dpp

Jak dostat lidi z D1 do vlaků. Průzkum zjišťoval, proč někdo preferuje auto a zda to změní VRT

Dálnice D1 na 14. kilometru. Pramen: Ceskedalnice.czDálnice D1 na 14. kilometru. Pramen: Ceskedalnice.cz

Jen 12 procent lidí jede po D1 autem, protože potřebuje něco objemného převézt.

564 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr S.

„Jak dostat lidi z D1 do vlaků“
Snad nedoufaj, že ty lidi dostanou do vlaku tím, že ve dvou vagonech budou k vidění hned dvě nepoužitelná WC.

Pavel

By mě zajímalo, jak se to dá ve vš. den ráno-dopoledne-odpoledne dát Praha-centrum – Brno-centrum za 2,5h, což vlak dokáže. Celodenní jízdenka na vlak bez ohledu na slevu či ne je za 700kč, Autem jedna cesta je určitě skoro 600kč. Jet sólo autem se nemůže vyplatit, i ve dvou z hlediska komfortu ne. Ten vlak by měl jezdit každých 20-30min, se zastavením jen v Pardubicích.

Lxxxx

Nebudu řešit VRT které neexistují a ještě dlouho existovat nebudou, ale na současném cestování vlakem mi vadí jednak ceny, kdy pro dvě osoby je jízda autem mnohem levnější a většinou taky časově výrazně kratší, a taky skutečnost, že u většiny nádraží je naprostý nedostatek parkovacích míst, a pokud parkovací místa jsou, bývají draze zpoplatněná. Platit za denní parkování dvě stě a více korun považuji za neúnosné, když to přičtete k ceně jízdenky tak se jízda vlakem nevyplatí cenově ani časově.

Petr David

Běžné srovnání: služba vs pohonné hmoty. Takže jezdíte na kanystru s benzínem. Nejste sám.

thebearspook

Pokud potřebujete jet na otočku, nebo letíte z Prahy letadlem a bydlíte v Brně, je vlak celkem k ničemu. Byť záleží na době odletu a příletu. Příkladem otočky je kulturní vystoupení v Praze, kdy nemám jistotu, že se v nočních hodinách vrátím zpět. Auto mi tu jistotu dává.

aaa

Tak logicky volím například z Prahy do Bratislavy a zpět auto, 3 hodiny tam, 3 hodiny zpět a 1500 Kč za benzín. Vlakem je cena cca stejná ale 5 hodin tam a 5 zpět natřískanym écéčkem. Rád bych jel vlakem, ale výhoda je nulová. Ale například z Prahy do Brna a zpět jsem jel naposled vlakem, tam byla cena lepší, pohodlíčko v RailJetu a cesta jen o půl hodiny delší.

vagonář

Vlakem se dá jet za 699 bez místenek tam i zpět, ne?

aaa

ano, pokud si koupíte lístek dostatečně dopředu a na konkrétní čas. Což v mém případě nelze. A stát 5 hodin bez místenky v napráskanym EC? :))) No zkuste si realitu.

Martin

Můžeme mít VRT,k tomu špičkové vlaky,ale k čemu to bude když se nebudete cítit bezpečně, co dnes vidíte běžné v okolí nádraží, bezdomovci, opilci,fetky…toto se dá řešit už teď, vím o lidech kteří by i jezdili vlakem a všeobecně MHD, ale kvůli bezpečnosti raději jedou autem.

xyz

… a k čemu to, když exity jsou na dálnici každých pár km, zato VRT bude mít zastávky umístěné až desítky km od některých sídel – a k těm zastávkám se bude možné v části případů dostat jedině… autem.

Karl vB.

Proč není do VRT nádraží Praha-Nehvizdy protažená nějaká trať, která by umožňovala obsloužit území severně od terminálu a lidem přestup do přímých vlaků na Nymburk a M.Boleslav, nebo Brandýs/L. a Neratovice?

Alibaba

Protože aby ani na návrh někdo kompetentní nemá koule.

Karl vB.

Reaktivaci a prodloužení rychlodráhy Čelákovice – Mochov pro tento účel bych považoval za smysluplné řešení. Největší problém by asi bylo překonání dálnice D11 -stavba mostu.

Alibaba

Představoval bych si to přibližně takhle: https://mapy.cz/s/bofapokuju

Niveletou pod tou navrhovanou silnicí,dálnici by to nepřekračovalo, to by dělali jen lidi po stávajícím mostě.

Karl vB.

Tak já mám představu, že by to mělo být podobné, jako v Roudnici/L., tedy „lokálka“ na sousedním peroně.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2022/02/roudnice1.jpg

Alibaba

Myslím si, že nejsme ve při.

xyz

Což by pro Čelákovice/Lysou/Milovice paradoxně znamenalo zkrácení cestovních dob např. s Brnem či Ostravou (resp. i tak diskutabilně ve srovnání s cestou „autem do Nehvizd“), ale (u části spojů) prodloužení cestovní coby s Prahou.

Alibaba

U té Prahy bych záleželo, jestli by tam bylo přiohnuto všechno, nebo jen něco a nebo jestli by to byla nová linka (třeba Brandejs – Čelákovice – Nehvizdy – Praha).

xyz

Tím by se ale vyřešilo jedno další místo.

Další množina (jak dálničních připojení, tak obecně „koncových/výchozích bodů dojížďky“) tím vyřešena nebude.

Ostatně, celý ten terminál Nehvizdy je taky hezkou ukázkou argumentační dvojakosti, kdy lidi z té oblasti jezdí většinově do Prahy, ale ten terminál má být určen pro jízdy úplně jinými směry. A zatímco některé jiné VRT-stanice (v byť mimoaglomeračních oblastech) vzniknout nesmějí, tak tento ano.

Vrták

A Liberec

thebearspook

U VRT nepředpokládám, že pojedu pár kiláků. Očekávám, že to bude výhodnější jak letadlo nebo auto.

Y.K.

Přitom je to oximoron, jet „kvůli bezpečnosti autem“. 🙂

Pave69

Auto je, oproti železnici, a zvlášť na dálnici, asi 3x bezpečnější než vlaky, které zabíjí stovky lidí ročně a přitom přepravují mnohem méně osob i osobokilometrů. Tak si někde najděte, co to znamená oxymoron, dyť to neumíte ani napsat :-))).

Johnny Cash

A není to spíše o tom, jak lidi dostat z vlaků na D1?

luke.pl

Kdyz ctu podobne diskuze,tak je mi neuveritelne smutno nad omezenosti jedince..mysleno jeho uvazovani „za hranice“, casova „budoucnost“, prostorova „moje trasa“, sobecka „ja potrebuju / nepotrebuju“. Oba systemy prece potrebujeme a nikdo nerika,ze postavenim VRT zrusime auta..to je neuveritelne „napalici“.😐 A verim,ze nejvetsi rvouni tady z individualistu automobilistu „Jajistu“, kteremu by z jakehokoliv duvodu vzali papiry na auto,budou ti nejvetsi rvouni, jak VHD stoji za h..,je pomala a uz davno tady mel jezdit rychlovlak! 😀 Prijde mi uplne normalni a vlastne super mit tu moznost vzit auto z vesnicky,kde bydlim,zaparkovat na parkovisti u terminalu a 300 dalsich km ujet vlakem behem… Číst vice »

xyz

Tak uvažujte nad tím, že u většiny takových vesniček nebude žádná VRT-stanice v jejich dosahu.

Moravec

Obávám se, že tak, aby VRT byla pro motoristy dostatečně cenově atraktivní, to nemůže ekonomicky vycházet. Rozhodně ne z poptávky generované v ČR, a rozhodně ne z poptávky generované z těch vesniček. Protože kromě jízdného musíte započítat parkovné na tom terminálu, dopravu od druhého konce té VRT, řešit časové polohy různých spojů, no, a to už si to začnete sakra rozmýšlet.

likvidátor shotoushků

Takové zbytečné… Vždyť by stačilo se zeptat zdejších šotoultras!

#potencial #ledvinka #fotacek #smyslzivota #veskeryvolnycas

El Barto

Stále čekáme na tvůj první normální příspěvek, ve kterém se nebudeš navážet do lidí, kteří se – jaká hrůza – „provinili“ tím, že mají koníček.

Pavel Pokorný

Lidé jezdí auty a autobusy, protože u vlaku nevíte, kdy dojedete.

Jaaa

Jako kdybyste to u auta věděl…

František

Zkuste někdy použít nějakou online navigaci…

Jaaa

Jj, online navigace dokáže předvídat dopravní nehody, tak určitě.

Air Traveller

To sice ne, ale o její existenci se dozví během pár minut. A rovnou vás svede z dálnice a dostane do cíle jinudy.

Halamus

Některé online navigace vás svedou z dálnice, aniž by na dálnici byla nehoda nebo aspoň pomalu jedoucí kolona.

devnull

Trocha objektivity by neškodila. Navigace Vás možná svede z dálnice, ale čas Vás to stojí stejně. Jak je to poslední dobou na D1 nevím, ale třeba ČB-Praha v neděli večer je 30-60 minut navíc dost běžné, letos cestou do Itálie jsme u Mnichova nabrali také více než hodinu. A ne, navigace to opravdu nevyřešila.

Petr S.

Některý objízdný trasy jsou teda výživný: úzký silnice, ostrý zatáčky, díry na silnici, vymletý kraje, zóny s 30 km/h a radarama (opovažte se jet 32) – že příště snad radši zůstanu na dálnici v koloně, budu si v klidu upíjet kafčo nebo čaj….

Air Traveller

U auta to víte celkem spolehlivě…

Jaaa

Co to je “celkem spolehlivě”?

Air Traveller

to znamená, že v porovnání s flakem to víte s mnohem větší jistotou.

Petr David

Co to je s mnohem větší jistotou?

xyz

S tím větší jistotou, do jaké může vlastník svého auta řádnou péči eliminovat riziko jeho poruchy. To u veřejné dopravy neovlivní.

Dále s tím větší jistotou, že např. 20minutové zdržení v koloně = pro auto 20minutové zdržení na celé cestě.

Zato 20minutové zdržení pro vlak při jízdě s přestupem = celkově 60minutové nebo i delší zdržení na celé cestě, vlivem ujetí přípoje.

(což píšu jako osoba, která takových zdržení ve vlaku zažila habaděj)

Petr David

A teďka něco o riziku dopravní nehody. O poruchách asi statistiky nemáme, o mrtvých ano.

xyz

Ano, toto riziko nelze odhadnout ani u aut (jakož ani u vlaků nelze odhadnout riziko srážky s autem/chodcem/stromem), tzn. tady je to plusmínus nastejno.

Nicméně: u auta se konkrétního řidiče dotkne jen nehoda týkající se jeho samotného.

Naopak srážka vlaku s čímkoliv (viz výše) = dotčení i pro řadu dalších vlakových spojů, byť ty se s ničím nesrazily, ale „probíhá vyšetřování“ atd.

Petr David

Riziko nehod zejména smrtelných, ze statistiky odhadnout lze, o poruchách aut se statistiky nevedou.

mgr.pavel

Znáte stránky babitron?

Ty ukazují celkem velkou spolehlivost rychlíků mězi Brnem a Prahou..

Takže pokud nevíte, kdy vlak dojede, doporučuji se podívat do jízdního řádu.

Halamus

Mám tu dát příklady z praxe, kdy první nahlášené zpoždění bylo „asi 10 minut“ a nakonec z toho byla více, než hodina?

RedFox

Většině lidí je nějaký babitron ukradený…zaplatím si jízdenku, vlak má přijet čistý, včas, správně řazený a mé místo má být označené a volné….to je zásada toho, abych vůbec uvažoval o alternativě cestování vlakem!!!! Nejsem ochotnej půl dne hledat po různých aplikacích, co je jinak…. Pokud to příznivcům železnice nevvadí, mně ano. Nejsem tedy ochoten auto za kupu nespolehlivostí měnit!!!

