ICOM míří k obhajobě smluv na Vysočině. S cenou pod třicet korun za kilometr

Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM TransportAutobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport

ICOM nabídl na Vysočině výrazně nižší ceny než v jiných krajích.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel Jezdinsky

Výběrové řízení bylo rozděleno na dvě období. První na 4 roky, druhé na 6 let. Cena je stanovena na každé období zvlášť. Pak jen Icomu stačilo dát na první 4 roky cenu vysokou a na zbývající období cenu extrémně nízkou. Z toho vyjde průměrná cena nízká – pod 30 Kč. Icom začne jezdit za cenu vysokou po dobu 4 let. Mezitím Icom vypovi smlouvu a než se vypíše nové výběrové řízení, Icom jezdí vesele za vysokou cenu dál… Celkem podivné hodnocení výběrového řízení. A nebo to je schválně???

Moe

Tak to, že vyhrál ICOM není vůbec překvapení. Mě spíše zarazily dvě věci. První je určitě cena, to zarazilo nejvíce lidí, to úplně nevím zda je reálná. Pokud si tak nějak vybavují, tam žádný dopravcem za takovou cenu v republice nejezdí, pokud ano, tak mě opravte.
Druhá věc co mě zarazila je, že se do výběrových řízení přihlásili tři dopravci o kterých bych to ani nečekal.
Tj. Bors, Kyjov Bus a Psota, když by to možná bylo oživení pro dopravu. Zase na druhou stranu se ani nedivím, že se přihlásil kdokoli, když nebyl požadavek na nová vozidla….

Anonym

Nevíte jak je to s Třebíčskem jelikož tam to není uvedené a zajímalo by mě jestli to tam vyhraje icom nebo jiný dopravce

David

Vyhrálo Trado-su, takže taky Icom

Jarda

Tak o tom,že na Vysočině vyhraje ICOM,snad nikdo nepochyboval:-)

Fandík

No chudák řidiči… To bude zase buzerace za naftu, strhávání peněz za blbě zapnutý knoflík apod. Nechápu, proč se výběrová řízení určují jen podle ceny. Mělo by v tom být více faktorů

Jan

Já taky nechápu proč tam teda jdou ti řidiči dělat, když mají tak mizerné podmínky. Nebo když už tam jsou tak ať odmítnou tyto praktiky, klidně pod hrozbou stávky.

Fandík

Protože to jsou autobusaci a mají rodiny apod. A nikdo jiný v okolí nejezdí. Je pravda, že hodně záleží na garáží a jací tam jsou lidé…

Mufiklo

Fando, vyhrál si argument roku 🤣🤣🤣

Leinad

Před koronou byla po řidičích sháňka, PID často míval zrušené spoje kvůli personálu.

Mufiklo

Spíš Šťastlivci Né? Konečně budou mít pořádný káry

Mufiklo

Áááa páni by radši kvrdlali sorkou 😆😆

Leinad

Jaké faktory, a proč je nedat jako požadavky?

Nádražák

Zase na jednu stranu má Icom oproti jiným dopravcům výhodu, že může nasadit zánovní autobusy z Královehradeckého kraje, kde byl nahrazen jiným dopravcem a vlastně později i z Pardubického, což si myslím, že cenu dostane výrazně dolů.

xyz

… a takovou výhodu získal právě „díky“ tomu 2,5letému „zdržení“ v soutěžení v Kraji Vysočina, protože pokud by se tam soutěžilo tak, aby kontrakty začaly být naplňovány od 12/2019, tak by Icom s těmito „ztrátami pozic v jiných krajích“ počítat nemohl, protože ty soutěže byly plusmínus souběžné.

LiborV

Dále bude mít k dispozici vozy z oblasti Jindřichova Hradce a okolí. I tam ztratil ICOM pozice.

Mufiklo

A co ty autobusy co tam jezdí teď? Ty jsou také Ok ne? Na druhou stranu je stejně mění po 6 letech cca, takže je to vlastně jedno

Petr

Pořád tam jezdí ty otřesné turecké mercedesy bez klimatizace a s nepohodlnými sedačkách?

Georg

je soucasti smlouvy nejaka valorizacni dolozka, nebo bude za 10 let jezdit za tyhle ceny?

Pavel

Všechny kraje používají podobný model, tzn. každoroční indexace podle jednotlivých složek nabídkové ceny. Využívají se oficiální cenové indexy ČSÚ. V případě poklesu nějakého cenového indexu, např. pro naftu, pak může klesnout i smluvní cena. Algoritmus indexace je součástí už i zadávacích podmínek.

MiZun

Tak se to přece jen podařilo 🙁 Většina dopravců předem tvrdila, že je výběrko šité Icomu na míru. A vypadá, že to byla pravda. Velké plus redakci, že v článku zmínila gaunera Kratochvíla.

