Podcast: Na ústní vyhrožování jsme zvyklí, my se nebojíme, říká šéf Drážní inspekce Jan Kučera

Od přejetí námezníku a boční srážky dělilo vlaky jen několik metrů (Ústí n/L, červenec 2023). Foto: Drážní inspekceOd přejetí námezníku a boční srážky dělilo vlaky jen několik metrů (Ústí n/L, červenec 2023). Foto: Drážní inspekce

Nemyslím si, že většina řidičů jsou hazardéři, co na přejezdu ignorují červená světla, říká generální inspektor Kučera.

Nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz je o drážních nehodách a jejich vyšetřování. Pozvání do studia přijal šéf Drážní inspekce Jan Kučera, který letos v létě obhájil pozici generálního inspektora na dalších pět let. Drážní inspekce přitom nevyšetřuje jen mimořádné události na takzvané velké železnici, ale také nehody tramvají, trolejbusů, metra a lanových drah.

Rozebíráme třeba situace, kdy strojvedoucí projede návěst Stůj a zastaví na poslední chvíli kousek od protijedoucího vlaku. „Ptáme se strojvedoucích, jak to návěstidlo vnímali. Lidský faktor je pro nás důležitý. Jsou strojvedoucí, kteří se přiznají, jsou strojvedoucí, kteří tvrdí, že tam bylo něco jiného a jsou strojvedoucí, kteří nám řeknou, že tam byl návěstní znak, které to návěstidlo ze své povahy a konfigurace kolejiště ani nemůže rozsvítit. To jsou případy, kdy pak začneme pochybovat,“ říká Jan Kučera. Na otázku, jestli tedy někteří lidé po nehodách zkoušejí lhát, odpovídá: „Někteří ano. Bohužel.“

V rozhovoru se zastavíme i u čerstvé nehody v Olomouci, kdy se vlak Českých drah střetl na přejezdu s kamionem a vypukl velký požár. Drážní inspekce už v jednom ze svých předchozích doporučení po nehodě z roku 2017 uváděla, že by zde měly být pro vyšší bezpečnost závory. Stále tu nejsou, a teď tu došlo k další vážné nehodě.

V podcastu probíráme i téma, jak se někteří lidé snaží „zametat problémy pod koberec“, jaké reálné dopady mají bezpečnostní doporučení Drážní inspekce, co se díky jejímu vyšetřování podařilo na české železnici změnit a zastavujeme se i u statistik inspektorů. „Statisticky nejbezpečnější přejezd je bez světel a s mechanickými závorami, tam příliš k mimořádným událostem nedochází,“ říká Kučera s nadsázkou a s vědomím toho, že takové přejezdy už téměř vymizely. A hned dodává: „Nejbezpečnější přejezd je celkově ten se závorami. Je to optická překážka v zorném poli řidiče“.

Rozebíráme i některé zajímavé a mediálně známé nehody. Právě Drážní inspekce prokázala po nehodě v Prosenicích u Přerova, že strojvedoucí začátečník vykazoval v kurzu fiktivní hodiny, zatímco ve skutečnosti létal jako pilot. Takové odhalení ale prý nebylo po chuti těm, kteří byli do problému zapojeni. „Také jsme s tím měli problémy, co se týká nějakých ústních vyhrožování, na což jsme zvyklí. Ale my se toho nebojíme,“ říká Jan Kučera.

Více uslyšíte v podcastu, který si můžete pustit zde na stránce nebo ho můžete odebírat na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast Addict.

Vybraná témata podle času
3. minuta: Podle čeho se Drážní inspekce rozhoduje, k jaké mimořádné události vyjet
6. minuta: Jak vypadá výjezd a vyšetřování drážních inspektorů v praxi
15. minuta: Jak se promítají bezpečnostní doporučení Drážní inspekce do reálného provozu
22. minuta: Aktuální statistiky drážních nehod a jejich příčiny
30. minuta: Jak vnímá inspekce situaci, kdy strojvedoucí nechtějí po nehodě vypovídat
37. minuta: Vyšetřování nehody lanové dráhy na Ještěd
39. minuta: Spolupráce drážních inspektorů s kolegy ze zahraničí a srovnání českých statistik s ostatními zeměmi
46. minuta: Přinese podle Jana Kučery ETCS skutečně větší bezpečnost na železnici?

Tagy Doporučeno drážní inspekce Jan Kučera podcast Cesty Zdopravy.cz
29 komentářů