RedFox

No u mně hraje roli osobní pohodlí a nestydím se za to. Různé experimenty dopravců (obtěžování v 1.třidě obslujou a pachem z jídelního vozu, obtěžovaní dětmi běhajícími vlakem, obtěžování telefonujícími cestujícími atd…), špatné řazení vozů, nedůstojné vozy (B249), nebo plná kupátka, dohadování se s lidmi zasedajícími i místa s místenkami a mohl bych takto pokračovat… Do zaměstnání 2x týdně vlakem (a mám dost..) jinak ve volném čase, jedině pohodlí (a klid) vlastního auta…i přes cenu a riziko. Vlaky mimo „neřízení“ neposkytují žádný komfort…v této nevychované zemi, právě naopak….

Daniel

Auto je prostě nejlepší dopravní prostředek všech dob.

Marcel

Nechápu smysl průzkumu.

Tomáš Záruba

Aby měl Kvizda čárku za publikaci…? 😉

xyz

Řekl bych, že prof. Ing. Martin Kvizda, PhD. už moc „honit čárky“ nepotřebuje.

P. S. Pamatuji si ho osobně, měl jsem ho coby přednášejícího na jeden z předmětů. Pravda, tehdy před 13 lety byl „jen“ Ing. Martin Kvizda PhD.

Honza

Chtěli se ujisti, že VRT mají smysl a zjistili, že bez masivních dotací je to blbost

Y.K.

To jste vyčetl kde?

Jaaa

Vy budete další, co nerozumí současnému světu, a tak se na něj snaží pořád násilím naroubovat své znalosti o světu z osmdesátek, co? A ono to nefunguje, tak se zlobí na ostatní. 😀

Ekonomická rozvaha, za jakých podmínek se stavba vyplatí, by měla být naprosto normální součástí všech investic. Že se to u dálnic a obchvatů nedělá, není plus tohoto státu, ale mínus.

Krom toho jim vyšlo, že se VRT vyplatí i v případě, že se použijí externí ukazatele. Takže zase vedle.

Radek

Pamatuju si, když jsem se kdysi díval na nějaký podklad tuším pro EIA, kde byla ekonomická rozvaha obhajující výhodnost obchvatu jednoho města do 20000. Větší snůšku nesmyslů by člověk těžko našel. Až mě to tehdy zarazilo, jak to vlastně vůbec neumíme počítat, to byla směs přání, tužeb a neuvěřitelných předpovědi budoucnosti.

Honza

Vážený pane, studie proveditelnosti mám docela projité. Dnes mezi Brnem a Prahou jezdí denně cca 23 tisíc cestujících po silnici i železnici. SŽ předpokládá že jen po VRT bude jezdit 50 tisíc cestujících denně. Ikdyž ještě před pár lety pan Pinkava prezentoval cca 19 tisíc denně. Jenže to jim nevycházeli ty jejich časové úspory, proto navýšili počty cestujících, tak je to jenoduché. Studie proveditelnosti jsou jenom cár papíru. Ani neexistují oponentské posudky. Přitom VRT má v časových cenách stát 1,25 bilionu Kč. A cena stavby nepůjde do nákladů na jízdné!!! Co to potom je, když ne dotace??? V roce 2022… Číst vice »

Y.K.

„Jenže to jim nevycházeli ty jejich časové úspory, proto navýšili počty cestujících“ ta věta vůbec nedává smysl.

Karl vB.

Ale dává. Pouze je tam jedna gramatická chyba – úspory nevycházelY. Jinak to má racionální jádro, hlavu i patu.
To v těchto končinách není vždy k mání – viz rozohněné příspěvky pana „Pavilon E“.

Honza

díky za podporu i opravu.

mouvoj

Čím to je, že s rozvojem ict technologií stále neklesá potřeba se přepravovat z místa na místo?
Jinak v některých profesích může být výhodné cestovat vlakem. Ikdyz celkem zabere víc času, tak ale značnou část lze využít k práci,namísto kroucení volantem. Ale to jsou zároveň profese, u kterých by samotná nutnost cestování měla být podstatně menší.

Jaaa

U nás jsme teda cesty zredukovali o dobrých 90 %, přestože většinou cestujeme “zadarmo”.
Nicméně někdy je potřeba setkat se osobně, zvlášť když se věci komplikují nebo jde o vrcholová jednání.

RedFox

Lidé jsou dostačně bohatí, proto jedí sem a tam…za zábavou, na výlety atd…. Navíc zátěží rozpočtu na různé nesmyslné dotace jsme spoustě lidí dsli důvod vůbec o nějaké ekonomice nepřemýšlet. Viz studenti a jejich slevy… Vám také někdo platí cestu do zaměstnání? Tak proč si studenti (respektive jejich rodiče) toto neplatí sami…jdou to jejich děti a investice do jejich života….

Karl vB.

Stávající hybnost obyvatelstva a nákladů nemá s it technologiemi přímou úměru.
Dříve byli lidé skromnější, měli méně peněz (průměrná měsíční mzda v roce 1970 byla 1.915 Kčs brutto), měli jiný způsob života i koníčky a za prací i rekreací se necestovalo v takovém měřítku, jako dnes.
On ani ten vlak nebyl levná záležitost, rychlíkový příplatek stál 16 Kčs, a v tom roce 1970 jste na něj dělal zrhruba 1,5 hod.
Pro ilustraci: Z Prahy do Č.Budějovic jel RYCHLÍK 3,5 hodiny!
To bylo docela dost odrazující na to, se chtít vlakem někam hrkat.
http://www.jizdni-rady.nanadrazi.cz/jizdni-rad/1981-1982/1981-1982_strana_448-453.pdf

Den

Vzhledem k tomu, ze aktualne se s CD dostane clovek mezi Brnem a Prahou za stejnou cenu jako je cena pohonnych hmot, kdyz jede clovek sam … co tak zacit u snizeni ceny? Neco safra smrdi ci je spatne, kdyz vlak s desitkami lidi nedokaze rozpocitat cenu levneji nez jsou naklady na cestu po dalnici. Co teprve do zapadakovu co nejsou se zastavkou ci na trasach. A to pisu jako nekdo kdo miluje cesty vlakem a obvykle je preferuje, ale za posledni dva roky narostly ceny cesty vlakem tak moc,ze se to nevyplati. Pak jsou ostatni faktory celkem zbytecne, protoze… Číst vice »

devnull

Bohužel mnoho lidí si neumí spočítat reálné náklady na provoz auta a berou jen PHM (já jen tento měsíc musím s jedním z našich 2 aut na roční servis a STK, odhadem 10 tisíc plus zabitého půl dne, s druhým váhám jestli si můžu dovolit nové letní gumy za 12 tisíc). Reálné náklady se blíží někam k 10 Kč/km.

František

Většina aut musí do servisu stejně každý rok, je jedno jestli ujedete pak 12,15 a nebo 20k ročně. Určitá část provozu auta je prostě fix.

Tomáš Záruba

… a proto je třeba VHD řešit v celé šíři i ploše, aby si co nejvíc lidi to auto vůbec nekoupilo.

Fučida

Na tom, aby si co nejvíc lidí auto nekoupilo, usilovně pracuje evropská uhnije.

xyz

Nebo odbory četně vyhrožující zastavení provozu veřejné dopravy (zato auta i v takové situaci jedou).

P. S. při relativně řídkém osídlení většiny českého venkova je požadavek dostatečné četnosti do všech obcí/směrů (a to v takové kvalitě, aby si kvůli tomu lidi nepořizovali auto) stejně těžko realizovatelný.

devnull

Máte částečně pravdu, ale. Za prvé, ta variabilní část je o hodně větší, než si většina lidí myslí. Jen ztráta hodnoty je u auta za 600 tisíc kolem 2-3 Kč/km, tj. stejná jako PHM (samozřejmě to komplikuje i faktor stárnutí, takže záleží na ročním nájezdu). Ale pneumatiky jsou pár desítek haléřů na km, to samé životnost některých dílů (spojka, rozvody, brzdy apod.). I ten servis, který bývá spíš po 10 tisíc km než 20 je pro spoustu lidí variabilní (já teď jdu po 9 měsících) – bavíme se pořád o autech, která jezdí D1, tj. spíš větší nájezd. Za druhé,… Číst vice »

devnull

Mělo být VRT (ne VTT)

Karl vB.

Myslím, že vaše myšlenkové pochody ohledně aut jsou většině řidičů poněkud vzdálené.
Pokud je pro vás problém pořídit jednou za 2 – 3 roky sadu letních gum, tak naprosto chápu, že vás držení auta irituje. Odhlašte ho, jezděte vlakem a možná vám bude líp.
Zapomínáte, že váha tzv. měkkých (osobních) hodnotících kritérií volby druhu dopravy je výsostně individuální záležitost. Cestující chce cestovat a ne být přepravován. Přemisťujte se, dle vašich preferenci, jak je vám libo a ostatním nechejte tuto možnost také. 🙂

devnull

Myslím, že jste jen nepochopil, co se snažím říct. Ať si každý jezdí, čím chce, jen ať neargumentuje nesmysly. Já ostatně živím 2 drahé nafťáky a nestěžuju si, rozhodl jsem se tak vědomě.

Ale nemůžu dělat cenová srovnání, kde zanedbám velkou část nákladů. To je jak ta srovnání nákladů na elektromobil, kde počítám s nabíjením z domácí solární elektrárny, ale pořizovací ceny zanedbám a vyjde mi, že elektromobil jezdí zadarmo.

Aby nedošlo k omylu, zdůrazňuju, že jezdím autem celkem dost (velká rodina, koníčky mimo civilizaci), ale nemám rád nesmyslné argumenty.

Radek

Souhlas. Zároveň ale neumíme/nechceme započítávat měkké negativní externality pro společnost. Zkrátka počítáme co počítat umíme (někdy ani to ne jak píše devnull) a pak machame nějakými čísly, které přitom jsou dost nevypovídající.

Petr David

A je fix povinnost vlastnictví auta?

Karl vB.

Pokud bydlíte na vsi, tak ano.

Honza

Výpočet – dle statistiky vychází cena 1 osobokilometru na železnici na 10 Kč. Ale samozřejmě se započtením všech dotací. Takže je to vlastně úplně stejné

Joe

Ona ta cena za servis a obětovaný čas bude u každého hodně rozdílná. 10 tisíc za roční servis? Mohu se zeptat co všechno Vám tam provádí a jaká to je kategorie vozu?

devnull

Naftový Shara. Dělá se olej, filtry a tyhle věci, plus jedna objímka světel. Ale jen 3.800 stojí STK, emise a to, že mi to servis zajistí.

Kdybych tam jel sám, zabiju tím celý den a už jsem i zažil, že STK tvrdilo díru ve výfuku, servis říkal, že tam není a já to musel řešit. Tahle si to tam nějak servis zařídí a já se nestarám.

Karl vB.

A jaký je to rok výroby, kolik máte najeto?
Takové vysokotlaké vstřikovací čerpadlo (common rail) pro tento model stojí mnohem víc, než nějaká sada letních pneu…
https://zdopravy.cz/prestanme-to-resit-na-sitich-ministerstvu-je-nelibi-boj-proti-podvodum-s-merenim-emisi-196245/

Kebab

Buď to spočítat neumějí nebo je to nezajímá, protože jim auto přináší takové benefity, že by ho zvolili, i kdyby jeho alternativa byla třeba zadarmo. Já průměrnou cenu za kilometr u svého auta taky neznám, nikdy jsem neměl potřebu ji počítat, i když mám kompletní servisní historii. A není to proto, že výsledek bude z principu nepřesný (ztráta hodnoty), ale proto, že stejně nijak neovlivní moje rozhodnutí auto mít. Jeho přínosy jsou řádově vyšší než případná úspora. Ve větších městech to může být jinak.

devnull

To beru. Myslím, že jako většina lidí řádově ví, kolik platí za nájem či energie, měli by mít odhad, kolik je stojí provoz auta, protože je to fakt drahá věc.

