Autobusy

Největší dopravce na Vysočině sponzoroval ODS, její zástupci budou vybírat vítěze soutěže na desetiletou smlouvu

Autobus Setra společnosti Icom Transport na Vysočině. Foto: Icom Transport
Autobus Setra společnosti Icom Transport na Vysočině. Foto: Icom Transport
Kraj i ODS odmítají možný střet zájmů. Vysočina už prodloužila termín na podání nabídek.

Společnost ICOM Transport loni poslala Občanské demokratické straně (ODS) do předvolební kampaně na Vysočině celkem 100 tisíc korun, dalších 841 tisíc korun pak strana čerpala v podobě nepeněžního plnění za plochy na autobusech pro reklamu. Zástupci ODS budou nyní rozhodovat i o budoucím byznysu Icom Transport jako krajští radní na Vysočině. Kraj nedávno vypsal soutěž na provoz autobusů na dalších deset let. Střet zájmů v tom ODS ani kraj nevidí.

Sponzorský dar vyplývá z údajů Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, který zveřejnil jak finanční, tak nepeněžní plnění.

Ředitel Krajského úřadu Kraje Vysočina Zdeněk Kadlec uvedl, že dotaz k možnému střetu zájmů mezi radními a ICOM Transport je irelevantní, protože radní ještě nerozhodovali o záležitostech, které se týkají zmíněné firmy. „Podmínky zadání veřejné zakázky nejsou nikterak vázány na žádného konkrétního dopravce, ucházet se o zakázku může celá řada subjektů bez dalších omezení. Společnost ICOM Transport je patrně jedním z takových potenciálních uchazečů, protože tradičně zajišťuje po dlouhá léta dopravní obslužnost veřejnou dopravou na podstatné části území Kraje Vysočina, nicméně zcela jistě ne jediným,“ uvedl Kadlec.

Pokud ale ICOM Transport soutěž vyhraje, radní o smlouvě s touto firmou budou rozhodovat. Dosud dopravce zajišťuje většinu výkonů na Vysočině, která se až do letošního roku jakýmkoliv soutěžím v dopravě vyhýbala.

Jiní dopravci kritizují krátký čas na podání nabídek

I podmínky zadávací dokumentace, kterou radní schvalovali, ale mohou samotnou soutěž výrazně ovlivnit. Někteří dopravci si krátce po vypsání stěžovali na velmi krátký čas na podání nabídek: jen šest týdnů. Například Pavel Steiner ze společnosti Umbrella Coach & Buses považuje termín za šibeniční. „Minimálně dle nařízení vlády je nezodpovědné jezdit po kraji Vysočina a zodpovědně učinit obhlídky jednotlivých oblastí. Do výběrového řízení je potřeba doložit celou řadu potvrzení a dokumentů od státních úřadů, kdy pracovníci těchto úřadů pracují buď ve zkráceném režimu a nebo opět pouze z home office, a tím pádem nedokáží doručit dopravci vše potřebné včas,“ vysvětlil Steiner. Kraj již prodloužil termín pro podání nabídek o více než dva týdny.

Problém se sponzorským darem od firmy, která má velkou část příjmů už nyní z rozpočtu kraje, nemá ani ODS. „Veškeré zakázky, které vypisuje kraj Vysočina, jsou naprosto transparentní. Společnost ICOM Transport nás podporuje stejně jako řada dalších podnikatelů a firem. Předpokládám, že tomu tak je proto, že prosazujeme přívětivé podnikatelské prostředí, nízkou byrokracii a efektivní stát,“ řekl mluvčí ODS Václav Smolka.

Odhadovaná hodnota zakázky je 8 miliard korun. Vlastní plnění zakázky by mělo začít od změny jízdních řádů v červnu 2022. Rozsah výkonu dopravy kraj stanovil v prvním období na 20 milionů autobusových kilometrů ročně. Nyní pro kraj autobusovou dopravu zajišťuje 17 společností. Na úhradu prokazatelných ztrát veřejné linkové dopravy má Vysočina letos 591 milionů korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdrasa

Jo tak prosazování přívětivého podnikatelského prostředí se tomu teď říká… 🙂 to jsem se zas zasmál a dozvěděl se něco nového. Holt co si na Vysočině zvolili, to mají.

