ICOM míří k obhajobě smluv na Vysočině. S cenou pod třicet korun za kilometr
Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport
ICOM nabídl na Vysočině výrazně nižší ceny než v jiných krajích.
ICOM nabídl na Vysočině výrazně nižší ceny než v jiných krajích.
ICOM může vyhrát, ale nebude mít řidiče. Cena kterou nabízí počítá s tím že budou pod cenou jezdit Ukrajinci a podobní jenže. Čech za jejich plat vstávat ve 3 a končit v 19 hod. Po-pá + sem tam vikend Nebude. Čech neunese ani aroganci a lhostejnost zaměstnavatele. Nebo ano ale pak to nebude bezproblémový a poctivý řidič. Ti slušní půjdou určitě jinam. To mi věřte! Tak ICOMU zmar…
Výběrové řízení bylo rozděleno na dvě období. První na 4 roky, druhé na 6 let. Cena je stanovena na každé období zvlášť. Pak jen Icomu stačilo dát na první 4 roky cenu vysokou a na zbývající období cenu extrémně nízkou. Z toho vyjde průměrná cena nízká – pod 30 Kč. Icom začne jezdit za cenu vysokou po dobu 4 let. Mezitím Icom vypovi smlouvu a než se vypíše nové výběrové řízení, Icom jezdí vesele za vysokou cenu dál… Celkem podivné hodnocení výběrového řízení. A nebo to je schválně???
Tak to, že vyhrál ICOM není vůbec překvapení. Mě spíše zarazily dvě věci. První je určitě cena, to zarazilo nejvíce lidí, to úplně nevím zda je reálná. Pokud si tak nějak vybavují, tam žádný dopravcem za takovou cenu v republice nejezdí, pokud ano, tak mě opravte.
Druhá věc co mě zarazila je, že se do výběrových řízení přihlásili tři dopravci o kterých bych to ani nečekal.
Tj. Bors, Kyjov Bus a Psota, když by to možná bylo oživení pro dopravu. Zase na druhou stranu se ani nedivím, že se přihlásil kdokoli, když nebyl požadavek na nová vozidla….
Nevíte jak je to s Třebíčskem jelikož tam to není uvedené a zajímalo by mě jestli to tam vyhraje icom nebo jiný dopravce
Vyhrálo Trado-su, takže taky Icom
Tak o tom,že na Vysočině vyhraje ICOM,snad nikdo nepochyboval:-)
No chudák řidiči… To bude zase buzerace za naftu, strhávání peněz za blbě zapnutý knoflík apod. Nechápu, proč se výběrová řízení určují jen podle ceny. Mělo by v tom být více faktorů
Já taky nechápu proč tam teda jdou ti řidiči dělat, když mají tak mizerné podmínky. Nebo když už tam jsou tak ať odmítnou tyto praktiky, klidně pod hrozbou stávky.
Protože to jsou autobusaci a mají rodiny apod. A nikdo jiný v okolí nejezdí. Je pravda, že hodně záleží na garáží a jací tam jsou lidé…
Fando, vyhrál si argument roku 🤣🤣🤣
Před koronou byla po řidičích sháňka, PID často míval zrušené spoje kvůli personálu.
Spíš Šťastlivci Né? Konečně budou mít pořádný káry
Áááa páni by radši kvrdlali sorkou 😆😆
Jaké faktory, a proč je nedat jako požadavky?
Zase na jednu stranu má Icom oproti jiným dopravcům výhodu, že může nasadit zánovní autobusy z Královehradeckého kraje, kde byl nahrazen jiným dopravcem a vlastně později i z Pardubického, což si myslím, že cenu dostane výrazně dolů.
… a takovou výhodu získal právě „díky“ tomu 2,5letému „zdržení“ v soutěžení v Kraji Vysočina, protože pokud by se tam soutěžilo tak, aby kontrakty začaly být naplňovány od 12/2019, tak by Icom s těmito „ztrátami pozic v jiných krajích“ počítat nemohl, protože ty soutěže byly plusmínus souběžné.
Dále bude mít k dispozici vozy z oblasti Jindřichova Hradce a okolí. I tam ztratil ICOM pozice.
A co ty autobusy co tam jezdí teď? Ty jsou také Ok ne? Na druhou stranu je stejně mění po 6 letech cca, takže je to vlastně jedno
Pořád tam jezdí ty otřesné turecké mercedesy bez klimatizace a s nepohodlnými sedačkách?
je soucasti smlouvy nejaka valorizacni dolozka, nebo bude za 10 let jezdit za tyhle ceny?
Všechny kraje používají podobný model, tzn. každoroční indexace podle jednotlivých složek nabídkové ceny. Využívají se oficiální cenové indexy ČSÚ. V případě poklesu nějakého cenového indexu, např. pro naftu, pak může klesnout i smluvní cena. Algoritmus indexace je součástí už i zadávacích podmínek.
