Autobusy

Vysočina vypsala miliardové soutěže na autobusy, i přes lockdown mají zájemci jen šest týdnů

Autobus Setra společnosti Icom Transport na Vysočině. Foto: Icom Transport
Autobus Setra společnosti Icom Transport na Vysočině. Foto: Icom Transport
Pro Vysočinu jde o největší zakázku v historii, dopravcům se ale nelíbí krátký čas na nabídku v době, kdy se nemá cestovat.

Kraj Vysočina vypsal letos zatím největší zakázku na provoz autobusové dopravy. Celkem v osmi oblastech hledá dopravce, s kterými uzavře smlouvu na deset let. Celková odhadovaná hodnota zakázky je 8 miliard korun.

Podle zadávací dokumentace bude rozhodovat při výběru dopravce nejen cena, ale také podíl nízkopodlažních a klimatizovaných autobusů. Na rozdíl od soutěží v některých jiných krajích nepožaduje Vysočina jen nové autobusy.

„V rámci hodnocení jsou jednotlivá kritéria nastavena nejen na cenu, ale i na hodnocení komfortu cestování. Kraj v soutěži stanovil například požadavek na stáří a velikost autobusů a na postupné nasazování částečně nízkopodlažních a klimatizovaných vozů, na venkovní a vnitřní informační systémy pro cestující, LCD panely, na jednotný vizuální vzhled vozidel nebo informační kanceláře,“ uvedl Martin Hyský, předseda krajského výboru pro rozvoj.

Vlastní plnění zakázky by mělo začít od změny jízdních řádů v červnu 2022. Rozsah výkonu dopravy kraj stanovil v prvním období na 20 milionů autobusových kilometrů ročně. Nyní pro kraj autobusovou dopravu zajišťuje 17 společností. Na úhradu prokazatelných ztrát veřejné linkové dopravy má Vysočina letos 591 milionů korun.

Šest týdnů v době omezení mobility

I přes omezení mobility ale kraj nechal dopravcům velmi krátký čas na podání nabídek, což znevýhodňuje především zájemce, kteří na Vysočině dosud nejezdí a musí hledat například prostory pro zázemí. Zájemci mají čas do 12. dubna, tedy přesně šest týdnů.

Například Pavel Steiner ze společnosti Umbrella Coach & Buses považuje termín za šibeniční. „Minimálně dle nařízení vlády je nezodpovědné jezdit po kraji Vysočina a zodpovědně učinit obhlídky jednotlivých oblastí. Do výběrového řízení je potřeba doložit celou řadu potvrzení a dokumentů od státních úřadů, kdy pracovníci těchto úřadů pracují bud ve zkráceném režimu a nebo opět pouze z home office, a tím pádem nedokáží doručit dopravci vše potřebné včas,“ vysvětlil Steiner. Podobně reagovali i jiní dopravci, řada z nich ale kvůli současným smlouvám s krajem nechce veřejně vystoupit. Steiner má přitom porovnání s Německem, kde v závazkové dopravě získal zakázky. „V Německu se účastníme výběrového řízení. Začalo 12. ledna, odevzdání nabídek je do 15. března,“ dodal Steiner. Už v listopadu přitom zadavatel podle něj zveřejnil předběžné parametry zakázky.

Vysočina dopravce soutěží poprvé, v případě železnice firma vsadila na přímé zadání bez soutěže Českým drahám. Kraji radí se zakázkou Advokátní kancelář Fiala, Tejkal a partneři. „Zákonná lhůta na podání je 30 dní, kraj očekává nabídky do 40 dní tj. do 12. 4. včetně,“ odpověděl na dotaz k délce lhůty Pavel Bartoš z oddělení dopravní obslužnosti. Pro Vysočinu jde o největší zakázku v historii kraje.

52 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

Zase jako pokud nemusí mít úplně fungl nové busy, tak si je dopravci mohou koupit/pronajmout od těch zájezdových firem, které stojí a mají slušný vozový park. Asi by to šlo, pokud za tím nebude nějaké ale….

Josef Petrák

Zájezdové firmy nemají nízkopodlažní dobytčáky na ježdění po vesnicích. Autokary nesplní zadání.

Jan Sova

Jako na MHD ne, ale meziměsto se jezdí i teď s běžnými podlahami (schody), takže pokud to není extra podmínka. Nemyslel jsem dvoupodlažní busy.

PvvS

To bude opravdu čistíá a průhledná soutěž.. Kdopak se připravoval předem ? Icom , Zdar ?

Ota

O křišťálově čisté soutěži a jejím výherci nelze pochybovat, stačí se podívat na (ilustrační) fotku u tohoto článku. 🙂

LiborV

Také na mě soutěž působí tak, aby byl zvýhodněný ICOM. Času na přípravu pro dopravce od jinud je velmi málo.

