Hrozba pro železniční cargo. Poslanec ANO navrhuje, aby měly komerční osobní vlaky přednost před nákladními expresy

Pendolino mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Foto: České dráhyPendolino mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Foto: České dráhy

Podle železničních nákladních dopravců je návrh pro ně z velké části likvidační.

Komerční vlaky s pár cestujícími by v budoucnu mohly mít přednost při přidělování kapacity před nákladními expresy s desítkami vagónů. V době, kdy se stát zavázal k přesunu přepravy zboží ze silnice na koleje, takové opatření navrhuje poslanec ANO 2011 Martin Kolovratník.

Vyplývá to z jeho pozměňovacího návrhu k novele zákona o dráhách. Zatímco většina ostatních návrhů je veřejná na stránkách Poslanecké sněmovny, Kolovratníkův oficiálně dostupný není. Je ale v balíčku pozměňovacích návrhů, které hospodářský výbor zaslal ke stanovisku na ministerstvo dopravy, a které získal deník Zdopravy.cz. Kolovratníkův návrh si můžete přečíst zde.

Jeho návrh souvisí s chystanými velkými omezeními na koridorových tratích, zejména mezi Chocní a Ústím nad Orlicím. Kvůli plánovaným výlukám bude muset dojít k výraznému omezení kapacity pro osobní a nákladní vlaky. Všechny vlaky z Prahy do Brna mají například jezdit přes Havlíčkův Brod.

Podle Kolovratníkova návrhu by se při přidělování kapacity měly dostat před kombinovanou dopravu i komerční nadregionální vlaky. Kombinovanou dopravou je na české železnici nejčastěji přeprava kontejnerů.

Hrozba přetížení dráhy

Kolovratník svůj návrh v textu vysvětluje tím, že současná podoba právní úpravy fakticky znemožňuje využití institutu přetížení dráhy. Při něm může Správa železnic odmítnout komerční spoje. Pro spojení Praha – Ostravsko jsou dnes všechny přímé vlaky provozovány jako komerční, a teoreticky může nastat situace, kdy by se vůbec na trať nedostaly kvůli přetížení dráhy.

„Vyloučení dálkového dopravního spojení regionu Ostrava je nereálné – uvedeným je prakticky vyloučena aplikace institutu přetížené dráhy na úseku, kterého by se případně mohla v některých okamžicích reálně týkat,“ uvedl Kolovratník. Omezení osobních vlaků z Ostravy se dotkne i Kolovratníka, který do parlamentu dojíždí vlakem z Pardubic a sníží se mu tak nabídka spojů.

Problém pro Libeň i Židenice

Na koridorové trati mezi Prahou a Moravou hrozí vyhlášení přetížené dráhy i na dalších úsecích. Dlouho se například mluví o problému v Praze-Libni, kde je nedostatečná kapacita zejména kvůli průjezdu vlaků od Holešovic dál do Malešic. Vyhlášení tohoto institutu by znamenalo v Praze-Libni velké omezení nákladní dopravy zejména pro Metrans Rail, který po Malešické spojce jezdí s kontejnerovými vlaky do svého hlavního terminálu v Praze-Uhříněvsi, a rovněž pro ČD Cargo a další nákladní dopravce.  Návrh se má projednávat v Evropském roce železnice, který má právě přispět k převedení nákladní dopravy ze silnice na železnici. Stejný problém by v budoucnu, při existenci této právní úpravy, hrozil v Brně-Židenicích.

Pozměňovací návrh způsobil velký rozruch u nákladních i osobních dopravců. „O návrhu sice neslyšíme poprvé, ale nevěřili jsme, že by toto někdo myslel vážně. Už proto, že jsme jej dvakrát odmítli i s podáním příslušných odborných argumentů. Návrh je v rozporu jak s evropským nařízením 913, tak se směrnicí 34 o evropském železničním prostoru i s rozhodovací praxí Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. Pokud by tento návrh skutečně prošel, je to v podstatě z velké části likvidace nákladní železniční dopravy,“ řekl výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek. Návrh kritizuje i předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik. „Upřednostnit pendolino před vlakem, který veze náklad padesáti kamionů, je cesta do pekel,“ řekl Bednárik. O novele zákona bude jednat 3. února hospodářský výbor Poslanecké sněmovny.

Právě možné přetížení některých hlavních tratí komerční osobní dopravou vede ministerstvo dopravy k úvahám o zavedení systému koncesí. Tento systém doporučuje ministerstvo i v nedávno schválené Koncepci veřejné dopravy na další léta.

Tagy omezení železniční nákladní dopravy přidělování kapacity na železnici Správa železnic Top Žesnad.cz
347 komentářů