Respektuju, že to někoho nezajímá, ale když tím argumentuju v diskusi, měl bych ta čísla znát.

Karl vB.

A už jste si vy někdy sám pro sebe vyčíslil finanční ztrátu za zpoždění, ztrátu přípoje, nebo cestovní nepohodlí obecně (špína, špatná informovanost, nepříjemní spolucestujícíú?

Radek

Přesně. Myslím, že pro většinu uživatelů IAD cena není rozhodující faktor, byť je pravda, že jak se rodina zvětšuje, tak se to auto může jevit i ekonomicky více a více výhodné. (Což je dáno z části tím, že velkou část negativních externalit za koncového uživatele platí celá společnost)

Jaaa

Problém je opačný – doprava autem dosud nezahrnula zvýšené náklady na údržbu a další dopady IAD.

Zlámalík

Bydlím 1 km od sjezdu na D1, budu to mít 500 m na VRT, ale ne, zastávka Velká Bíteš bude na sjezdu na Osovou Bítýšku, abych do Prahy nedojel, nebo jen komplikovaně. Tak tudy cesta nevede, to si tam někde napište.

Jaaa

Ona povede v okamžiku, kdy vám už nikdo nebude dotovat dálnici ani jízdu a parkování po městě. To si tam někde napište.

Ojin

Z Bíteše se má jezdit na Prahu přímo každou hodinu za cca. 1:40-45 (přes Žďár a po VRT od Světlé)

xyz

Což je zatraceně hodně ve srovnání s tím, co se dá dojet autem „ode dveří ke dveřím“.

A ve srovnání s tím, co by se z Velké Bíteše dalo dojet do Prahy přímo po VRT.

P. S. Můžete z těch 1:40 – 1:45 min. rozklíčovat, kolik z toho spadá do úseku Velká Bíteš – Světlá (po konvenční trati) a kolik Světlá – Praha hl. n.?

Nějak mi to přijde podstřelené, tato čísla.

Vojta

Je to podle nějaké už dřív zveřejněné studie – vychází to Praha X:06, Světlá X:49, Velká Bíteš (X+1):48 https://datashare.spravazeleznic.cz/index.php/s/Kqu7zgv0jf2dnJb?path=%2FA.%20Textov%C3%A1%20%C4%8D%C3%A1st%2FA.2.2%20N%C3%A1vrhov%C3%A1%20%C4%8D%C3%A1st%20-%20provoz%20a%20dopravn%C3%AD%20technologie#pdfviewer Kdyby jezdil zastávkový vlak po VRT, je otázka, jestli by se na něho „plýtvalo“ soupravou na 300 – asi spíš ne. Navíc pokud by zajížděl do Jihlavy jako R33 + R11, tak Praha X:32 – odb. Velká Bíteš (X+1):55 – bylo by to sice o něco rychlejší než přes Žďár, ale ne dramaticky. Zajímavá by mohla být spojka z Velkého Meziříčí zpátky na VRT, čímž by se ty spěšné vlaky do VM mohly protáhnout do Jihlavy (s vazbou na Prahu), ale… Číst vice »

xyz

Ale takový vlak by do Jihlavy vůbec zajíždět nemusel (ostatně ani dle nynějších plánů, nebude mít Velká Bíteš vlakové spojení s Jihlavou).

Stejně tak by se dalo udělat střídavé zastavování, kdy každý z VRvlaků mezi Prahou a Brnem by zastavoval v jen jedné ze stanic, kdy tato stanice by tak měla velmi rychlé spojení s Prahou i s Brnem.

Nad rámec takovéhoto byť aspoň 1 páru přímých spojů za hodinu by další 1 – 2 pár(y) spojů Brno – Velká Bíteš – Velké Meziříčí – Jihlava město byly stavem nevylučujícím rychlé spojení Velké Bíteše s Prahou.

xyz

… a ještě navíc: i kdyby náhodou mělo jít o jízdu se závlekem do Jihlavy, tak i to by znamenalo 2x tolik spojů Praha – Velká Bíteš než kolik jich bude s (jen, ve srovnání s tím, že do auta lze sednout kdykoliv) 1h intervalem vlaků přes HB.

Martin

Obecně, lidi do vlaku nedostaneme, když lehce bez jakýchkoliv omezení dojedou do centra města a v klidu zaparkuji. Pokud se vjezdy do centra bude omezovat a možnosti parkingu zpoplatněny na výši částku máme nakročeno pro velký množství zákazníků, ale teď se jede ve velkým výstavba dálnic, takže jediná naděje jsou VRT, ale stejně bude nutné tlačit na omezení OA.

RedFox

Výstavba silnic ve velkém „jede“ hlavně z důvodu neadekvátního mnžství obtížné kamionové dopravy. Řekněte někomu, kdo posledních 20 let (cca od vstupu do EU) bydllí ve vesnici přetížené stovkami Polských kamionů, že nechcete stavbu obchvatů, silnic a dálnic preferovat. Bohužel, jako východní země jinak přepravovat neumíme….

xyz

Při tomto zpoplatnění, můžou lidi nechávat auto na kraji (velko)města.

P. S. vaše teze nijak neřeší ty směry/relace, v nichž VRT vůbec nepovede (co se směrů do Prahy týče, tak např. od Příbrami/Písku/Strakonic).

xyz

P. S. Perličkou je, že taková (reálně zjevně neplánovaná) VRT Praha – Strakonice – Deggendorf by mohla být časově nejkratší spojnicí Prahy s Mnichovem + souběžně by řešila i relace z Prahy směr Příbram/Písek/Strakonice (resp. celé tyto okresy), jakož i silné příměsto Praha – Mníšek pod Brdy/Dobříš. Jen tedy ten tunel pod Šumavou by žel musel být asi 2x delší než tunel pod Krušným horami na VRT z Prahy směr Drážďany (tedy na trase, která – vyjma té, kterou řeší ten tunel – je už dnes „2x dvoukolejkou“ s dostatečnou kapacitou pro osobní i nákladní dopravu + s relativně vysokou… Číst vice »

lojzik

Jenže lidi nejezdí jen z center měst do center měst. Obecně, lidi do vlaku nedostanete, pokud jim VHD nenabídne stejný komfort při cestě ode dveří ke dveřím pro libovolný cíl cesty v libovolném čase stejně jako auto. Pokud je k 3,5hodinové cestě IAD za příbuznými alternativa 6 hodinová cesta VHD s pěti přestupy a dohromady hodinou pěších přesunů nebo musim mít na obou koncích někoho, kdo mě autem odveze na nádraží, tak je VHD utrpení, které rádi podstoupí jen její zarytí fanoušci. No a když už auto máte a musíte platit jeho fixní náklady, tak je nebudete platit, aby stálo… Číst vice »

Jirka

Dobrý den, jak nalákat lidí do , vysokorychlostní železnice, když nebudou vlaky zajíždět na hlavní vlakové nádraží v Brně , bude problém. Kde je hrdost a prezentace města když vlakové soupravy budou mít zastávku někde v okrajové části Brna…. Bude vždy problém. Řadě místo vysokorychlostní železnice upravil stávající železnici a neničil tak další krásnou krajinu 👀 Opravdu smutné že VTR nebude zajíždět do krásného Brna 🥲

V Praze budou taky tyto soupravy zastavovat na předměstí Prahy ?

soumar

Hlavní důvod budování VRT v nové stopě je ten, že potřebujeme NĚJAKÉ koleje. Na současné se nevejde ani stávající doprava + náklad. ČR má ideální pozici pro to, aby náklad tranzitoval po koljeích.

A je-li jasná potřeba budovat nové koleje, proč ne rovnou jako VRT.

Ke krásnému Brnu a dalšímu se nechci/neumím vyjádřit. 🙂

Honza

Když budovat, tak bez dotací, až si to každý pěkně zaplatí.

soumar

Pokud to vidíte takto, tak pak nechť se napřed zruší i dotace do provozu a hlavně do sociálna (dávky a důchody); oboje jsou méně užitečné než investice.

A protože není účelné rušit všechny dotace, má smysl vybírat, které mají smysl. Dopravní infrastruktura stojí hodně vysoko.

Honza

Důchody si každý platí, tak proč by je neměl dostávat

Jaaa

Totéž platí o dálnicích, silnicích a parkovacích místech?

peter

Len na spotrebnej dane z paliv sa do statneho rozpoctu odvedie nejakych 80 mild. Kc. Kde sa tie peniaze stratia ?

peter

V roku 2019 napr. len Praha vybrala za parkovanie 750 mil. Kc. Koko z toho islo do parkovania ?

tarten

Právě naopak. Velká většina vysokorychlostních vlaků bude na brněnském hlavním zastavovat, ať bude rekonstruované jakkoli. Jen s dnešní podobou nástupišť je problém, protože jsou mj. moc krátká.

Alibaba

Ani současné nádraží by nemělo chvíli problém se zastavováním vysokorychlostních vlaků. Problém nastane, až začnou jezdit pravidelně a většina linek 400 m soupravy.

Alibaba

Vlaky z VRT budou jezdit na vlakové nádraží v Brně vždy, ať už bude v jakékoliv poloze. Jen možná úplně ty největší expresy (tzv Sprinter) ne, ty zastaví (a nebo taky ne) na Vídeňský.

Akorát v Brně by si už konečně měli rozmyslet, kde to hlavní nádraží má být, jestli „V řece“ nebo „Pod Petrovem“. Za mě má být „Pod Petrovem“.

Karl vB.

Z kontextu vašeho příspěvku lze usuzovat, že jste brněnský patriot a tudíž je vám přibližně známá i lokalita Brno-Vídeňská. Možná jsem povrchní cizák, ale já bych slovní obrat o krásné krajině pro tuto lokalitu nepoužil. Brno-Vídeňská se bude stavět také proto, aby průběh RŽUB negativně neovlivňoval stavbu VRT, nebo (třeba už 🙂 ) provoz VR vlaků té nejrychlejší mezistátní vrstvy W – P – B. Lze předpokládat, že regionální VRT dostavníky na nějaké brněnské nádraží zajíždět budou. Jestli už bude stát to nové, nebo se situace zase nějak zkomplikuje a dojde ke změně, to vědí možná v Delfách. Ona je… Číst vice »

soumar

Na co vše je potřeba dělat průzkumy… 🙂 Takže za mě, v pořadí důležitosti: 1) Možnost zaparkovat u velkého/většího nádraží. Docela typicky využívám možnost dojet autem z domova k nádraží, odsud vlakem s max jedním přestupem do cíle. Nádraží, u nějž nelze zaparkovat (případně k němuž nelze jedním spojem MHD od parkoviště dojet) je problém. 2) Rychlost vlaků, ale zejména pohodlí. Čas strávený ve vlaku navíc je vhodné vykompenzovat aktivní prací, takže za standard považuju místo se stolečkem, max. jeden soused z jedné strany s opěrkou mezi námi, zásuvka a wifi. Interjet nebo Pendolino/rj je v tomhle fajn. I staré… Číst vice »

Jenda

Tleskám a podepisuji do posledního písmene. Škoda, že všechny tyhle nápady zůstanou navždy jen ve snech každého pravidelného cestujícího.

soumar

Většina nápadů reálně existuje, když si člověk dá práci s nalezením spoje a vagonu a přizpůsobí trochu čas cesty.
Bohužel má dráha tendenci neustále s již fungujícími věcmi hýbat, ne vždy ku prospěchu.