Vlk

Co čekáte ? Všude v celé republice je to stejné a není divu, jsou v tom rance peněz…….

NaPravouMiru

A co? Icom má vynikající autobusy, takže čím víc oblastí vyhraje, tím lepší komfort pro cestující.

LiborV

ICOM dodá vozy ve výbavě a s parametry, které si kraj objedná. Stejně jako jakýkoliv jiný vítěz.

Vít Jůza

Mnoho kritizovatelného, ale dávat jako argument pro podání nabídky zrovna omezení mobility?? K uvedenému argumentu potřeby osobně vyhledávat nebo obhlížet možné zázemí: na zaměstnání nebo podnikání je hned první výjimka pro meziokresní zákaz …

Pe.tr

Tak vysočina je za mě čitelný kraj a výběrové řízení tomu odpovídá . Vlaky ČD , busy (snad vyjma ZDARu ) ICOMu a jeho dcerám , možná se někde narve Arriva . Vše ostatní by mě překvapilo . Myslím , že ani Busline zde nebude trapnit

Matěj

Modrý dopravce na všech frontách :DD

noerf

Kolik z těch 17 společností je v holdingu Icom a jaký mají podíl ostatní dopravci mimo tento holding?

xyz

Dnes je to rozdělené podle okresů, kdy obsluhu zajišťují primárně dopravci:
– „mateřský“ ICOM Transport v okresech Jihlava a Pelhřimov
– TRADO BUS (jedna z „dcer“ Icomu) v okrese Třebíč
– ZDAR v okrese Žďár nad Sázavou
– Arriva východní Čechy v okrese Havlíčkův Brod

Ostatních 13 (jestli tedy to číslo je pravdivé) dopravců má spíše „drobky“ (+ možná jsou počítány i různé mezikrajské linky, které po území kraje vedou jen na pár kilometrech).

Švarc

K malým dopravců patří třeba Zlatovanek, Štefl tour, Sauer, Bk bus nebo Herna.

LiborV

Samostatně se přihlásit nemohou. Půjde do toho někdo v konsorciu?

Švarc

Asi těžko, ale Zlatovanek by asi podmínky na km splnil a mohl by se pomstít Zdaru za Policsko 😀

Pat

Na Pelhřimovsku operuje na několika linkách i ČAD Blansko.

Karel

ČAD Blansko patří v podstatě pelhřimovskému Agrostroji a jejich linky hlavně svážejí a rozvážejí zaměstnance.

Pavel

Žádný lockdown se skutečným dopadem na chod firem není. Omezeny jsou pouze volnočasové aktivity, nikoliv chod firem. Šest týdnů je dost dlouhá doba. Beztak to všichni budou honit na poslední chvíli, jako vždycky.

xyz

„Žádný lockdown se skutečným dopadem na chod firem není.“
Karantény (2týdenní). Omezený chod úřadů (které proto šmahem prodloužily platnost některých dokladů).

„Šest týdnů je dost dlouhá doba.“
Zejména v porovnání s 2,5letým skluzem předvedeným krajským ouřadem. 🙂

bohyn

– Homeoffice
– Elektronicke podani
Jeste nejaka prekazka?

xyz

Ano:
– zvýšený počet absentujících pracovníků vlivem ošetřovného
– možný zvýšený počet absentujících pracovníků vlivem nemocenské
– dále již zmíněný stav, kdy dle stanovených opatření by uchazečské firmy „správně“ neměly jet osobně/fyzicky prozkoumat oblast, které se výběrové řízení týká

Vašek

Bod tři neplatí. Už se to tu psalo několikrát, na pracovní cesty platí výjimka – stačí potvrzení.

Bob

Bod tři platí. Usnesení vlády 216 povoluje pracovní cesty mimo okres jen z následujících důvodů:

výkon povolání nebo činností sloužících k zajištění
a) bezpečnosti, vnitřního pořádku a řešení krizové situace,
b) ochrany zdraví, poskytování zdravotní nebo sociální péče, včetně dobrovolnické činnosti,
c) individuální duchovní péče a služby,
d) veřejné hromadné dopravy a další infrastruktury,
e) služeb pro obyvatele, včetně zásobování a rozvážkové služby,
f) veterinární péče,

U ostatních činností smíte jet do sídla/provozovny firmy, ale už nesmíte vykonávat pracovní cesty.

Jinými slovy instalatér řešící nějakou havárii smí i do jiného okresu, ale běžnou údržbu smí provádět jen v rámci okresu.

