Instalujte závory, doporučila inspekce před šesti lety u přejezdu, na kterém minulý týden hořel vlak
Závorová břevna mají podle Správy železnic jen doplňkovou funkci.
Drážní inspekce již před šesti lety doporučila, aby na železničním přejezdu v olomoucké Divišově ulici instalovala Správa železnic závory. Stalo se tak po nehodě, ke které došlo v září 2017 a kdy při střetnutí osobního vlaku s nákladním autem bylo zraněno 21 lidí. Na stejném přejezdu došlo minulý týden k další srážce nákladního auta a vlaku, při nehodě došlo k požáru.
Doporučení vyplývá ze závěrečné zprávy Drážní inspekce. Doporučení se vydává podle české legislativy Drážnímu úřadu a ten ho následně předá Správě železnic. „Závorová břevna z hlediska optické zábrany sníží pravděpodobnost vjezdu řidiče na železniční přejezd při jeho nereagování na světelnou signalizaci železničního přejezdu ve výstraze,“ uvedla Drážní inspekce ve své zprávě.
Přejezd prošel loni na podzim opravou přejezdové konstrukce. „Nezasahovalo se však do přejezdového zabezpečovacího zařízení, to bylo modernizované již dříve v rámci rekonstrukce stanice Olomouc hl. n. Komplexní oprava stavební části přejezdu a křížení s tramvajovou tratí stála přibližně 12 milionů korun, které se dělily mezi Správu železnic a Dopravní podnik města Olomouce,“ uvedl mluvčí Správy železnic Jan Nevola.
Podle něj technické parametry křížení neumožňují instalaci plných závor z důvodu kolize s trakčním vedení tramvajové sítě. „Navíc vzhledem k připravované východní tangentě, která je investicí Ředitelství silnic a dálnic, má být v budoucnu provoz na této komunikaci výrazně klidnější,“ dodal Nevola. V místě lze technicky instalovat břevna pouze přes silniční pruh. K problematice se v podcastu Cesty Zdopravy.cz vyjádřil v jeho závěru generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.
Správa železnic spustila podle něj navíc bezpečnostní kampaň BudesNamChybet.cz, která upozorňuje na nebezpečné chování v blízkosti železnice. „Přejezdům jsme věnovali velkou pozornost. Z našich zkušeností ale vyplývá, že ani osazení závor nemusí být dostatečným opatřením. Pokud se řidiči a chodci nechovají dostatečně zodpovědně, nehodě nedokáže zabránit ani sebelepší technologie,“ uvedl Nevola. „V tomto kontextu je jistě důležité připomenout, že závorová břevna plní na přejezdech doplňkovou funkci,“ dodal.