Jablonec nechce vlastního dopravce, chystá desetiletou soutěž
Vítěz soutěže naváže na smlouvu, kterou má město do konce ledna 2023 se společností Umbrella.
Na zajištění městské hromadné dopravy na deset let od 1. února 2023 vypíše Jablonec nad Nisou veřejnou soutěž. Zejména hlasy ODS a ANO o tom dnes rozhodlo jablonecké zastupitelstvo. Přímé zadání městské dopravní společnosti Jablonecká dopravní ani Dopravnímu podniku měst Liberce a Jablonce, kde je město spoluvlastníkem, podporu nezískalo. Pro vlastního dopravce byli zejména opoziční zastupitelé Pirátů a Společně pro Jablonec.
Opozice upozorňovala na problémy, které měl Jablonec u desetiletého tendru, který na MHD vypsal na začátku roku 2019. Vyhrála sice firma About Me, soutěž ale napadl neúspěšný uchazeč a také BusLine MHD Jablonecko, který v té době dopravu ve městě zajišťoval, ale nabídku vůbec nepodal.
Zakázkou se zabýval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a soud. Kvůli průtahům a sérii námitek a připomínek muselo město loni v dubnu soutěž zrušit. V opakovaném poptávkovém řízení pak uzavřelo dvouletou smlouvu s firmou Umbrella Coach & Buses. Jezdí ve městě a do blízkých obcí od 1. února, smlouva skončí 31. ledna 2023.
Další zajištění MHD řeší zastupitelstvo od loňského podzimu, radnice si nechala zpracovat posudek externí firmou Pro Cedop, s níž město spolupracovalo při řešení financování tramvajové linky mezi Libercem a Jabloncem. Expertiza porovnala zajištění MHD externím dopravcem, Jabloneckou dopravní a také DPMLJ. Později oslovila radnice tři subjekty včetně Jablonecké dopravní, aby zpracovaly finanční model pro zajištění dopravy s využitím autobusů s naftovým pohonem a pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).
Přestože z modelů vyšla nejlépe nabídka Jablonecké dopravní, zastupitelé dali přednost externímu dopravci. „U vlastního dopravce nám v porovnávané variantě chyběl nákup vozů, jde o to, za kolik budeme schopni nakoupit autobusy. Tam ta finanční zátěž na straně Jablonecké dopravní, potažmo města, bude výrazná,“ řekl za koalici Jan Zeman (ANO). Pro zajištění MHD je třeba zhruba 30 autobusů a také řidiči a zázemí, to vše podle něj něco stojí. Náklady pro firmu velikosti Jablonecké dopravní budou podle něj navíc výrazně vyšší než pro velké firmy jako Umbrella nebo BusLine.
ČTK + Zdopravy.cz