Letecké společnosti Letectví

Indonésie nařídila kvůli nehodě kontrolu všech Boeingů 737 MAX 8

Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing

Dva provozovatelé letadel Boeing 737 MAX 8 v Indonésii musí důkladně zkontrolovat stav těchto letadel. Inspekci nařídil indonéský ministr dopravy Budi Karya Sumad po tragické nehodě, kdy se tři měsíce staré letadlo společnosti Lion Air zřítilo krátce po startu do Jávského moře a nehodu nepřežil nikdo ze 188 lidí na palubě.

Příkaz se týká jedenácti letadel ve flotile Lion Air a jednoho stroje patřící společnosti Garuda Indonesia.

Záchranářům se zatím nepodařilo najít černou skříňku, která by pomohla objasnit příčiny nehody. Zatím se ale objevuje čím dál více informací o stavu letadla před nehodou. Den před tragédií letadlo absolvovalo cestu v nižší letové hladině než obvykle. Při samotném tragickém letu podle průběhu na Flightradar24.com navíc stroj nenabíral po startu nepřetržitě výšku, ale několikrát klesal a přitom zvyšoval rychlost.

Data o rychlosti a výšce ukazují velmi nezvyklé chování letadla, běžně rychlost po startu roste s přibývající letovou hladinou. Foto: Flightradar24.com
Data o rychlosti a výšce ukazují velmi nezvyklé chování letadla, běžně rychlost po startu roste s přibývající letovou hladinou. Foto: Flightradar24.com

New York Times citují indonéského leteckého odborníka Gerryho Soejatmana, podle kterého takový netradiční průběh letu může znamenat problém s Pitotovou trubicí. Stejné problémy způsobily v roce 2009 pád letadla Airbus A330 společnosti Air France na letu z Rio de Janeira do Paříže.

Pitotovy trubice jsou zařízení umístěná obvykle na trupu nebo na křídlech, která snímají tlak vzduchu. Pro piloty jde o klíčový – i když miniaturní – díl: podle údajů z těchto trubic se vypočítává rychlost letadla.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Mě by zajímalo, zda je možné bez funkčních (všech) Pitotových trubic letět resp. úspěšně přistát??? Resp. jaké další „instrumenty“ nutně potřebuji?
    Tipuji, že bez (umělého) horizontu to nepůjde, výška a (její změny) bude také klíčová a nastavení přípustí motorů přece +/- musí být dané. Nicméně v krizové situaci bych se ocitnout nechtěl.

    • Zamezi na okolnostech… nicmene, bez pitotek litat jde (pokud to ma clovek v ruce a uvedomi si, ze je bez pitotek, ale je to stale samozrejme mimoradka), bez horizontu litat jde (pokud clovek vidi na zem) a bez vyskomeru taky (pokud vidi na zem).

      Samozrejme, jde v kazdem pripade o nouzi, ne o melovatelnou zabavu.

    • Nejsem odbornik, ale obycejny telefon s GPS je vzdy pilotovi schopen rici vysku a rychlost. Chapu, ze to neni vse co pilot potrebuje k letu. Myslim si, ze tyto zakladni udaje si muze precist na telefonu. Pokud se pletu, tak me prosim opravte.

      • Co se gps tyka , tak mate cca polovicni pravdu.

        Vysla z gps by se dala v nouzovem pripade pouzit, ale opet – jen za viditelnosti zeme a s omezenym pouzitim. Rozdil mezi skutecnou a gps vyskou muze byt i mnoho desitek metru.

        Rychlost z Gps je pro letani zcela nepouzitelna.

        • Z GPS dostanete rychlost proti zemi. Pro letadlo je důležitá rychlost oproti vzduchu – na ní závisí velikost vztlaku na křídlech

Newsletter

Partneři


Výběr editora