Ministerstvo dopravy odmítlo plány Kolovratníka a Správy železnic na možné omezení nákladních vlaků

Nákladní vlak z Číny v Pardubicích. Foto: Petr Kadeřávek - Železniční magazínNákladní vlak z Číny v Pardubicích. Foto: Petr Kadeřávek - Železniční magazín

Kolovratníkův návrh byl mohl znamenat stopku pro řadu nákladních vlaků. Zkouší protlačit jednou odmítnutý plán Správy železnic, kde je současně členem správní rady.

Ministerstvo dopravy nesouhlasí s pozměňovacím návrhem poslance ANO 2011 Martina Kolovratníka, který by mohl vést k omezení nákladní železniční dopravy na hlavních koridorech. Kolovratník svůj pozměňovací návrh načetl po konzultacích se Správou železnic (SŽ). V oboru tak dochází k výraznému střetu, kdy proti Kolovratníkovi stojí ministerstvo dopravy, nákladní dopravci i České dráhy a jeho postup naopak hájí státní organizace Správa železnic.

Ministerstvo dopravy uplatnilo k návrhu negativní stanovisko,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Kolovratníkův návrh počítal s tím, že při přidělování kapacity by měly komerční nadregionální vlaky osobní přepravy dostat přednost před nákladními včetně kombinované dopravy. To vzbudilo velký nesouhlas jak nákladních dopravců, tak i Českých drah.

Svůj pozměňovací návrh jsem chystal velmi pečlivě už od podzimu – společně s kolegy z ministerstva dopravy, také s lidmi z Českých drah a hlavně s lidmi z řízení provozu u nás na Správě železnic,“ uvedl Kolovratník. Podle Jemelky ale návrh s ministerstvem nekonzultoval.

Pojem „u nás na Správě železnic“ Kolovratník použil nejspíše s ohledem na své členství ve správní radě Správy železnic. Správa železnic potvrdila, že návrh novely zákona o dráhách připravovalo také. „Ano, Správa železnic se na ministerstvo obrátila se svými představami. Ministerstvo dopravy tuto změnu nikdy nepodpořilo. V jednání se Správou železnic bylo dohodnuto, že ministerstvo dopravy podporuje pozměňovací návrh konzervace drah, jejž vytvořilo,“ dodal Jemelka.

Kolovratníkův návrh je téměř shodný s verzí Správy železnic

Mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová uvedla, že jednání s ministerstvem byla velmi intenzivní, Správa železnic při nich představila své návrhy na možné změny právní úpravy v oblasti takzvaného přetížení dráhy. „Návrh se pokouší řešit možné problémy se zajištěním dopravní obslužnosti Moravskoslezského regionu dálkovou dopravou výhradně pro případ nezbytnosti vyhlášení tzv. přetížené dráhy,“ dodala. Návrh byl podle ní připravován s řadou odborníků a dopravci, jejich jména ale neuvedla. Kolovratníkův pozměňovací návrh je v podstatě ten samý, jaký předložila nejprve ministerstvu neúspěšně Správa železnic. „Zásadní principiální odlišnosti mezi materiálem Správy železnic a zveřejněným návrhem nejsou,“ potvrdila Pistoriusová.

Kolovratník se tak dostal do situace, kdy zkouší znovu prosadit ministerstvem dopravy jednou zamítnutý materiál, což může nést znaky střetu zájmů. Jako poslanec a současně člen správní rady SŽ lobbuje za změnu zákona podle jejích představ. Správa železnic ale odmítá, že by o střet zájmů šlo. „Předložení návrhu nelze považovat za postup v zájmu státní organizace, spíše v zájmu udržitelnosti dopravní obslužnosti území regionu. Nemáme tak za to, že jde o ‚lobby‘ pro Správu železnic, jak uvádíte,“ dodala Pistoriusová.

Kolovratník svůj návrh vysvětluje tím, že současná podoba právní úpravy fakticky znemožňuje využití institutu přetížení dráhy. Při něm může Správa železnic odmítnout komerční spoje. Pro spojení Praha – Ostravsko jsou dnes všechny přímé vlaky provozovány jako komerční, a teoreticky může nastat situace, kdy by se vůbec na trať nedostaly kvůli přetížení dráhy.

Na koridorové trati mezi Prahou a Moravou hrozí vyhlášení přetížené dráhy kromě úseku Kolín – Česká Třebová i na dalších úsecích. Dlouho se například mluví o problému v Praze-Libni, kde je nedostatečná kapacita zejména kvůli průjezdu vlaků od Holešovic dál do Malešic. Vyhlášení tohoto institutu by znamenalo v Praze-Libni velké omezení nákladní dopravy zejména pro Metrans Rail, který po Malešické spojce jezdí s kontejnerovými vlaky do svého hlavního terminálu v Praze-Uhříněvsi, a rovněž pro ČD Cargo a další nákladní dopravce. Návrh se má projednávat v Evropském roce železnice, který má právě přispět k převedení nákladní dopravy ze silnice na železnici. Stejný problém by v budoucnu, při existenci této právní úpravy, hrozil v Brně-Židenicích.

Novelizaci zákona o dráhách bude řešit tento týden Hospodářský výbor v Poslanecké sněmovně. Ministerstvo připravuje podle Jemelky řešení, které by i na exponovaných tratích umožnilo zohlednit zájmy osobní i nákladní dopravy.

Tagy Ministerstvo dopravy omezení železniční nákladní dopravy přidělování kapacity na železnici Správa železnic Top
96 komentářů