vepředu, ale to není pro mě a zas musím vědět, kde přesně zastaví. No to bych… Číst vice »
Nechápu, čemu vadí označní nástupiště 3 kolej 6 nebo nástupiště 2 kolej 5 apod…. to je taky jako v Německo, jen je tam označení nástupiště pro ještě lepší orientaci….
A toto je přesně důvod proč nemůžeme mít hezké věci.
Kdy se prvně mluvilo tady na webu o té změně? měsíce dozadu? Jak dlouho to tedy ví SŽDC? Plů roku? To opravdu nebyli schopní sehnat někoho kdo udělá nové polepy? Nebo je to strach z toho že kdyby nechali dělat nové, tak dojdou o eurodotace? Oboje je dost znepokojující.
Když už tady řešíme novinky v rámci označování čehokoliv na dráze… Nové pojmenování vlaků se taky „povedlo“. Ve Varšavě chci koupit místenky na Ex Varsovia (nové pojmenování vlaků slibovali velké plus pro cestující). Lámanou čechopolštinou říkám pokladní že chci místenky na Ex Varsovia do Prahy. Pokladní mi něco říká a odcházím s nepořízenou. V Ex Varsovia potom koukám, že sedím ve vlaku IC Porta Moravica… Když po příjezdu domů zkoumám jak to vlastně je, tak v Polsku nejede žádný vlak Varsovia, ale IC Praha,I C Porta Morawica atd
Takže jak SŽDC tak ČD: kdo nic nedělá, nic nezkazí.
Roman Svačina: Když jste u těch novinek, tak už vím, jaké vozy bude požívat Regiojet na trasa Brno – Bohumín.-)
https://www.railpage.net/fotografie/18-lehatkovych-voznov-db-pre-regiojet/
Nebudou.
Jan Sůra: S ohledem k nákupu lehátkovych vozů, nevíte zda se Regiojet nebude zkoušet noční linky Praha – Brno – Vídeň (Graz)/Bratislava (Budapešť), nebo se chystá jejich přestavba.
Dnes v poledne souprava 18 lehátek postávala v Libčicích a čekala až se uvolní trať. Mezi Libčicemi a Roztoky jednokolejný provoz (výluka) a pomalá jízda.
A jak víte, že chyba je na straně ČD? Nebude spíš problém na straně Poláků, když u nich to jede pod jiným označením.
To mátek tak. Na polské straně ten vlak dopravují poláci a ne ČD. To proto, že pustit cizince na trať je ZLOČIN proti jednotnosti dráhy! Ech. A vzájemná komunikace asi bude jako mezi znepřátelenými armádami.
Tohle je schopná opravdu udělat jen SŽDC.
Prostě „dobrá správa“ 😀 😀 A počkejte, až začnou stavět VRT….v reálu…to budou tratě pro koněspřežku 😀 😀 😀
A co takhle řešit opravdové problémy, kterých je na železnici plno s vozidly i kolejemi a to, co funguje a hlavně se v tom lidé orientují nechat??? Podotýkám, že nejsem žádný zbytečný konzervativec! Změny mám rád, hlavně ty, které vedou k lepšímu. Ale toto???
Jen tak mimochodem.
Jak hodlá SŽDC „přepsat“ nástupiště na nádražích, kde byla čísla vyhotovena a vyřezána z obkladaček a nalepena do obkladu? Taky nejakymi přelepkami? 😜👎👎👎👎👎👎 SŽDC za tohle tě fakt nemám rád!!! 😭
Miluju tuhle schopnost najít naprosto nepodstatnou kravinu a z ní udělat zásadní a neřešitelný problém, kvůli kterému „to nejde“. Já osobně předpokládám, že popsaný problém se bude řešit jednoduše zbouráním dotčeného nádraží.
Skoro jako u našich západních sousedů ;-).
Tragikomedie. Inu, dobrá správa. Ale tak v rámci Absurdistánu normální.
Ta změna číslování neměla vůbec proběhnout a jsem rád, že SŽDC v Plzni udělala ostudu. Německo a Rakousko má jedny tradice (koleje); ČR, SR, Polsko druhé (nástupiště), proto ta “revoluce” u nás byla velmi nevhodná. Stačilo jen přeznačit koleje a nástupiště ponechat. Kdyby se nástupiště v budoucnu značila římsky a koleje arabsky, nebyl by v tom žádný zmatek.
Eeh… Byl jste někdy v Polsku? Sjeďte si do Krakova, jak to může vypadat, když se chce…
V Polsku jsem byl několikrát, ale vlakem jen jednou. Jestli se nepletu, tak v Polsku mají perony, tedy stejný systém jak my. A zrovna v Krakově nádraží, co si pamatuji, bylo celkem moderní. Smím vědět, co mi tím příspěvkem naznačujete?