A některé věci prostě nepochopím, jako 1) zatvrzelé trvání na přesném minutovém „taktu“ (shodném ve špičce i v sedle), když každý má appku/prohlížeč a stejně si vlak vždy hledá a 2) „módu“ krátkých spojení s nutností opakovaných přestupů

xyz

Ad 1) přesný takt = opakované návaznosti, na jednokolejkách též opakovaně konaná křižování v těch stejných stanicích, dále možnost cíleně upravovat infrastruktury „dle cílového konceptu“.

P. S. přesný takt nerovná se nemožnost ho ve špičce posílit na např. 2x kratší interval.

P. S. č. 2 Já žádnou appku nemám. Tzn. neplatí, že „každý má appku“.

Ad 2) Reálně tomu tak leckde není, viz přímé vlaky z Prahy až do Mnichova/Budapešti/Grazu/za Hamburk atd.

xyz

Dovětek k ad 2) na jednu stranu byste si přál dlouhá vozební ramena, na druhou stranu argumentujete povinnými rezervacemi coby údajným přínosem, že dopravce bude předem vědět, kolik vozů (má-li je vůbec k dispozici) připojit navíc (i k ucelené soupravě?).

Tzn. v případě jízdy mezi stanicemi na konci celého vozebního ramene by lidé museli povinně rezervovat i mnoho hodin před jízdou – tak, aby k rezervaci došlo dostatek času před odjezdem vlaku z výchozí stanice a aby dopravce ty vozy stihl připojit.

senior

a) Nelogicky směšujete dohromady nesmyslný požadavek na povinné místenkování a schopnosti dopravce nabízet dostatečnou kapacitu jednotlivých spojů. Povinné místenkování je přitom jen nepohodlná buzerace zejména pro cestující s časovými jízdenkami, a není-li dopravce schopen operativně zesilovat soupravy podle počtu prodaných místenek, problém s nabízenou nedostatečnou kapacitou to stejně nevyřeší, ale přitom na části trasy každého vlaku pojede stejně část míst v
tom úseku aktuálně právě neprodaných.

b) Ani rezervace místa nezajišťuje, že „rezervované“ místo není právě obsazeno cestujícím bez platné jízdenky, takže kontrolu nějakého dokladu je vhodné provádět.

soumar

Povinné místenkování zajišťuje pohodlnější cestu. V druhém plánu je výhodné pro dopravce, který má pak lepší přehled o potřebné kapacitě (to jsou právě ty IN100 a časové jízdenky).

Buzerace všech cestujících jen proto, aby se našel ten, kdo náhodou obsadil zaplacené místo cestujícího, který se nedostavil, je typicky drážní a neefektivní.

xyz

Přehled o potřebné kapacitě může mít i z dlouhodobého sledování (což se týká i příměsta/regionálky, kde přesto by nikoho snad ani nenapadlo přicházet s povinným místenkováním).

Pohodlnější cestou NENÍ řešit, zda se do spoje vůbec dostanu (zbude na mě sedadlo) + i při časové jízdence dělat nějaký „další úkon“ (= kupovat místenku) před každou jízdou.

Y.K.

„Nepohodlná buzerace pro lidi s časovými jízdenkami“, tedy si někde naklikat rezervaci zadarmo je na úkor toho, že jednak dopravce nemá plný přehled o plánovaná vytíženosti vlaků. Ale hlavně tím, že pak platící často musí stát, nebo se vzdát rezervovaného místa ve prospěch toho, kdo to cítí jako buzerací, ale stát nemůže což asi všichni známe.

xyz

„Naklikat rezervaci zadarmo“ = mít povinnost to „někde naklikat“.

A jestli je to zadarmo, tak s morálním rizikem, že si nakliká i něco, co nakonec nevyužije, tzn. bude se to tvářit jako prodané (a na jiné pak takové sedadlo ani nezbude). A dopravce ani pak nemá „přehled o plánované vytíženosti vlaků“ (což by neměl ani tak; pořád tam přicházejí proměnné jako např. zpoždění přípoje na trase, vlivem kterého nakonec lidé nepřestoupí do sledovaného, ale až do následujícího spoje, atd.).

P. S. Jediným řešením je dostatečná kapacita tak, aby všichni seděli.

Jan

Jednička bývá na začátku/konci vlaku právě proto, aby nebyla průchozí. Nebo lépe oddělena jídelákem.
Je pravda, že něco jako Bdpee nemělo vůbec vzniknou, případně pouze na osobáky. Na rychlíky a výše by měly být nasazovány jako velkoprostory pouze vozy s leteckým uspořádáním. Okopávat se 4 hodiny s někým naproti sobě?

mimochodem

Pridam jeste aspekt spolucestujicich… kdyz clovek nekam jede sam a spolu s nim dalsi soliteri, super. Telefonista rvouci na celej vuz je otrava, familie s rozjivenymi detmi (ktera se ani neobtezuje omrknout vuz pro cestujici s detmi urceny) je na delsi ceste skvely zazitek atd. atp. Zel, kupecek nepribyva a tiche oddily nejsou standardem (obracena logika, ve vychozim vse tiche a jeden vuz pro kecalisty a telefonisty, to by bylo zuzo). Se sluzbama naprostej souhlas. Zel v mych relacich s cestovni dobou 2,5-3,5h jsou sluzby nulove, zrejme by se neuzivily (dle meho pozorovani jede vetsina cestujicich max. hodinku, malokdo jede… Číst vice »

soumar

Osobně chodím telefonovat na představek, připadalo by mi, že obtěžuju spolucestující. Ale obecně mi nepřijde, že by hluk byl problém, možná proto, že sám hodně používám sluchátka. Výluky – k tomu bude docházet vždy. ČD hodně vylepšily informovanost a těžko s tím cokoli jiného dělat. Cestuju často a postihne mě tak jednou za rok. A stran té kontroly – moje vize je taková, že i majitelé IN100 a různých těch dalších předplacených/časových/jakýchkoli jízdenek si koupí místenku přes appku/účet, který současně ověří platnost jízdenky. Data, která tak dopravce získá, budou neocenitelná. Platí pro dálkovou dopravu, příměstské vlaky samozřejmě nadále v nepovinném… Číst vice »

Tomáš Záruba

Takže když už konečně vlak cca vyrovná auto jízdní dobou, zničit mu aspoň časovou flexibilitu, aby auto zase vyhrálo. Fakt super.

soumar

Pár kliknutí v aplikaci nikomu časovou flexibilitu nezmění.
A pokud je vlak úplně plný, delší jízda v přeplněném vlaku favorizuje auto mnohem víc.

xyz

Pokud tu aplikaci má v čem mít.

A to vše s rizikem, že už volno nebude (a to i kdyby domněle vlivem toho, že někdo zarezervoval, ale nakonec nepojede) = omezení jeho časové flexibility.

P. S. Alternativou vůči „delší cestě v přeplněném vlaku“ je ve vámi diskutované věci čekání na další spoj (který též může být vyprodaný).

xyz

Kromě toho, co jsem napsal v jiném komentáři: data o počtech cestujících může průvodčí od dopravce získat i naskenováním předplatních jízdenek (což přinejmenším v některých IDS je už i tak prováděno).

xyz

… a ohledně té „neocenitelnosti dat“ – i taková data budou mít úskalí, kdy do nich vůbec nebudou započteni ti lidé, kteří na takovou hru odmítnou přistoupit (riskovat, že nepojedou, protože na ně nezbyla místenka, či nebudou chtít do poslední chvíle čekat, jestli někdo na poslední chvíli místenku nestornuje).

Tzn. data svým způsobem skutečně neocenitelná, protože nepříliš hodnotná – neřešící část aspektů, které se z nich nedají vyčíst.

j.k.

to nevydržíš ani 3 hodiny bez piva?

náhodný kolemčtenář

Nekontrola lístků: Průvodčí stejně musí mít plánek, ve kterém bude mít vyznačeno, která místa jsou prodaná a která ne. Tedy může tam mít i vyznačeno, která jsou prodaná i s jízdenkou (a nekontrolovat) — ať už je jízdenka prodaná dohromady s místenkou nebo k místence spárovaná časová/nevázaná jízdenka přes aplikaci —, a která místa mají prodanou jen prostou místenku bez jízdenky (a těchto pár cestujících zkontrolovat jako dnes).

Karl vB.

Vaše první věta: „Na co vše je potřeba dělat průzkumy…“, mi připomněla, že v Brně vzali rekostrukci ŽU, součástí které je i nové osobní nádraží, vskudku „od podlahy“.
Jen na pouhou anketu na název nového nádraží, jejíž vítězem je pojmenování „BRNO–ŠALINGRAD“, vynaložilo před 6 lety město Brno „pouhý“ 1 mil. Kč.
https://zdopravy.cz/hledani-jmena-salingrad-pro-brnenske-nadrazi-vyslo-na-milion-korun-18409/

Jinak Vaše věcná argumentace s body 1 – 7 je perfektní!
Kéž by se jí naši dopravci (jakékoliv barvy) i SŽ, drželi, jak klíště.

Honza

Ano, souhlasím, cena pak 5 Kč / 1 km. Chtěš pohodlí, tak si zaplať náklady.
Nevím proč byla železnice dotována 78 mld Kč v roce 2022!?

soumar

Dotace VHD jsou výhodné i pro uživatele aut.

Lukáš Chytil

Ještě vyšší částkou byla dotována silniční doprava. 😉

Honza

kolik to tedy bylo, když víte, že to bylo více??

Y.K.

Malinko tam kladete protichůdné požadavky, ale jinak by se dalo celkem souhlasit. Vysokorychlostní jednotka je jednotka, tedy stabilní souprava podobně jako to Pendolino nebo Railjet. Na druhou stranu jednotka nejde posílit jedním vozem, zejména vysokorychlostní. Ale to zase musí být značně vyšší poptávka než „trochu vyšší“. Nicméně spojování jednotek je řešení rozdílů v poptávce při zachování atraktivního taktu. Mě se nejvíce líbí japonský systém, kde je menšina vozů bez rezervace, tedy kdo přijde ten jede, když dojdou místa tak stojí. Tedy flexibilita pro jízdu za každou cenu. A většina kapacity vlaku (vždy celé vozy ne vybraná místa) je výhradně s… Číst vice »

xyz

Ad 5) Při trendu nasazování ucelených souprav už k žádnému nasazení vozu navíc nedojde ani při 95% vymístenkování (platnému pro ten který spoj, ne však pro spoj obratový – vozy „nemizí/nevynořují se“). A „chytrá dráha“ za ty roky zkušeností už snad ví, kolik lidí kde v jaký den jezdí (ostatně sledují to i objednatelé a podle toho požadují kapacitu objednávaných spojů). Ad 7) Různá nádraží mají východy na různých stranách – někde uprostřed, jinde na tom kterém konci. Z tohoto důvodu reálně neproveditelné. Nicméně zajímavě to mají Švýcaři – 1. třída (tvořící cca 40 % kapacity u dálkových spojů) je…… Číst vice »

xyz

… a ještě ad 5) pro osoby s pohybovým omezením a dalšími znevýhodněními jsou určena vyhrazená místa.

Není chybou „nepovinného místenkování“, když jich je nedostatek.

P. S. K těm 95 % ještě dodám – pokud už by „chytrá dráha“ ten další vagón měla, tak už ho tam může připojit (z dlouhodobých zkušeností o vytíženosti toho kterého spoje) rovnou.

A pokud ho nemá, tak ho nevyčaruje jen proto, že 95 % sedadel je v tu chvíli zarezervováno (a při bezplatném místenkování nakonec část z nich reálně využita nebude, a to i kdyby z objektivních důvodů typu ujetý přípoj).

Jan

Na jednu stranu se podporuje venkov, kde je auto nutnost a VHD neekonomická a jezdí podle not na buben, na druhou stranu se ptáme proč není více využívaná VHD.
Buď chceme auta, na které není místo (nebo jen za obřích nákladů) a nebo chceme VHD, která je neefektivní pro malou lokální hustotou osídlení (rodinné domy a malé obce).