Vlk

Standartní záležitost v celé republice !!

Zbyněk

Je jasné kdo vyhraje.

Cestovatel z Vysočiny

Propojení mezi politiky a firmou ICOM už patří k Vysočině podobně jako čerstvý vítr nebo dálnice D1.

kakov

jasně pokud „úplatky“ míří k ODS, je o v pořádku….. to je politická kultura ČR

Zbyněk

Jak mohou lidé volit koalice stran nebo rovnou takovou značku, kde tato partaj domlouvá kšefty se známými?

Jaaa

Jaké to překvapení. ODS se nezměnila.

On.

Těžko se to bude dokazovat,ale téměř jistě ICOM bude mít šanci si vybrat oblasti kde vyhraje a které nechám jiným. Ale důkazy nebudou jen podezření. Výběrové řízení je vypsáno prakticky férově, jen krátký čas na podání nabídek je asi problematický, ale to ICOMu nevadí oblast zná a nejspíš měl zákulisní informace předem. Navíc ICOM už svou odměnu dávno dostal výběr nových dopravců měl proběhnout už dávno tuším 3 roky nazpět.

Jiří Kocurek

Tohle je střet zájmů a ne že není.

MiZun

Zajímavé také je, že byl Kratochvíl, jako jediný z oboru, s Vystrčilem na Tchaiwanu. Náhoda? Nemyslím si.

Vlk

Náhoda, nenáhoda……každý kdo se zajímá o dopravu ví, že tento problém je celorepublikový…..to není jenom Icom……je to všude o známostech a vědět kdy a komu ty peníze dát……..jsou to tendry na deset let a jsou v tom obrovské prachy…..Pokud to shrnu, tak nic nového pod sluncem……levárna za levárnou v celé republice……..

jarda V.

A co na to BusLine a spol? Možná že nepoda ani námitku k soutěži a rovnou to pošle někam k soudu, ideálně někam do Strasbourgu.

Miloň

A dobře udělá.

Gwann

a to je jako překvapení, že ICOM je ódeesácká firma?

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/vaclav-klaus-institut-sponzor-zdenek-kratochvil-icom-transport.A170621_085627_domaci_fer

přítel Kratochvíl, i nejen novin, ale dle Jihlaváků, léta letoucí simuloval duševní nemoc, než ho Klaus omilostnil. přitom ICOM tehdy řídil.

modré straky se nic nového nenaučily a nic starého nezapomněly.
jen je všichni hezky volte, oni se vám spojí s Andym po volbách v rámci boje proti neomarxismu. stačí jen se zbavit Fialy, který je listem fíkovým.

MHD

ODS se nijak nezměnila a nezmění. Viz její snaha o prodání pozemku pod Axmanovým sousoším v Ostravě developerovi.

J.D.

Jen by se mělo dodat, že zadobře byla a je i s ČSSD v kraji.

Gwann

sosani jsou mnohdy jak druhá tvář boha januse ve vztahu k ODS, kteráž to tou první tváří.

PetrSc

Vazba ODS a ICOM je pevná a dlouho známá. Druhá věc je, že ICOM je dlouhodobě jedna ze spolehlivějších a úspěšnějších firem v autobusové dopravě. Částečně díky volbě low-cost flotily Mercedesu, ale pro veřejnou službu na Vysočině to nemusí být špatná volba…

Gwann

to neumím posoudit, ICOM busem jsem jel na Vysočině 2x v životě. můžete i mít pravdu.

A. Mikulka

Co je na Setře LE lowcostového ve srovnání s obvyklým Crosswayem LE nebo hrbatou SOR-kou?

Adam

Pěkná titulní fotka