Měli dřív jet na exkurzi na Masaryčku, tam to funguje skvěle.
Nebo do Veseli nad Moravou.
No a k tomu všemu sektory a koleje. Sektor I na koleji číslo 4 je značně jako I4a sektor I na koleji číslo 5 je 5I apod. Pokud bude obdobné divadlo ve všech stanicích tak bůh s námi. Týden zpět na dovolené v PL. Kouknu na tabuli a informace peron 3 a na perónu informace Tor IV mi bohatě stačila k orientaci v neznámém prostředí. Ale my jsme řekli ne. Když už chaos tak pro všechny.
V Ostravě-Svinov v prosinci přejmenovali severní a jižní část (S/J) na sektor A/B. Dones není A/B nikde označeno, na nástupištích jsou pořád tabule Jižní část nástupiště a Severní část nástupiště.
Ještě vzkaz pro zaměstnance SŽDC. Ty slova Platforms a Bahnsteige znamenají nástupiště a je to anglicky a německy. Tudíž, když zakrývám slovo v češtině nástupiště, tak by to chtělo asi i zakrýt v jiných jazycích. 🙂
No ty ses lingvista, radost pohledet.
Jeste si zjisti, chytraku, jak se tyto slova v jejich domovine pouzivaji a ze vlastne jde o nastupni hrany, ne nastupiste jako cele ostrovni objekty. Tj. odpovida to te koleji.
Ne vždy a všude. Anglicky mluvících zemí je mnoho. 🙂
Minimálně v německy hovořícíh zemich se běžně používá slovo Gleis na odjezdové tabuli. A angličtina zná bez problémů slovo track.
To je možné, ale pro některé mluvčí angličtiny by „platform“ skutečně znamenalo jen hranu, nikoli celou plochu. Takže váš požadavek na odstranění nápisu by pro takového cestujícího nedával smysl.
Ono je to zamotanější. Totiž původně to bylo špatně
US english – Track. Znamená to kolej.
UK english – Platform. Znamená to kolej.
V Indii je to po britsku, japonci také značí koleje
A kdyby někdo nevěřil: https://images.app.goo.gl/po4GLvBcC8Qc7SUE9
Bahnsteig se používá jenom v Rakousku. A světě div se, znamená to číslo nástupní hrany. Bahnsteige je množné číslo.
No honem honem to musí být bez ohledu na to zda je skutečně připraveno. Vedení má čárku a prémie k tomu.
To je asi stejná magořina, když kdysi Ondrůj, když kopal ještě za ČD a pobíhal po Brně hl.n. a marně cestujícím vysvětloval co je komplexní odbavení a základní odbavení. Těch peněz co to stálo a práce a při tom to byla taková blbost.
Jen by mě zajímalo jestli vůbec SŽDC má nějaké informátory. Asi ne. Nevidím proč by informátory měl poskytovat dopravce. A vlastně ČD či GWTR? Maximálně kdyby od SŽDC náklady navíc dostal dopravce zaplaceno. To asi ze strany SŽDC nehrozí. Prostě typicky český bordel něco se vymyslí a je to zase vše amatérsky na koleně. Promrhané peníze za nové cedule, když se to mohlo udělat již za rekonstrukce Plzně.
A ono se to hlavně bude dělat v prosinci JEŠTĚ jednou, protože sektory. Prostě to nešlo připravit a spustit NAJEDNOU v prosinci, je nutný lidi půl roku mást nesouladem sektorového a půleného (V/Z) značení… Perličkou je, že příjezdové panely dole ve vestibulu umějí jen 2 znaky, takže z nástupiště 10V je 0V…
Informátory má, práská jeden zaměstnanec druhého 🙂
A jeden práskač estébackej je premiérem.
Informátoři, kteří na nádraží první týden byli, byli z poloviny zaměstnanci ČD a z druhé poloviny zaměstnanci SŽDC (konkrétně dozorci výhybek). Nejlepší by bylo, kdyby se tam postavili ti, co to vymysleli, ti však sedí v teple svých kanceláří a asi se upřímně baví…
boze… to jsou matlaci 🙁
Uzasne nove tabule, ktere nedodrzuji smernici SZDC 118, protoze porad uvadi zpozdeni a ne aktualni cas. Plus ty prelepky, zkratka skvela prace spolecnosti Chaps a Elektrocas.