Jde to vidět i v Praze. Zatímco k sídlištím se stavějí tramvaje a metro, do částí s vesnickou/vilovou/satelitní výstavbou jezdí max autobusy.

Radek

Přemýšlím, co máte do mysli tou „podporou venkova“? Protože třeba rozpočtové určení daní nahrává spíše městům ne? Jinak teda souhlas. S klesající hustotou se VHD stává dost neefektivní a naopak, s rostoucí hustotou (města) se IAD stává prostorově neřešitelnou (respektive ekonomicky neufinancovatelnou).

Jan

RUD sice nahrává městům, ale z měst se pak vrací v daních více.
Lze také pokračovat různými dotačními tituly, typu vesnický obchůdek/hospůdka, investice do rozsáhlé infrastruktury, kterou využívá minimum lidí, třeba pošty, které bylo nutno na neekonomickém venkově zachovat, svozy odpadů, atd.. je daleko více nepřímých dotací než RUD.

Radek

„RUD sice nahrává městům, ale z měst se pak vrací v daních více.“ To nerozporuji, jen jsem se ptal, co konkrétně jste měl na mysli tou podporou venkova. O dotování obchodů a hospod jsem teda vůbec netušil, infrastrukturu jsem si myslel, že si obce platí právě z RUD (krom toho, co platí kraje, případně ŘSD).

Jan

Dotace na kanalizace, vodovody, čističky, malotřidky, teď se bojuje proti slučování malých škol, dotace na doktory, zubaře, dotace na energetické úspory jednotlivých domů jsou na obyvatele jinde než u bytovek/paneláků, byly dotace na plynofikaci, momentálně „oprav dům po babičcce“, ono i ta hustá síť trojek hodně sežere, garance dojezdové doby IZS, povinnost stejné ceny doručení kamkoliv u poštovních služeb… Těch nepřímých dotací a plateb, které využívají malé obce je obrovské množství.

Radek

Jo, když to takhle sepíšete, tak to zní dost přesvědčivě. Dobrej point, díky za dovysvětlení.

libcha

„buď chceme auta, nebo chceme VHD“ …. Falešné dilema, ideálně pokud by lidé žijící v řídce zalidněných oblastech použili to auto, aby se dostali k páteřní VHD.

Jan

Ale ono to dilema je. Peníze jsou jenom jedny. Navíc kome uzlu VHD se koncentrují tam žijící lidé a je daleko výhodnější aby se tam ti lidé koncentrovali než aby tam dojížděli.

xyz

Navíc satelity okolo Prahy NEJSOU ten „řídce osídlený venkov“.

Jan

Z velké části bohužel jsou. Jde i o to, kolik cestujících efektivně vygeneruje akční rádius jedné zastávky. Satelitní výstavba moc ne.
Kdyby v satelitech nerostly rodinné domy, ale minimálně bytovky, byla by debata o něčem jiném.

xyz

Čtvrti rodinných domků jsou ale i ve městech.

A naopak část výstavby v příměstských obcích/městečkách je bytovou výstavbou.

Akční rádius železniční zastávky je nejen o docházkové vzdálenosti, ale i dojížďce k ní (jakýmkoliv způsobem – linkovým autobusem, autem, na kole atd.).

Jirka z UL

😄 jako vážně. Moje pravidelné cesty jsou cca 200 km, vlakem se mě to cenově vyplatí když jedu sám a to mám ještě slevu, jakmile jedou už děti tak cenově mě vyjde levněji benzín, časově je to zhruba stejné. Pokud potřebuju něco odvézt tak asi jednoznačně bude vítězit auto, s kočárkem, krosnou na zádech, ještě ověšený krámama a za zády mrmlající přítelkyní jsem tu trasu vlakem zkusil jednou a stačilo. Jasně, progresivisté a různí ekodevoanti by už asi ze samotného hladu nejraději zavedli novodobé nevolnictví, ne že by obyčejný člověk oficiálně nemohl, ale aby neměl náladu krom chození do práce… Číst vice »

Hala D

Už se nekopírujte. Vlakem cestoval jednou a hned ví o čem je řeč.V článku je jasně napsáno, že jen 12% aut opravdu něco veze a ve třetině vozidel na dálnici jede řidič sám. WTF, to čemu říkáte vy fanatici nevolnictví je pouhé omezení těchto zbytečných cest. Nikdo nebude nutit žádnou rodinu nutit cestovat vlakem, už se proberte z těch svých fantazií. Demagogie typu rodina, dítě, těhotná babička, obyčejný člověk, chudáček řidič, šikana už je víc než trapná. Největší zlo jsou agresívní zfanatizovaní řidiči.

PvvS

Nejhorší škodná pro železnici je zfanatizovanej šotoušek.

Air Traveller

A vy jste ten, kdo bude rozhodovat, která cesta je zbytečná, a která ne?

Nerad to říkám, ale co sleduju vaše výstupy tady, tak zrovna na vás by se hodilo to označení „agresivní, zfanatizovaný“.

Jan Sůra

Zde už nebude rozhodovat o ničem:-)

Moravec

Zajímalo by mě, co v tomto kontextu znamená „něco veze“. Kufry, horáka, cement na chalupu, kredenc po babičce? A co to je podle vás „zbytečná cesta“? Máte snad představu, že někdo na Vinohradech takhle v úterý dopoledne vstane, dá si latéčko a řekne si „teď bych si zajel do Brna“? Zcela zásadní je vyřešit tu poslední míli, a zde nastává značné omezení – VRTka mi sice možná ušetří hodinu cesty, ale tu zase ztratím na přípojích a čekačkách na přestupech a všechny poptávané relace stejně nikdy nevykryju. A to už nemluvím o tom, že to časově má význam jen na… Číst vice »

El Barto

A hele, anti-Axel je tady. Zápal boje stejný, jen opačný směr.

Jaaa

Jízda s dětmi autem a vlakem jsou dvě zcela odlišné věci. Vaše děti baví byt furt přikurtovaný na jednom místě a vás baví radši dělat řidiče, než se jim věnovat?

IvoK

Dětem to je fuk. Hlavně, že na palube panuje pohoda.

Petr David

Tzv. upnutá pohoda. Zkuste si to sám.

jenki

Když tatínek pustí firemní data do wifi hotspotu, děti jsou v klidu 😁

Jaaa

Nj, tak pokud chce mít vypatlané děti, co se o nic nezajímají, jeho volba. 😉

Jindřich

Tak to jste vůbec nepochopil, o čem byla ta studie. Řeči o progresivitech si můžete odpustit.

Petr David

Jirka z UL: „Jasně, progresivisté a různí ekodevoanti by už asi ze samotného hladu nejraději zavedli novodobé nevolnictví…“

Smysl věty?: Berlička? Nenalezení argumentu?

Jinak stavět spotřebu proti kompletní službě? Jezdí snad někdo na kanystru s benzínem?

Karl vB.

K vašemu prvnímu odstavci:
– pokud se seznámíte s diskusními příspěvky účastníka zdejší diskuse, pana „Hala D“, tak ke stejnému závěru dojdete celkem snadno a nemusíte číst ani všechno.
K vašemu druhému odstavci:
Pokud vám auto stojí před barákem a fixní náklady platíte, tak, jako tak, provádíte přepočet pouze na tu spotřebu.
V opačném případě byste musel náklady za jízdu vlakem zatížit alikvotní částí těch fixních nákladů auta – za jeho nevyužití.

Moravec

No ale nemálo lidí přesně takhle uvažuje – fixy přeci neplatí proto, aby měli radost, že jim před barákem stojí auto, ale proto, aby ho mohli využívat. Takže v okamžiku, kdy se samotné jízdné začne jen blížit prostým palivovým nákladům (brutálně zatíženým daněmi), tak pro ně bude ekonomicky výhodnější jet tím autem.

Karl vB.

Z mnoha příspěvků tady vyplývá, že jejich autoři bydlí ve městě, nebo obci, kde je VHD použitelná, nebo i uživatelsky vlídná.
Pokud ovšem bydlíte tam, kde jsou dva spoje ráno (před krmením) a dva odpoledne (po dojení), tak je auto nutnost.
V takovém případě nejste zpravidla zběhlý v tarifních a provozních specialitách VHD a z preventivních i zvykových důvodů jedete autem i v případě, že alternaativa je.
Oni autem jezdí i měšťáci – do nákupních center, jak by ten nákup jinak domů odtáhli? Smluvní bezplatnou autobusovou dopravu použije jen zlomek zákazníků, zpravidla starší generace.

xyz

Zajímavý je i přístup mnoha městských úřadů ke spojům do těch obchodních centech – že za takové spoje (nebo přinejmenším závleky do nich) si mají ta obchodní centra připlatit.

Přitom jde jednak o službu občanům (přeprava do relevantního cíle dojížďky) i o ulehčení městským silnicím (pokud by tedy MHD převzala relevantní podíl přeprav, což nepřevezme, pokud do obchodního centra jezdí např. 1 spoj za půl hodiny, když dobře).

Jan

Vyhozené peníze. Skalní motoristy nepřesvědčí ani VRT, ostatní netřeba přesvědčovat…

Hala D

Stačilo by řidičům povolit na D1 dvě jízdy týdně pokud jedou sami. Bohužel jiná cesta asi nebude možná.

Jan

Tím nic nezregulujete, kdo by jezdil dobrovolně do Brna častěji?

tarten

Taková rudozelená regulace by železnici jen poškodila.

FrenkyUL

komunismus ala KLDR?

Karl vB.

Ještě štěstí, že žijete až v dnešní době a ne v 50. letech 20. století.
Soudě podle vyznění vašich příspěvků zde, byste se tehdy s vaší náturou asi znamenitě uplatnil.

Jiří Kocurek

A nebo možná ještě o 20 let dřív. Jen by musel změnit cílovou skupinu.

ale co, zakážeme jim první třídu ve vlaku

Hala D

Příslušníci autíčkářské totality křičí cosi o teroru. Jak typické.

Petr

VRT nějaké lidi natáhne. Když nebude VRT, tak se bude muset D1 rozšiřovat, což taky stojí peníze.

Alibaba

Skalní motoristy by třeba přesvědčilo vyšší dálniční mýto a obecně silniční daň z motorového vozidla.

Hala D

A výstavba dálnic a odpočívek z vlastních peněz.

Martin

A z čeho půjdou peníze na VRT?

Jaaa

Z peněz na ekologizaci dopravy.

PeDazOl

A ty se vezmou kde? 🙂 Natiskneme v SCP? 🙂

Alibaba

Tak nějak normálně z rozpočtu, například se přestanou stavět dálnice pro skalní motoristy.

PeDazOl

A kdo je do toho tak nějak normálně dá a odkud je vezme?

Hala D

Z ušetřených peněz na boj proti změně klimatu. Tím, že se odstraní hlavní znečišťovatel, nebudou třeba.

Moravec

Sdělím vám sladké tajemství z každého kilometru ujetého osobním autem má stát 0,8 – 1 Kč na daních, které v okamžiku, kdy ta auta nebudou jezdit, erár nedostane.

xyz

Jsem zvědav, jak se to vyřeší, až většina provozovaných aut budou elektromobily.

Tzn. výpadky ze spotřební daně z PHM.

Namísto toho se tedy zdaní elektřina (ale tím pádem nejen pro auta, ale i pro spotřebiče)? Nebo – ?

Alibaba

Normálně se peníze do rozpočtu dostávají z daní, tak jak se to děje i dnes.

PeDazOl

Proč už normálně vrt nemáme?

Alibaba

Protože politici donedávna VRT neviděli jako prioritu.

PeDazOl

Kteří? Bureš o nich básnil už před 10 lety.

Alibaba

To je právě to „donedávno“. Abychom mely v současné době VRT museli bychom začít v podstatě hned po revoluci. Taky má vliv i zelená politika EU a patřičná snaha se zasunout do Brussele. 🙂

Karl vB.