Thijs

proč by se měl kraj bránit tomu, aby měl dopravu zajištěnou v cenové úrovni někde z roku 2015, cca o 25% levnější, než kdekoli jinde v republice? S těmito cenami si na sebe dopravce akorát tak ušil bič, to je hodně smutné vítězství…

Luke

Problém je v tom, že ICOM sponzoruje tamní ODS, dokonce s Vystrčilem letěl i na Taiwan.

Já jsem silný podporovatel opozice, ale tohle je podezřelý

Pavel

Jednoduché srovnání cen mezi kraji je zavádějící. Vysočina se spokojila s naftovým pohonem a nepožadovala striktně nová vozidla. Třeba Moravskoslezský kraj požadoval výlučně CNG pohon a logicky pak v ceně za km platí vyšší pořizovací cenu, resp. odpisy vozidel.

Leinad

Vyšší odpisy, levnější palivo. Nebyly kdysi doby, kdy si CNG kromě ekoušů pořizovali i šetřílci?

Pavel

U nafty se oproti loňsku snížila spotřební daň, u CNG ne. Ta rozdílová kalkulace není ideální. Podobně jako když při koupi auta porovnáváte cenu benzinu a nafty, během pár měsíců vše může být jinak.

Josef Petrák

Takové ceny snad nejde v současnosti ani uvěřit. Buď ostrouhají opět na platech řidiči a provozní zaměstnanci, nebo si doplatek během desetiletky zkusí nárokovat jiným způsobem.

Georg

je to tak. nevite, za kolik jezdi icom pro stredocesky kraj?

švarc

tam je to aktuálně okolo 40 Kč, v Pce kraji nabízeli okolo 35 Kč.

Georg

dik!

xyz

Kterým ve 2 z 5 okresů je mateřský Icom, v jednom dalším je jím „dceřiný“ Icom (TRADO BUS), v dalším okrese pak ZDAR a v dalším Arriva Východní Čechy.

Plus pár menších výkonů v každém z okresů náležících drobným dopravcům.

Karel

,.. ICOM

xyz

Přesněji řečeno – nejen k obhajobě dosavadních výkonů, ale k zisku dalších, tzn. těch, která dosud zajišťuje ZDAR nebo Arriva.

K té ceně – jedno z mých „jader pudla“ může být v tom, že Icom pak bude mít úlevy v (ne)dodržování některých kvalitativních parametrů.

M H

Vzhledem k tomu, že nebyl požadavek nových vozidel, není vyloučené, že vzhledem k prohrání soutěží jinde to může zvládnout ICOM odjezdit se stávajícím vozovým parkem, což může generovat značnou úsporu. Nebo sem může teoreticky postupně převelovat i starší busy, které budou jinde nahrazeny novými… Co si tak vybavuji, tak busy ICOMu jsou od pohledu většinou zánovní Mercedesy či Setry…

Kernteriér

ICOM má díky tomu zánovnímu vozovému parku velmi nízké provozní náklady. A autobusy má za ceny, o jakých se jiným dopravcům jen sní.

Karel

Kdyby tomu tak bylo, pak by neměl žádný problém přidat svým zaměstnancům nad zákonné minimum například do tarifní mzdy a tuto hladinu garantovat uzavřením kolektivní smlouvy.

Kernteriér

Problém by jistě neměl. Ale proč by to dělal, když nemusí?

karel

Já nevím. Třeba proto, aby dokázal, že mu na vlastních zaměstnancích, kteří mu pomáhají vyrábět zisk opravdu záleží a váží si jich nebo například proto, že veřejné proklamace firmy nejsou jen prázdné reklamní akce? Mohl by lépe skloubit generaci zisku se slušným a férovym přístupem k lidem?

Jiří Kocurek

Hmm, a v případě ztráty ponese podnikatelské riziko také ten zaměstnanec – když půjde firma do červených, půjdou mzdy adekvátně dolů?
Jedna z výhod zaměstnance je v tom, že fiannční riziko nenese, on smlouvu dodržel, ať ji dodrží také zaměstnavatel.

Jaaaa

Sorry, ale to je typické nepochopení kapitalismu.

Zaměstnavatel jakožto s.r.o. nebo a.s. ručí jen do výše svého majetku či jistiny. Co je navíc, prostě smůla. Nikdo nezaplatí, jednatelé či akcionáři neručí ničím.

Fyzická osoba ručí veškerým svým majetkem, taky majetkem ve společném vlastnictví (třeba manželů) a navíc svou schopností pracovat. Na rozdíl od firmy a jejích „majitelů“ musí splácet i bez majetku – jsou jí strhávány výplaty nebo dávky.

