Letecké společnosti Letectví

První nehoda MAX 8. Tři měsíce starý stroj Lion Air se zřítil do moře

Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing
Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air. Foto: Boeing

Tři měsíce starý Boeing 737 MAX 8 společnosti Lion Air se dnes zapsal do smutných statistik letectví. Krátce po startu z indonéské Jakarty se zřítil do moře.  Jde o první nehodu nového typu letadla Boeing 737 MAX 8 a se 188 mrtvými také nejtragičtější letošní leteckou katastrofu.

Šlo o let JT 610 z Jakarty do Pangkal Pinang, který odstartoval v půl sedmé ráno indonéského času. Pád letadla už oficiálně potvrdily aerolinky  i výrobce letadel Boeing. Podle průběhu letu na Flightradar24.com letadlo zmizelo z radarů deset minut po startu.

Letadlo registrace PK-LQP je přitom podle serveru Airfleets  prakticky nové, první let proběhl 30. července letošního roku, aerolinka si ho převzala 15. srpna. Lion Air patří k největším zákazníkům Boeingu, aerolinka je prvním zákazníkem pro typ letadla MAX 9.

Příčiny nehody se zatím vyšetřují. Podle agentury Bloomberg piloti stejného letadla na letu z Bali do Jakarty, který předcházel tragickému letu, upozornili na určité technické problémy stroje, technici ale povolili další start. Letecký analytik Jon Ostrower upozornil na další detail: Z Bali do Jakarty letělo letadlo výrazně opožděné a ještě jen celou dobu v nižší letové hladině, než je obvyklé: pouze 28 tisících stopách. 

Aerolinka je jedním z největších provozovatelů letadel 737 na světě, má jich aktuálně 116 a objednáno dalších více než 250. Podle prohlášení Lion Airu měl kapitán nalétáno přes 6000 tisíc hodin, druhý pilot přes pět tisíc hodin.

Podle serveru Aviation Herald zabývajícím se leteckými nehodami bylo na palubě celkem 188 lidí, z toho 178 dospělých cestujících, tři děti, dva piloti a pět palubních průvodčích. Záchránaři už našli první části letadla, které spadlo do moře v místech, kde je hloubka zhruba 30 metrů. Zatím nenašli žádné tělo oběti. Letadlo krátce po startu požadovala návrat na letiště, řídící ale krátce poté ztratili se strojem kontakt.

Indonésie patří dlouhodobě k zemím s problémy s leteckou bezpečností, Evropská unie několik let kvůli tomu zakazovala lety indonéských společností do Evropy. 

Nejde o první vážnou nehodu Lion Airu, v roce 2013 například jen dva měsíce starý boieng 737-800 skončil v moři po nezvládnutém přistávacím manévru na Bali. Zatímco letadlo bylo odepsané, cestující na palubě přežili.

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DT

U Lionu létají, nebo létali i Čeští piloti.

Cpt.777

ano, školil jsem některé z nich

Petr

jako třeba cpt Jan Juračka, který popisuje létání v Lion air v jeho knížce Paměti starého práškaře.
A tady super parodie na klip čsa.:
https://www.youtube.com/watch?v=OmClnMMQms8&fbclid=IwAR0faLgmy9NXY5e1nn_-LOicBxftLQAX429x8O9EY5rCjAdWxWMV0YQAQ9Y

Petr

No pro porovnání klip čsa
https://youtu.be/zgsBrOMRz5U

Kulhán

Co je to za blud??? Ze 116 Boeingama největší???
Bože vždyž Ryanair jich má bez mála 500….

Michal

Je to 2.největší aerolinka v Asii….Ryanair nikde v Asii opravdu nelétá 🙂 A ano, má opravdu nejvíce Boeingů, protože jediná větší Air Asia má nejvíc Airbusy.

P

Technicky Ryanair léta do Asie, konkrétně tedy do Izraele (Tak Aviv, Ovda) a do Jordánska (Ammán). Do Ovdy lze teď letět dokonce z Prahy a v letním letovém řádu léta Ryanair i do Tel Avivu.

Ondra

A od kdy jsou tato města v ASII ?

Cpt.777

je jedním z největších… čtěte a pak komentujte pane chytrý!

Ondra

Umíte číst nebo zvládnete jen titulky z BLESKU ? Jedním z největších…. A do ASIE opravdu RYAN neléta.

Tomáš

jen detail: opratvte si „6000 tisíc nalétaných hodin“

železničář v důchodu

Upřímnou soustrast pozůstalým …