„Tak nějak normálně z rozpočtu… “
🙂 🙂 🙂 100 bodů a žeton!

Alibaba

Kde si to můžu vyzvednout?

Kde jinde se podle vás berou peníze? V rozpočtu, do kterého se dostávají daněmi, půjčkami a od EU. Do EU se dostávají zase z rozpočtu jednotlivých států.

PeDazOl

Praha 8 – Bohnice, Ústavní 91.

Alibaba

Dostanete na předání vycházky?

Karl vB.

🙂 a pokud byste nebyl z Prahy, tak je jedna filiálka i v Jihlavě – Brněnská 455/54.

Jaaa

Vtip je v tom, že skalních motoristů je asi 10 %. Zbytek je schopen za určitých podmínek přesednout (a kolik za jakých, to si přečtěte v té studii; ostatně není ani první, ani jediná).

Petr

Dlouhá léta jsem jezdil VHD, bohužel okolnosti a optimalizace přípojů vlak-bus při integraci, mne donutily k přesednutí do IAD. A to ještě ke všemu nerad řídím. Ale co mi zbývá. A jako bonus ještě ušetřím. 🙁

Jaaa

Ano, doprava je v tomto státě postavená na hlavu.

Honza

přesně tak podle informací ze zahraniší pouze 8 % řidičů OA přesedlá na VRT.

Jaaa

Kterých informací? 😉

Mirek

Tak jsem se podíval na cestu vlakem z Prahy do Blanska. Na cestě budu s rodinou (2 dospělí, 2 do 25 let) Praha Blansko cca 5,5 hodiny mezi stanicemi + cca 2 hodiny cesty místem bydliště a nádražím. Takže cca 7,5 hodiny na cestě. To za cca 1850 Kč. Autem do celé dávám za max 4,5 hodiny, v nákladech do 1100 Kč a jedu kdy chci, kdy potřebují. Prozradíte mi někdo výhodu cesty vlakem? Při poslední cestě vlakem místenka k ničemu, jiné vagóny než bylo při koupi jízdenek předloženo a 5,5 hodiny jsem jel na stojáka. Vrátil jsem se tak… Číst vice »

Jaaa

Výhody jsou jasné a jsou popsané v článku.

Dokud nebude vyšší rychlost, spolehlivost a síťovost, vlak ztrácí.

Petr Zdobinský

VRT u nás nejsou podle mne navrženy pro naše občany. Kolik lidí potřebuj jet rychle na vánoční trhy do Drážďan ?? Zajistí snad VRT, jak je navrhována u nás, rychlé, pohodlné a levné spojení mezi KV a ČB, mezi ČB a Jihlavou, mezi Chomutovem a Libercem, mezi Libercem a Pardubicemi, natožpak pak taký Jeseník, Bruntál.

Petr

VRT bude řešit Ústí-Praha-Brno-Ostrava, takže pro místní samozřejmě bude a i místní potřebují občas do zahraničí třeba na letiště do Drážďan, Vídně nebo Katovic.

Petr Zdobinský

To myslíte vážně ? Jako, že místní z KV pojede na letadlo do Katovic nebo Drážďan ? Kolik % občanů léta z těchto letišť a jak často ? Letěl jste někdy z Prahy v 6 hodin ráno ? Nulový servis, předražená káva. První spoj MHD na letiště je tak, tak, aby jste stihl odbavení.

xyz

Ne že bych si myslel, že zrovna VRT mezi cca Roudnicí a Ústím je prioritou, ale fakt to není jen o drážďanských trzích.

Cílovým stavem by mohl být 1h takt EC Berlín – Drážďany – Praha a k tomu 1h takt EC ze západní části SRN přes Lipsko a Drážďany do Prahy.

Tzn. těch (tímto četně a rychle dosažitelných) cílů v SRN může být mnohem víc.

Hala D

Proč mi IDOS ukazuje že vlak R 866 Svitava dnes 13:16 bude v Praze v 16:04 tedy za 2h 48min a ujede 233km za 335Kč? Kde jsou ty 5,5 h na cestě? Víte vůbec o čem mluvíte

tarten

Asi mluvil o zpoždění, které vzniklo kvůli nedostatečné kapacitě tratí kvůli zatím nepostavené VRT.

Hala D

Ve vlacích není zpoždění každý den jako na D1 u Prahy. A tím vlakem se dostanete přímo do centra, to je sen.

Johnny Cash

Metropolitan – naprosto špičkový dochvilný spoj.

El Barto

Asi jako Hungaria nebo svého času Avala 🙂

A to nemluvím o situaci, kdy se jezdí přes Hodonín – Holíč.

Jiří Kocurek

30 minut na vlak a 30 minut od vlaku, naprosto běžná věc.

Lidé nevznikají a nezanikají na horizontu událostí (rozuměj v nádražní budově) jako částice v kvantové fyzice černých děr.

PeDazOl

Jojo se sobtními časy se nám to prsí a vychvaluje co? .))))

Hala D

Ve všední dne jezdí ten spoj těch 5,5 hod? V jakém vesmíru?

Daniel

Ano, máte pravdu. Nevím proč předřečník uvádí nepravdivé informace.

MilanSima

Sice se to úplně netýká té D1 ale od pár přátel skutečně vím, že „přesedlali“ z vlaku do auta a argument všech byl stejný: „vlakem jsem jezdil a jezdil bych dál, ale zrušili mi připoj a čekat někde hodinu? A busy ne vždy jezdí, tak musim autem“.

Hala D

Zkušenosti „přátel“ jak přes kopírák. Autíčkářská propaganda jede na plné obrátky. Boomeři se utvrzují, v tom jak je nejposvátnější D1 nejdokonalejší v celém vesmíru. Tomu nikdo soudný nevěří.

Jaaa

Ne, jde o to, že SŽ a ČD svým vyvatováním, aby generálstvo dostalo svoje KPI, poškozuje dopravu v celé republice.

Karl vB.

To vaše „vyvatování“ může být zdůvodněno např. požadavkem na zajištění alespoň nějaké míry předvídatelnosti dojezdu do cíle a tedy důvěryhodnosti jízdního řádu.
Také jsem občas přijel do cíle s náskokem (do 5 min), ale ta zpoždění (10+ min.) byla častější.

Jiří Kocurek

Známý jezdí autem k rychlíku a pak zase od rychlíku, tím řeší i ujetý přípoj. Ovšem „černá a bílá, víc nechce znát“, osoba s takovým myšlením tohle nepochopí.

Petr Zdobinský

Každá doprava má své plusy a mínusy. Např. co mně jako cestující nabídne vlak, když pojedu ze středočeského městečka Sázava do Prahy ? 2 hodinový takt, přestup v Čerčanech, Regionova, někdy řada 810. Co mně v horším případě nabídne Pendolino – odjezd v 6 hod ráno směr Košice – na hlavním nádraží je toho otevřeno minimálně. Přistoupí cestující – v ruce lahev od prosecca, donese si jídlo a v Olomouci je na 2 sedačkách – plastik od jídla, lahev a plechovka od coly. Jet s prasetem nebo pod D1 ? V Německu jsem jel VRT s 2 dětmi, vagon v… Číst vice »

Jaaa

Ten článek ale není o tom, co vám teď nabídne, ale co vám má nabídnout…

Moravec

Ano. Z čehož plyne, že aby vám to mohl nabídnout, tak to nemůže být cenově atraktivní – leda za cenu dotování z rozpočtu. A hlavně, ČR dostatečnou poptávku pro VRTna 300 km/h nikdy nevygeneruje, na to je ta naše zemička příliš malá.

xyz

Však i proto je předpokládána masivní objednávka ze strany MD.

Což je celkově výjimečný jev, protože nikde ve světě snad vlaky s v(max) 300 či více km/h nejsou „v závazku“.

Plus obecně takto vysoká v(max) bývá snad jen ve velkých zemích.

tarten

Hulvát na D1 je podstatně nebezpečnější než hulvát ve vlaku.

Jenda

Jak už tady píšou jiní diskutující, mě taky zkušenosti z vlaků za posledních pár let donutily přestoupit zpátky do auta. Nejhorší je za mě absolutní nemožnost spolehnout se na inzerované služby (kupé/velkoprostor, klimatizace, jídelní vůz/minibar – světlou výjimkou jsou v tomhle Railjety). Další v pořadí je zpoždění a s tím související nespolehlivost přestupů. Ona už ta celková doba strávená na cestě není zrovna příznivá. A v neposlední řadě cena, kdy i v jednom člověku stojí jízdenka víc než benzín. Co si ale vzpomínám, tak všechny vlaky na Brno, které jsem využil od covidu, byly našlapané po střechu (často i „díky“… Číst vice »

Hala D

Jasně na dálnicích nikdy zpoždění není, v autě řídíte ve vlaku se vezete, a v autě máte záchod a víc místa pro nohy. Ale jestli ten vlak byl oranžový, tak vám dám za pravdu. Naštěstí existují i modré vlaky.

PeDazOl

Vy jste chabrus na prostatu? Já po dálnici Olomouc Praha stavím jen jednou u křoví někde na exitu na malou. :-))

Karl vB.

…jen na prostatu?

Hala D

Ano jsem nemocný, potřebuji doktora, lékaře, PN, FN, LDN, prášky, prášek, plato prášku, změnu medikace, okamžité vyšetření, klid na lůžku, operaci, lobotomii, CT, doplnění vitamínů, chemoterapii, vyšetření hlavy, mozku, žaludku, jater, plic a srdíčka, jen pro to, že nesouhlasím s posvátnými a dogmatickými, nikde nesepsanými teoriemi o božské D1 a ještě posvátnější auti dopravě. Jděte se prosím všeci bodnout.

PvvS

Lobotomii už ne..

Hala D

Dost trapné.

PvvS

Od vás ? Ano a trvale.

Hala D

Já zato přece nemůžu. Jsem nesvéprávný, vynechal jsem prášky, pustili mě z Bohnic, dávají mě špatnou medikaci.

PvvS

To všichni víme. Ale je dobrý, že máte tolik sebereflexe a nestydíte se za to …

Hala D

Proč bych měl, když to řeknou spalovací fanatici, kteří mají vždy pravdu, tak je to určitě pravda.

PvvS

No řekl jste to vy. Tak na tom asi něco bude.

Hala D

„Stokrát opakovaná lež se stává pravdou“ J. Goebells, okolo 1940.

PvvS

Tak nám tu furt nelžete.

Karl vB.

Tak proto tady máte tolik příspěvků, no ale do 100 vám jich ještě několik chybí…

PeDazOl

Je pravda, že dvojitá lobotomie už je proti lidskosti… 🙂 🙂 🙂

PeDazOl

🙂

Hala D

Hahaha, to my ve vlacích máme záchod. A během vylučování nezastavujeme, abychom se nezdržovali. Zaostalá autodoprava je prostě k smíchu.
A víte jak poznáte kamionovou odpočívku? ze všech stran je obklopená hovnama a použitým toaleťákem. 😀 😀 Jak bezdomáči, ti taky káli na podlahu.

PvvS

Ve stanici nelze…

Radim

Taková blbost… Kdy jste jel naposledy vlakem?

tarten

Ve většině dnes vypravených vlaků už ve stanici lze. Pokrok. A další procenta naskakují, jak se z provozu postupně vykopávají 810, hydry a občas nějaké Béčko…

Karl vB.

Na to, že jezdíte vlakem „a během vylučování nezastavujete, abyste se nezdržovali.“, tak máte o stavu parkovišť v Česku docela přehled. :-).

Hala D

Možná proto jsem začal jezdit tím vlakem.

PeDazOl

Kvůli vlastnímu sraní? :-)))

Moravec

„V autě“ mám čistý záchod k dispozici každých cca 20 minut, když budu potřebovat.