Pe.tr

Kdo nebyl v poslední době na úřadech cokoli vyřizovat tak nepochopí . Je tam mrtvo , pokud se vůbec dostanete dovnitř , a nikdo nemá pravomoci rozhodnout nebo vůbec nic neví a ani nechce . Jestli to takto vypadá i v Adrejových firmách když chce stát řídit jako firmu , to co nevidět přijde na buben

Vašek

Aha a nikdo toto nekontroluje, jsme byli mimo okres pracovně a rozhodně jsme nebyli z výše uvedených důvodů a i přesto, že jsme byli kontrolováni, tak jsme projeli. Takže praxe je jiná.

Vašek

A pod bod služeb pro obyvatele se dá schovat skoro vše…

bkv

A ta běžná údržba snad je u toho instalatéra výkonem povolání…

Karel Kouba

A co takovej hodinový manžel. 😂 Ten to má jak….

Frantisek

No jo, ale co tam budou zkoumat, když část lidí nejezdí? Leda průjezdnost silnic a umístění zastávek…

Jiří Kocurek

Sežeňte za 6 týdnů vozový park.

xyz

To za 6 týdnů nemusejí. Na to jim bude „stačit“ doba mezi vyhodnocením nabídek a začátkem platnosti kontraktu, což bude cca 1 rok, ovšem mínus lhůty na vypořádání případných odvolání (nota bene směrem k ÚOHS). 🙂

Cestovatel z Vysočiny

Kdo ví, jak to tu chodí, tak toho to vůbec nepřekvapí.

Peeetr

Nejhorší myslitelná možnost soutěžit na cenu a vybavení klimatizací, z toho pak vyplyne, že ji v provozu soukromníci budou maximálně šetřit, a v létě se nakonec dočkáte větších veder než ve starých autobusech s pořádnými okýnky, která si mohli otvírat cestující podle potřeby.

Leinad

Pokud se to nedá do smlouvy.
PID vyžaduje, aby při teplotách nad 25°C bylo ve vozidle o 1°C měně než venku.

Jan Sova

takže ve 29 st. mě to schladí na 28. To díky teda….

Josef Petrák

Kvalifikaci prokáže dopravce tak, že v posledních 3 letech odjezdi ve veřejné dopravě 1,5násobek km, které činí daná oblast. Takže menší dopravci mají smůlu úplně.

LiborV

Přihlásí se Transdev? Možná v konsorciu s nějakou menší místní firmou?

Luke

Na nejmenší oblast potřebuješ 26 autobusů. Takže F pro malý dopravce, vítěz bude všude ICOM, možná někde BDS

Toncek

Blaňáci by to mohli stočit na Pelhřimovsko, když jim z Blanenska zbylo kulový.

Karel Kouba

Hlavně ČAD na to má už i vhodné autobusy.

LiborV

Máte nějaké indície, že má šanci uspět právě BDS?

Svojsin

Nevím jak je to možné, ale vůbec mě to nepřekvapuje:(

Luke

Vysočina. Když v roce 2019 končily stávající smlouvy, tak to ti diletanti radši vůbec nevypsali a prodloužili to o dva roky.

xyz

… přičemž budou muset tyto „dočasně prodloužené“ smlouvy přinejmenším o půl roku (ne-li víc, pokud nastanou odvolání apod.) ještě prodloužit. 🙂

xyz

„Podle zadávací dokumentace bude rozhodovat při výběru dopravce nejen cena, ale také podíl nízkopodlažních a klimatizovaných autobusů.“
Jakou náhodou zrovna Icom má dodnes celkem dost vysokopodlažních Intour.

„Vlastní plnění zakázky by mělo začít od změny jízdních řádů v červnu 2022.“
Takže sám kraj má skluz 2,5 roku oproti řádnému termínu „od 12/2019“, ale dopravci musejí honem-honem rychle udělat konkrétní nabídku (pak to dopadne tak, že někteří se ani neúčastní, protože by to nestihli, a o to umetenější bude cesta pro toho „správného“ dopravce? 🙂 )

Kernteriér

Přičemž drtivá většina těch Intour je starších pěti let, tudíž ve věku, kdy se jich už dopravce zbavuje. A k tomu má poměrně dost Seter LE.

LiborV

To není pro ICOM žádný problém. Je jisté, že v závěru tohoto roku a v tom další bude nakupovat u svého oblíbeného dodavatele. Nyní se hraje o to, zda dodá Evo Bus Setry, novou generaci Intoura případně nějakou kombinaci. Evobus dovezl do ČR na žádost ICOMu novou generaci Intoura, kterou v současné době testuje.

Kernteriér

Však ano. Reaguji jen na to, co psal xyz.

Jiří Kocurek

Takže někdo zachrápal a teď honem honem všichni makejte. Vy, ne my. My (kraj) pak budem chrápat dál.

Jan Sova

Znám jednoho na kraji, co dělal dřív v Icomu. Se ho zeptám, jak to má s tím chrápáním.