Tak se to přece jen podařilo 🙁 Většina dopravců předem tvrdila, že je výběrko šité Icomu na míru. A vypadá, že to byla pravda. Velké plus redakci, že v článku zmínila gaunera Kratochvíla.
proč by se měl kraj bránit tomu, aby měl dopravu zajištěnou v cenové úrovni někde z roku 2015, cca o 25% levnější, než kdekoli jinde v republice? S těmito cenami si na sebe dopravce akorát tak ušil bič, to je hodně smutné vítězství…
Problém je v tom, že ICOM sponzoruje tamní ODS, dokonce s Vystrčilem letěl i na Taiwan.
Já jsem silný podporovatel opozice, ale tohle je podezřelý
Jednoduché srovnání cen mezi kraji je zavádějící. Vysočina se spokojila s naftovým pohonem a nepožadovala striktně nová vozidla. Třeba Moravskoslezský kraj požadoval výlučně CNG pohon a logicky pak v ceně za km platí vyšší pořizovací cenu, resp. odpisy vozidel.
Vyšší odpisy, levnější palivo. Nebyly kdysi doby, kdy si CNG kromě ekoušů pořizovali i šetřílci?
U nafty se oproti loňsku snížila spotřební daň, u CNG ne. Ta rozdílová kalkulace není ideální. Podobně jako když při koupi auta porovnáváte cenu benzinu a nafty, během pár měsíců vše může být jinak.
Takové ceny snad nejde v současnosti ani uvěřit. Buď ostrouhají opět na platech řidiči a provozní zaměstnanci, nebo si doplatek během desetiletky zkusí nárokovat jiným způsobem.
je to tak. nevite, za kolik jezdi icom pro stredocesky kraj?
tam je to aktuálně okolo 40 Kč, v Pce kraji nabízeli okolo 35 Kč.
dik!
Nebo se to bude táhnout u ÚOHS a kraj bude muset podepsat dodatek se stávajícím dopravcem, kterým je….?:))
Kterým ve 2 z 5 okresů je mateřský Icom, v jednom dalším je jím „dceřiný“ Icom (TRADO BUS), v dalším okrese pak ZDAR a v dalším Arriva Východní Čechy.
Plus pár menších výkonů v každém z okresů náležících drobným dopravcům.
,.. ICOM
Přesněji řečeno – nejen k obhajobě dosavadních výkonů, ale k zisku dalších, tzn. těch, která dosud zajišťuje ZDAR nebo Arriva.
K té ceně – jedno z mých „jader pudla“ může být v tom, že Icom pak bude mít úlevy v (ne)dodržování některých kvalitativních parametrů.
Vzhledem k tomu, že nebyl požadavek nových vozidel, není vyloučené, že vzhledem k prohrání soutěží jinde to může zvládnout ICOM odjezdit se stávajícím vozovým parkem, což může generovat značnou úsporu. Nebo sem může teoreticky postupně převelovat i starší busy, které budou jinde nahrazeny novými… Co si tak vybavuji, tak busy ICOMu jsou od pohledu většinou zánovní Mercedesy či Setry…
ICOM má díky tomu zánovnímu vozovému parku velmi nízké provozní náklady. A autobusy má za ceny, o jakých se jiným dopravcům jen sní.
Kdyby tomu tak bylo, pak by neměl žádný problém přidat svým zaměstnancům nad zákonné minimum například do tarifní mzdy a tuto hladinu garantovat uzavřením kolektivní smlouvy.
Problém by jistě neměl. Ale proč by to dělal, když nemusí?
Já nevím. Třeba proto, aby dokázal, že mu na vlastních zaměstnancích, kteří mu pomáhají vyrábět zisk opravdu záleží a váží si jich nebo například proto, že veřejné proklamace firmy nejsou jen prázdné reklamní akce? Mohl by lépe skloubit generaci zisku se slušným a férovym přístupem k lidem?
Hmm, a v případě ztráty ponese podnikatelské riziko také ten zaměstnanec – když půjde firma do červených, půjdou mzdy adekvátně dolů?
Jedna z výhod zaměstnance je v tom, že fiannční riziko nenese, on smlouvu dodržel, ať ji dodrží také zaměstnavatel.
Sorry, ale to je typické nepochopení kapitalismu.
Zaměstnavatel jakožto s.r.o. nebo a.s. ručí jen do výše svého majetku či jistiny. Co je navíc, prostě smůla. Nikdo nezaplatí, jednatelé či akcionáři neručí ničím.
Fyzická osoba ručí veškerým svým majetkem, taky majetkem ve společném vlastnictví (třeba manželů) a navíc svou schopností pracovat. Na rozdíl od firmy a jejích „majitelů“ musí splácet i bez majetku – jsou jí strhávány výplaty nebo dávky.