El Barto

Plus i se zastavením budu v cíli o dost dříve, alespoň ve většině případů.

FrenkyUL

Taky se musí počítat nedobrovolné setkávání s lidmi, které potkat nechcete…

Jaaa

To bohužel platí i na silnicích a je to mnohem nebezpečnější.

Joe

Platí, ale ne až v takovém množství. Debil v autě prostě odjede. Ale když si v přeplněném vlaku vedle vás sedne někdo, kdo o slovu deodorant neslyšel ani v reklamě, případně v okolí sedí rodinka s „volnou výchovou“ dětí, tak to ten čas pak běží hodně pomalu. Ale to je holt nevýhoda každé hromadné dopravy.

Petr Vintr

Tahle zpráva je teda dobrá k zasmání. Tak EU doporučuje, a to prosím minimálně, 9 milionů cestujících za rok. K tomu nějaký akademik, pomocí troufnu si říct estebáckého sledování nic netušících občanů, zjistí že denně vlakem a autem na této trase cestuje 23 480 lidí. Nechme nyní stranou, že Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity zřejmě sleduje pohyb lidí bez jejich svolení, což musí být za hranou zákona, (anebo snad má Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity souhlasy všech 23 480 lidí…?), a vynásobme číslo 23480 číslem 366, protože máme občas i rok přestupný a zjistíme, že výsledná hodnota je zhruba 8,5 milionu. Jinak… Číst vice »

Radek

Chápu, beru. Chtěl bych se jen zeptat (fakt by mě to zajímalo, nemyslím to jako provokaci)) jak vy si představujete budoucnost? Budoucnost dopravy teda vidíte v IAD? V rozvoji dálniční a silniční sítě, stavbě parkovacích domů, atp? Myslíte, že je prostor pro zvyšování procenta automobilizace v ČR? Jak se stavíte ke změně klimatu? Vnímáte to jako hrozbu? A v čem případně vidíte řešení? Děkuji za odpovědi.

mimochodem

Vim, nejsem tazan, presto… Alfa a omega je vzdalenost, na kterou cestujete a kudy cesta vede. S tim naprosto zasadne souvisi fakta tykajici se osidleni v CR, potazmo prijeti faktu, ze lide ziji i mimo hlavni aglomerace (Praha/Brno/Ostravsko-Karvinsko/podkrusnohori). 5M lidi = kazdej druhej zije v obci do 10k obyvatel. 1M lidi zije v obcich do 5k obyvatel. 200k lidi zije v obci do 2,5k obyvatel. S ohledem na tato zcela elementarni fakta se rozvoj sice pro IAD jevi jako velmi racionalni krok. Sice nam EU slibuje hentu bezemisni budoucnost a elektroauta vsude, o cemz vsak lide se znalosti zakladoskolske matematiky… Číst vice »

Radek

Díky za odpověď. A chápu no, vlastně Vám popravdě dost závidím ten optimismus (bez nadsázky). Já právě to jako hrozbu vnímám hodně. Nedávno jsem si na consensus.app hledal vědecké studie modelující scénáře různých nárůstů teploty a dopadů, není to příjemné čtení.
Každopádně chápu, že v momentě kdy se neshodneme na tom, tak se těžko můžeme shodnout na těch implikacích, protože zkrátka vnímáme rozdílné hodnoty/příležitosti/hrozby.
Asi až budoucnost ukáže, který z našich pohledů byl blíže realitě, moc si přeji, aby to byl ten Váš.

mimochodem

Aktualni stav poznani se v prubehu casu vyviji a veda v klasickem neideologizovanem pojeti byla vzdy o hypotezach a jejich vyvraceni. Obavam se vsak, ze to jiz nejaky cas neni pravda a na nektere hypotezy je rouhani byt jen pomyslet (aby se alespon dotaz ve vyhledavaci obesel bez ramecku s vysvetlenim, ze to, co hledam, hledam vlastne zbytecne, protoze onen vedecky konsenzus na to uz davno existuje). Pojdme kouknout na stopu penez. Aby clovek dostal vedeckou studii, potrebuje vedce; tito potrebuji penize, ktere poskytne zadavatel, kteryzto chce treba potvrdit nejake smerovani. Nu, tak se clovek mrkne treba na Grantovou agenturu… Číst vice »

Radek

Jako já rozumím tomu co říkáte, ale prostě shodit vědu a vědecký konsensus… jako jo, jde to, ale já s dovolením budu více věřit vědě. Každopádně já Vás ani nechci přesvědčovat, zkrátka na to máte názor, od kterého odvíjíte implikace. Já ten názor mám jiný, proto směřujeme k jiným implikacím. Šlo mi o to, porozumět tomu, jak někdo může věci vidět tak rozdílně než já s tím. Co se týče toho toku peněz. Ty teorie o vlivu člověka na klima jsou přeci už někdy z 60. let a tehdy to určitě nebyl penězi podporovaný mainstream ne? Spíše naopak. Navíc ty… Číst vice »

Moravec

Velmi promyšlená argumentace. Jen k těm letadlům – ona v zásadě nejsou o mnoho více neeko než auta. Taková A 320 má na transkontinentálním nebo transoceánském letu spotřebu necelého 2,5 l/100 km na sedačku (při plném obsazení) – ekvivalentní 3 lidem v autě. Samozřejmě, s nižším využitím sedačkové kapacity klesá i ta efektivita, ale i kdyby bylo bídných 50 %, pořád je na tom líp než auto se samotným řidičem.

Karl vB.

A nemůže se jen tak náhodou jednat například o anonymisovaná data mobilních operátorů?

Alibaba

Zpravidla ano.

Jaaa

Ekonomicky to dává řádově vyšší smysl, než neustále rozšiřovat pomalé a nekapacitní dálnice a divit se, že města nejsou nafukovací.

xyz

Dálnice byť s 2 + 2 pruhy je kapacitní relativně dost pro oba druhy dopravy (osobní i nákladní).

Naprostá většina VRT bude využitelná jen pro osobní dopravu.

Vysoký plánovaný počet spojů na VRTkách ze všech směrů bude vyžadovat výrazné navýšení kapacity (nejen) pražského uzlu (tzn. ani ten „není nafukovací“), každopádně vymístěné příměsta „pod Operu“ + i tak je otázkou, jak/jestli se všechny dálkové (což jsou nejen ty VRTkové) spoje do Prahy hl. n. a návazných tras vejdou.

Petr

To není nic novýho pod sluncem. Lidi chtějí po železnici rychlost a spolehlivost, takže vyhazujeme desítky miliard za rekonstrukci nádraží, ETCS (bezpečnost) a obecně cokoliv co nemá na rychlost ani spolehlivost valný vliv.

PvvS

Bezpečnost nemá nic společnýho se spolehlivostí ?

Petr

V danem kontextu ne

tarten

Právě naopak, nehody na dráze, kvůli kterým všechno stojí, bývají kromě přejezdů právě ve stanicích.

Jiří Kocurek

Až zas někdo strhne sběrač, protože papír snese všechno, tak se můžem bavit o spolehlivosti. Nedejbože, aby nedobrzdil nebo se proti Stůj rovnou rozjel.

Alibaba

Kdyby se neopravovali nádražní budovy, tak zchátrají a ty cestující taky nepřitáhnou. A protože ČD a.s. na opravu nádražních budov kašlali, tak se převedly pod SŽ a prostě se ty opravy naakumulovaly.

Johnny Cash

Ano. Cena ETCS vs cena PZB.

PeDazOl

Mě třeba ČD zase vrátili do auta.. 🙂 Z Olomouce směr Praha jede dopo jediné Pendolino v 6 ráno a pak až odpo spoje. Jiné soupravy v nichž v 1 třídě pracovat příliš nelze a se servisem z devadesátek používat nechci. Děkuji a IN50 už jsem neprodloužil. Rádo se stalo.

Lukáš F.

V autě během cesty pracujete?

PeDazOl

Ne ale v soupravách které jsem popsal také ne, takže preferuji soukromí a možnost dojet kam potřebuji autem a nekombinovat to s MHD. Chápete psaný text?

Tomas Rybar

V Praze nestačí jen někam dojet, potřebujete i zaparkovat. A to může být velký problém.

PeDazOl

No zaparkuji vyřídím co potřebuji, zaplatím parkovné a odjíždím. Ona je snad MHD zdarma? 🙂 Parkovné je ekvivalent ceny MHD. A netřeba se například v létě mačkat v mastné tyči….bez klimy. 🙂

Hala D

Ajo vy v Práglu nemáte moderní škodovácké tramvaje s klimou. A kecy o parkovném si nechte. Parkovné je dotováno z 80% oproti MHD, která je dotovaná z asi 30% jak zmínil p. Hřib.
To je vyložená lež.
https://zdopravy.cz/podcast-parkovani-dnes-dotujeme-vice-nez-mhd-rika-namestek-prazskeho-primatora-zdenek-hrib-192321/?comments=1#comments

PeDazOl

Mě je úplně jedno co je čím dotováno, já si zaplatím co mám a je to. Až bude 100% klimatizovaných přiďte blábolit zas, a propos nebudu čuchat smrady upocených hovádek v létě v MHD i v s klimou.

Hala D

Proto já zase nechci čichat smrady co valíte z výfuku vy a vám podobní. Apropo, ze zpocených smradlavců nedostanete rakovinu.

PeDazOl

Používejte respirátor odpovídající třídy.

Hala D

Respirátor odsává rakovinu ze vzduchu? To jsem nevěděl.

PeDazOl

Ve vzduchu je rakovina? To jsem nevěděl.

no tak

Musim se priznat ze me nekdy zajma ekonomicka cinost a rodini stav lidi co tohle pisou. Ja osobne jsem ekonomicky cinej, mam deti, vlastnim dva byty v centru Prahy (jeden na ziti duy na pronajem), podnikam a platim vysoke dane, mam parkovaci stani a auto coz nepouzvam vzdycky ale casto.

Osobne me vubec nezajma co jsi mysli lidi co nevlastni nic v Praze a neplati vysoke dane dik ekonomicke cinosti a neprinasi nove cleny do spolecnosti (deti).

Hala D

To vám klidně sdělím. Vysoce odborná technická profese z vysoce odborným technickým vzděláním. 2 cizí jazyky, vlastní byt, vlastní vozidlo, začínající vlastní firma. Fanoušek technologií elektromobilů, železnice, kritik neefektivních ekonomických strategií a lidské hlouposti. Práce mám pořád dost.

Moravec

Hřib kecá, protože pirát chce vždycky obírat nebohé pocestné. S tím dotováním MHD je to přesně naopak, vybrané jízdné (bez pokut) za rok 2022 pokrylo celkem přesně 20 % nákladů – stačí nahlédnout do výroční zprávy DPP. A není důvod, aby to v r. 2023 bylo nějak zásadně jinak.

Hala D

Správně. Pokud nemáte poctivě místo na parkování zaplacené.

Hala D

To oni nepochopí, v jejich představách je Praha nafukovací a božská autodoprava nemá žádný problém. Možná se už začínají projevovat ty jedovaté látky ve vzduchu a lidi jsou přiotrávený.

Hala D

Tento příspěvek od pána co v každém komentáři brojí proti vlakům je poněkud podivný. Tvrdí, že chce pracovat cestou, ale jezdí autem, kde tuplem nemůže pracovat. A jaksi neuvedl důvod proč ve vlaku nemohl pracovat. A ten nesmyslný požadavek jet Pendolínem, TGV byste nechtěl? A výhružku: buď TGV jinak pojedu autem.

PeDazOl

Řešte si svůj způsob dopravy a já zůstanu u svého. Přestaňte tady druhým určovat čím a kdy a jak mají jezdit. Žijete v kapitalismu založeném na principu poptávky a nabídky. Moje poptávka se nepotkává s inovovanou nabídkou ČD na uvedené trase. A vaše fantasmagorické bláboly o TGV vynechte úplně. Rádo se stalo.