Neříkám jestli tohle číslování jo nebo ne, spíš celkově se na tomto krásně ukazuje, jak pořád absolutně nezvládáme něco jako orientační značky ve veřejném prostoru. Přelepy, vytisknuté papíry co nevydrží do prvních vandalů nebo deště, nesoulad v jednotném vizuálu a do toho východoevropská klasika v podobě „kde máš volný plac je*ni tam reklamu“:)) achjo
Já doteď nepochopil, proč ta změna nemohla počkat do prosince 2019, kdy by se to spustilo POŘÁDNĚ (tj. najednou včetně sektorů)… 🙁 Holt „Dobrá správa“.
Oni o tom přečíslování nevěděli, že jsou tam ty papírové přelepky? Ani bych z nich nepoznal jestli je to po schodech nahoru, nebo doleva… Procestoval jsem možná stovku letišť ve světě a trefil jsem, ale tohle by mě asi mátlo…
Ten nový systém má víc nedomyšleností. Například ty cedule na nástupišti, na jedné straně C2 a na druhé 3C (přesně takhle) můžou lidi dost mást, protože nemusí ani každému dojít co to vůbec je. Přitom se dalo vymyslet tolik jiných způsobů, třeba číslo normálně velké a sektor indexem, nebo prostě cokoli lepší než toto.
Ono stačilo převzít systém od OeBB Infra BEZE změn, ne si to po česku „vylepšit“ stranovou orientací indexu…
Jenže ÖBB INFRA má zejména mezi číslicí a písmenem mezeru a písmeno je oproti číslici menší … ale zase chtěl být od SŽDC někdo IN (nakonec to mají v logu) a udělat si to po svém … jako vždy samozřejmě úplně na ho*** :-/
Když nejsme schopni převzít ani základ (tj. hlavní informace vlevo, vedlejší vpravo), tak tyhle detaily…
Jednu vec nechapu, proc proste neprecislovali jen koleje,… kazda kolej ve stanici by mela sve cislo, nastupiste by mohlo zustat… jen ty sektory, ale i to se drive pouzivalo pro orientaci k vozum a bezne se pouziva i jinde ve svete…
Nástupiště je zbytečná informace, když kolej je vyčerpávající.
Zase třeba při přestupu na neznámém nádraží je mi milejší vědět, že když přijedu na třetí nástupiště a návazný vlak pojede také že třetího, tak pravděpodobně pojede z toho samého, kdežto když se dozvím pouze číslo koleje, tak můžu jen hádat, jestli budu fárat do podchodu, nebo ne. Ale to je asi tak jediné mínus ktermě napadl.
….které mě napadlo.
Právě že koleje po dopravní stránce se nezměnily. Stále je dopravácky kolej 102a, 103, 1, 6, … Změnilo se to jen pro cestující. Místo označení „k 5. nástupišti na kolej 102a“ se nově hlásí „na 10. kolej“. Kdyby se hlásilo „k 5. nástupišti“ bez koleje, nikdo si změny ani nevšimne…
A nebylo by lepší mít to služební a veřejné číslování sjednocené? Pokud to číslo má být jen bezrozměrný symbol, tak může být jedno že nejdou úplně lineárně za sebou.
Ne, nebylo. Služební číslování má svůj smysl (z hlediska struktury kolejiště), veřejné číslování má také svůj smysl (z pohledu struktury nástupišť). Každé je pro něco a někoho jiného.
Ale nechte toho! Už nejsme v Rakousku Uhersku.
Tohle nové značení právě jakoukoli strukturu odbourává, nic nevypovídá o reálné topologii stanice. Je to čistě abstraktní, pouze bezrozměrný symbol.
Eh? Vždyť to není pravda, to nové značení je naprosto logické – defacto hlavní vchod (podchod směr Šumavská/centrum) je začátek (1) a konec je i koncem podchodu. Naprosto logické, jasné, přehledné, narozdíl od systému typu 5/102a…
5/102a je skutečně nelogické. Ale 5 bez ničeho dalšího by logické bylo. Protože hlásit služební číslo koleje je vážně k ničemu.
A proto se to přeznačilo, jak prosté, milý Watsone…
Jenže z 5/102a se to přeznačilo ne na 5, což by bylo logické, ale na 10… 🤦
Cestující topologie stanice NEZAJÍMÁ!
Topologie stanice ZAJÍMÁ hůře pohyblivé, především důchodce a cyklisty, kteří k vlaku tlačí kolo. Hůře pohyblivé zajímá, zda půjde do podchodu nebo přestoupí na jedné hraně, zajímá je, jestli půjdou k vlaku 50 metrů nebo 200 metrů.