A osobní bankrot? Fyzická osoba musí splácet, statutární zástupce nebo majitel nemusí nic.
Takže prostě je riziko a riziko a směšuje je jenom demagog.
Nevidím důvody, proč by měl v této situaci nést břímě trestu zaměstnanec, když situaci nezavinil a navíc svému zaměstnavateli odevzdal práci, kterou po něm zaměstnavatel požadoval. O způsobu a kultuře vedení firmy rozhoduje majitel. Ten musí být schopen unést rizika, které podnikání přináší a nepřenášet svoje chybné rozhodnutí na zaměstnance.
Připomeňme si tento starší článek, kde se píše o tom, jak ICOM sponzoroval volební kampaň ODS: https://zdopravy.cz/nejvetsi-dopravce-na-vysocine-sponzoroval-ods-jeji-zastupci-budou-vybirat-viteze-souteze-na-desetiletou-smlouvu-76916/
Kdo je hejtmanem kraje Vysočina? Člen ODS, Vítězslav Schrek. Je kolem toho až moc podezřelých náhod.
Připomenu, že jen díky jiné „náhodě“ se ta celá soutěž koná až za tohoto hejtmana. Předchozí 10leté smlouvy skončily platnost k 12/2019 a již k tomu datu tedy – z logiky věci – měly být vysoutěženy + mělo se jezdit podle nových.
Ale kraj (tedy – konkrétní lidi na něm) to nechali být, „dočasně“ prodloužili smlouvy s dosavadními dopravci o dalšího 2,5 roku a „soutěží“ se tedy až nyní.
Pokud by se soutěžilo v řádném termínu, pak by to bylo za docela jiného hejtmana z docela jiné strany (ČSSD).
A mimochodem – co se týče hejtmanů, tak doporučuji zhlédnout video s podrážděnou reakcí hejtmana Běhounka (ČSSD) ohledně soutěžení, kde podrážděně odpovídal právě na „přičiny“ toho zdržení (reálně nesmyslné – prý delší dodací lhůta autobusů – O. K., ale kraj tehdy vůbec nevyhlásil soutěž, tzn. irelevantní).
Takž chápu-li vaší logiku správně, tak se s výběrkem čekalo než bude u moci ODS, aby to měl ICOM jisté? Nezdá se vám to trochu přitažené za vlasy, když se začalo připravovat během loňského roku, ještě dávno před volbama?
Moji logiku nechápete správně. Svými komentáři rozporuji teorii pana TR.
to že Icom totálně podstřelil ceny není politická věc, myslím, že kdyby v každé lokalitě vyhrál třeba 0,10Kč, tak by to bylo hodně podezřelé
Že to vyhraje ICOM, o tom se mluví a mluvilo už dlouho. To nepřekvapilo. Je to „křišťálově čistě: 🙂 Ale stejně si myslím, že to skončí na ÚOHS, takže se bude soutěžit od začátku. To pak ostatní dopravci budou vědět, jakou cenu mají dát.
No ono už to u ÚOHS je už asi přes měsíc… I když je otázka, jestli teď ten podnět nebude stažen, pokud to jde
https://www.obcasnik.eu/vime-prvni-antimonopolni-urad-vysetruje-zakazku-vdv-v-kraji-vysocina/
Koloritem soutěží na dopravce ve většině krajů bylo to, že je často zdržovali stávající dopravci. Alespoň to krásně ukazuje, co je Kratochvíl zač.
Jenom mě překvapuje u všech soutěžených oblastí, že mezi ICOMem a druhým dopravcem v pořadí je jen malý rozdíl v nabídce ceny za kilometr. Jako kdyby ICOM „náhodou“ věděl, jakou cenu má dát, aby byl první. Určitě je to „křišťálově čisté“. 🙂
Nikde není malý rozdíl mezi ICOM a druhým v pořadí, naopak ten rozdíl je v řádu desítek procent.
No o tom co je Kratochvíl zač není potřeba diskutovat…
Ale to, že obstrukce dělají stávající dopravci má jistou logiku, že se snaží udržet u koryta co nejdéle a nebo případně jezdit za pro ně lepší cenu než za tu vysoutěženou
To samozřejmě logiku má. Ale jiní dopravci to dělají alespoň trošku méně okatě:-)
Přinejmenším nesponzorují politické strany.
Jasně, rovnou vezmou šéfa ÚOHS s Peltou letadlem na fotbal a nějaký šňupání… (Vařil – Busline)… 😉
Podle mého názoru to může být tím, že Kratochvíl svého času trpěl duševní poruchou a to mohlo zanechat následky. Dokonce je to lékařsky doloženo. Navíc mentální kapacity jsou u lidí různě limitovány. U některých méně a jiných více.
Lékařský „doloženo“ je to asi stejně jako u Janouška. Kratochvíl si pak na základě onoho doložena milost u Kikiny koupil.