Radek

Tomu bych rozuměl, jen mi pak přijde zvláštní, že to parkování nefunguje na základě kapitalismu. Přijde.mi že máme dojem, že nám něco nějak vychází, dáváme tady kupecké počty kolik co stojí, ale většinou prostě jen nemáme započítány všechny náklady no.

Hala D

Ano, proč se parkování neřídí kapitalismem? Nezaplatíš, neparkuješ. Třeba na chodnících.

Radek

To je pro mě taky záhadou.

Hala D

Pane PeDazOl, otázečka pro vás. Proč se parkování ve městech neřídí zásadami tržního hospodářství? Dychtivě čekáme na vysvětlení. A žádné výmluvy. Doufám, že srabácky nepřerušíte konverzaci.

PeDazOl

Na to se ptejte městských radních ne mě. O tarifu rozhoduje rada města a zastupitelstvo, račte se obrátit tam. Já jsem platící parkující, takže mě ty vaše cancy dobrosera vůbec nezajímají. Chápete kdo stanovuje poplatek a čím? Takže to řešte s ním…

PeDazOl

A proč bych to měl řešit já? Zaplatím parkovné podle tarifu a jedu. Ty vaše úvahy o započtení a obdobné plky nejsou můj problém, to si laskavě řešte s municipalitou ne se mnou. .-.)

Radek

Vždyť já vám neříkám, že byste to měl řešit. Plky si odpusťte, já s vámi taky diskutuji slušně. Dokonce jsem Vám vyjádřil i pochopení. Jen prostě takové to „ať mi nikdo neříká co mám dělat“ je prostě zvláštní v momentě, kdy mé konání má dopad (mnohdy negativní) na mé okolí. Pak je asi na místě debata, co je a co není v zájmu většiny ne? (Běžně tomuhle říkáme zákony, které často slouží k obraně společnosti před chováním jednotlivců, stejně jako k obraně jednotlivců před chováním společnosti). Každopádně jen jsem chtěl konstatovat, že to je přeci jen všechno trochu složitější a… Číst vice »

PeDazOl

Opakuji plky o výši parkovné si nechte na zastupitelstvo města a obce a neotravujte s podobnými blbostmi mě. Jaký je tarif takový platím. Mě nezajímají vaše úvahy co by kdyby a co všechno. To si opakuji řešte se zastupitelstvem vaší obce. Jinak jde o kydy mimo mísu a pláč na nesprávném hrobě. Sand jsem se dokonale lapidárně vyjádřil abyste pochopil, kde s tím blábolem máte orodovat. Já to nejsem. Pac a pusu.

Radek

You kiss your mom with that mouth? Když se neumíte chovat, tak asi nemá cenu se o nějakou diskuzi snažit. Přeji Vám hezký den.

PeDazOl

Opakuji, řešíte tady to co máte řešit jinde, váš hloupý mozek není sto pochopit kdo a jak parkovné stanovuje. Vaše ciráty o započtení kdečeho si schovejte i s prezentací na veřejné vystoupení před zastupitelstvem a přestaňte nás tím otravovat. Chápete to nebo to potřebujete objasnit po čtvrté?

Radek

Vždyť nic neřeším. Nekopejte kolem sebe jako malé dítě, neurážejte lidi v diskuzích a chovejte se slušně. Popřál jsem Vám hezký den a vy mi tady namísto toho vyblijete něco o hloupém mozku? To je fakt takový problém diskutovat slušně a nikoho nenapadat?

PeDazOl

Už jste přihlášen do diskuze na příštím zasedání zastupitelstva vaší obce s bodem návrh na úpravu OZV regulujícím poplatek za parkovaní?

Radek

Fakt přemýšlím, co Vás vyhnalo do takových emocí nebo jestli se takhle chováte normálně. Jestli třeba máte náročný den nebo se Vám přihodilo něco v životě nebo komu vlastně ten Váš vztek náleží, že máte potřebu jej tady prskat na anonymního diskutujícího v random diskuzi na webu. Přitom já Vás ani nechtěl ničím rozčílit, tak mě Vaše reakce dost překvapují.

PeDazOl

Přemýšlejte o tom vystoupení na zasedání zastupitelstva obce.

Radim

Na uvedené trase nejezdí jen ČD, ale ještě RJ a Leo… Zkoušel jste tyto dopravce? A mimochodem… kromě Pendolina má ČD ještě IC-čka, které jedou na komerční riziko dopravce a je na nich zařazen InterJet (jezdí furt stejná souprava) a to v 7:11, v 8:11, a 10:11 (když beru dopoledne). To jste taky nezkoušel, ze?

PeDazOl

Kafe zdarma nepotřebuju a předraženou tramvaj na cestu delší než 50 km nepoužívám, stačí vám to tak. Já mám jasnou preferenci a ta se bohužel neslučuje s vašimi šotosexuálními představami o tom že každý musí vyvrcholit při jízdě jakýmkoliv vlakem. Ptejte se klidně dál, rád odpovím.

Radim

Jakou tramvaj? InterJet jsou „klasické vozy“ a rozhodně ne něco a-la tramvaj (jako třeba Leo). Ale hlavně že znáte moje „šotosexuální“ představy. Já už vaše „autosexuální“ představy znám taky. Díky, už budu ticho

Hala D

Argument, že jedu na jednání, které nevím kdy skončí je volovina. Tito jednatelé nejí, nezajímají se o kulturu? Nechtějí poznat zblízka danou lokalitu? Potřebují vypustit co nejvíc emisí, co nejvíce lidem pod nos? Ať doktoři mají co dělat.

noerf

Pokud pracujete osm ať deset hodin denně a chcete strávit co nejvíce času s dětmi, tak volíte z daného pohledu nejefektivnější řešení.

Hala D

Zneužívat v argumentaci děti, je poměrně časný nešvar. Ale, přistoupím tedy na vaši hru. Kdo chce se svými dětmi strávit hodně času neriskuje nebezpečnou dálnici, kde může kamion přejet do protisměru a zabít celou rodinu. Na dálnicích jsou každý den půlhodinová zpoždění, Praha je neprůjezdná (20km/h) takže cesta autem může reálně naopak zabrat více času než MHD+vlak. A za poslední, každý kdo jezdí auty, tak svým dětem způsobuje astma, přispívá na rakovinu a otepluje jim planetu. To jsou zvláštní rodiče, kteří svým dětem zhorší podmínky pro život. Takové hyeny rodiče, nechtěl bych.

adamgolias

takto uvažuje uvědomělý rodič , kterého zajímají enviromentální otázky a hlavně- má na to peníze. Já jsem v porovnání s okolím odpůrce individuální automobilové , ale i tranzitní nákladní dopravy. Vlaky mám rád , jenže realita mi nedovolovala jezdit s dětmi vlakem. Proč ? peníze. V době , kdy se pustili z vězení zloději a vrazi pod rouškou humanity , mě cesta z Českého brodu do Českého ráje stála autem 250kč. 2h. Vlakem přes 300kč a ještě jsem musel inhalovat cigarety na nástupišti. Po deseti letech se nůžky rozevřely ještě více a děti chtivé vlaku měli otázky proč jedeme autem.… Číst vice »

Hala D

Klasicky jste zapomněl započítat pořizovací cenu auta, servis a údržbu. Co já vím tak u ČD problém s cestujícími není. většinou jezdí jen studenti, mladší vzdělaní lidé a smradlavé spolucestující jsem snad nezažil. Dost plivete na ekologickou dopravu, i přesto, že se v první části chválíte jak jste ohleduplný k ŽP.

Kebab

Za nešvar argument s dětmi označují především bezdětní, osamocení, “uvědomělí” a znudění mladí městští spoluobčané a to především proto, že se jim na něj pochopitelně nesnadno hledají argumenty🙂 Až, respektive jestli, se kterákoliv z popsaných věcí změní, změní se i jejich náhled na věc a zcela jistě klesne jejich radikalismus, už proto, že na něj nebudou mít čas. Zkrátka vývoj, nic dramatického.

Hala D

Mě jen fascinuje argument autofanatiků rodinou a dětmi ale z článku vidíme, že 78% lidí jezdí po D1 sami v autě. A nemějte péči, já se svými dětmi budu jezdit jen a pouze elektroautem.

Karl vB.

Vy vozíte svoje děti v 5:15 ráno autem, když jedete do práce?

Radek

Nezlobte se na mě, ale tohle fakt do slušně diskuze nepatří. Vždyť nemůžete vědět, kdo ty argumenty píše, soustřeďte se na to co píše a netahejte tady prosím tyhle fauly.

Kebab

Píše mimo jiné to, že všichni ostatní lžou a označuje je za autofanatiky, hyeny a spalovací fanatiky. Na to se těžko reaguje slušně, i když musím uznat, že možné to jistě je.

Radek

Jojo, chápu. Taky ze mě tady občas v emocích vyletí něco na co pak zpětné nejsem úplně hrdý. Vás tady považuji za jednoho z těch, co se s nimi dá rozumně diskutovat, tak mě to u vás zarazilo.

Granja

….hledani ruznych akcnich jizdenek , kombinovani mesic dopredu koupenych to opravdu neni cesta…

Přesně tak. Otravuje to a tím odhání cestující z vlaků. Kdo jezdí málo, aby to nejdříve nastudoval. Jenže kdyby se to zjednodušilo tak by bylo o jednoho úředníka na GŘ méně, a to nelze připustit.

Moravec

Protiargument – kdo chce se svými dětmi strávit hodně času, neriskuje nebezpečnou železnici, kde může kamion vjet před vlak a zabít nejednu rodinu. A to s tím ubližováním dětem můžete v prakticky stejné míře aplikovat i na ten vlak.

Jindřich

Jenže rychlovlaky jsou na západě využívané hlavně lidmi z businessu. Jsou tam právě rychlejši. A opomijite možnost ve vlaku pracovat, máte tam komfortní 2 hodiny. Nemusíte řešit parkování, od vlaku jedete taxíkem (neřešíte cenu samozřejmě, čas je násobně dražší). Právě tohle je cílová skupina pro rychlovlaky.

PvvS

Ne. Pokud jedu někam na jednání, tak mě lokalita nezajímá. jedu tam pracovně a většinou na otočku.

1) nehodlám tam trávit víc svýho osobního času než je potřeba

2) asi žádná firma neudělá z několikahodinovýho jednání, minimálně dvoudenní zájezd. Kór pokud to je v republice.

3) projednával jste někdy něco složitějšího, než koupi basy lahváčů v samošce ? Většinou se jedná o dost vysoký částky. nebo složitější zařízení a tam to nejde schválit za 5 minut od stolu. A není nic zvláštního, že se to přebírání a schvalování děje opakovaně.

Eva Krejcova

Myslíte si, že má někdo chuť po pár hodinách poslouchání plkani nesmyslů se tam ještě pak procházet? Ale no tak, kazdy je rád, že vypadne a pádí zpátky domů. Emise? Proč to nerikate politikům, co lítají sem a tam pro nic za nic. Nebo co takové výletní lodi?
Lidem pod nos? Ty lidi si platí za komfort, auto, provoz auta. Když si to platím a ne málo, mám právo to využívat.

Hala D

No fujtajbl. když si platíte rakovinomet máte právo ho využívat. Proč si neplatíte třeba vozidlo, kterému bude z výfuku kapat kyselina sírová? Nebo Máte přece právo ho využívat. Nebo Plutonium 228? Nebo rovnou otravu Bečvy, přece když platíte můžete cokoliv. A co atomovej výbuch nad českem, přece platíte, néé?

Granja

Ono už jen jet někam kvůli „plkání nesmyslů“ ukazuje, že něco je špatně, protože ve výsledku se člověk nic nedozví, nic mu to nepřinese a jde o zbytečnou jízdu.