A osobní bankrot? Fyzická osoba musí splácet, statutární zástupce nebo majitel nemusí nic.

Takže prostě je riziko a riziko a směšuje je jenom demagog.

Karel

Nevidím důvody, proč by měl v této situaci nést břímě trestu zaměstnanec, když situaci nezavinil a navíc svému zaměstnavateli odevzdal práci, kterou po něm zaměstnavatel požadoval. O způsobu a kultuře vedení firmy rozhoduje majitel. Ten musí být schopen unést rizika, které podnikání přináší a nepřenášet svoje chybné rozhodnutí na zaměstnance.

-TR-

Připomeňme si tento starší článek, kde se píše o tom, jak ICOM sponzoroval volební kampaň ODS: https://zdopravy.cz/nejvetsi-dopravce-na-vysocine-sponzoroval-ods-jeji-zastupci-budou-vybirat-viteze-souteze-na-desetiletou-smlouvu-76916/

Kdo je hejtmanem kraje Vysočina? Člen ODS, Vítězslav Schrek. Je kolem toho až moc podezřelých náhod.

xyz

Připomenu, že jen díky jiné „náhodě“ se ta celá soutěž koná až za tohoto hejtmana. Předchozí 10leté smlouvy skončily platnost k 12/2019 a již k tomu datu tedy – z logiky věci – měly být vysoutěženy + mělo se jezdit podle nových.

Ale kraj (tedy – konkrétní lidi na něm) to nechali být, „dočasně“ prodloužili smlouvy s dosavadními dopravci o dalšího 2,5 roku a „soutěží“ se tedy až nyní.

Pokud by se soutěžilo v řádném termínu, pak by to bylo za docela jiného hejtmana z docela jiné strany (ČSSD).

xyz

A mimochodem – co se týče hejtmanů, tak doporučuji zhlédnout video s podrážděnou reakcí hejtmana Běhounka (ČSSD) ohledně soutěžení, kde podrážděně odpovídal právě na „přičiny“ toho zdržení (reálně nesmyslné – prý delší dodací lhůta autobusů – O. K., ale kraj tehdy vůbec nevyhlásil soutěž, tzn. irelevantní).

Koloděj

Takž chápu-li vaší logiku správně, tak se s výběrkem čekalo než bude u moci ODS, aby to měl ICOM jisté? Nezdá se vám to trochu přitažené za vlasy, když se začalo připravovat během loňského roku, ještě dávno před volbama?

xyz

Moji logiku nechápete správně. Svými komentáři rozporuji teorii pana TR.

švarc

to že Icom totálně podstřelil ceny není politická věc, myslím, že kdyby v každé lokalitě vyhrál třeba 0,10Kč, tak by to bylo hodně podezřelé

Ota

Že to vyhraje ICOM, o tom se mluví a mluvilo už dlouho. To nepřekvapilo. Je to „křišťálově čistě: 🙂 Ale stejně si myslím, že to skončí na ÚOHS, takže se bude soutěžit od začátku. To pak ostatní dopravci budou vědět, jakou cenu mají dát.

Koloděj

No ono už to u ÚOHS je už asi přes měsíc… I když je otázka, jestli teď ten podnět nebude stažen, pokud to jde

https://www.obcasnik.eu/vime-prvni-antimonopolni-urad-vysetruje-zakazku-vdv-v-kraji-vysocina/

Ota

Jenom mě překvapuje u všech soutěžených oblastí, že mezi ICOMem a druhým dopravcem v pořadí je jen malý rozdíl v nabídce ceny za kilometr. Jako kdyby ICOM „náhodou“ věděl, jakou cenu má dát, aby byl první. Určitě je to „křišťálově čisté“. 🙂

Koloděj

No o tom co je Kratochvíl zač není potřeba diskutovat…

Ale to, že obstrukce dělají stávající dopravci má jistou logiku, že se snaží udržet u koryta co nejdéle a nebo případně jezdit za pro ně lepší cenu než za tu vysoutěženou

-TR-

Přinejmenším nesponzorují politické strany.

Autrans

Jasně, rovnou vezmou šéfa ÚOHS s Peltou letadlem na fotbal a nějaký šňupání… (Vařil – Busline)… 😉

Karel

Podle mého názoru to může být tím, že Kratochvíl svého času trpěl duševní poruchou a to mohlo zanechat následky. Dokonce je to lékařsky doloženo. Navíc mentální kapacity jsou u lidí různě limitovány. U některých méně a jiných více.

Petr

Lékařský „doloženo“ je to asi stejně jako u Janouška. Kratochvíl si pak na základě onoho doložena milost u Kikiny koupil.